درمان خانگی تپش قلب چیست؟ برای تپش قلب چه بخوریم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

دوره‌های ضربان سریع یا نامنظم قلب، که به عنوان تپش قلب شناخته می‌شوند، ممکن است در مدت زمان متفاوتی اتفاق بیفتند و ممکن است هنگام فعالیت، استراحت یا در حالت ثابت رخ دهند. بیشتر موارد تپش قلب جدی محسوب نمی‌شوند مگر اینکه فرد بیماری زمینه‌ای قلبی داشته باشد. در بیشتر موارد، با تغییر سبک زندگی و روش‌های درمان خانگی می‌توان تپش قلب را کنترل و درمان کرد. توجه داشته باشید که

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
درمان خانگی تپش قلب چیست؟

تپش قلب ممکن است فقط چند ثانیه کوتاه طول بکشد و در هر حالتی که هستید، حین راه رفتن، نشسته یا درازکشیده یا حتی در حالت ایستاده اتفاق بیفتد. تغییر سبک زندگی یا راهکارهای درمان خانگی تپش قلب می‌توانند تپش قلب را متوقف کرده یا کاهش دهند. روش‌های کنترل و مدیریت و درمان تپش قلب در خانه شامل تکنیک‌های آرام‌سازی و ورزش، و تغذیه می‌شوند. البته اگر به صورت مکرر دچار تپش قلب هستید یا علائم شدید دارید، حتما باید سراغ روش‌های پزشکی درمان بروید. تا انتهای این مطلب با ما باشید تا با روش‌های درمان خانگی تپش قلب بیشتر آشنا شوید و بدانید که برای تپش قلب چه بخورید و چه غذاهایی نخورید. برای تشخیص و درمان این بیماری حتما با متخصص قلب و عروق مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

درمان خانگی تپش قلب چیست؟

تپش قلب بالا می‌تواند خطرناک باشد. درمان خانگی تپش قلب شامل چند اقدام ساده می‌شود. اول اینکه، سعی کنید استراحت کرده و آرام بگیرید. تپش قلب گاهی می‌تواند ناشی از استرس یا اضطراب باشد و در این موارد، چند دقیقه استراحت و آرامش می‌تواند به بهبود این وضعیت کمک کند. همچنین تنفس عمیق نیز می‌تواند باعث کاهش تپش قلب شود.

از طرف دیگر برای درمان تپش قلب باید از مصرف کافئین، الکل و سیگار خودداری کنید،، زیرا این مواد می‌توانند باعث تشدید تپش قلب شوند. همچنین سعی کنید محیط اطراف را خنک و آرام نگه دارید، چرا که گرما و سروصدا نیز می‌توانند تپش قلب را تشدید کنند.

کدام گیاه دارویی برای تپش قلب خوب است؟
دمنوش‌های گیاهی گزینه‌های مناسبی برای کمک به درمان تپش قلب در خانه هستند.

۱. دمنوش برای تپش قلب

برای تپش قلب چه بخوریم؟ دمنوش‌های گیاهی گزینه‌های مناسبی برای کمک به درمان تپش قلب در خانه هستند. برخی از دمنوش‌های مفید عبارتند از:

  • دمنوش گل گاوزبان
  • دمنوش بابونه
  • دمنوش زنجبیل
  • دمنوش ریحان

مهم است قبل از مصرف هرگونه دمنوش، با پزشک مشورت کنید، به خصوص اگر داروهای خاصی مصرف می‌کنید. همچنین در صورت تداوم یا تشدید تپش قلب، حتما به پزشک مراجعه کنید.

۲. یوگا

یوگا درمان خانگی موثری برای کاهش تپش قلب به‌شمار می‌آید. تمرینات یوگا با آرام‌سازی ذهن و کاهش استرس، تپش‌های قلبی ناشی از استرس و اضطراب را برطرف می‌کنند. برخی از حرکات یوگا مانند آسانا‌های معکوس می‌توانند به بهبود گردش خون و تقویت عضله قلب کمک کنند. علاوه بر این، حرکات یوگا می‌توانند فشار خون را کاهش داده و از این طریق تپش قلب را نیز کم کنند.

در نهایت، تمرینات یوگا می‌توانند به تنظیم سیستم عصبی خودکار کمک کرده و بر عملکرد قلب تاثیر بگذارند. برخی از حرکات یوگا مناسب برای کاهش تپش قلب عبارتند از حرکات آرامش‌بخش مانند شاوآسانا، آسانا‌های کشش مانند پاروتاسانا و تمرینات تنفسی مانند پرانایاما. همچنین یوگا را می‌توان همراه با سایر روش‌های درمانی خانگی مانند مصرف دمنوش‌های گیاهی استفاده کرد.

به خاطر استرس مداوم دچار تپش قلب شدی؟

با دکتر مشورت کن.

۳. تنفس عمیق

بسیاری از تپش‌های قلبی ناشی از استرس و اضطراب هستند، تنفس عمیق به آرام‌سازی ذهن و کاهش استرس کمک می‌کند. بنابراین کاهش استرس می‌تواند تاثیر زیادی بر بهبود این مشکلات داشته باشد. تنفس عمیق باعث بهبود گردش خون و تقویت عملکرد ریه‌ها می‌شود. این موضوع به نوبه خود می‌تواند به تنظیم ضربان قلب کمک کند. علاوه بر این، تنفس عمیق باعث کاهش فشار خون و به تبع آن کاهش تپش قلب می‌شود. در نهایت، تمرینات تنفسی می‌توانند به تنظیم سیستم عصبی خودکار کمک کنند و بر عملکرد قلب تاثیر بگذارند.

متن انگلیسی:
Try sitting cross-legged and taking a slow breath in through your nostrils and then out through your mouth. Repeat until you feel calm. You should also focus on relaxing throughout the day, not just when you feel palpitations or a racing heart
ترجمه متن:
سعی کنید چهار زانو بشینید و از راه بینی نفس عمیق بکشید و سپس هوا را از طریق دهان بیرون بدهید. این کار را چند بار تکرار کنید تا آرام شوید. همچنین باید روی آرامش خود در طول روز تمرکز کنید، نه فقط زمانی که احساس تپش قلب دارید

healthline

۴. مراقبه

مراقبه به بهبود گردش خون کمک می‌کند. برخی مطالعات نشان می‌دهند که مراقبه می‌تواند باعث افزایش جریان خون و بهبود عملکرد قلب شود و با تنظیم فشار خون، تپش قلب را کاهش دهد. برخی از تکنیک‌های مراقبه مناسب برای کاهش تپش قلب عبارتند از: مراقبه ذهن‌آگاهی، مراقبه تمرکز بر تنفس و مراقبه مانتراها.

۵. گذراندن وقت در فضای باز

قرار گرفتن در معرض نور طبیعی خورشید و هوای آزاد به آرام‌سازی ذهن و کاهش استرس کمک می‌کند. بسیاری از تپش‌های قلبی ناشی از استرس و اضطراب هستند، بنابراین کاهش استرس می‌تواند تاثیر زیادی بر بهبود این مشکلات داشته باشد. فعالیت فیزیکی مانند پیاده‌روی یا دویدن در فضای باز هم به بهبود گردش خون و تقویت عملکرد قلب و درنهایت تنظیم ضربان قلب منجر می‌شود. توصیه می‌شود روزانه حداقل ۳۰ دقیقه را در فضای باز بگذرانید.

۶. ورزش

تمرینات قلبی عروقی باعث تقویت قلب شده و از این طریق از تپش قلب جلوگیری کرده یا آن را کاهش می‌دهد. دویدن، پیاده‌روی و دوچرخه سواری و شنا از ورزش‌های مفید برای درمان تپش قلب در خانه هستند.

چه چیزهایی برای تپش قلب بد است؟
تمرینات یوگا با آرام‌سازی ذهن و کاهش استرس، تپش‌های قلبی ناشی از استرس و اضطراب را برطرف می‌کنند.

۷. قرار دادن کمپرس سرد روی صورت

کمپرس سرد می‌تواند به کاهش التهاب و آرام‌سازی سیستم عصبی کمک کند و استرس و اضطراب عامل تپش قلب را کاهش دهد. سرما می‌تواند باعث انقباض عروق خونی شود و گردش خون را بهبود و فشار خون را پایین بیاورد. برای استفاده از این روش، توصیه می‌شود کمپرس آب یخ را به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه روی پیشانی، گونه‌ها یا پشت گردن قرار دهید. این کار را می‌توانید روزانه چند بار تکرار کنید.

۸. شستن صورت با آب سرد

شستن صورت با آب سرد می‌تواند به آرام‌سازی سیستم عصبی کمک کند و استرس و اضطراب را کاهش دهد، که خود به نوبه خود به کاهش ضربان قلب و تپش قلب کمک می‌کند. آب سرد نیز باعث انقباض عروق خونی و بهبود گردش خون، کاهش فشار خون و در نتیجه کاهش تپش قلب می‌شود. قرار گرفتن در معرض آب سرد می‌تواند به طور مستقیم ضربان قلب را کاهش دهد، که این امر در مواردی که ضربان قلب بیش از حد بالا است، می‌تواند مفید باشد.

۹. ماساژ گردن

ماساژ گردن گردش خون را بهبود داده و از این طریق به کاهش فشار خون و در نتیجه کاهش تپش قلب کمک می‌کند. به علاوه اینکه، ماساژ گردن باعث تحریک اعصاب مرتبط با قلب و تنظیم بهتر ضربان قلب می‌شود. روزانه ۵ تا ۱۰ دقیقه با انگشتان خود ملایم و دایره‌وار گردن را ماساژ دهید.

لیست غذاهای مناسب تپش قلب (برای تپش قلب چه بخوریم؟)

غذاهای مناسب برای افراد مبتلا به تپش قلب عبارتند از:

نوع غذامثال‌هاخواص
ماهی‌های چربسالمون، ماهی تن، ماکرلسرشار از اسیدهای چرب امگا-۳
میوه و سبزیجاتتوت‌ها، مرکبات، فلفل‌ها، سبزیجات برگ سبزمنبع خوبی از آنتی اکسیدان
غلات کاملجو، گندم کامل، برنج قهوه‌ایمنبع خوبی از فیبر، ویتامین و مواد معدنی
آووکادوآووکادوحاوی چربی‌های سالم
آجیل و دانه‌هابادام، گردو، کنجدمنبع خوبی از چربی‌های سالم، پروتئین و مواد معدنی
غذاهای مفید برای درمان تپش قلب در خانه

همچنین اجتناب از مصرف بیش از حد نمک، قند، چربی های اشباع و الکل نیز می‌تواند به بهبود سلامت قلب کمک کند.

متن انگلیسی:
Motherwort is considered by many clinicians specific for palpitations secondary to hy- perthyroidism. Palpitations that interfere with sleep or concomitant smooth muscle spasms in the gut or reproductive tract may also be counteracted by motherwort
ترجمه متن:
خارمریم از نظر بسیاری از متخصصان، برای تپش قلب ناشی از پرکاری تیروئید مفید است. تپش قلبی که با خواب یا اسپاسم‌های همزمان ماهیچه‌های صاف در دستگاه گوارش یا دستگاه تناسلی تداخل دارد، نیز با خارمریم درمان می‌شود.

liebertpub

۱. مصرف سیر برای تپش قلب

سیر یکی از غذاهای مفید برای افراد مبتلا به تپش قلب است. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف سیر می‌تواند به درمان این مشکل کمک کند. سیر دارای ترکیباتی است که می‌تواند میزان کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد. کلسترول بالا می‌تواند باعث تنگی و گرفتگی رگ‌های خونی و در نتیجه تپش قلب شود.

همچنین سیر می‌تواند گردش خون را بهبود بخشیده و فشار خون را پایین آورد. این امر به نوبه خود می‌تواند باعث کاهش تپش قلب شود. سیر همچنین دارای خواص ضدالتهابی است که به کاهش فشار روی قلب کمک می‌کند.

۲. زنجبیل

زنجبیل نیز مانند سیر یکی از گیاهان دارویی مفید برای افراد مبتلا به تپش قلب است. زنجبیل دارای خواص ضدالتهابی است که التهاب و فشار روی قلب را کاهش می‌دهد. زنجبیل گردش خون را بهبود بخشیده و فشار خون را کاهش می‌دهد، که این امر نیز به نوبه خود می‌تواند به کاهش تپش قلب منجر شود.

برای بهره‌مندی از این فواید، توصیه می‌شود که زنجبیل را به صورت چای، دمنوش یا به عنوان افزودنی به غذا مصرف کنید. افرادی که داروهای ضدانعقاد مصرف می‌کنند باید قبل از مصرف زنجبیل با پزشک مشورت کنند.

می‌خوای برای درمان تپش قلب از روش خانگی استفاده کنی؟ حتما مشاوره بگیر.

۳. زالزالک

زالزالک نیز یکی دیگر از گیاهان دارویی مفید برای درمان و کنترل تپش قلب است که خواص آنتی‌اکسیدانی قوی دارد و  از سلول‌های قلبی در برابر آسیب‌های ناشی از عوامل اکسیداتیو محافظت می‌کند. همچنین زالزالک خاصیت تنظیم‌کننده فشار خون را داراست و می‌تواند به کاهش فشار روی قلب کمک کند. این گیاه همچنین با بهبود گردش خون در قلب و عروق، به افزایش کارایی عملکرد قلب کمک می‌کند.

۴. دارچین برای تپش قلب

ادویه دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی است که از سلول‌های قلبی در برابر آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. همچنین دارچین خاصیت ضدالتهابی دارد و می‌تواند به کاهش التهاب در قلب و عروق کمک کند. این امر می‌تواند به کاهش فشار روی قلب و بهبود عملکرد آن کمک کند.

دارچین می‌تواند سطح قند خون را هم تنظیم کند. این خاصیت از آن نظر مهم است که دیابت می‌تواند به بروز مشکلات قلبی عروقی منجر شود. علاوه بر این، دارچین دارای خاصیت تسکین‌دهندگی است که می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند.

برای تپش قلب چی خوبه بخوریم؟
میوه و سبزیجات، غلات کامل، آووکادو و مغزدانه‌ها از مواد غذایی مفید برای درمان تپش قلب هستند.

۵. سنبل الطیب

سنبل الطیب دارای خاصیت آرام‌بخشی و ضداضطراب است که استرس و اضطراب منجر به تپش قلب را کاهش می‌دهد. همچنین این گیاه دارای خاصیت ضد التهابی است که به کاهش التهاب در قلب و عروق کمک می‌کند. سنبل الطیب دارای خاصیت تنظیم‌کننده ضربان قلب است و به بهبود ریتم ضربان قلب و کنترل تپش قلب کمک می‌کند و گردش خون در قلب و عروق را بهبود می‌بخشد.

۶. بادرنجبویه

بادرنجبویه دارای خواص آرام‌بخشی و ضد اضطراب است که استرس و اضطراب عامل تپش قلب را کاهش می‌دهد و با خاصیت ضدالتهابی به کاهش التهاب در قلب و عروق کمک می‌کند. برای استفاده از این مزایا، می‌توان بادرنجبویه را به صورت چای، دمنوش یا افزودن به غذا مصرف کرد.

۷. زعفران

زعفران نیز یکی از گیاهان دارویی مفید برای تپش قلب است که خواص آرام‌بخشی و تنظیم‌کننده ضربان قلب دارد و استرس و اضطراب را کاهش داده و ریتم ضربان قلب را بهبود می‌بخشد. همچنین زعفران خاصیت ضد التهابی دارد که می‌تواند به کاهش التهاب در قلب و عروق و بهبود گردش خون کمک نماید. این ویژگی‌ها می‌تواند در کنترل و کاهش تپش قلب بسیار مفید باشند. برای استفاده از این خواص می‌توان زعفران را به صورت چای، دمنوش یا افزودن به غذاها مصرف کرد.

چه چیزهایی برای تپش قلب بد است؟

برخی چیزها که می‌توانند باعث تشدید و افزایش تپش قلب شوند عبارتند از:

  • مصرف بیش از حد کافئین مانند چای، قهوه، نوشابه‌های انرژی‌زا و شکلات
  • مصرف زیاد الکل
  • استرس و اضطراب شدید
  • مصرف برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی و داروهای تنظیم‌کننده ضربان قلب
  • مصرف زیاد نمک و مواد غذایی پردازش شده
  • وزن بالا و چاقی
  • کمبود خواب و خستگی مزمن
  • عدم فعالیت بدنی منظم

این عوامل می‌توانند با افزایش فشار بر قلب و عروق منجر به افزایش ضربان قلب و تپش قلب شوند. بنابراین، رعایت سبک زندگی سالم و اجتناب از این عوامل می‌تواند در کنترل تپش قلب بسیار موثر باشند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

دوره‌های ضربان سریع یا نامنظم قلب، که به عنوان تپش قلب شناخته می‌شوند، ممکن است در مدت زمان متفاوتی اتفاق بیفتند و ممکن است هنگام فعالیت، استراحت یا در حالت ثابت رخ دهند. بیشتر موارد تپش قلب جدی محسوب نمی‌شوند مگر اینکه فرد بیماری زمینه‌ای قلبی داشته باشد. در بیشتر موارد، با تغییر سبک زندگی و روش‌های درمان خانگی می‌توان تپش قلب را کنترل و درمان کرد. توجه داشته باشید که در موارد شدید که تپش قلب مزمن و مکرر است، درمان تپش قلب در خانه جواب نمی‌دهد و باید علاوه بر درمان خانگی تپش قلب به پزشک مراجعه کنید.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر قلب در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان ویزیت آنلاین دکتر قلب وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

ماهی‌های چرب مانند ساردین، سالمون و ماهی آزاد، میوه‌ و سبزی‌های غنی از آنتی‌اکسیدان مثل توت‌ها، انار، کلم بروکلی و اسفناج، غلات کامل مانند جو دوسر، برنج قهوه‌ای و جو، مصرف مغزها و دانه‌های سرشار از امگا-3 از قبیل گردو، بادام و کتان، سیر و زیره سیاه از مواد مفید برای درمان خانگی تپش قلب هستند.

یکی از گیاهان دارویی که برای کنترل و کاهش تپش قلب مفید است، گل گاوزبان (Borage) است که حاوی ترکیبات طبیعی مانند اسیدهای چرب امگا-6 و آنتی‌اکسیدان‌ است که با تنظیم ضربان قلب و کاهش التهاب، به بهبود عملکرد قلب کمک می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن