خونریزی بعد از زایمان چقدر جدی است و تا کی ادامه دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

خونریزی بعد از زایمان طبیعی و سزارین اگر بیش از حد نرمال نباشد، طبیعی است و برای درصد بالایی از مادران اتفاق می‌افتد. مانند پریود، خونریزی در ابتدا بسیار شدید خواهد بود. خونریزی کم کم کاهش یافته و به رنگ قهوه‌ای تبدیل می‌شود. بعد از زایمان طبیعی حدود چهار تا شش هفته خونریزی خواهید داشت.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
خونریزی بعد از زایمان

خونریزی بعد از زایمان (لوشیا) همان ترشحات واژن بعد از زایمان است. این ترشحات حاوی ترکیبی از خون، مخاط و بافت رحم هستند و بوی کهنه و گندیدگی مانند ترشحات دوره قاعدگی دارند. خونریزی تا چندین هفته طول می‌کشد. لوشیا در ابتدا سنگین است، اما به تدریج و تا زمان قطع شدن کامل کاهش می‌یابد. لوشیا بخشی طبیعی از روند بهبودی پس از زایمان است و معمولاً عوارضی ایجاد نمی‌کند. اما اگر خونریزی در شما مقداری بیش از آنچه گفته می‌شود بود یا در حالت غیرنرمالی نسبت به آنچه در این مقاله توضیح می‌دهیم اتفاق افتاد با پزشک صحبت کنید. فرقی ندارد نیاز به یک قرار ملاقات حضوری داشته باشید یا یک ویزیت آنلاین، شما می‌توانید نوبت مشاوره خود از پزشکان متخصص زنان یا مامایی را از وبسایت دکترتو دریافت کنید.

خونریزی بعد از زایمان چیست؟

خونریزی واژینال بعد از زایمان، طبیعی است. این خون لوشیا نامیده می‌شود و نشان‌دهنده بازسازی پوشش داخلی رحم است. اما اگر متوجه خونریزی شدید یا هرگونه علائم عفونت شده‌اید باید به پزشک مراجعه کنید. بدن شما در دوران بارداری تغییرات زیادی را تجربه می‌کند و این تغییرات لزوماً در لحظه تولد متوقف نمی‌شوند. بدن شما برای بهبودی نیاز به زمان دارد، به این معنی که ممکن است تا روزها یا حتی هفته‌ها پس از زایمان همچنان علائم مختلفی داشته باشید. یکی از این علائم خونریزی پس از زایمان است. با این حال که داشتن مقداری خونریزی واژینال پس از زایمان طبیعی است اما در برخی موارد هم غیرطبیعی و خطرناک تلقی می‌شود.

لوشیا از موارد زیر تشکیل شده است:

  • خون
  • پوشش بافتی رحم
  • مایع آمنیوتیک
  • باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها
  • هرگونه باقیمانده غشای جنینی
  • مخاط دهانه رحم

لوشیا بوی خون قاعدگی خواهد داد. برخی آن را کپک زده، فلزی، ترش یا بویی کهنه هم توصیف می‌‌کنند. با این حال، نباید بوی ماهی یا گندیدگی بدهد. این بوهای بد می‌تواند به معنی وجود باکتری در واژن و بروز عفونت باشد.

خونریزی بعد از زایمان چیست؟
خونریزی بعد از زایمان طبیعی بوده و بیشتر خانم‌ها بعد از زایمان طبیعی یا سزارین خود آن را تجربه می‌کنند.

روند طبیعی خونریزی پس از زایمان (بعد زایمان تا چند روز خونریزی داریم؟)

خونریزی از واژن پس از زایمان طبیعی است. مانند پریود، خونریزی در ابتدا بسیار شدید خواهد بود. خونریزی کم کم کاهش یافته و به رنگ قهوه‌ایو حالت لکه بینی تبدیل می‌شود. خونریزی اکثر زنان بین چهار تا شش هفته پس از زایمان متوقف می‌شوند. اما برخی هم ممکن است مدت زمان طولانی‌تر یا کوتاه‌تری خونریزی را تجربه کنند.

متن انگلیسی:
Ordinarily, a woman loses about 1 pint of blood during and after vaginal delivery. Blood is lost because some blood vessels are opened when the placenta detaches from the uterus. The contractions of the uterus help close these vessels until the vessels can heal
ترجمه متن:
به طور معمول، یک زن در حین و بعد از زایمان طبیعی حدود ۱ لیتر خون از دست می‌دهد. خون از دست می‌رود زیرا برخی از رگ‌های خونی هنگام جدا شدن جفت از رحم باز می‌شوند. انقباضات رحم به بستن این رگ‌ها کمک می‌کند تا زمانی که رگ‌ها بتوانند بهبود یابند.

merckmanuals

خونریزی بعد از زایمان طبیعی چقدر طول میکشد؟

بعد از زایمان طبیعی حدود چهار تا شش هفته خونریزی خواهید داشت. این خونریزی می‌تواند تا ۱۲ هفته پس از تولد نوزاد هم ادامه یابد. اگر شدت خونریزی زیاد یا دائما در حال تغییر است، می‌توانید با پزشک خود صحبت کنید. خونریزی در شروع شدید بوده و رنگ قرمز تا قرمز مایل به قهوه‌ای دارد. رنگ آن به مرور زمان روشن‌تر می‌شود و شدت آن هم کاهش می‌یابد.

خونریزی بعد از زایمان سزارین چقدر طول میکشد؟

به مدت ۲ تا ۶ هفته خونریزی بعد از سزارین ادامه خواهد داشت. مدت زمان خونریزی گاهی بیشتر از این طول می‌کشد اما باید تا هفته دوازدهم بعد از زایمان کاملا متوقف شده باشد.

علت خونریزی بعد از زایمان

خونریزی واژینال بعد از زایمان طبیعی است. این خون لوشیا نامیده می‌شود و نشان‌دهنده بازسازی پوشش داخلی رحم است. اما اگر متوجه خونریزی زیاد یا هرگونه علائم عفونت شدید، باید به پزشک مراجعه کنید؛ چراکه به دلیل تغییرات زیادی که بدن در دوران بارداری تجربه می‌کند ممکن است علت خونریزی چیزی فراتر از یک لوشیای ساده و همیشگی باشد. در ادامه برخی از علل خونریزی بعد از زایمان را نام برده و هر کدام را به صورت مجزا توضیح داده‌ایم:

علت خونریزی بعد از زایمانتوضیحات
آتونی رحم (عدم انقباض مناسب رحم پس از زایمان)زمانی که عضلات رحم به خوبی منقبض نمی‌شوند، خونریزی شدید رخ می‌دهد.
پاره شدن بافت‌های رحمی یا واژینالپارگی‌ها ممکن است در حین زایمان رخ دهد و باعث خونریزی گردد.
ماندن بخشی از جفت در رحمباقی ماندن بخشی از جفت در رحم می‌تواند مانع از انقباض رحم و ایجاد خونریزی شود.
اختلالات انعقادی در مادراختلالات انعقادی می‌تواند باعث عدم توانایی بدن در متوقف کردن خونریزی شود.
پارگی و رگ به رگ شدن در منطقه‌ی پرینهپارگی یا آسیب در ناحیه‌ی پرینه می‌تواند به خونریزی منجر شود.
علت خونریزی پس از زایمان

۱. ترشحات

لوشیا همان ترشحات واژن است که بعد از زایمان اتفاق می‌افتند. این ترشحات حاوی ترکیبی از خون، مخاط و بافت رحم هستند. بوی کهنه و کپک زدگی مانند ترشحات دوره قاعدگی دارد و می‌تواند چندین هفته طول بکشد. لوشیا در ابتدا شدید است، اما به تدریج تا زمانی که از بین رود کاهش می‌یابد.

رنگ خونریزیت تیره‌ست و هر روز شدیدتر میشه؟

نگرانی که یه موضوع جدی باشه؟ کلیک کن.

۲. گلبول های سفید خون

اگر بعد از اتمام خونریزی پس از زایمان هنوز هم گهگاهی لکه بینی خون را تجربه می‌کنید طبیعی است. این مرحله از خونریزی پس از زایمان عمدتاً به این صورت است که گلبول‌های سفید خون پس از اینکه به بهبود رحم شما پس از تولد کمک کردند، از بدن خارج می‌شوند.

۳. تکه های آندومتر رحم

التهاب مزمن و چسبندگی ناشی از آندومتریوز ممکن است با پیامدهای نامطلوب زایمان، مانند افزایش نرخ زایمان سزارین (CD) و خونریزی پس از زایمان مرتبط باشد.

۴. زایمان چند قلویی

ناحیه بزرگ جفت و بیش از حد رحم متسع، مادر را در معرض خطر خونریزی پس از زایمان در بسیاری از حاملگی‌های چند قلو قرار می‌دهد.

۵. درشت بودن جنین

اگر رحم به هنگام تولد دوقلوها یا یک نوزاد بزرگ کشیده یا بزرگ شده باشد ممکن است آتونی رحم اتفاق بیفتد. آتونی رحم زمانی اتفاق می‌افتد که ماهیچه‌های رحم به اندازه کافی منقبض نمی‌شوند تا رگ‌های خونی جفت را پس از زایمان ببندند. این اتفاق منجر به از دست دادن خون و به عنوان یک عامل تهدید کننده زندگی پس از زایمان شناخته می‌شود.

۶. طولانی شدن زایمان

زایمان طولانی مدت ممکن است خطر خونریزی پس از زایمان را با ایجاد آتونی رحم افزایش دهد. آتونی رحم زمانی رخ می‌دهد که میومتر شل شده نتواند رگ‌های خونی رحم را منقبض کند.

۷. زایمان های متعدد

زباد بودن تعداد زایمان‌ها در یک خانم می‌تواند یکی از دلایل خونریزی بعد از زایمان باشد.

۸. پارگی رحم

پارگی رحم یک عارضه نادر اما جدی زایمان است که می‌تواند در زایمان طبیعی رخ دهد. در چنین شرایطی رحم مادر پاره شده و به همین دلیل نوزاد در داخل شکمش می‌لغزد و باعث خونریزی شدید در مادر و خفگی نوزاد خواهد شد.

۹. سزارین

خونریزی واژینال پس از سزارین به این دلیل رخ می‌دهد که پوشش داخلی رحم که در دوران بارداری بسیار ضخیم شده است، پس از زایمان و برداشتن جفت از بین می‌رود. ترشحات حاصل ترکیبی از بافت رحم، خون و مخاط است.

۱۰. پارگی واژن یا سرویکس در هنگام زایمان

آسیب به واژن، دهانه رحم، رحم یا پرینه (ناحیه بین اندام تناسلی و مقعد) یکی از علل خونریزی پس از زایمان است.

۱۱. بیهوشی عمومی

بیهوشی عمومی یک عامل خطر برای خونریزی پس از زایمان سزارین است. زیرا عوامل بیهوشی فرار، انقباض خود به خودی عضله رحم را به روشی وابسته به دوز مهار می‌کنند.

۱۲. اکسی توسین

اکسی توسین با کمک به انقباض رحم، از خونریزی بیش از حد پس از زایمان جلوگیری می‌کند. این دارو از طریق تزریق در ورید یا عضله در طول یا بلافاصله پس از تولد نوزاد به مادر داده می‌شود.

۱۳. پره اکلامپسی

گفته شده که زنان مبتلا به پره اکلامپسی ۱.۵۳ برابر بیشتر در معرض خطر خونریزی پس از زایمان هستند.

۱۴. چاقی

براساس نتیجه گزارشات، پس از زایمان واژینال، زنان دارای اضافه وزن و چاق تا ۱۹ درصد افزایش احتمال خونریزی یا خونریزی آتونیک داشتند.

۱۵. مشکلات جفتی

اگر قسمت‌هایی از جفت به دیواره رحم چسبیده باشد یا قسمت‌هایی از اندام‌های تناسلی در حین زایمان آسیب ببینند، خونریزی پس از زایمان رخ می‌دهد.

علت قطع نشدن خونریزی بعد از زایمان

اگر خونریزی شدید دارید و مثلا دو نوار بهداشتی را در کمتر از یک ساعت خیس می‌کنید، به‌ویژه اگر درد لگن، تب یا حساسیت هم دارید سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.در این شرایط ممکن است خونریزی که تجربه می‌کنید ناشی از چیزی غیر از ریزش طبیعی پس از زایمان باشد و نیاز به بررسی بیشتر داشته باشد.

متن انگلیسی:
Soon after delivery, your pituitary gland releases oxytocin. This hormone stimulates uterine muscle contractions and stops the bleeding
ترجمه متن:
اندکی پس از زایمان، غده هیپوفیز اکسی توسین ترشح می‌کند. این هورمون انقباضات ماهیچه‌های رحم را تحریک کرده و خونریزی را متوقف می‌کند.

webmd

قطع و وصل شدن خونریزی بعد از زایمان

همانطور که گفته شد اگر زایمان طبیعی یا سزارین شده باشید، بعد از تولد خونریزی و ترشحات واژینال خواهید داشت. با این اتفاق بدن شما از شر خون و بافت اضافی رحم خلاص می‌شود و این اتفاق به رشد کودک کمک می‌کند. در روزهای اول پس از تولد نوزاد خونریزی شدیدتر است و گاهی اوقات حتی ممکن است کم و زیاد یا قطع و وصل شود که اصولا مشکل خاصی نیست.

علت نداشتن خونریزی بعد از زایمان چیست؟
خونریزی بعد از زایمان برای همه خانم‌ها اتفاق نمی‌افتد.

علت نداشتن خونریزی بعد از زایمان

در بعضی افراد خونریزی بعد از زایمان اتفاق نمی‌افتد. علت این موضوع می‌تواند استرس زیاد، تغییرات شدید وزن، اختلالات تیروئید و حتی انجام ورزش‌های سنگین‌ باشد.

روش های درمان خونریزی بعد از زایمان

از روش‌های متعددی برای مدیریت و درمان خونریزی بعد از زایمان استفاده می‌شود. برخی از این روش‌ها را به صورت موردی در این قسمت نام برده‌ و در ادامه برخی دیگر را به صورت مفصل توضیح داده‌ایم:

  • ماساژ رحم برای کمک به انقباض عضلات رحم
  • دارو برای تحریک انقباضات
  • برداشتن بافت باقیمانده جفت از رحم
  • ترمیم پارگی واژن، دهانه رحم و رحم
  • بستن رحم با گاز استریل 
  • استفاده از کاتتر یا بالون برای کمک به فشار بر دیواره‌های رحم
  • آمبولیزاسیون شریان رحمی
  • تزریق خون

در موارد نادر یا زمانی که روش‌های دیگر با شکست مواجه می‌شوند، پزشک ممکن است لاپاراتومی یا هیسترکتومی را انجام دهد. لاپاراتومی زمانی است که جراح برشی در شکم ایجاد می‌کند تا منبع خونریزی را بیابد.

فرزندت به دنیا اومده و خونریزی شدیدی داری؟ برای کنترل خونریزی مشاوره بگیر.

۱. قرص برای قطع خونریزی بعد از زایمان

داروهای مختلفی که به طور معمول در بدو تولد نوزاد برای مادر تجویز می‌شود به منظور کاهش خونریزی بیش از حد هستند. این دارو‌ها شامل اکسی توسین، میزوپروستول، ارگومترین، کاربتوسین، پروستاگلاندین‌های تزریقی و ترکیبی بوده که هر کدام دارای اثربخشی و عوارض جانبی متفاوتی هستند.

۲. کورتاژ

کورتاژ هم روشی تشخیصی و هم درمانی برای قطع خونریزی غیرطبیعی است. در روش کورتاژ یک ابزار جراحی به نام کورت که یک ابزار تیز یا دستگاه مکش است برای برداشتن بافت درون رحم وارد بدن می‌شود.

۳. ترمیم پارگی

اگر وجود پارگی باعث بروز خونریزی شده باشد، پزشک اقدام به ترمیم آن و جلوگیری از ادامه یا تشدید خونریزی می‌کند.

عوارض احتمالی خونریزی پس از زایمان

از دست دادن بیش از حد خون می‌تواند عوارض متعددی از جمله افزایش ضربان قلب، تنفس سریع و کاهش جریان خون ایجاد کند. این علائم می‌تواند جریان خون را به کبد، مغز، قلب یا کلیه‌ها محدود کرده و منجر به شوک شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

خونریزی بعد از زایمان در عین طبیعی بودن گاهی اوقات می‌تواند خطرناک و تهدیدکننده جان مادر باشد. این خونریزی تا زمانی طبیعی و بدون خطر است که شدت نیابد یا تغییر رنگ یا بوی غیرطبیعی نداشته باشد. اما این‌ها مواردی هستند که یک پزشک متخصص زنان یا دکتر مامایی تشخیص می‌دهد. برای آگاهی و اطمینان از سلامت خود تنها کافیست سری به وبسایت دکترتو بزنید و نوبت ویزیت حضوری یا مشاوره دکتر آنلاین زنان و مشاوره آنلاین با دکتر مامایی را از این طریق ثبت و دریافت کنید. این وبسایت مرجعی جامع از تمامی پزشکان با تخصص‌ها و شرایط مختلف بوده که هر فرد برحسب نیاز و سلیقه خود یک پزشک مناسب را از طریق آن پیدا خواهد کرد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

خونریزی واژینال بعد از زایمان یا لوشیا کاملا طبیعی است. باید گفت که در صورت زایمان طبیعی یا سزارین خونریزی رخ می‌دهد و 1 تا 2 روز اول پس از تولد نوزاد، این خونریزی معمولاً به رنگ قرمز روشن است.

گاهی اوقات انقباضات به اندازه کافی قوی نیستند که خونریزی را متوقف کنند (آتونی رحم) و این موضوع علت 80 درصد از خونریزی‌های پس از زایمان است. اگر قسمت‌هایی از جفت به دیواره رحم چسبیده باشد یا قسمت‌هایی از اندام‌های تناسلی در حین زایمان آسیب ببینند هم ممکن است خونریزی پس از زایمان نیز اتفاق افتد.

خونریزی تا ۶ هفته بعد از سزارین طبیعی است مگر اینکه به طور غیرمعمولی شدید باشد یا بوی غیر معمول یا سرگیجه با آن همراه شود.

تجربه خونریزی بعد از شش هفته پس از سزارین موضوعی غیرعادی نیست. اگر خونریزی شدیدتر شد یا با علائم دیگری مانند بوی غیر معمول یا سرگیجه همراه شد لازم است به پزشک اطلاع دهید. خونریزی به دنبال سزارین قسمتی طبیعی از بهبودی پس از زایمان است.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و مفنامیک اسید به کاهش خونریزی کمک می‌کنند.

به صورت معمول چهار تا شش هفته پس از زایمان خونریزی پایان می‌یابد.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن