چگونه یک ازدواج موفق داشته باشیم؟ + نکات کلیدی زندگی زناشویی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

برای داشتن یک ازدواج موفق، ارتباط موثر، اعتماد، احترام، صبر، بخشش و رشد در کنار یکدیگر را در اولویت قرار دهید. عشق، تفاهم، و مشارکت قوی می‌تواند به شما در حل بسیاری از مسائل سخت و ناگوار زندگی کمک کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

چگونه یک ازدواج موفق داشته باشیم؟ + نکات کلیدی زندگی زناشویی

آیا ازدواج باعث تغییر انسان‌ها می‌شود؟ نشانه‌های موفقیت در ازدواج چیست؟ آشنایی قبل از ازدواج تا چه حد ضروری است و رابطه جنسی در زندگی مشترک چه تأثیراتی دارد؟ ازدواج و انتخاب همسر یکی از بحرانی‌ترین مراحل زندگی هر فرد است. زندگی با یک شخص دیگر به‌عنوان همسر بسیار چالش‌برانگیز بوده و نیاز به کار، تعهد و عشق دارد. اما برای خوشبختی و موفقیت در ازدواج به چه فاکتورهایی باید توجه شود؟

اگر در ازدواج خود با مشکلاتی روبرو شده یا با همسرتان شرایط بحرانی را می‌گذرانید، بهتر است به مشاوره ازدواج فکر کنید. در این جلسات مشاوره روان‌شناس رابطه‌ی زوجین را ارزیابی کرده و به آن‌ها کمک می‌کند تا ریشه مشکلات را پیدا کنند. با پیدا کردن ریشه مشکل، حل این مسائل راحت‌تر خواهد بود و دوظرف به بررسی همه چیز درباره ازدواج خواهند پرداخت. اگر به دنبال روان‌شناسی حرفه‌ای می‌گردید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو برای مشاوره حضوری، آنلاین یا تلفنی اقدام کنید.

تعریف ازدواج و نقش تیپ شخصیتی در انتخاب همسر

ازدواج و زندگی زناشویی به انگلیسی Marriage یک قرارداد رسمی، شرعی، اجتماعی و حقوقی است. در زندگی مشترک دو فرد از نظر قانونی، اقتصادی و احساسی با هم متحد می‌شوند که در طول زندگی به تعهدات قانونی خود پایبند باشند. در کنار این تعریف و بررسی ابعاد قانونی، ازدواج برای بسیاری از افراد شادی زیادی به همراه دارد. اما در کنار آن با چالش‌هایی هم روبرو می‌شوند. نحوه مدیریت زندگی توسط زن و شوهر تعیین می‌کند که رابطه محکم باقی می‌ماند یا از بین می‌رود.

برای حفظ رابطه در طولانی‌مدت باید هر دو شریک زندگی باورهای نادرست یا عادات ناکارآمد خود را کنار بگذارند. این نکته را همیشه به‌خاطر داشته باشید که تلاش برای تغییر دادن همسرتان همیشه با شکست روبرو می‌شود. مگر این‌که خود شخص بخواهد تغییر کند.

نکات مهم روابط عاطفی بین تیپ های شخصیتی

براساس تست MBTI، یکی از بهترین تست‌های شخصیت‌شناسی، هر شخصیتی ویژگی‌های منحصربه‎‌فردی دارد که در انتخاب شریک عاطفی باید آن را در نظر بگیرد:

تیپ‌های شخصیتی MBTIویژگی‌های شخصیتی
ISTJمسئولیت‌پذیر، وفادار و عملگرا که برای ثبات و تعهد ارزش قائل هستند.
ISFJدلسوز، قابل اعتماد و حساس که هماهنگی و پرورش را در روابط خود در اولویت قرار می‌دهند.
ISTPتحلیلی، مستقل و سازگار که برای فضای شخصی و حل عملی مسئله ارزش قائل هستند.
ISFPحساس، هنرمند و دلسوز که قدردان فردیت و ارتباط عاطفی هستند.
INFJدلسوز، شهودی و فهمیده که بر ایجاد ارتباطات عمیق و تقویت رشد شخصی تمرکز می‌کنند.
INTJبسیار کنجکاو، قاطع و مصمم که ذهنی مبتکر دارد و در حل مسائل پیچیده بسیار خوب عمل می‌کند.
ESTJقاطع، سازماندهی‌شده و قابل اعتماد که از ساختار و اهداف مشترک در یک مشارکت قدردانی می‌کنند.
ESFJصمیمی، اجتماعی و پرورش‌دهنده که در روابط حمایتی و محبت‌آمیز پیشرفت می‌کنند.
ENFJهمدل، کاریزماتیک و حامی که ارتباط عاطفی و توسعه شخصی را در اولویت قرار می‌دهند.
ENFPخلاق، مشتاق و پرشور که به دنبال ارتباطات عمیق و رشد شخصی در روابط هستند.
روابط عاطفی بین تیپ های شخصیتی

نکات قبل از ازدواج

بسیاری از افراد به دنبال این هستند که بدانند قبل از ازدواج به چه نکاتی باید توجه کرد؟ انتخاب همسر یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که فرد در زندگی می‌گیرد. البته این انتخاب هیچ تضمینی برای خوشبختی طولانی‌مدت نیست. علم روابط در مورد چگونگی تمایل شریک‌های موفق برای پیداکردن یکدیگر بینش‌هایی را ارائه می‌دهد. اما این‌که زندگی مشترک دوام بیاورد یا نه به ویژگی‌های خاص افراد و تصمیمات آن‌ها بستگی دارد.

برای دوام و آرامش در زندگی زناشویی، تنها عشق و رابطه جنسی کافی نیست. روان‌شناسان از ظریق مشاوره قبل از ازدواج از زوج‌ها می‌خواهند تا درباره ارزش‌ها و اولویت‌های یکدیگر اطلاعات کسب کنند. به‌عنوان‌مثال راز خوشبختی در زندگی زناشویی این است که باید در مورد نحوه تقسیم‌کار در خانه، برخورد با مسائل مالی و شغلی، آسیب‌های گذشته و تصورات سنتی در مورد نقش‌های جنسیتیتان گفتگو کنید.

مشاوره روانشناسی

با برترین روانشناسان ایران از دیدگاه کاربران

مشاوره حضوری و آنلاین۵۰۰+ خدمت

آشنایی قبل از ازدواج

بسیاری از افراد هنگامی که تصمیم به ازدواج می‌گیرند، غرق برنامه‌ریزی‌های عروسی شده و از نکات مهم قبل از ازدواج غافل می‌شوند. روان‌شناسان به زوج‌های جوان پیشنهاد می‌کنند، قبل از ازدواج توصیه‌ها برای همسریابی و شروع یک زندگی مشترک پایدار و شاد را جدی بگیرند.

امروزه برخی از جوانان از طریق سایت ازدواج به دنبال همسریابی هستند. این افراد باید به آشنایی پیش از ازدواج دقت بیشتری داشته باشند و بلافاصله پس از آشنایی مقدمات ازدواج را آماده نکنند. در دوره آشنایی قبل از ازدواج در مورد این مسائل صحبت کنید:

۱. در مورد ارزش‌ هایتان با یکدیگر صحبت کنید

مهم است که با ارزش‌ها و اعتقادات فردی مانند دین، آداب‌ورسوم خانواده و عقیده سیاسی یکدیگر آشنا شوید و در مورد آن‌ها بحث کنید. ممکن است در مواردی با هم توافق نداشته باشید. اما باید به دیدگاه یکدیگر احترام بگذارید.

شناخت بهتر مردان و زنان در زندگی زناشویی

۲. در مورد مسائل مالی صحبت کنید

شما باید در مورد مسائل مالی با هم به توافق برسید. شاید در سن ۲۰ سالگی این مسائل برای شما مهم نباشد. اما باید در مورد آن بحث کنید تا در آینده ازدواج شما آسیب نبیند. مسائلی مانند نحوه تقسیم هزینه‌های زندگی، نحوه برنامه‌ریزی برای زندگی و کارکردن تا زمان بازنشستگی موضوعات مهمی است.

۳. در مورد فرزندان آینده‌ تان صحبت کنید

همانند مسائل مالی بحث در مورد فرزندان هم مهم است. آیا هر دو تمایل به بچه‌دار شدن دارید؟ چند بچه می‌خواهید؟ این موضوع را در نظر داشته باشید که داشتن فرزند یک تعهد بزرگ است. پس از بچه‌دار شدن باقی عمر شما از نظر شخصی، مالی و رابطه با همسرتان تغییر می‌کند. برخی از زوج‌ها با این تصور ازدواج می‌کنند که بعداً می‌توانند به نتیجه برسند یا نظر طرف مقابل را تغییر دهند.

آشنایی قبل از ازدواج چقدر مهم است؟
داشتن فرزند یک تعهد بزرگ است.

۴. با نزدیک‌ ترین افراد به او آشنا شوید

آشنایی با مهم‌ترین افراد زندگی شخص می‌تواند به شما در شناخت بیشتر او کمک کند. فرقی ندارد دوستان صمیمی او باشند یا اعضای خانواده. درهرصورت دید کلی از شخصیت اصلی طرف مقابل به شما می‌دهد. اگر امکان دیدار با آن‌ها وجود ندارد، از طریق فضای مجازی با آن‌ها آشنا شوید.

۵. زمان لازم برای آشنایی قبل از ازدواج چقدر است؟

برای آشنایی قبل از ازدواج چقدر زمان لازم است؟ یک سال؟ دو سال؟ آیا دلیلی برای صبر کردن وجود دارد؟ محققان بیش از ۳ هزار نفر در ایالات متحده آمریکا را مورد ارزیابی قرار دادند. در این آزمایش موارد مختلف مربوط به زندگی زناشویی و زندگی زناشویی مورد بررسی قرار گرفت.

در این آزمایش آمار طلاق در افرادی که حدود یک تا دو سال را به آشنایی اختصاص داده بودند، کمتر از افرادی بود که زیر یک سال باهم آشنا شده بودند. میزان کاهش طلاق در این گروه قابل‌توجه بود و حدود ۲۰% کاهش داشت. این نتایج نشان می‌دهد، برای آشنایی قبل از ازدواج حداقل یک سال زمان لازم است. البته این بازه‌های زمانی را نمی‌توان به همه افراد جامعه تعمیم داد. در شرایطی که زن و مرد در سن ۲۰ سالگی یکدیگر را ملاقات می‌کنند، با ملاقات در ۳۰ سالگی متفاوت است.

۶. اختلاف سنی در ازدواج بهتر است چقدر باشد؟ (سن ازدواج افراد موفق چقدر است؟)

در نظرسنجی‌ها مردان و زنان ترجیح می‌دهند، روابطی برقرار کنند که مردان ۲ تا ۳ سال از زن‌ها بزرگ‌تر هستند. اما برخلاف کلیشه‌ها، بسیاری از زوج‌ها با تفاوت سنی بیشتر از این هم در روابط خود موفق بوده‌اند. در ازدواج مسئله سن برای افراد متفاوت است. برخی افراد بر اساس عواملی غیر از سن، شریک زندگی خود را انتخاب می‌کنند.

سؤال‌ های مهم قبل از ازدواج

مهم‌تر از تمرکز بر مدت‌زمان آشنایی قبل از ازدواج باید عوامل دیگر را بررسی کنید، تا ببینید هر دو برای ازدواج آماده هستید یا نه. در ادامه چند مورد از سؤالات مهم را عنوان کرده‌ایم که باید هم از خودتان و هم از شریک زندگی بپرسید.

متن انگلیسی:
dating before marriage is an important part of getting to know a potential spouse. It provides an opportunity to learn about each other’s values, interests, and goals.
ترجمه فارسی:
قرار ملاقات و آشنایی قبل از ازدواج، بخش مهمی از شناخت یک همسر احتمالی (همسر آینده مناسب) است که فرصتی برای شناخت ارزش‌ها، علایق و اهداف یکدیگر را فراهم می‌کند.

به نقل از سایت study

۱. آیا به ازدواج به‌ عنوان یک تغییر در رابطه نگاه می‌ کنید؟

بسیاری از افراد پیش از ازدواج درگیر رابطه ناسالم و ناپایداری هستند. گاهی این افراد تصور می‌کنند، ازدواج می‌تواند شرایط آن‌ها را بهبود دهد. یکی از دلایلی که برخی زوجین در دو سال اول ازدواج کاهش شدید رضایت را تجربه می‌کنند، همین موضوع است. آن‌ها ازدواج را به‌عنوان راهی برای تغییر رابطه خود انتخاب می‌کنند و همین باعث سرخوردگی و ناامیدی می‌شود.

آیا به ازدواج به‌ عنوان یک تغییر در رابطه نگاه می‌ کنید؟
شناخت بیشتر شخصیت طرف مقابل پیش از شروع زندگی مشترک به شما کمک می‌کند تا ازدواج پایداری داشته باشید.

۲. آیا جنبه‌ های شخصیتی یکدیگر را می‌ شناسید؟

گاهی یک ازدواج در مسیر درست حرکت کرده، اما ناگهان منحرف می‌شود. این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که طی یک چالش غیرمنتظره در زندگی با بعد جدیدی از شخصیت طرف مقابل آشنا می‌شوید. به عنوان مثال شریک شما چقدر به مسائل مالی اهمیت می‌دهد؟ یا این که همسر شما به عنوان یک والد چگونه رفتار می‌کند؟

شناخت بیشتر شخصیت طرف مقابل پیش از شروع زندگی مشترک به شما کمک می‌کند تا ازدواج پایداری داشته باشید. برای شناخت بهتر می‌توانید در این مرحله از مشاوره پیش از ازدواج استفاده کنید. روان‌شناس با ارزیابی هر دو شخص و انجام تست شخصیت شناسی به شما کمک می‌کند.

۳. آیا علائمی از جاذبه‌ های کشنده بین شما وجود دارد؟

شاید از خود بپرسید جاذبه‌های کشنده چیست؟ گاهی آن چه ما را به سمت شخص خاصی جذب می‌کند، در نهایت به چیزی تبدیل می‌شود که بابت آن عصبانی می‌شویم. هنگامی شریک زندگی از نظر خاصی با ما متفاوت است یا ویژگی خاصی را در حالت شدیدی دارد، برای ما جذاب است. اما پس از گذشت مدتی از ازدواج ممکن است به ویژگی ناپسندی تبدیل شود و رضایت از رابطه را کاهش دهد.

به‌عنوان‌مثال ممکن است در شروع رابطه ورزشکار بودن یک شخص برای طرف مقابل بسیار جذاب باشد. اما پس از گذشت چند سال اهمیت بیش از حد ورزش برای همسر شرایط ناخوشایندی را ایجاد کرده و باعث ایجاد چالش‌هایی در زندگی می‌شود. قبل از ورود به زندگی مشترک دررابطه‌با سازگاری‌های طولانی‌مدت خوب فکر کنید.

۴. آیا ازدواج افراد را تغییر می‌ دهد؟

شروع زندگی مشترک چیزی فراتر از تغییر وضعیت زندگی و عادت‌های روزانه افراد است. زندگی مشترک و همسر شدن باعث می‌شود، شخصیت فرد هم تغییر کند. به‌ویژه در سال‌های اولیه ازدواج، مردان به نسبت زمانی که مجرد هستند، وظیفه‌شناس‌تر و درون‌گراتر شده و زنان هم از نظر عاطفی پایدارتر می‌شوند. اما شاید بسیاری از افراد این موضوع را نپذیرند.

قبل از ازدواج در مورد مسائل اصلی و مهم زندگی با هم صحبت کنید و به توافق برسید. مسائلی مانند مسائل مالی، نحوه‌ی مدیریت تصمیم‌های بزرگ زندگی، داشتن فرزند و مسائلی از این قبیل. بهتر است حداقل یک سال قبل از ازدواج را به شناخت بهتر همدیگر اختصاص دهید.

چقدر با اصول مهم زندگی زناشویی آشنا هستی؟

برای دریافت راهنمایی بیشتر، از متخصص نوبت بگیر.

نشانه‌ های موفقیت در ازدواج چیست؟

جان گاتمن و جولی شوارتز گاتمن، محققان روابط معتقدند زوجین، موفقیت در زندگی زناشویی خود را از طریق نحوه صحبت با یکدیگر نشان می‌دهند. این زوج‌ها با محبت یکدیگر را خطاب قرار داده و هنگام صحبت بیشتر از «من» از کلمه «ما» استفاده می‌کنند.

زوجین با هم متفاوت هستند و رابطه آن‌ها هم با هم متفاوت است. به همین دلیل نمی‌توان برای خوشبختی در ازدواج فرمول جادویی بیان کرد. اما برخی عناصر کلیدی در زندگی مشترک طولانی‌مدت و سالم تأثیرگذارند. در این مطلب سه مورد از مهم‌ترین آن‌ها را بیان می‌کنیم:

۱. تعهد

تعهد فراتر از زندگی طولانی‌مدت با همسر است، تعهد یعنی شخص مقابل را برای زندگی انتخاب کرده و قول می‌دهید از همهٔ فراز و نشیب‌های زندگی با هم عبور کنید. متأهل بودن در واقع به این معنا است که شما با تمام وجود برای این رابطه سرمایه‌گذاری کرده‌اید.

۲. عشق

بسیاری از زوجین زندگی مشترک خود را عاشقانه آغاز می‌کنند. اما حفظ این احساس نیاز به تلاش، فداکاری و سخاوت دارد. عشق واقعی به این معناست که شریک زندگی خود را در اولویت قرار دهید و بدون هیچ انتظاری برای همسر خود تلاش و فداکاری کنید. زوج عاشق یکدیگر را با شخصیت و همه نقص‌ها می‌پذیرند و زمانی که از هر یک کوتاهی سر زد، بخشش را انتخاب می‌کنند.

۳. احترام

احساس محبت نسبت به همسر هرچقدر که عمیق باشد، اگر احترام در رابطه وجود نداشته باشد، این ازدواج با چالش روبرو می‌شود. احترام گذاشتن به ویژگی‌ها، افکار و توانایی‌های همسر یعنی اینکه شما تفاوت‌های یکدیگر را قبول کرده‌اید و بالاتر از آن، تفاوت‌ها را تحسین می‎کنید. احترام می‌تواند به شما در شنیدن نظرات یکدیگر و غلبه بر چالش‌ها و اختلافات کمک کند.

نشانه‌ های موفقیت در ازدواج چیست؟
اگر احترام در رابطه وجود نداشته باشد، ازدواج با چالش روبرو می‌شود.

شایع‌ ترین مشکلات در ازدواج کدامند؟

مهم نیست که شما از ازدواج تا چه حد خوشحال هستید؛ درهرصورت مشکلات بزرگ و کوچک سر راه شما قرار می‌گیرد. یکی از رازهای رابطه سالم درک چالش‌های احتمالی و تلاش برای غلبه بر آن‌ها است. برخی از شایع‌ترین مشکلات در ازدواج عبارتند از:

  • عدم اعتماد
  • عدم ارتباط
  • حسادت یا رقابت
  • مسائل مالی
  • مسائل مربوط به فرزندپروری
  • اختلاف‌نظرها
  • تفاوت‌های فرهنگی
  • انتظارات غیرواقعی
  • کسالت.

ریشه بسیاری از این مشکلات به‌ویژه خیانت، نداشتن اعتماد به یکدیگر است. اعتماد یکی از مهم‌ترین پایه‌های ازدواج بوده و باید آن را در زندگی مشترک تقویت کرد.

متن انگلیسی:
Poor communication is a common marital issue. A lot of couples push their problems aside rather than trying to talk about and fix them.
ترجمه فارسی:
برقراری ارتباط ضعیف یکی از مهم‌ترین مشکلات رایج در زندگی زناشویی است. بسیاری از زوج‌ها به‌جای اینکه بخواهند در مورد مشکلاتشان صحبت کرده و آن‌ها را حل کنند، مشکلات خود را کنار می‌گذارند.

به نقل از سایت talkspace

۱. چگونه می‌ توان در ازدواج اعتماد ایجاد کرد؟

روان‌شناسان معتقدند اعتماد از شیشه شکننده‌تر بوده و با کوچک‌ترین ضربه خرد می‌شود. زمانی که اعتماد از دست می‌رود، بازیابی آن بسیار دشوار است. برای حفظ اعتماد در ازدواج باید موارد زیر را در زندگی رعایت کنید.

  • به قول خود عمل کنید. مهم نیست آن موضوع چقدر ناچیز به نظر برسد.
  • درصورتی‌که شریک زندگی به شما نیاز دارد، در دسترس باشید.
  • صادقانه و صریح صحبت کنید.
  • وفادار باشید و به همسرتان نشان دهید که می‌تواند روی شما حساب کند.
  • شنونده صبوری باشید.

گاهی اوقات علی‌رغم تمام تلاش‌ها ازدواج می‌تواند یک چالش برای زوجین باشد. اما با تعهد، عشق، احترام و اعتماد می‌توان در روزهای سخت از پس مشکلات برآمد. اگر در چالش‌های زندگی با مشکلی روبرو شدید، بهتر است از راهنمایی مشاور ازدواج استفاده کنید. در مشاوره ازدواج مشکلات شما ارزیابی شما و راهنمایی‌های لازم توسط روان‌شناس ارائه می‌شود.

شایع‌ ترین مشکلات در ازدواج کدامند؟
گاهی اوقات علی‌رغم تمام تلاش‌ها ازدواج می‌تواند یک چالش برای زوجین باشد.

۲. قهر و مشکلات در زندگی زناشویی

خشم و مشکلات در زندگی زناشویی می‌تواند به دلیل ارتباط نادرست، انتظارات برآورده نشده، تعارضات حل نشده و عدم سازش ایجاد شود. تمرین مهارت‌های ارتباط موثر، همدلی و حل مسئله برای رسیدگی به این مسائل و کمک‌گرفتن از متخصصان برای تقویت پیوند زناشویی بسیار مهم است.

۳. خسته شدن از زندگی زناشویی

متاسفانه با گذشت زمان، برخی روابط دچار خستگی و پل‌زدگی از یکدیگر می‌شوند. این اتفاق ناگهانی نیست و به مرور زمان با نشانه‌های مختلفی هشدار می‌دهد. برای حل آن نیز توجه به موارد زیر به شما کمک خواهد کرد:

  • بدون سرزنش شکایت کنید
  • تعارضات را با یادگیری مهارت بهبود روابط، ترمیم کنید
  • محبت جسمانی بینتان را تقویت کنید
  • روزانه زمانی را با شریک زندگی خود بگذرانید
  • در مورد مسائل کلیدی در رابطه خود صادقانه صحبت کنید
  • اجازه ندهید زخم‌های رابطه کهنه و شدید شوند.

۴. تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی چیست؟

روابط قبل از ازدواج ممکن است با خود شریک زندگی یا فرد دیگری طی شده باشد. در مواردی که با فرد دیگری رابطه عاطفی داشتید و همسرتان از آن آگاه است، ممکن است دچار نگرانی از علاقه باقی‌مانده شما به دوران گذشته یا بدبینی شود. در این شریاط بهتر است به او آرامش خاطر و قوت قلب بدهید و عشقتان را بیشتر از قبل ابراز کنید. صحبت با مشاور نیز می‌تواند به شما در حل این موضوع کمک کند.

۵. علت خیانت در زندگی زناشویی چیست؟

خیانت در رابطه ممکن است تحت تأثیر عواملی زیادی باشد. برخی از علل رایج عبارتند از:

  • فقدان ارتباط عاطفی
  • نیازها یا خواسته‌های برآورده نشده
  • ارتباط ضعیف و سردی در رابطه
  • قرارگرفتن در موقعیت‌هایی که فرصت خیانت را فراهم می‌کند
  • عوامل شخصیتی مانند سابقه خیانت، اعتماد به نفس پایین، تکانشگری، یا عدم تعهد

برای رفع مشکلات و بحث‌های دائمی بعد از ازدواج، از مشاور کمک بگیر.

نکات کلیدی ازدواج موفق چیست؟ (مهارت های زندگی زناشویی)

بسیاری از افراد زمانی که درگیر هیجان عروسی هستند، تصور خوشبخت نبودن در این زندگی برای آن‌ها دشوار است. اما باید این نکته را در نظر داشت که یک زندگی مشترک تنها با عشق و احترام به موفقیت نمی‌رسد. هر دو نفر باید در زندگی مشترک وظیفه خود را انجام دهند. در ادامه برخی از کلیدی‌ترین کارهای روزانه برای موفقیت در ازدواج را ذکر کرده‌ایم.

۱. واضح و مکرر ارتباط برقرار کنید

صحبت با همسرتان یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ سلامت و موفقیت در ازدواج است. در مورد احساس خود صادق بوده و هنگام برقراری ارتباط مهربان و محترم باشید. شنونده خوب بودن یکی از مهم‌ترین بخش‌های ارتباطات است. باید وقت بگذارید تا بفهمید همسرتان از شما چه می‌خواهد و چه نیازهایی دارد. صحبت در طول روز ارتباط بین شما را تقویت می‌کند. صحبت‌های شما نباید محدود به بحث مالی یا فرزندان شود. در مورد مسائل مختلف با هم صحبت کنید.

۲. به همسر خود بگویید که از حضور او در زندگیتان سپاسگزار هستید

قدر یکدیگر، روابط، خانواده و زندگی مشترک خود را بدانید. زمانی که همسر شما غذا درست می‌کند، به فرزندان در انجام تکالیف کمک می‌کند یا خرید مواد غذایی را انجام می‌دهد، از او تشکر کنید. شما می‌توانید هر شب چند دقیقه وقت بگذارید تا بابت کارهای آن روز از یکدیگر قدردانی کنید.

نکات کلیدی ازدواج موفق چیست؟
قدر یکدیگر، روابط، خانواده و زندگی مشترک خود را بدانید.

۳. به عنوان یک زوج با هم وقت بگذرانید

با وجود مسئولیت‌های کاری و خانوادگی می‌توان به‌راحتی حس عاشقانه را از دست داد. برای بیرون رفتن تاریخ‌های خاصی را برنامه‌ریزی کنید. اگر فرزندی دارید، در این تاریخ‌ها او را به شخص دیگری سپرده و باهم استراحت کرده و از همراهی یکدیگر لذت ببرید.

۴. برای زمان‌ های شخصی خود برنامه‌ ریزی کنید

تعیین کردن زمانی برای تنهایی به اندازه گذراندن وقت با همسر مهم است. همه‌ی افراد برای شارژ کردن خود، فکرکردن و لذت بردن از علایق شخصی به زمان نیاز دارند. اما بسیاری از افراد بعد از ازدواج این مورد را فراموش می‌کنند. زمانی را به دوستان خود اختصاص دهید. در کلاس‌های موردعلاقه خود ثبت‌نام کنید. کارهای داوطلبانه انجام دهید. در این صورت زمانی که با همسر خود هستید، حس بهترین داشته و قدر یکدیگر را می‌دانید.

۵. اشکال ندارد که مخالفت کنید

شما نمی‌توانید در تمامی موارد با هم توافق داشته باشید. اما باید در زمان اختلاف‌نظر باانصاف و محترمانه رفتار کنید. به دیدگاه همسرتان گوش دهید. سعی کنید، عصبانی یا ناامید نشوید. اگر چنین حسی به شما دست داد، راه بروید تا آرام شوید. در زمانی که هر دو از نظر ذهنی آماده هستید، در مورد مشکل با هم صحبت کنید.

۶. بخشش را بیاموزید

هرکسی اشتباه می‌کند. ممکن است همسرتان به احساسات شما آسیب بزند یا کاری انجام دهد که شما را ناراحت کند. این موضوع می‌تواند باعث عصبانیت شما شود. باید با این احساسات کنار بیایید و ادامه دهید. مرور اتفاقات گذشته جز آسیب به رابطه چیزی برای شما نخواهد داشت. 

بخشش در زندگی زناشویی را بیاموزید.
شما نمی‌توانید در تمامی موارد با هم توافق داشته باشید اما باید در زمان اختلاف‌نظر باانصاف و محترمانه رفتار کنید.

رابطه جنسی در ازدواج و زندگی مشترک موفق چه تاثیری دارد؟

یکی از جنبه‌های اصلی ازدواج تعهد به رابطه جنسی تنها با یک شریک تا پایان عمر است. رابطه جنسی در روزهای اولیه زندگی مشترک به ویژه شب اول عروسی جنبه بسیار مثبتی دارد. اما این جنبه زندگی هم مانند باقی مسائل با چالش‌هایی روبرو می‌شود. رابطه جنسی خوب می‌تواند احساس یک یا هر دو طرف را نسبت به همدیگر تغییر دهد. کارشناسان معتقدند کلید حفظ صمیمیت در درازمدت یادگیری نحوه برطرف‌کردن نگرانی‌های جنسی به طور صادقانه و آشکار است.

زوجین باید از شب اول عروسی به این نکته دقت داشته و برای آرامش یکدیگر تلاش کنند. به‌عنوان‌مثال یکی از مشکلات در شب اول عروسی این است که برخی خانم‌ها در اولین رابطه خونریزی ندارند. اگر همسر در این موضوع به‌خوبی رفتار نکند، مشکلات جنسی ایجاد می‌شود. خوب است که اگر احساس می‌کنید همسرتان برای رابطه جنسی آماده نیست، آن را در شب اول عروسی انجام ندهید.

معمولاً زوج‌هایی که در مورد نگرانی‌های جنسی خود صحبت می‌کنند، از روابط خود راضی‌تر هستند. اما برخی از افراد سال‌ها سکس را با نگرانی‌های جنسی تحمل کرده و از چنین گفتگو‌هایی اجتناب می‌کنند. این افراد اغلب تصور می‌کنند، صحبت از نگرانی‌های جنسی رابطه را تهدید کرده یا به احساسات شریک زندگی آسیب می‌رساند. اما شجاعت برای صحبت در مورد رابطه جنسی باعث تقویت پیوند زناشویی می‌شود.

افزایش رابطه جنسی در زندگی زناشویی چه تاثیری در بهبود کیفیت زندگی دارد؟

در رابطه‌ای که دهه‌ها دوام می‌آورد، همانند دیگر رابطه‌ها شخصیت افراد تغییر می‌کند. بدن افراد پیر شده و میل به رابطه جنسی کاهش می‌یابد. اما زوج‌های موفق این تغییرات را به بهترین شکل مدیریت می‌کنند، خواسته‌های جنسی خود را ابراز کرده و عشق و محبت به یکدیگر را محدود به اتاق‌خواب نمی‌کنند. این زوج‌ها در طول زندگی زناشویی بدون دلیل یکدیگر را می‌بوسند و ابراز محبت به یکدیگر را دریغ نمی‌کنند.

داشتن تنوع در زندگی زناشویی مهم است؟

یکی از مهم‌ترین عوامل شادابی در زندگی، داشتن تنوع یا اتفاقات جدید در زندگی مشترک است. گرفتن جشن‌های کوچک، غافلگیر کردن همسر با یک شام دلپذیز یا کیک خانگی و رفتن به سینما یا تئاتر می‌تواند تاثیر خوبی در زندگیتان داشته باشد.

داشتن تنوع در زندگی زناشویی مهم است؟
یکی از مهم‌ترین عوامل شادابی در زندگی، داشتن تنوع یا اتفاقات جدید در زندگی مشترک است.

دلایل پشیمانی بعد از ازدواج چیست؟

احساس پشیمانی بعد از ازدواج به دلایل مختلفی می‌تواند ایجاد شود. در ادامه چند مورد از علل سردی رابطه بعد از ازدواج را عنوان می‌کنیم:

  • شاید شما انتظار داشتید، ازدواجتان بر اساس ازدواج والدینتان باشد. اما همسرتان انتظارات دیگری دارد.
  • شاید به‌مرور متوجه شده‌اید که شما و همسرتان علایق مشترک زیادی ندارید.
  • ویژگی‌های خاصی که در اوایل آشنایی با همسرتان دوست داشتید، اکنون کاملاً آزاردهنده است.
  • شما فکر می‌کردید پیش از ازدواج در مورد مسائل مختلف صحبت کرده‌اید. اما متوجه شده‌اید که در یک یا چند زمینه مهم تفاوت دارید. برخی از تفاوت‌های رایج که منجر به درگیری احتمالی می‌‌شوند عبارتند از: میل جنسی، مدیریت پول، تکنیک‌های فرزندپروری، روابط با همسر و مذهب

چگونه می‌ توان از سردی رابطه بعد از ازدواج جلوگیری کرد؟

احتمالاً زمانی که از ازدواج خود پشیمان شده‌اید و حس عاشقانه اوایل ازدواج را ندارید، به دنبال راهی برای خلاصی از این حس هستید. پیشنهادهای زیر می‌تواند در چنین شرایطی به شما کمک کند:

  • خاطرات را مرور کنید. چرا شما با همسرتان ازدواج کردید؟ به چیزهایی که شما را به هم نزدیک کرده است، فکر کنید. در مورد راه‌هایی که به بازگشت حس عاشقانه شما کمک می‌کند، گفتگو کنید.
  • در مورد انتظارات خود از ازدواج یک گفتگوی صادقانه داشته باشید. نظر همسرتان را در مورد ازدواج ایده‌آل بپرسید. نظرات خود را هم به اشتراک گذاشته و به دنبال ایده‌های مشترک باشید.
  • سعی کنید با فروتنی به موضوع نگاه کنید. به یاد داشته باشید که شما هم کامل نیستید. به‌احتمال زیاد همسرتان هم چند نقص در شما می‌بیند.
  • ارتباط منظم با همسرتان را در اولویت قرار دهید. اگر پرمشغله هستید، حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل از خواب با هم صحبت کنید. هفته‌ای یک‌بار با هم قرار بگذارید. حتی اگر فقط یک ساعت همراهی در پارک باشد.
  • اگر پشیمانی از ازدواج با هیچ یک از این راه‌ها برطرف نشد، بهترین راه کمک‌گرفتن از یک روان‌شناس حرفه‌ای و باتجربه و مشاوره ازدواج است.

بسیاری از ازدواج‌ها بعد از مدتی دچار سردی می‌شوند و متاسفانه از بین می‌روند. هرچند با انجام برخی روتین‌های ساده و پایند بودن به آنها می‌توان از سرد شدن روابط جلوگیری کرد.

انواع دیگر ازدواج کدامند؟

علاوه بر مطالب ذکر شده در رابطه‌با ازدواج انواع دیگری از رابطه هم وجود دارد. نوعی از این رابطه‌ها در کشورهای غربی رایج بوده و نوع دیگر در ایران بیشتر دیده می‌شود.

انواع دیگر ازدواج کدامند؟
ازدواج سفید و ازدواج موقت، دو مورد از انواع ازدواج هستند.

۱. ازدواج موقت – صیغه

ازدواج موقت یا صیغه نوعی از ازدواج بوده که در میان شیعیان رواج دارد. این نوع ازدواج برای مدت مشخصی برقرار بوده و پس از مدت تعیین شده خودبه‌خود از بین می‌رود. برخی خانواده‌ها برای زمان آشنایی قبل از ازدواج، صیغه را پیشنهاد می‌دهند. از نظر اسلام در صورت جاری شدن صیغه رابطه مرد و زن دیگر حرام نبوده و می‌توانند همانند یک زن و شوهر با هم ارتباط داشته باشند.

البته صیغه تنها در زمان آشنایی پیش از ازدواج کاربرد نداشته و برخی افراد برای رابطه‌های موقت خود هم از صیغه استفاده می‌کنند. برای این منظور سایت ازدواج و همسریابی طراحی شده و افراد می‌توانند به دنبال شخص موردنظر خود در سایت ازدواج باشند. ازدواج موقت از طریق سایت ازدواج و همسریابی در میان برخی افراد متداول بوده و متأسفانه در زندگی افراد متأهل مشکلاتی ایجاد کرده است.

۲. ازدواج سفید

ازدواج سفید تا چند سال پیش فقط در کشورهای اروپایی مشاهده می‌شد. اما امروزه برخی جوانان ایرانی هم به ازدواج سفید روی آورده‌اند. در ازدواج سفید زن و مرد با یکدیگر آشنا شده و با هم زندگی می‌کنند. اما این رابطه را به‌صورت رسمی ثبت نمی‌کنند.

ازدواج سفید مشکلات و جنبه‌های منفی برای هر دو نفر در پی دارد. یکی از پایه‌های اصلی زندگی مشترک مسئولیت‌پذیری و تعهد است. متأسفانه در ازدواج سفید این تعهد وجود نداشته و بسیاری از این رابطه‌ها پس از مدتی به پایان می‌رسند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر متخصص

حقیقت این است که زندگی مشترک حتی برای بهترین و سازگارترین زوج‌ها هم آسان نیست. در مورد مشکلات و چالش‌های زندگی مهم است که نحوه برخورد با آن‌ها را بدانید و احترامی که نسبت به یکدیگر داشتید را حفظ کنید. برای جلوگیری از چالش‌های جدی بهتر است از مشاوره پیش از ازدواج استفاده کنید. اگر در ازدواج شما شرایطی مانند سوءاستفاده، اعتیاد، بیماری روانی جدی یا چنین موقعیت‌هایی وجود دارد، حتماً از یک متخصص ازدواج راهنمایی بخواهید.

برای پیداکردن دکتر روانشناس خوب و دکتر روانپزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در سایت دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین روانشناس و مشاوره آنلاین دکتر روانپزشک وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در زندگی زناشویی چه کارهایی باید انجام داد؟ لازمه ازدواج موفق چیست؟ ارتباط موثر، اعتماد، احترام متقابل، سپری‌کردن زمان با کیفیت در کنار هم، داشتن اهداف مشترک، صبر، بخشش، رشد مستمر و کمک‌گرفتن از هم در صورت نیاز پایه و اساس یک زندگی زناشویی موفق را تشکیل می دهند.

راز یک زن موفق در زندگی مشترک، حفظ تعادل بین رضایت شخصی و پرورش رابطه عاطفی است. آنها ارتباطات صمیمی، احترام متقابل، مسئولیت‌های مشترک و حمایت از اهداف یکدیگر را در اولویت قرار می‌دهند و دیدگاه مشترکی را برای آینده ایجاد می‌کنند.

دروغ در زندگی زناشویی می‌تواند اعتماد را از بین ببرد، منجر به قطع ارتباط شود، درد عاطفی و رنجش ایجاد کند و به طور کلی به رابطه آسیب برساند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.5از5)
دسته بندی:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن