هودکتومی یا کوچک کردن کلاهک کلیتوریس چگونه انجام میشود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

هودکتومی، بافت اضافی چین‌های پوستی محافظ روی کلیتوریس را برمی‌دارد. به این چین‌های پوستی، کلاهک کلیتوریس می‌گویند. عمل کوچک کردن کلاهک کلیتوریس، نوعی عمل جراحی زیبایی و درمانی است که برای ترمیم و تغییرات ظاهری ناحیه تناسلی زنان انجام می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
کوچک کردن کلاهک کلیتوریس

هودکتومی یا کوچک کردن کلاهک کلیتوریس عمل جراحی زیبایی و درمانی برای کوچک‌تر کردن کلاهک کلیتوریس در ناحیه تناسلی زنان است. کلاهک درواقع پوستی است که روی اندام به‌شدت حساس کلیتوریس را پوشانده و از آن محافظت می‌کند. کلاهک کلیتوریس در برخی خانم‌ها بزرگ است و باعث آزار و ناراحتی آن‌ها می‌شود، بخصوص موقع پوشیدن لباس و شلوار در اثر اصطکاکی که ایجاد می‌کند یا در رابطه جنسی مشکل‌ساز می‌شود. این خانم‌ها گزینه اول هودکتومی هستند. برخی هم با هدف افزایش حس ناحیه کلیتورال سراغ این جراحی می‌آیند. در ادامه این مطلب با ما باشید تا با عمل کوچک کردن کلاهک کلیتوریس، انواع جراحی هودکتومی، مزایا و عوارض آن بیشتر آشنا شوید. برای انجام این جراحی باید با متخصص زنان مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

هودکتومی (کوچک کردن کلاهک کلیتوریس) چیست؟

هودکتومی یا کوچک کردن کلاهک کلیتوریس (Clitoral hood reduction) یک روش جراحی زیبایی واژن است که در آن بخشی از بافت پوستی کلاهک کلیتوریس که روی کلیتوریس قرار دارد، بریده یا برداشته می‌شود. هدف اصلی این روش جراحی، بهبود ظاهر خارجی کلیتوریس، جوانسازی واژن و افزایش حساسیت جنسی است.

کلاهک کلیتوریس، پوست نازکی است که بالای کلیتوریس قرار دارد و از آن محافظت می‌کند. در برخی از موارد، اندازه بزرگ یا غیرطبیعی کلاهک می‌تواند به طور موقت یا دائمی باعث کاهش حساسیت جنسی و ایجاد ناراحتی شود. برخی از زنان ترجیح می‌دهند که با کاهش اندازه کلاهک کلیتوریس، حساسیت جنسی خود را افزایش یا ظاهر خارجی این ناحیه را بهبود دهند. 

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

اندازه نرمال کلیتوریس

اندازه نرمال کلیتوریس حدود ۹ سانتی‌متر است، یعنی تقریبا اندازه نخود. البته اندازه آن در افراد مختلف متفاوت است.

انواع جراحی هودکتومی

هودکتومی یا جراحی کوچک کردن کلاهک کلیتوریس، انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • هودوکتومی: در این روش، علاوه بر کوچک کردن کلاهک، بخشی از بافت زیر کلاهک نیز بریده می‌شود. این روش در مواردی استفاده می‌شود که کلاهک بزرگ و بافت زیر آن نیز موجب کاهش حساسیت جنسی شده است.
  • لیبیاکتومی: لیبیاکتومی یا برش لب‌های کلیتوریس، یک روش جراحی است که در آن بخشی از بافت لب‌های بزرگ کلیتوریس بریده می‌شود.

کاربردهای جراحی هودکتومی

متداول‌ترین کاربرد جراحی هودکتومی، افزایش رضایت جنسی است، چرا که کلاهک کلیتوریس با توانایی به ارگاسم رسیدن تداخل پیدا می‌کند. از کاربردهای جراحی هودکتومی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در برخی از زنان، کلاهک کلیتوریس بزرگتر از حد طبیعی است که باعث کاهش حساسیت جنسی می‌شود. با کاهش اندازه کلاهک، ارتباط مستقیم‌تر کلیتوریس با محرک‌های جنسی برقرار می‌شود و حساسیت جنسی افزایش می‌یابد.
  • برخی از زنان به دلیل کلاهک بزرگ، احساس ناراحتی درباره ظاهر خارجی کلیتوریس خود دارند. با کوچک کردن کلاهک، ظاهر خارجی کلیتوریس بهبود می‌یابد و زنان رضایت بیشتری از ظاهر خود دارند.
  • در برخی موارد، کلاهک بزرگ باعث ایجاد مشکلات حاشیه‌ای مانند التهاب، التهاب عفونی و تحریک می‌شود. با کاهش اندازه کلاهک، احتمال بروز این مشکلات کاهش می‌یابد.

نمی‌دونی این روش جراحی برات مناسبه یا نه؟

از متخصص مشورت بگیر.

کوچک کردن کلاهک کلیتوریس برای چه کسانی مناسب است؟

عمل کوچک کردن کلاهک کلیتوریس با هدف بهبود و اصلاح ظاهر فیزیکی بافت روی کلیتوریس انجام می‌شود. علیرغم اهمیت کلاهک در محافظت از کلیتوریس، اگر کلاهک بیش از حد بزرگ و افتاده باشد، باعث ایجاد مشکلاتی در رابطه جنسی می‌شود. 

بهترین کاندیدا برای هودکتومی زنانی هستند که به دلیل بافت اضافی اطراف کلاهک کلیتوریس، با مشکل کاهش حساسیت جنسی مواجهند. بافت اضافی از جمع شدن کامل کلیتوریس حین مقاربت جلوگیری می‌کند که نتیجه آن عدم تحریک و برانگیختگی مناسب و نرسیدن به ارگاسم است.

متن انگلیسی:
Ideal candidates for this procedure are women who experience decreased sensation due to excess tissue around the clitoral hood. Extra skin can resulting in a lack of proper stimulation and inability to climax. Women who are unhappy with the aesthetics of the clitoral hood can benefit from this procedure as well
ترجمه متن:
کاندیداهای ایده‌آل برای این روش، زنانی هستند که به دلیل بافت اضافی اطراف کلاه کلیتورال، حس جنسی کمتری دارند. پوست اضافی باعث عدم تحریک مناسب و ناتوانی در رسیدن به ارگاسم می‌شود. خانم‌هایی که از زیبایی کلاهک کلیتورال ناراضی هستند نیز می‌توانند از این روش استفاده کنند.

drtahery

کوچک کردن کلاهک کلیتوریس برای چه کسانی مناسب نیست؟

هرچند این روش با رفع مشکلات ظاهری کلیتوریس، باعث بهبود ظاهری ناحیه تناسلی می‌شود، اما روش مناسبی برای همه نیست. خانم‌ها با شرایط زیر گزینه مناسبی برای هودکتومی نیستند:

  • خانم‌هایی که هیچ مشکل ظاهری با اندازه کلاهک کلیتوریس و حساسیت جنسی خود ندارند.
  • مشکلات کلاهک کلیتوریس به عوامل دیگری مربوط می‌شود.
  • خانم‌هایی که تمایلی به جراحی ندارند.

مزایای عمل هودکتومی

از مزایای عمل هودکتومی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش حساسیت جنسی (این مشکل جزء عوامل موثر در تحریک زنان است.)
  • بهبود ظاهر خارجی
  • راحتی در پوشیدن لباس‌ها
  • کاهش مشکلات حاشیه‌ای مانند التهاب، عفونت، تحریک
عمل هودکتومی سرپایی انجام میشود.
کوچک کردن کلاهک کلیتوریس روش سرپایی است که حدود یک ساعت طول می‌کشد و بیمار همان روز بعد عمل می‌تواند به روال زندگی عادی خود برگردد.

روش کوچک کردن کلاهک کلیتوریس

کوچک کردن کلاهک کلیتوریس، روش سرپایی است که حدود یک ساعت طول می‌کشد و بیمار همان روز بعد عمل می‌تواند به روال زندگی عادی خود برگردد. هودکتومی با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و در صورت نیاز می‌توانید مسکن بخورید. البته می‌توان هودکتومی را با بیهوشی عمومی هم انجام داد که انتخاب بین این دو به تشخیص جراح و شرایط بیمار بستگی دارد. در برخی افراد، همزمان با عمل کوچک کردن کلاهک کلیتوریس، لابیاپلاستی هم انجام می‌شود.

لابیاپلاستی پوست اضافی لابیای مینور را بریده و شکل تازه‌ای به آن می‌دهد و باعث تناسب آن‌ها داخل لابیای ماژور می‌شود. با هودکتومی می‌توان به ظاهر متقارن لابیاها هم رسید. حین انجام عمل، پزشک در صورت نیاز و تمایل بیمار، ابتدا لابیاپلاستی را انجام می‌دهد، بعد پوست اضافی کلاهک کلیتوریس را برداشته و مراقب است تا آسیبی به بافت و عصب‌های کلیتوریس نرسد. درنهایت بعد از انجام برش، زخم را با بخیه‌های جذبی می‌بندد. 

هودکتومی با لیزر

هودکتومی با لیزر (Laser Clitoral Hood Reduction) روش جراحی با استفاده از لیزر برای کوچک کردن کلاهک کلیتوریس است که پوست اضافی را با لیزر می‌برد. مزایای هودکتومی با لیزر عبارتند از:

  • دقت بالا و جلوگیری از آسیب‌دیدگی بافت‌های اطراف
  • کوتاه شدن زمان جراحی به‌دلیل قابلیت برش سریع‌تر و کنترل شده‌تر نسبت به روش‌های سنتی
  • کاهش خونریزی
  • زمان بهبودی سریع‌تر و دوره نقاهت کوتاه‌تر

آمادگی برای عمل هودکتومی

قبل از اقدام برای عمل جراحی، حتما با متخصص و جراح زیبایی مشورت کنید و درباره مزایا و معایب، و خطرات احتمالی هودکتومی اطلاعات لازم را بدست بیاورید. پزشک معالج را در جریان هرگونه بیماری خاص یا داروی مصرفی قرار دهید. درباره انتظارات و خواسته‌هایتان از عمل با پزشک صحبت کنید. لازم است قبل عمل، آزمایشاتی مانند آزمایش خون، ادرار و سایر آزمایشات تشخیصی را انجام دهید. بهتر است چند روز قبل عمل، داروهای رقیق‌کننده خون، الکل و سیگار مصرف نکنید چرا که احتمال خونریزی و کبودی را تشدید می‌کنند. 

می‌خوای جراحی هودکتومی انجام بدی؟ هر سوالی داری از متخصص بپرس.

مراقبت های لازم بعد از عمل هودکتومی

برای اینکه از نتیجه عمل رضایت داشته باشید و عوارض احتمالی به حداقل برسد، باید دستورات و مراقبت‌های لازم بعد از عمل هودکتومی را جدی بگیرید:

  • برای مدت زمان مشخصی بعد عمل کوچک کردن کلاهک کلیتوریس، استراحت کافی داشته باشید و فعالیت‌های سنگین را محدود کنید. 
  • مراقبت از زخم را جدی بگیرید و مرتب پانسمان آن را عوض کنید تا احتمال عفونت به حداقل برسد. 
  • در صورتی که درد دارید از کمپرس سرد یا داروهای تجویزی پزشک برای کاهش درد و تورم استفاده کنید.
  • تا چند روز بعد از هودکتومی از پوشیدن لباس‌های تنگ و جذب خودداری کنید. چرا که اصطکاک ناشی از لباس زیر تنگ باعث تحریک و تشدید تورم ناحیه تناسلی می‌شود.
  • بهداشت ناحیه تناسلی را رعایت کنید.

عوارض و خطرات کوچک کردن کلاهک کلیتوریس

از شایع‌ترین عوارض و خطرات هودکتومی که بعد عمل در افراد دیده می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • خونریزی
  • عفونت
  • تحریک و التهاب
  • آسیب‌دیدگی عصب‌ها و کاهش حساسیت جنسی کلیتوریس
  • ترشحات غیرعادی
  • تغییر شکل و ظاهر کلیتوریس

متن انگلیسی:
You can expect some pain, swelling and discomfort. Your healthcare provider may recommend taking a week off from work and other physical activities following a clitoral hood reduction with labiaplasty
ترجمه متن:
شما باید انتظار کمی درد، تورم و ناراحتی را داشته باشید. ممکن است پزشک یک هفته مرخصی از محل کار و سایر فعالیت‌های بدنی را به دنبال کاهش هود کلیتورال با لابیاپلاستی توصیه کند.

my.clevelandclinic

جای زخم بعد از عمل هودکتومی باقی می ماند؟

جای زخم بعد از عمل هودکتومی، خطی به سمت پایین روی لابیای مینور خواهد بود. در برخی افراد که لازم است پوست بیشتری برداشته شود، مدل برش و زخم شبیه V و Y است. اسکار بعد هودکتومی به مرور زمان بهبود می‌یابد، اما مدت زمان مورد نیاز برای بهبود بین افراد متفاوت است و تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. بعد از ترمیم، به‌دلیل جذبی بودن بخیه‌ها معمولا اثری از جای زخم باقی نمی‌ماند، اما در برخی موارد ممکن است زخم به شکل یک خط نازک کوچک باقی بماند.

عوارض و خطرات کوچک کردن کلاهک کلیتوریس چیست؟
این جراحی هم به نوبه خود همچون سایر روش‌های درمانی عوارض مخصوص به خودش را در برخی از شرایط به دنبال خواهد داشت.

هزینه جراحی هودکتومی در دکترتو کلینیک

هزینه جراحی بسته به اینکه فقط هودکتومی انجام می‌شود یا اینکه همزمان با لابیاپلاستی یا سایر عمل‌های زیبایی باشد، نوع جراحی، تخصص و مهارت جراح، تجهیزات و موقعیت جغرافیایی کلینیک، متفاوت خواهد بود. به‌طورکلی، قیمت هودکتومی همزمان با لابیاپلاستی حداقل از ۱۰ میلیون تومان شروع می‌شود. جهت اطلاع از هزینه عمل زیبایی واژن در دکترتو کلینیک به وب‌سایت دکترتو سر بزنید و پس از بررسی قیمت‌ها از پزشک مورد نظر نوبت دریافت کنید.

تفاوت هودکتومی با کلیتوروپلاستی

کلیتوروپلاستی عمل جراحی کوچک کردن کلیتوریس با برش و برداشتن بخش‌هایی از خود کلیتوریس است، درحالی که هودکتومی، با برداشتن بافت اضافی کلاهک، کلیتوریس را کوچک‌تر می‌کند. در جدول زیر، تفاوت هودکتومی با کلیتوروپلاستی را مشاهده می‌کنید: 

هودکتومیکلیتوروپلاستی
کوچک‌ کردن کلاهک کلیتوریس با برداشتن بافت اضافی کلاهکجراحی کوچک کردن کلیتوریس با برش و برداشتن بخش‌هایی از خود کلیتوریس
بهبود ظاهر و رفع مشکلات ناشی از بزرگی کلیتوریسبهبود ظاهر و حساسیت کلیتوریس خیلی بزرگ
بهبود حساسیت جنسیرفع و اصلاح آسیب‌های ناشی از ختنه زنان
دوره نقاهت کوتاه و سریعدوره نقاهت طولانی‌تر
بخشی از عمل جراحی تایید جنسیت در زنان ترنس است که برای ساخت کلیتوریس استفاده می‌شود. 
بازگرداندن حساسیت از دست رفته کلیتوریس در اثر ختنه
مقایسه جراحی هودکتومی با کلیتوروپلاستی

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

با توجه به افزایش محبوبیت روش‌های جوانسازی واژن، زنان به آگاهی بیشتری درباره سلامت جنسی رسیده‌اند و به‌دنبال روش‌های افزایش رضایت جنسی هستند. کوچک کردن کلاهک کلیتوریس یکی از همین جراحی‌های زیبایی و درمانی است که با حل مشکل بزرگی کلاهک کلیتوریس باعث بهبود سلامت و حساسیت جنسی و اعتماد بنفس بیشتر در زنان می‌شود. هودکتومی با برداشتن بافت اضافی کلیتوریس، شکل و کارکرد این اندام جنسی حساس را بهبود می‌بخشد. برای انجام هودکتومی حتما سراغ جراح متخصص و مجربی بروید تا ریسک بروز عوارض به حداقل برسد.

قبل از این جراحی حتما با دکتر متخصص زنان مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر زنان وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

به عمل کوچک کردن کلاهک کلیتوریس با برداشتن یا برش پوست اصافی این ناحیه، هودکتومی می‌گویند.

خیر، هودکتومی عمل جراحی امن و موثری است. هرچند همانند هر عمل جراحی ممکن است باعث بروز خطراتی مانند عفونت، خونریزی و اسکار شود.

بله، کوچک کردن کلاهک کلیتوریس را می توان با بیهوشی کامل یا بی‌حسی موضعی انجام داد.

خیر، در طول این دوره، تغییرات فیزیولوژیک و هورمونی بسیاری در بدن زن رخ می‌دهد و باعث افزایش حجم و تورم کلاهک کلیتوریس و تغییر در شکل و اندازه آن می‌شود. در بسیاری از موارد، این تغییرات به طور طبیعی بعد از زایمان بهبود می‌یابند و نیازی به جراحی ندارند.

خیر، هودکتومی عمل جراحی زیبایی است که شامل بیمه نمی‌شود.

بله، در صورت تمایل بیمار و تشخیص پزشک، می‌توان همزمان با هودکتومی، برای اصلاح اندازه و شکل لابیای ماژور و مینور و تقارن لابیاها همزمان لابیاپلاستی هم انجام داد.

خیر، هودکتومی تاثیری بر میل جنسی ندارد، صرفا این عمل با برداشتن بافت اضافی کلاهک کلیتوریس، حساسیت جنسی کلیتوریس را بیشتر می‌کند. به‌علاوه اینکه، این عمل با بهبود ظاهری ناحیه تناسلی باعث افزایش اعتماد بنفس خانم‌ها شده و ممکن است به‌صورت غیرمستقیم میل آن‌ها به رابطه را افزایش دهد.

هودکتومی با بیهوشی عمومی و بی‌حسی موضعی هردو قابل انجام است که بسته به وضعیت و شرایط بیمار، میزان بافت اضافی و تشخیص پزشک تعیین می‌شود.

خیر، هودکتومی عمل زیبایی کوچک کردن کلاهک کلیتوریس است که با هدف افزایش حساسیت جنسی کلیتوریس انجام می‌شود، اما ختنه زنان، روش غیرپذیرفته‌ شده‌ای در دنیا است که برخی کشورها با هدف کاهش میل جنسی زنان انجام می‌دهند. به‌علاوه اینکه، عوارض جدی برای زنان دارد.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره هودکتومی

  1. فهیمه گفت:

    با سلام :

    در ابتای مقاله شما پزشک محترم خواندم که اندازه کلیتوریس ۹ سانتیمتر و بلافاصله فرموده بودید به اندازه یک نخود می باشد!!!
    محبت بفرمایید کلمه سانتیمتر به میلیمتر تبدیل شود. با سپاس

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از دقت نظر شما
      ممنونم
      بررسی می شود