خیانت و انوع آن؛ علل و نشانه‌های خیانت، شیوه مواجهه با آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

خیانت یکی از مسائل مهم در زندگی زناشویی است که هر کسی ممکن است به آن دچار شود. هر آنچه که در ارتباط با خیانت لازم است را به شما می‌گوییم.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 12 دقیقه
خیانت

اگر شما تاکنون قربانی خیانت شده باشید، اولین سؤالی که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کند این است که چرا؟ عواقب خیانت بی‌شمار هستند و این حق طبیعی شماست که بخواهید بدانید چرا شریک زندگی شما به شما خیانت کرده است. با اینکه حتی اگر بدانید چرا این اتفاق افتاده است بازهم هیچ تسکینی برای شما به ارمغان نمی‌آورد.

خیانت به چه معناست؟

خیانت به معنای شکستن عهد و قول وفاداری به یک شریک عاطفی است. حال چه این قول به‌عنوان بخشی از عهد و پیمان ازدواج باشد، چه یک توافق بین دو نفر که عاشق همدیگر هستند و حتی یک فرض ناگفته در یک رابطه. هرچقدر هم تصور خیانت در هنگام بستن این عهدها و قول‌ها دور از تصور باشد، باید دانست که متأسفانه امری رایج و متداول است. وقتی به فردی خیانت می‌شود، سؤالات زیادی را با خود به همراه دارد: باید ماند و ادامه داد؟ آیا می‌توان رابطه را بازسازی کرد؟

خیانت
متأسفانه خیانت یکی از دلایل اصلی طلاق در جوامع امروزی است.

انواع خیانت

همان‌طور می‌توان حدس زد خیانت هم انواع مختلفی دارد که در این بخش ۵ نوع آن را بررسی می‌کنیم.

۱. خیانت فرصت‌طلب

خیانت فرصت‌طلبانه زمانی رخ می‌دهد که یک نفر عاشق شریک زندگی خود است اما تمایلات جنسی او را به سمت فرد دیگری می‌کشند. به طور معمول این نوع خیانت ناشی از موقعیت‌ها و فرصت‌های مرتبط با شرایط است، برای مثال وقتی فرد تحت تأثیر مشروبات الکلی یا مواد مخدر قرار دارد. همان‌طور که ترزا دی‌دوناتو، روان‌شناس اجتماعی می‌گوید: هر خیانتی از پیش تعیین شده و ناشی از نارضایتی از رابطه فعلی نیست، شاید افراد در موقعیتی قرار بگیرند که پیش‌بینی آن را نمی‌کردند. هر چه فرد بیشتر عاشق شریک زندگی خود باشد، احساس گناه و عذاب وجدان او بیشتر خواهد بود.


۲. خیانت اجباری

این نوع خیانت به دلیل ترس از طرد شدن توسط جامعه است. در واقع در خیانت اجباری فرد تصور می‌کند مقاومت در برابر درخواست رابطه جنسی توسط دیگران منجر به طردشدن وی از اجتماع می‌شود. این افراد ممکن است عشق، دلبستگی و میل جنسی شدیدی هم در رابطه خود با شریک زندگی و همسر خود داشته باشد، اما به علت نیاز شدید به تأیید شدن و اجتماعی بودن در نهایت خیانت می‌کنند.

علاوه بر این، نیاز به تأیید می‌تواند باعث شود که افراد به‌گونه‌ای عمل کنند که با خصوصیات اخلاقی خودشان در تضاد باشد. یعنی برخی از این افراد خیانت می‌کنند ولی نه خودشان می‌خواهند و نه از نظر اخلاقی موافق این موضوع هستند. بلکه به‌خاطر نیاز به تأیید شدن و موردتوجه دیگران بودن خیانت می‌کنند.


۳. خیانت عاطفی (عشقی)

دی‌دوناتو می‌گوید گاهی اوقات (نه همیشه) وجود یک نقص عاطفی و یا نقص‌های دیگر در یک رابطه، افراد را به داشتن روابط خارج از چارچوب تحریک می‌کند. این نوع خیانت زمانی رخ می‌دهد که فرد خیانت‌گر وابستگی عاطفی کمی به شریک زندگی یا همسر خود دارد. در این حالت ممکن است طرفین به ازدواج خود متعهد باشند و آن را عملی کنند ولی به دلیل کمبود صمیمیت بین زوجین، مشتاق ارتباط صمیمانه و حتی عاشقانه با شخص دیگری هستند. در چنین شرایطی به‌احتمال زیاد، تعهد آن‌ها به ازدواج مانع از ترک همسر می‌شود. خیانت عاطفی موجب درد و رنج برای نفر سوم و فرد خیانت‌کار می‌شود و به‌ندرت به یک رابطه طولانی‌مدت می‌انجامد.


۴. خیانت تضاد عاشقانه

این نوع زمانی اتفاق می‌افتد که فردی عشق واقعی و میل جنسی را به طور هم‌زمان برای بیش از یک نفر احساس و تجربه کند. اکثر افراد این تصور ایده‌آل‌گرایانه را دارند که هر فرد در هر زمان تنها یک عشق واقعی دارد. اما این امکان وجود دارد که فردی احساس شدید و جدی عشق را برای چندین نفر به طور هم‌زمان تجربه کند. هرچند داشتن چند عشق به‌صورت هم‌زمان از نظر احساسی امکان‌پذیر است، اما بسیار پیچیده هستند و منجر به ایجاد اضطراب و استرس زیادی می‌شود. در این موارد برخلاف تلاش فرد برای آسیب نرساندن به اطرافیان، همه افراد درگیر در آن رابطه آسییب می‌بینند.


۵. خیانت یادآور

این نوع از خیانت زمانی رخ می‌دهدکه فرد در یک رابطه‌ای متعهدانه است، اما هیچ احساسی به شریک زندگی خود ندارد. در این شرایط هیچ‌گونه میل جنسی، عشق یا دلبستگی وجود ندارد، فقط احساس تعهد است که زن و شوهر را در کنار یکدیگر نگه می‌دارد. دی‌دوناتو می‌گوید: نبودن عشق و علاقه و همچنین عدم تعهد نسبت به شریک زندگی فعلی، هر دو با احساسات مربوط به نارضایتی از روابط مرتبط است.

affair
خیانت هم انواع مختلفی نیست و بعضاً بر خلاف میل و عقیده واقعی فرد اتفاق می‌افتد.

چرا کسی خیانت می‌کند؟

هر مورد خیانت با دیگری متفاوت است و دلایل متفاوتی دارد. اگرچه دانستن اینکه چرا شریک زندگی‌تان به شما خیانت کرده است دردی از شما درمان نمی‌کند. اما اگر بتوانید علت آن را جویا شوید و موقعیت را بسنجید و رفتارها و اتفاقات را با استدلال‌های عقلانی توجیه کنید کمی از سردرگمی شما کم می‌کند. همچنین دانستن علت خیانت به شما کمک می‌کند تا از عملکرد خود نسبت به موقعیت اطمینان بیشتری پیدا کنید. حال چه قصد شما ماندن و بازسازی رابطه و ایجاد زندگی زناشویی موفق باشد، چه تصمیم شما جدایی یا طلاق باشد.

عوامل مؤثر در خیانت بسیارند. دلایل بی‌شماری ممکن است منجر به خیانت و برقراری ارتباط صمیمی و عاشقانه با فردی خارج از زندگی زناشویی بشود. اما برخی عوامل هستند که احتمال این امر را افزایش می‌دهند. این عوامل را به صورت کلی به دو دسته عوامل فردی و عوامل زناشویی تقسیم می‌کنیم:

۱. عوامل زناشویی

عواملی مانند مشکلات مالی، عدم احترام متقابل، عدم ارتباط‌گیری مناسب چه از نظر فیزیکی چه احساسی، کمبود سازش و از خودگذشتگی و غیره از جمله علل زناشویی مؤثر در خیانت هستند.


۲. عوامل فردی

طبق یک قاعده کلی برای ازبین‌رفتن یک رابطه، وجود دو نفر و دلایلی از سوی هر دو طرف نیاز است، اما در برخی موارد علل فردی می‌توانند احتمال خیانت را بالاتر ببرند. از جمله این دلایل می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • اعتیاد: سوءمصرف و اعتیاد به الکل، مواد، قمار، یا هر چیز دیگری احتمال خیانت را بیشتر می‌کند. به‌خصوص مصرف الکل حس بازدارندگی را در افراد کاهش می‌دهد و فرد از مرز خیانت عبور می‌کند.
  • سبک دلبستگی: برخی از مسائل مرتبط با دلبستگی مانند دوری از دلبستگی، عدم اطمینان برای دلبستگی و حتی اختلال در ایجاد صمیمیت به‌عنوان عوامل مؤثر بر خیانت بررسی شده‌اند. عدم اعتمادبه‌نفس هم می‌تواند یک عامل محرک باشد.
  • آسیب‌ها و تجارب دوران کودکی: داشتن سابقه آسیب‌دیدگی در دوران کودکی (از جمله آسیب جسمی، تجاوز جنسی و آسیب روحی) احتمال خیانت را بالاتر می‌برد.
  • بیماری‌های روانی: برخی از بیماری‌های روانی مانند اختلال دوقطبی (از اختلالات شخصیتی) احتمال خیانت در ازدواج را افزایش می‌دهند.
  • سابقه خیانت در گذشته: در ضرب‌المثلی قدیمی می‌گوید کسی که یک‌بار خیانت کند، همیشه خیانت می‌کند. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ برای تأیید میزان صحت این ضرب‌المثل انجام شد، مشاهده کردند که افرادی که به نحوی سابقه خیانت درگذشته دارند، سه برابر دیگر افراد احتمال دارد که در رابطه‌های بعدی هم این عمل را تکرار کنند.
  • اعتیاد به رابطه جنسی: اعتیاد به سکس وقتی در یکی از طرفین رابطه وجود داشته باشد، منجر به نارضایتی فرد شده و در نتیجه در جای دیگری به دنبال آن می‌گردد.

علل اولیه خیانت

با یا بدون وجود عوامل فردی یا زناشویی فوق‌الذکر، دلایل متنوعی برای خیانت زن و مرد وجود دارد. در این میان چند دلیل بیشتر مطرح می‌شوند. که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم:

۱. برطرف نکردن مناسب نیازهای همدیگر

ممکن است همسری نتواند نیازهای شریک زندگی خود را به‌خوبی برآورده کند. اما باید توجه داشت که در بیشتر موارد این نیازها بیان نمی‌شوند. به یاد داشته باشید که همسر شما ذهن‌خوانی بلد نیست، پس اگر نیازی دارید بهتر است در مورد آن با همرستان صحبت کنید. اگر نیاز شما منطقی و قابل برآورده شدن باشد، یقیناً همسر شما برای برآورده کردن آن تلاش خواهد کرد.


۲. ناراحتی و نارضایتی

نارضایتی از ازدواج از نظر احساسی یا جنسی امری شایع است. ازدواج مانند راه‌اندازی و مدیریت یک شغل به طور شراکتی است، اگر تلاش زوجین دوطرفه نباشد، ممکن است به جدایی و خیانت منجر شود. اهمیت ندادن به رابطه جنسی در ازدواج منجر به سردی روابط زن و شوهر می‌شود و ممکن است عاقبت خوشی نداشته باشد.


۳. دست‌کم گرفتن یا ارزش قائل نشدن

احساس کم‌ارزش بودن یا دست‌کم گرفته شدن می‌تواند علتی برای خیانت میان زوج‌ها باشد. در بحث ازدواج هر دو طرف رابطه یعنی هم مرد هم زن نقش و وظایف ارزشمندی به عهده دارند و با تلاش مقابل می‌خواهند یک خانواده خوب و زندگی ارزشمند را بسازند و حفظ کنند. پس نباید هیچ یک کم‌ارزش شمرده شود یا نادیده گرفته شوند.


۴. عدم پایبندی

همه دلایل و عوامل را هم که کنار بگذاریم، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ نشان داد که افرادی که کمتر به رابطه خود پایبند هستند، بیشتر به همسر خود خیانت می‌کنند.


۵. خستگی (فکری و روحی)

زنان و مردانی که به دنبال هیجان عشق و علایق تازه شکل‌گرفته هستند، بیشتر احتمال دارد خیانت کنند. برخی این ادعا را دارند که به دنبال فردی جایگزین برای شریک زندگی خود نیستند بلکه با این کار می‌خواهند کمی پویایی و هیجان به زندگی خود اضافه کنند، درصورتی‌که این عمل عین خیانت است.


۶. انتقام

اگر یکی از طرفین با فردی غیر از همسر خود رابطه داشته است یا به طریقی به شریک زندگی خود آسیبی رسانده است، ممکن است زن یا شوهر آسیب‌دیده برای انتقام گرفتن دست به خیانت بزند.


۷. تنوع‌طلبی

برخی از افراد توان کنارآمدن با سیستم تک همسری را ندارند؛ چرا که نیاز به تنوع دارند. بعد از مدتی از بودن در رابطه یا یک فرد خاص و واحد خسته می‌شوند و ممکن است در مقابل جاذبه‌های جدیدی که در دیگر افراد می‌بینند تسلیم شوند. تنوع همچنین می‌تواند مربوط به رابطه جنسی شود، برای مثال فرد می‌خواهد انواع روش‌های رابطه جنسی را تجربه کند، درصورتی‌که همسر او چنین تمایلی ندارد.

why-people-cheat
خبانت دلایل مختلفی دارد: مثل تنوع طلبی، نبود عشق، انتقام و غیره.

علل ثانویه خیانت

به جز دلایلی که در بالا ذکر کردیم، محرک‌های دیگری هم برای خیانت وجود دارند که در این قسمت به بررسی آنها می‌پردازیم:

۱. فضای اینترنت

داشتن یک رابطه خارج از ازدواج، به‌ویژه یک رابطه عاطفی، بسیار ساده‌تر از گذشته است و سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی در بسیاری از این امور و طلاق‌ها دخیل بوده‌اند. خیانت اینترنتی یا آنلاین همچنان خیانت محسوب می‌شود. حتی اگر این دو نفر هرگز رودررو ملاقات نکرده باشند.


۲. نبودن مرزها و حریم‌ها

ضعف در تعیین مرز و حریم‌های شخصی برای دیگران، یعنی تعیین چیزهایی که برای ما مورد قبول هستند یا نیستند، می‌تواند احتمال شکل گرفتن یک رابطه خارج از ازدواج را بالا ببرد. برای مثال افرادی که در نه گفتن مشکل دارند (بیش از حد رضایت دیگران و حتی غریبه‌ها برای آن‌ها مهم است و سازگاری بالایی دارند) حتی با اینکه خودشان چنین قصدی نداشته باشند، بازهم ممکن است خود را در معرض یک رابطه خارج از ازدواج قرار دهند.


۳. صنعت پورن

با اینکه امروزه نقش آن در این زمینه کاهش‌یافته است، اما همچنان صنعت پورن به‌عنوان دروازه‌ای برای برخی افراد عمل می‌کند. متأسفانه امروزه هم این صنعت بسیار بیشتر از قبل در بستر اینترنت در دسترس همگان قرار گرفته است.

راه‌های زیادی برای نجات ازدواج و ایجاد یک رابطه کارامد بین شما و همسرتان وجود دارد. با تقویت برخی رفتارها و بکارگیری بعضی تکنیک‌ها می‌توانید یک زندگی ازدواج موفق داشته باشید و از خیانت جلوگیری کنید.

از کجا بفهمیم به ما خیانت شده؟ نشانه‌های خیانت

افرادی که به شریک زندگی خود خیانت می‌کنند معمولاً یکی یا چند مورد از موارد زیر را در رفتار و خصوصیات خود بروز می‌دهند. این موارد از جمله حالات زن و مرد بعد از خیانت به شمار می‌شوند.

نشانه‌های خیانت رو جدی بگیر.

اگر ذهنت درگیر این موضوعه با متخصص مشورت کن.

۱. تغییرات ناگهانی در میزان دردسترس‌بودن همسرتان

مشاغل پرفعالیت و طاقت‌فرسای برخی از افراد به آن‌ها این امکان را نمی‌دهد که در طول روز و ساعات کاری به شریک زندگی خود پیام بدهند یا تماس بگیرند و این امر گاهی طبیعی است. اما اگر شریک زندگی شما در طول روز در دسترس بوده و با شما ارتباط برقرار می‌کرده است و به طور ناگهانی دیگر وقتی برای این کار ندارد، ممکن است در تلاش باشد چیزی را از شما پنهان کند.

فرد خیانت‌کار برای رابطه جدید خود نیاز به زمان دارد. او نمی‌خواهد که با تماس گرفتن یا پیام دادن به شما از زمان خود برای رابطه جدید کم کند و حواس خود را پرت کند. از‌این‌رو طبیعی است که این افراد خیانت‌کار به طور ناگهانی دیگر در دسترس نباشند. البته این موضوع همیشه نشانه خیانت نیست اما اگر به‌عنوان یک تغییر ناگهانی در رفتار رخ دهد ممکن است نشانه‌ی بدی باشد.


۲. تغییرات ناگهانی در میزان میل جنسی

فرد خیانت‌کار ممکن است تمایلات جنسی کمتری نسبت به شما داشته باشد. البته این مسئله امری بدیهی است چون‌که او نیاز خود را در جای دیگری برطرف می‌کند. بااین‌حال، ممکن است آن‌ها برای حساس نشدن شما به دنبال جبران این موضوع باشند. به گونه‌ای که برعکس به نظر برسد میل جنسی آن‌ها بیشتر از قبل شده است. به‌طورکلی هرگونه تغییر ناگهانی و چشمگیر در میل جنسی می‌تواند به‌عنوان نشانه‌ای برای خیانت محسوب شود.


۳. تغییر رمز عبور تلفن همراه و یا کامپیوتر و حساسیت بیشتر روی این موارد

برخی از زوج‌ها هر چیزی را به همسر خود به اشتراک می‌گذارند، مانند رمز عبور تلفن و کامپیوتر خود. تغییر ناگهانی این رمزها و عدم اطلاع دادن به همسر ممکن است نشانه خیانت باشد.

تغییرات رفتاری در مورد این ابزارهای الکترونیکی هم می‌تواند نشانه باشد. برای مثال قبلاً همسرتان مشکلی با اینکه شما پیام۲ها یا تماس‌هایش را ببینید نداشته است، اما جدیداً سعی می‌کند آن‌ها را از شما پنهان کند. یا مثلاً قبلا همیشه تلفن خود را در خانه رها می‌کرده، اما الان همه‌جا آن را همراه خود می‌برد حتی موقع حمام کردن.


۴. تغییرات ناگهانی در ظاهر فرد

کسی که به طور ناگهانی و برخلاف گذشته به‌ظاهر خود اهمیت فراوانی می‌دهد. برای مثال به باشگاه می‌رود، مدل موی جدید و یا عطر جدیدی را امتحان می‌کند. همیشه ممکن است این رفتارها علت دیگری داشته باشند، اما مشاهده چند مورد از آن‌ها در یک بازه زمانی می‌تواند نشانه‌ای از خیانت باشد.


۵. متهم کردن شما به خیانت

برخی از افراد خیانت‌کار، شریک زندگی خود را به خیانت متهم می‌کنند تا بدگمانی را به سمت شما منحرف کنند. در روان‌شناسی به این کار فرافکنی گفته می‌شود. آن‌ها اعمال خود را به شما نسبت می‌دهند چون از اینکه دست خودشان رو شود می‌ترسند و نمی‌توانند با آن کنار بیایند. یا قصد دارند ذهن شما را از واقعیت موجود منحرف کنند.


۶. وقتی در مقابلشان قرار می‌گیرید شما را مقصر می‌دانند و سرزنش می‌کنند.

هنگامی که فرد خیانت‌کار می‌بیند ممکن است شما به کارهای پنهانی او پی ببرید و به او مشکوک شده‌اید، سعی می‌کند با مقصر دانستن شما برای مشکلات و سرزنش شما از خودش دفاع کند و موضوع را عوض کند. موارد زیر از جمله حرف‌هایی هستند که ممکن است در چنین موقعیتی از فرد خیانت‌کار بشنوید:

  • چرا این مسائل برای تو مهم است؟
  • اگر به من اعتماد داشتی این سؤال‌ها را نمی‌پرسیدی
  • با این حرف‌ها داری به حریم خصوصی من تجاوز می‌کنی.

۷. مخارج نامشخص و غیرقابل‌توضیح از کارت اعتباری یا حساب بانکی مشترک

قرار گذاشتن، هدیه گرفتن و قرارهای شبانه هزینه‌بر هستند. در صورت خیانت هزینه هتل یا اجاره یک مکان جدید هم به آن اضافه می‌شوند. به همین دلیل خرج‌های غیرمعمول که توضیحی برای آن‌ها وجود نداشته باشد، می‌تواند نشانه‌ی خیانت باشد.

خیانت-و-طلاق
طلاق تنها راه مواجهه با خیانت نیست. گاهی هنوز راهی برای نجات ازدواج وجود دارد.

بعد از خیانت همسرمان چه کنیم؟

معمولاً در این موقعیت خوب فکرکردن و گرفتن تصمیمات درست دشوار می‌شود. در مقابل خیانت شوهر یا همسر بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

۱. سریع تصمیم‌گیری یا اقدام نکنید.

اگر فکر می‌کنید ممکن است بعد از مطلع شدن از چنین مسئله‌ای به خودتان یا فرد دیگری آسیب برسانید، حتماً و سریعاً از یک دکتر روان‌شناس یا مشاور کمک بخواهید.


۲. به همدیگر کمی فضا بدهید.

پی‌بردن به رابطه پنهانی همسر و خیانت همیشه موضوع سنگین و بزرگی است. ممکن است خودتان را درحالی‌که بی‌نظم و غیرمنطقی و برخلاف خود واقعی‌تان عمل می‌کنید، ببینید. سعی کنید کمی از بحث‌ها و تنش‌های احساسی دوری کنید. کمی به خودتان وقت بدهید.


۳. از کسی درخواست حمایت کنید.

اینکه تجربیات و احساسات خود را در این زمینه با یک دوست صمیمی یا یکی از عزیزان خود در میان بگذارید و با او صحبت کنید می‌تواند به شما کمک کند. همچنین از افرادی که معمولاً قضاوت یا انتقاد می‌کنند و یا تعصبات بی‌مورد دارند دوری کنید. مراجعه به روان‌شناس یا مشاوره خانواده و استفاده از تکنیک‌های روانشناسی خانواده هم می‌تواند کمک کننده باشد.


۴. به خودتان زمان بدهید.

در ابتدا ممکن است تمایل شدیدی به درک کامل چیزی که اتفاق افتاده است داشته باشید. اما بهتر است در اوایل کار وارد جزئیات رابطه صمیمی همسرتان با فرد دیگر نشوید. انجام این کار بدون راهنمایی متخصص مشاوره ممکن است برای شما مضر باشد.

چگونه یک رابطه ازهم‌پاشیده را بازسازی کنیم؟

برگشتن از یک رابطه آلوده به خیانت و بازسازی آن، یکی از چالش‌برانگیزترین بخش‌های زندگی مشترک است. این عمل ممکن است با عدم قطعیت و اطمینان از درستی آن همراه باشد. بااین‌حال در این فرایند اعتماد میان خود و همسرتان را بازسازی می‌کنید. علاوه بر این هر دوی شما اشتباهات خود را می‌پذیرید. همچنین یاد می‌گیرید که چگونه در بحث و مشاجرات زناشویی همدیگر را ببخشید و آشتی کنید. این کار می‌تواند عشق و علاقه‌ای که همه ما دنبالش هستیم را عمیق‌تر و قوی‌تر از قبل کند. توصیه‌های زیر را به‌خاطر بسپارید:

  • زود تصمیم نگیرید.
  • پاسخگوی رفتارهای خود باشید.
  • از منابع مختلف کمک بگیرید.
  • با یک روان‌شناس ازدواج با‌تجربه مشورت کنید.
  • اعتماد بین خودتان و همسرتان را بازیابی کنید.

آیا در تلاش برای بازسازی رابطه خود با همسرت هستی؟ از روانشناس کمک بگیر.

صحبت با روان‌شناس خانواده و استفاده از تکنیک‌های روان‌شناسی برای بازسازی رابطه می‌تواند تأثیر زیادی در درست کردن رابطه و ساختن یک رابطه درست و کارامد بین شما و همسرتان دارد.

نرخ خیانت در ایران

مشخص نیست که آیا خیانت در ایران در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است یا نه. مهم‌ترین دلیل این مسئله هم نبودن شفافیت در آمار خیانت است. برخی از جامعه‌شناسان، روان‌شناسان و مشاوران معتقدند که این آمار در کشور ما روند افزایشی دارد و برخی دیگر این ادعا را بی‌اساس می‌دانند چراکه منابع آماری برای اثبات آن وجود ندارد. این موضوع جای بحث دارد و نیاز به منابع آماری موثق و معتبر دارد. البته باید گفت که در حال حاضر نمی‌توان این نیاز را برطرف کرد.


آیا خیانت منجر به طلاق می‌شود؟

بدیهی است که یکی از دشوارترین و مؤثرترین علل ازبین‌رفتن اعتماد در رابطه زناشویی، خیانت است. آمار و ارقام (در جهان) در مورد تعداد طلاق‌هایی که به‌خاطر خیانت رخ می‌دهند بسیار متناقض است. برخی مطالعات ۵۰ درصد از طلاق‌ها را به علت خیانت می‌دانند و برخی دیگر کمتر از ۱۵ درصد را این‌گونه گزارش کرده‌اند. واقعیت این است که خیانت فشار روحی – روانی زیادی را بر ازدواج و رابطه زناشویی وارد می‌کند. فشاری که پشت سر گذاشتن آن بسیار دشوار است. البته در کشور ما به دلیل خودسانسوری و باورهای اجتماعی و فرهنگی در مورد طلاق و افراد مطلقه، در بسیاری از موارد دیده شده که افراد حتی بعد از خیانت تلاش می‌کنند ظاهر زندگی خود را حفظ کنند و تن به طلاق نمی‌دهند.


خیانت از نظر اسلام

خیانت در مقابل امانت قرار دارد و به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین گناهان شناخته می‌شود و حرام است. برخی از آثار و عوارض خیانت شامل فقر، قحطی و خشکسالی، آتش جهنم و محرومیت از محبت خدا هستند.


حکم خیانت در اسلام چیست؟

اگر زن یا مردی متأهل به همسر خود خیانت کند و رابطه زنا داشته باشند، جرم زنا بر مبنای شرایط آن دارای مجازات اعدام، سنگسار، صد ضربه شلاق، تراشیدن موی سر و تبعید است. همچنین اگر خیانت یکی از زوجین در دادگاه اثبات شود حق طلاق به فرد مقابل داده خواهد شد.


سخن آخر دکترتو

درصورتی‌که متوجه خیانت همسر خود شدید، بهتر است قبل از هرگونه اقدامی حتماً با روان‌شناس یا مشاور خانواده و ازدواج مشورت کنید. خیانت دیدن واقعا سخت است، صحبت در مورد حستان با یک متخصص می‌تواند کمک‌کننده باشد.

در دکترتو می‌توانید لیستی از بهترین روان‌شناسان کشور را ببینید. با استفاده از سیستم نوبت‌دهی آنلاین دکترتو می‌توانید به راحتی و در عرض چند دقیقه از روان‌شناس مورد نظرتان نوبت بگیرید. یا اینکه از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(3.5از5)
دسته بندی:
منبع:
کارشناس تولید محتوا و کارآموز طراحی سایت و سئو هستم. خوشحالم که به عنوان نویسنده در تیم خوب دکترتو مشغول به فعالیت هستم. چراکه اینجا می‌تونم برای آگاهی عموم مردم و کمک به سلامت جسمی و روحی همنوعان خودم تلاش کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن