درمان خشکی واژن چیست؟ درمان خانگی خشکی واژن را بشناسید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

روش‌های درمان خشکی واژن متعدد هستند که برخی از آنها نیازمند مداخله پزشکی هستند. شرط اول درمان خشکی واژن دانستن علت آن است. برای درمان این علامت حتما به پزشک مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
درمان خشکی واژن چیست؟ درمان خانگی خشکی واژن را بشناسید.

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

اگر به خشکی واژن مبتلا هستید می‌دانید که چه عوارضی برای شما ایجاد می‌کند. بنابراین درمان خشکی واژن از مهمترین مواردی است که در سلامت و بهداشت زنان باید مورد توجه قرار گیرد. درمان‌های خشکی واژن بسیار متنوع هستند و به روش‌های دارویی و خانگی تقسیم می‌شوند. توجه داشته باشید که اگر با این علامت مواجه شدید حتما باید از یک متخصص کمک بگیرید.

برای درمان خشکی واژن می‌توانید به دکتر زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. برای دریافت نوبت از بهترین دکترهای زنان و دکترهای مامایی می‌توانید به وبسایت نوبت دهی آنلاین دکترتو مراجعه کنید. امکان دریافت مشاوره آنلاین هم برای شما وجود دارد.

درمان خشکی واژن فوری با کرم های موضعی استروژن

حتما می‌پرسید که چگونه خشکی واژن را از بین ببریم! اصلی‌ترین قدم برای درمان خشکی واژن دانستن علت خشکی واژن است. یکی از درمان‌های رایج خشکی واژن (درمان قطعی خشکی واژن) که به دلیل سطوح پایین استروژن ایجاد می‌شود، درمان موضعی استروژن است. بدین صورت که دارو به طور مستقیم در واژن استفاده می‌شود و به بهبود علائم خشکی واژن کمک می‌کند. روش موضعی استفاده از استروژن در سطح واژن در مقایسه با استروژن خوراکی جذب کمتری دارند.

مثال‌هایی از درمان موضعی استروژن عبارتند از:

  • حلقه‌ی Estring: حلقه‌ی نرم و انعطاف‌پذیر که آن را داخل واژن می‌گذارند به طور مداوم کمی استروژن آزاد شده و مستقیما به بافت‌ها می‌رسد. این حلقه هر سه هفته یک‌بار تعویض می‌شود.
  • استفاده از پماد درمان خشکی واژن و کرم‌های واژینال Estrace و Premarin: برای قراردادن کرم‌های استروژن در داخل واژن از روان‌کننده‌ها استفاده کنید. مصرف کرم‌های استروژن یک درمان مؤثر و قابل‌تحمل برای آتروفی و خشکی واژن است.
  • قرص استروژن واژینال (Vagifem): در این روش از یک لوبریکانت برای قراردادن قرص در واژن استفاده می‌کنند.

افراد مبتلا به سرطان سینه یا افرادی که باردار یا شیرده هستند باید در مورد ایمنی استفاده از استروژن موضعی با پزشک خود مشورت کنند.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

درمان خشکی واژن با قرص لاکتوفم

در برخی مواقع ممکن است برای درمان خشکی واژن قرص لاکتوفم کارساز باشد. این قرص در درمان عفونت‌های ادراری و تناسلی استفاده می‌شود. همچنین افرادی که به دلیل یائسگی دچار خشکی می‌شوند، می‌توانند از این دارو استفاده کنند. این قرص دارای سویه باکتریایی ایمن و مفید است و پس از تکثیر در دستگاه گوارش خود را به محیط واژن می‌رساند.

درمان خشکی واژن هنگام دخول (+درمان خانگی خشکی واژن هنگام دخول)

اگر خانم به خشکی واژن مبتلا باشد، قطعا هنگام نزدیکی به درد و ناراحتی دچار می‌شود. برای برطرف کردن درد هنگام نزدیکی و احتمالا لکه بینی هنگام سکس (اگر به خشکی واژن مرتبط باشد) باید به دکتر مراجعه کنید. برخی از روش‌های زیر می‌توانند در هنگام دخول برای شما احساس بهتری ایجاد کنند؛

۱. استفاده از مرطوب کننده های واژینال

برای برگرداندن رطوبت به واژن خود از مرطوب‌کننده‌ استفاده کنید. در صورت نیاز از مرطوب‌کننده هر چند روز یک بار از آن استفاده کنید. اثرات مرطوب‌کننده کمی پایدار تر از روان‌کننده است.

خشکی واژن داری و به دنبال درمان هستی؟

از بهترین متخصص زنان نوبت بگیر.

۲. ژل لوبریکانت برای خشکی واژن

روان‌کننده‌ها قبل از رابطه‌ی جنسی و برای کاهش حس ناخوشایند هنگام دخول استفاده می‌شوند. بهتر از آن‌هایی که حاوی گلیسیرین یا مواد گرم نیستند استفاه کنید چرا که ممکن است باعث بروز حساسیت شود. همچنین از انواعی که بر پایه‌ی آب هستند استفاده کنید.

بنابراین می‌توانید از لوبریکانت برای خشکی واژن در هنگام سکس استفاده کنید تا واژن را مرطوب کند و درد در هنگام نزدیکی را کاهش دهد. روان‌کننده‌های محلول در آب نسبت به روان‌کننده‌های روغنی بهتر هستند، زیرا باعث تحریک واژن نمی‌شوند و به کاندوم هم آسیبی نمی‌رساند. البته اگر می‌خواهید در زمانی کوتاه خشکی واژن به طور کلی و در سایر مواقع به جز رابطه جنسی هم برطرف شود، می‌توانید از داروهای هورمونی زیر نظر پزشک استفاده کنید.

۳. تغییر سبک زندگی

علاوه بر این‌ها با تغییر سبک و عادات زندگی خود می‌توان خشکی واژن را بهبود داد. برای این منظور موارد زیر را رعایت کنید؛

  • از لباس‌های زیر نخی و گشاد استفاده کنید. لباس‌های زیر گشاد باعث گردش هوا در ناحیه‌ی واژن می‌شوند و باکتری‌ها کمتر می‌توانند رشد کنند.
  • مصرف مکمل‌هایی مانند: ویتامین E ویتامین A امگا ۳
  • تغییر رژیم غذایی: نوشیدن زیاد آب، مصرف سویا.
  • ورزش: با دکتر خود درمورد ورزشی که برای شما مناسب است مشورت کنید و همان را به صورت روتین انجم دهید.

۴. داروی خشکی واژن چیست؟

برای درمان خشکی واژن می‌توانید از استروژن واژینال استفاده کنید. با استفاده از این نوع استروژن می‌توانید با میزان کمتری از استروژن نسبت به داروهای خوراکی علاءم را بهبود ببخشید. این نوع از استروژن در اشکالی مختلفی از جمله:

  • کرم واژینال استروژن: این کرم را با استفاده از اپلیکاتور مستقیما وارد واژن می‌کنید. برای مدت استفده از آن با دکتر خود مشورت کنید اما معمولا هر روز به مدت دو تا سه هفته و پس از آن دو تا سه روز در هفته استفاده می‌شود.
  • اسپمیفن: این قرص که به‌صورت روزانه مصرف می‌شود دردناکی رابطه‌ی جنسی را برای کسانی که به خشکی واژن دچار هستند را کاهش می‌دهد.
  • شیاف واژینال استروژن: این شیاف با دوز پایین حدود ۵ سانتی‌متر وارد کانال واژن می‌شود و تا هفته‌ها هر روز باید استفاده شود اما پس از آن دو بار در هفته لازم است از آن استفاده شود.
داروی خشکی واژن چیست؟
حلقه استروژن حلقه‌ای است که داخل وازن قرار داده می‌شود و به آرارمی از خود استروژن آزاد می‌کند.

پماد درمان خشکی واژن

برای درمان این عارضه داروهای استروژن در داروخانه موجود است. برخی از این داروها موضعی بوده و به‌صورت پماد استفاده می‌شوند. جذب استروژن از طریق پماد کمتر از جذب در حالت قرص است و عوارض آن کمتر می‌شود. یک نوع از این پماد به‌صورت کرم واژینال استفاده شده که با استفاده از اپلیکاتور وارد واژن می‌شود.

کرم واژینال برای خشکی واژن

کرم‌های واژینال باید وارد واژن شوند تا تأثیر خود را داشته باشند. برای واردکردن کرم در واژن از اپلیکاتور استفاده می‌کنند. کرم واژینال دارای استروژن است و افزایش استروژن به خیس شدن واژن کمک می‌کند.

درمان خشکی واژن فوری در خانه و درمان خشکی واژن در طب سنتی

روش‌های خانگی که برای درمان خشکی واژن وجود دارند عبارتند از:

  • رابطه‌ی جنسی: رابطه‌ی جنسی منظم با همسر می‌تواند میزان خشکی واژن را کم کند. در واقع هنگام مقاربت جریان خون به واژن افزایش یافته و باعث افزایش ترشحات واژن می‌شود و خشکی واژن را برطرف می‌کند.
  • غذاهای حاوی فیتواستروژن: فیتواستروژن ترکیباتی هستند که مشابه استروژن در بدن عمل می‌کنند. فیتواستروژن در غذاهای گیاهی مانند سویا، آجیل، مغز‌ها و دانه‌ها، پنیر و لوبیا یافت می‌شود.
  • استفاده از روان‌کننده هنگام رابطه جنسی می‌تواند درد ناشی از خشکی را کم کند. روان‌کننده‌ها به واژن رطوبت داده و باعث تسکین درد می‌شوند.
  • تغییراتی در رابطه جنسی داشته باشید. معاشقه قبل از سکس شما را برای رابطه جنسی آماده می‌کند. رابطه جنسی را به‌آرامی شروع کنید تا غدد بارتولین زمان کافی برای روان‌کردن واژن داشته باشند.
  • تمرینات لگن را انجام دهید. تمرینات مربوط به لگن عضلات ضعیف واژن را هم تقویت می‌کند. ورزش‌هایی مانند کگل می‌تواند باعث افزایش خون‌رسانی به واژن شود.

۱. درمان خشکی واژن با عسل

یکی از روش‌هایی که برای درمان خشکی توصیه می‌شود، استفاده از عسل است. اگر به دنبال روش‌های خانگی و طبیعی برای رفع این مشکل هستید، می‌توانید مقداری عسل را در آب ترکیب کرده و درون این آب بنشینید. شستشوی واژن با عسل تاثیر بسیار خوبی در کاهش این عارضه دارد.

۲. روغن گیاهی برای خشکی واژن: درمان خشکی واژن با روغن زیتون

یکی از مواردی که در طب سنتی برای درمان خشکی واژن توصیه می‌شود، استفاده از روغن گیاهی و روغن زیتون است. در میان روغن‌های گیاهی روغن کنجد گزینه خوبی برای رفع خشکی است. یک پنبه را به روغن کنجد آغشته کرده و داخل و بیرون واژن را چرب کنید. از روغن‌های دیگری مانند رون بادام، روغن بنفشه یا روغن کتان نیز می‌توان برای این مورد استفاده کرد.

تغییر رژیم غذایی هم می‌تواند در کاهش خشکی کمک کند. سعی کنید به‌جای خوردن غذاهای چرب و سرخ شده از غذاهای آبکی مانند انواع سوپ استفاده کنید. البته مصرف مواد غذایی مانند آبمیوه‌های صنعتی، چای، نوشابه و غذاهای کنسروی باید محدود شود.

۳. درمان گیاهی خشکی واژن: درمان خشکی واژن با رازیانه

رازیانه گیاهی از خانواده‌ی هویج است که حاوی ترانس آنتول و دیانتول است که بر استروژن اثر می‌گذارند. رازیانه باعث بهبود قاعدگی و کاهش علاءم یاءسگی می‌شود.

روغن نارگیل برای خشکی واژن بهترین روغن برای خشکی واژن است؟
روغن نارگیل می‌تواند یک درمان خانگی و موثر و ایمن برای درمان خشکی واژن باشد.

متن انگلیسی:
«Treatment options for vaginal dryness typically depend on the cause.»
ترجمه متن:
«درمان خشکی واژن به علت آن بستگی دارد.»

clevelandclinic

۴. روغن نارگیل برای خشکی واژن بهترین روغن برای خشکی واژن است؟

استفاده از روغن نارگیل تاثیر خوبی روی درمان خشکی واژن دارد. برای استفاده از این روغن می‌توانید مقداری پنبه را به آن آغشته کرده و در قسمت خارجی و داخلی واژن بمالید. انجام این کار چند بار در روز به‌مرور خشکی واژن را برطرف می‌کند. البته اگر خشکی به دلیل مصرف داروی خاص یا بیماری زمینه‌ای باشد، لازم است اقدامات پزشکی انجام شود.

۵. دمنوش برای خشکی واژن

در طب سنتی استفاده از گل ختمی نیز برای این عارضه توصیه می‌شود. گل ختمی را در آب بجوشانید و پس از ولرم شدن آن، درون آب بنشینید. این کار را روزی چند بار تکرار کنید خشکی برطرف شود.

بهترین روش درمان خشکی واژن چیه؟ علت رو با آزمایش پاپ اسمیر پیدا کن!

درمان خشکی واژن در یائسگی چیست؟

در طول یائسگی بدن دچار تغییراتی می‌شود. یکی از علائم یائسگی خشکی واژن است که علت آن کاهش سطح استروژن بدن و نازک شدن بافت واژن است. در این شرایط مقاربت می‌تواند دردناک باشد. پزشک برای درمان این مشکل مرطوب‌کننده یا روان‌کننده واژن را پیشنهاد می‌دهد.

داروهای حاوی استروژن هم می‌توانند به درمان این مشکل کمک کنند مثلی پماد خشکی واژن در یائسگی که بر پایه‌ی استروژن است. این داروها به‌صورت کرم واژینال، قرص یا چسب هورمونی ارائه می‌شوند. استروژن خوراکی در طول یائسگی برای درمان گرگرفتگی و خشکی واژن استفاده می‌شود. اما معمولا برای کسانی که قبلا مبتلا به سرطان بوده‌اند تجویز نمی‌شود. اگر مبتلا به سرطان نبوده‌اید هم استروژن هم پروژسترون ممکن است برایتان تجویز شود. خانم‌ها در زمان یائسگی باید فعالیت جنسی منظم داشته باشند تا بافت‌های سالم واژن حفظ شوند. ژل برای خشکی واژن در نزدیکی افراد یائسه موثر است.

درمان پزشکی خشکی واژندرمان خانگی خشکی واژن
استروژن تراپیعسل درمانی
لاکتوفمدرمان طب سنتی با روغن‌های گیاهی
درمان عفونت با آنتی بیوتیک‌هادمنوش گل ختمی
کنترل یائسگی زودرسرازیانه
پماد و کرم‌های هورمونی و روان کنندهاستفاده از لوبریکانت
درمان خشکی واژن

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر به خشکی واژن مبتلا هستید برای درمان آن روش‌های مختلفی در دسترس است. برخی از درمان‌های خشکی واژن روش‌های ساده‌ی خانگی و برخی دیگر روش‌های پیچیده و دارویی هستند. اینکه کدام یک از روش‌های درمان خشکی واژن برای شما مناسب است به علت خشکی واژن بستگی دارد. بنابراین برای درمان خشکی واژن باید به دکتر زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید.

برای دریافت نوبت از لیست بهترین پزشکان زنان زایمان و لیست بهترین دکترهای مامایی می‌توانید به وبسایت نوبت دهی آنلاین دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین دکترهای محل زندگی خود و سراسر ایران آشنا شوید و از آنها نوبت حضوری یا مشاوره بگیرید. برای دریافت مشاره آنلاین از لینک‌های مستقیم زیر کمک بگیرید:

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

در مواردی که علت پیچیده نباشد و با تغییر سبک زندگی برطرف شود، می‌تواند روشی کمک‌کننده و درمانی باشد.

در مواردی که به عفونت‌های زنان مرتبط باشد، ممکن است دشوار نباشد اما در مواردی که به یائسگی زودرس و اختلالات هورمونی مرتبط است، نیازمند بررسی‌های دقیق‌تر و تخصصی‌تر است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درمان خشکی واژن

  1. ناشناس گفت:

    سلام کپسول فمی لاکت هم برای واژن خوبه یا فقط فمی لاکت؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      سوالتان را دقیق تر بپرسید
      ممنونم

  2. ناشناس گفت:

    سلام ۳۸ سالمه پروئد نمیشم خشکی واژن شدید دارم لطفن رهنمائیم کنید ممنون میشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      شما علایم کیست شدید تخمدانی دارید
      حتمن باید سونو انجام دهید و درمان را اغاز کنید
      وگرنه دچار یایسگی زودرس می شوید

  3. ناشناس گفت:

    سلام من فکر میکنم بخاطر خود ارضایی مکرر باعث شدم ک واژنم خشک بشه و موقع ارضا شدن با همسرم باید تو حالت خاصی ارضا شم یا نقطه خاصی باید چیکار کنم ک خوب بشه لطفا راهنماییم کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از ژل های روان کننده استفاده کنید
      برای ارضا از پوزیشن های نزدیک به لرضا ست استفاده کنید

  4. ن.ش گفت:

    سلام من ۲۶سالمه وکیست تخمدان دارم دارو مصرف نمیکنم خشکی واژن دارم چه کاربایدبکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نیاز به داروهای ترکیبات استروژن زیر نظر متخصص دارید

  5. پری گفت:

    سلام ۴۲ ساله هستم قرص مدافینیل مصرف میکنم و اخیرا هنگام نزدیکی خشکی واژن دارم آیا از اثرات این قرص میتونه باشه ممنونم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      خشکی واژن و اختلالات ادراری از عوارض این داروست

  6. پری گفت:

    سلام ۴۲ ساله هستم قرص مدافینیل مصرف میکنم و اخیرا خشکی واژن دارم آیا از اثرات این قرص میتونه باشه ممنونم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      خشکی واژن و اختلالات ادراری از عوارض این داروست

  7. بهار گفت:

    ۳۸ ساله هستم یکسال زایمان طبیعی انجام دادم از اون موقع خشکی وازن رفتم ازمایش پاپ اسمیر دادم مشکل نداشت عفونت هم ندارم کرم واژینال باریچ استفاده کردم تاثیر نداشت مشکل تیرویید هم ندارم کمکم کنید چکار کم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از داروهای استروژنی تحت نظر پزشک مصرف کنید
      معموولا جواب می دهد ولی نیاز به مصرف طولانی دارد
      مکمل ویتامین آ هم مهم است
      کربوکسی تراپی برای درمان خشکی واژن هم در نهایت انجتم می شود

  8. ش. ت گفت:

    با درود فراوان خدمت شما
    ۴۵ ساله هستم خیلی زود یائسه شدم خشکی واژن خیلی زیاد دارم. لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در اسرع وقت نیاز به ازمایش هورمونی و سونوگرافی تخمدان دارید
      جدی بگیرید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/ob-gyn

  9. س.م گفت:

    سلام من ۳۵ سالمه ومتاهل هستم به خاطر ریزش مو متخصص پوست قرص اسپیرونولاکتون۱۰۰رو دو سال برام نوشتن ومن یک سال ونیم اونو مصرف کردم والان دچار خشکی واژن شدم ومیل جنسیم خیلی کمتر از قبل شده میخواستم بدونم الان که این قرص رو قطع کردم به حالت قبلیم برمیگردم میشه راهنماییم کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله احتمالا از عوارض داروست
      اگر مشکل مو برطرف شده با نظارت پزشک می توانید قطع کنید

  10. کاترینا گفت:

    سلام عزیز ۳۳سالمه خشکی واژن دارم ممنون میشم منو راهنمایی کنید این مشکل من حل بشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال خشکی در اثر بیماری قارچی وجود دارد
      نیاز به شیاف واژینال می باشد