بیدمشک، نگاهی همه جانبه و کامل به این گیاه دارویی پرخاصیت!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بیدمشک دارویی گیاهی با طبع سرد و مرطوب است به رفع درد و خستگی کمک می‌کند. این داروی گیاهی برای تقویت قلب، درمان بی‌خوابی، افسردگی و غیره کاربرد دارد. مصرف این گیاه دارویی برای افراد زیر 16 سال و زنان باردار در سه ماهه اول بارداری توصیه نمی‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

بیدمشک، نگاهی همه جانبه و کامل به این گیاه دارویی پرخاصیت!

شما هم مطمئنا بیدمشک را می‌شناسید؟ یا حتی ممکن است در بازار موقع خرید عرق بیدمشک خورده باشید. اما می‌دانید این گیاه دارویی دقیقا چه خواصی دارد؟ چه زمان باید از آن استفاده کرد یا برای درمان چه بیماری خوب است؟ بعید است که صحبت از عرقیجات و گیاه‌های دارویی باشد و اسم بیدمشک در میان نباشد. در این مطلب از دکترتو می‌خواهیم این گیاه دارویی را با هم بررسی کنیم، پس اگر از عرق بیدمشک خوشتان می‌آید آما نمی‌دانید برای چه خوب است، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بیدمشک، گیاهی دارویی از نوع درختچه‌های زینتی بید با سنبله پر شکل است که اوایل بهار رشد می‌کند. پیشنهاد ما این است که با دریافت مشاوره آنلاین و یا مراجعه حضوری با دکتر طب سنتی، از نحوه استفاده از این گیاه دارویی مطمئن شوید.

بیدمشک چیست؟

بیدمشک درختچه‌ زینتی است که گل‌های معطر شبیه دم گربه و زرد کمرنگی دارد. معمولاً گل‌های بیدمشک قبل از برگ‌ها رشد می‌کنند. این گیاه را به اسم‌های دیگری مثل شاه بید، گربه بید، بید مصری، بید طبری و غیره هم صدا می‌زنند.

به اسانس معطری که از این گیاه تهیه می‌شود عرق بیدمشک می‌گویند که علاوه بر عطر دلنشین از خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است. این گیاه طبع سرد و مرطوب دارد و برای تسکین سردردهای مزاجی در طب سنتی تجویز می‌شود. وجود ترکیباتی مثل تانن در این گیاه باعث رفع درد و خستگی و تقویت قلب است و به ‌نوعی آرام‌بخش گیاهی محسوب می‌شود.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

بیدمشک در طب سنتی

این گیاه در طب سنتی و مزاج شناسی به‌ عنوان دارویی برای تقویت قلب، رفع سردردهای گرم مزاج و بند آوردن خون‌ریزی توصیه می‌شود. به ‌علاوه اینکه ملین مزاج است و برای رفع اسهال کاربرد دارد. رفع التهاب، درد و آسیب‌های پوستی جزئی، رفع جوش‌های صورت، برطرف کردن زخم‌ها و التیام زگیل‌های پوستی از دیگر مصارف این گیاه در طب سنتی هستند.

به ‌علاوه اینکه، عرق این گیاه خاصیت تب‌بری دارد و مصرف دم‌نوش این گیاه در طب سنتی برای تسکین بیماری‌های عصبی، درمان بی‌خوابی، افسردگی، درد عضلانی و روماتیسم کاربرد زیادی دارد. توصیه می‌کنیم قبل از مصرف آن، از مشاوره تلفنی طب سنتی در سایت دکترتو استفاده کنید تا باتوجه به مزاج خودتان میزان مناسب را مصرف کنید.

بیدمشک چه ویتامینی دارد؟

در جدول زیر، به ویتامین‌ها و مواد معدنی این گیاه شگفت‌انگیز اشاره کردیم:

ویتامین و مواد معدنیمقدار آن در یک ریشه گیاه بید مشک برحسب میلی‌گرم
کلسیم۶۳.۹۶
آهن۱.۲۵
منیزیم۵۹.۲۸
فسفر۷۹.۵۶
پتاسیم۴۸۰.۴۸
ویتامین b۶۰.۳۷
فولات۳۵.۸۸
ویتامین b۱۲۰
ویتامین k۲.۵
مواد مغذی بید مشک

ترکیب بیدمشک با دیگر عرقیات گیاهی (نحوه مصرف بیدمشک)

بیدمشک را همچنین می‌توانید با داروهای گیاهی دیگر یا عرقیات دیگر ترکیب کنید که بعضی از آنها نوشیدنی‌های خوشمره‌ای هستند و برخی هم خواص فوق‌العاده‌ای دارند. در ادامه این ترکیبات جادویی را با هم بررسی می‌کنیم؟

۱. بیدمشک و گل نسترن

ترکیب عرق بیدمشک و نسترن شربت آرام‌بخشی است که طب سنتی برای تقویت قلب، رفع بی‌خوابی و بهبود سیستم عصبی تجویز می‌کند. از دیگر خواص شربت بیدمشک و نسترن می‌توان به درمان بیماری‌های کلیوی، نارسایی و ورم کلیه و دفع سنگ کلیه اشاره کرد، چراکه مجاری ادراری را پاک‌سازی می‌کند. خاصیت آنتی‌اکسیدانی این گیاه و همین‌طور نسترن باعث تقویت سیستم ایمنی و محافظت از بدن در مقابل سرطان می‌شود.

ترکیب عرق بیدمشک و نسترن شربت آرام‌ بخشی است که طب سنتی برای تقویت قلب، رفع بی‌ خوابی و بهبود سیستم عصبی تجویز می‌ کند.
ترکیب عرق بیدمشک و نسترن شربت آرام‌بخشی است که طب سنتی برای تقویت قلب، رفع بی‌خوابی و بهبود سیستم عصبی تجویز می‌کند.

۲. بیدمشک و بهارنارنج

عرق بهارنارنج خاصیت اشتهاآور دارد و نشانه‌های افسردگی را کم می‌کند. ترکیب بیدمشک و بهارنارنج در طب سنتی به ‌خصوص برای رفع افسردگی دوران بارداری و آرامش اعصاب توصیه می‌شود. کنترل چربی خون، بهبود بیماری‌های قلبی، تصفیه‌کننده خون، جوان‌سازی پوست و رفع بی‌قراری، بی‌اشتهایی و تنش‌های عصبی در کودکان از دیگر خواص ترکیب شربت بیدمشک و بهارنارنج هستند.

۳. بیدمشک و کاسنی

ترکیب کاسنی با عرق بیدمشک باعث افزایش خاصیت آرام‌بخشی بید مشک شده و خستگی و درد را برطرف می‌کند. مصرف شربت بیدمشک و کاسنی برای تقویت قلب نیز مؤثر است.

۴. بیدمشک و خاکشیر

ترکیب این گیاه و خاکشیر برای بهبود دستگاه گوارش در طب سنتی توصیه می‌شود، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، خون‌ساز است و علائم افسردگی را برطرف می‌کند.

نمی‌دونی بیدمشک چه خواصی داره؟

قبل از مصرف مشاوره دارویی بگیر!

خواص بیدمشک و موارد مصرف آن چیست؟

عرق این گیاه در طب سنتی از محبوبیت بالا و خواص بی‌شماری برخوردار است که در ادامه برخی از آن‌ها را آورده‌ایم:

۱. عرق بیدمشک برای لاغری

قبل از هر چیزی باید بگوییم که کاهش وزن و لاغری فرایندی طولانی است و صرفاً با مصرف دم‌نوش و عرقیات گیاهی نمی‌توان لاغر شد، پس فریب تبلیغات را نخورید، اما باید بگوییم که مصرف این گیاه برای لاغری مناسب نیست، چراکه عرق بیدمشک اشتها را بیشتر می‌کند و برای افرادی که قصد لاغری دارند توصیه نمی‌شود.

۲. خواص دمنوش و عرق بیدمشک

از خواص دم‌نوش و عرق گیاهی بید مشک می‌توان به از بین بردن جوش‌های پوستی و ضدعفونی کردن دستگاه گوارش اشاره کرد. به‌ علاوه اینکه مصرف دم‌نوش این گیاه خاصیت تب بر دارد و حرارت درون بدن را پایین می‌آورد.

۳. فواید بیدمشک برای فشار خون

وجود پتاسیم در این گیاه باعث تنظیم فشار خون می‌شود. بنابراین، طب سنتی به بیمارانی که فشار بالایی دارند مصرف عرق این گیاه را توصیه می‌کند. به‌ علاوه اینکه مصرف عرق بیدمشک می‌تواند از ابتلا به فشار خون بالا در سنین بالا هم پیشگیری کند.

۴. بیدمشک و دیابت

این گیاه سرشار از اسید چرب امگا۳، آنتی‌اکسیدان، اسید سیتریک و پروتئین است و مصرف عرق آن نیز میزان قند خون را پایین می‌آورد. بنابراین افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که علائم قند خون بالا دارند می‌توانند برای تنظیم و کاهش قند خون عرق این گیاه مصرف کنند.

۵. بیدمشک برای معده

وجود ماده تانن در این گیاه باعث تسکین درد معده شده و می‌تواند از ابتلا به اختلال دستگاه گوارش جلوگیری کند. استرس و اضطراب، چاشنی زندگی مدرن و ماشینی امروز بشر هستند، که باعث مشکلات روحی و جسمی زیادی از جمله درد عصبی معده، و ناراحتی‌های معده می‌شوند. دکتر طب سنتی به بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، از دردهای عصبی معده، درد گوارشی یا ناراحتی معده رنج می‌برند مصرف عرق این گیاه را توصیه می‌کند.

اگه معده درد داری، تا دیر نشده نوبت بگیر.

۶. بیدمشک و کم خونی

همان‌طور که می‌دانید کمبود آهن و اسید فولیک در بدن از علل اصلی کم‌خونی هستند. بیدمشک سرشار از آهن و اسید فولیک است به ‌همین خاطر مصرف متعادل این گیاه به شکل دم‌نوش یا عرق می‌تواند میزان آهن و اسید فولیک مورد نیاز بدن را تأمین کرده و از بیماری کم خونی آنمی پیشگیری می‌کند. به ‌علاوه اینکه طب سنتی برای درمان کم‌خونی هم مصرف عرق بیدمشک را توصیه می‌کند.

البته این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که بید مشک ملین قوی است و زیاده‌روی در مصرف آن ممکن است باعث اسهال و دفع بیشتر آهن از بدن شود. که نتیجه‌اش تشدید بیماری کم‌خونی خواهد بود. بنابراین بهتر است عرقیات گیاهی را حتماً با مشورت پزشک مصرف کنید.

طب سنتی برای درمان کم‌ خونی مصرف عرق بیدمشک را توصیه می‌ کند.
طب سنتی برای درمان کم‌خونی مصرف عرق بیدمشک را توصیه می‌کند.

۷. بیدمشک و بارداری

یکی از خواص این گیاه در دوران بارداری این است که تغییرات خلق‌ و خوی و افسردگی بارداری را کاهش می‌دهد، باعث بهبود خواب مادر در دوران بارداری شده و یبوست ناشی از بالا رفتن میزان پروژسترون در این دوره را کاهش می‌دهد. بارداری دوره حساسی است که مصرف گیاهان دارویی مختلف ممکن است عوارض خطرناکی برای جنین و مادر داشته باشد.

بنابراین توصیه می‌کنیم که حتماً پیش از مصرف هر دم‌نوش، جوشانده یا عرقیات سنتی با پزشک متخصص مشورت کنید، چراکه در مواردی هم مصرف عرق این گیاه باعث شده که احتمال تولد نوزاد نارس و سقط جنین بیشتر شود. بهتر است عرق بیدمشک را بعد از سه ماهه نخست بارداری و با دستور پزشک مصرف کنید. اگر باردار هستید، بید مشک را بعد از سه ماهه اول بارداری و بعد از مشورت با پزشکتان مصرف کنید. در مواردی مصرف عرق بیدمشک احتمال تولد نوزاد نارس یا سقط جنین را بیشتر می‌کند.

۸. فواید بید مشک برای پوست

ماده کراتولیتیک موجود در این گیاه قابلیت از بین بردن سلول‌های مرده پوست و ترمیم ضایعات پوستی را دارد. طب سنتی برای درمان منافذ باز صورت، نوشیدن عرق این گیاه یا ترکیب آب و عرق بید مشک و مالیدن آن روی پوست را توصیه می‌کند.

سالیسینی که در عرق بیدمشک هست با کاهش چربی‌های پوست، منافذ باز را کوچک کرده و جوش‌های سرسیاه و آلودگی‌های سطح پوست را برطرف می‌کند. خاصیت تصفیه خون و سم‌زدایی کبد از دیگر خواص بیدمشک برای پوست صورت است که مانع از جوش و آکنه شده و پوستی شفاف و صاف برایتان به ارمغان می‌آورد.

۱۰. خواص بیدمشک برای قلب

وجود ترکیبات سالیسیلات در این گیاه مثل آسپرین عمل می‌کند و ریسک ایجاد لخته خون و علائم سکته قلبی را پایین می‌آورد. به ‌علاوه اینکه باعث بهبود و تقویت عملکرد قلب و درمان بیماری تپش قلب می‌شود.

۱۱. بیدمشک محرک قوای جنسی

این گیاه، محرک و داروی گیاهی برای افزایش میل جنسی است و طب سنتی برای درمان مشکلات جنسی و افزایش میل جنسی، مصرف عرق این گیاه را تجویز می‌کند. استفاده از عرق این گیاه می‌تواند تا حدی مشکلات جنسی را برطرف کند به ‌علاوه اینکه محرک جنسی برای آقایان بوده و باعث افزایش میل جنسی می‌شود. به ‌همین خاطر یکی از گزینه‌های نخست داروهای گیاهی برای افرادی است که به ‌دنبال افزایش میل جنسی هستند.

متن انگلیسی: «The story of the discovery of aspirin stretches back more than 3500 years to when bark from the willow tree was used as a pain reliever and antipyretic.»
ترجمه فارسی: «داستان کشف آسپرین به بیش از ۳۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد، به زمانی که از پوست درخت بید مشک به عنوان مسکن و تب بر استفاده می‌شد.»

به نقل از سایت pubmed

۱۲. بیدمشک برای سرماخوردگی

خاصیت آنتی‌باکتریالی و ضدمیکروبی این گیاه برای علائم سرماخوردگی مفید است. به ‌علاوه اینکه عفونت‌های سرماخوردگی و تب ناشی از سرماخوردگی هم با مصرف عصاره پوست این گیاه و عرق آن کاهش پیدا می‌کنند. بهبود سریع‌تر و خواب راحت‌تر از دیگر خواص بیدمشک برای سرماخوردگی هستند، البته وجود ترکیبات شبه آسپرینی در عرق و پوست بید مشک احتمال ابتلا به سندروم ری (Reye’s Syndrome) را در کودکان بیشتر می‌کند. به‌ همین دلیل مصرف فراورده‌های بیدمشک برای کودکان مبتلا به آنفولانزا، سرماخوردگی یا عفونت توصیه نمی‌شود.

۱۳. بیدمشک برای افزایش اشتها و چاقی

طب سنتی، عرق این گیاه را عامل افزایش اشتها می‌داند و به‌ افرادی که به‌ دنبال بازگرداندن اشتهای از دست‌رفته و چاقی هستند مصرف نوشیدنی عرق بیدمشک همراه با گلاب را تجویز می‌کند.

۱۴. بیدمشک برای اعصاب

خاصیت آرام‌بخشی این گیاه می‌تواند نشانه‌های استرس مثل بیماری تپش قلب را کاهش دهد و مصرف عرق این گیاه برای تمدد اعصاب و آرامش افرادی که از اعصاب ضعیف رنج می‌برند در طب سنتی توصیه شده است.

۱۵. بیدمشک به عنوان ملین یا مسهل

این گیاه در طب سنتی به‌عنوان ملین قوی برای مزاج توصیه می‌شود، البته حواستان باشد که زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد و اثر مسهل‌کنندگی بگذارد.

خواص بیدمشک چیست؟
خاصیت آرام‌بخشی این گیاه می‌تواند نشانه‌های استرس مثل تپش قلب را کاهش دهد.

۱۶. بیدمشک برای زگیل

وجود اسید سالیسیلیک در این گیاه باعث برطرف کردن مشکلات پوستی، زخم‌ها، جوش و زگیل می‌شود. به ‌همین منظور طب سنتی مصرف موضعی و عرق این گیاه برای زگیل را توصیه می‌کند. معمولاً پوست درخت این گیاه را می‌سوزانند و خاکستر آن را با سرکه و عرق آویشن ترکیب کرده و روی زگیل و جوش می‌گذارند تا التیام پیدا کند.

بیدمشک خواص زیادی دارد، برای لاغری خوب است، همچنین برای برخی بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، فشار خون، بیماری قلبی و غیره هم مفید است.

مضرات بیدمشک چه هستند؟

مصرف عرق این گیاه باعث کاهش قند خون می‌شود و ممکن است مصرف آن به ‌تنهایی در افرادی که قند خون ندارند باعث افت قند خون شود. مصرف بید مشک همراه با داروهای حاوی اسید اسلسیلیک تداخل دارویی دارد. از دیگر مضرات بیدمشک ایجاد حساسیت در برخی افراد است. بنابراین توصیه می‌شود که حتماً پیش از مصرف با پزشک مشورت کنید. به همین دلیل نیز توصیه ما این است که از مشاوره آنلاین و یا مراجعه حضوری به متخصصان طب سنتی دکترتو غافل نشوید.

از دیگر مضرات این گیاه می‌توان به طبع بسیار سرد آن اشاره کرد که مصرف آن برای خانم‌های باردار، نوزادان و کودکان زیر ۱۶ سال مبتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا، آبله مرغان، افرادی که از زخم معده و زخم سیستم گوارش رنج می‌برند ممنوع است.

نتیجه‌ گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

عرق بیدمشک یکی از عرقیات سنتی معطر سرشار از مواد مغذی است که در طب سنتی برای کنترل بیماری دیابت و پیشگیری از بیماری‌های قلبی، کلیوی و سرطان‌ها توصیه می‌شود. وجود اسید فولیک و آهن در عرق این گیاه؛ آن را به داروی گیاهی مناسبی برای بیماران دارای کم خونی تبدیل کرده است، اما زیاده‌روی در مصرف این گیاه برای کودکان، کسانی که افت قند خون دارند و خانم‌های باردار باید با مشورت پزشک باشد. پیشنهاد ما این است که با دریافت مشاوره آنلاین و یا مراجعه حضوری با متخصص طب سنتی دکترتو از نحوه استفاده از این گیاه مطمئن شوید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

طبع این گیاه سرد و مرطوب است و برای رفع گرمازدگی در فصل‌های گرم توصیه می‌شود. افراد دارای مزاج گرم و خشک می‌توانند برای حفظ تعادل بدنشان عرق بیدمشک مصرف کنند.

عرق گیاه بید مشک ملین و تقویت‌کننده قلب، اعصاب و محرک قوای جنسی است. این گیاه باعث تقویت دستگاه گوارش و افزایش اشتها می‌شود.

بله! پیش از مصرف این گیاه و عرقیات گیاهی دیگر حتماً باید با پزشک مشورت کنید.

شربت آن بی‌رنگ است و در ترکیب با گیاهان دیگر مانند بهارنارنج، به رنگ نارنجی کمرنگ در می‌آید.

پوست درخت این گیاه حاوی ترکیبات آسپرین است و به‌ عنوان مسکن طبیعی محسوب می‌شود. طب سنتی مصرف دم‌کرده پوست درخت این گیاه را برای رفع درد کمر، آرتروز و سردر توصیه می‌کند. کاهش تب سرماخوردگی، رفع بی‌خوابی، التیام مشکلات پوستی و زگیل، بهبود دردهای قاعدگی و عصبی از موارد کاربرد پوست این گیاه هستند.

بهتر است قبل از وعده غذایی اصلی، یک لیوان مصرف کنید (قبل از آن حتما از مزاج خود اطلاع داشته باشید زیرا این گیاه برای طبع گرم مناسب است).

مصرف این گیاه برای نوزادان و کودکان زیر ۱۶ سال توصیه نمی‌شود.

هزینه این گیاه به صورت تازه در ارومیه که به شهر بیدمشک معروف است نسبت به سایر شهرها ارزان‌تر است و از کیلویی ۸۵۰ هزار تومان در بازار ه فروش می‌رود. قیمت عرق این گیاه هم بسته به کیفیت محصول از ۳۵۰۰۰ تومان به ازای هر یک لیتر شروع می‌شود.

برخی افراد مصرف آن را برای رفع زردی و بیش فعالی نوزادان و کودکان مناسب می‌دانند.

مصرف بیش از حد مصرف این گیاه باعث کاهش شدید قند، فشارخون، اسهال و دفع آهن می‌شود. احتمال سقط جنین و زایمان زودرس هم از دیگر عواقب مصرف بیش از حد بیدمشک هستند.

خیر، این گیاه دارویی به دلیل میزان بالای پتاسیمی که دارد، به کاهش فشارخون و قندخون کمک می‌کند.

گیاه و گل بید مشک دارای اسانس‌های معطر است که علاوه بر خواص درمانی، برای معطر کردن شربت نیز استفاده می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

One Reply to “بیدمشک، نگاهی همه جانبه و کامل به این گیاه دارویی پرخاصیت!”

  1. ناشناس گفت:

    سلام.اطلاعات ارزنده ای ارائه داده اید.بسیار عالی بود.