مشاوره ازدواج چیست؟ همه چیز در مورد روانشناسی ازدواج

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مشاوره ازدواج یا روانشناسی ازدواج اقدامی مهم برای حل مشکلات زناشویی است. مشاوره قبل از ازدواج هم تأثیر زیادی در ایجاد یک رابطه سالم دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 11 دقیقه
مشاوره-ازدواج

آیا تابه‌حال به مشاوره ازدواج فکر کرده‌اید؟ آیا برای مشاوره قبل از ازدواج اقدام کرده‌اید؟ اگر در زندگی زناشویی خود با مشکل مواجه شده‌اید و یا در مسیر انتخاب یک شخص برای شروع زندگی مشترک هستید، بهتر است با کمک روانشناسی ازدواج مسیر خود را هموارتر کنید. 

اگر قصد استفاده از مشاوره ازدواج را دارید و می‌خواهید از راهنمایی‌های یک متخصص در جلسات زوج درمانی بهره‌مند شوید، می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت دکترتو با بهترین روان‌شناس مشاوره داشته باشید. در دکترتو می‌توانید با بهترین روانشناس در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

اهمیت روانشناسی ازدواج

هر نوع رابطه‌ای مشکلات و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. روابط زناشویی هم از این قاعده مستثنی نیست. در زندگی ما هیچ شخصی به اندازه همسرمان بر سلامت و رفاه ما تأثیر نمی‌گذارد. شریک زندگی، ما را بهتر از بقیه افراد می‌شناسد و از ویژگی‌های خاص ما اطلاع دارد. اما زمانی که زندگی زناشویی با مشکلاتی مواجه شود، می‌تواند صدمه بسیار جدی به زندگی ما بزند.

در چنین شرایطی یک متخصص آموزش‌دیده و باتجربه می‌تواند راهنمایی‌های لازم را برای شناسایی و رفع مشکلات رابطه زناشویی ارائه دهد و برای تشکیل زندگی زناشویی موفق به ما کمک کند. درمانگر بعد از شناسایی مشکل شما در حین جلسات مشاوره، از نظریه‌ها و تکنیک‌های روانشناسی ازدواج استفاده می‌کند و درمان را آغاز می‌کند.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

مشاوره ازدواج چیست؟

مشاوره ازدواج که زوج‌درمانی هم نامیده می‌شود، نوعی روان‌درمانی است. مشاوره ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا اختلافات و مشکلات را شناسایی کرده، مشکلات را برطرف کنند و روابط خود را بهبود بخشند. از طریق روانشناسی ازدواج می‌توان تصمیمات متفکرانه و منطقی برای بازسازی و تقویت رابطه گرفت. 

مشاوره ازدواج اغلب توسط درمانگران مجاز تحت عنوان مشاور ازدواج و مشاور خانواده انجام می‌شود. زوج درمانی اغلب با حضور هر دو نفر انجام می‌شود. اما گاهی ممکن است، یکی از زوجین به‌تنهایی برای مشاوره اقدام کند. یا اینکه گاهی به تشخیص روان‌شناس و برای شناسایی بهتر مشکلات، جلسات مشاوره تک‌نفره انجام می‌شود. 

چرا باید از مشاوره ازدواج استفاده کرد؟

مشاوره ازدواج می‌تواند در تمامی جنبه‌های رابطه (نه فقط رابطه جنسی) به زوجین کمک کند. برخی زوجین برای تقویت رابطه خود و کسب درک بهتر از یکدیگر به دنبال روانشناسی ازدواج هستند. علاوه بر این زوج‌هایی که قصد ازدواج دارند هم می‌توانند از راهنمایی‌های روان‌شناس استفاده کنند. مشاوره قبل از ازدواج باعث می‌شود زوجین درک عمیق‌تر و شناخت بهتری از یکدیگر پیدا کنند و اختلافات را قبل از ازدواج برطرف کنند.

زوجین برای حل مشکلات زیر به روان‌شناس  و مشاور ازدواج مراجعه می‌کنند:

  • مشکلات ارتباطی
  • مشکلات جنسی
  • تعارض در مورد تربیت کودک
  • سوءمصرف مواد
  • عصبانیت
  • خیانت.

مشاوره ازواج در مورد خشونت‌های خانگی هم می‌تواند مفید باشد. اما اگر خشونت تا حدی افزایش پیدا کند که جان شما در خطر است حتماً باید با پلیس تماس بگیرید.

مشاوره و زوج درمانی
مشاوره ازدواج به دلایل مختلفی مانند خیانت یا مشکلات جنسی یا تعارض در تریبت کودک و دیگر مشکلات زناشویی انجام می‌شود. 

مشاوره ازدواج آنلاین

امروزه به دلیل مشغله زیاد ممکن است، بسیاری از افراد مشاوره ازدواج را جدی نگیرند و به دلیل کمبود وقت سراغ آن نروند. بسیاری از روان‌شناس‌ها و مراکز مشاوره امکان مشاوره آنلاین یا تلفنی را فراهم کرده‌اند که این مشکل زوجین را حل کرده‌ است. البته باید گفت که مشاوره حضوری بهتر است. در مشاوره حضوری و امکان شناسایی تعارض‌ها و مشکلات بیشتر و حل آنها آسنا‌تر است. اما اگر زمان کافی برای حضور در جلسات را ندارید، مشاوره ازدواج آنلاین می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

در سایت دکترتو امکان مشاوره آنلاین یا تلفنی با مشاوران و روان‌شناسان برتر کشور برای شما فراهم شده است. می‌توانید در لیست روان‌شناسان بهترین متخصص را پیدا کرده و از مشاوره آنلاین استفاده کنید.

مشاوره آنلاین یا تلفنی یک گزینه خوب برای کسانی است که از نظر زمانی یا مکانی امکان استفاده از مشاوره حضوری را ندارند.

بهترین مشاور برای ازدواج رو انتخاب کردی؟

همین حالا تماس بگیر

چه زمانی مشاوره ازدواج ضروری است؟

ابتدا تمام جنبه‌های ازدواجتان که باعث ایجاد ناراحتی، نارضایتی یا درگیری بین شما و همسرتان می‌شود را در نظر بگیرید. در مورد خودتان و همسرتان به سؤالات زیر پاسخ دهید.

  • آیا شما و شریک زندگی‌تان بر سر اعتقادات مذهبی یا ارزش‌ها با هم اختلاف‌نظر دارید؟
  • آیا اغلب از یکدیگر انتقاد می‌کنید؟
  • آیا تمایل به پایان رابطه دارید؟
  • آیا نسبت به یکدیگر احساس حقارت یا عصبانیت دارید؟
  • آیا معتقدید ارتباط شما ضعیف است؟
  • آیا نسبت به شریک زندگی خود بی‌تفاوت هستید؟
  • آیا احساس می‌کنید شما و همسرتان هیچ وجه مشترکی باهم ندارید؟
  • آیا در ازدواج شما خیانت، اعتیاد یا سوءاستفاده وجود دارد؟

اگر پاسخ شما به این سؤالات مثبت است، خطر طلاق در ازدواج شما بالاتر است. اما به این معنی نیست که طلاق تنها راه‌حل مشکلات شماست. ممکن است با تلاش بیشتر و کمک تخصصی بتوانید رابطه‌تان را در مسیر درست پیش ببرید. مشاوره و روانشناسی ازدواج می‌تواند در این راه کمک زیادی به شما کمک کند.

در ادامه با هم چند مورد از مشکلات و تعارضاتی که نیاز به مشاوره و روانشناسی ازدواج دارند را بررسی می‌کنیم:

۱. شما یا شریک زندگی‌تان نسبت به یکدیگر بی‌تفاوت شده‌اید.

بیشتر افراد تصور می‌کنند متضاد عشق نفرت است. اما نفرت هم هنوز احساس اشتیاق و حس مراقبت را منتقل می‌کند. در واقع نقطه مقابل عشق بی‌تفاوتی است. اگر شما یا همسرتان در رابطه به نقطه‌ای رسیده‌اید که دیگر به دعوا و مشاجره اهمیتی نمی‌دهید، مشاوره ازدواج برای شما ضروری است. موارد زیر از نشانه‌های بی‌تفاوتی نسبت به همسرتان است:

    • به ناراحتی همسرتان اهمیت نمی‌دهید.
    • تمایلی به گذراندن وقت با یکدیگر ندارید.
    • برایتان مهم نیست که رابطه جنسی شما با مشکل روبرو است.
    • به خیانت بی‌اعتنا هستید.
    • نمی‌دانید همسرتان کجاست و برایتان اهمیتی ندارد.
    • یک بی‌علاقگی کلی در زندگی‌تان وجود دارد.

۲. کلیت رابطه شما با همسرتان منفی است یا به نزاع منجر می‌شود.

همان‌طور که انجام زوج درمانی در صورت وجود بی‌تفاوتی در رابطه ضروری است، اهمیت بیش از حد هم یک مسئله منفی در رابطه است. اگر شما برای کنار آمدن با یکدیگر مدام و بیش ‌از‌حد تلاش می‌کنید و هر مکالمه منجر به مشاجره یا دعوا می‌شود، ارتباط شما آسیب شدیدی دیده است. این موضوع می‌تواند باعث حساسیت بیش از حد طرفین یا یکی از زوجین شود. این افراد بدون هیچ دلیلی حالت دفاعی به خود می‌گیرند.

این تعامل ناکارآمد، امکان برقراری ارتباط واقعی و پیشرفت را غیرممکن می‌کند. در این مرحله استفاده از راهنمایی‌های روان‌شناس ازدواج می‌تواند مؤثر باشد.


۳. شما یا همسرتان به هم دروغ می‌گویید یا جیزی را از هم مخفی می‌کنید. 

هنگامی که افراد شروع به پنهان کردن اسرار خود از یکدیگر می‌کنند، مشاوره و روانشناسی ازدواج ضروری است. صداقت باید مبنای اصلی هر ازدواجی باشد. زمانی که زوج‌ها شروع به دروغ گفتن یا پنهان‌کاری می‌کنند، مشکلات بزرگی در رابطه ایجاد می‌شود. این موضوع نشان‌دهنده این است که دیگر به همسر خود اعتماد ندارید و یا کاری نادرست را انجام می‌دهد.


۴. صمیمیت در رابطه شما و همسرتان وجود ندارد.

اکثر زوج‌ها چند سال پس از ازدواج برای حفظ صمیمیت سابق تلاش می‌کنند. این موضوع کاملاً طبیعی است. اما اگر برای ایجاد صمیمیت با همسرتان تلاشی نمی‌کنید یا از طرف او حس صمیمیت دریافت نمی‌کنید، نیاز به مشاوره با روان‌شناس دارید. اگر هر دو نفر از عدم وجود صمیمیت آگاه بوده و نگران آن باشند، مشاوره ازدواج می‌تواند تأثیر بسیار خوبی در رابطه ایجاد کند.


۵. شما بر سر مسائل تکراری مدام بحث می‌کنید.

برخی از مسائل و مشکلات در ازدواج دائمی هستند و ممکن است زوجین قبل ازدواج و بعد از آن مدام در مورد آن بحث کنند. نکته اصلی در این مورد احترام، درک و حس شوخ‌طبعی است. زیرا این مسائل معمولاً به ارزش‌های اصلی، شخصیت و خلق‌و‌خوی طرفین برمی‌گردد.

در این مورد نیاز دارید که مهارت‌های سازش را یاد بگیرید. اغلب زوج‌ها برای یادگیری این مهارت‌ها باید از مشاوره‌های زوج درمانی استفاده کنند.

ضرورت روانشناسی ازدواج
مشکلات زیادی در روابط زناشویی وجود دارد که مشاوره ازدواج می‌تواند به حل آنها کمک کند.

در جلسه مشاوره ازدواج چه مهارت‌هایی آموزش داده می‌شود؟

مشاوره ازدواج معمولاً به‌صورت جلسات درمانی دونفره انجام می‌شود. زوجین با همکاری روان‌شناس مهارت‌هایی را برای تقویت رابطه خود یاد می‌گیرند. مهارت‌هایی مانند:

  • نحوه برقراری ارتباط درست
  • حل مسئله
  • بحث منطقی در مورد تفاوت‌ها. 

زمانی که منبع اصلی مشکلات مشخص شود، نقاط مثبت و منفی رابطه بهتر درک می‌شود. زوجین با کمک یکدیگر یاد می‌گیرند، چگونه بدون سرزنش یکدیگر مشکلات را شناسایی کنند و آنها را برطرف کنند.


در جلسه مشاوره ازدواج به این نکات دقت داشته باشید!

شاید برای اولین جلسه مشاوره کمی استرس داشته باشید. این حالت کاملاً طبیعی است. قبل از شرکت در جلسات مشاوره به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • شاید برای شما مشکل باشد که دررابطه‌با مسائل و چالش‌های زندگی خود با روان‌شناس صحبت کنید. حتی ممکن است جلسات اول در سکوت سپری شود و یا حتی به مشاجره بکشد. این مسائل کاملا طبیعی و قابل درک هستند. روان‌شناس در جلسات مشاوره مانند یک میانجی عمل می‌کند و به شما کمک می‌کند تا با احساسات خود کنار بیایید.
  • شاید لازم باشد که به‌تنهایی در جلسات مشاوره ازدواج شرکت کنید. اگر شریک زندگی شما از شرکت در جلسات مشاوره امتناع می‌کند، می‌توانید به‌تنهایی در جلسات مشاوره ازدواج شرکت کنید. اصلاح رابطه از این طریق و تنها با تلاش‌های یک‌نفره چالش‌های بیشتری دارد. اما بازهم می‌توانید با یادگیری واکنش‌ها و رفتارهای درست به بهبود رابطه خود کمک کنید.
  • مشاوره ازدواج معمولاً در کوتاه‌مدت به نتیجه می‌رسد. برخی زوج‌ها تنها به چند جلسه مشاوره نیاز دارند. اما برخی دیگر ممکن است تا چند ماه جلسات را ادامه دهند. تعداد جلسات به وضعیت رابطه شما و میزان همکاری‌تان بستگی دارد. گاهی ممکن است در جلسات مشاوره زوجین کمک متوجه شوند که تفاوت‌های آن‌ها زیاد یا بنیادی است و رابطه آشتی‌ناپذیر است. در این حالت باید به رابطه پایان داد و ادامه جلسات عموما برای یادگیری مهارت‌های پایان‌دادن به رابطه انجام می‌شود.
  • ممکن است، در هر جلسه تمریناتی داشته باشید. مشاور شما می‌تواند در هر جلسه تمریناتی پیشنهاد دهد تا در خانه انجام دهید. در این حالت باید آموخته‌های خود را در خانه عملی می‌کنید. به‌عنوان‌مثال ممکن است روان‌شناس از شما بخواهد که هر روز در مورد مسائل غیر استرس‌زا با همسر خود صحبت کنید. در این چند دقیقه نباید هیچ چیزی مانند تلویزیون، تلفن یا کودکان صحبت شما را قطع کند.
  • ممکن است شما یا همسرتان به راهنمایی‌های بیشتری نیاز داشته باشید. اگر یکی از زوجین دچار بیماری روانی، سو مصرف مواد یا مسائل این‌چنینی باشد، ممکن است روان‌شناس از کمک سایر متخصصان استفاده می‌کند.

می‌خوای بهترین شریک زندگی رو انتخاب کنی؟

همین حالا مشاوره بگیر

آیا مشاوره ازدواج فایده‌ای دارد؟

شاید با وجود مشکلات زناشویی از خود بپرسید آیا مشاوره ازدواج واقعا مشکلات شما را حل می‌کند؟ در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ بر روی تعدادی از زوجین با سنین و نژادهای مختلف انجام شد، مشخص شد که زوج درمانی بسیار مؤثر است. بسیاری از این روابط در بازه زمانی ۱۸ ماه پس از درمان به میزان زیادی بهبود پیدا کرده بودند.

تحقیقات دیگری در همان سال نشان داد که روابط بسیاری از زوجین ۲۴ ماه پس از شروع جلسات بهبود پیدا کرده است. در سال ۲۰۱۵ نیز تحقیقاتی بر روی زوج‌های نابارور انجام شد. زوج درمانی در این افراد هم بسیار موفقیت‌آمیز بود. به‌طورکلی روان‌شناسان معتقدند که هدف از درمان زوجین باید تغییر الگوهای تعامل و ارتباط عاطفی باشد. اگر هدف این باشد و مشکلات به درستی شناسایی شده باشند، زوج درمانی واقعا فایده خواهد داشت. 

 راهنمایی روانشناس
با مشاوره و کمک روانشناس می‌توان روابط را پس از چند ماه بهبود داد.

در مشاوره ازدواج چه سؤالاتی مطرح می‌شود؟

یکی از راه‌های بالارفتن بازده جلسات مشاوره، آمادگی برای حضور در جلسات و پاسخ‌دهی به سؤالات است. جمع‌آوری لیستی از سؤالات به حفظ مکالمه کمک می‌کند. احتمالاً هنگامی که وارد اتاق روان‌شناس می‌شوید، به دلیل استرس و فوران احساسات، برخی نکات مهم را فراموش کنید. به همین دلیل در ادامه برخی از سؤالات پرتکرار در جلسات مشاوره را برای شما ذکر کرده‌ایم.

۱. مسئله اصلی شما در زندگی چیست؟

ممکن است برخی از مسائل و مشکلات برای یکی از طرفین بیشتر اهمیت داشته باشد. جلسات مشاوره می‌تواند بر روی این تعارضات احتمالی تمرکز کند. از همسرتان بپرسید که مشکل اصلی ازدواج از نظر او چیست؟


۲. آیا به طلاق فکر می‌کنید؟

آیا نگران هستید که ازدواج شما به نقطه پایان رسیده باشد؟ در این حالت یکی از سؤالات روان‌شناس این است که آیا هنوز هم می‌خواهید باهم بمانید؟ حتی اگر هر دو طرف هم به طلاق فکر کنند، بازهم ارزش آن را دارد که از مشاوره به‌عنوان راهی برای نجات ازدواج یا راهی برای یک طلاق و جدایی سالم‌تر استفاده کنید.


۳. آیا شما در مرحله بدی از رابطه قرار دارید؟

هر رابطه‌ای مراحل مختلفی را طی می‌کند. هنگامی که مشاور این سؤال را از شما می‌پرسد، باید مسائل بین خود را بررسی کنید. باید ارزیابی کنید که این ازدواج از همان ابتدا انتخاب بدی بوده است یا فقط در مرحله بدی قرار دارد.


۴. چه احساسی در مورد رابطه دارید؟

ممکن است شما فکر کنید که هنوز می‌توانید رابطه‌تان را نجات دهید، در‌صورتی‌که همسرتان احساس می‌کند که برای نجات آن دیر شده است. اگر همسرتان با شما به جلسات مشاوره می‌آید، یعنی احتمالاً راهی برای نجات این رابطه وجود دارد.


۵. چه چیزی بیشتر از همه شما را اذیت می‌کند؟

در برخی مواقع ممکن است یک رفتار یا خصوصیت اخلاقی همسرتان شما را عصبی کند. این اختلافات معمولاً منجر به طلاق نمی‌شوند. مواردی مانند عدم اعتماد و احترام صمیمیت زوجین را از بین می‌برد. در جلسه مشاوره با پرسیدن این سؤال می‌توانید متوجه شوید همسرتان دوست دارد چه چیزی در شما تغییر کند. دقت کنید که در جلسات مشاوره قولی ندهید که نتوانید به آن عمل کنید.


۶. آیا به یکدیگر اعتماد دارید؟

اعتماد یکی از مهم‌ترین پایه‌های هر رابطه‌ای است. اگر اعتماد وجود نداشته باشد، برقراری ارتباط در هر سطحی با مشکل روبرو خواهد شد. صرف‌نظر از این‌که رابطه شما تا چه حد بی‌اعتماد شده است، برای بازسازی آن دیر نیست.


سایر سؤالات که در جلسه مشاوره ازدواج مطرح می‌شود!

سؤالاتی که مرور کردیم، جزء سؤالات مهم و اساسی در جلسات مشاوره است. اما باتوجه‌به شرایط زوجین و مشکلات بین آن‌ها سؤالات دیگری هم مطرح شود.

    • چگونه می‌توانید اعتماد یکدیگر را به دست آورید؟
    • آیا از میزان صمیمیت خود در رابطه راضی هستید؟
    • آیا شخص دیگری در زندگی شما یا همسرتان وجود دارد؟
    • آیا تابه‌حال به خیانت فکر کرده‌اید؟
    • انتظارات شما از مشاوره چیست؟
    • آیا درگیری‌هایی درگذشته وجود دارد که باید حل شوند؟
    • آیا احساس می‌کنید می‌توانید به‌راحتی باهم ارتباط برقرار کنید؟
    • آیا به یکدیگر علاقه‌مند هستید؟
    • آینده را چگونه می‌بینید؟
    • آیا همه راه‌های ممکن را امتحان کرده‌اید؟
    • آیا تمایلی به تغییر برای پیشرفت دارید؟
couple-therapy

در جلسات زوج درمانی روان‌شناس از شما سؤالاتی می‌پرسد و با توجه به پاسخ‌های شما مشکلات را ریشه‌یابی می‌کند.

روانشناسی و مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج نوعی درمان است که زوجین را برای ازدواج آماده می‌کند. مشاوره می‌تواند این اطمینان را به شما بدهد که رابطه قوی و سالمی دارید و شانس شما برای ازدواج پایدار و رضایت‌بخش زیاد است. در جلسات مشاوره نقاط ضعفی که ممکن است در آینده به مشکل تبدیل شوند، شناسایی شده و راهنمایی‌های لازم انجام می‌شود.

بهترین مشاوره قبل از ازدواج مشاوره‌ای است که در آن روان‌شناس سعی می‌کند شما را تشویق کند تا درمورد مسائل مربوط به ازدواج بحث کنید. مسائلی مانند:

  • امور مالی
  • ارتباطات
  • ارزش، نگرش و باورها
  • نقش طرفین در ازدواج
  • عشق و رابطه جنسی
  • تمایل به داشتن فرزند
  • روابط خانوادگی
  • تصمیم‌گیری
  • مقابله با خشم
  • میزان شناخت طرفین. 

تست مشاوره قبل از ازدواج

معمولاً در مشاوره قبل از ازدواج از هر یک از طرفین خواسته می‌شود، به طور جداگانه به یک یا چند پرسش‌نامه کتبی پاسخ دهند. این پرسش‌نامه‌ها احساسات شما در مورد خودتان، شریک زندگی‌تان و ازدواج را ارزیابی می‌کنند. روان‌شناس با استفاده از تست شخصیت شناسی و دیگر تست‌های روانشناسی آمادگی برای ازدواج، نقاط قوت و ضعف طرفین را شناسایی کرده و مشکلات احتمالی را پیش‌بینی می‌کند.

زوجین به کمک مشاور نتایج را تفسیر کرده و در مورد ناراحتی‌ها و اختلافات رایج صحبت می‌کنند. با شناسایی مشکلات احتمالی می‌توان از همان ابتدا و حتی قبل از ازدواج به تقویت مهارت‌‎های لازم برای داشتن یک ازدواج موفق پرداخت. 

مشاوره پیش از ازدواج
مشاوره قبل از ازدواج امری مهم برای شناسایی نقاط ضعف دو طرف است.

کلید یک ازدواج موفق 

این نکته را در ذهن داشته باشید که افراد در روابط سالم و شاد هم با مشکلاتی مواجه می‌شوند. در واقع همه‌ی روابط مشکلاتی دارند و زوج‌های موفق هم در مورد مسائل مالی، فرزندان و روابط با دیگران بحث می‌کنند. کلید موفقیت این زوج‌ها نحوه مدیریت این اختلافات است. این افراد می‌دانند که چگونه اختلافات خود را با عشق و محبت حل کنند.

یکی از نکات مهم برای داشتن یک ازدواج موفق صحبت کردن درمورد مشکلات است. محققان دریافتند که زوج‌های شاد و موفق تمایل دارند در مورد مسائل و مشکلات صحبت کنند و این باعث می‌شود مشکلات راحت‌تر حل شوند.

در مورد مسائل و مشکلاتتان با هم صحبت کنید و راهی برای حل آن پیدا کنید، گاهی حل نشدن برخی مسائل کوچک باعث بروز مشکلات جدی در آینده می‌شود.

بهترین سن ازدواج از نظر روانشناسی چه سنی است؟

عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند در یک ازدواج موفق تأثیر داشته باشد. طبق تحقیقات افراد متأهل نسبت به افراد مجرد یا مطلقه رضایت بیشتری از زندگی دارند، البته این موضوع هنوز در حال بررسی است. برخی روان‌شناسان معتقدند افرادی که احساس رفاه و نگرش مثبت دارند، ازدواج موفق تری دارند. اما برخی روان‌شناسان هم معتقدند که ازدواج باعث ایجاد حس رفاه در افراد می‌شود.

مطالعاتی بر روی تعدادی از شهروندان کانادا در طی ۲۵ سال انجام گرفته است. در این مدت روان‌شناسان زندگی این افراد را دائما ارزیابی کرده‌اند. در این مطالعه اطلاعاتی در مورد وضعیت تأهل، سن اولین ازدواج، طلاق و تحصیلات جمع‌آوری شد. 

نتایج این تحقیق نشان داد که افرادی که به‌موقع ازدواج کرده‌اند (برای خانم‌ها بالای ۲۳ سال و آقایان بالای ۲۷ سال) کمتر دچار علائم افسردگی در میان‌سالی شدند. این افراد با کسب مدرک دانشگاهی و درآمد بالاتر، عزت‌نفس بیشتری در میان‌سالی داشتند.

افرادی که در سنین پایین ازدواج می‌کنند، به دلیل مواجهه با مسئولیت‌های تشکیل خانواده در سن پایین اغلب با مشکلات بیشتری در رسیدن به اهداف تحصیلی یا شغلی دارند.


روانشناسی ازدواج در اسلام

ازدواج در اسلام به‌عنوان سنگ بنای خانواده بسیار مهم است و از عوامل پیشرفت زن و مرد محسوب می‌شود. در اسلام توصیه می‌شود که ازدواج در زمان مناسب انجام شود تا زوجین از مزایای معنوی، تربیتی، روانی و اجتماعی آن بهره‌مند شوند. ازدواج علاوه بر آرامش روانی و تأمین نیازهای جنسی به بروز استعدادها و توانمندی افراد بیشتر کمک می‌کند.


هزینه مشاوره ازدواج چقدر است؟ 

هزینه روانشناسی ازدواج به عوامل مختلفی بستگی دارد. زمانی که یک روان‌شناس ازدواج با تجربه پیدا کردید، در مورد تعداد جلسات و مدت‌زمان هر جلسه اطلاعات لازم را کسب کنید. باتوجه‌به مشکلات ازدواج، روان‌شناس تعداد جلسات لازم برای درمان را مشخص می‌کند. ممکن است مشکل شما در یک یا دو جلسه مشاوره حل شود، یا اینکه ممکن است به چندین ماه مشاوره هفتگی برای حل مشکلتان نیاز داشته باشید. از این رو نمی‌توان هزینه دقیقی را تعیین کرد. تعداد جلسات مشاوره قبل از ازدواج کمتر است و به همین دلیل هزینه آن هم کمتر است.

سخن آخر دکترتو

اولین اقدام مهم برای مشاوره ازدواج، پیداکردن یک روان‌شناس با تجریه است. شما می‌توانید از طریق دوستان و آشنایان، مرکز مشاوره ازدواج یا سایت دکترتو روان‌شناس ازدواج مناسب را پیدا کنید. قبل از شروع جلسات مطمئن شوید که این روان‌شناس در حل مشکل شما و همسرتان تخصص و تجربه دارد.

تحصیلات و تجربه روان‌شناس را بررسی کنید. سابقه تحصیلی و مجوزهای متخصص در ارزیابی بهتر روان‌شناس به شما کمک می‌کند. ساعات کار روان‌شناس را بپرسید و مطلع شوید که روان‌شناستان در مواقع اضطراری در دسترس است. دررابطه‌با مدت‌زمان هر جلسه و تعداد جلسات موردنیاز هم از روان‌شناس سؤال کنید. حتماً از هزینه هر جلسه مشاوره اطلاع پیدا کنید.

برای مشاوره ازدواج و روانشناسی ازدواج می‌توانید به لیست روان‌شناسان در سایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر نوبت‌دهی غیرحضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی هم وجود دارد. با استفاده از این خدمات می‌توانید سؤالات و نگرانی‌های خود را به‌صورت آنلاین با درمانگر مطرح کرده و از او راهنمایی  بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

 

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره مشاوره ازدواج

  1. یاسمن گفت:

    مطالب کامل و عالی بود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از شما یاسمن عزیز