ازگیل، میوه‌ ای پرخاصیت و خوشمزه برای تمامی افراد

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ازگیل میوه‌ای با طبع سرد و خشک است که خواص زیادی در طب سنتی دارد. خرودن ازگیل به کاهش قند خون، کاهش فشار خون، کاهش کلسترول بد، سلامت قلب، سلامت سیستم گوارشی و غیره کمک می‌کند. مصرف زیاد ازگیل می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 12 دقیقه
ازگیل، میوه‌ ای پرخاصیت و خوشمزه برای تمامی افراد است.

ازگیل میوه‌ خوشمزه و دوست داشتنی فصل بهار، علاوه بر مزه خوب خواص زیادی هم دارد. این درخت که بومی شمال ایران است در شهر‌های دیگر هم کاشت می‌شود و میوه آن تقریبا در تمام نقاط ایران در دسترس است. این میوه که به آن خرمای گیلان هم می‌گویند میوه‌ای در رسته گیاهان گلدار است که به‌ خاطر خواصش از جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی و درمان بیماری‌ها برخوردار است.

در این مطلب با ما همراه باشید تا با ازگیل، انواع آن و خواص ازگیل برای بیماری‌های مختلف آشنا شوید. قبل از هر چیز باید بگوییم که پیشنهاد می‌کنیم با دریافت مشاوره آنلاین و یا مراجعه حضوری به دکتر طب سنتی یا دکتر تغذیه در دکترتو، با بررسی شرایط سلامتی خود از نیاز به مصرف این میوه به خوبی اطمینان خاطر حاصل کنید.

ازگیل چیست؟

ازگیل میوه‌ای گلابی شکل با اسم علمی Mespilus germanica بومی شمال ایران است، قدمتی ۱۰ هزار ساله در گیلان و مازندران دارد و از همین ناحیه به روم و اروپا رسیده است. این میوه به رنگ زرد، نارنجی و قهوه‌ای تیره است که هم به ‌صورت تازه و هم به ‌شکل خشک یا مربا، رب و ترشی مصرف می‌شود.

از نظر مردم دنیا ازگیل میوه عجیب و جذابی است؛ جالب اینجاست که برخلاف ایران، ترکیه و عراق و برخی از کشورهای اروپایی که ازگیل به‌ وفور یافت می‌شود در سایر نقاط دنیا این میوه، فانتزی است و قیمت بالایی هم دارد. گیاه ازگیل از خانواده رزها با برگ‌های سبز تیره و بیضی شکل به ‌صورت درختچه رشد می‌کند. میوه آن خاصیت اسیدی دارد و تا وقتی که کاملاً نرسد قابل خوردن نیست. در طب سنتی از برگ و هسته این میوه برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنند. 

ازگیل زرد، ازگیل درختی و ازگیل وحشی برخی از انواع این میوه پرخاصیت هستند. این میوه بسیار شیرین است. طعم آن شبیه خرمای بیش از حد رسیده، بوده و برخی می گویند طعمی مانند سیب دارد و کمی اسیدی است که شیرینی آن را متعادل می‌کند. درخت ازگیل دارای سه نوع متفاوت جنگلی، شمالی و ژاپنی است.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

ازگیل جنگلی یا ازگیل وحشی

میوه جنگلی ازگیل که به آن ازگیل وحشی یا معمولی هم می‌گویند از خانواده گل‌سرخی‌ها هم‌خانواده زالزالک، گلابی وحشی، سیب، گلابی و به، بومی غرب آسیا به ‌خصوص ایران است. این گیاه، میوه‌ای گرد با طعم شیرین دارد که در زبان مازندرانی به آن کندس یا کِنِس می‌گویند. گیلکی‌ها هم ازگیل وحشی را به کونوس می‌شناسند.

ازگیل ژاپنی

ازگیل ژاپنی از گیاهان بومی ژاپن است از تیره ازگیل و هم‌خانواده با زالزالک، سیب و گلابی که میوه آن کروی شکل و شیرین است. میوه، هسته و برگ این میوه سرشار از ویتامین‌های مختلف، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان است. به‌ همین خاطر طب سنتی تأکید فراوانی بر مصرف ازگیل ژاپنی برای درمان بیماری‌های مختلفی مثل دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی دارد.

ازگیل آمریکای شمالی

ازگیل شمالی هم گیاه بومی مناطق آمریکای شمالی با نام علمی M.canescens است. تقریباً می‌توان آن را کمیاب دانست و به همین دلیل نیز نمی‌توان خواص ازگیل جنگلی شمال را به طور کامل مورد بررسی قرار داد.

فرق کندس و ازگیل چیست؟

کندس نام محلی ازگیل به زبان مازندرانی است.

ارزش غذایی ازگیل

این میوه هم مثل بیشتر میوه‌ها برخلاف کالری پایین، از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. میوه‌ای سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر که برای پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلفی در طب سنتی توصیه می‌شود.

ازگیل چقدر کالری دارد؟ برای هر ۱۰۰ گرم ازگیل، ۹۰ کالری ذکر شده است. ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم ازگیل ژاپنی به‌ شکل زیر است:

خاصیت هر عدد میوه ازگیلارزش غذایی
انرژی ۴۳ کالری
روی۵ میلی‌گرم
منگنز۵ میلی‌گرم
آهن۲.۷ میلی‌گرم
فسفر۳۹ میلی‌گرم
منیزیم۵۵ میلی‌گرم
کلسیم۷۳ میلی‌گرم
بررسی ارزش غذایی و خواص دانه ازگیل

ازگیل را چگونه بخوریم؟

علاوه بر میوه ازگیل، هسته و برگ درخت آن هم قابل مصرف هستند. میوه خام ازگیل ژاپنی ماندگاری طولانی ندارد و خیلی زود می‌پوسد. می‌توان این میوه را به‌ عنوان میان وعده، در سالاد میوه، اسموتی، آبمیوه‌های طبیعی و کیک و شیرینی استفاده نمود. برخی‌ها این میوه را به ‌صورت پخته و یا کمپوت مصرف می‌کنند.

در کنار این نیز از این میوه برای تهیه ژله، مربا، مارمالاد و شربت هم استفاده می‌کنند. پنیر ازگیل از تخم‌مرغ، کره و خمیر این میوه تهیه می‌شود. با این میوه می‌توان رب، سرکه و ترشی نیز تهیه نمود. مربای این میوه هم بسیار خوشمزه است و از آن شربت نیز می‌گیرند. میوه ازگیل سبز و نارس را هم برای تهیه چای استفاده می‌کنند. برای تهیه دم‌نوش و جوشانده‌های سنتی هم می‌توان از برگ ازگیل خشک یا هسته پودرشده استفاده کرد.

ازگیل در طب سنتی برای چه استفاده می شود؟

ازگیل به انگلیسی Parsley، در طب سنتی کاربردهای زیادی دارد و اصولاً به‌ عنوان ملین نیز شناخته شده است. طب سنتی، عصاره برگ این میوه را برای درمان عفونت‌های دهانی و گلو، خونریزی‌های داخلی، درمان التهاب روده و تقویت پوست و اعصاب تجویز می‌کند. این میوه برای درمان یبوست و دفع سنگ کلیه و مثانه مفید است. دم‌نوش آن هم خاصیت درمانی دارد و به ‌عنوان تب‌بر در طب سنتی توصیه می‌شود.

مصرف ازگیل برای طبع و مزاج شما مناسبه؟

برای جلوگیری از عوارض، با متخصص مشورت کن!

خواص ازگیل چیست؟

میوه ازگیل سرشار از مواد مغذی و مفید است. مقادیر قابل توجهی اسیدهای آمینه، تانن‌ها، قندها، پکتین‌ها و اسیدهای آلی را در خود جای داده است که با هم ترکیب می‌شوند تا طعم شیرین و در عین حال ترش را به آن بدهند. مواد مغذی مانند کاروتن، ویتامین C و ویتامین B کمپلکس نیز در ازگیل وجود دارند. این میوه دوست‌داشتنی خواص بی‌شماری برای سلامت بدن دارد که در ادامه این بخش از مطلب آن‌ها را مرور خواهیم کرد:

۱. خواص ازگیل برای کودکان

خواص ازگیل برای کودکان چیست؟ آیا این میوه برای کودکان مناسب است؟ ازگیل سرشار از مواد معدنی و ویتامین است، به‌ همین دلیل مصرف میوه ازگیل می‌تواند باعث تقویت رشد نوزادان و کودکان می‌شود. وجود فیبر در این میوه هم باعث پیشگیری و درمان یبوست و نفخ معده در کودکان می‌شود.

از خواص این میوه برای کودکان می‌توان به بهبود رشد ناشی از وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این میوه اشاره کرد. مصرف متعادل ازگیل به‌ خاطر داشتن فیبر از یبوست و نفخ معده در کودکان پیشگیری کرده و برای درمان مشکلات گوارشی تجویز می‌شود.

۲. خواص ازگیل برای مردان

مصرف ازگیل برای مردان از ابتلا به سرطان پروستات جلوگیری می‌کند و میل جنسی در مردان را تقویت می‌کند. به همین دلیل هم هست که در بسیاری از شرایط، این میوه شرایط جسمی آقایان را بهبود می‌بخشد. توصیه ما این است که با مشاوره آنلاین و یا مراجعه حضوری به پزشک متخصص از میزان نیاز به استفاده از این میوه باخبر شوید تا با زیاده‌روی در آن، تأثیرات منفی را برای بدن خود به دنبال نداشته باشید.

۳. خواص ازگیل برای زنان باردار و جنینشان چیست؟

آهن و فیبر موجود در این میوه از کم‌خونی بارداری و یبوست در خانم‌های باردار جلوگیری می‌کنند. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در ازگیل هم برای رشد جنین در زنان باردار مفید هستند. بهتر است در دوران بارداری قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

۴. خواص ازگیل برای سرطان

این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و وجود آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد می‌شود. به ‌همین خاطر طب سنتی مصرف ازگیل را برای پیشگیری از سرطان توصیه می‌کند.

۵. خواص ازگیل برای دیابت

میوه ازگیل ژاپنی قند زیادی ندارد، به ‌همین دلیل هم افراد مبتلا به دیابت می‌توانند آن را مصرف کنند. به ‌علاوه اینکه، مصرف ازگیل ژاپنی به‌ خاطر داشتن فیبر به کاهش علائم قند خون بالا و تری گلیسیرید بالای خون کمک می‌کند و انسولین خون در بیماران دیابتی را هم بهبود می‌بخشد. طب سنتی چین مصرف برگ و دانه این میوه را برای درمان قند خون بالا توصیه می‌کند.

۶. خواص ازگیل برای سرماخوردگی

این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌های A و C است و سیستم ایمنی بدن را هم تقویت می‌کند. سیستم ایمنی بدن قوی هم ریسک ابتلا به سرماخوردگی و مشکلات تنفسی را پایین می‌آورد. طب سنتی از این میوه به ‌عنوان داروی خلط‌آور برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌کند. غرغره کردن جوشانده برگ این میوه برای درمان آنژین و عفونت گلو توصیه می‌شود.

۷. خواص میوه ازگیل برای معده

فیبر موجود در این میوه باعث بهبود هضم غذا شده و روی سلامت دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارد. طب سنتی برای درمان نفخ و علائم التهاب معده مصرف ازگیل را تجویز می‌کند.

اینفوگرافی ۲۵ خاصیت ازگیل چیست؟
اینفوگرافی ۲۵ خاصیت ازگیل

۸. خواص ازگیل برای کبد چرب

در کنار تمامی خواصی که تا به اینجا گفتیم لازم است اضافه کنیم که این میوه خاصیت پاک‌سازی و سم‌زدایی دارد، به همین دلیل طب سنتی برای درمان بیماری‌های کبدی از جمله کبد چرب مصرف آن را تجویز می‌کند.

۹. خواص ازگیل برای روده

وجود ماده «تانن» در این میوه خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد، به ‌همین دلیل طب سنتی مصرف آن را برای تنظیم روده، درمان عفونت روده بزرگ و رفع ورم روده تجویز می‌کند. برای درمان ورم روده می‌توانید پوست و هسته این میوه را جدا کرده و آن را با کمی شیر ترکیب و میل نمایید.

۱۰. خواص ازگیل برای یبوست (ازگیل باعث یبوست میشود؟)

فیبر موجود در این میوه همانند مسهل طبیعی و ملین عمل می‌کند، با مصرف آن، زمان انتقال غذای هضم‌شده به روده کم و فرایند دفع سریع‌تر انجام می‌شود. در واقع خاصیت ملین بودن این میوه باعث بیشتر شدن حرکات روده شده و از علائم یبوست جلوگیری می‌کند، البته زیاده‌روی در مصرف آن هم ممکن است باعث اسهال شود.

۱۱. مصرف ازگیل برای لاغری، ازگیل باعث لاغری میشود؟

فیبر و مواد مغذی بالا در این میوه اشتها را کاهش داده، از پرخوری جلوگیری می‌کند و باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود. فیبر موجود در این میوه کمک می‌کند که معده مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری کند و در نتیجه میل به خوردن دوباره ندارد.

وقتی هم بدن دیرتر احساس گرسنگی می‌کند، انرژی موردنیازش را از سوزاندن چربی‌های اشباع موجود در بدن تأمین می‌کند. در نتیجه فرایند لاغری زودتر شروع می‌شود. کالری پایین این میوه، آن را جزء خوراکی‌های کم کالری قرار می‌دهد که می‌تواند مواد غذایی مفیدی برای رژیم لاغری سریع باشد. البته ازگیل در رژیم لاغری کتوژنیک از مواد غذایی محسوب می‌شود که نباید مصرف شود.

۱۲. خواص میوه ازگیل برای کاهش کلسترول خون

حدود یک‌ چهارم از میوه ازگیل ژاپنی از پکتین تشکیل شده است که جاذب روده بوده و به درمان کلسترول بالا کمک می‌کند. مصرف مداوم میوه یا چای ازگیل در افراد مبتلا به کلسترول بالا باعث کاهش کلسترول بد می‌شود. در نتیجه ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هم کمتر می‌شود.

خواص ازگیل برای قلب چیست؟
این میوه حاوی پتاسیم است و در طب سنتی نیز برای بهبود عملکرد قلب و حفظ سلامت آن توصیه می‌شود.

۱۳. خواص ازگیل برای قلب

این میوه حاوی پتاسیم است و در طب سنتی نیز برای بهبود عملکرد قلب و حفظ سلامت آن توصیه می‌شود. وجود پتاسیم در این میوه همانند وازودیلاتوری برای سیستم قلبی عروقی است که کشیدگی و فشار وارده بر عروق و رگ‌های خونی را کاهش می‌دهد و در نتیجه فشار خون را هم پایین می‌آورد و باعث سلامت قلب و درمان ناراحتی قلبی می‌شود. این میوه به‌ واسطه داشتن فیبر و خاصیت تنظیم کردن میزان روغن و آب بدن از بروز بیماری قلبی عروقی جلوگیری کرده و با کاهش چربی‌های ناسالم بدن باعث سلامت قلب می‌شود.

۱۴. خواص ازگیل برای فشار خون

بیماران مبتلا به فشار خون بالا باید تا حد امکان مواد غذایی غنی از پتاسیم، کلسیم و منیزیم مصرف کنند. این میوه سرشار از پتاسیم است، به ‌همین دلیل برای تنظیم و جلوگیری از بالا رفتن فشار خون در بیماران مبتلا به آن توصیه می‌شود و می‌تواند با تشخیص پزشک در رژیم غذایی برای فشار خون بالا قرار بگیرد.

۱۵. خواص ازگیل برای پوست صورت

این میوه سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است که برای رفع چین و چروک پوست صورت در طب سنتی توصیه می‌شود. به‌ علاوه اینکه مصرف آن باعث افزایش ویژگی کشسانی و جوان‌سازی پوست صورت می‌شود.

۱۶. خواص هسته ازگیل برای سنگ کلیه

وجود آب زیاد در این میوه به سم‌زدایی بدن کمک می‌کند به ‌همین خاطر طب سنتی برای رفع مشکلات کلیوی و درمان سنگ کلیه، مصرف ازگیل و به‌ خصوص هسته آن را توصیه می‌کند. مصرف مداوم خود این میوه، و هسته‌ی آن به صورت پودرشده و در نهایت جوشانده برگ ازگیل به ‌خاطر خاصیت ادرارآور بودن باعث دفع سنگ کلیه می‌شود. مصرف هسته این میوه، دشمن سنگ کلیه محسوب شده و برای درمان عوارض بیماری نقرس و تسکین دردهای زیرین کمر هم مفید است.

۱۷. فواید ازگیل برای چشم

این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین A است. برای حفظ سلامت چشم‌ها باید بدن ویتامین و آنتی‌اکسیدان کافی دریافت کند. بنابراین در طب سنتی مصرف این میوه برای حفظ سلامت چشم تجویز می‌شود. می‌توانید برای تأمین ویتامین A چشم در کنار هویج و سایر مواد غذایی حاوی ویتامین A ازگیل را در رژیم غذایی روزانه‌تان بگنجانید.

۱۸. خواص ازگیل برای کاهش التهاب بدن

وجود آنتی‌اکسیدان، مواد معدنی و ویتامین‌ها در ازگیل نقش مؤثری در ترمیم بافت و رفع التهاب دارد، به ‌علاوه اینکه میزان پروتئین‌های التهابی را پایین آورده و سطح پروتئین‌های ضدالتهابی را افزایش می‌دهد. فیبر موجود در این میوه هم باعث کاهش التهاب در بیماری‌های یبوست، اسهال و نفخ می‌شود. مصرف مکمل عصاره میوه ازگیل ژاپنی کمک می‌کند تا التهاب ناشی از رژیم‌های غذایی با قند بالا پایین بیاید. به ‌علاوه اینکه سطح ماده التهابی اندوتوکسین در کبد را هم کم می‌کند.

انواع ازگیل کدامند؟
ازگیل زرد، ازگیل درختی و ازگیل وحشی برخی از انواع این میوه پرخاصیت هستند.

۱۹. خواص ازگیل برای کم خونی

وجود منگنز و آهن در این میوه، مصرف آن را برای بیماران مبتلا به کم خونی مناسب کرده است. بیماری‌های مزمنی مثل کم‌خونی، نارسایی کلیوی و کم‌خونی ناشی از بارداری و قاعدگی با مصرف آهن کافی برطرف می‌شوند. یکی از روش‌های تأمین آهن و منگنز کافی بدن مصرف این میوه است. طب سنتی مصرف جوشانده برگ این میوه یا هسته پودر شده آن را برای رفع علائم کم خونی توصیه می‌کند.

متن انگلیسی:
,Common usage and medicinal benefits and properties of this plant are elimination of oral abscess
elimination of stomach bloating, fattening, fever disposal, hematopoietic, internal hemorrhage .treatment, strengthen nerves, treatment of infection and treatment of menstrual irregularities
ترجمه فارسی:
از خواص این میوه رفع آبسه دهان، رفع نفخ معده، چاق کنندگی، دفع تب،
خونسازی، درمان خونریزی داخلی، تقویت اعصاب، درمان عفونت و درمان بی‌نظمی قاعدگی است.

به نقل از academicjournals

۲۰. خاصیت ازگیل در تولید هموگلوبین و خونسازی

وجود ماده معدنی آهن در میوه ازگیل وحشی و ژاپنی به خون‌سازی کمک می‌کند و باعث تولید هموگلوبین در خون می‌شود. به ‌همین دلیل مصرف این میوه به ‌خصوص به خانم‌ها توصیه می‌شود تا از کم‌خونی ناشی از پریودی پیشگیری کنند. برای جلوگیری از کم‌خونی بعد از عمل جراحی هم مصرف این میوه پیش از عمل توصیه می‌شود.

این میوه همچنین دارای ویتامین خون‌ساز K است. بنابراین مصرف آن باعث شده که گلبول قرمز بیشتری تولید شود. طب سنتی به خانم‌هایی که از اختلالات پریودی مثل درد زیاد و خون‌ریزی زیاد قاعدگی رنج می‌برند مصرف این میوه را پیشنهاد می‌دهد. 

۲۱. ازگیل برای تنظیم پریود

کاهش میزان مواد مغذی در بدن، استرس و عوامل محیطی باعث ایجاد سندروم پیش از قاعدگی می‌شوند. وجود منگنز در این میوه، آن را به خوراکی مناسبی برای تنظیم پریود تبدیل کرده است. طب سنتی برای تنظیم و درمان درد پریود، کاهش خونریزی شدید در پریودی مصرف چای، دم‌نوش یا میوه ازگیل را به خانم‌ها توصیه می‌کند.

۲۲. مصرف ازگیل برای پیشگیری از پوکی استخوان

برای پوکی استخوان چی خوبه؟ مصرف این میوه به‌ خاطر داشتن میزان کلسیم بالا باعث افزایش تراکم استخوان‌ها می‌شود. ویتامین K موجود در این میوه هم کمک می‌کند که استخوان‌ها کلسیم بیشتری را جذب کنند، در نتیجه تراکم استخوانی بیشتر شده، احتمال درد و شکستگی استخوان و پوکی استخوان در سنین بالا پایین می‌آید.

۲۳. کاهش خستگی و درمان کم خوابی با ازگیل

آهن و کلسیم دو ماده معدنی هستند که اگر به اندازه کافی در بدن نباشند باعث ایجاد احساس خستگی می‌شوند. این میوه، سرشار از آهن و کلسیم است و مصرف آن در رژیم غذایی روزانه می‌تواند خستگی مزمن در مردان و زنان را از بین ببرد و انقباض عضلانی و خستگی عضلانی را کاهش دهد.

ریتم خواب به میزان آهن موجود در بدن بستگی دارد. در واقع، آهن ریتم شبانه‌روزی خواب را تنظیم می‌کند و فقدان یا کمبود آهن در بدن باعث کم‌خوابی یا بی‌خوابی می‌شود. طب سنتی برای بهبود کیفیت خواب و رفع کم‌خوابی یا بی‌خوابی مصرف چای این میوه را تجویز می‌کند.

کاهش خستگی و درمان کم خوابی با ازگیل ممکن است؟
ازگیل با داشتن آهن و کلسیم فراوان با خستگی و خواب آلودگی می‌جنگد.

۲۴. خواص ازگیل برای تقویت عضلات و درمان سندروم پای بی قرار

تقویت عضلات چه برای افراد عادی و چه برای ورزشکاران اهمیت بالایی دارد. بدن برای داشتن متابولیسم مناسب و عملکرد مطلوب سیستم عصبی و عضلات به مواد معدنی نیاز دارد. این میوه سرشار از مواد معدنی است که برای تقویت عضله مفید هستند. مصرف این میوه کمک می‌کند که میزان اکسیژن بیشتری در بدن جابه‌جا شود، در نتیجه مواد مغذی بیشتری به عضلات می‌رسند که باعث بهبود عملکرد بافت و عضلات بدن می‌شود.

بر اساس مطالعات پژوهشی کمبود آهن در بدن باعث بروز سندروم پای بی‌قرار می‌شود. یعنی وقتی میزان آهن خون کم می‌شود احتمال بروز سندروم پای بی‌قرار در فرد بالاتر می‌رود. داشتن رژیم غذایی سرشار از آهن می‌تواند از بروز این سندروم پیشگیری کند. طب سنتی برای درمان سندروم پای بی‌قرار مصرف میوه و دم‌نوش برگ این میوه را توصیه می‌کند. 

۲۵. ازگیل برای درمان زخم پای دیابتی

بسیاری از افرادی که به بیماری دیابت، آن هم از نوع حاد مبتلا می‌شوند زخم‌های خفیف تا بسیار شدید و خطرناک را بر روی پاهای خود مشاهده می‌کنند. استفاده از ازگیل، به ویژه در زمانی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند می‌تواند موجب بهبود عمبکرد گلبول‌های قرمز بشود و روند درمانی را بهبود بخشد. با این حال، به هیچ عنوان بدون مشورت پزشک متخصص خود به سراغ مصرف ازگیل برای زخم پای دیابتی نروید و حتماً تایید نهایی پزشک خود را داشته باشید.

۲۶. خواص رب ازگیل در طب سنتی

رب ازگیل برای چی خوبه؟ خواص رب این میوه همان خواص اصلی آن است و برای درمان فشار خون، چربی خون و قند خون مفید است. از دیگر خاصیت رب ازگیل می‌توان به بهبود و کنترل دیابت و لاغری اشاره کرد.

۲۷. خواص مربای ازگیل

مربای ازگیل هم مثل خود میوه، سرشار از مواد مغذی، ویتامین‌ها و فیبر است. از خواص این مربا می‌توان به درمان یبوست، تولید انرژی، پیشگیری از سرطان اشاره کرد.

۲۸. خواص ازگیل شمالی

خواص این میوه که سرشار از ویتامین است و کاربردهای زیادی در طب سنتی دارد، درمان بواسیر، رفع جوش، درمان اسهال و رفع عطش نام‌برده شده است.

میوه ازگیل به از بین بردن سنگ کلیه کمک می‌کنه؟ از دکتر بپرس!

معایب و مضرات مصرف زیاد ازگیل چیست؟

هرچند خواص این میوه زیاد است، اما مصرف بیش از حد آن معایب و مضراتی دارد. مثلاً درست است که مصرف این میوه برای درمان سنگ کلیه توصیه می‌شود، اما مصرف بیش از حد آن به ‌خاطر کلسیم زیاد ریسک ابتلا به سنگ کلیه را چند برابر می‌کند. زیاده‌روی در مصرف ازگیل در دوران یبوست خطرناک است، میزان کلسترول خون را بالا می‌برد و در بارداری نیز باعث اختلالات معده و اسهال می‌شود.

از دیگر معایب و مضرات مصرف بیش از حد این میوه می‌توان به گرفتگی معده، حالت تهوع و اسهال اشاره کرد. آسیب بافت سلولی ناشی از دریافت ویتامین C بیشتر از نیاز بدن از دیگر معایب مصرف بیش از حد این میوه است. اگر مایل به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مضرات و عوارض خوردن ازگیل زیاد هستید، بهتر است با متخصص تغذیه یا متخصص طب سنتی در دکترتو مشورت کنید.

متن انگلیسی:
Medlars related to apples and quinces. medlars have a brown appearance with hairy skin.
ترجمه فارسی:
ازگیل از خانواده سیب و به است. این میوه ظاهری قهوه‌ای رنگ با پوست مودار دارد.

به نقل از سایت fruitexpert

مصرف ازگیل در بارداری و شیردهی

اگرچه کلسیم، پتاسیم، منیزیم، آهن، و سایر مواد معدنی موجود در این میوه به تقویت ایمنی کلی بدن کمک می‌کند، اما بهتر است ازگیل در دوران بارداری با تجویز و بررسی پزشک مصرف شود.

معایب و مضرات مصرف زیاد ازگیل چیست؟
درست است که مصرف این میوه برای درمان سنگ کلیه توصیه می‌شود، اما مصرف بیش‌ازحد آن به ‌خاطر کلسیم زیاد، ریسک ابتلا به سنگ کلیه را چند برابر می‌کند.

قیمت انواع ازگیل چقدر است؟

محصولات متنوعی از ازگیل وجود دارند. در حال حاضر، قیمت یک نهال ازگیل ژاپنی دو فصله، ۲۰۰ هزار تومان و کود تقویتی آن ۳۵ هزار تومان است. بذر ازگیل ۱۰ عددی نیز ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان است. سایر موارد را در جدول زیر قرار دادیم.

انواع محصولات ازگیلقیمت هر کیلو
میوه ازگیل۴۵ تا ۵۰ هزار تومان
مربای ازگیل۱۲۰ هزار تومان
رب ازگیلصنعتی، ۲۸۰ هزار تومان
خانگی، ۱۶۰ هزار تومان
قیمت ازگیل ۱۴۰۲

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

ازگیل از میوه‌های زمستانی سرشار از منابع مغذی مورد نیاز بدن است که برای درمان بیماری‌های مختلفی به‌ کار می‌رود. وجود آنتی‌اکسیدان در ازگیل باعث دفع رادیکال‌های آزاد و پیشگیری از ابتلا به سرطان می‌شود. با توجه به تمامی این توضیحات بهتر است که تمامی جوانب مصرف این میوه را در نظر داشته باشید تا ضمن جلوگیری از بروز عوارض آن بتوانید از خواصش نیز به خوبی استفاده کنید.

شناسایی مزاج و طبع شما می‌تواند کمک زیادی در زمینه اینکه این میوه برای شما مفید است یا خیر، بکند. دکتر طب سنتی و متخصص تغذیه می‌توانند به شما کمک کنند. همچنین می‌توانید برای دریافت مشاوره آنلاین دکتر متخصص تغذیه و مشاوره آنلاین طب سنتی و دریافت نوبت مراجعه حضوری به سایت دکترتو مراجعه کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

خیر، از معایب و مضرات مصرف بیش از حد این میوه می‌توان به گرفتگی معده، حالت تهوع و اسهال اشاره کرد.

این میوه از زالزالک بزرگ‌تر است. زالزالک به رنگ زرد، قرمز و سیاه یافت می‌شود و ازگیل قهوه‌ای است.

اگرچه بعضی کشاورزان ازگیل را با گلابی یا به پیوند می‌زنند، اما گلابی جنگلی حالت اشکی و بیضی دارد اما ازگیل گرد و کوچک است.

این گیاه دو فصله است و در پاییز و زمستان برگ‌های آن می‌ریزند. انواع ازگیل در مناطق آسیای شرقی، آمریکای شمالی و مدیترانه‌ای رشد می‌کنند. میوه این گیاه در تابستان به بار می‌نشیند.

ازگیل با کالری کم و فیبر فراوان، یک مکمل عالی برای یک رژیم لاغری سالم است. فیبر به آرامی از دستگاه گوارش شما عبور می‌کند و باعث می‌شود برای مدت طولانی احساس سیری کنید.  این میوه باعث کاهش اشتها و مصرف غذا می‌شود.

بهتر است از مصرف مرکبات یا میوه‌های اسیدی (میوه‌های ترش مانند توت، پرتقال، آناناس یا حتی ازگیل) با شیر خودداری کنید. شیر معمولاً زمان بیشتری برای هضم نیاز دارد در صورتی‌که میوه‌ها سریع هضم می‌شوند و می‌تواند باعث سوزش سر دل یا تشکیل گاز در بدن شود. برخی افراد نیز به لاکتوز حساس هستند.

از نظر مزاج شناسی و بررسی انواع مزاج در طب سنتی، طبع این میوه، سرد و خشک است؛ بنابراین مصرف آن برای افراد با طبع گرم توصیه می‌شود. بر اساس توصیه مزاج‌شناسی، افراد با مزاج سرد و خشک باید ازگیل را با یک ماده مصلح مثل عسل (یک ماده غذایی با طبع گرم) مصرف کنند تا عوارض نداشته باشد.

آهن و فیبر موجود در این میوه از کم‌خونی بارداری و یبوست در خانم‌های باردار جلوگیری می‌کنند. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در ازگیل هم برای رشد جنین در زنان باردار مفید هستند. بهتر است در دوران بارداری قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

تهوع، اسهال، یبوست، درد معده، آسیب بافت سلولی، عدم جذب مواد معدنی مثل آهن و مس از خطرات مصرف بیش از حد ازگیل هستند. به همین دلیل نیز بهتر است که با توجه شرایط جسمانی‌تان برای استفاده از خواص این میوه در مصرف درست و به اندازه آن با پزشک خود مشورت کنید.

خیر، مصرف عادی این میوه در افراد سالم نیازی به تجویز پزشک ندارد، اما خانم‌های باردار و شیرده، افراد دارای بیماری‌های قلبی عروقی، دیابتی‌ها، فشارخون بالا و غیره بهتر است برای مصرف ازگیل با پزشک مشورت کنند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ازگیل

  1. حسن اسحاقی گفت:

    سلام دکترمیخام بدونم من دیابتی نوع۲ هستم الان مدت یکماهه روزی سه وعده بعد از(صبحانه ،ناهار،شام) یک قاشق غذاخوری مصرف میکنم،آیااین روش مصرف درسته اگه نیست زمان مصرف روراهنمایی کنید ،باسپاس ازشما

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله ایرادی ندارد
      بشرطی که دارو های اصلی هم استفاده کنید