عمل پولیپ بینی، راهی برای بهبود تنفس و گرفتگی بینی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عمل پولیپ بینی به منظور درمان توده‌های انگور مانند داخل بینی انجام می‌شود. هدف اصلی این عمل جراحی، بهبود چشایی، بویایی، کاهش خروپف و همچنین بهبود عملکرد تنفسی است. در این عمل، جراح ممکن است به درخواست بیمار عمل زیبایی بینی را هم انجام دهد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
عمل پولیپ بینی

آیا پزشک عمل پولیپ بینی را برای شما توصیه کرده است؟ برخی از افراد به مشکلاتی مانند پولیپ بینی مواجه‌اند. پولیپ بینی در واقع تورم‌هایی به اندازه انگور در پوشش بینی هستند. پولیپ‌ها می‌توانند به حالت‌های مختلفی در بینی ایجاد شوند و موجب انسداد بینی شما شوند. در بسیاری از مواقع پولیپ‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کنند، اما در اکثر موارد ممکن است موجب بروز مشکلاتی خصوصاً کاهش حس بویایی یا ایجاد عفونت‌های سینوسی شوند.

در واقع پولیپ‌های بینی را می‌توان توده‌های خوش‌خیمی در نظر گرفت که می‌توانند در نزدیکی جلوی بینی، دورتر یا در سینوس‌ها قرار بگیرند. برای رفع مشکلاتی که به دنبال پولیپ‌ها ایجاد می‌شوند یکی از روش‌های انتخابی جراحی یا پولیپکتومی بینی است.

برای انتخاب بهترین جراح بینی یا جراح پلاستیک می‌توانید از پنل دکترتو اقدام کنید. شما به راحتی می‌توانید بهترین پزشکان را در دکترتو پیدا کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی و آنلاین وجود دارد. در این مقاله بیشتر با جراحی پولیپ بینی و بایدها و نبایدهای آن آشنا می‌شویم.

عمل پولیپ بینی چیست؟

جراحی پولیپ بینی در واقع نوعی جراحی است که این ضایعات یا پولیپ‌ها را از مجرای بینی و سینوس‌ها خارج می‌کند. جراحی برای برداشتن پولیپ بینی به‌عنوان پولیپکتومی بینی شناخته می‌شود. در این عمل پولیپ‌ها با روش‌های مناسب از پوشش مجرای بینی و سینوس‌ها خارج می‌شوند.

قبل از عمل پزشک با بررسی علائم، تاریخچه پزشکی و یک سری معاینات فیزیکی شرایط و نوع پولیپ‌ها را بررسی کرده و بنا به تشخیصی که می‌دهد، بهترین گزینه درمان پولیپ بینی با جراحی را پیشنهاد می‌کند. آندوسکوپی بینی، سی‌تی‌اسکن و تست‌های آلرژی می‌توانند در تشخیص نوع پولیپ، شرایط فرد و بهترین شیوه درمانی به جراح کمک کند.

آیا پولیپ بینی خطرناک است؟ نکته مهم این است که گاهی اوقات پولیپ‌ها به جراحی نیاز ندارند یا این که مشکلات و علائم را می‌توان با سایر روش‌های درمانی کنترل کرد. بااین‌حال اگر شرایط بیماران حاد شد، برای رفع آن حتما باید عمل پولیپ بینی را در نظر گرفت. این نکته را باید بدانید که اولاً پولیپ‌ها ممکن است رشد کنند و بزرگ شوند و دوم حتی بعد از عمل و درمان پولیپ بینی با جراحی نیز احتمال بازگشت آنها وجود دارد.

متن انگلیسی:
Nasal polyps are painless and benign (not cancerous) growths. They’re found in nasal passages and sinuses, hollow spaces in the bones around your nose. They form from mucous membranes — thin, soft tissue that lines these body parts
ترجمه متن:
 پولیپ‌های بینی توده‌های رشد کرده خوش‌خیمی هستند که در مجرای بینی و سینوس‌ها یا در فضاهای توخالی اطراف استخوان‌های بینی یافت می‌شوند و از غشاهای مخاطی (بافت نرم و نازک تشکیل‌دهنده این قسمت‌ها) به وجود می‌آیند.

my.clevelandclinic
اگر پولیپ بینی بسیار بزرگ باشد، بدون جراحی هم میتوان آن را عمل کرد.
اگر پولیپ بینی بسیار بزرگ باشد، بدون جراحی هم میتوان آن را عمل کرد.

انواع عمل پولیپ بینی

همان‌طور که گفته شد پولیپ بینی در هر فرد ممکن است شرایط مختلفی داشته باشد و روش انتخابی برای برداشتن پولیپ‌ها بستگی به سایز و محل قرارگیری پولیپ‌ها دارد. در برخی موارد عمل پولیپ بینی در مطب و بدون نیاز به بیهوشی انجام می‌شود و در موارد شدیدتر برای برداشتن پولیپ به روش‌های تهاجمی‌تر و بیهوشی نیاز است.

انواع جراحی پولیپ بینیشرایط انجام جراحی
جراحی پولیپ بدون بیهوشیاندازه پولیپ بزرگ است و جلوی بینی قرار دارد.
جراحی پولیپ با آندوسکوپیپولیپ‌ها کوچک‌اند و در سقف بینی یا سینوس‌ها قرار دارند.
جراحی پولیپ با لیزرزمانی که پولیپ‌ها بسیار کوچک هستند یا دسترسی به آنها سخت است.
جراحی پولیپ با بیهوشیپولیپ‌های خیلی بزرگ و جراحی‌های پیچیده
انواع عمل پولیپ بینی

۱. جراحی پولیپ بینی بدون بی هوشی

در مواردی که اندازه پولیپ بزرگ است و در جلوی بینی قرار گرفته و دسترسی به آن راحت‌تر است، درمان پولیپ بینی با جراحی معمولا در مطب و بدون نیاز به بیهوشی انجام می‌شود. در این روش پزشک از ابزاری به نام میکروبریدر استفاده کرده و پولیپ‌ها را خارج می‌کند. هم‌زمان مواد شل شده را نیز از بین می‌برد و آنها را ساکشن می‌کند.

۲. روش آندوسکوپی سینوسی

در مواردی که داروها نمی‌توانند پولیپ را از بین ببرند، یکی دیگر از روش‌های درمان پولیپ‌ها، جراحی پولیپ بینی با آندوسکوپی است. جراحی آندوسکوپی می‌تواند پولیپ‌ها را برداشته و مشکلات سینوس‌ها را که منجر به پولیپ می‌شود، برطرف کند.

در جراحی آندوسکوپی پولیپ بینی، جراح یک لوله کوچک با یک لنز روشن یا دوربین کوچک که به آندوسکوپ نیز معروف است، از طریق سوراخ‌های بینی وارد سینوس‌ها می‌کند. سپس جراح از ابزارهای کوچکی برای برداشتن پولیپ استفاده می‌کند. در جراحی پولیپ بینی با آندوسکوپی جراح همچنین می‌تواند منافذ سینوس‌ها را بزرگ‌تر کند. معمولا زمانی که پولیپ‌ها بسیار کوچک‌ترند یا در سقف بینی یا سینوس‌ها قرار دارند، از روش پلیپکتومی آندوسکوپی بینی استفاده می‌شود.

متن انگلیسی:
 If medicine doesn’t shrink or get rid of nasal polyps, endoscopic surgery can remove polyps and correct problems with the sinuses that lead to polyps
ترجمه متن:
برای مبتلایان به پولیپ بینی، اگر درمان دارویی موثر نباشد جراحی آندوسکوپی می‌تواند پولیپ‌ها را از بین ببرد و مشکلات سینوس‌ها را که منجر به عوارض پولیپ می‌شود، برطرف کند.

mayoclinic

۳. جراحی پولیپ بینی با لیزر

کم تهاجمی‌ترین روش عمل پولیپ بینی، درمان به کمک لیزر است. بعد از تشخیص پولیپ‌ها، اندازه و محل قرارگیری‌شان ممکن است پزشک تشخیص دهد که می‌توان با لیزر نیز پولیپ‌ها را از بین برد. در مواردی که اندازه پولیپ‌ها بسیار کوچک است از اشعه لیزر برای سوزاندن آنها استفاده می‌شود. در برخی موارد که اندازه پولیپ‌ها بزرگ است یا محل قرارگیری آنها مناسب نیست، ممکن است از روش لیزر در کنار جراحی پولیپ بینی به صورت مکمل استفاده شود.

بعد از عمل پولیپ بینی، حس چشایی و بویایی از دست رفته بیمار بر‌ می‌گردد.
بعد از عمل پولیپ بینی، حس چشایی و بویایی از دست رفته بیمار بر‌ می‌گردد.

کاربرد عمل پولیپ بینی

پولیپ بینی می‌تواند گاهی عوارض و علائم بسیار مزمنی را ایجاد کند و عمل پولیپ بینی می‌تواند برای ازبین‌بردن این نشانه‌ها کاربرد داشته باشد. در واقع کاربرد جراحی پولیپ بینی کاهش علائم و راحت‌تر کردن زندگی برای افراد درگیر است. تسکین گرفتگی و انسداد بینی، درمان عفونت‌های مزمن و دائمی سینوسی، بهبود و بازیابی حس بویایی، رفع خروپف و مواردی ازاین‌دست از جمله کاربردهای درمان پولیپ بینی با جراحی است.

جراحی پولیپ بینی برای چه کسانی مناسب است؟

عمل پولیپ بینی می‌تواند یک انتخاب درمانی عالی برای کسانی باشد که حس بویایی‌شان را ازدست‌داده‌اند یا به دلیل پولیپ حس چشایی آنها ضعیف شده است. علاوه بر این کسانی که از مشکلات حاد تنفسی مانند عفونت‌های سینوسی و گرفتگی و انسداد بینی حاد رنج می‌برند، می‌توانند با کمک جراحی پولیپ بینی درمان شوند.

در این افراد بهترین راه درمان گرفتگی بینی در خواب جراحی است. در نهایت عمل پولیپ می‌تواند برای آن دسته از افرادی که با سینوزیت حاد قارچی یا عفونت‌های فیبروکیستیک ناشی از پولیپ بینی درگیرند، بهترین گزینه درمانی باشد.

جراحی پولیپ بینی برای چه کسانی مناسب نیست؟

عمل پولیپ بینی برای کسانی که سابقه حساسیت به بیهوشی یا سایر روش‌های درمانی را دارند مناسب نیست. همچنین اگر پولیپ برای افراد مشکل‌ساز نشود یا این که بتوان آن را با سایر درمان‌های غیرجراحی کنترل کرد، نیازی به انجام جراحی پولیپ بینی نیست.

شک داری عمل پولیپ بینی برات مناسبه؟

همین الان از بهترین متخصص نوبت بگیر.

مزایای عمل پولیپ بینی

جراحی پولیپ بینی می‌تواند مزیت‌های زیادی داشته باشد و به رفع ناراحتی‌های مختلف ناشی از پولیپ‌ها کمک کند. این روش سریعاً پولیپ‌ها را از بین می‌برد و مسیر تنفس فرد راحت‌تر می‌شود. با تنفس بهتر از راه بینی و رفع انسداد ناشی از پولیپ، نشانه‌هایی مانند گرفتگی صدا، آبریزش بینی، سردردهای سینوسی یا خروپف برطرف می‌شوند.

علاوه بر این افراد در فصولی که میزان سرماخوردگی و عفونت‌های سینوسی بیشتر است کمتر با عوارض ناشی از آن درگیرند و روند بهبودی بهتری دارند. درمان عفونت‌های سینوسی می‌تواند از بروز مشکلات جدی‌تر و عفونت‌های قارچی سینوسی جلوگیری کند.

روش انجام عمل پولیپ بینی

روش انجام عمل پولیپ بینی کاملاً بسته به نوع پولیپ و محل قرارگیری آن دارد. به‌صورت کلی هدف هر روش خارج‌کردن پلیپ و رفع انسداد است. ممکن است اندازه پولیپ به حدی باشد که بتوان با آندوسکوپی یا لیزر آن را برطرف کرد. درصورتی‌که سایز پولیپ بسیار بزرگ باشد و خصوصاً اگر محل قرارگیری آن پروسه عمل را پیچیده‌تر کند، روش عمل پولیپکتومی احتمالا شامل بیهوشی کامل و جراحی برای خارج کردن پولیپ‌ها از بینی است.

جراحی پولیپ بینی چقدر طول می کشد؟

جراحی پولیپ بینی معمولا چند ساعت طول می‌کشد. میزان مدت عمل پولیپ بینی بستگی به این دارد که آیا برای عمل به بیهوشی نیاز است یا خیر. در صورت نیاز به بیهوشی عمومی قطعاً پروسه‌های قبل از عمل و بهبودی پس از جراحی نیز وجود دارد.

سن عمل پولیپ بینی

به صورت کلی درمان پولیپ بینی با جراحی محدودیت سنی به خصوصی ندارد و می‌توان این عمل را در هر سنی انجام داد. بااین‌حال باز هم باید شرایط بیمار را در نظر گرفت و بر اساس تشخیص پزشک، تعیین کرد که آیا بیمار در سن مناسبی برای عمل پولیپ قرار دارد یا خیر. شاید اگر سن بیمار کم باشد و پولیپ عوارض به خصوصی ایجاد نکند، پزشک ترجیحاً عمل را به تعویق بیندازد. از طرفی در سنین پایین، حتی در کودکان اگر پولیپ منجر به عوارض شدیدی مانند عفونت‌های حاد سینوسی شود، پزشک احتمالا گزینه جراحی را در نظر می‌گیرد.

انجام جراحی پولیپ هم زمان با جراحی زیبایی بینی
می‌توان به همراه جراحی پولیپ، رینوپلاستی هم انجام داد.

انجام جراحی پولیپ هم زمان با جراحی زیبایی بینی

اگر بپرسید که آیا عمل پولیپ بینی می‌تواند ظاهر بینی را هم تغییر دهد و آن را زیباتر کند، باید گفت خیر. عمل پولیپ یک عمل درمانی است نه زیبایی. اما اگر از فرم و ظاهر بینی خود راضی نیستید و به عمل رینوپلاستی یا زیبایی بینی هم نیاز دارید، می‌توان به‌صورت هم‌زمان جراحی پولیپ بینی را با عمل رینوپلاستی انجام داد تا علاوه بر رفع مشکلات بینی، ظاهر آن را هم بهبود بخشید و زیباتر شد.

جراحی پولیپ بینی در کودکان

در کودکان هم پولیپ بسیار رایج است و می‌تواند مشکلاتی را برای آنها ایجاد کند. در درجه اول پزشک سعی می‌کند تاحدامکان از جراحی پولیپ بینی برای کودکان استفاده نکند و علائم را با روش‌های دارویی مانند اسپری یا مصرف دارو کنترل کند. بااین‌حال اگر عفونت‌های حاد و مشکلات متعددی برای کودکان ایجاد شود، خصوصاً در مواردی که عفونت سینوسی قارچی ایجاد می‌شود، پزشک از روش‌های مناسب برای جراحی پولیپ در کودکان استفاده می‌کند.

آمادگی قبل از عمل پولیپ بینی

عمل پولیپ بینی جزء آن دسته از جراحی‌هایی است که معمولا به مراقبت به خصوصی قبل از عمل نیاز ندارند. تست‌ها و آزمایشاتی انجام می‌شود تا محل قرارگیری پولیپ، اندازه و شرایط آن بررسی شود. همچنین ممکن است پزشک ابتدا سایر روش‌های درمانی را نیز امتحان کند تا بتواند بدون جراحی پولیپ را از بین ببرد. یک تا دو هفته قبل از عمل باید از مصرف سیگار خودداری کرد، چرا که می‌تواند شرایط زخم بینی را بعد از عمل بدتر کند.

مراقبت های بعد از عمل پولیپ بینی

مراقبت های بعد از عمل بینی در رفع پولیپ بینی برای جلوگیری از بروز هر گونه عفونت، حساسیت یا خونریزی ضروری است. جراح شما ممکن است یک ویزیت بعدی را حدود یک هفته پس از جراحی ترتیب دهد تا نحوه بهبود مجرای بینی شما را بررسی کند و هرگونه پوسته را از بین ببرد. آنها همچنین ممکن است استنت‌های استروئیدی را در حفره بینی شما قرار دهند. این استنت‌ها برای توقف التهاب و کند کردن یا جلوگیری از رشد پولیپ‌های جدید قرار می‌گیرند.

پس از جراحی پولیپ بینی، پزشک احتمالاً استفاده از اسپری سالین یا استروئیدهای سیستمیک و استروئیدهای موضعی را چندین بار در روز توصیه می‌کند. مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها نیز برای جلوگیری از بروز هر گونه عفونت بعد از عمل ضروری است.

پزشک معمولا به بیماران توصیه می‌کند تا بعد از انجام عمل از سرم شست‌وشو برای شستن و ضدعفونی کردن داخل بینی استفاده کنند. این کار مانع ایجاد لخته‌های خونی و پوسته‌پوسته شدن داخل بینی می‌شود و از طرفی نیز از خشکی بینی بعد از عمل جلوگیری می‌کند.

در نهایت مهم‌ترین مراقبتی که باید بعد از انجام عمل پولیپ بینی انجام داد، دوری از عوامل آلرژن‌هاست. سیگار، گردوغبار و مواردی  ازاین‌دست که می‌تواند بینی را تحریک کرده و موجب عطسه، انسداد بینی یا مواردی مشابه شود از جمله چیزهایی است که باید تا دو تا سه هفته از آنها اجتناب کرد. برای پاسخ سوالات بعد از عمل بینی بهتر است با متخصص مشورت کنید.

می‌خوای در مورد مراقبت‌های بعد از عمل پولیپ بینی بیشتر بدونی؟ مشاوره بگیر.

عوارض و خطرات عمل پولیپ بینی

میزان عوارض بعد از عمل بینی در جراحی پولیپ بینی کمتر از عمل عمومی سینوس است. ممکن است تا چند هفته متوجه خونریزی خفیف بینی خود شوید. احتمالا خون خشک زیادی در بینی وجود دارد و پوسته‌پوسته شدن باعث انسداد بینی در چند هفته اول می‌شود. گاهی نیز تورم در سینوس‌ها بلافاصله پس از عمل می‌تواند باعث بروز عفونت شود. از جمله عوارض نادر جراحی پولیپ بینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسیب مجرای اشکی
  • از دست دادن بینایی
  • آسیب به قاعده جمجمه
  • عوارض جانبی شدید ناشی از بیهوشی عمومی

آیا جراحی پولیپ بینی را انجام دهیم؟

در کل عمل جراحی پولیپ بینی خصوصاً باتوجه‌به روش‌ها و تکنیک‌های جدید و ایمن‌تری که وجود دارد؛ مانند روش جراحی آندوسکوپی یا جراحی با لیزر جزء روش‌های کم‌خطر است. در نتیجه اگر پزشک شما در معایناتی که انجام می‌دهد تشخیص دهد که به این عمل نیاز است و خصوصاً اگر از گرفتگی و انسداد بینی یا عفونت‌های سینوسی مداوم و علائم سینوزیت رنج می‌برید، جراحی پولیپ بینی گزینه درمانی مناسبی است. بااین‌حال اگر پولیپ‌ها هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کنند و عوارض به خصوصی ندارند، نیازی به انجام این عمل نیست.

ممکن است در چند هفته اول احساس گرفتگی بینی داشته باشید.
ممکن است در چند هفته اول احساس گرفتگی بینی داشته باشید.

هزینه جراحی پولیپ بینی

هزینه پولیپکتومی بینی بسته به موارد مختلف متفاوت است. زمان لازم برای انجام درمان، نوع روش انتخابی و این که آیا به بیهوشی عمومی نیاز است یا خیر، روی هزینه جراحی پولیپ بینی تاثیر دارد. در نهایت دستمزد پزشک و نوع بیمه روی قیمت جراحی بینی موثر است.

هزینه عمل پولیپ بینی در بیمارستان دولتی

یکی از مواردی که می‌تواند هزینه‌های جراحی پولیپ بینی را بیشتر کند، عمل در کلینیک‌ها یا بیمارستان‌های خصوصی است. اما ازآنجایی‌که این روش، یک جراحی درمانی است می‌توان آن را در بیمارستان‌های دولتی نیز انجام داد که به میزان زیادی در هزینه‌ها تفاوت ایجاد می‌کند. هزینه درمان پولیپ بینی با جراحی در بیمارستان دولتی بسیار پایین‌تر از کلینیک‌های خصوصی است.

هزینه عمل پولیپ بینی با بیمه تامین اجتماعی

کسانی که پولیپ بینی دارند و جراح برای آنها گزینه عمل را تشخیص داده اگر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشند می‌توانند این عمل را در بیمارستان‌های تامین اجتماعی بدون پرداخت هر گونه هزینه‌ای انجام دهند. این عمل برای این افراد تقریباً رایگان است. در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی که بیمه پایه تامین اجتماعی را شامل می‌شوند هم مقداری از هزینه عمل که تحت پوشش بیمه است از هزینه کلی کسر می‌شود، چرا که جراحی پولیپ بینی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرد.

انتخاب جراح بینی برای جراحی پولیپ بینی

یکی از مهم‌ترین اقدامات قبل از تصمیم‌گیری برای درمان پولیپ بینی با جراحی، انتخاب جراح است. یک جراح گوش و حلق و بینی کسی است که می‌تواند جراحی پولیپ بینی را انجام دهد. برای کاهش ریسک عمل و افزایش رضایت از نتایج بعد از عمل باید در انتخاب جراح دقت زیادی به خرج داد. جراحی را انتخاب کنید که در انجام کار خود حاذق باشد و از همه مهم‌تر با تمامی روش‌های موجود برای جراحی پولیپ بینی آشنایی داشته باشد. البته هزینه و دستمزد جراح‌های مختلف نیز با هم متفاوت است و این امری است که باید در زمان انتخاب پزشک به آن توجه داشت.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

پولیپ‌ها توده‌های انگوری شکلی هستند که در سطح بینی یا سینوس‌ها ظاهر می‌شوند و در برخی موارد ممکن است شرایط را برای افراد سخت کند. گزینه‌های درمانی مختلفی وجود دارد که مؤثرترین آن، درمان پولیپ بینی با جراحی است. بهتر است برای انتخاب بهترین روش درمان متناسب با نوع و اندازه پولیپ و محل قرارگیری آن، با چندین متخصص مشورت کنید.

اگر دچار پولیپ بینی هستید و عوارض آن زیاد شده است، حتما برای عمل پولیپ بینی با متخصص گوش و حلق و بینی یا جراح پلاستیک مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی و همچنین مشاوره آنلاین فوق تخصص جراح پلاستیک وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

معمولا پزشک با استفاده از ابزارهای مخصوص و وارد کردن آنها به درون بینی پولیپ‌ها را خارج می‌کند و هم‌زمان نیز بافت‌ها و پوسته‌های اضافی را از بین می‌برد.

در زمان عمل معمولا جراحی پولیپ بینی بدون درد است. اگر هم از روش‌های غیر بیهوشی استفاده شود معمولا درد بسیار خفیف و غیر آزاردهنده است. اما ممکن است بعد از عمل کمی درد وجود داشته باشد.

عوارض معمولا بسیار کم است و این عمل ریسک و خطر بسیار کمی دارد.

جراحی پولیپ بینی جزء روش‌های درمانی است نه زیبایی، به همین دلیل تحت پوشش بیمه است.

پولیپ بینی با علائمی مانند ازدست‌دادن بویایی، فشار بینی یا عفونت‌های سینوسی مکرر شناخته می‌شود و برای تشخیص قطعی آن پزشک برخی از علائم را بررسی کرده و تست‌های لازم را انجام می‌دهد.

معمولا یک تا دو هفته بعد از عمل می‌توان فعالیت‌های عادی را از سر گرفت.

بله معمولا باید چند روز بعد از عمل پولیپ بینی در خانه استراحت داشت تا خونریزی، حتی کم نیز کنترل شود و خطر عفونت‌های احتمالی از بین برود.

یک سری تست‌ها و آزمایشات برای تشخیص نوع پولیپ و محل قرارگیری آن انجام می‌شود که یکی از آنها تست آلرژی و همچنین آزمایش سی تی اسکن است.

با رعایت بهداشت بینی و شست‌وشوی مداوم آن با سرم نمکی و همچنین دوری از عوامل عفونت‌زا و آلرژن می‌توان از عفونت‌های بعد از عمل پولیپ جلوگیری کرد. مصرف آنتی‌بیوتیک هم تاثیر زیادی در جلوگیری از بروز عفونت دارد.

خیر در بسیاری از موارد امکان بازگشت پولیپ‌ها نیز وجود دارد و ممکن است حذفشان دائمی نباشد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عمل پولیپ بینی

  1. NazEl گفت:

    سلام میشه لطفا جواب منم بدید من پولیپ بینی دارم خیلیم شدیده اصلا نمیتونم بخوابم یا نفس بکشم اگر بخوام عمل کنم همزمان باهاش عمل زیبایی هم انجام بدم دیگه شامل بیمه نمیشه ؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      عمل انحراف و پولیپ فقط شامل بیمه میشه و اگر همزمان انجام دهید فقط هزینه عمل درمانی به شما تعلق می گیرد.

  2. حسین ازشهریار گفت:

    سلام.من چند ساله پولیپ بینی دارم.ولی هر زمان که به پزشک متخصص رفتم به من دارو دادن واز جراحی منو بازداشتن.ولی دارو ها تا ۲ماه تاثیر دارد بعد از آن دوباره مشکل تنفسی دارم…در ضمن امپول متیل پردنیزولون ۴۰تزریق کردم…به نظر شما باید چکارکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بستگی به میزان و اندازه پولیپ دارد
      اگر مشکلات قلبی ندارید می توانید جراحی کنید