داروی ایزوترتینوئین چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف ایزوترتینوئین

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سازنده‌های ایزوترتینوئین مصرف طولانی مدت آن را توصیه نمی‌کنند لذا بیشتر از دوره تجویزی این دارو را مصرف نکنید. برای آکاهی از نحوه مصرف این دارو از مشاوره دارویی دکترتو کمک بگیرید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
ایزوترتینوئین

نام رایج دارو: ایزوترتینوئین – Isotretinoin

اسامی تجاری دارو: آبسوریکا- آکوتان- آمستیم- کلاراویس- سوترت

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

هشدار:
زنان باردار نباید از داروی ایزوترتینوئین استفاده کنند و زنانی که در حال مصرف این دارو هستند نباید باردار شوند. نقص تولدهای جدی (در برخی موارد مرگ و میر) سقط جنین و زایمان زودرس از عوارض بارداری و مصرف این دارو با یکدیگر است.
بیماران زن روش‌های موثر جلوگیری از بارداری را باید ۱ ماه قبل از شروع به مصرف دارو، موقع مصرف دارو و تا ۱ ماه بعد از قطع دارو انجام بدهند. همچنین این بیماران باید به صورت ماهانه برای جلوگیری از بارداری توسط پزشک بررسی شوند. از داروی مینی پیلز « minipills» برای جلوگیری از بارداری استفاده نکنید زیرا ممکن است ایزوترتینوئین بر عملکرد قرص‌های غیر استروژنی بارداری تاثیر بگذارد. اگر دوره قاعدگی‌تان موقع مصرف این دارو عقب افتاد یا اگر رابطه جنسی بدون استفاده از راه‌های جلوگیری (حداقل ۲ راه موثر جلوگیری) داشته‌اید، مصرف این دارو را قطع کرده و در اولین فرصت با پزشک تماس بگیرید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص پوست در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

ایزوترتینوئین چیست و چه کاربردی دارد؟

این دارو برای درمان آکنه شدید کیستیک (همچنین با نام آکنه گره‌ای شناخته می‌شود) که به درمان‌های دیگری مانند داروی بنزویل پروکسید یا ایزوترتینوئین یا مینوسیکلین پاسخ نداده است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه مصرف ایزوترتینوئین و دوز مصرفی

در صورت وجود راهنمای مصرف دارو، آن را با دقت بخوانید و هر سوالی داشتید از پزشک یا دکتر داروخانه بپرسید. داروی ایزوترتینوئین ممکن است همراه با غذا طبق دستور پزشک‌ معمولا ۲ نوبت در روز به مدت ۱۵ تا ۲۰ هفته مصرف شود. غذا باعث افزایش جذب این دارو می‌شود. این دارو را با یک لیوان کامل آب مصرف کنید مگر این‌که پزشکتان تجویز دیگری کرده باشد. پس از مصرف این دارو به مدت حداقل ۱۰ دقیقه دراز نکشید.

دوز مصرف داروی ایزوترتینوئین به وزن، وضعیت پزشکی بیمار و پاسخ بدنشان نسبت به دارو بستگی دارد. وضعیت آکنه بیمار ممکن در طول هفته‌های اولیه شروع به مصرف ایزوترتینوئین بدتر شود و احتمال دارد ۱ تا ۲ ماه روند بهبودی که قابل مشاهده باشد طول بکشد. اگر دوباره دچار آکنه شدید شوید احتمالاً به دوره درمان دوم با فاصله ۲ ماهه از قطع مصرف ایزوترتینوئین نیاز دارید. سازنده‌های این دارو مصرف طولانی مدت آن را توصیه نمی‌کنند لذا بیشتر از دوره تجویزی این دارو را مصرف نکنید.

از آنجایی که این دارو از طریق پوست و ریه‌ها ممکن است جذب شود و به جنین آسیب برساند، زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری دارند نباید این دارو را حمل کنند یا در نزدیکی مصرف آن باشند.

برای اطلاع از موارد مصرف و نحوه مصرف دقیق این دارو به متخصص پوست مراجعه کنید.

برای درمان التهاب پوستی به دارو نیاز داری؟

از متخصص مشاوره بگیر

موارد مصرف داروی ایزوترتینوئین

از انجام روش‌های زیبایی و آرایشی پوست (مانند اپیلاسیون، لیزر و درمابراسیون) در طول مصرف این دارو و تا ۶ ماه بعد از مصرف این دارو خودداری فرمایید زیرا ممکن است دچار زخم‌های پوستی شوید. همچنین در زمان مصرف این دارو از نوشیدن الکل به دلیل افزایش خطر عوارض جانبی (مانند پانکراتیت) اجتناب کنید.

تحقیقات نشان داده‌اند که داروی ایزوترتینوئین ممکن است باعث ضعف استخوانی شود لذا از انجام فعالیت‌های ورزشی (مانند فوتبال، بسکتبال، والیبال و تنیس) خودداری فرمایید تا دچار مشکلات استخوانی مانند شکستگی نشوید. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند این دارو می‌تواند باعث توقف رشد طبیعی در کودکان شود. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با پزشک مشورت نمایید.

سالمندان نیز ممکن است در مقابل عوارض جانبی این دارو مانند تاثیرات آن بر استخوان حساسیت بیشتری از خود نشان دهند. کودکان نیز نسبت به عوارضی مانند درد کمر یا مفاصل یا دردهای عضله‌ای حساسیت بیشتری از خود نشان دهند.

این دارو نباید در زمان بارداری مصرف شود و در زمان مصرف این دارو نباید بارداری اتفاق بیفتد. اگر باردار شده‌اید یا حس می‌کنید ممکن است باردار شده باشید سریعا به پزشک خود مراجعه کنید. (به بخش هشدار رجوع کنید)

انتقال این دارو به نوزاد از طریق شیر مادر مشخص نیست. با این وجود، داروهای مشابه از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شوند. توصیه می‌شود هنگام مصرف این دارو به نوزاد شیر ندهید. برای اطلاعات شیردهی و مصرف دارو با پزشک مشورت نمایید.

نحوه عملکرد داروی ایزوترتینوئین

ایزوترتینوئین به دسته‌ای از داروها به نام رتینوئیدها تعلق دارد و تولید چربی پوست (سبوم) را کاهش می‌دهد. مقدار بالای سبوم می‌تواند منجر به آکنه شدید شود. اگر آکنه شدید بدون درمان رها شود می‌تواند موجب زخم‌هایی دائمی شود.

فقط یک قدم تا درمان تیرگی پوست فاصله داری!

عوارض جانبی ایزوترتینوئین

مصرف ایزوترتینوئین ممکن است موجب عوارضی مانند خشکی لب و دهان، تورم جزئی پلک‌ها و لب‌ها، پوست خشک، خون ریزی بینی، درد معده و یا نازکی مو شود. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافتند با پزشک خود تماس بگیرید. برای جلوگیری از خشکی دهان از آبنبات‌ها یا آدامس‌های بدون قند استفاده کنید و آب زیادی بنوشید.

در صورتی که پزشک داروی ایزوترتینوئین را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی ایزوترتینوئین را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند. چنانچه با عوارضی نظیر تغییرات خلقی (مانند افسردگی، پرخاش و رفتار خشونت‌آمیز و در برخی موارد نادر میل به خودکشی)، احساس سوزش پوست، درد کمر یا مفاصل یا عضله، علائم عفونت (مانند تب، خلط گلو)، بلع دردناک و یا پوسته پوسته شدن کف دست و پا مواجه شدید، سریعا با پزشکتان تماس بگیرید.

این دارو ممکن است به ندرت مشکلات پانکراس جدی مانند پانکراتیت (در برخی موارد کشنده) ایجاد کند. این مشکل ممکن است هر زمانی در طول درمان با ایزوترتینوئین اتفاق بیفتد و به سرعت شرایط وخیم شود.

در صورت علائم مشکلات کبدی یا پانکراتیت مانند خستگی غیرمعمول، ضعف، تورم صورت، دردهای غیرطبیعی معده یا شکم، از دست دادن اشتها، ادرار تیره، زردی چشم یا پوست، تهوع و استفراغ مداوم با پزشک خود تماس حاصل کنید.

اگر عوارض بسیار جدی و کمیابی مانند سردرد شدید، تغییرات بینایی، زنگ گوش، کاهش شنوایی، درد قفسه سینه، زردی پوست یا چشم، ادرار تیره، اسهال شدید و خون ریزی رکتوم شدید، مصرف ایزوترتینوئین را قطع کرده و با پزشک تماس بگیرید.

واکنش آلرژیک بالا به این دارو بسیار نادر است. با این حال اگر هر یک از علائمی مانند بیهوشی، خارش یا تورم (به‌خصوص در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی را تجربه کردید سریعا از فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

موارد احتیاط مصرف ایزوترتینوئین

قبل از مصرف اگر به داروی ایزوترتینوئین و یا داروهای مرتبط با ویتامین آ (داروهای رتینوئید مانند ترتینوئین) حساسیت دارید و یا حساسیت دیگری دارید، این موضوع را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. داروی ایزوترتینوئین ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی (مانند سویا) باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. کسانی که به بادام زمینی حساسیت دارند نیز ممکن است به سویا حساس باشند. در این زمینه با دکتر داروخانه مشورت کنید.

قبل از مصرف این دارو سوابق پزشکی خود را به اطلاع پزشک یا دکتر داروخانه برسانید؛ مخصوصا دیابت، بیماری‌های کبدی، پانکراس، سابقه خانوادگی چربی خون بالا (تری گلیسیرید)، سابقه خانوادگی یا شخصی اختلالات روانی (مانند افسردگی)، وسواس، اختلالات غذایی (مانند بی‌اشتهایی و پرخوری عصبی)، سوء مصرف الکل و مشکلات استخوان (مانند استئوپوروسی، نرمی استخوان و یا پوکی استخوان). همچنین زمانی که شما داروی ایزوترتینوئین را مصرف می‌کنید از اهدای خون خودداری کرده و تا ۱ ماه پس از قطع مصرف نیز خون اهدا نکنید.

این دارو ممکن است شما را نسبت به نور خورشید حساس کند لذا زمان حضور در نور آفتاب را کاهش دهید و از کرم‌های ضدآفتاب و لباس‌های پوشیده در زمان خارج از خانه استفاده کنید. اگر دچار آفتاب سوختگی یا هر ناراحتی پوستی‌ای شدید با پزشک مشورت کنید.
ایزوترتینوئین بر روی دید در شب تاثیر می‌گذارد لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به دید دقیق دارند، تا زمانی که توانایی انجام آن فعالیت را داشته باشید،‌ اجتناب کنید. همچنین اگر از لنز طبی استفاده می‌کنید، ممکن است با مصرف ایزوترتینوئین دیگر نتوانید به راحتی از لنز استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر با پزشک مشورت کنید.

تداخلات دارویی ایزوترتینوئین با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی ایزوترتینوئین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن، نیست لذا لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان را با پزشک یا داروساز در میان بگذارید. و بدون صلاحدید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی ایزوترتینوئین نفرمایید.

ایزوترتینوئین جزو دسته داروهای ریتنوئید تعلق دارد که با برخی از داروها تداخل دارویی دارند. این داروها عبارتند از:

  • تداخل با داروهای تتراسیکلین
  • داروهای خوراکی ضد بارداری حاوی پروژستین
  • ویتامین آ
  • علائم اوردوز ایزوترتینوئین

اگر با مصرف داروی ایزوترتینوئین دچار عوارض جدی‌ای نظیر مشکل تنفسی یا بیهوشی شدید با اورژانس تماس بگیرید. علائم اوردوز این دارو شامل استفراغ، درد معده، سوزش صورت، سر درد و عدم تعادل است. در صورت مشاهده این علائم با پزشک تماس بگیرید.

با مصرف طولانی مدت این دارو ممکن است بر روی برخی آزمایش‌های پزشکی مانند آزمایش‌های عملکرد کبد، آزمایش خون، تست بارداری، بینایی سنجی، آزمایش کلسترول و تریگلیسرید خون به صورت دوره‌ای باید انجام شود تا روند بهبود و عوارض جانبی ایزوترتینوئین تحت نظر گرفته شود. برای اطلاعات بیشتر با پزشک مشورت کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر دوز مصرفی داروی ایزوترتینوئین را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر داروی ایزوترتینوئین نیست، و فقط دوز مقرر را مصرف کنید. برای آگاهی بیشتر از مشاوره دارویی کمک بگیرید.

برای نگهداری صحیح داروی ایزوترتینوئین، آن را در دمای اتاق، دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید و در حمام نگهداری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

در صورت نیاز به دارو درمانی به دکتر فوق تخصص داخلی یا فوق تخصص پوست و مو در دکترتو مراجعه کنید و اینترنتی نوبت بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ایزوترتینوئین

  1. . گفت:

    سلام من ۲۲ روزه که از این قرص مصرف میکنم ( ایزوترتینویین ۲۰) و چند روزی هست که احساس درد کلیه دارم
    خواستم بدونم از عوارض این قرص هست؟
    (البته که شن کلیه هم داشتم)
    و اینکه آیا قطع کردن یهویی قرص عوارضی داره؟

  2. Hamraz گفت:

    سلام‌وقت بخیر
    من جای جوش‌ زیر‌چونه زیاد داشتم دکتر برام ایزوترتینویین‌نوشت
    از طرفی۵ جلسه لیزر رفتم،تو موارد احتیاط نوشته بود لیزر باعث ایجاد زخم میشه
    درسته؟یا میتونم هم لیزر برم‌هم دارو استفاده کنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در زمان مصرف دارو به علت حساسیت و نازک شدن پوست بهتره از لیزر استفاده نشود. از این لینک هم می تونید با متخصص پوست مشورت کنید.
      متخصص زیبایی پوست

  3. Hamraz گفت:

    سلام‌وقت بخیر
    من جای جوش‌زیر‌چونه زیاد داشتم دکتر برام ایزوترتینویین‌نوشت
    از طرفی۵ جلسه لیزر رفتم،تو موارد احتیاط نوشته بود لیزر باعث ایجاد زخم میشه
    درسته؟یا میتونم هم لیزر برم‌هم دارو استفاده کنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در زمان مصرف دارو به علت حساسیت و نازک شدن پوست بهتره از لیزر استفاده نشود. از این لینک هم می تونید با متخصص پوست مشورت کنید.
      متخصص پوست و مو

  4. فرشته گفت:

    سلام، وقت بخیر، من جوش های چرکی زیادی رو صورتم هس، حدود ۱۰ روز قبل ب پزشک مراجعه کردم، بعد از آزمایش برام ۶۰ تا قرص ایزوتروتینویین( نورم اسکین۲۰) برای یک ماه تجویز کردن، روزی دو قرص، بنظر شما این مقدار خیلی زیاد نیست؟ نگران عوارضش هستم. و همچنین لب و پوستم شدیداً خشک شده، چ چیزی رو برای لب توصیه میکنین؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      دوز مصرف داروی ایزوترتینوئین به وزن، وضعیت پزشکی بیمار و پاسخ بدنشان نسبت به دارو بستگی دارد. وضعیت آکنه بیمار ممکن در طول هفته‌های اولیه شروع به مصرف ایزوترتینوئین بدتر شود و احتمال دارد ۱ تا ۲ ماه روند بهبودی که قابل مشاهده باشد طول بکشد. اگر دوباره دچار آکنه شدید شوید احتمالاً به دوره درمان دوم با فاصله ۲ ماهه از قطع مصرف ایزوترتینوئین نیاز دارید. برای خشکی لب و پوست شمانیز بررسی از نظر کمبود ویتامین ها و مصرف نرم کننده ها و لوسیون ها کمک کننده است.

  5. یه بنده خدا گفت:

    سلام.
    من چند سالی هست مبتلا به اکنه هستم روش های زیادی هم امتحان کردم ولی کامل خوب نشدم یه مدت کوتاهی هم راکوتان خوردمو بهتر شدم ولی ادامه ندادم.
    چند روز پیش آزمایش دادم و کبد من سالم سالم بود و به یک پزشک مراجعه کردم ایشون برام راکوتان نوشت میخواستم ببینم آیا ممکنه جوش های من هورمونی باشه؟
    اگه هورمونی راکوتان جواب میده؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      چربی پوست، نظافت پوست و مشکلات هورمونی می تونه در بروز آکنه موثر باشد. اغلب موارد آکنه مربوط به مشکلات هورمونی است. اگر مشکلات هورمونی شما حل نشود با خوردن راکوتان نیز آکنه شما ادامه دار خواهد شد. بنابراین توصیه می شود از این لینک نوبت متخصص پوست گرفته و برای بررسی مشکلات هورمونی و بررسی دقیق تر مراجعه کنید.
      دکتر پوست

  6. شجاعی گفت:

    سلام چن وقت بعد اتمام قرص میتوانیم اقدام. ب بارداری کنیم

  7. عباسی گفت:

    دختر من ۱۶ ساله هست که حدود ۴ ماه هست داروی ایزو ترتینوئین ۲۰ روزی یکبار بعد نهار را تحت نظر پزشک متخصص پوست بخاطر جوش های صورت و چربی مو استفاده میکند . بعداز سه ماه آزمایش دادکه هم آنزیم های کبدی و تری گلیسیرید نرمال بود . و خداروشکر هیچکدام از این عوارض را نداشته. ولی دکترش می گوید که یک سال باید دارو بخورد خیلی نگرانم که بعدها دچار مشکل شود به نظر شما یکسال مدت زیادی نیست؟

  8. علیرضا دهستانی گفت:

    سلام من ۵ سال پیش به خاطر جوش های صورت به متخصص رجوع کردم بعد از ۱ سال با دارو های متخصص خوب شد ولی بعد از چند وقتی دوباره جوش های صورتم که چرب هست نمایان شد من نسخه دکتر متخصص رو داشتم و تنها قورس ایزوترتونین رو البته اون ۱۰ میلی گرم تجویز کرده بود من ۲۰ میلی گرفتم چون الان ۱۰ میلی پیدا نمیشه از جنس خوبش باید ۲۰ بگیرم میخواستم بپرسم که مشکلی که نداره هفته ایی ۲ قورس تقریبآ هر ۳ روز یک بار مصرف کنم چون با مصرف ۲ دانه در هفته هیچ جوشی در صورتم پیدا نمیشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بهتره متخصص پوست شما را مجدد ویزیت کنند. الگوی جوش های شما ممکنه هورمونی باشه بنابراین ممکنه نیاز به مصرف داروهای هورمونی داشته باشید و این دارو مناسب شما نباشد. از این لینک میتونید نوبت متخصص پوست بگیرید.
      پزشک متخصص پوست

  9. حنا گفت:

    سلام من ده روزی هست یکی درمیان این قرص روبرای جوشهام استفاده میکنم الان سه چها روزیه ک گاها ضعف معده یا درد خیف ودلپیچه دارم احتمال داره از مصرف دارو باشه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      دردهای غیرطبیعی معده یا شکم، از دست دادن اشتها،تهوع و استفراغ مداوم از عوارض جانبی این دارو هست که باید به پزشک مراجعه کنید. بهتره برای جوش های خود تحت نظر متخصص پوست بوده و از مصرف خودسرانه دارو پرهیز کنید.
      متخصص پوست

    2. Rana گفت:

      سلام وقت بخیر
      دکتر برای دوستم قرص آکوتان پیشنهاد داده بود پس از مصرف این دارو صورتش خیلی خوب شده
      منم قرص اورتان ۲۰ میلی گرفتم پوستمم خشکه ریزش مو هم دارم
      از ترس عوارض نمیتونم استفاده کن

  10. سبزی گفت:

    سلام من ده روزی هست یکی درمیان این قرص روبرای جوشهام استفاده میکنم الان سه چها روزیه ک گاها ضعف معده یا درد خیف ودلپیچه دارم احتمال داره از مصرف دارو باشه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      دردهای غیرطبیعی معده یا شکم، از دست دادن اشتها،تهوع و استفراغ مداوم از عوارض جانبی این دارو هست که باید به پزشک مراجعه کنید. بهتره برای جوش های خود تحت نظر متخصص پوست بوده و از مصرف خودسرانه دارو پرهیز کنید.
      فوق تخصص پوست و مو

      1. الی گفت:

        سلام من هنوز استفاده نکردم خیلی میترسم استفاده کنم دکتر متخصص گوشت برام نوشته اما از ترس عوارض نمیتونم بهشم نگا کنم

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          براساس معاینه و تشخیص پزشک متخصص ایندارو برای شما تجویز شده که طبق دستور بهتره استفاده شود. عوارض جانبی در همه افراد بروز نمی کند.

      2. پریسا گفت:

        سلام دکتر برای جوش های صورتم این دارو رو تجویز کرده یک روز درمیان ۱ عدد..الان که بعد هز یک ماه و نیپ دارو رو قطع کردم در تخم دان هتم احساس درد میکنم و سینه هام شدیدا حساس و دردناک شدن …گاهی از بینیم لخته خیلی کوچیک خون میاد چکار کنم؟ از عوارض دارو هست؟ نباید یکباره قطع میکردم؟