بیماری هموفیلی و ازدواج، بررسی رابطه جنسی و فرزندآوری این بیماران

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بررسی بیماری هموفیلی در رابطه با ازدواج از دو نظر مورد بررسی قرار می‌گیرد. داشتن رابطه زناشویی کم خطر برای فرد مبتلا و چالش‌های فرزندآوری است. با ما در این مقاله همراه باشید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
بیماری هموفیلی و ازدواج

بیماری هموفیلی و ازدواج چه مشکلاتی را در پی دارد؟ با برای توقف خونریزی در بدن، خون نیازمند پروتئین‌های زیادی به نام فاکتورهای انعقادی است. برای آنکه از خونریزی بسیار شدید بدن جلوگیری کنیم نیازمند فاکتورهای انعقادی خون هستیم. هنگامی که بدن کنترل توقف خونریزی را نداشته باشد، حجم بسیار زیادی خون از دست می‌رود. که عملکرد بیماری هموفیلی نیز به این شکل است.

برخی اختلالات ژنی باعث تاثیر روی فاکتورهای انعقادی خون و توانایی متوقف کردن خونریزی می‌شود. افراد مبتلا به بیماری هموفیلی تغییرات زیادی را در سبک زندگی خود احساس خواهند کرد. به همین منظور ازدواج با افراد مبتلا به بیماری هموفیلی کار راحتی نیست. شایان به ذکر است که این بیماری در اکثر مواقع ارثی است و امکان انتقال به فرزندان شانس بسیار بالایی دارد. در ادامه بیشتر با چالش‌های روبرو شده در ازدواج و بیماری هموفیلی آشنا می‌شویم.

اگر دچار این بیماری هستید یا می‌خواهید با فرد مبتلا به هموفیلی ازدواج کنید، حتما با متخصص خون یا دکتر ژنتیک مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

بیماری هموفیلی و ازدواج

برای بررسی بیماری هموفیلی و ازدواج دو مبحث مهم روابط زناشویی و فرزندآوری مورد بحث قرار می‌گیرد. یکی از نگرانی‌های بزرگ بیماران هموفیلی (بیماری هموفیلی چیه؟) نگرانی از ایجاد خونریزی در روابط زناشویی است. مشکل دیگر بررسی احتمال به دنیا آوردن فرزند سالم یا فرزند مبتلا به هموفیلی است. به همین دلیل قبل از ازدواج باید آزمایش‌های لازم انجام شود و در صورت احتمال هموفیلی نوع آن مشخص شود. هموفیلی در سه نوع هموفیلی a، هموفیلی b و هموفیلی c وجود دارد. در ادامه هر دو موضوع را با جزییات بررسی می‌کنیم.

ازدواج با فرد مبتلا به هموفیلی چه عواقبی دارد؟

ازدواج با فرد مبتلا به هموفیلی احتمال به دنیا آوردن فرزندی با این بیماری را بسیار زیاد می‌کند.  بیماری هموفیلی یک بیماری ارثی است. رابطه جنسی و داشتن فرزند از جمله چالش‌های مهم در ازدواج با افراد مبتلا به هموفیلی است.

با شخص مبتلا به هموفیلی ازدواج کردی؟

نگران رابطه جنسی و فرزندآوری هستی؟

روابط زناشویی در بیماری هموفیلی

افراد مبتلا به هموفیلی باید مراقب هرگونه فعالیت و سکس زناشویی باشند که می‌تواند باعث خونریزی در بدن شود. یکی از فعالیت‌های مستعد به خونریزی داشتن رابطه جنسی است. رابطه جنسی مستعد بریدگی، کوفتگی و کبودی است و ممکن است همراه با تورم یا درد مفاصل برای فرد مبتلا به هموفیلی باشد. در موارد بسیار شدیدتر رابطه جنسی می‌تواند باعث تشنج یا فلج شدن در فرد شود. اگر در مورد طول عمر بیماران هموفیلی سوالی دارید، حتما با متخصص مشورت کنید.

آیا در هنگام رابطه زناشویی یا هرگونه فعالیت جنسی امکان خونریزی بیمار هموفیلی وجود دارد؟

بیماری هموفیلی می‌تواند هم به صورت فیزیکی و هم به صورت روحی در رابطه جنسی تاثیر بگذارد و علائم هموفیلی ظاهر شود.

  • احساس درد و ناراحتی فیزیکی: برخی از پوزیشن‌های جنسی می‌تواند برای افراد مبتلا به هموفیلی دردناک باشد.
  • ایجاد کبودی روی بدن: بوسیدن، گاز گرفتن و لمس کردن می‌تواند باعث ایجاد کبودی در بدن فرد شود.
  • اضطراب در بیماران هموفیلی بسیار زیاد است. این افراد اغلب نگران ایجاد خونریزی در بدن خود هستند. بهتر است با شریک عاطفی خود در این رابطه صحبت کنید تا در حد زیادی اضطراب را کنترل کنید.

متن انگلیسی:
Communicate with your partner. It’s important for your partner to understand hemophilia, too. When you feel comfortable, let your partner know what hemophilia is, how it’s treated, and how you manage it
ترجمه متن:
با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنید. بسیار مهم است که شریک زندگیتان نیز بیماری هموفیلی را درک کند. زمانی که احساس راحتی و صمیمیت کردید، به همسر خود بگویید که هموفیلی چیست، چگونه درمان می‌شود و چگونه باید آن را مدیریت کنید.

Sexual Health Topics
هموفیلی در صورت اضطراب عوارض بیشتری دارد.
با شریک عاطفی خود در مورد بیماری هموفیلی صحبت کنید

آیا می شود با تغییر پوزیشن رابطه جنسی، خطر خونریزی را کاهش داد؟

به طور کلی، انتخاب یک پوزیشن جنسی خطر خونریزی را افزایش نمی‌دهد. اما اگر احساس درد در مفاصل خود داشته باشید، برخی از پوزیشن‌ها بهتر و راحت‌تر است. برای بهترین روش سکس با متخصص مشورت کنید.

  • به پشت دراز بکشید و شریک جنسی شما در بالا باشد.
  • کنار هم دراز بکشید.
  • از بالش برای حمایت بیشتر استفاده کنید.

آیا باید در هنگام بوسیدن نیز نگران بیماری هموفیلی بود؟

بله باید هنگام بوسیدن و نوازش کردن نیز بسیار مراقب باشید. اگر به صورت اتفاقی همسرتان پوست شما را ببرد مانند سایر جراحات خونریزی ممکن است فرد در خطر عفونت باشد.

آیا خود ارضایی راهی امن برای بیمار هموفیلی است؟

خودارضایی یکی از راه‌های امن در بیماران هموفیلی برای رسیدن به رضایت جنسی است. (ایا خود ارضایی ضرر دارد؟) توجه داشته باشید که مشاهده خون در زمان انزال یا ادرار به رنگ صورتی بعد از ارضا شدن طبیعی نیست. اگر تغییر رنگ همراه با درد و تورم باشد باید با پزشک خود موضوع را در میان بگذارید.

متن انگلیسی:
Remember you can get a bleed anywhere that blood flows including your penis. A penile injury may cause: external bleeding, discolored urine, swelling, pain. If you have any of these symptoms, call a health-care provider for advice
ترجمه متن:
به خاطر داشته باشید که هر قسمت بدن که خون در آن جریان دارد از جمله آلت تناسلی می‌تواند باعث ایجاد خونریزی شود. آسیب به آلت تناسلی می‌تواند باعث خونریزی خارجی، تغییر رنگ در ادرار، تورم و درد شود. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر حتما با پزشک خود در تماس باشید.

aboutkidshealth

کدام قسمت های بدن بیمار هموفیلی مستعد خونریزی در سکس هستند؟

اگر رابطه جنسی به صورت دخول دشوار است می‌توانید از رابطه جنسی دهانی یا خودارضایی متقابل استفاده کنید. از یک روان‌کننده استفاده کنید زیرا اصطکاک می‌تواند پوست را پاره کند و باعث خونریزی شود. روان‌کننده می‌تواند این اصطکاک را کاهش داده، خطر خونریزی را کاهش دهد و رابطه جنسی را راحت‌تر کند.

از ایجاد بریدگی و خراش جلوگیری کنید. هر دو فرد باید ناخن‌های دست و پای خود را کوتاه کرده و از هر گونه جواهرات تیز استفاده نکنند. مراقب باشید بوسیدن و برخورد دندان‌ها با بدن فرد باعث ایجاد خراش نشود. اگر به هر دلیلی خونریزی آغاز شد و نگران خونریزی داخلی بودید، فورا فعالیت جنسی را متوقف کنید و به پزشک مراجعه کنید تا درمان هموفیلی سریعا انجام شود.

هموفیلی داری و نگران خونریزی حین رابطه جنسی هستی؟ پس مشاوره بگیر.

فرزند آوری در بیماری هموفیلی

شانس ابتلا یا ناقل بیماری بودن نوزاد بستگی به شرایط والدین دارد. می‌توانید قبل از ازدواج آزمایش تشخیص هموفیلی را انجام دهید. ژنی که به کودک ارث می‌رسد تنها بر اساس شانس است و هیچ زمان نمی‌توان به صورت صد در صد آن را پیش بینی کرد. هر بار که زنی باردار می‌شود شانس داشتن فرزندی با بیماری هموفیلی یکسان است. یک خانواده می‌تواند هم دارای فرزندانی با ژن هموفیلی و هم فرزندانی بدون ژن هموفیلی باشد به گونه‌ای که یا همه فرزندان سالم یا همه فرزندان دارای ژن هموفیلی باشند. به طور کلی نکات زیر همواره ثابت است:

  • هیچ پسری از یک فرد مبتلا به هموفیلی مبتلا به بیماری هموفیلی نمی‌شود.
  • همه دختران از فرد مبتلا به بیماری هموفیلی ناقل اجباری بیماری هموفیلی هستند.
نوع به ارث رسیدن بیمارینحوه انتقال ژن به فرزندان
پدر هموفیلی دارد، مادر هموفیلی ندارد و ناقل نیست.تمام پسران متولد شده از زوج طبیعی و همه دختران ناقل هموفیلی خواهند بود.
پدر هموفیلی ندارد و مادر ناقل است.۲۵درصد شانس داشتن دختر مبتلا
۲۵ درصد شانس داشتن پسر مبتلا به هموفیلی
۵۰ درصد احتمال داشتن فرزندی (پسر یا دختر) که اصلاً ژن هموفیلی را ندارد.
پدر هموفیلی دارد و مادر ناقل است.شانس داشتن پسر مبتلا به هموفیلی: ۲۵ درصد 
احتمال داشتن پسری با لخته شدن خون طبیعی: ۲۵ درصد
شانس داشتن دختر ناقل: ۲۵ درصد
احتمال داشتن دختر مبتلا به هموفیلی: ۲۵ درصد
شانس داشتن فرزند مبتلا به هموفیلی

آیا هموفیلی فرزند شما را در دوران بارداری تحت تاثیر قرار می دهد؟

افرادی که هموفیلی دارند یا ناقل این بیماری هستند، نیازمند نظارت توسط یک تیم پزشکی هستند. این تیم متشکل از متخصص زنان و زایمان، متخصص خون، متخصص بیهوشی و مشاور ژنتیک است. فرد مبتلا به هموفیلی شانس بیشتری در مواجه شدن با عوارض خونریزی در دوران بارداری را دارند. متخصص بیهوشی با توجه به وضعیت بیمار نوع تزریق برای مدیریت درد زایمان را مشخص می‌کند.

مهم‌ترین تاثیر بیماری هموفیلی بر بارداری بعد از زایمان است. مادر حامل این ژن در معرض خطر خونریزی شدید پس از زایمان است. پس از زایمان، فاکتورهای انعقادی خون به سطوح پایین بر می‌گردند. در نظر داشته باشید که خونریزی پس از زایمان می‌تواند بلافاصله پس از زایمان تا چند هفته بعد از آن باشد که نیازمند درمان اورژانسی است.

بیماری هموفیلی ممکن است به فرزندان منتقل شود.
شانس ابتلا یا ناقل بیماری بودن نوزاد بستگی به شرایط والدین دارد

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

افرادی که به بیماری هموفیلی مبتلا هستند به راحتی دچار خونریزی شده و خونریزی آن‌ها مانند یک فرد عادی قطع نمی‌شود و نیاز به زمان بیشتری برای درمان خونریزی خود دارند. خونریزی می‌تواند به صورت خود به خود یا داخلی اتفاق بیفتد و باعث دردناک شدن و تورم مفاصل می‌شود. مشکلات بیماری هموفیلی و ازدواج از دو جنبه روابط زناشویی و فرزندآوری مورد بررسی قرار می‌گیرد. روابط زناشویی این افراد باید با احتیاط فراوان باشد.  

اگر مبتلا به این بیماری هستید یا با فرد مبتلا به هموفیلی ازدواج کرده‌اید، حتما با متخصص خون یا دکتر ژنتیک مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر متخصص خون و سرطان و همچنین مشاوره آنلاین متخصص ژنتیک وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

قبل از زایمان پزشک تزریقاتی را روی مادر مبتلا به هموفیلی انجام می‌دهد که به انعقاد خون کمک می‌کند. این تزریق انعقاد خون فرد مبتلا را تبدیل به یک فرد عادی می‌کند و زایمان طبیعی را برای این افراد ایمن می‌کند.

به طور معمول این افراد در معرض سقط جنین قرار نمی‌گیرند مگر اینکه سطح فاکتورهای مورد نیاز خون آن‌ها کم شده باشد. به همین دلیل باید به صورت مداوم در دوران بارداری تحت مراقبت‌های ویژه باشند.

ازدواج فامیلی و عدم اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی برای غربالگری قبل و بعد ازدواج از مهم‌ترین دلایل بیماری هموفیلی است.

از دو جنبه این ازدواج مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • رابطه زناشویی: باید مراقبت‌های ویژه‌ای در حین رابطه صورت بگیرد.
  • فرزندآوری: شانس بالای مبتلا شدن به هموفیلی در فرزند متولد شده
  • داشتن رابطه جنسی کنترل شده و مراقبت شده
  • شانس داشتن فرزند مبتلا به بیماری هموفیلی

در اکثر موارد دیده شده این بیماری به صورت ارثی به فرزندان منتقل می‌شود با این حال طبق تحقیقات صورت گرفته 30% از افراد مبتلا به هموفیلی سابقه ابتلا به این اختلال را در خانواده خود ندارند.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بیماری هموفیلی و ازدواج

  1. ....... گفت:

    سلام من دوتا از دایی هام ازدواج کردن هرکدوم ۳-۴ تا بچه دارن خداروشکر بچهاشونم سالمن
    چرا از هموفیلی یه بیماری میسازین که آدم بترسه
    من ۳۰ سالمه فقط تو بچگی مفصل زانوم خون ریزی کرده الانم شغلم آزاده کارگری میکنم
    کار برامون پیدا نمیکنید حمایت نمکنید لااقل از این متن ها نزارین که کسی هم که قراره باهامون ازدواج کنه بترسه جواب منفی بده
    راست میگید یه خورده حمایت کنید بیماران هموفیلی رو

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      وظایف علمی سایت اطلاع رسانی است
      و هشدار برای پیگیری درمان
      تندرست باشید

  2. ناشناس گفت:

    سلام پسرم ۲۰سالش دختر خاله خودشو میخواد که بیماری هموفیلی داره ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      sghl
      یکی از نگرانی‌های بزرگ بیماران هموفیلی نگرانی از ایجاد خونریزی در روابط زناشویی است. مشکل دیگر بررسی احتمال به دنیا آوردن فرزند سالم یا فرزند مبتلا به هموفیلی است. به همین دلیل قبل از ازدواج باید آزمایش‌های لازم انجام شود و در صورت احتمال هموفیلی نوع آن مشخص شود