چه راهی برای کنترل حساسیت پوستی وجود دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

حساسیت پوستی عبارت است از واکنش نامناسب و بیش از حد پوست به عوامل خارجی مانند مواد شیمیایی، قارچ‌ها، باکتری‌ها، آفت‌کش‌ها، نور خورشید، و حتی برخی مواد طبیعی مانند گرده گل و حیوانات خانگی. واکنش‌های پوستی معمولاً شامل خارش، قرمزی، تورم، خشکی، ترشح، پوست خشک و تر، و حتی تشدید آسم و عوارض دیگر می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 10 دقیقه
حساسیت پوستی

حساسیت پوستی، به هر ناحیه از پوست تحریک‌شده یا متورم در بدن افراد گفته می‌شود. بثورات اغلب خارش‌دار و دردناک‌اند و می‌توانند در رنگ‌های مختلف روی پوست ظاهر شوند. به زبانی دیگر راش یا حساسیت پوستی را می‌توان به‌عنوان یک ازدیاد حساسیت گسترده در ضایعات پوستی تعریف کرد و این یک اصطلاح پزشکی بسیار گسترده است.

بثورات پوستی می‌تواند قرمز، ملتهب، برآمده و همچنین خشک، خارش‌دار یا دردناک باشد. علت اصلی درماتیت است و مربوط به زمانی است که پوست شما به مواد حساسیت‌زا یا محرک واکنش نشان می‌دهد. باکتری‌ها، ویروس‌ها، آلرژن‌ها و شرایطی از جمله اگزما، کهیر و پسوریازیس می‌توانند منشا بثورات پوستی باشند.

انواع حساسیت های پوستی

کودکان و بزرگسالان می‌توانند انواع بیماری های پوستی را تجربه کنند. اختلالات پوستی ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد که تنها یکی از دلایل آن آلرژی است. آنها عمدتاً به رنگ قرمزند اما ممکن است بسته به رنگ پوست، ظاهری متفاوت‌تر هم داشته باشند. در پوست‌های تیره حساسیت پوستی با رنگ‌های بنفش تا خاکستری یا حتی سفید هم دیده می‌شود. انواع حساسیت های پوستی را می‌توان براساس منبع و دلیل بروز آلرژی، محل ظاهرشدن راش‌ها، شدت و نوع آنها و شکل و ظاهری که دارند دسته‌بندی کرد. معمولاً در قدم اول انواع حساسیت‌های پوستی با عکس تشخیص داده‌شده و دسته‌بندی می‌شود.

درماتیت آتوپیک یا اگزما، درماتیت تماسی (رایج‌ترین نوع آلرژی پوستی)، کهیر و آنژیوادم از انواع حالت‌های حساسیت پوستی هستند که هر یک به دلیلی متفاوت و با نشانه‌های مجزا بروز می‌کنند. اگر می‌خواهید بدانید اگزما پوستی چیست، باید عکس آن را به متخصص پوست نشان دهید. سایر موارد می‌تواند در نتیجه بیماری‌های خودایمنی یا حساسیت به ترکیباتی مانند حساسیت پوستی به الکل، حساسیت به دارو و حساسیت به عفونت‌های ویروسی و باکتریایی ایجاد شوند. پسوریازیس هم یکی از رایج‌ترین انواع حساسیت‌های پوستی رایج در دنیاست. برای اینکه بدانید پسوریازیس چیست، به این مطلب مراجعه کنید.

علائم حساسیت پوستی

همان‌طور که گفته شد بیماری‌های پوستی در قالب حساسیت و کهیر انواع مختلفی دارند و به همین دلیل هم علائم ممکن است متفاوت باشد. رایج‌ترین نشانه‌های حساسیت پوستی شامل موارد زیر است.

  • راش
  • خارش پوست
  • قرمزی
  • تورم
  • برآمدگی‌های جوش‌مانند برجسته
  • پوسته‌پوسته شدن و پوست ترک‌خورده می‌شود.

در بین تمام علائم، خارش، قرمزی و تورم در اکثر آلرژی‌های پوستی رایج است. بااین‌حال تفاوت‌هایی وجود دارد که به تشخیص شرایط خاص کمک می‌کند. نکته مهم در خصوص علائم این است که گاهی همراه نشانه‌های معمول ممکن است سایر علائم نیز بروز کند که از جمله آنها می‌توان به علائم تنفسی، سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، تنگی‌نفس و شوک آنافیلاکسی اشاره کرد.

مهمترنی علائم حساسیت پوستی شامل قرمزی، تورم، کهیر و خارش است.
مهمترنی علائم حساسیت پوستی شامل قرمزی، تورم، کهیر و خارش است.

حساسیت پوستی خارش و قرمزی

از جمله رایج‌ترین علائم بروز حساسیت پوستی قرمزشدن ناحیه حساس‌شده و خارش پوست بدن است. در اکثر آلرژی‌ها ناحیه‌ای که در تماس با مواد آلرژن بوده است قرمز می‌شود و خارش شدیدی دارد. حتی گاهی اوقات در کنار قرمزی و خارش، کهیرهای دردناک هم دیده می‌شود. معمولاً آلرژی‌های پوستی از نوع اگزما چنین نشانه‌هایی دارد.

حساسیت پوستی دون دون کبود

یکی دیگر از علائم بروز حساسیت پوستی کبودی‌های روی پوست و متورم‌شدن آن است. ورم با حساسیت همراه است و می‌تواند در بخش‌های مختلف بدن دیده شود. معمولاً این حالت از نشانه‌های حساسیت پوستی به الکل است.

حساسیت پوستی و جوش های ریز

یکی دیگر از علائم حساسیت پوستی جوش‌های بسیار ریز و متعددی است که در ناحیه حساس‌شده پوست ظاهر می‌شود.

برای بررسی آلرژی پوستی باید به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر دچار مشکلات پوستی هستید، باید با متخصص پوست مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین با دکتر پوست وجود دارد.

پوستت دچار بیماری شده؟ پوسته ریزی می‌کنه؟

همین حالا نوبت دکتر بگیر!

علت حساسیت پوستی

بروز حساسیت های پوستی می‌تواند دلایل بسیار مختلفی داشته باشد.

  • مصرف داروها
  • برخورد با مواد آلرژن
  • وجود بیماری‌های خودایمنی
  • حساسیت‌های غذایی
  • بیماری‌ها و عفونت‌های ویروسی و باکتریایی
  • بیماری‌های زمینه‌ای
  • رنگ و متریال لباس
  • برخی گیاهان مانند پیچک سمی
  • مواد شیمیایی لاتکس‌دار
  • مواد غذایی
  • برخی داروها از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها
  • عفونت‌های باکتریایی، ویروسی، قارچی و انگلی

همه این موارد می‌توانند از علل بروز حساسیت‌های پوستی باشند که قطعاً علائم، شدت، الگوی حساسیت و  غیره با هم متفاوت است.

سایر علت بروز حساسیت پوستی را می‌توان در شرایط پزشکی خاص مانند درماتیت استاز، بیماری آدیسون، درماتیت نگلکتا، درماتومیوزیت، عارضه نقرس، پورفیریا، پسوریازیس، بیماری کاوازاکی و ایکتیوز ولگاریس جست‌وجو کرد.

متن انگلیسی:
Infections that involve bacteria, viruses, fungi, or parasites can also cause a rash. These rashes will vary depending on the type of infection. For instance, candidiasis, a common fungal infection, causes an itchy rash that generally appears in skin.
ترجمه متن:
عفونت‌هایی که شامل باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها یا انگل‌ها می‌شوند نیز می‌توانند باعث ایجاد بثورات شوند. این بثورات بسته به نوع عفونت متفاوت خواهد بود. به‌عنوان‌مثال، کاندیدیازیس، یک عفونت قارچی رایج، باعث ایجاد بثورات خارش‌دار شده که به‌طورکلی در پوست ظاهر می‌شود.

medicalnewstoday
علل حساسیت پوستی می‌تواند متنوع باشد.
علل حساسیت پوستی می‌تواند متنوع باشد که شامل ژنتیک، مواد آلرژی‌زا، استفاده از محصولات شیمیایی نامناسب، تغذیه نامناسب، تماس با مواد شیمیایی در محیط کار و زندگی است.

۱. حساسیت پوستی در کودکان

یکی از انواع رایج حساسیت پوستی کودکان اگزماست که حداقل ده درصد از کودکان سراسر جهان با آن درگیرند. دقیقاً علت آن معلوم نیست و می‌توان بروز اگزما را به دلایل مختلفی مربوط دانست. علائم حساسیت پوستی کودکان معمولاً شامل راش‌های قرمز، خارش‌های پوستی شدید، خشکی پوست و لکه‌های پوستی می‌شود.

هوای خشک، تعریق بیش‌ازحد، حساسیت به لباس، برخی صابون‌ها و مواد شوینده، غذاهایی مانند تخم‌مرغ، آجیل، شیر گاو، گندم، سویا و غذاهای دریایی می‌تواند علت حساسیت پوستی در کودکان باشد. درماتیت تماسی نیز در کودکان به دنبال لمس مواد آلرژن مانند فلزات، گیاهان، مواد شیمیایی و داروها ممکن است به وجود بیاید.

۲. حساسیت پوستی در ناحیه تناسلی

نوعی از حساسیت پوستی نیز به‌صورت خارش و سوزش و راش‌های قرمزرنگ در اطراف ناحیه تناسلی ایجاد می‌شود که علت آن وجود برخی از انواع بیماری پوستی، قارچ‌ها، عفونت‌های باکتریایی، تحریک ناشی از محصولات بهداشتی مانند صابون و مواردی ازاین‌دست است. رایج‌ترین نشانه در این نوع حساسیت قرمزی پوست است.

۳. حساسیت پوستی در واژن

پوست فرج بسیار حساس بوده و بنابراین تحریک این قسمت از بدن بسیار شایع است. علل شایع تحریک عبارت‌اند از:

  • عرق‌کردن
  • پوشیدن لباس‌های تنگ
  • اگزما / درماتیت
  • مسائل بهداشت شخصی
  • آلرژی به محصولات بهداشت جنسی
  • عفونت‌ها و بیماری‌های پوستی مانند لیکن اسکلروزوس

۴. حساسیت پوستی به گل و گیاه

برخی از افراد هم به دلیل تماس با برخی گیاهان و گرده‌های آنها دچار حساسیت‌های پوستی و کهیر می‌شوند. حتی خاک گیاهان هم می‌تواند از عوامل اصلی بروز اگزما یا علت کهیر زدن بدن باشد.

۵. حساسیت فصلی پوستی

از دیگر علل بروز حساسیت پوستی می‌توان به حساسیت‌های فصلی اشاره کرد. برای مثال پوست برخی از افراد در فصل زمستان یا پاییز، خشک، ترک‌خورده و قرمزرنگ می‌شود. یکی از دلایل اصلی بروز آلرژی‌های پوستی، سرما یا گرمای شدید هواست.

۶. آلرژی و حساسیت پوستی

آلرژی به ترکیبات مختلف مانند لاتکس، داروها، مواد غذایی و غیره می‌تواند به‌صورت اگزما و حساسیت‌های پوستی ظاهر شود که این نشانه واکنش بدن در مواجه با مواد آلرژن است. علائم آلرژی شدید خطرناک بوده و باید به پزشک مراجعه کنید.

۷. حساسیت پوستی به نوار بهداشتی

یکی از دلایل رایج حساسیت پوستی در بانوان، خصوصاً قرمزی، خارش پوست و حساسیت ناحیه تناسلی در زنان، حساسیت داشتن به نوار بهداشتی است.

۸. حساسیت پوستی بعد از عمل بینی

بعد از عمل بینی پوست اطراف بسیار حساس شده و خارش پوست ایجاد می‌شود. این حالت یکی از عوارض رایجی است که افراد بعد از عمل بینی تجربه می‌کنند. سوالات بعد از عمل بینی را از متخصص گوش و حلق و بینی بپرسید.

برای مدیریت حساسیت پوستی باید از مواد شیمیایی نامناسب و آلرژی‌زا پرهیز کرد.
برای مدیریت حساسیت پوستی باید از مواد شیمیایی نامناسب و آلرژی‌زا پرهیز کرد

تشخیص حساسیت پوستی

ازآنجایی‌که بسیاری از موارد می‌توانند باعث ایجاد بثورات پوستی شوند، تشخیص آن مشکل است. متخصص پوست بثورات را بررسی می‌کند، علائم شما را ارزیابی می‌کند و یک سابقه پزشکی می‌گیرد. ممکن است تحت آزمایشاتی قرار بگیرید، مانند:

  • بیوپسی: ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما می‌تواند یک نمونه کوچک (بیوپسی) از پوست یا سایر بافت‌های شما برای بررسی وجود ویروس یا باکتری بگیرد.
  • تست آلرژی: تست‌های آلرژی، مانند تست‌های پوستی (خراش) و تست‌های پچ، آلرژن‌ها را شناسایی می‌کنند. تست پریک برای تشخیص کهیر مفید است. تست پچ برای تشخیص درماتیت تماسی آلرژیک مفید است. در این آزمایش‌ها، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی پوست شما را در معرض مقادیر کمی از مواد آلرژی‌زا قرار می‌دهد و واکنش نشان می‌دهد. ممکن است فقط برای چند آلرژن یا تعداد زیادی به‌طور هم‌زمان آزمایش شوید. اگر پوست قرمز شود، متورم شود یا بثورات ایجاد شود، آلرژی دارید. برای اطلاع از هزینه تست آلرژی پوستی باید با پزشک صحبت کنید.
  • آزمایش خون: برخی از بیماری‌های پوستی می‌تواند ناشی از آنتی‌بادی‌هایی باشد که در خون شما در گردش هستند و ممکن است با آزمایش خون قابل‌تشخیص باشد.

علاوه‌بر این موارد معمولاً پزشک درخصوص سابقه خانوادگی و سابقه بروز انواع آلرژی نیز از شما سوالاتی می‌پرسد تا در روند تشخیص و درمان از آنها استفاده کند.

آیا به حساسیت پوستی دچار شدی؟ همین حالا نوبت بگیر!

درمان حساسیت پوستی

درمان بثورات پوستی به علت آن بستگی دارد. گاهی تنها راه‌حل و بهترین گزینه دوری از عوامل تحریک‌کننده پوست و عامل حساسیت پوستی است. درواقع تنها با کنارگذاشتن عوامل آلرژی پوستی، مشکل برطرف می‌شود.

در برخی مواقع هم به درمان‌های بیشتر نیاز است. گاهی اوقات ممکن است درمان هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد تا به‌صورت کامل بثورات از بین بروند. به‌صورت معمول برای درمان حساسیت پوستی قرمزی و خارش از داروهای آلرژی مختلف استفاده می‌شود. نکته مهم این که گاهی اوقات نمی‌توان به‌صورت کامل حساسیت پوستی را درمان کرد و پزشک بیشتر از واژه کنترل و مدیریت آلرژی به‌جای واژه درمان استفاده می‌کند.

در صورت بروز واکنش‌های پوستی شدید، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و درمان لازم را انجام دهید
در صورت بروز واکنش‌های پوستی شدید، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و درمان لازم را انجام دهید

۱. قوی ترین قرص ضد حساسیت پوستی

داروهای ضد آلرژی مختلفی ممکن است برای درمان و مدیریت آلرژی و حساسیت پوستی تجویز شوند. یکی از قوی‌ترین داروهای ضد آلرژی، آنتی‌هیستامین‌های خوراکی‌اند که می‌توانند خارش را کاهش دهند. گاهی نیز در موارد اگزمای شدید از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی و قرص ضد حساسیت و خارش پوست استفاده می‌شود.

۲. پماد حساسیت پوستی

برخی از داروهایی که برای درمان حساسیت پوستی تجویز می‌شوند به‌صورت کرم یا پمادهای ضدالتهاب‌اند. از جمله رایج‌ترین آنها که به‌عنوان پماد حساسیت پوستی خارش و قرمزی شناخته می‌شود، کرم‌های هیدروکورتیزون هستند که می‌توانند التهاب و خارش را تسکین دهند.

پماد آنتی هیستامین برای حساسیت پوستی

یکی از گزینه‌های درمانی موثر پماد حساسیت پوستی خارش و قرمزی است که به‌عنوان پماد آنتی‌هیستامین شناخته می‌شود. این پماد به‌عنوان یک داروی ضدحساسیت می‌تواند خارش‌های پوستی را کنترل کند تا به‌این‌ترتیب قرمزی پوست نیز کنترل شود.

پماد حساسیت پوستی کودکان

برای درمان خشکی پوست کل بدن کودک یا رفع قرمزی و خارش پوستی پزشک از انواع پماد حساسیت پوستی مخصوص کودکان استفاده می‌کند که با پوست حساس آنها سازگاری دارد. اکثر پمادهای حساسیت پوستی کودکان حاوی مرطوب‌کننده هستند تا خشکی را کاهش دهند. برخی از این داروها شامل پمادهای استروئیدی می‌شوند.

۳. شربت حساسیت پوستی کودکان

برای درمان حساسیت پوستی در کودکان از شربت ضد آلرژی یا آنتی‌هیستامین سیتریزین استفاده می‌شود. شربت سیتریزین می‌تواند علائم آلرژی مانند خارش و کهیر را در کودکان کنترل کند.

۴. درمان حساسیت پوستی ناشی از مواد شوینده

یکی از انواع رایج حساسیت پوستی در افراد، حساسیت ناشی از تماس با مواد شوینده و دترجنت‌هاست. برای درمان حساسیت پوستی ناشی از مواد شوینده راه‌حل‌های زیر توصیه می‌شود:

  • استفاده از کرم استروئیدی مانند هیدرو کورتیزون یک‌درصد می‌تواند به تسکین خارش و التهاب کمک زیادی کند.
  • از انواع لوسیون ضدخارش مانند لوسیون حاوی کالامین استفاده کنید. این ترکیبات می‌توانند پوست را تسکین دهند و از خراشیدگی پوست جلوگیری کنند.
  • مصرف آنتی‌هیستامین مناسب
  • استفاده از کمپرس‌های مرطوب
  • حمام اوتمیل (بلغور جوی دو سر)
  • شستن ناحیه آسیب‌دیده در آب‌خنک، با استفاده از صابون بدون عطر

۵. بهترین درمان حساسیت پوستی ناشی از دارو

بیشتر بثورات ناشی از حساسیت دارویی پس از قطع دارو برطرف می‌شوند، اما واکنش‌های خفیف ممکن است با کرم‌های ضد آلرژی درمان شوند و واکنش‌های جدی نیاز به درمان با داروهایی مانند اپی‌نفرین (تزریق‌شده)، دیفن‌هیدرامین یا کورتیکواستروئید برای جلوگیری از عوارض داشته باشند. شربت دیفن هیدرامین برای گلو درد و سایر علائم حساسیت کاربرد دارد.

در بیشتر موارد می‌توان با استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی موضعی حساسیت پوستی ناشی از مصرف دارو را برطرف کرد. اگر واکنش تست حساسیت پوستی به دارو بسیار شدید باشد و به‌دنبال آن لنفادنوپاتی زیر بغل و تب بروز کند، احتمالاً به مصرف داروهای ضدتب و آسپرین نیاز خواهد بود.

۶. درمان حساسیت پوستی به الکل

در برخی از افراد هم علت بروز حساسیت پوستی تماس با ترکیبات الکلی یا مصرف الکل است. تنها راه جلوگیری از علائم عدم تحمل الکل و واکنش‌های آلرژیک همراه آن پرهیز از مصرف است. برای یک واکنش جزئی ممکن است مصرف آنتی‌هیستامین‌های بدون نسخه یا نسخه‌ای کمک‌کننده باشد و بتواند علائمی مانند خارش یا کهیرهای پوستی را کاهش دهد.

علاوه‌بر این ویتامین C ممکن است برای درمان عدم تحمل خفیف الکل موثر باشد؛ زیرا اثر آنتی‌هیستامینی دارد. کوئرستین داروی آنتی‌هیستامینی دیگری است که می‌توان برای رفع نشانه‌های حساسیت پوستی ناشی از مصرف الکل تجویز کرد. برای رفع قرمزی و التهاب پوستی ناشی از مصرف الکل می‌توان یک پارچه سرد و مرطوب را روی نواحی حساس‌شده قرار داد.

۷. درمان خانگی حساسیت پوستی

در کنار درمان‌های دارویی که توسط متخصص پوست تجویز می‌شود، سال‌هاست از روش‌های درمان خانگی هم برای کنترل و مدیریت حساسیت‌های پوستی استفاده می‌شود. برخی از آنها شامل موارد زیر است:

  • بلغور جو دوسر؛ بلغور جو دوسر دارای انواع مختلفی از خواص بیولوژیکی فعال از جمله ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است. همه اینها می‌توانند به تسکین خارش واکنش‌های آلرژیک پوستی کمک کنند.
  • جوش‌شیرین؛ جوش‌شیرین می‌تواند عدم تعادل pH پوست را برطرف کند و به‌عنوان یک ضدالتهاب برای تسکین آلرژی پوست شما عمل می‌کند.
  • پزشکان طب سنتی انواع گیاهان را برای درمان آلرژی‌های پوستی توصیه می‌کنند. برخی از این گیاهان توصیه‌شده عبارت‌اند از: آلوئه‌ورا، عصاره برگ خرمالو، ریحان، بابونه، گشنیز، گل همیشه‌بهار و غیره.
  • مصرف آب برای حفظ رطوبت پوست
  • استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده با رطوبت زیاد حداقل روزی دو بار روی پوست
  • دوش‌گرفتن روزانه با آب ولرم
  • روغن نارگیل می‌تواند پوست را مرطوب کند. علاوه‌بر این، این ترکیب سرشار از چربی‌های اشباع‌شده بوده و دارای خواص ضدعفونی‌کننده و ضدالتهابی است.

متن انگلیسی:
Oatmeal has a variety of biologically active properties, including antioxidant and anti-inflammatory components. These all can help soothe the itch of allergic skin reactions.
ترجمه متن:
بلغور جو دوسر دارای انواع مختلفی از خواص بیولوژیکی فعال از جمله ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است. همه اینها می‌توانند به تسکین خارش واکنش‌های آلرژیک پوستی کمک کنند.

healthline
یکی از بهترین روش‌های خانگی برای درمان حساسیت پوستی استفاده از روغن نارگیل است.
یکی از بهترین روش‌های خانگی برای درمان حساسیت پوستی استفاده از روغن نارگیل است.

صابون حساسیت پوستی

یکی از مواردی که در صورت داشتن حساسیت‌های پوستی باید رعایت شود، استفاده از شوینده‌های مخصوص و مناسب است. به‌هیچ‌عنوان نباید از صابون‌های معطر استفاده کرد. انتخاب صابون‌های ملایم بدون رنگ یا عطر و استفاده از مواد شوینده ملایم یا بدون عطر اهمیت زیادی در تسریع بخشیدن روند بهبودی دارد. برخی از صابون‌های گیاهی نیز با ترکیبات گیاهی مانند گل همیشه‌بهار، جوش‌شیرین، آلوئه‌ورا و بابونه ساخته شده‌اند و به‌عنوان صابون ضدحساسیت از آنها استفاده می‌شود.

داروی گیاهی برای حساسیت پوستی

برخی از داروهای گیاهی هم می‌توانند برای درمان حساسیت پوستی استفاده شوند که یکی از آنها روغن نارگیل است. روغن درخت چای نیز داروی گیاهی دیگری است که به‌عنوان یک ضدعفونی‌کننده و ترکیب ضدالتهاب می‌تواند برای درمان حساسیت پوستی استفاده شود. آلوئه‌ورا هم می‌تواند به‌صورت ژل موضعی برای درمان حساسیت پوستی و ازبین‌بردن قرمزی و التهاب استفاده شود.

برای حساسیت پوستی به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

درنهایت اگر حساسیت‌های پوستی شما بیشتر شد و علائم شدیدتر شدند، بهتر است برای تشخیص نوع آلرژی و انتخاب بهترین شیوه درمانی اعم از داروهای ضدحساسیت به یک متخصص پوست یا یک متخصص آسم و آلرژی مراجعه کنید. متخصص ایمنی هم می‌تواند در روند درمان و تشخیص بیماری به شما کمک کند. گاهی اوقات نیاز است تا با یک درمان جامع، مشکل حساسیت پوستی برطرف شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

حساسیت پوستی انواع مختلفی دارد و بسته به عامل به‌وجودآورنده حساسیت، الگوی ظهور علائم و کهیرهای پوستی نیز متفاوت است. عواملی مانند مواد شیمیایی و پلاستیکی، مصرف غذاها و داروها، حساسیت به الکل، حساسیت به لباس، تعریق زیاد، خشکی پوست و آب‌وهوا می‌توانند عامل بروز حساسیت پوستی شوند. گاهی نیز ریشه این حساسیت‌ها عفونت‌های ویروسی و باکتریایی یا قارچ‌ها هستند.

برای تشخیص متخصص پوست یا دکتر آلرژی تست‌ها و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و براساس دلیل بروز علائم، بهترین درمان را توصیه می‌کند. بهترین درمان همیشه حذف عامل آلرژی است؛ بنابراین بهتر است همیشه نسبت به عواملی که موجب بروز نشانه‌های آلرژی در شما می‌شوند آگاه باشید.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصص پوست یا دکتر آسم و آلرژی در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین با دکتر آسم و آلرژی یا دکتر پوست آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

ترکیبات ضدآلرژی مانند داروهای آنتی‌هیستامینی، رطوبت‌رسانی زیاد و اجتناب از عوامل آلرژن بهترین درمان‌ها برای حساسیت پوستی هستند.

قرص‌های آنتی‌هیستامین مانند داروهای استروئیدی از جمله هیدرو کورتیزون‌ها می‌توانند برای ازبین‌بردن خارش موثر باشند. قرص‌های هیدروکسی زین یا لوراتادین ۱۰ هم می‌توانند برای درمان خارش بدن تجویز شوند.

در درجه اول باید عامل حساسیت را شناسایی و از آن دوری کرد. در ادامه بسته به نوع حساسیت و الگوی آلرژی ممکن است به درمان‌های دارویی مانند پمادهای ضدخارش یا ضدالتهاب نیاز باشد.

بهترین پماد، کرم‌های استروئیدی یک درصد مانند کرم هیدرو کورتیزون یا کرم‌های آنتی‌هیستامین هستند.

ممکن است نشان‌دهنده کهیر یا راش‌های ناشی از اگزما باشد یا به‌دنبال نیش حشرات و واکنش حساسیتی بدن ایجاد شده باشند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره حساسیت پوستی

  1. ناهید گفت:

    سلام ،من چند ماهی است دچار قرمزی و خارش از روی کتفام و پشتم شروع میشه و روی شکم و قسمتی از پایین بدن را درگیر می‌کند دو بار دکتر رفتم قرص وپماد استفاده کردم و بار اول دو تا آمپول زدم خوب شد بعد از یک هفته دو باره شروع شده ضمنا من قرص نولپازا و داروی فشار خون استفاده میکنم خارش و قرمزی پشتم شدید شده خیلی اذیت میشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نیاز به ازمایش ایمنی شناسی و کبدی دارید
      هیدروکسی زین و کالامین هم می تواند کمک کننده باشد

  2. ناشناس گفت:

    سلام
    مدت دوماه نیم است بدنم دچار حساسیت شده ازکتفام شروع میشه کم کم تمام پشتم وروی شکم وبعد قسمتهای پایین بدن قرمز و خارش و سوزش میگیرد دو بار دکتر رفتم قرص وپماد استفاده کردم بار اول دو تا آمپول تزریق کردم کم کم خوب شد بعد از یک هفته دو باره شروع شده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نیاز به ازمایش ایمنی شناسی و کبدی دارید
      هیدروکسی زین و کالامین هم می تواند کمک کننده باشد

  3. سامی گفت:

    سلام من یه مترونیدازول خوردم بعد یک ساعت بین انگشتا و کف دستم قرمز و تاول زده باید چ‌کار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال حساسیت به دارو وجود دارد
      دارو را قطع کنید

  4. حسینی گفت:

    سلام
    مدتی هستش بعضی از نقاط بدن مثل پشت دست یا کشاله ران التهاب داره و گاهی حالت تاول میشه و به شدت خارش و سوزش داره
    چندین بار به پزشک مراجعه کردم اما فایده نداشته خارش ها کلافم کردن باید چیکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      مهمترین کار ازمایش خودایمنی و انزیم های کبدی است
      و بعد شروع به درمان شود
      از نظر گال هم باید بررسی شوید

  5. Neda گفت:

    سلام ،تقریبا دو ماهه که صورتم جوش های خیلی خیلی ریز ک بعضا سرسفید هستن زده و شبیه التهابه پوسته ..میشه راهنمایی کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ابتدا از نظر انزیم های کبدی و چربی خون باید ازمایش دهید
      احتمال خشکی پوست هم وجود دارد
      بعد اقدام به درمان کنید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/dermatologist

  6. نفس گفت:

    سلام قفسه سینم تا گلوم یدفعه قرمز شده میخاره شدید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال حساسیت و مشکلات کبدی وجود دارد
      حتمن پیگیر ازمایش و درمان باشید

  7. ناشناس گفت:

    ده سال میشه بدن حساسیت دارد همیشه قرص ضد حساسیت استفاده میکنم داکتر خیلی زیاد رفتم هیچ تاثیر نداشت، یک روز اگر خودش درست شود

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      بهتره به متخصص ایمونولوژی مراجعه کرده و نوع آلرژی مشخص و داروی مناسب ان تجویز شود. از این لینک میتونید نوبت بگیرید.
      متخصص ایمنی

  8. فاطی گفت:

    پوست صورتم بد اصلاح قسمت هایی از پوستم تورم کرده قرمز شده جوش دراورده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از پماد هیدروکورتیزون و کرم ابرسان استفاده کنید
      در صورت عدم درمان به پزشک مراجعه کنید

  9. حدیث گفت:

    سلام من پوست کنار مچ پام خیلی حساس شده نسبت ب لمس دست میزنم ی حالتی انگار سوخته چ دارویی استفاده کنم؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال خشکی پوست و کمبود ویتامین a وجود دارد
      روزانه از پماد ویتامین ad استفاده کنید

  10. رضایی هستم گفت:

    با سلام همجای بدنم اول خارش و بعد قرمز میشه انگار که چنگ گرفته باشی همونطوری میشه ولی برجسته نمیشه فقط قرمز خط خطی میشه بیشتر گلوم و سینم و رانها

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم ازدیاد حساسیت و یا بیماری های خودایمن وجود دارد
      بهتر است به متخصص آلرژی مراجعه نمایید

      1. ندا هستم گفت:

        سلام خوب هستین من به مدت دوروزه روی اندام تناسلیم دونه ی قرمز زدم بعد از شیو کردن با ژیلت دکترم رفتم کلوتریمازول پوماد ان ان داد چاره چیه؟!

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          احتمال خشکی پوست و حساسیت به شوینده وجود دارد
          در صورت تشخیص عفونت قارچی این پماد مناسب است