بارداری بعد از لاپاراسکوپی امکان دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سوال بسیاری از زنان در سنین بارداری و اغلب با مشکلاتی چون ناباروری و تجربه اقدام به بارداری بی‌نتیجه این است که آیا لاپاراسکوپی کمکی به بارداری می‌کند؟ این روش شانس باروری آن‌ها را افزایش می‌دهد و واقعا روش موثری برای کمک به باردار شدن است؟ در این مطلب همراه ما باشید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
بارداری بعد از لاپاراسکوپی امکانپذیر است؟

بارداری بعد از لاپاراسکوپی ممکن است؟ اصلا این روش تاثیری هم بر روند بارداری دارد؟ آیا لاپاراسکوپی شانس باردار شدن را افزایش می‌دهد؟ لاپاراسکوپی یک جراحی کم تهاجمی است. اغلب برای تشخیص یا درمان مشکلات باروری انجام می‌شود. ایت روش تحت بیهوشی انجام می‌شود تا بیمار هیچگونه احساس دردی در طول عمل نداشته باشد. این عمل نسبت به سایر جراحی‌هایی که با برش‌های بزرگ و عمیق و دوره‌های نقاهت طولانی همراه است، سبک‌تر بوده و تنها دو یا سه برش کوچک در قسمت تحتانی شکم ایجاد می‌شود. پس از آن هم یک لوله نازک دراز به نام لاپاراسکوپ وارد بدن می‌شود. این دوربین دارای یک دوربین و منبع نوری نصب شده روی آن است که به جراح کمک می‌کند تا اندام‌های داخلی را روی مانیتور ببیند. اگر نیاز به مشاوره تلفنی، آنلاین یا حضوری با یک پزشک متخصص در مورد حاملگی بعد از لاپاراسکوپی دارید، وبسایت دکترتو را بررسی کنید. دکترتو به شما امکان دریافت نوبت ویزیت از بهترین پزشکان زنان در زمانی کوتاه و به شکلی بسیار ساده را می‌دهد.

بارداری بعد از لاپاراسکوپی

میزان وسعت عمل جراحی، طول دوره بهبودی و بازگشت زن به حالت نرمال زندگی از جمله عواملی هستند که پس از لاپاراسکوپی به منظور اقدام به بارداری باید در نظر گرفته شوند. اصولا بسیاری از زوج‌ها می‌توانند در عرض یک ماه پس از تاریخ جراحی لاپاراسکوپی خود برای بارداری اقدام کنند.

آیا امکان باردار شدن بعد از لاپاراسکوپی وجود دارد؟
چند هفته بعد از لاپاراسکوپی، می‌توان به صورت طبیعی برای بارداری اقدام کرد.

چگونگی بارداری بعد از لاپاراسکوپی

اگر تصمیم به بارداری به صورت طبیعی دارید، انجام لاپاراسکوپی احتمالا چرخه تخمک گذاری شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین ممکن است به چندین هفته زمان برای بهبودی پس از جراحی نیاز داشته باشید. تجربه داشتن کمی درد و نفخ در روزهای بعد از عمل معمول بوده و باید به بدن خود فرصت استراحت و بهبودی بدهید.

عاملشرایط
زمان مناسب برای بارداری* بهبودی کامل: معمولاً توصیه می‌شود پس از بهبودی کامل از جراحی و برطرف شدن درد و سایر علائم، برنامه‌ریزی برای بارداری انجام شود. این مدت زمان بسته به نوع عمل و شرایط فردی متفاوت است و پزشک معالج بهترین زمان را تعیین می‌کند.
* توصیه پزشک: بهتر است قبل از اقدام به بارداری، با پزشک خود مشورت کنید تا از نظر پزشکی برای بارداری آماده باشید.
نوع لاپاراسکوپی* لاپاراسکوپی‌های زنان: در برخی موارد، لاپاراسکوپی برای درمان مشکلات ناباروری انجام می‌شود و ممکن است بلافاصله پس از عمل، شانس بارداری افزایش یابد.
* لاپاراسکوپی‌های دیگر: در سایر انواع لاپاراسکوپی، معمولاً تأثیری بر باروری وجود ندارد، اما بهتر است قبل از بارداری با پزشک مشورت شود.
عوامل مؤثر بر بارداری* علت انجام لاپاراسکوپی: اگر لاپاراسکوپی برای درمان بیماری زمینه‌ای انجام شده باشد، ممکن است بر بارداری تأثیرگذار باشد.
* عوارض جراحی: در برخی موارد، عوارض جراحی مانند چسبندگی‌ها ممکن است بر بارداری تأثیر بگذارند.
مراقبت‌های بعد از عمل* تغذیه سالم: تغذیه مناسب و مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای بارداری، بسیار مهم است.
* فعالیت بدنی: انجام فعالیت‌های بدنی سبک و ورزش‌های مناسب با نظر پزشک، به بهبودی سریع‌تر کمک می‌کند.
* دارودرمانی: مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک را به طور دقیق دنبال کنید.
پیگیری‌های پزشکی* ویزیت‌های منظم: پس از عمل، به طور منظم به پزشک مراجعه کنید تا از پیشرفت بهبودی و سلامت خود مطمئن شوید.
* تست‌های بارداری: در صورت مشاهده هرگونه علائم بارداری، به پزشک مراجعه کنید.
شرایط بارداری بعد از لاپاراسکوپی

بهترین زمان بارداری بعد از عمل لاپاراسکوپی (چه مدت بعد از لاپاراسکوپی می توان باردار شد؟)

عواملی مانند بهبود شرایط بیمار، شدت جراحی، نواحی که بافت برداشته شده است و بسیاری عوامل دیگر بر بهبودی و آمادگی بدن برای بارداری تاثیر می‌گذارد. با این وجود گفته شده که بسیاری از زوج‌ها می‌توانند پس از حدود یک ماه از تاریخ جراحی خود اقدام به بارداری کنند. اما برخی هم معتقد هستند که بهترین زمان برای باردار شدن مجدد بعد از جراحی لاپاراسکوپی پس از ۶-۴ ماه است.

لاپاراسکوپی انجام دادی و می‌خوای برای بارداری اقدام کنی؟

کلیک کن و از متخصص مشاوره بگیر.

شانس بارداری بعد از لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی

احتمال بارداری بعد از هیستروسکوپی زیاد است؛ زیرا به برداشتن پولیپ‌های آندومتر، فیبروم‌ها، سپتوم رحم یا چسبندگی‌های داخل رحمی که ممکن است علت ناباروری در زنان باشد، کمک می‌کند (چسبندگی رحم چیست؟). پس از انجام عمل، زوجین باید حداقل ۴ تا ۶ ماه صبر کنند و سپس برای بچه‌دار شدن اقدام کنند.

بارداری بعد از عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان

احتمال باروری پس از انجام جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان زیاد است (کیست تخمدان چیست؟)؛ به شکلی که گفته شده بین ۴۵ تا ۷۵ درصد از زنانی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، پس از بهبودی می‌توانند به راحتی باردار شوند. حتی بد نیست که بدانید بسیاری از حاملگی‌ها پس از این عمل به طور طبیعی اتفاق می‌افتند.

لاپاراسکوپی آندومتریوز و بارداری

زنان مبتلا به اندومتریوز مرحله I و II ممکن است به صورت خود‌به‌خودی باردار شوند. براساس مطالعات صورت گرفته گفته شده که پس از لاپاراسکوپی رحم، ممکن است میزان بارداری بهبود یابد، اما برخی دیگر از مطالعات هم نشان می‌دهد که این لاپاراسکوپی به بارداری کمکی نمی‌کند.

نگرانی لاپاراسکوپی اندومتریوز باعث ناباروریت بشه؟ از پزشک سوال کن.

آی وی اف بعد از لاپاراسکوپی

استفاده از جنین‌های منجمد به جای جنین‌های تازه، شانس شما را برای حاملگی بعد از لاپاراسکوپی بیماری اندومتریوز افزایش می‌دهد. این موضوع به این دلیل است که داروهای هورمونی استفاده شده در طی IVF باعث التهاب و تحریک رحم و تغییراتی در لانه گزینی می‌شود.

تاثیر مثبت لاپاراسکوپی بر بارداری

لاپاراسکوپی یک نوع جراحی کم تهاجمی است که اغلب برای تشخیص یا درمان مشکلات باروری انجام می‌گردد. زنانی که قادر به باردار شدن نیستند اغلب برای درمان ناباروری به پزشک یا کلینیک‌های ناباروری مراجعه می‌کنند. در این موارد لاپاراسکوپی یکی از روش‌هایی است که ممکن است شانس باردار شدن را برای این افراد افزایش دهد.

متن انگلیسی:
For some women, who have undergone a laparoscopy to remove fibroids or endometriotic lesions, repair a hydrosalpinx or  unblock a fallopian tube, the surgery actually increases the chances of getting pregnant
ترجمه متن:
برای برخی از زنان که برای برداشتن فیبروم یا ضایعات آندومتریوز، ترمیم هیدروسالپینکس یا رفع انسداد لوله فالوپ تحت لاپاراسکوپی قرار گرفته‌اند، این جراحی در واقع شانس باردار شدن را افزایش می‌دهد.

scrcivf

عوارض لاپاراسکوپی بر بارداری

انجام لاپاراسکوپی با عوارضی برای بارداری همراه است. از جمله رایج‌ترین عوارض لاپاراسکوپی بر بارداری می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • افزایش مشکلات مرتبط با پنوموپریتونیزاسیون
  • جذب CO2 که باعث افزایش فشار CO2 و کاهش pH شریانی می‌گردد.
  • خطرات ناشی از قرارگیری در معرض گازهای داخل شکمی از جمله مونوکسید کربن تولید شده توسط جراحی الکتریکی و لیزر

علت باردار نشدن بعد از لاپاراسکوپی

با وجودی که لاپاراسکوپی ممکن است بر توانایی فرد برای باردار شدن تاثیر بگذارد، زمانی که تصمیم به اقدام طبیعی برای بارداری دارید ممکن است انجام لاپاراسکوپی جدول زمانی بارداری شما را مختل کند. دلیل این موضوع نیاز بدن برای بازگشت به حالت طبیعی برای چند هفته پس از جراحی است. هورمون‌ها بعد از جراحی در نوسان هستند و بعد از چند روز ثابت می‌شوند. بنابراین برای یک بارداری موفق، ضروری است که مدتی صبر کنید.

گاهی اوقات هم لاپاراسکوپی برای رفع انسداد لوله‌های فالوپ که عامل ناباروری زنان است، انجام می‌شود.

آمادگی های لازم برای بارداری بعداز لاپاراسکوپی

در این شرایط اگر تصمیم به بارداری بعد از لاپاراسکوپی دارید، شما حداقل به یک هفته استراحت برای اطمینان از سلامت رحم خود نیاز خواهید داشت.

آمادگی‌ لازم برای بارداری بعد از لاپاراسکوپی چگونه است؟
اقدام به بارداری بعد از لاپاراسکوپی نیازمند استراحت کافی است.

زمان بهبودی پس از لاپاراسکوپی برای بارداری

زمان بهبودی برای جراحی لاپاراسکوپی معمولا یک تا دو هفته است. توصیه می‌شود برای اطمینان از اینکه همه چیز در حالت نرمال و کنترل شده قرار دارد، با یک پزشک مشورت نمایید.

تاثیر جای زخم بر بارداری بعد از لاپاراسکوپی

وجود یک بافت اسکار داخل حفره رحم می‌تواند تا حدی یا به طور کامل حفره طبیعی را از بین ببرد و در بارداری اختلال ایجاد کند. همچنین ممکن است خطر سقط جنین یا سایر عوارض را در اواخر بارداری افزایش دهد.

متن انگلیسی:
One common treatment for endometriosis is a laparoscopy endometriosis procedure, which removes the endometriosis and scar tissue. Surgery is the only way to confirm a diagnosis of endometriosis and is also the only way to remove the endometrial tissue
ترجمه متن:
یکی از درمان‌های رایج برای آندومتریوز، روش لاپاراسکوپی آندومتریوز است که اندومتریوز و بافت اسکار را از بین می‌برد. جراحی تنها راه برای تایید تشخیص اندومتریوز و همچنین تنها راه برای برداشتن بافت آندومتر است.

kofinasfertility

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

سوال بسیاری از خانم‌ها در سنین بارداری و اغلب با مشکلاتی چون ناباروری و تجربه اقدام به بارداری بی‌نتیجه این است که آیا امکان بارداری بعد از لاپاراسکوپی وجود دارد؟ این روش شانس باروری آن‌ها را افزایش می‌دهد و واقعا روش موثری برای کمک به باردار شدن است؟ براساس آنچه در این مقاله گفته شد، پاسخ این سوال مثبت است و لاپاراسکوپی می‌تواند شانس بارداری را برای بیمار افزایش دهد.

اما لازم است که هر شخص درباره شرایط خود، بررسی آزمایشات و به طور کلی وضعیت عمومی بدن خود با یک دکتر متخصص زنان مشورت کند. می‌توانید برای دریافت نوبت ویزیت هم به صورت آنلاین و هم حضوری، از طریق وبسایت دکترتو نوبت خود را ثبت و دریافت نمایید. همچنین از طریق دکترتو امکان مشاوره متنی یا تلفنی با دکتر آنلاین زنان فراهم شده است.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

انجام آی وی اف بعد از لاپاراسکوپی به منظور افزایش احتمال باروری در زنان انجام می‌شود.

بعد از انجام لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی، حدود 45 تا 75 درصد شانس بارداری وجود دارد.

این امکان برای خانم‌ها وجود دارد که بعد از لاپاراسکوپی چند قلو باردار شوند و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد.

اینگونه به نظر می‌رسد امکان بارداری در هر زمان پس از این عمل وجود داشته باشد، اما احتمالا بسته به شرایط بیمار باید تا 11 ماه پس از لاپاراسکوپی احتیاطاتی را در نظر داشت. می‌توانید درباره زمان دقیق اقدام به بارداری پس از عمل با پزشک خود صحبت کنید.

بله در برخی موارد بنابر تشخیص پزشک در دوران بارداری هم لاپاراسکوپی انجام خواهد شد.

خیر. این روش به عنوان یک جراحی با زمان بهبودی سریع‌تر، مدت زمان بستری کوتاه‌تر و کاهش میزان عفونت در زنان شناخته می‌شود.

جراحی لاپاراسکوپی در هر سه ماهه اول، دوم و سوم بارداری بی‌خطر است. با این حال سه ماهه دوم بهترین زمان برای انجام آن است.

از آنجایی که ممکن است در برخی موارد چرخه تخمک گذاری کمی تغییر پیدا کند، شاید نیاز به تقویت تخمک گذاری وجود داشته باشد.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن