آزمایش ایدز (HIV)؛ راهنمای خواندن برگه آزمایش و تحلیل نتیجه آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

انواع تست اچ ای وی، آزمایش ایدز در خانه، هزینه و نمونه برگه آزمایش ایدز و اینکه کی آزمایش دهیم و خواندن جواب آزمایش ایدز را در این مقاله بخوانید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

آزمایش ایدز چیست؟

با توجه به آمار بالای ابتلا به ایدز، ضرورت تشخیص به موقع یادآوری می‌شود. چرا که با آگاه سازی هر چه بیشتر در مورد این بیماری با قوت بیشتری می‌توان با HIV مبارزه کرد. برای تشخیص ایدز باید از آزمایش ایدز استفاده کرد. آزمایش اچ آی وی که غربالگری اچ آی وی نیز نامیده می‌‌شود، تنها راه تشخیص وجود ویروس در بدن است. چندین نوع آزمایش HIV وجود دارد که خون و یا مایعات بدن دیگر را بررسی می‌کند.

آزمایش‌‌های HIV بسیار دقیق هستند، اما هیچ آزمایشی نمی‌‌تواند بلافاصله پس از ورود ویروس بدن آن را تشخیص دهد. چون زمانی لازم است که ویروس در بدن تکثیر پیدا کند و بدن در برابر آن آنتی بادی تولید کند. اگر نیازمند انجام آزمایش ایدز هستید، همین حالا به دکتر عمومی، دکتر داخلی یا دکتر عفونی مراجعه کنید. دکترتو لیست کاملی از دکترهای عمومی، عفونی و داخلی در اختیار شما قرار می‌دهد تا از نوبت حضوری یا مشاوره آنلاین با آنها بهرمند شوید.

آزمایش ایدز چیست؟

آزمایش ایدز که غربالگری اچ آی وی نیز نامیده می‌‌شود تنها راه تشخیص وجود ویروس اچ آی وی در بدن است. این آزمایش برای کسانی که می‌خواهند بدانند به ویروس اچ آی وی آلوده شد‌ه‌اند و این ویروس در بدن آنها فعالیت کرده است، مفید است. همچنین از انواع آزمایش چکاپ کامل شمرده می‌شود. در برخی موارد مانند غربالگری مادران باردار، این آزمایش به صورت کلی درخواست داده می‌شود. همچنین برای کسانی که در گروه‌های پرخطر طبقه بندی می‌شوند، انجام این آزمایش ضروری است. اگر می‌خواهید با بیماری ایدز و افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند اطلاعات بیشتری کسب کنید و علائم اولیه ایدز را در نظر داشته باشید، توصیه می‌کنیم مقاله‌ی ایدز را مطالعه کنید. زمان تشخیص اچ آی وی بسیار مهم است. بخش مهمی از تشخیص، شناسایی علائم مشکوک و پیگیری به موقع آزمایش است.

متن انگلیسی:
«There are three types of HIV tests: antibody tests, antigen/antibody tests, and nucleic acid tests (NAT).»
ترجمه متن:
«۳ نوع تست تشخیص HIV در دسترس است: تست‌های آنتی بادی، تست‌های آنتی ژن/ آنتی بادی و تست‌های نوکلئیک اسید.»

به نقل از cdc

اهمیت تست HIV برای پیشگیری از عفونت HIV (هدف از انجام آزمایش ایدز)

افراد مبتلا به اچ آی وی که از وضعیت بیماری خود آگاه هستند، می‌‌توانند درمان HIV (درمان ضد ویروسی یا ART) را دریافت کنند و برای سال‌ها زندگی سالمی داشته باشند. مطالعات نشان می‌‌دهد که این عفونت هر چه زودتر تشخیص داده شود و درمان شروع شود، درمان ضد ویروسی تاثیر بیشتری خواهد داشت.

درمان با ART میزان ویروس اچ آی وی در خون (بار یا لود ویروسی) را کاهش می‌‌دهد و در نتیجه احتمال بیماری‌های مربوط به HIV را کم می‌کند. همچنین به جلوگیری از انتقال ویروس به دیگران کمک می‌‌کند.

گاهی به خاطر درمان ضد ویروسی و کاهش بار ویروس یا سرکوب آن، فرد عملا هیچ ریسکی برای انتقال HIV به شریک جنسی HIV منفی خود ندارد.

حتی اگر تست بدهید و نتیجه منفی باشد، می‌توانید تصمیماتی برای محافظت از خودتان در برابر ویروس بگیرید. برای افراد در معرض خطر ابتلا به اچ آی وی، دریافت داروی اچ آی وی به نام PrEP به شدت برای پیشگیری از HIV موثر است.

جواب تست ایدز شما مثبت شده است؟

همین حالا مشاوره بگیرید.

انواع تست ایدز و معتبرترین ازمایش ایدز

سه نوع تست تشخیصی اچ آی وی وجود دارد:

  • تست‌‌های اسید نوکلئیک (NAT)
  • تست‌های آنتی‌ ژن / آنتی‌ بادی
  • تست‌‌های آنتی‌ بادی.

شما می‌توانید از پزشکان عمومی، داخلی یا متخصص عفونی برای تشخیص آزمایش ایدز استفاده کنید. با مراجعه یا مشاوره با پزشک عفونی، او برای شما آزمایش ایدز می‌نویسد. در بسیاری از درمانگاه‌ها نیز این آزمایش در دسترس است. پس از آزمایش، لازم است آزمایش توسط پزشک تفسیر شود. در ادامه به انواع تست‌ها و آزمایش‌های تشخیص‌دهنده‌ی بیماری ایدز پرداخته‌ایم.

۱. آزمایش اسید نوکلئیک (NAT) (ازمایش ایدز بعد از چند روز مشخص میشود؟)

این آزمایش به عنوان آزمایش RNA هم شناخته می‌‌شود. آزمایش آر ان ای به دنبال پیدا کردن خود ویروس در خون است. این تست بسیار گران‌ است و به طور معمول برای غربالگری اچ آی وی مورد استفاده قرار نمی‌‌گیرد؛ مگر اینکه فرد به تازگی در معرض خطر بالای ابتلا به HIV قرار گرفته باشد و علائم اولیه ابتلا به اچ آی وی را داشته باشد. یک NAT معمولا می‌‌تواند عفونت HIV را ۱۰ تا ۳۳ روز پس از ورود ویروس به بدن تشخیص دهد.‌

۲. تست آنتی بادی HIV

آزمایش آنتی بادی HIV به دنبال آنتی‌ بادی تولید شده علیه ویروس HIV در نمونه‌های خونی یا دهانی می‌گردد. تست‌‌های آنتی بادی تشخیص ایدز بعد از  ۲۳ تا ۹۰ روز بعد از ورود ویروس به بدن می‌توانند آن را تشخیص دهند. به این تست‌ها، تست آرایه ایمنی یا الایزا هم گفته می‌شود. این تست‌ها عموما بسیار دقیق هستند. اغلب تست‌های رپید HIV و تنها تست خانگی تایید شده توسط FDA، از نوع تست آنتی‌ بادی هستند.

به طور کلی، آزمایش‌‌های آنتی‌ بادی که از خون سیاهرگی استفاده می‌کنند، نسبت به خون سر انگشت یا نمونه دهانی، وجود عفونت در بدن را سریع‌تر می‌توانند تشخیص دهند. نمونه‌های رپید یا سریع این تست‌ها که از نمونه خون یا نمونه دهانی استفاده می‌کنند، می‌توانند در عرض ۳۰ دقیقه یا کمتر جواب بدهند. اما امکان جواب کاذب منفی در این تست‌ها نسبت به دیگر انواع تست‌های ایدز بالاتر است.

بر اساس دستورالعمل‌های کشوری، در صورت مثبت شدن تست الایزا یا همان تست آنتی بادی، این تست باید مجددا و ترجیا با یک کیت آزمایشگاهی دیگر تکرار شود. اگر باز هم نتیجه مثبت بود، تست وسترن بلات انجام می‌شود. اگر وسترن بلات هم مثبت بود، به معنای ابتلا به HIV است.

تست آنتی بادی HIV
تست‌‌های آنتی بادی تشخیص ایدز بعد از  ۲۳ تا ۹۰ روز بعد از ورود ویروس به بدن می‌توانند آن را تشخیص دهند.

۳. آزمایش آنتی ‌ژن – آنتی‌ بادی

آزمایش‌های آنتی ژن آنتی‌ بادی هم خود ویروس و هم آنتی‌ بادی تولید شده علیه ویروس را تشخیص می‌دهند. آنتی ژن‌ها عوامل خارجی بر روی سطح ویروس هستند که باعث فعال شدن سیستم ایمنی شما می‌‌شوند و آنتی بادی هم پروتئین‌هایی هستند که توسط سیستم ایمنی برای مبارزه با حمله عواملی مثل ویروس توسط سیستم ایمنی در بدن تولید می‌شوند.

اگر فردی مبتلا به HIV باشد، یک آنتی‌ ژن به نام p۲۴ حتی قبل از تولید آنتی‌ بادی تولید می‌‌شود. تست‌های آنتی ژن آنتی‌بادی برای انجام آزمایش‌ HIV در آزمایشگاه‌‌ها توصیه می‌شوند و در حال حاضر در ایالات‌متحده رایج هستند.

توصیه CDC برای تست‌های تشخیصی HIV، تست‌های آنتی ژن آنتی بادی است. تست آنتی‌ژن آنتی‌بادی که توسط یک آزمایشگاه روی خون انجام می‌شود، معمولا می‌تواند عفونت HIV را ۱۸ تا ۴۵ روز پس از ابتلا تشخیص دهد.

همچنین یک تست رپید آنتی‌ژن آنتی‌بادی در دسترس است که از نمونه خون سرانگشت استفاده می‌کند. که با یک انگشت انجام می‌شود. این تست رپید در بازه زمانی ۱۸ تا ۹۰ روز بعد از ابتلا قادر به تشخیص HIV است و به ۲۰ دقیقه زمان برای مشخص شدن جواب نیاز دارد.

این سه مورد، سه نوع کلی تست اچ آی وی هستند. در ادامه به انواع آزمایش‌های ایدز بر اساس محل انجام یا زمان انجام پرداخته‌ایم:

۴. آزمایش اولیه HIV

تست اولیه HIV یا از نوع آزمایش آنتی ژن/ آنتی‌ بادی یا تست آنتی‌ بادی خواهد بود. اگر تست اولیه HIV یک تست رپید یا تست خانگی باشد و نتیجه تست مثبت باشد، فرد باید به مراکز درمانی یا مراکز غربالگری برای پیگیر روند تشخیص قطعی مراجعه کند. اگر تست اولیه HIV یک تست آزمایشگاهی و مثبت باشد، آزمایشگاه معمولا تست پیگیری را بر روی همان نمونه خونی انجام می‌‌دهد. اگرچه آزمایش‌ها HIV به طور کلی بسیار دقیق هستند، تست پیگیری به پزشک عفونی اجازه تشخیص قطعی را می‌دهد.

۵. تست رپید HIV (سریعترین ازمایش ایدز)

در حال حاضر چندین نوع تست رپید وجود دارد که در زمان کوتاه حدود ۲۰ دقیقه، نتیجه بسیار دقیقی به شما می‌دهد. عموما تست‌های رپید از نوع تست‌های آنتی بادی هستند، در این تست‌ها از دو نمونه استفاده می‌شود. اگر نتیجه تست رپید HIV مثبت باشد، حتما باید یک تست تائیدی دیگر انجام شود.

  • یک نمونه از خون شما که از رگ یا سرانگشت گرفته می‌شود.
  • مایعات جمع‌ آوری‌ شده بر روی یک پد که بر روی لثه بالایی و پایینی شما مالیده می‌‌شود.
سریعترین ازمایش ایدز
عموما تست‌های رپید از نوع تست‌های آنتی بادی هستند، در این تست‌ها از دو نمونه استفاده می‌شود.

۶. تست خانگی HIV و کیت آزمایش ایدز (آزمایش ایدز در خانه)

به آزمایش ایدز در خانه تست‌های خودارزیابی هم گفته می‌شود. کیت‌های تست خانگی شامل موارد زیر هستند:

  • جمع‌ آوری یک نمونه مایع دهانی با استفاده از سوآب
  • استفاده از یک کیت برای انجام آزمایش توسط خود فرد

شما در عرض ۲۰ دقیقه نتایج را دریافت خواهید کرد. یک نتیجه آزمون مثبت به این معنی است که شما به تست‌های تائیدی نیاز خواهید داشت. به این نکته توجه کنید که از هر ۱۲ مورد ابتلا به HIV یک نفر در تست‌های خانگی جاب منفی کاذب دریافت می‌کند. تست خون خانگی با استفاده از نمونه خون دیگر در دسترس نیستند.

هزینه آزمایش ایدز و آزمایش ایدز رایگان (رایگان کجا ازمایش ایدز بدم؟)

انجام آزمایش و تشخیص زودهنگام ابتلا به HIV مهم‌ترین قدم در کنترل بیماری است. در ایران افرادی که نیاز به انجام آزمایش اچ‌آی‌وی دارند می‌توانند از خدمات مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری استفاده کنند. در این مراکز علاوه بر مشاوره، تست ایدز رایگان و تشخیص HIV (آزمایش ایدز و هپاتیت رایگان) انجام می‌شود. اما می‌توان این آزمایش را در آزمایشگاه‌های معمولی و با پرداخت هزینه هم انجام داد. این آزمایش معمولا مشمول بیمه می‌شود. برای آگاهی دقیق از قیمت آزمایش ایدز، باید با آزمایشگاه‌های مورد نظر تماس بگیرید.

گروه‌های جمعیتیآمار افراد مبتلا به ایدز
تعداد کودکان و بزرگسالان مبتلا به HIV۴۶ هزار نفر (بین ۳۵۰۰۰ تا ۶۴۰۰۰)
تعداد افراد مبتلا به HIV بالای ۱۵ سال۴۵ هزار نفر (بین ۳۴۰۰۰ تا ۶۳۰۰۰)
تعداد زنان بالای ۱۵ سال مبتلا به HIV۱۵ هزار نفر (۱۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰۰)
تعداد مردان بالای ۱۵ سال مبتلا به HIV۳۰ هزار نفر (۲۳۰۰۰ تا ۴۱۰۰۰)
تعداد کودکان زیر ۱۵ سال مبتلا به HIVهزار نفر (کمتر از ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰)
مبتلایان به HIV در هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت (۱۵ تا ۴۹ سال)۰.۰۵ (حداقل ۰.۰۳ و حداکثر ۰.۱۱)
یعنی از هر ۲۰ هزار نفر ۱ نفر مبتلا است. یعنی حدودا در جمعیت حدودا ۲۰ میلیون نفر در تهران در روز ۱۰۰۰ نفر (حداقل ۶۰۰ و حداکثر ۲۲۰۰)
تعداد فوتی بخاطر ایدز در ۲۰۲۲حدود ۲۳۰۰ نفر (۱۶۰۰ تا ۳۶۰۰)
تعداد کودکان یتیم بخاطر ایدز (۰ تا ۱۷ سال)۲۶ هزار نفر (۱۹۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰)
آمار ابتلا به ایدز در ایران

مناسب ترین زمان ازمایش ایدز چه زمانی است؟ (زمان طلایی آزمایش ایدز)

اگر علائم ایدز یا علائم اولیه ایدز را دارید (مقاله ایدز را مطالعه کنید و با علائم آن آشنا شوید)، باید شک داشته باشید که ممکن است به ایدز مبتلا شده باشید. در عین حال، CDC (مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا) توصیه می‌‌کند که هر فرد در ایالات‌ متحده بین سنین ۱۳ تا ۶۴ سالی یک بار برای HIV آزمایش شود. اما اگر شرایط زیر را دارید، بهتر است بیشتر از سالی یک بار تست شوید:

  • چندین شریک جنسی دارید.
  • رابطه جنسی بدون محافظت با فردی داشته‌اید که مبتلا به ویروس HIV است یا می‌‌تواند باشد، از جمله افرادی که سابقه فعالیت‌های جنسی آنها را نمی‌دانید.
  • مواد مخدری با استفاده از سرنگ، سوزن یا وسیله دیگری استعمال کرده‌اید که فرد دیگری هم از آن استفاده کرده است.
  • برای بیماری‌های سل، هپاتیت یا هر بیماری مقاربتی از جمله سفلیس، سوزاک، کلامیدیا یا تبخال تناسلی تست داده‌اید (و مثبت شده است) یا می‌خواهید این آزمایش‌ها را بدهید.
  • اخیرا رابطه جنسی خطرناک برای پول یا مواد برقرار کرده‌اید.
  • با هر فردی با سابقه و موارد فوق‌الذکر، رابطه جنسی داشته‌اید یا دارید.

خواندن جواب آزمایش ایدز چگونه است؟ (نمونه برگه آزمایش ایدز)

تفسیر تست‌های HIV کاری تخصصی است و تنها پرسنل مجرب مجاز به تفسیر آن هستند. در این مقاله اطلاعاتی ابتدایی درباره نحوه خواندن و تفسیر این آزمایش در اختیار شما قرار داده‌ایم تا راهنمای شما باشد. اما این اطلاعات کامل نیستند و حتما باید جواب آزمایش خود را به دکتر نشان دهید.

خواندن جواب آزمایش ایدز چگونه است؟
اگر نتیجه آزمایش بالاتر از ۱ گزارش شود، نتیجه مثبت است.

تفسیر تست الایزا یا تفسیر تست آنتی بادی ایدز

اگر تست آنتی بادی داده‌اید:

  • در صورتیکه نتیجه تست الایزا مثبت باشد ولی نتیجه تست دوم الایزا منفی باشد، یک تست دیگر با فاصله ۳ماه انجام خواهد شد. اگر نتیجه این تست منفی بود، یعنی فرد مبتلا به HIV نیست.
  • اگر دو بار تست الایزا انجام شود و هر دوبار نتیجه منفی باشد، اما فرد رفتار پر خطری در ۶ ماهه گذشته داشته باشد، یک تست دیگر در بازه ۳ ماه بعد انجام خواهد شد. اگر مجدد تست منفی بود، فرد HIV منفی است.
  • اگر فردی رفتار پرخطر داشته باشد و نتیجه تست الایزا مثبت و تست وسترن بلات منفی باشد، یک تست وسترن بلات دیگر در فاصله ۱ ماهه انجام خواهد شد. اگر نتیجه این تست وسترن بلات منفی باشد، فرد HIV منفی در نظر گرفته می‌شود.

نتیجه مثبت تست HIV (عکس جواب ازمایش ایدز مثبت)

اگر نتیجه آزمایش بالاتر از ۱ گزارش شود، نتیجه مثبت است. البته باید تست‌های تائیدی برای تائید و تشخیص قطعی انجام شود. اگر نتیجه نزدیک به ۱ بود، عموما تست تکرار می‌شود. نتیجه تست مثبت یا HIV مثبت، به این معنی است که ردی از HIV در بدن شما وجود دارد. اگر از یک تست رپید استفاده کرده‌اید، یک تست آزمایشگاهی استاندارد برای تایید آن انجام دهید. اما اگر در وهله اول از تست‌های ازمایشگاهی معتبر استفاده کرده‌اید، تست‌های جزئی‌تر دیگری هستند که با استفاده از نمونه خون، اطلاعات دقیق‌تری برای تشخیص قطعی فراهم می‌کنند:

  • روش‌های وسترن بلات و یا سنجش ایمونوفلورسنت غیر مستقیم: تست وسترن بلات آزمایش پر هزینه‌ای است و در صورتیکه دو بار نتیجه مثبت از تست الایزا گرفته باشید، توصیه می‌شود.
  • تمایز آنتی بادی، بین HIV – ۱ و HIV – ۲
  • تست ریپا: تست دیگری به نام ریپا نیز وجود دارد که مشابه وسترن بلات است و در صورتی استفاده می‌شود که سطح آنتی باید بسیار پایین تشخیص داده شود. این تست هم پر هزینه است و انجام آن به عنوان تست تائیدی و با تشخیص پزشک انجام‌پذیر است.
عکس جواب ازمایش ایدز مثبت
یک آزمایش مثبت HIV به این معنا نیست که شما ایدز دارید.

آیا HIV مثبت یعنی من ایدز دارم؟

یک آزمایش مثبت HIV به این معنا نیست که شما ایدز دارید. همانطور که قبل‌تر گفتیم ایدز و HIV یک چیز نیستند. ایدز به آخرین مرحله از پیشرفت بیماری HIV گفته می‌شود. درمان اچ آی وی می‌‌تواند شما را از ابتلا به ایدز محافظت کند. (تست‌هایی که کیفی هستند یعنی تست‌های خانگی و تست‌های رپید، جواب مثبت و منفی به شما می‌دهند. جواب مثبت به معنای ابتلای قطعی به HIV نیست. در صورت مثبت بودن نتیجه، نمونه باید با تست‌های آزمایشگاهی معتبرتر بررسی شود.)

بعد از تشخیص قطعی HIV، با پزشک عفونی خود در مورد شروع داروهای درمان ضد ویروسی (ART) صحبت کنید. این داروها مقدار بار ویروس را در بدن شما کاهش می‌دهند. گاهی این کاهش تا حدی است که ویروس در تست‌های تشخیصی قابل شناسایی نیست. این داروها همچنین از سیستم ایمنی شما محافظت می‌‌کنند، به همین دلیل عفونت HIV به ایدز تبدیل نمی‌‌شود.

جواب آزمایش ایدز منفی چگونه است؟ (عکس جواب ازمایش ایدز منفی)

اگر در شرایط خطرناکی بوده‌اید و نتیجه تست HIV شما منفی است، می‌‌توانید برای محافظت از خود در برابر اچ آی وی اقدام کنید. این اقدامات شامل اعمال جنسی ایمن و دارویی به نام pre-exposure prophylaxis (PrEP) است. حتی اگر آزمایش شما منفی باشد، شریک جنسی شما هنوز هم می‌‌تواند آلوده به ویروس باشد. پس با آنها برای انجام تست صحبت کنید.

همانطور که در قسمت تست‌های تشخیصی HIV گفتیم، زمانی حدود ۶ ماه طول می‌کشد تا به اندازه‌ای آنتی بادی در بدن شما وجود داشته باشد که قابل تشخیص باشد. اگر ۳ ماه یا کمتر از زمانی که ممکن است به HIV آلوده شده باشید، می‌گذرد و نتیجه تست شما منفی است، ۶ ماه بعد از زمان مشکوک مجددا تست بدهید.

جواب منفی به این معناست که آنتی بادی علیه ویروس HIV در بدن شما تشخیص داده نشده است و این یعنی یا شما مبتلا به HIV نیستید یا اینکه در دوره نهفتگی هستید و هنوز آنتی بادی در بدن ساخته نشده است. همچنین ممکن است نتیجه جواب آزمایش شما به صورت عددی گزارش شود. اگر این عدد کمتر از ۱ باید، جواب تست منفی در نظر گرفته می‌شود.

عکس جواب ازمایش ایدز منفی
جواب منفی به این معناست که آنتی بادی علیه ویروس HIV در بدن شما تشخیص داده نشده است و این یعنی یا شما مبتلا به HIV نیستید یا اینکه در دوره نهفتگی هستید و هنوز آنتی بادی در بدن ساخته نشده است.

معنی non reactive در آزمایش ایدز

جواب آزمایش ایدز اکثرا به این روش گزارش می شود. اگر در جواب آزمایش reavtive نوشته شده بود، یعنی آنتی بادی علیه ویروس HIV در بدن تولید شده است و این یعنی ابتلا به HIV.

اگر جواب آزمایش Non-Reacive گزارش شده باشد، non reactive در جواب آزمایش ایدز یعنی وجود آنتی بادی در بدن تشخیص داده نشده است. این به این معناست که بدن شما آلوده به HIV نیست. یا اینکه شما در دوره نهفتگی هستید و هنوز آنتی بادی توسط سیستم ایمنی شما ساخته نشده است.

خواندن نتیجه تست های خانگی

اگر از کیت‌های خودارزیابی یا کیت‌های خانگی ایدز استفاده کرده باشید، خواهید دید که سه خط بر روی تست وجود دارد. شاکله کلی این تست‌ها مانند تست بیبی چک است.

خط C یا کنترل و خطوط T1 و T2. اگر فقط خط C رنگی شود، جوای تست منفی است. و اگر دو یا سه خط زنگی شوند، به معنای جواب مثبت است. اگر خط T رنگی نشود، تست معتبر نیست.

برای تفسیر جواب آزمایش ایدز، همین حالا کلیک کن!

آزمایش ایدز چگونه است؟ (نحوه انجام آزمایش)

برای انجام آزمایش ایدز، مراحل زیر انجام می‌شوند:

  • مشاوره قبل از آزمایش: این مرحله شامل مشاوره با یک متخصص سلامت است تا در مورد فواید، روش‌ها و احتمال نتایج مختلف آزمایش اطلاعات کسب کنید. این مرحله به فرد کمک می‌کند تا درک بهتری از آزمایش و انتظارات خود داشته باشد.
  • گرفتن نمونه: نمونه‌های مورد نیاز برای آزمایش ایدز معمولاً شامل خون، بزاق یا ادرار است. رایج‌ترین روش گرفتن نمونه خون است که می‌تواند از رگ یا از طریق یک سوزن ساده انجام شود.
  • آزمایش نمونه: نمونه به آزمایشگاه فرستاده می‌شود جایی که با استفاده از روش‌های مختلف بیوشیمیایی و میکروبیولوژیک برای تشخیص وجود ویروس HIV بررسی می‌شود.
  • دریافت نتایج: نتایج آزمایش می‌تواند مثبت، منفی یا نامشخص باشد. نتایج مثبت نیازمند تایید از طریق آزمایش‌های تکمیلی است.
  • مشاوره پس از آزمایش: بسته به نتایج، مشاوره‌های بیشتر ممکن است برای راهنمایی و حمایت ارائه شود. در صورت نتیجه مثبت، راهنمایی‌هایی برای درمان و مدیریت وضعیت فراهم می‌شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر می‌خواهید آزمایش ایدز بدهید، چه از نوع چکاپ‌های سالانه و وقت به وقت باشد یا برای اطمینان حاصل کردن بعد از یک حادثه‌ی نگران‌کننده، می‌توانید به مراکز مشاوره رفتاری مراجعه کنید و به طور رایگان این آزمایش را انجام دهید. اگر هم از رفتن به این مراکز خودداری می‌کنید، می‌توانید از دکتر عفونی، دکتر عمومی یا دکتر داخلی مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با بهرمند شدن از مشاوره آنلاین از طریق دکتر عفونی آنلاین، دکتر داخلی آنلاین یا دکترعمومی آنلاین در دکترتو، آزمایش خود را تفسیر کنید.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

همه خانم های باردار باید برای اچ آی وی آزمایش شوند. تا در صورت ابتلا هر چه سریع تر برای درمان و پیشگیری از ابتلای نوزاد به HIV اقدام شود. اگر خانم های باردار مبتلا در ابتدای دوران بارداری خود درمان را شروع کند، خطر انتقال ویروس اچ آی وی به فرزندشان می‌ تواند بسیار پایین باشد.

آزمایش HIV در زنان باردار، درمان آنها و درمان نوزادان آن‌ها با درمان ضد ویروسی (ART) پس از زایمان، منجر به کاهش بزرگی در تعداد کودکانی شده‌ است که با HIV به دنیا می آیند.

اگر درمان مادر در اوایل دوره بارداری شروع شود، در جلوگیری از انتقال ویروس به نوزاد می تواند بسیار موثر باشد. در این صورت ریسک انتقال می تواند 1% یا کمتر باشد. با این حال، شروع درمان حتی در زمان نزدیک به زایمان یا بلافاصله بعد از زایمان هم می تواند تاثیر زیادی روی سلامتی نوزاد داشته باشد.

این تصور کاملا اشتباه است. برخی افراد تا سال ها بعد از آلوده شدن هیچ علائمی از خود نشان نمی دهند. با این حال، بسیاری از افراد ممکن است در عرض ده روز پس از عفونت علائم بیماری داشته باشند.

این علائم اولیه شبیه آنفولانزا یا ذات الریه هستند و ممکن است شامل تب، ورم غدد لنفاوی، گلو درد، خارش و درد ماهیچه باشند. این علائم معمولا بعد از چند هفته ناپدید می‌ شوند. و ممکن است فرد تا چند سال دیگر علائم بیماری را نداشته باشد. تنها راه تشخیص قطعی و مطمئن HIV، انجام آزمایش HIV است.

در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری اچ آی وی وجود ندارد، اما درمان هایی هست که می‌ تواند سطح ویروس را کنترل کرده و به حفظ سیستم ایمنی شما کمک کند. برخی داروها در عملکرد پروتئین هایی که ویروس برای تکثیر به آنها نیاز دارد، تداخل ایجاد می کنند.

بقیه داروها از ورود ویروس یا وارد کردن مواد ژنتیکی اش به درون سلول‌ های ایمنی بدن جلوگیری می‌ کنند. همه افراد مبتلا به اچ آی وی باید سریعا درمان را شروع کنند. این داروها، درمان ضد ویروسی نامیده می‌ شوند. پزشک شما می‌تواند بگوید که کدام ترکیب از داروها برای شما بهترین است.

اگر در شرایط خطرناکی برای ابتلا به HIV بوده اید، هر چه سریع تر با پزشک عفونی مشاوره تلفنی بگیرید. اگر شما در عرض 72 ساعت بعد از شرایط پر ریسک برای ابتلا به پزشک مراجعه کنید، می توانید داروهایی دریافت کنید که خطر ابتلا را کاهش می دهند.

در حال حاضر هیچ تستی وجود ندارد که بتواند بلافاصله بعد از آلوده شدن، وجود ویروس را تشخیص دهد. 97% از افراد بعد از 3 ماه مقدار کافی از آنتی بادی را تولید کرده اند که برای تست های آنتی بادی قابل تشخیص باشد.

به خاطر اینکه زمان تولید آنتی بادی برای افراد مختلف متفاوت است، استفاده از تست های انتی بادی در بازه زمانی 23 تا 90 روز بعد از آلوده شده منطقی است.

تست های آنتی ژن/ آنتی بادی سریع از تست های آنتی بادی می توانند وجود عفونت HIV را تشخیص دهند.

در صورتی که استفاده از نمونه خون وریدی، با استفاده از این تست در بازه زمانی 18 تا 45 روز بعد ورود ویروس، می توانید از این تست برای تشخیص عفونت استفاده کنید.

و اما اگر خطر ابتلا بالا باشد و از نظر هزینه ای مشکلی نداشته باشید، می توانید از تست NAT استفاده کنید.

این تست در کوتاه ترین زمان و بعد از گذشت 10 روز از زمان آلودگی با ویروس، می تواند وجود آن را در خون تشخیص دهد.

در حال حاضر در کشور ایران آزمایش HIV از جمله تست های اجباری قبل از ازدواج نیست.

طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، انجام آزمایش اچ ای وی اصول خاص خود را دارد. دو اصل مهم در انجام تست HIV محرمانه و داوطلبانه بودن آن است. علاوه بر این یک تست منفی به معنای عدم ابتلای قطعی نیست. چون ممکن است در زمان انجام آزمایش فرد به تازگی آلوده شده باشد و در دوره نهفتگی باشد. این دوره نهفتگی می تواند از دو هفته تا 3 ماه باشد. در صورتی که بخواهید قبل از ازدواج از عدم ابتلای فرد مقابل اطمینان حاصل کنید، این کار حتما باید با رضایت فرد مقابل باشد.

بسته به نوع تست انجام شده، زمان های متفاوتی برای تعیین نتیجه آزمایش ایدز لازم است. اگر از تست های رپید یا خانگی استفاده کرده باشید، کمتر از 30 دقیقه برای به دست آمدن جواب زمان لازم است.

در روش های دیگر بین 1 تا 3 روز زمان لازم است. جواب تست های وسترن بلات و NAT بسته به آزمایشگاه تا یک هفته ممکن است طول بکشد.

بله، در بسیاری از موارد قبل از انجام عمل جراحی، آزمایش ایدز انجام می‌شود. این کار به منظور حفاظت از سلامت بیمار و تیم جراحی انجام می‌گیرد. انجام آزمایش ایدز قبل از جراحی به تیم پزشکی این امکان را می‌دهد که در صورت نیاز، تدابیر ویژه‌ای برای مدیریت بیماری در طی و بعد از عمل جراحی اتخاذ کنند. همچنین، این آزمایش به تشخیص زودهنگام HIV کمک می‌کند که می‌تواند نتایج بهتری در درمان و مدیریت بیماری به همراه داشته باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره آزمایش ایدز

  1. رضا گفت:

    سلام من سرما خوردم و دارو مصرف میکردم (چرک خشک کن) بعد روز بعدش چکاب کامل دادم الان آزمایشگاه گفت مشکوک به ایدزی بیا دوباره خون بده احتمالش هست به خاطر مصرف دارو سرماخوردگی اشتباه کرده باشن یا ربطی نداره؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      داروی سرماخوردگی تست ایدز را مثبت نمی کند. بهتره آزمایش شما تکرار شود.

  2. H.b گفت:

    سلام معنی آزمایش hiv که شماره مقابلش ۰.۱۲هست چیه؟
    مثبت یا منفی؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مقدار نرمال این آزمایش براساس کیت آزمایشگاهی مشخص شده و اگه مثبت باشه در آزمایش ذکر شده و میزان کمتر از ۱ منفی هست.

  3. میلاد گفت:

    سلام
    میخواستم بدونم معنی کامل محرمانه بودن تست HIV چیه ؟
    مثلا اگه یه وقت تستمون مثبت بشه و اون مرکزِ تشخیصِ تست ، محرمانه نباشه ، چه عواقبی برامون به دنبال داره ؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      محرمانه یعنی اینکه جواب تست فقط به فرد آزمایش دهنده داده میشه و اگه فرد نخواد میتونه کسی از این موضوع اطلاع نداشته باشه.

  4. مهی گفت:

    با سلام وقت بخیر دکتر. من حدودا سال پیش با یک اقا درارتباط بودم ایشان میخواستند با من از پشت رابطه داشته باشند اما موفق نشدندولی اندام جنسی ایشون به جلو و پشت من لمس شد. احتمال بیماری ایدز و سایر بیماری ها وجود داره؟تاکنون هم بنده علائم شایع ایدز رو نداشتم. ممنون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      انتقال ایدز از راه ترشحات بدن با مخاط و ترشحات بدن فرد دیگه اتفاق می افته. اگه به این صورت بوده تنها تماس باعث انتقال این بیماری به شما نمی شه.

  5. عرفان گفت:

    سلام خسته نباشید من بعداز ۱۰ ماه تست Immunoassays HIV Ag/Ab(1&2)دادم همینطورتست HBS Ag و جواب منفی شدمیخواستم بدونم آیاجواب قطعیه ونیازی نیست آزمایش دیگه ای بدم ؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      جواب آزمایش معتبره و اگه علایم عفونی خاصی داشتی که طول کشید ممکنه بخاد باز این آزمایش رو انجام بدی.

  6. علی گفت:

    سلام با عنایت به اینکه جواب تست ایدز مثبت یا منفی است ایا عدد هم می تواندنماینگر مثبت بودن تست باشد مثلا عدد ۰.۷۶۸با اینکه نوشتند کمتر از یک منفی اما همین عدد تفسیر به مثبت شود ایا چنین چیزی امکانپذیره لطفا راهنمایی.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      جواب مثبت یا منفی مورد تاییده و عدد کمتر از ۱ منفی هست و جای نگرانی نداره.

  7. علی گفت:

    سلام ممنون که جواب سوالات را میدین من ازمایش خیلی را دیدم تو سایت پیشگیری از ایدز که عدد داشتند من خودهم هم عدد زیاد دیدم از جمله ۰.۴۵۱که از بعضی ها شنیدم که می گفتند چهار دهم مثبته بعضی هم می گفتند چون این اعداد از یک کمتره منفیه ما کدام نظر را بپذیریم.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در برگ آزمایش شما کلمه مثبت یا منفی ذکر شده است و مورد تایید می باشد.

  8. دیما گفت:

    سلام ، دوست من ۴ سال پیش ازمایش داد ، اپراتور ازمایشگاه حرفی مبنی بر مثبت بودن جواب نداده بهش ، اما هم هپاتیپ هم ایدز تو برگه هر دو مثبت بود (ک به دکتز دیگه نشون داد گقت این ازمایشگاه جواب ها رو این طوری منینویسه و ریزالت رو داره نشون میده برای نتیجه گیری ) ، علت تستش هم ۱ سال قبل رابطه دهانی با نامزدش بود ک میترسید مبتلا باشند ، اما به دو تا دکتر دیگه ک نشون داد گفت منفی هست ، تو این ۴ سال هیچ بیماری نگرفته و سیسنم ایمنی بدنش خوب هست ، حالا سوال اینجاست ک اون دکتر دومی میتونه ، دروغ گفته باشه برای ارامش دوستم یا نه ؟!

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگر جواب آزمایش مثبت باشه در برگ آزمایش مشخصه و پزشک حتما به بیمار اطلاع میده.

  9. علی گفت:

    سلام
    من بعداز ۶ ماه از رابطه‌ای ک داشتم رفتم تست دادم ازمایشگاه و جوابش بعداز ۲ هفته اومد
    جوابش رو به دکتر نشون دادم و گفت منفی هست و خداروشکر مبتلا نیستم
    اما حالا بعداز گذشت ۴ سال دوباره افکار منفی اومده سراغم ک شاید من مبتلا بودم و …
    میخواستم بدونم ۶ ماه صبر کردن برای انجام تست بعداز رابطه‌ای ک داشتم زمان کافی و مطلوبی بوده یا نه؟
    ایا نیازی هست من دوباره ازمایش بدم؟
    اون ازمایشی ک دادم چقد مورد قبوله؟ و چقد میتونم بهش اعتماد کنم؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ۶ ماه انتظار مناسب بوده و اگه الان نشانه های عفونت های فرصت طلب تو بدنت نداری و در برابر عفونت ها و بیماری ها بدنت پاسخگو هست مشکلی نداری در غیر این صورت نیازه سطح یک سری موارد تو خون سنجیده بشه و آزمایش شما تکرار بشه.

  10. ' گفت:

    سلام بعد از رابطه محافظت نشده وشش سال تست اچ ای وی دادم اکثرشان تیتر داشتند از جمله ۰.۷۶۸الان هفت سال می گذرد ومن هنوز بر این باورم که من مثبتم از من مثبت بودن را پنهان کرده اند لطفا راهنمایی کنید.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      شما به راحتی میتونی تست الایزا بدی که معتبر هم هست اگر منفی بود شما مبتلا به این ویروس نشدی. با دادن یک تست خیال خودتون راحت کن و سالها با استرس زندگی نکن.

      1. Ehsan گفت:

        دکتر جان من بعد از ۴۰ روز تست انتی ژن انتی بهدی دادم منفی شد.دوباره بعد از دو ماه الایزا نسل چهار دادم منفی شد بعد از سه ماه هم ریپید دادم منفی شد.کفایت میکته؟

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          احتمال قابل اعتماد بودن به این تست ها بالا هست ولی بهتره حداقل ۶ ماه پس از رابطه پرخطر نیز تست انجام شود. از این لینک میتونید با متخصص عفونی مشورت کنید.
          متخصص عفونی

    2. علی گفت:

      ممنون از پاسخگوییتون
      چ نوع علائمی؟!
      من دو بار کرونا گرفتم ک الحمدلله خوب شدم و بیماری خاص دیگه ای هم نگرفتم
      علائم ایدز هم ندارم
      نمیدونم این وسواس فکری رو چ کنم

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        اگر بدنتون در برابر بیماری های ویروسی مثل کرونا و سرماخوردگی مقاومت کرده و بیمایر خود ایمنی دیگه ای نداری وسواس فکری شماست. برای درمان این وسواس فکری ابتلا به ایدز میتونی به روانشناس مراجعه کنی.
        بهترین روانشناس

      2. سمیرا گفت:

        سلام من یک ماه پیش با همسرم رابطه محافظت نشده داشتم یک هفته پیش همسرم آزمایش دادن جواب آزمایش اچ آی وی مثبت شده خیلی استرس دارم به مرکز مشاوره رفتم گفتن باید چهل و پنج روز از زمان رابطه آخر گذشته باشه که تست بدی
        تمام ذهن و فکرم درگیر شده ممکنه که مبتلا شده باشم ؟؟درضمن تست رپید رو انجام دادم منفی بود

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          یکی از راه های مهم انتقال این ویروس از طریق رابطه جنسی هست. اگه تست شما مثبت باشه نیازه تحت نظر متخصص عفونی قرار بگیرید.
          متخصص عفونی