داروی پیتاواستاتین، راهی برای کاهش کلسترول و سلامت قلب

آنچه در این مقاله می‌خوانید

پیتاواستاتین یک داروی کاهنده کلسترول است که برای کنترل سطح کلسترول بالا در خون استفاده می‌شود. پیتاواستاتین معمولاً در درمان هایپرکلسترولمی و هایپرتری‌گلیسریدمی استفاده می‌شود و به عنوان بخشی از برنامه درمانی برای کاهش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
پیتاواستاتین

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

آیا پزشک برای شما داروی پیتاواستاتین را تجویز کرده است؟ کلسترول بالا و سطوح بالای تری‌گلیسرید خون از جمله مشکلات رایجی است که این روزها اکثر افراد، در سنین مختلف با آن درگیرند. این مشکل حتی در سنین پایین نیز دیده می‌شود و بیشتر دلیل آن رژیم غذایی ناسالم و مصرف زیاد فست‌فود و غذاهای چرب است. داروهای مختلفی برای کاهش کلسترول خون تجویز می‌شود که یکی از آنها، داروی پیتاواستاتین است. در این مقاله با کاربرد این دارو، نحوه مصرف آن و عوارض جانبی آن بیشتر آشنا می‌شویم.

برای تنظیم کلسترول خون باید زیر نظر متخصص داخلی یا متخصص قلب باشید تا بهترین دارو را برای شما تجویز کند. در پنل دکترتو براحتی از بهترین متخصصان و پزشکان سراسر کشور نوبت حضوری، تلفنی یا آنلاین بگیرید.

داروی پیتاواستاتین چیست؟

پیتاواستاتین یک قرص خوراکی است که به‌عنوان یک داروی ژنریک با نام تجاری Livalo و Zypitamag در بازار موجود است. این دارو فقط به‌صورت قرص است و به‌صورت خوراکی مصرف می‌شود. این قرص به‌صورت ویژه برای کاهش کلسترول بد (LDL)، کاهش تری‌گلیسرید خون و افزایش کلسترول خوب (HDL) در خون، به طور کلی برای درمان کلسترول بالا استفاده می‌شود. در کل داروی پیتاواستاتین در گروه داروهایی با نام استاتین دسته‌بندی می‌شود که از آنها برای درمان افرادی با چربی بالای خون و بیماری های قلبی استفاده می‌شود.

اسامی تجاری پیتاواستاتین:

  • لیوالو
  • Zypitamag
داروی پیتاواستاتین چیست؟
داروی پیتاواستاتین باعث کاهش کلسترول خون می‌شود.

قرص پیتاواستاتین کلسیم چیست؟

پیتاواستاتین در جدیدترین فرم خود به شکل قرص خوراکی پیتاواستاتین کلسیم در دسترس است و به‌عنوان یک داروی کاهش‌دهنده کلسترول، برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی تجویز می‌شود. این دارو تاثیر قابل‌توجهی در کاهش کلسترول خون دارد و می‌تواند در کنار یک رژیم غذایی مناسب، سلامت قلب و عروق را افزایش دهد.

متن انگلیسی:
Pitavastatin, also known as the brand name product Livalo, is a lipid-lowering drug belonging to the statin class of medications. By inhibiting the endogenous production of cholesterol within the liver, statins lower abnormal cholesterol and lipid levels and ultimately reduce the risk of cardiovascular disease
ترجمه متن:
 پیتاواستاتین که با نام تجاری محصول لیوالو نیز شناخته می‌شود، یک داروی کاهش‌دهنده چربی است که متعلق به گروه داروهای استاتین است. استاتین‌ها با مهار تولید درون‌زای کلسترول در کبد، سطح غیرطبیعی کلسترول و چربی را کاهش می‌دهند و در نهایت خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کمتر می‌کنند.

go.drugbank

نحوه مصرف داروی پیتاواستاتین

داروی پیتاواستاتین به‌صورت قرص خوراکی تولید و عرضه می‌شود و معمولاً باید روزی یک‌بار با غذا یا به‌تنهایی مصرف شود. بهتر است این دارو هر روز در ساعت مشخصی از روز مصرف شود و حتماً مصرف آن باید با نظر پزشک و بر اساس دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی دارو و نسخه پزشک صورت بگیرد. پیتاواستاتین را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید. از مصرف آن بیشتر یا کمتر از آنچه پزشک تجویز کرده است، خودداری نمایید.

در برخی مواقع ممکن است پزشک مصرف دارو را با دوز پایین‌تر شروع کند و به‌تدریج دوز مصرفی را افزایش دهد. بیماران حتی درصورتی‌که بعد از شروع مصرف دارو احساس بهتری نیز داشته باشند بهتر است مصرف پیتاواستاتین را ادامه دهند و به‌هیچ‌عنوان بدون مشورت با پزشک مصرف آن را قطع نکنند. نکته مهم این است که در برخی مواقع ممکن است پزشک تشخیص دهد این دارو به همراه سایر داروها مصرف شود تا اثربخشی بهتری داشته باشد یا حتی مصرف آن به همراه برخی از داروها یا شرایط پزشکی ممنوع شود.

نحوه مصرف پیتاواستاتین رو نمی‌دونی؟

برای جلوگیری از عوارض مشاوره بگیر.

بهترین زمان مصرف قرص پیتاواستاتین

در کل تایم به خصوصی برای مصرف این دارو توصیه نشده و می‌توان آن را در هر زمانی از روز چه به همراه غذا و چه به‌تنهایی مصرف کرد. اگر از داروهای دیگری نیز برای کاهش کلسترول خود استفاده می‌کنید (رزین‌های متصل به اسید صفراوی مانند کلستیرامین یا کلسترول)، پیتاواستاتین را حداقل ۱ ساعت قبل یا حداقل ۴ ساعت پس از مصرف این داروها مصرف کنید.

این محصولات می‌توانند با پیتاواستاتین واکنش دهند و از جذب کامل آن جلوگیری کنند. مهم نیست که در چه ساعتی از روز این دارو را مصرف می‌کنید، اما مهم است که حتماً آن را هر روز در یک ساعت مشخص مصرف کنید تا تاثیر مناسب آن را ببینید.

موارد مصرف داروی پیتاواستاتین

این دارو ممکن است به‌عنوان بخشی از درمان ترکیبی برای کنترل و درمان چربی بالای خون و پایین آوردن چربی خون سریع مصرف شود. در بزرگسالان این دارو همراه با رژیم غذایی، کاهش وزن و ورزش برای کاهش مقدار چربی خون کاربرد دارد. به‌صورت کلی پیتاواستاتین و سایر داروها از دسته داروهای استاتین از جمله آتورواستاتین، پراواستاتین، روزوواستاتین، فلوواستاتین و لوواستاتین گزینه‌های خط اول برای درمان دیس لیپیدمی در نظر گرفته می‌شوند.

بیماری قلبی عروقی که شامل حمله قلبی (دلیل سکته قلبی چیست؟)، تصلب شرایین، آنژین صدری، بیماری شریان‌های محیطی و سکته مغزی (عوارض بعد از سکته مغزی خفیف و شدید) می‌شود، به یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر در کشورها با درآمد بالا و یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان تبدیل شده است.

داروی پیتاواستاتین به‌صورت ویژه برای درمان و پیشگیری از این بیماری‌ها کاربرد دارد. با بهبود سطح کلسترول و کاهش علائم چربی بالا، این دارو می‌تواند به کاهش سرعت پیشرفت بیماری قلبی کمک کند. همچنین می‌تواند خطر حمله قلبی یا سکته را کاهش دهد. این دارو همراه با رژیم غذایی سالم و سایر تغییرات سبک زندگی برای بهبود سطح کلسترول و سلامت قلب استفاده می‌شود. پیتاواستاتین به‌صورت ویژه برای کاهش سطح کلسترول بد و تری‌گلیسیرید، افزایش سطح کلسترول خوب و کاهش سطح کلسترول توتال کاربرد دارد.

در کودکان ۸ سال به بالا با سابقه هیپرکلسترولمی خانوادگی هتروزیگوت نیز پیتاواستاتین برای کاهش کلسترول تام و کاهش کلسترول LDL تجویز می‌شود. هیپرکلسترولمی وضعیتی است که برخی از افراد با آن متولد می‌شوند و باعث بالا رفتن سطح کلسترول در خون آنها می‌شود.

مقدار مصرف پیتاواستاتین بسته به شرایط افراد از 1 تا 16 میلی‌گرم است.
مقدار مصرف پیتاواستاتین برای کاهش کلسترول خون، بسته به شرایط افراد از ۱ تا ۱۶ میلی‌گرم است.

دوز مصرفی داروی پیتاواستاتین

دوز مصرفی این دارو بر اساس وضعیت پزشکی بیمار، تشخیص پزشک، پاسخ بیمار به دارو و سایر داروهایی که ممکن است بیمار مصرف کند متفاوت است. این دارو با دوز یک میلی‌گرم تا ۱۶ میلی‌گرم در روز تجویز می‌شود.

عوارض جانبی داروی پیتاواستاتین

هر دارویی به میزان فایده و تاثیری که در درمان و کنترل بیماری‌ها دارد، یک‌سری عوارض جانبی نیز به دنبال خواهد داشت که در خصوص قرص پیتاواستاتین این عوارض شامل موارد زیر می‌شود:

این موارد جزء عوارض جانبی رایج‌تری هستند که معمولاً خفیف‌اند و طی چند روز تا چند هفته از بین می‌روند. در صورتی که این عوارض شدیدتر باشند و به‌خودی‌خود از بین نروند شاید لازم باشد تا در خصوص آنها با یک پزشک مشورت شود.

در کنار این عوارض رایج‌تر، یک سری عوارض جانبی جدی‌تر و خطرناک‌تر هم ممکن است دیده شود که از جمله آنها می‌توان به درد شدید عضلانی، حساسیت در عضلات، ضعف عضلانی، مشکلات کلیوی، خستگی، گیجی، حالت تهوع، تنگی نفس، تورم در پاها، کاهش حجم ادرار، زردی پوست یا سفیدی چشم، استفراغ، خارش، مشکلات کبدی، ازدست‌دادن اشتها، ادرار تیره‌رنگ، مدفوع کم‌رنگ یا تیره، کبودی و درد در سمت راست بالای معده اشاره کرد که باید سریعاً در صورت بروز آنها به پزشک مراجعه کرد.

موارد احتیاط و منع مصرف داروی پیتاواستاتین

در خصوص مصرف یک دارو باید خطرات مصرف و همچنین موارد منع مصرف دارو را در نظر گرفت. یکی از شرایطی که باید در خصوص مصرف داروی پیتاواستاتین محتاط بود، داشتن واکنش غیرعادی یا آلرژیک به این دارو یا هر داروی مشابه دیگر است. همچنین باید در خصوص آلرژی به سایر مواد غذایی، داروها یا موارد دیگر نیز پزشک را در جریان قرار داد.

در خصوص مصرف این دارو برای کودکان زیر هشت سال نیز باید محتاط بود، چرا که هنوز امنیت و اثربخشی کامل پیتاواستاتین تایید نشده است. شیردهی و بارداری از جمله مواردی است که در خصوص مصرف این دارو ممنوعیت مصرف وجود دارد. مطالعات روی زنان شیرده اثرات مضر پیتاواستاتین روی جنین را نشان داده است. باید جایگزینی برای این دارو تجویز شود یا در حین استفاده از این دارو شیردهی را قطع کرد.

نمی‌دونی داروی پیتاواستاتین مصرف کنی یا نه؟ همین الان مشاوره بگیر.

تداخلات دارویی قرص پیتاواستاتین

درحالی‌که شاید این دارو توسط پزشک به همراه سایر درمان‌های دارویی نیز تجویز شود، بااین‌حال مصرف پیتاواستاتین به همراه برخی از داروها به دلیل تداخل دارویی ممنوع است. به‌صورت کلی داروی پیتاواستاتین با داروهای زیر تداخل دارویی دارد:

  • سیکلوسپورین
  • لترموویر
  • آتازاناویر
  • بیزافیبرات
  • کلوفیبرات
  • کلشی سین
  • داپتومایسین
  • دارولوتامید
  • داروناویر
  • الکساکافتور
  • اناسیدینیب
  • انکورافنیب
  • اریترومایسین
  • فنوفیبرات
  • فنوفیبریک اسید
  • جمفیبروزیل
  • لفلونوماید
  • لنیولیسیب
  • میدوستاورین
  • نیاسین
  • ریفامپین
  • تری فلونوماید
  • تروفینتاید

علاوه بر این موارد، مصرف این دارو با الکل یا تنباکو می‌تواند تاثیر منفی زیادی روی سلامتی افراد داشته باشد و امکان بروز تداخلات دارویی وجود دارد. وجود برخی شرایط و مشکلات پزشکی مانند سو مصرف الکل، دیابت، بیماری کبدی، تشنج یا کم‌آبی شدید بدن نیز می‌تواند بر استفاده از این دارو تاثیر بگذارد و باید حتماً قبل از مصرف با پزشک در این زمینه مشورت کرد.

متن انگلیسی:
Pitavastatin belongs to the group of medicines called HMG-CoA reductase inhibitors, or statins. It works to reduce the amount of cholesterol in the blood by blocking an enzyme that is needed to make cholesterol
ترجمه متن:
پیتاواستاتین به گروهی از داروها به نام مهارکننده‌های ردوکتاز HMG-CoA یا استاتین‌ها تعلق دارد. با مسدودکردن آنزیمی که برای ساختن کلسترول لازم است، میزان کلسترول خون را کاهش می‌دهد.

mayoclinic

اطلاعات دارویی قرص پیتاواستاتین

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی پیتاواستاتین را مشاهده کنید.

اشکال داروییعوارض جانبیتداخلات دارویی
قرص پیتاواستاتینتهوع و استفراغجم فیبروزیل
قرص Zypitamagحساسیت عضلانی و تورم پاهادایتومایسین
قرص لیوالوخستگیکلشی سین
مشکلات کبدیسیکلوسپورین
زردی و خارش پوستلترموویر
واکنش‌های آلرژیکمیدوستاورین
درد معدهاریترومایسین
اطلاعات دارویی پیتاواستاتین

مکانیسم اثر داروی پیتاواستاتین

این دارو متعلق به گروه داروهای استاتین است. به طور خاص، داروهای استاتین به طور رقابتی آنزیم هیدروکسی متیل گلوتاریل کوآنزیم A (HMG-CoA) ردوکتاز را مهار می‌کنند که تبدیل HMG-CoA به اسید موالونیک را کاتالیز می‌کند. این سومین مرحله از یک توالی از واکنش‌های متابولیکی است که در تولید چندین ترکیب دخیل در متابولیسم و انتقال لیپیدها از جمله کلسترول، لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) (که گاهی اوقات به‌عنوان کلسترول بد نامیده می‌شود) و چگالی بسیار پایین دخیل است.

پیتاواستاتین نباید همراه با داروهای کلیوی و تیروئیدی مصرف شود.
پیتاواستاتین نباید همراه با داروهای کلیوی و تیروئیدی مصرف شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

پیتاواستاتین جزء دسته داروهای استاتین‌هاست که در کاهش سطح کلسترول و تری‌گلیسرید خون کاربرد دارد. این دارو نباید بدون نظر پزشک مصرف شود و به دلیل برخی تداخلات دارویی و مشکلات احتمالی، بهتر است حتماً قبل از مصرف دارو با یک پزشک مشورت کرد. عواملی مانند بیماری کبدی یا شیردهی از جمله شرایطی است که در آن مصرف این دارو با ممنوعیت مواجه است. این دارو باید روزی یک‌بار و در یک ساعت مشخص مصرف شود تا تأثیرگذاری بهتری داشته باشد. دوز تجویزی دارو بر اساس سن بیمار و مشکلاتی که دارد متفاوت است و پزشک با بررسی شرایط بیماری مشخص می‌کند که هر فرد باید چه میزان از پیتاواستاتین را مصرف کند تا به نتیجه موردنظر دست یابد.

اگر می‌خواهید از قرص پیتاواستاتین استفاده کنید، حتما قبل از آن با متخصص داخلی یا متخصص قلب و عروق مشورت کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره دارویی استفاده کنید. از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر قلب و عروق و مشاوره دارویی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

ممکن است افرادی که دوز اضافی دارو را مصرف کرده باشند علائمی جدی مانند غش‌کردن یا تنگی نفس را تجربه کنند که در این شرایط باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد. دوزهای بیشتر همچنین ریسک مشکلات عضلانی شدیدتر را به دنبال خواهد داشت.

دوز فراموش شده را به‌محض یادآوری مصرف کنید. بااین‌حال، اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرارسیده است، دوز فراموش شده را رها کنید و برنامه دوز منظم خود را ادامه دهید. برای جبران نوبت فراموش شده دو دوز را مصرف نکنید.

خیر، ممکن است برای بیماران کبدی مصرف این دارو مناسب نباشد و باید حتماً مصرف آن با نظر پزشک باشد.

برای افرادی با کم‌کاری تیروئید مصرف استاتین‌ها از جمله پیتاواستاتین توصیه نمی‌شود، چرا که معمولاً درمان کم‌کاری تیروئید ممکن است باعث کاهش سطح کلسترول بدون نیاز به استاتین‌ها شود. استاتین‌ها همچنین در افرادی که تیروئید کم کار دارند، بیشتر باعث آسیب عضلانی می‌شوند.

این دارو باید در دمای اتاق به دور از نور و رطوبت نگهداری شود. در هوای مرطوب نگهداری نشود و دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری شود.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن