علت ریزش ابرو و راه‌های درمان آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ریزش ابرو می‌تواند علل مختلفی داشته باشد مانند مشکلات هورمونی، آلوپسی، پسوریازیس، عوارض دارویی، تغذیه نامناسب، استرس و غیره. درمان ریزش ابرو از راه‌های مختلفی ممکن است مانند داروها، کاشت ابرو و غیره. روغن کرچک، روغن نارگیل و پوست لیمو، آلوئه‌ورا و دیگر داروهای گیاهی هم تاثیر خوبی روی درمان ریزش مو دارند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 19 دقیقه
ریزش ابرو علل و درمان

عوامل زیادی می‌توانند باعث ریزش ابرو شوند، از جمله عدم تعادل هورمونی، رژیم غذایی و برخی بیماری‌های پوستی. تعیین علت ریزش ابرو می‌ تواند به فرد کمک کند تا بهترین درمان را پیدا کند.

ریزش موی ابرو که نام پزشکی آن هیپوتریکوزیس ابرو یا ماداروز ابرو است، شرایطی است که در آن فرد متوجه نازک شدن مو یا ریزش تکه‌های مو در ابروهای خود شود. این اختلال می‌تواند هم در مردان و هم در زنان رخ دهد. ریزش ابرو ممکن است در یک ابرو یا هر دو ابرو رخ دهد. علائم این ریزش می‌تواند شامل خارش، خشکی پوست و ریزش مو یا نازک شدن مو در سایر قسمت‌های بدن باشد.

به طور معمول، ریزش ابرو جدی نیست. اما در برخی موارد دیگر این عارضه می‌تواند نشان‌دهنده یک بیماری جدی‌تر باشد. از این رو پیگیری علت و تشخیص آن بسیار اهمیت دارد. اگر ریزش ابرو دارید می‌توانید از طریق دکترتو با بهترین متخصص پوست و مو مشاوره تلفنی و آنلاین داشته باشید. همچنین در صورت لزوم می‌توانید از بخش نوبت مطب، وقت ملاقات حضوری دریافت نمایید.

علت ریزش ابرو چیست؟

ریزش ابرو می توانند علل بسیار متنوعی داشته باشد مانند عفونت، بیماری‌های پوستی، تغییرات هورمونی یا وجود یک بیماری خودایمنی. کمبودهای تغذیه‌ای‌، آسیب‌های جسمی یا استرس عاطفی هم می‌تواند باعث ریزش ابرو شود. بسیاری از این علل با علت ریزش مو یکی است و معمولا راه‌حل‌‌های مشترکی هم دارند.

با تشخیص علت ریزش ابرو، شما و پزشکتان می‌توانید درمان مناسبی را برای کمک به پیشگیری، معکوس کردن یا به حداقل رساندن ریزش موی ابرو پیدا کنید. در ادامه شایع‌ترین علت‌های ریزش ابرو را بررسی خواهیم کرد:

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

۱. فرآیند طبیعی پیری

با افزایش سن، افراد ممکن است متوجه نازک شدن یا ریزش مو شوند. این ریزش مو می‌تواند در موهای سر، ابروها، مژه‌ها و جاهای دیگر بدن ایجاد شود. با پیرتر شدن بدن برخی از فولیکول‌های مو تولید مو را متوقف می‌کنند و ساقه‌های مو ریزتر می‌شوند. همچنیند مو شروع به سفید شدن می‌کند. این نوع ریزش مو بخشی طبیعی از افزایش سن است.

۲. عدم تعادل هورمونی یکی از دلایل ریزش ابرو

طبق گفته medicalnewstoday، عدم تعادل هورمونی به خصوص هورمون‌های تیروئیدی می‌تواند باعث ریزش موی ابرو شود. در موارد زیر ممکن است شاهد ریزش ابرو باشیم:

  • پرکاری تیروئید
  • کم کاری تیروئید.

هر دو نوع عدم تعادل تیروئید با ریزش موی ابرو مرتبط هستند. به طور خاص، در کم کاری تیروئید، فرد ممکن است متوجه ریزش مو در ناحیه یک سوم بیرونی ابرو شود که نازک‌ترین قسمت ابرو است که به سمت گوش‌ها می‌رود.

ریزش موی تیروئید معمولاً موقتی است و پس از بازگشت سطح تیروئید به حالت طبیعی، موها باید به حالت معمول خود برگردند. پزشکان می‌توانند برای متعادل کردن سطح تیروئید دارو تجویز کنند.

ریزش ابروی هورمونی
کم کاری تیروئید یکی از اختلالات هرومونی است که باعث ریزش مو در ۱/۳ انتهایی ابرو می‌شود.

۳. بیماری های خود ایمنی

بیماری خودایمنی زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی به اشتباه به سلول‌های بدن خود حمله کند. در برخی موارد ممکن است سیستم ایمنی به سلول‌های سالمی که به رشد مو کمک می‌کنند حمله کند. این اتفاق می‌تواند منجر به نازک شدن مو، ریزش سکه‌ای ابرو و یا ریزش کامل مو ابرو شود. به‌طورکلی بیماری‌های خودایمنی زیر‌ می‌توانند باعث ریزش موی ابرو شوند:

  • آلوپسی یا طاسی، وضعیتی که باعث ریزش مو در سر و سایر نواحی دیگر بدن می‌شود که می‌تواند شامل ابروها نیز باشد.
  • آلوپسی فیبروزان فرونتال، نوعی از طاسی است که عمدتاً افراد را پس از یائسگی تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این بیماری ریزش موی ابرو قبل از ریزش موی سر، در حدود ۳۹ درصد موارد رخ می‌دهد.
  • لوپوس اریتماتوز دیسکوئید، یک بیماری خودایمنی مزمن است که باعث زخم‌های پوستی، جای زخم و ریزش مو در صورت و ابرو می‌شود.
  • طاسی یونیورسالیس نیز یکی دیگر از انواع آلوپسی است که باعث ناپدید شدن موها در سراسر بدن می‌شود.
آلوپسی و ریزش موی ابرو
طاسی یک بیماری خود ایمنی است که باعث ریزش مو در نقاط مختلف بدن می‌شود.

۴. برخی بیماری های پوستی

پوست سالم برای داشتن موهای سالم مهم است. به این دلیل که مو مستقیماً از فولیکول‌های موجود در پوست رشد می‌کند. برخی از بیماری‌های پوستی می‌توانند باعث خارش و پوسته پوسته شدن بثورات پوستی شوند. افراد ممکن است در نتیجه التهاب پوست، خشکی پوست و مالش یا خارش ناحیه اطراف ابرو، موهای ابرو خود را از دست بدهند. بیماری‌های پوستی رایجی که می‌توانند باعث خارش پوست و ریزش ابرو شوند عبارت‌اند از:

  • درماتیت آتوپیک: که با نام اگزما نیز شناخته می‌شود، نوعی التهاب پوست است که باعث خارش، قرمزی، ترشح و تحریک پوست می‌شود. این بیماری توسط یک سیستم ایمنی بیش‌از‌حد حساس تحریک می‌شود و می‌تواند دائمی یا موقتی باشد. از آنجایی که فولیکول‌های مو در پوست جاسازی شده‌اند، اگزما ممکن است در رشد مناسب مو اختلال ایجاد کند.
  • پسوریازیس: پسوریازیس یک بیماری خودایمنی است که باعث می‌شود سلول‌های پوست به سرعت تکثیر شوند به طوری که لکه‌های قرمز، ضخیم، پوسته پوسته و دردناک ایجاد می‌شود. این ضایعات پوستی فولیکول‌های مو را مسدود کرده و رشد مو ابرو را متوقف می‌کند.
  • درماتیت سبورئیک: درماتیت سبورئیک معمولاً یک بیماری دائمی است. دانشمندان معتقدند که این بیماری در اثر یک قارچ یا تولید بیش‌ازحد چربی در پوست ایجاد می‌شود. درماتیت سبورئیک منجر به ایجاد شوره در ابروها هم می‌شود.
  • درماتیت تماسی: درماتیت تماسی در اثر تماس با یک آلرژن یا یک محرک سمی ایجاد می‌شود. در این اختلال ممکن است احساس خارش یا احساس سوزش داشته باشید. اگر این بیماری در پوست اطراف ابرو ایجاد شود، التهاب ایجادشده ممکن است رشد مو ابرو را مهار کند.

بسیاری از بیماری‌های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس یا درماتیت سبورئیک و حتی درماتیت تماسی اگر در ناحیه ابرو ایجاد شوند، می‌توانند باعث ریزش ابرو شوند.

۵. کمبودهای تغذیه ای

غذایی که یک فرد می‌خورد تاثیر قابل توجهی بر سلامت پوست و مو دارد. بدن برای ایجاد موهای سالم به مواد مغذی خاصی نیاز دارد. کمبودهای تغذیه‌ای زیر می‌تواند باعث ریزش ابرو شود:

  • کمبود اسید چرب: طبق تحقیقات مشخص شده است که کمبود اسیدهای چرب ممکن است باعث ریزش ابرو شود. شما می‌توانید اسید چرب مورد نیاز بدن خود را از غذاهایی مانند ماهی، آجیل و مغز‌ها تامین کنید.
  • کمبود بیوتین: عدم دریافت بیوتین کافی می‌تواند منجر به نازک شدن مو و ریزش موهای بدن و ابرو شود.
  • کمبود روی: کمبود روی می‌تواند باعث توقف و ریزش ابرو شود. تحقیقات نشان داده است که مصرف به اندازه روی می‌تواند باعث شادابی و رشد مناسب موها در تمام نقاط بدن شود.   

کمبود برخی مواد مغذی مانند کمبود اسیدهای چرب مفید، بیوتین، روی، ویتامین A، آهن، ویتامین C و امگا ۳ می‌تواند منجر به ریزش موی ابرو شود.

اینغوگرافی ارتباط ریزش موی ابرو و کمبود ویتامین
اینغوگرافی ارتباط ریزش موی ابرو و کمبود ویتامین

کمبود کدام ویتامین ها و مواد معدنی باعث ریزش ابرو می شود؟

بدن انسان به مواد مغذی از جمله منابع انرژی ( کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها)، اسیدهای آمینه و چرب، ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارد. برخی از این ریز مغذی‌ها رشد مو را حفظ کرده و بر آن تأثیر می‌گذارند، بنابراین کمبود هر یک از آنها می‌تواند باعث ریزش مو شود.

کمبود ویتامین A یا روی می‌تواند رشد سلولی را کُند کند و مانع از تولید سبوم شود. سایر کمبودهای خاص‌تر که می‌توانند بر ریزش مو تاثیر بگذارند عبارت‌اند از:

  • ویتامین B7
  • ویتامین C
  • آهن
  • ویتامین‌های E، B12 و D
  • اسیدهای چرب امگا ۳.
ریزش ابرو و کمبود مواد مغذی
کمبود روی و مواد معدنی دیگر می‌تواند باعث ریزش ابرو شود.

۶. عوارض برخی داروها

برخی از داروها به‌عنوان یک عارضه جانبی بالقوه باعث ریزش مو می‌شوند که می‌تواند بر روی ابروها نیز تأثیر بگذارد. برخی از این داروها عبارت‌اند از:

  • آسیترتین، یک داروی رتینوئیدی که افراد برای درمان بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس استفاده می‌کنند.
  • والپروئیک اسید، یک داروی ضد تشنج که تشنج و اختلال دوقطبی را درمان می‌کند.

۷. برخی مشکلات ژنتیکی

هرچند چندان شایع نیست، اما برخی مشکلات ژنتیکی می‌تواند منجر به ریزش ابرو شود. این مشکلات ژنتیکی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دیسپلازی اکتودرمی: این اختلال گروهی از مشکلاتی است که بر پوست، مو، ناخن‌ها و دندان‌ها تاثیر می‌گذارد. آنها همچنین می‌توانند باعث کم پشت شدن یا ریزش موهای ابرو، مژه‌ها و سایر قسمت‌های بدن شوند.
  • سندرم نترتون: این بیماری پوست، مو و سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این اختلال می‌تواند باعث شکننده شدن موهای سر و ابرو شود. این وضعیت از بدو تولد وجود دارد.

۸. بیماری کرم حلقوی

بیماری کرم حلقوی نوعی بیماری قارچی پوست است که به خاطر علائم پوستی آن این اسم را دارد. علائم این بیماری شامل لکه‌های قرمز و خارش دار، برجسته و حلقه مانند، همراه با ترشح و تاول است. هنگامی که این عارضه‌ها روی ابروها ظاهر می‌شوند، معمولاً موها می‌ریزند و لکه‌های طاسی باقی می‌مانند.

۹. جذام (بیماری هانسن)

بیماری جذام توسط نوعی باکتری ایجاد می‌شود و به صورت زخم در سراسر پوست ظاهر می‌شود. این بیماری می‌تواند به ناحیه ابرو نفوذ کند و منجر به نازک شدن ابروها و حتی ریزش کامل آنها شود.

جذام و ریش موی ابرو
جذام باعث به وجود آمدن زخم‌های غیر قابل بهبود روی پوست می‌شود.

۱۰. استرس و اضطراب

طبق گفته healthline، استرس و اضطراب بیش از حد می‌تواند باعث تغییرات فیزیولوژیکی شود، از جمله کاهش اکسیژن به فولیکول های مو و نوسان سطح هورمون که به ریزش موی ابرو کمک می‌کند.

۱۱. آلوپسی تلوژن افلوویوم

تلوژن افلوویوم (TE) نوعی آلوپسی و یک ریزش غیر طبیعی مو است که زمانی رخ می‌دهد که چرخه رشد طبیعی مو توسط تغییرات هورمونی یا سایر تغییرات در بدن قطع شود. تحقیقات نشان داده است که تلوژن افلوویوم از دلایل اصلی ریزش مو بعد از کرونا است.

۱۲. سایر علل ریزش ابرو

علل ریزش ابرو تنها به موارد بالا محدود نمی‌شود. موارد دیگری هم وجود دارد که باعث ریزش ایرو می‌شود. این علل عبارت‌اند از:

  • برداشتن بیش از حد ابرو: این عمل باعث ایجاد ضربه جزئی به فولیکول ابرو می‌شود که می‌تواند منجر به عدم رشد مو در آن نقطه شود.
  • بارداری و زایمان: بارداری و زایمان می‌تواند هورمون‌ها و دیگر جنبه‌های بیوشیمی بدن شما را به یک چرخه نامنظم تبدیل کند. این نوسانات وحشی ممکن است چرخه رشد موهای شما را به هم ریخته و باعث ریزش مو شود.
  • شیمی درمانی: برای مبارزه با سرطان، شیمی درمانی به گونه‌ای طراحی شده است که تمام سلو‌ل‌هایی که به سرعت تقسیم می‌شوند را دنبال کند. این شامل فولیکول‌های مو نیز می‌شود. به همین دلیل است که وقتی افراد تحت این درمان قرار می‌گیرند ، موها به صورت دسته‌ای می‌ریزند.
  • بافت اسکار: بافت اسکار می‌تواند نتیجه تروما، سوختگی (شیمیایی یا حرارتی) و شرایط پوستی باشد که معمولاً شامل مشکلاتی در حمله سیستم ایمنی به بافت‌های بدن می‌شود.
  • آسیب فیزیکی: ضربه می‌تواند باعث ریزش ابرو شود. این آسیب‌ها شامل زخم‌های تصادفی، برداشتن موضعی تاتو و آسیب مکانیکی به پوست است.
  • قرارگیری در معرض تابش و تشعشع
  • آمیلوئیدوز
  • استفاده از محصولات نامرغوب برای لیفت ابرو با صابون
  • سارکوئیدوز
  • سوختگی‌های شیمیایی
  • تریکوتیلومانیا (اختلال کشیدن مو)
  • کارسینوم سلول بازال
  • قارچ فولیکول تروپیک
  • سرطان سلولی فلسی
  • سیفلیس.
موی ابرو به چه علت می ریزد
علل مختلفی می‌توانند باعث ریزش ابرو شوند. تشخیص علت دقیق مشکل به عهده متخصص پوست و مو است.

تشخیص علت ریزش ابرو

دانستن علت دقیق ریزش ابرو بسیار مهم است، زیرا درمان به آن بستگی دارد. برخی از علل ریزش ابرو به خوبی به درمان پاسخ می‌دهند در حالی که برخی دیگر نیاز به درمان های پیچیده‌تر مانند کاشت مو یا درمان‌های غیر جراحی جایگزین دارند، در عین حال برخی مشکلاتی که منجر به ریزش ابرو می‌شوند غیر قابل درمان هستند.

متخصص پوست مناسب‌ترین پزشک برای تشخیص علت ریزش ابرو شماست. آنها ابتدا در مورد علائم، مدت زمان علائم و هرگونه سابقه خانوادگی بیماری‌های ریزش مو سوال خواهند کرد. آنها همچنین ممکن است در مورد رژیم غذایی و موارد دیگر نیز از شما سوالاتی بپرسند.

در طول معاینه، پزشک از ابزاری به نام درموسکوپ استفاده می‌کند. درموسکوپ یک ابزار پزشکی غیرتهاجمی است که موهای ابرو و پوست را بزرگ‌نمایی می‌کند. اگر پزشک شما به شرایط خاصی مانند آلوپسی آره آتا مشکوک باشد، ممکن است از مقیاسی مانند ابزار بریگام ابرو برای ارزیابی شدت ریزش استفاده کند.

در صورت لزوم، پزشک شما یک آزمایش کشش انجام می‌دهد که شامل کشیدن آرام چند تار مو از ابروهای شما است تا ببیند آیا به راحتی کنده می‌شوند یا خیر. اگر این ابزارها به تنهایی برای تشخیص قطعی ریزش ابروی شما ناکافی باشند، پزشک ممکن است آزمایش خون را هم تجویز کند.

آزمایش خون معمولا برای بررسی سطوح هورمون تیروئید T3 و T4 استفاده می‌شود. این آزمایش هرگونه عدم تعادل هورمونی را که می‌تواند باعث ریزش ابرو شود را نشان خواهد داد.

برای تشخیص علت ریزش ابروی خود و درمان هر چه سریع‌تر، همین الان از دکتر پوست و مو در دکترتو نوبت بگیرید.

درمان ریزش ابرو

اولین قدم برای مقابله با ریزش مو مراجعه به پزشک برای شناسایی علت ریزش ابرو است. در ادامه معمول‌ترین شیوه‌های درمان ریزش ابرو را بررسی خواهیم کرد.

۱. بیماتوپروست موضعی

بیماتوپروست یک داروی موضعی است که افراد آن را مستقیماً روی مژه و ابرو اعمال می‌کنند. چندین مطالعه نشان داده است که استفاده از بیماتوپروست یک بار در روز می‌تواند نتایج بسیار امیدوارکننده‌ای در رابطه با ریزش مژه و ابرو به همراه داشته باشد.

عوارض جانبی بیماتوپروست می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درماتیت تماسی
  • هیپرپیگمانتاسیون پوست
  • خارش پوست.
داروی ضد ریزش ابرو
بیماتوپروست یک کرم موضعی است که دقیقا روی خود ابرو اعمال می‌شود.

۲. کورتیکواستروئیدها

استفاده از کرم‌ها یا پمادهای استروئیدی می‌تواند ریزش مو را کُند کُنَد. با توجه به بنیاد ملی آلوپسی آره آتا (NAAF)، مطالعات نشان داده است که با استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی قوی، رشد مجدد ابرو تا حدود ۲۵ درصد بهبود یافته است.

افراد همچنین می‌توانند برای تحریک رشد مو از تزریق کورتیکواستروئید استفاده کنند. پزشکان اغلب این تزریق‌ها را برای کمک به درمان آلوپسی آره آتا (طاسی) انجام می‌دهند. بنیاد طاسی در رابطه به استفاده از کورتیکواستروئیدها برای ریزش ابرو می‌گوید که رشد مو ۴ هفته بعد از این درمان مشاهده می‌شود.

۳. ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل یکی از داروهای ضد ریزش مو است که به طور گسترده برای درمان ریزش مو استفاده می‌شود. افراد اغلب از ماینوکسیدیل و کورتیکواستروئیدها با هم برای درمان ریزش موی ابرو استفاده می‌کنند. هنگامی که یک فرد محلول ماینوکسیدیل ۵٪ را به صورت موضعی دو بار در روز استفاده می‌کند، حداقل تاثیر را تجربه خواهد کرد. ممکن است ترکیب این دارو با کورتیکواستروئیدها برای گرفتن نتایج بهتر استفاده شود.

۴. میکروبلیدینگ ابرو یا دیگر روش های ترمیم و آرایش ابرو

این گزینه چندان ارتباطی با درمان ندارد، اما راه چاره‌ی بدی نیست. میکروبلیدینگ یا دیگر روش‌های ترمیم ابرو باعث رشد مجدد مو نمی‌شود، اما می‌تواند ظاهری پرتر به ابروها بدهد.

میکروبلیدینگ برای کاور ریزش ابروی گسترده
میکروبلیدینگ و روش‌های زیبایی دیگر مانند فیبروز ابرو راه خوبی برای ترمیم ظاهر ابرو هستند.

۵. روان درمانی

کاهش ریزش ابرو ناشی از اختلالات روانی است، اختلالاتی مانند استرس مزمن، اضطراب یا تریکوتیلومانیا. در این شرایط ابتدا باید مشکل روانی را برطرف کرد. اگر پزشک تشخیص دهد که علت ریزش ابرو یا کلا ریزش موی شما مشکلی روحی یا روانی است، بهترین اقدام این است که با یک روانشناس مشورت کنید و درمان توصیه‌شده را شروع کنید.

۶. کا‌شت ابرو

کاشت ابرو می‌تواند راه‌حلی عالی برای نازک شدن یا ریزش مو باشد، به شرطی که علت ریزش ابرو یک مشکل پزشکی دائمی و درمان‌نشده نباشد. کاشت ابرو یک مداخله جراحی جزئی با حداقل تهاجم و تقریباً بدون درد است. این جراحی مانند کاشت مو شامل برداشتن دقیق برخی از تارهای مو (معمولاً حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰) از پشت سر یا از ابروی سالم و پیوند آنها به مناطقی است که دچار ریزش مو شده‌اند.

کاشت ابرو تنها در یک جلسه و تحت بی حسی موضعی انجام می شود. این بدان معناست که شما چیزی را احساس نخواهید کرد و در همان روز می‌توانید به خانه بروید.

کاشت ابرو نتایج عالی به خصوص برای آلوپسی دارد. با این حال، این درمان معمولا برای آلوپسی آره آتا، تریکوتیلومانیا و برخی مشکلات پزشکی دیگر بی‌اثر است. علاوه بر این، کاشت ابرو بر روی ابرویی که زخم (اسکار) یا آسیب زیادی دارد، تاثیری ندارد.

کاشت ابرو
کاشت ابرو یکی از بهترین گزینه‌های درمان ریزش ابرو است.

سایر درمان های ریزش ابرو

روش‌های دیگری که می توان برای درمان ریزش ابرو استفاده کرد عبارت‌اند از:

  • برخی مواد شیمیایی موضعی می‌توانند با ایجاد یک واکنش آلرژیک باعث رشد مو شوند. این مواد شیمیایی معمولاً یک عارضه جانبی مانند تورم و خارش در ناحیه ابرو ایجاد می‌کنند.
  • طب سوزنی می‌تواند طاسی و انواع دیگر آلوپسی را تا حدودی درمان کند. این درمان با کاهش حملات به پیاز مو و تحریک گردش خون کار خود را انجام می‌دهد.
  • روغن کرچک یک درمان خانگی طولانی‌مدت برای رشد مجدد مو ابرو است. این روغن ممکن است فولیکول‌های مو را با اثر بر روی برخی هورمون‌ها تحریک کند.
  • آنترالین که معمولا برای درمان پسوریازیس استفاده می‌شود، یک داروی ضد التهاب و مشتق طبیعی آنتراکینون است. این دارو اغلب برای کسانی که ریزش ابرو ناشی از یک فرآیند التهابی دارند، تجویز می‌شود.
  • مکمل‌های غذایی مانند آنتی اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب امگا ۳ و اسیدهای چرب امگا ۶ در برابر ریزش مو در زنان و احتمالاً در مردان موثر هستند. ممکن است پزشک مصرف این مکمل‌ها را برای شما تجویز کند.
  • برای ریزش‌های ناشی از اختلالات هورمونی، متخصص غدد ممکن است داروهای تجویزی مانند هورمون محرک تیروئید، استروژن یا تستوسترون تجویز کند.

اگر به دنبال راهی برای درمان ریزش ابروی خود هستید، همین الان از دکتر پوست و مو در دکترتو نوبت بگیرید.

درمان خانگی ریزش ابرو

ابرو یکی از مهم‌ترین بخش‌های زیبایی صورت هر فرد است و ناهمگونی در هر قسمت از آن تاثیر روانی و فیزیکی زیادی را ایجاد می‌کند. از این رو افراد همواره به دنبال درمان ریزش ابرو هستند. یکی از بهترین شیوه‌های درمان ریزش ابرو، روش‌های طبیعی و خانگی است. در ادامه رایج‌ترین راه‌های درمان خانگی ریزش موی ابرو را بررسی خواهیم کرد.

۱. ر‌وغن کرچک

روغن کرچک دارای ترکیب شیمیایی بسیار غیرعادی است که در سایر دانه‌ها و روغن‌ها با غلظت کمتری یافت می‌شود. ر‌وغن کرچک را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه روی هر ابرو به آرامی ماساژ دهید و بگذارید مدتی بماند. بعد از ۳۰ دقیقه آنها را با آب ولرم و یک پاک‌کننده ملایم صورت بشویید. این فرآیند را فقط یک بار در روز برای روزهای متوالی تکرار کنید و در صورت بروز هرگونه تحریک فوراً آن را متوقف کنید.

۲. ترکیب روغن نارگیل و پوست لیمو برای درمان ریزش ابرو

مخلوطی که از ر‌وغن نارگیل و پوست لیمو درست شده است مطمئنا می‌تواند به رشد مجدد ابروهای شما کمک کند. یک چهارم فنجان روغن نارگیل را بردارید و آن را در یک ظرف تمیز با پوست برش خورده لیمو مخلوط کنید و سپس مخلوط را به مدت دو هفته در یک مکان تاریک قرار دهید. مخلوط را بردارید و هر روز قبل از رفتن به رختخواب با استفاده از یک تکه پنبه آن را روی ابروهای خود بکشید. تا زمانی که بخواهید می‌توانید از این ترکیب استفاده کنید، مشروط بر اینکه هیچ گونه تحریکی روی پوست وجود نداشته باشد، و فقط به مدت ۲ ساعت از قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید اجتناب کنید.

برای درمان خانگی ریزش ابرو می‌توانید از روغن کرچک، ترکیب روغن نارگیل و پوست لیمو، آلوئه‌ورا، پیاز، دانه شنبلیله و لبنیات استفاده کنید.

۳. آلوئه ورا

اگر موهای ابروهای شما به دلیل کندن بیش از حد نازک شده است، حتماً باید شیره برگ‌های آلوئه‌ورا را روی آنها امتحان کنید. برگ‌های آلوئه‌ورا را له کرده و به آرامی آب آن را روی ابروهای خود ماساژ دهید و اجازه دهید به پوست نفوذ کند. اثر مدولاسیون آلوئه‌ورا به بهبود پوست و افزایش رشد بیشتر موهای ابرو کمک می‌کند.

۴. پیاز

گوگرد موجود در آب پیاز می‌تواند به رشد سریع‌تر و متراکم‌تر موهای ابرو کمک کند. یک پیاز را چرخ کرده و با کمک پنبه آب آن را زیر پوست ابرو بمالید. اطمینان حاصل کنید که ابروهای خود را نشویید تا از مزایای کامل آن بهره‌مند شوید.

۵. دانه های شنبلیله برای ریزش ابرو

با آسیاب کردن چند دانه شنبلیله خمیر درست کنید و آن را درست قبل از خواب یا صبح زود قبل از دوش گرفتن روی ابروها بمالید. همچنین می‌توان کمی روغن بادام را با خمیر مخلوط کرد. از خواص روغن بادام می‌توان به مرطوب کردن پوست اشاره کرد.

۶. لبنیات

شیر و فرآورده‌های آن سرشار از پروتئین و ویتامین هستند. یک تکه پنبه را به شیر آغشته کنید و شب روی ابرو بمالید. خواص طبیعی شیر باعث تغذیه ریشه مو و رشد سریع‌تر آن می‌شود.

روغن کرچک برای ریزش ابرو
روغن کرچک یکی از بهترین مواد طبیعی برای تقویت ابرو است.

راهی برای پیشگیری از ریزش ابرو وجود دارد؟

گاهی اوقات می‌توان از ریزش موی ابرو قبل از شروع آن جلوگیری کرد. در مورد انجام آزمایش خون با پزشک خود صحبت کنید تا مشخص شود که آیا کمبود مواد مغذی دارید که باید برطرف شوند یا خیر.

مقدار زیادی پروتئین بدون چربی، میوه و سبزیجات مصرف کنید. راه‌هایی برای آرامش و کاهش استرس پیدا کنید، مانند ماساژ یا مدیتیشن. بیش‌ازحد ابروهایتان را برندارید یا از مواد شیمیایی بر روی آنها استفاده نکنید. اگر نیاز به استفاده از دکلره‌کننده یا رنگ مو، هیدروکینون یا اسید گلیکولیک دارید، روی ابروهای خود کمی وازلین بمالید تا آسیب کمتری ببیند.

چه زمانی برای ریزش موی ابرو به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر ابروی شما شروع به ریختن کرده‌است، باید برای تعیین علت به دکتر پوست و مو مراجعه کنید. پزشک می‌تواند علائم شما را بررسی می‌کند و آزمایش‌های مناسب را برای تشخیص علت ریزش تجویز کنند. پس از آن، پزشک می‌تواند یک برنامه درمانی مناسب را برای شما شروع کند.

شما می‌توانید از طریق دکترتو با بهترین متخصص پوست و مو و زیبایی به صورت آنلاین یا تلفنی مشورت کنید و مشاوره‌های لازم را دریافت نمایید. همچنین در صورت نیاز به بررسی‌های بیشتر می‌توانید از بخش نوبت مطب، وقت ملاقات حضوری دریافت نمایید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

دلایل زیادی برای ریزش موهای ابرو وجود دارد. ریزش ابرو ممکن است در اثر عدم تعادل هورمونی مانند عدم تعادل هورمون‌های تیروئیدی همراه باشد. علاوه بر این بسیاری از بیماری‌های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و غیره می‌توانند منجر به ریزش ابرو شوند. یکی از علل اصلی ریزش ابرو بیماری آلوپسی است که نوعی بیماری خودایمنی است. علاوه بر این موارد کمبود برخی مواد مغذی یا تغذیه نامناسب یا استفاده از برخی داروها می‌توانند باعث ریزش ابرو شوند.

تشخیص علت ریزش ابرو اهمیت زیادی دارد. تنها با تشخیص درست است که می‌توانید مسیر درستی برای درمان انتخاب کنید. پزشک می‌تواند از داروها، محلول‌های موضعی یا داروهای گیاهی مختلفی برای درمان این مشکل استفاده کند. برخی روش‌های زیبایی مانند کاشت ابرو یا میکروبلیدینگ یا فیبروز و غیره هم می‌توانند به شما کمک کنند تا ظاهر ابروی طبیعی داشته باشد.

پیشنهاد ما این است که اگر متوجه ریزش در ابروی خود شده‌اید، هرچه سریع‌تر با متخصص پوست و مو در دکترتو مشورت کنید. شما می‌توانید به‌راحتی با پزشکتان مشاوره آنلاین یا تلفنی داشته باشید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

زمانی که شما درگیر استرس و اضطراب هستید، بدن شما دچار تغییرات فیزیولوژیکی می‌شود. این تغییرات ممکن است باعث شوند که اکسیژن کافی به فولیکول‌های ابرو شما نرسد. در نتیجه موهای ابرو ضعیف شده و شروع به ریزش می‌کنند. همچنین استرس و اضطراب رابطه مستقیمی با سطح هورمون‌های بدن شما دارند. همانطور که اشاره کردیم تغییرات هورمونی می‌توانند روی موهای شما تاثیر بگذارند. به‌طورکلی، به این نوع ریزش ابرو که بر اثر عوامل روانی ایجاد می‌شود، ریزش ابرو عصبی گفته می‌شود.

ماداروز عارضه‌ای است که باعث ریزش موهای مژه یا ابرو در افراد می‌شود. این بیماری می‌تواند یک طرف صورت یا هر دو طرف را درگیر کند. ریزش ابرو و مژه آشکارترین علامت این بیماری هستند. ناگفته نماند عواملی مانند جذام و برخی عفونت‌ها نیز می‌توانند باعث بروز هم زمان این اتفاق شوند.

در شیمی درمانی داروهایی وارد بدن می شوند تا با سلول‌های سرطانی مبارزه کنند. این داروها می‌توانند روی سلول‌های سالم هم تاثیر بگذارند و باعث ایجاد عوارض جانبی شوند. یکی از این عوارض جانبی ریزش موهای سر و صورت است.

ریزش ابرو حتی پس از کاشت طبیعی و دائمی نیز ممکن است رخ دهد. پس از کاشت ابرو، بسیاری از افراد دچار ریزش ابرو می‌شوند. ریزش مو چند هفته پس از کاشت کاملا طبیعی است. اما پس از چند ماه، موهای جدید باید رشد کنند. البته این امکان وجود دارد که فولیکول‌های موی جدید دوباره رشد نکنند. در اینصورت کاشت ابرو ممکن است نیاز به انجام مجدد داشته باشد.

آلوپسی یا همان طاسی یک بیماری خود ایمنی است که می‌تواند باعث ریزش ابرو و موهای سایر نقاط بدن شود.
کورتیکواستروئیدها مناسب‌ترین گزینه درمان برای طاسی هستند. متخصصان پوست و مو این دارو را به طور مستقیم به ناحیه‌ای که دچار ریزش شده‌است، تزریق می‌کنند.

شرکت‌های آرایشی مداد، ژل و سایر محصولاتی را به بازار عرضه می‌کنند که می‌توانند به پرپشت‌تر نشان دادن ابروهای شما کمک کنند. اما آیا راهی برای پرپشت تر شدن ابروها بدون اتکا به آرایش وجود دارد؟
اگر ریزش ابرو دارید یاو چه فقط ابروهای نازک طبیعی داشته باشید، اگر می‌خواهید ابروهای پرپشت‌تری داشته باشید، درمان‌های خانگی متعددی وجود دارد که می‌توانید آنها را امتحان کنید. این داروهای گیاهی عبارت‌اند از:
۱. روغن نارگیل
۲. رو‌غن درخت چای
۳. روغن اسطوخودوس
۴. نخل اره
۵. روغن کرچک
۶. روغن زیتون

ریزش ابرو می‌تواند نشان‌دهنده بیماری‌های مختلفی باشد. در طول مطلب به برخی از این بیماری‌ها اشاراتی داشتیم. این بیماری‌ها عبارت‌اند از:
۱. ماداروز
۲. آلوپسی
۳. جذام
۴. اگزما
۵. پسوریازیس
۶. انواع درماتیت
۷. کچلی

آلوپسی آره آتا می‌تواند کودکان را هم تحت تاثیر قرار دهد. اگر کودک شما مشکل ریزش مو دارد، درمان اغلب می‌تواند به رشد مجدد مو کمک کند.

فیبروز ابرو به صورت کاملا سطحی صورت می‌گیرد، به همین دلیل خطر جدی برای سلامتی ابروها ندارد. اما هر نوع روش تهاجمی و یا نیمه تهاجمی که با ایجاد خراش روی پوست همراه باشد، می‌تواند با ریزش ابرو همراه باشد. بنابراین ریزش موی ابرو بعد از فیبروز دور از انتظار نیست.

وازلین مزایای زیبایی زیادی دارد، از جمله تسکین مشکلات پوستی موضعی، اما برای تحریک رشد مو برای ابروهای شما کار زیادی انجام نمی‌دهد. با این حال، استفاده از وازلین می‌تواند ظاهر ابروهای پرتری را به ارمغان بیاورد، زیرا می‌تواند هر تار را بپوشاند و باعث ضخیم‌تر دیده شدن آنها شود.

همانطور که اشاره کردیم، هر روش زیبایی تهاجمی و غیر تهاجمی می‌تواند روی سلامت ابرو شما تاثیر بگذارد. از این رو ریزش ابرو بعد از هاشور غیر منتظره نخواهد بود.

نازک شدن ابرو که به صورت لکه‌های نامنظم و سکه‌ای ظاهر می شود، به ویژه همراه با قرمزی و خارش پوست، نشان‌دهنده‌ی آلوپسی آره آتا باشد. اگر دچار ریزش سکه‌ای ابرو شده‌اید، با دکتر پوست و مو در دکترتو مشورت کنید.

بله. همانطور که برخی مواد مغذی می‌توانند کیفیت ابرو را بهبود بخشند، نبود آنها می‌تواند باعث ریزش ابرو شود. روی یکی از مواد مغذی است که کمبود آن رابطه مستقیمی با ریزش موی ابرو دارد.

روغن بادام سرشار از ویتامین E، اسیدهای چرب ضروری، منیزیم و پتاسیم است. هنگامی که این روغن روی ابرو استفاده می‌شود، التهاب را کاهش می‌دهد و به نرم شدن پوست برای رشد موهای جدید ابرو کمک می‌کند.

روغن کرچک به طور موثری به رشد مجدد موهای ابرو، ضخیم شدن و تیره شدن آن کمک می‌کند. با این حال، این روند کمی طول می‌کشد، بنابراین باید صبور باشید و استفاده روزانه از این روغن را ادامه دهید و توجه داشته باشید، در صورت تجربه هرگونه حساسیت مصرف این داروی گیاهی را باید قطع کنید.

یک ابروی متوسط ​​نزدیک به ۲۵۰ تار مو دارد. با توجه به اینکه یک چرخه معمولی مو یعنی فاز آناژن ۶۰ تا ۷۰ روز است، پس در یک چرخه‌ی طبیعی روزی ۳ تار ابرو می‌ریزد. اگر مدت فاز آناژن فردی بیشتر از این زمان باشد، ریزش دو تار مو در روز کاملا طبیعی خواهد بود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
منبع:
من رضا قشلاقی رحیمی 22 سالمه و دانشجوی رشته مهندسی IT هستم. به فعالیت در زمینه رشته درسیم علاقمندم و دوس دارم هرچه سریعتر تجربه بیشتری رو کسب کنم. دلیل انتخاب دکتر تو بیشتر بخاطر حرفه‌ای شدن توی بخش سئو هست و خوشحالم که با این تیم حرفه‌ای و منظم دارم همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ریزش ابرو

  1. خانم ف گفت:

    سلام
    من موهای سرم ریزش نداره ولی در مدت سه ماه گذشته کل ابروهام ریزش کرده و در کل فقط چند تار مو ابرو دارم دلیلش چه چیزی میتونه باشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ریزش ابرو می‌تواند علل مختلفی داشته باشد مانند مشکلات هورمونی، آلوپسی، پسوریازیس، عوارض دارویی، تغذیه نامناسب، استرس و غیره. درمان ریزش ابرو از راه‌های مختلفی ممکن است مانند داروها، کاشت ابرو و غیره. روغن کرچک، روغن نارگیل و پوست لیمو، آلوئه‌ورا و دیگر داروهای گیاهی هم تاثیر خوبی روی درمان ریزش مو دارند.

  2. خانم ف گفت:

    سلام
    من موهای سرم ریزش نداره ولی در مدت سه ماه گذشته کل ابروهام ریزش کرده و در کل فقط چند تار مو ابرو دارم دلیلش چی میتونه باشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ریزش ابرو می‌تواند علل مختلفی داشته باشد مانند مشکلات هورمونی، آلوپسی، پسوریازیس، عوارض دارویی، تغذیه نامناسب، استرس و غیره. درمان ریزش ابرو از راه‌های مختلفی ممکن است مانند داروها، کاشت ابرو و غیره. روغن کرچک، روغن نارگیل و پوست لیمو، آلوئه‌ورا و دیگر داروهای گیاهی هم تاثیر خوبی روی درمان ریزش مو دارند.

      1. Fatemeh گفت:

        سلام. روز بخیر.
        من حدود سه هفته‌س کاشت انجام دادم. ابروهام نیمه‌خالی بود و برای پر کردن و اصلاح مدل این کار رو انجام دادم. وقتی از روز ۱۲ شروع به شست و شوی ابروم کردم، متأسفانه ابروی خودم دچار ریزش بی‌رویه شده، به نحوی که در این مدت حدود ۳۰، ۴۰ تار آبروی خودمو از دست دادم، در حالی که ابروهای کاشت شده به این شکل دچار ریزش نشده.کلینیک میگه ابروهات دوباره رشد میکنه. اما نگرانم که که ابروهای خودم دیگه درنیاد. به نظرتون طبیعه؟ ممنون میشم اگر پاسخ بدید.🙏🙏

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بله این ریزش پس از کاشت ممکن است پیش بیاید
          از مکمل بیوتین استفاده کنید
          و روغن رزماری روی ابرو بمالید

  3. بانا گفت:

    من پوستم چربه و یه مدتیه از قرص پوست داکسی سایکلین و ژل شست و شو صورتMQ و دو تا پماد پوستی استفاده میکنم (دکتر تجویز کرده)و ابرو هام میریزه .ممکنه به خاطر مصرف اینا باشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله احتمالش است
      احتمال مشکلات پوستی دیگری هم وجود دارد
      باید هر چه زودتر از ریزش ابروها جلوگیری شود

  4. هانیه گفت:

    من ابروهام خیلی پر و پهن بودن مدتیه که کم پشت شده و تو رشد مجدد خیلی کند شده دچار کم خونی ام هستم و قرص اهن و چیزای که برای کم خونی خوبه استفاده میکنم نظر شما چیه؟؟
    من قبلا یه شب وازلین به ابروهام میزدم یه شبه رشد میکرد اما الان…

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      ریزش مو و ابرو میتونه عامل هورمونی هم داشته باشه. کم کاری تیروئید بررسی شود سایر فاکتورهای هورمونی نیز بررسی شود. کم خونی با مصرف مکمل برطرف شود تا ریزش متوقف شود. بهتره تحت نظر متخصص پوست و مو باشید.
      پزشک پوست و مو و زیبایی

  5. آلیس گفت:

    سلام زدن پماد چشمی به ابرو هم باعث کاهش ریزش ابروها و همینطور رشدشون میشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر
      اما باید از پماد های مخصوص استفاده کرد مخصوصا بعد از تتو

  6. الهام گفت:

    ایا استفاده از سرم مو برای ابرو مفید است

    یا استفاده نکنیم بهتره؟؟؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر با اصول استفاده کنید بسیار مفید است
      ابتدا باید خوب موهایتان را با شامپو بشویید، سپس نرم کننده بزنید و اجازه دهید تا چند دقیقه روی موهایتان بماند، سپس آن‌ها را آبکشی کنید.
      بعد از اینکه موهایتان را شستید کمی آن‌ها را خشک کنید ولی اجازه ندهید که کاملا خشک شوند و بگذارید مقداری از رطوبت روی موها باقی بماند.

  7. الهام گفت:

    یه سوال
    ایا استفاده از سرم مو برای ابرو مفید است

    یا استفاده نکنیم بهتره؟؟؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر با اصول استفاده کنید بسیار مفید است
      ابتدا باید خوب موهایتان را با شامپو بشویید، سپس نرم کننده بزنید و اجازه دهید تا چند دقیقه روی موهایتان بماند، سپس آن‌ها را آبکشی کنید.
      بعد از اینکه موهایتان را شستید کمی آن‌ها را خشک کنید ولی اجازه ندهید که کاملا خشک شوند و بگذارید مقداری از رطوبت روی موها باقی بماند.

  8. سمیه گفت:

    سلام من ۱۶سالمه ابروهام خیلی پرپشتن ولی الان ک ب ابروم دست زدم چندتا ش ریخت هرچقدر دست میزنم مشاهده می کنم ک خیلی میریزه و من میگرن و سینوزیت هم دارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ریزش مو دلایل گوناگونی دارد. کمبود برخی مواد معدنی و ویتامین ها، عفونت ها و همچنین عوارض برخی دارو ها ممکن است باعث این اتفاق شود
      در صورت تداوم این علایم به متخصص مراجعه کنید

  9. سارا گفت:

    سلام من ابروهامو از چرب بودن پوست قسمت ابرو میریزه چیکار کنم چربیش کم بشه؟ با شوینده و اسکراب میشورم اما بدتر میریزه…به محض اینکه آب به ابرو میزنم ابرو هام‌میریزه با اینکه دستم بهش نمیزنم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      ممکن است بدلیل حساسیت نوع پوست شما باشد
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنیددکتر پوست

  10. فظیله اشرف زاده گفت:

    این مطلب برام خیلی فایده داشت

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.