آزمایش ازدواج چیست و چرا اهمیت دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آزمایش ازدواج زوجین را از نظر بیماری‌های مقاربتی، تالاسمی و اعتیاد بررسی می‌کند. انجام آزمایش‌های قبل از ازدواج از اهمیت زیادی دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
آزمایش-ازدواج

آزمایش ازدواج یا غربالگری سلامت قبل از ازدواج، یکی از آزمایش‌های لازم و ضروری قبل از عقد است. آیا می‌دانید دلیل انجام آزمایش ازدواج چیست؟ این آزمایشات به منظور بررسی بیماری‌های خونی مثل کم خونی، هپاتیت و تالاسمی انجام می‌شود. همچنین از بروز مشکلات ژنتیکی در ازدواج فامیلی پیشگیری می‌‎گردد. در این مقاله از دکترتو، به بررسی آزمایش ازدواج و علت اهمیت آن می‌پردازیم.

آزمایش ازدواج چیست؟

آزمایش ازدواج، شامل آزمایش‌های غربالگری سلامتی به همراه برخی آزمایش‌های اضافی است. این آزمایش‌های اضافی شامل تشخیص باروری، مشکلات سلامتی و همچنین نقص‌های ژنتیکی هستند. دلیل اهمیت انجام این آزمایش‌ها قبل از تشکیل خانواده این است که برخی از افراد از اختلالات سلامتی یا ژنتیکی که ممکن است داشته باشند مطلع نیستند، خصوصاً اگر علائم رایج مربوط به این اختلالات را تجربه نکنند.

به طور کلی ۱۵ درصد از زوج‌هایی که در سن باروری هستند به ناباروری مبتلا هستند. کسانی که می‌خواهند ازدواج کنند باید برای بررسی باروری و سایر مسائلی که می‌توانند بر تنظیم خانواده تاثیر بگذارند، آزمایش ازدواج را انجام دهند.

انجام غربالگری سلامت قبل از ازدواج، این اطمینان را ایجاد می‌کند که برای مرحله‌ی بعدی زندگی تان آماده هستید. همچنین زمان کافی را در اختیارتان قرار می‌دهد تا قبل از ازدواج، به این مشکلات بپردازید و به آن‌ها رسیدگی کنید. توجه داشته باشیدکه مثبت شدن هر یک از آزمایش‌های ازدواج منع قانونی برای ازدواج دو نفر ایجاد نمی‌کند.

آزمایش ازدواج چیست؟
آزمایش ازدواج وجود برخی ناهنجاری‌های ژنتیکی مثل کم‌خونی داسی را بررسی می‌کند.

مزایای آزمایش ازدواج

آزمایش ازدواج جزء جدایی ناپذیر برنامه ریزی صحیح برای تشکیل خانواده است. در حالی که زوج‌ها اغلب نگاه منفی به آزمایش‌های باروری دارند، اما نتایج این آزمایش‌ها معمولاً مثبت و مفید هستند. با انجام آزمایش ازدواج و آزمایش‌های باروری، زوج‌ها می‌توانند از مشکلات متعدد در آینده جلوگیری کنند و با آرامش خاطر، زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

آزمایش ازدواج چندین مزیت دارد، از جمله:

  • ارزیابی آمادگی زوجین برای فرزند دار شدن
  • شناسایی مشکلات احتمالی یا اختلالات مرتبط با سلامتی که می‌توانند بر بارداری و جنین تاثیر بگذارند.
  • افزایش باروری از طریق برنامه‌ی درمانی مناسب
  • برنامه ریزی قبلی برای اقدامات جایگزین (همچون لقاح مصنوعی یا ایدز).

آزمایش ازدواج شامل چه آزمایش‌هایی چیست؟

آیا با آزمایش‌های لازم قبل از ازدواج آشنایی دارید؟ قبل از انجام آزمایش ازدواج، پزشک متخصص زنان و زایمان، در خصوص سابقه‌ی بیماری و هرگونه اطلاعات مرتبط با سلامتی، از زوج‌ها سؤالاتی می‌پرسد. عروس و داماد باید آزمایش‌های دیگری هم انجام دهند. به طور کلی آزمایش‌های غربالگری برای زوج‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • ارزیابی سلامت عمومی
  • آزمایش خون
  • معاینه‌ی مربوط به توانایی بارداری
  • آزمایش اعتیاد.

چقدر می‌خواهی برای آزمایش ازدواج هزینه کنی؟ از بهترین کلینیک‌ها قیمت بگیر 

در ادامه به بررسی مراحل آزمایش ازدواج می‌پردازیم:

۱. ارزیابی سلامت عمومی:

ارزیابی سلامت عمومی، به بررسی وضعیت کلی سلامت زوج‌ها کمک می‌کند. این ارزیابی معمولاً شامل موارد زیر است:

  • وزن
  • قد
  • فشارخون
  • عملکرد تنفسی
  • عملکرد قلبی عروقی
  • معاینه‌ی سینه
  • معاینه‌ی شکم.

۲. آزمایش خون قبل از ازدواج

آزمایش خون می‌تواند به تشخیص هرگونه اختلالات ژنتیکی و غیرطبیعی کمک کند. اما آزمایش خون ازدواج شامل چه چیزهایی می‌شود؟ آزمایش خون برای آزمایش ازدواج، شامل موارد زیر است:

  • تشخیص گروه خونی
  • آزمایش فاویسم (باقاله‌ای)
  • بیماری‌های ارثی همچون تالاسمی
  • بیماری‌های مقاربتی مثل هپاتیت و سیفلیس و ایدز.

برای انجام این آزمایش‌ها نیازی به ناشتا بودن نیست.

آزمایش بیماری‌های مقاربتی

برخی از بیماری‌های جنسی مسری مثل ایدز تهدید جانی دارند. بقیه‌ی این بیماری‌ها مانند هپاتیت بی یا هپاتیت سی یا هرپس یا همان تبخال تناسلی و سوزاک بیماری‌هایی هستند که در صورت ابتلا تا آخر عمر باید با آنها سروکار داشته باشید. این بیماری‌ها از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شوند. و قاعدتاً این حق هر یک از طرفین ازدواج است که از ابتلای فرد مقابل به این بیماری‌ها اطلاع داشته باشد.

سیفلیس (Syphilis) یکی از رایج ترین بیماری‌های مقاربتی (STDs) است. سیفلیس یک عفونت باکتریایی است که از طریق رابطه‌ی جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی با فرد آلوده منتقل می‌شود. سیفلیس معمولاً با یک زخم کوچک بدون درد (به نام شانکر) در ناحیه‌ی تناسلی، مقعد یا دهان شروع می‌شود. در مرحله‌ی بعدی، ممکن است علائم مشابه آنفولانزا و یا دانه‌های پوستی را تجربه کنید. مراحل بعدی سفلیس می‌تواند به مغز، قلب، نخاع و سایر اندام‌ها آسیب برساند. آزمایش‌های سیفلیس می‌توانند به تشخیص سیفلیس در مراحل اولیه‌ی عفونت کمک کنند. زیرا درمان سیفلیس در مراحل اولیه آسان‌‎تر است.

انجام آزمایش VDRL برای غربال سفلیس در ایران برای آقایان قبل از ازدواج الزامی است. اگر نتیجه‌ی آزمایش غربالگری مثبت شود، برای رد یا تأیید تشخیص سیفلیس به آزمایش‌های بیشتری نیاز دارید.

آزمایش ایدز قبل از ازدواج هم می‌تواند انجام شود. آزمایش ایدز می‌تواند ابتلا به ایدز در ۳ تا ۶ ماه قبل و پیش از آن را نشان دهد. دقت داشته باشید که اگر فرد در بازه‌ی زمانی کمتر از ۳ ماه آلوده شده باشد، امکان تشخیص آن وجود ندارد. البته از بین آزمایش‌های بیماری‌های مقاربتی فقط آزمایش سفیلیس برای آقایان اجباری است. بقیه آزمایش‌ها را می‌توانید انجام بدهید.

آزمایش تالاسمی در آزمایش قبل از ازدواج

تالاسمی به گروهی از اختلالات خونی ارثی اشاره دارد که می‌توانند از والدین به فرزندان آن‌ها منتقل شوند. این بیماری بر میزان و نوع هموگلوبین تولید شده در بدن تأثیر می‌گذارند.

در بیماری تالاسمی تعداد هموگلوبین‌ها (مولکول‌های ناقل اکسیژن) و گلبول های قرمز در بدن فرد از حالت نرمال کمتر است. تالاسمی انواع مختلفی دارد، دو نوع اصلی آن تالاسمی آلفا و بتا هستند. این بیماری شدت‌های مختلفی هم دارد: تالاسمی مینور و تالاسمی ماژور. فرد مبتلا به تالاسمی مینور فقط یک ژن معیوب را دارد اما تالاسمی ماژور این ژن معیوب را هم از پدر و هم مادر به ارث برده است.

اگر عروس و داماد هر دو تالاسمی مینور باشند، حتما باید مشاوره ژنتیک دریافت کنند. چون به احتمال ابتلای فرزند آنها به تالاسمی ماژور زیاد خواهد شد (حدود ۲۵%) و حدود ۵۰% هم احتمال دارد که فرزند آنها مبتلا به تالاسمی مینور باشد.

نوع نمونه لازم برای آزمایش تالاسمی نمونه خون (CBC) است. اگر نتیجه آزمایش خون غیرعادی باشد، آزماش Hb الکتروفورز انجام می‌شود.

هدف از انجام آزمایش تالاسمی پیشگیری از تولد کودکانی با نقص ژنتیکی است.

۳. آزمایش عدم اعتیاد

یکی از آزمایش‌ها لازم و ضروری قبل از ازدواج، آزمایش اعتیاد است. در کشور ما، برای تشخیص معتاد بودن فرد معمولا آزمایش ادرار انجام می‌شود. اما برای اطمینان بیشتر ممکن است زوجین درخواست آزمایش خون اعتیاد بدهند. این آزمایش هم از خانم‌ها و هم آقایان گرفته می‌شود. در آزمایش اعتیاد قبل از ازدواج چه چیزهایی مشخص می‌شود؟ همان‌طور که از اسم این آزمایش کاملا مشخص است، می‌توان اعتیاد یکی از زوجین به مواد مخدر را تشخیص دهد.

لازم است به مدت ۷۲ ساعت قبل از آزمایش از خوردن هرگونه مسکن مخدر، داروهای کدئین‌دار و قرص ویتامین b خودداری کنید. سعی کنید از مواد کافئین‌دار هم کمتر استفاده کنید تا نتیجه آزمایش‌ها شما را تحت تاثیر قرار ندهند. اگر از داروهای خاصی استفاده می‌کنید، به پزشک اطلاع دهید.

و اما سؤالی که وجود دارد این است که آزمایش اعتیاد قبل از ازدواج شامل چه چیزهایی است؟ این آزمایش ادرار فرد را برای وجود ترایک، متادون و شیشه بررسی می‌کند. موادی مثل حشیش، ماری جوانا یا سیگار در این آزمایش بررسی نمی‌شود.

آزمایش اعتیاد ازدواج چیست؟
آزمایش اعتیاد یکی از آزمایش‌های ضروری قبل از ازدواج است.

۴. معاینه‌ی مربوط به بیماری‌های زنان در ازدواج دوم

اگر زوجین درخواست آزمایش بیماری‌های عفونی واژن را بدهند، این تست هم انجام می‌گیرد. معاینات زنان برای ارزیابی سلامت دستگاه تناسلی زنان انجام می‌شود. در دختران باکره فقط آزمایش عفونت ادرار انجام می‌شود.

اما در خانم های ازدواج دومی، معمولا از یک اسپکولوم برای بررسی دهانه‌ی رحم و واژن استفاده می‌شود. این معاینات به تشخیص اختلالات و ناهنجاری‌های مرتبط با زنان که می‌توانند روی احتمال بارداری تأثیر بگذارند، کمک می‌کنند..

سونوگرافی واژینال، اغلب برای بررسی دستگاه تناسلی زنان قبل از بارداری توصیه می‌شود. اسکن تصویربرداری، تصویر واضحی از اندام‌های تناسلی ایجاد می‌کند و تشخیص ناهنجاری‌ها و دلایل نگرانی را آسان‌تر می‌کند.


زدن واکسن کزاز قبل از ازدواج

واکسن کزاز باید هر ۱۰ سال یک‌بار زده شود. اگر یکی از زوجین بخصوص خانم، در طی ۱۰ سال گذشته واکسن کزاز خود را نزده باشد، واکسن کزاز زده می‌شود و کارت واکسن برایشان صادر می‌شود.


کلاس های بعد از آزمایش ازدواج

بعد از انجام آزمایش‌ها، سه کلاس ۴۵ دقیقه تا یک ساعتی برای زوج‌های جوان تشکیل می‌شود. این سه کلاس مربوط به آشنایی با روانشناسی ازدواج، اخلاق و حقوق در ازدواج و بهداشت فردی است. در این کلاس ها در مورد موارد زیر آموزش‌های اولیه و اطلاعات لازم داده می‌شود:

  • آمار طلاق
  • علت خیانت زوجین
  • روابط جنسی درست
  • بررسی آناتومی آلت تناسلی زن و مرد
  • ارگاسم
  • زودانزالی
  • تغذیه مناسب زناشویی
  • روابط عاطفی زوجین
  • روابط درست اجتماعی.

علاوه بر این کلاس‌ها شرکت در جلسات مشاوره قبل از ازدواج با یک روان‌شناس یا مشاور ازدواج هم بی‌فایده نخواهد بود. برای مشاوره قبل از ازدواج با بهترین روان‌شناس ازدواج می‌توانید سری به وب‌سایت دکترتو بزنید. با استفاده از خدمات دکترتو می‌توانید برای مشاوره حضوری یا تلفنی یا آنلاین با روان‌شناس اقدام کنید.

برای برآورد هزینه آزمایش ازدواج همین الان از دکتر متخصص مشاوره بگیر 

خطرات نادیده گرفتن آزمایش ازدواج

اگر زوج‌ها از انجام آزمایش ازدواج اجتناب کنند ممکن است مشکلات مختلفی به وجود بیاید. برخی از مشکلات مرتبط با سلامتی که ممکن است رخ دهند عبارت‌اند از:

  • هدر رفتن زمان برای درمان مشکلات باروری که می‌توانستند زودتر تشخیص داده و درمان شوند.
  • عدم برنامه ریزی مناسب برای بارداری
  • استرس و اضطراب شدید در طول دوران بارداری به علت عدم آمادگی و برنامه ریزی
  • افزایش خطر ابتلا به عوارض جدی در طول دوران بارداری همچون کم خونی، دیابت و اختلالات تیروئید
  • عوارض مرتبط با جنین همچون سقط جنین و زایمان زودرس.

مدارک لازم برای آزمایش ازدواج

اولین قدم برای انجام آزمایش‌های پزشکی ازدواج، دریافت برگه معرفی نامه همراه با عکس دختر و پسر از دفتر ازدواج برای انجام آزمایشات است.

  • برگه درخواست آزمایش ازدواج از محضر
  • کارت ملی زوجین
  • شناسنامه زوجین
  • یک قطعه عکس ۳*۴ از زوجین

قیمت آزمایش ازدواج

هزینه و قیمت آزمایش ازدواج بسته به مواردی که زوجین درخواست می‌دهند (مثل آزمایش زگیل تناسلی و تست باکرگی) می‌تواند متفاوت باشد. زوجینی که تست ایدز هم بخواهند، به هزینه آزمایش ازدواجشان اضافه می‌شود. آزمایش ازدواج دوم کمی گران‌تر از آزمایش ازدواج اول است. مراجعه به مراکز دولتی، در کاهش هزینه‌های نهایی آزمایش‌ها، تأثیر بسزایی دارد. این آزمایش بین ۱۲۵ تا ۱۶۰ هزار تومان در سال ‍۱۴۰۲ هزینه دارد.

انواع آزمایشهدف انجام
آزمایش خونتالاسمی مینور در مرد، وجود فاکتور سیفلیس و ویروس هپاتیت ب
آزمایش ادرارتشخیص اعتیاد هر دو طرف
آزمایش ژنتیکدر صورتیکه تمایل داشته‌باشند برای بررسی مشکلات ژنتیکی بررسی می‌شود.
آزمایش ازدواج شامل چه مواردی است؟

مدت زمان جواب آزمایش قبل از ازدواج

اگر نیازی به آزمایشات ژنتیک و اضافه‌ی دیگری نباشد، جواب آزمایش ازدواج در همان روز یا حداکثر طی ۳ روز کاری آماده می‌شود. اما در صورت نیاز به انجام آزمایش‌ها ژنتیک، جواب آزمایش ممکن است تا یک ماه هم حاضر نشود.

آزمایش قبل از ازدواج
با انجام آزمایش ازدواج از بروز بسیاری از مشکلات سلامتی و مشکلات زناشویی در آینده جلوگیری می‌شود.

اگر جواب آزمایش ازدواج مثبت باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

در مورد آزمایش خون برای بیماری تالاسمی، اگر جواب آزمایش ازدواج مثبت باشد و زوج به کم خونی دچار باشد از زوجه هم آزمایش خون گرفته می‌شود. در صورتی که زوجه هم کم خونی داشته باشد، این دو شخص بهتر است ازدواج نکنند. البته اکثر مواقع با مصرف دارو مشکل حل می‌شود. اما اگر آزمایش خون زوجین در مورد بیماری تالاسمی یا هپاتیت مثبت باشد، بهتر است با هم ازدواج نکنند.

در مورد آزمایش اعتیاد و بیماری‌های مقاربتی هم در صورت مثبت بودن جواب آزمایش انتخاب با شماست. مثبت شدن جواب آزمایش ازدواج برای هر سه آزمایش (سفلیس، اعتیاد، تالاسمی) هیچ منع قانونی برای ازدواج دو نفر ایجاد نمی‌کند. این آزمایش‌ها به منظور دریافت اطلاعات جامع و در مورد شرایط جسمی فرد انجام می‌شود تا هر دو نفر بینش بهتری نسبت به هم داشته باشند و جلوی بسیاری از مشکلات در آینده گرفته شود.

نتیجه‌گیری در مورد آزمایش ازدواج

ازدواج یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های زندگی هر فرد است. ازمایش ازدواج و مشاوره روان‌شناسی قبل از ازدواج کمک زیادی می‌کنند تا بتوانید تصمیم درستی در این رابطه بگیرید. آزمایش ازدواج شامل برخی آزمایش‌های اجباری مثل آزمایش اعتیاد، آزمایش تالاسمی و آزمایش سیفلیس است. طبیعتاً آزمایش‌های دیگری مثل آزمایش ایدز یا برخی ازمایش‌های اعتیاد وجود دارد که با تواقف عروس و داماد می‌تواند انجام شود.

برای دریافت مشاوره در مورد آزمایش ازدواج یا برای مشاوره قبل از ازدواج با روان‌شناس یا مشاور خانواده سری به وب‌سایت دکترتو بزنید. در دکترتو امکان دریافت وقت ویزیت حضوری و مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان برای شما فراهم شده است.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

زوج‌هایی که برای آزمایش اعتیاد یا آزمایش تالاسمی اقدام می‌کنند نیازی به ناشتا بودن ندارند. ولی اگر همه‌ی آزمایش‌ها لازم را در یک روز انجام می‌دهید، بهتر است ناشتا باشید.

از نظر آزمایش خون، مشکل خاصی برای انجام آزمایش ازدواج وجود ندارد. اما دخترانی که دچار کم خونی هستند، ممکن است در دوران پریود دچار فقر آهن شوند و در نتیجه آزمایش‌ها اختلال ایجاد گردد. بنابراین بهتر است زمان آزمایش اعتیاد را به روزهایی که پریود نیستید موکول کنید.
از نظر آزمایش ادرار، بعضی از مراکز آزمایش، تأکید دارند در روزهای اول و دوم پریود، آزمایش ادرار ازدواج را انجام ندهید. اما برخی دیگر مشکلی با این مورد ندارند.

اگر نیاز به آزمایش ژنتیک داشته باشید، زمان بیشتری برای گرفتن نتیجه لازم است. بهتر است برای پیشگیری از اتفاقات غیر منتظره، آزمایش‌ها لازم را حداقل 1 ماه قبل از عقد انجام دهید.

خیر این تست ضرورتی ندارد. اما در صورتی که زوج درخواست تست باکرگی بدهد، برای بررسی نزد متخصص زنان و زایمان فرستاده می‌شوند. لازم به ذکر است باکرگی به معنای داشتن پرده بکارت نیست. باکرگی به معنای نداشتن رابطه جنسی است. گاهی دختران به دلایل دیگری مثل ورزش‌های سنگین پرده بکارت خود را از دست می‌دهند. پزشک قانونی دلیل پاره شدن پرده بکارت را تشخیص داده و گزارش می‌دهد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره آزمایش ازدواج

  1. میلاد گفت:

    سلام من تالاسمی مینورم و خانمم کم خونی داسی شکل و الان بارداره آیا برای بچه خطری ایجاد نمیکنه؟

  2. محمد گفت:

    سلام .نامزد من تالاسمی مینور داره خود من هم کم خونی فقر آهن گفتن ازمایش ژنتیک بدیم ایا امکان داره نتیجه ازمایش خوب باشه و بتونیم باهم ازدواج کنیم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگر شما تالاسمی نداشته باشید و کم خونی شما با قرص رفع شود با دادن مشاوره به شما مجوز ازدواج داده می شود.

    2. ناشناس گفت:

      سلام خسته نباشید گل و حشیش تست گرفته میشود برای ازدواج

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        این دو ماده مخدر تست اعتیاد را مثبت می کند.

  3. ناشناس گفت:

    سلام عزیزان وقتتون بخیر ببخشید این سوال رو میکنم ازمایش ازدواج از با……… هم گرفته میشه یا فقط پرده بکارت هس؟

  4. Zahra گفت:

    سلام آیا مصرف قهوه و قرص کدئین مصرف کنیم در آزمایش اعتیاد نشون میده؟ چون من روزانه قهوه میخورم ممنون میشم جواب بدین!!؟

  5. Zahra گفت:

    سلام آیا قرص کدئین دار و مخصوصا قهوه مصرف داشته باشیم در آزمایش نشون میده که اعتیاد داریم؟ چون من روزانه قهوه مصرف میکنم!!!؟

    1. ابو گفت:

      سلام کسی مصرف مداوم تریاک داره الان دو ساله الان چند مددت نباید مصرف نداشته باشه تا تو ازمایش ازدواج جواب اعتیاد مثبت نشه ممنون میشم اگه جواب بدید

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        ماندگاری تریاک در خون دو روز تا دو هفته پس از مصرف تریاک می باشد. که البته فرد به فرد متفاوت می باشد

  6. noshin گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من و همسرم سال ۹۳ آزمایش خون دادیم و بهمون گفتن چون کم خون هستید باید برید شیراز.
    رفتیم شیراز و اونجا ازمون ازمایش گرفتن و بهمون یه کارت دادن
    حالا من اون کارت رو گم کردم و نمیدونم قرمز بوده یا زرد.
    هیچ راهی نداره که من بتونم بفهمم ؟؟
    چون برای باردارشدن حتما باید اون کارت رو داشته باشم .

  7. علی گفت:

    سلام‌تی اچ‌سی هم هتس تو تست ادرار ازدواج ؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      تی اس اچ مربوط به تیروئید است و در آزمایش خون مشخص می شود ولی جز ازمایشات زمان ازدواج نیست.

      1. آرش گفت:

        سلام آزمایش اولیه خون برای ازدواج عایا تست اعتیادرا مثبت میکند؟ جز ادرار اون میدونم جداس

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          در آزمایش خون نیز برخی فاکتورهای سنجش اعتیاد بررسی می شود.

      2. احسان گفت:

        سلام وقت بخیر ! ببخشید دوباره میپرسم اخه تویه کامنت گفتید هست تو یه کامنت گفتید نیست !!!!
        حشیش نه !!! گل در ازمایشات ازدواج میاد یا نه !؟ تست تی اچ سی هست یا نه ؟!

  8. مجید گفت:

    سلام کمبود ویتامین دی میتونه مانع ازدواج بشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      خیر. کمبود ویتامین دی در همه افراد ایرانی اغلب وجود دارد و با مصرف ویتامین دی قابل برطرف شدن است و سطح ویتامین دی به میزان نرمال می رسد. در آزمایش خون قبل از ازدواج تالاسمی ها و دیگر بیماری های خونی بررسی می شود.

    2. نرگس گفت:

      سلام خسته نباشید آیا جواب آزمایش ازدواج همان برگه ای هست دوتا عکس بالاش میخوره و همان نامه مشاوره ژنتیک هس

    3. اکبر گفت:

      مصرف ب۲ در ازمایش خون نشان داده میشود .

  9. زهرا گفت:

    اگرقبل ازازمایش ازدواج ۱۰روز قبل ب اندازه دوسه پک گل کشید درازمایش اعتیاد نشان داده میشود؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممکنه در خون فرد باقی بماند ولی غالبا ۱۰ روز قبل می تونه از بدن دفع شود.

    2. ناشناس گفت:

      سلام ایا مصرف b2نشان میدهد در ازمایش

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        قرص ب ۲ یک ماده مخدر و مسکن است ولی تست اعتیاد را مثبت نمی کند.

      2. مصطفی عبدالهی گفت:

        سلام آیا سیگار و قلیون قبل از آزمایش خون مثبت میشود؟

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          مصرف سیگار میتونه تست نیکوتین را مثبت کند.

  10. زهره گفت:

    فردی که ۹۰سال دارد باید آزمایش قبل عقد بدهد

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      آزمایش قبل از عقد در هر سنی لازم است.

      1. Maryam گفت:

        سلام وقت بخیر. ممکنه منو راهنمایی کنید. خیلی استرس دارم.
        من قراره با فردی ازدواج کنم. گروه خونی من o منفی هست و این ازمایش دو ماه پیشم هست که برای بررسی سلامت بدن ازمایش داده بودم. از این میشه فهمید ک من مینور هستم یا خیر ؟؟؟
        RBC ۵.۵۸
        Hb 14.4
        HCT 44.6
        MCV 79.9
        MCH 25.8
        MCHC 32.3
        RDW 15.1

        قبلا وقتی قرص اهن میخوردم این عدد ها تغییر میکرد.

    2. علیرضا عزیزی گفت:

      سلام من قرص دگزامتازون و سیپروهپادتین مصرف میکنم این دو قرص در آزمایش اعتیاد اثری دارد یا نیکوتین دارد ؟؟