پولیپ بینی چیست؟ علائم و بهترین روش درمان پولیپ

آنچه در این مقاله می‌خوانید

پولیپ بینی توده خوش‌خیم در مجاری بینی یا سینوس‌ است. علائم و عوارض توسط متخصص تشخیص داده می‌شود. درمان پولیپ با دارو یا جراحی است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
Nasal-Polyps

آیا برای شما هم پیش آمده است، که احساس کنید، سرما خورده‌اید؛ اما با هیچ یک از داروهای ضدسرماخوردگی یا ضدآلرژی بهبود پیدا نکنید؟ در این حالت این احتمال وجود دارد، که دچار عارضه پولیپ بینی باشید. پولیپ رشد خو‌ش‌خیم بافت‌های مخاطی است. عوارض پولیپ بینی برای بسیاری از افراد آزاردهنده بوده و به دنبال روش‌هایی برای درمان آن هستند.

اگر به دنبال درمان پولیپ بینی خود هستید، بهتر است با چند پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مشاوره داشته و سوالات و نگرانی‌های خود را با آن‌ها در میان بگذارید. متخصص بینی با بررسی علائم، علت عارضه را تشخیص داده و بهترین روش درمان را معرفی می‌کند.

پولیپ بینی چیست؟

پولیپ بینی به انگلیسی Nasal Polyps نامیده می‌شود. پولیپ در واقع رشد بدون درد و غیرسرطانی بافت‌ها در پوشش مخاط بینی یا سینوس‌ها است. بیشتر پولیپ‌ها توده‌های خوش‌خیم هستند. به این معنی که غده سرطانی نیستند. این مسئله بسیار نادر است، که پولیپ بینی بدخیم باشد. پولیپ‌ها مثل قطره اشک یا شاخه انگور آویزان می‌شوند. این عارضه ناشی از التهاب مزمن بوده و با آسم، عفونت مکرر، آلرژی، حساسیت به دارو یا برخی اختلالات ایمنی مرتبط است.

پولیپ‌های کوچک در بیشتر مواقع علائمی ندارند. اما رشد پولیپ و ایجاد گروه‌های بزرگتر آن می‌تواند مجاری بینی را مسدود کند. در این حالت ممکن است مشکلات تنفسی، از دست دادن حس بویایی یا عفونت‌های مکرر ایجاد شود. پولیپ می‌تواند در هر فردی ایجاد شود؛ اما در بزرگسالان شایع‌تر است. این عارضه در آقایان بسیار بیشتر از خانم‌ها مشاهده می‌شود. داروها اغلب باعث کوچک شدن یا از بین رفتن پولیپ‌ها می‌شوند.

پولیپ-بینی
  پولیپ توده‌ای خوش‌خیم است، که در مجاری تنفسی یا سینوس‌ها ایجاد می‌شود.

علائم پولیپ بینی چیست؟

پولیپ بینی با تحریک و التهاب پوشش مخاطی بینی و سینوس‌ها همراه است. در این حالت فرد دچار سینوزیت مزمن شده و این حالت بیش از ۱۲ هفته ادامه دارد. البته سینوزیت مزمن می‌تواند بدون پولیپ هم ایجاد شود. پزشک در جلسه مشاوره و با معاینه بیمار این مورد را تشخیص می‌دهد.

پولیپ بینی نرم و فاقد حساسیت است. بنابراین اگر کوچک باشد، هیچ علائمی نداشته و فرد از وجود آن آگاه نمی‌شود. اما رشد چندگانه یا یک پولیپ بزرگ می‌تواند مجاری تنفسی و سینوس‌ها را مسدود کند.

علائم و نشانه‌های رایج پولیپ و سینوزیت مزمن عبارتند از:

  • آبریزش بینی
  • گرفتگی مداوم
  • عطسه
  • کاهش یا عدم حس بویایی
  • از دست دادن حس چشایی
  • درد صورت یا سردرد
  • درد در دندان‌های بالا
  • احساس فشار بر پیشانی و صورت
  • خرناس
  • خارش دور چشم
  • خونریزی‌های مکرر بینی

اگر این علائم بیش از ۱۰ روز ادامه داشت، حتما به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. بسیاری از علائم پولیپ شبیه به سرماخوردگی بوده و ممکن است، آن را اشتباه تشخیص دهید. به همین دلیل باید تشخیص آن را به پزشک بسپارید.

اگر این علائم بیش از ۱۰ روز ادامه داشت، حتما به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. بسیاری از علائم پولیپ شبیه به سرماخوردگی بوده و ممکن است، آن را اشتباه تشخیص دهید. به همین دلیل باید تشخیص آن را به پزشک بسپارید.

علائم پولیپ بینی در بزرگسالان بیشتر دیده می شود. اما کودکان نیز به این عارضه مبتلا می‌شوند. یکی از سوالات پرتکرار افراد از پزشکان این است که ارتباط پولیپ بینی و تنگی نفس چیست؟ در صورت بزرگ شدن پولیپ و مسدود شدن مجاری تنفسی در تنفس شخص مشکلاتی ایجاد می‌شود. این مورد می‌تواند خطرناک باشد.

در صورتی که علائم زیر را داشتید، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید:

  • مشکل جدی در تنفس
  • بدتر شدن ناگهانی علائم
  • دوبینی، کاهش بینایی یا محدودیت در توانایی حرکت چشم‌ها
  • سردرد بسیار شدید با تب بالا.

دچار گرفتگی شدید بینی شدی و نمی‌دونی چیکار کنی؟

همین الان مشاوره بگیر!

چرا پولیپ بینی ایجاد می شود؟

محققان هنوز به طور کامل درک نکرده‌اند، که علت ایجاد پولیپ چیست. چرا برخی افراد دچار التهاب طولانی مدت می‌شوند و چرا این تحریک و التهاب در برخی باعث ایجاد پولیپ شده و در برخی این عارضه را ایجاد نمی‌کند. شواهد موجود نشان می‌دهد، که افرادی که دچار پولیپ می‌شوند واکنش سیستم ایمنی متفاوتی دارند. این افراد نشانگرهای شیمیایی متفاوتی در غشای مخاطی دارند. در افرادی که پس از التهاب دچار پولیپ نمی‌شوند، این نشانگرها متفاوت است.

پولیپ بینی در هر سنی می‌تواند ایجاد شود. اما این عارضه بیشتر در جوانان و میانسالان شایع است. پولیپ می‌تواند در هر قسمتی از سینوس‌ها یا مجاری بینی به وجود بیاید. اما اغلی در ناحیه‌ای ظاهر می‌شود، که سینوس‌های نزدیک چشم، بینی و استخوان گونه از طریق چند مسیر مختلف به بینی می‌رسند.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

علائم-پولیپ-بینی
پولیپ بینی می‌تواند علائمی مانند درد در صورت داشته باشد.

کدام بیماری‌ها می‌توانند پولیپ بینی را ایجاد کنند؟

به طور کلی هر شرایطی که باعث تحریک و التهاب در مجاری بینی یا سینوس‌ها شود، می‌تواند خطر ابتلا به پولیپ را افزایش دهد. عارضه‌هایی که اغلب با پولیپ همراه هستند، عبارتند از:

  • آسم: بیماری که باعث تورم و تنگ شدن راه تنفس می‌شود.
  • حساسیت به آسپرین
  • سینوزیت قارچی آلرژیک: حساسیت به قارچ‌های معلق در هوا
  • فیبروز کیستیک: یک اختلال ژنتیکی که باعث ایجاد مایعات غلیظ و چسبنده در بدن می‌شود. از جمله مخاط غلیظ پوشش بینی و سینوس
  • سندرم چورگ-اشتراوس: یک بیماری نادر که باعث التهاب عروق خونی می‌شود.
  • کمبود ویتامین D

سابقه خانوادگی نیز می‌تواند در ایجاد پولیپ موثر باشد. شواهد نشان می‌دهد، که تغییرات ژنتیکی در ارتباط با عملکرد سیستم ایمنی بدن احتمال دارد پولیپ را ایجاد کند.

عکس-پولیپ-بینی
عکس پولیپ بینی که باعث انسداد جریان هوا شده است.

پولیپ بینی چه عوارضی دارد؟

پولیپ بینی جریان طبیعی هوا و تخلیه مخاط را دچار مشکل می‌کند. همچنین به دلیل تحریک و التهاب طولانی مدت عوارضی در پی دارد. این عوارض عبارتند از:

  • آپنه انسدادی خواب: یک بیماری بسیار جدی است. تنفس شخص در خواب برای چند ثانیه کم یا به طور کامل قطع می‌شود. گاهی ممکن است، شخص با احساس خفگی از خواب بیدار شود. این حالت می‌تواند چند مرتبه طی یک شب اتفاق بیفتد.
  • تشدید آسم: پولیپ یا سینوزیت مزمن می‌توانند، وضعیت آسم را بدتر کنند.
  • عفونت‌های سینوسی: پولیپ می‌تواند باعث ابتلا به عفونت‌های سینوسی شود. این نوع عفونت اغلب پس از ایجاد پولیپ عود می‌کند.

برای این‌که بدانید پولیپ بینی باعث چه مشکلاتی می‌شود، حتما با چند دکتر بینی باتجربه مشاوره داشته باشید و تمامی علائم خود را برای پزشک بیان کنید. برای مشاوره با متخصص بینی می‌توانید از مشاوره آنلاین و تلفنی دکترتو استفاده کنید.

عوارض-پولیپ-بینی
پولیپ می‌تواند باعث مشکلات جدی شود. در صورت وجود علائم شدید باید به پزشک مراجعه کرد.

روش‌های جلوگیری از پولیپ بینی

با استفاده از راهکارهای زیر می‌توان احتمال ایجاد پولیپ را کاهش داده و یا از عود مجدد آن جلوگیری کرد.

  • کنترل آلرژی و آسم: دستورالعمل‌های پزشک خود را انجام دهید. اگر علائم به خوبی کنترل نمی‌شوند، در مورد تغییر برنامه درمانی با پزشک مشورت کنید.
  • خودداری از تحریک‌کننده‌های بینی: تا جایی که ممکن است، از محیط‌های آلوده دوری کنید. تنفس ذرات معلق در هوا احتمال تورم، سوزش در بینی و سینوس‌ها را افزایش می‌دهد. مواردی مانند دود تنباکو، بخارات شیمیایی و گرد و غبار از این دست هستند.
  • رعایت بهداشت: عفونت‌های باکتریایی و ویروسی می‌توانند، باعث التهاب در مجاری بینی و سینوس‌ها شوند. دستان خود را مرتب بشویید و بهداشت را رعایت کنید.
  • مرطوب کردن محیط خانه: استفاده از بخور در خانه به مرطوب شدن مجاری تنفسی کمک می‌کند. در این حالت مخاط سینوس‌ها جریان پیدا می‌کند. از انسداد و التهاب جلوگیری می‌کند. برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها دستگاه بخور را هر روز تمیز کنید.
  • شستشوی بینی: از سرم شستشو برای تمیزکردن بینی استفاده کنید. در این حالت مخاط جریان پیدا کرده و آلرژن‌ها و سایر عوامل محرک از بین می‌روند.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

بهترین روش درمان پولیپ بینی چیه؟ با متخصص مشورت کن!

از کجا بفهمیم پولیپ بینی داریم؟

تشخیص پولیپ بینی باید توسط متخصص گوش و حلق و بینی انجام شود. از آن‌جایی که علائم پولیپ با علائم سینوزیت مزمن و سرماخوردگی مشابه بوده، تشخیص آن مشکل است. پزشک بر اساس پاسخ به سوالات و معاینه فیزیکی پولیپ را تشخیص می‌دهد. اما ممکن است، از سایر آزمایش‌های تشخیصی نیز استفاده کند. این آزمایش‌ها عبارتند از:

  • آندوسکوپی بینی: یک لوله باریک که سر آن دوربین کوچک یا لنز برای بزرگنمایی دارد، وارد مجاری بینی می‌شود. پزشک معاینات دقیقی داخل بینی و سینوس‌ها انجام می‌دهد.
  • سی تی اسکن: تصاویر به دست آمده از توموگرافی کامپیوتری به پزشک کمک می‌کند، تا اندازه و محل دقیق پولیپ را حتی در عمیق‌ترین قسمت سینوس‌ها مشاهده کند. در این صورت میزان تورم و التهاب ارزیابی می‌شود.
  • آزمایش آلرژی: برخی مواقع پزشک از آزمایش‌های پوستی برای تعیین حساسیت و ایجاد التهاب مزمن استفاده می‌کند. قطرات کوچکی از عوامل ایجادکننده حساسیت روی پوست ساعد یا قسمت بالای کمر قرار داده می‌شود. سپس پزشک یا پرستار وضعیت پوست و علائم واکنش آلرژیک را بررسی می‌کند. همچنین ممکن است، پزشک به جای آزمایش پوستی، آزمایش خون را برای بررسی آنتی بادی‌های خاص تجویز کند.
  • آزمایش فیبروز کیستیک: اگر پولیپ بینی در کودکان ایجاد شود، ممکن است، پزشک آزمایش فیبروز کیستیک را توصیه کند. این بیماری ارثی بوده و غدد تولیدکننده مخاط، اشک، عرق، بزاق و ترشحات گوارشی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این تست تشخیصی یک آزمایش مربوط به تعریق است، که تعیین می‌کند عرق کودک نسبت به حالت طبیعی نمک بیشتری دارد یا نه.
  • آزمایش خون: ممکن است، پزشک با آزمایش خون سطح ویتامین D را بررسی کند. کاهش ویتامین D می‌تواند با پولیپ مرتبط باشد.
آزمایش-برای-پولیپ-بینی
متخصص بینی با انجام آزمایش پولیپ بینی را تشخیص می‌دهد.

درمان پولیپ بینی

مهم‌ترین سوال افراد در مورد این عارضه این است، که پولیپ بینی چگونه درمان می‌شود؟ هدف از درمان پولیپ کاهش اندازه یا از بین بردن آن است. معمولا اولین روش درمانی پزشک تجویز دارو است. گاهی پولیپ‌ها نیاز به جراحی دارند. اما جراحی بیشتر اوقات راه حل دائمی نبوده و پولیپ‌ها دوباره عود می‌کنند.

۱: تجویز دارو

معمولا درمان پولیپ با تجویز دارو شروع می‌شود. داروهای مربوطه حتی می‌توانند پولیپ‌های بزرگ را کوچک کرده یا از بین ببرند. پزشک معمولا داروهای زیر را تجویز می‌کند.

  • اسپری پولیپ بینی: بیشتر پزشکان برای کاهش تورم اسپری بینی کورتیکواستروئید را تجویز می‌کنند. این درمان می‌تواند، پولیپ‌ها را کوچک کرده یا آن‌ها را به طور کامل درمان کند. اسپری‌های بینی مانند فلوتیکازون، تریامسینولون، مومتازون، بودزونید و بکلومتازون از این دست داروها هستند.
  • کورتیکواستروئیدهای خوراکی یا تزریقی: اگر در درمان، اسپری بینی کورتیکواستروئید موثر نباشد، پزشک داروی خوراکی مانند پردنیزون را تجویز می‌کند. این دارو ممکن است، به تنهایی یا همراه با اسپری تجویز شود. در صورتی که پولیپ شدید باشد، از داروی تزریقی استفاده می‌شود.
  • داروی درمان پولیپ بینی و سینوزیت مزمن: اگر بیمار دچار پولیپ و سینوزیت مزمن باشد، پزشک احتمالا از دارویی به نام دوپیلوماب (با نام تجاری Dupixent) استفاده می‌کند. این دارو تزریقی بوده و اندازه پولیپ را کاهش می‌دهد.
  • سایر داروها: پزشک ممکن است، از داروهای دیگری برای درمان استفاده کند. این داروها بیماری‌هایی که منجر به تورم طولانی مدت سینوس‌ها و مجاری بینی می‌شوند، بهبود می‌دهند. آنتی هیستامین‌ها برای درمان آلرژی و آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت مزمن استفاده می‌شوند.
اسپری-بینی-پولیپ-بینی
اسپری بینی پولیپ بینی در کاهش علائم پولیپ موثر است.

۲: عمل پولیپ بینی

اگر بیمار با مصرف داروها بهبود پیدا نکند و پولیپ‌ها کوچک نشوند، روش جراحی پولیپ بینی پیشنهاد می‌شود. در این عمل پولیپ‌ها برداشته شده و یا مشکلات سینوس اصلاح می‌شود. برای عمل پولیپ یک جراحی سرپایی به نام پولیپکتومی یا جراحی بینی بدون برش و بخیه انجام می‌شود. در این روش یک دستگاه مکش کوچک باعث حذف بافت پولیپ یا کاهش آن می‌شود. برای پولیپ‌های بزرگتر پزشک از روش جراحی آندوسکوپ استفاده می‌کند. درعمل پولیپ بینی با لیزر از حرارت لیزر برای ازبین بردن پولیپ و باز شدن مجاری تنفسی استفاده می‌شود.

پولیپ بینی چگونه عمل می‌شود؟

در جراحی آندوسکوپی پولیپ، جراح بینی یک لوله کوچک را وارد مجاری بینی می‌کند. در سر لوله آندوسکوپ یک دوربین کوچک یا لنز برای بزرگنمایی وجود دارد. این لوله به داخل حفره‌های سینوسی هدایت می‌شود. جراح از ابزارهای کوچکی برای از بین بردن پولیپ‌ها و موادی که مانع جریان مخاط هستند، استفاده می‌کند.

در برخی شرایط ممکن است، جراح دهانه اتصال سینوس به مجاری بینی را بزرگ کند. جراحی آندوسکوپی معمولا یک عمل سرپایی محسوب می‌شود. بعد از عمل برای جلوگیری از عود مجدد پولیپ‌ها پزشک استفاده از اسپری بینی کورتیکواستروئید و سرم شستشو را توصیه می‌کند.

عمل-پلیپکتومی
جراح با استفاده ابزارهای کوچک پولیپ را حذف می‌کند.

نکات مهم قبل از جراحی پولیپ بینی

پیش از هر نوع جراحی لازم است، سوابق پزشکی و داروهای مصرفی خود را به پزشک اطلاع دهید. مصرف برخی داروها چند هفته قبل و بعد از عمل باید قطع شوند. داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین و ایبوپروفن خطر خونریزی حین عمل و پس از آن را افزایش می‌دهند. به همین دلیل باید حداقل ۳ هفته قبل و بعد از عمل از مصرف این داروها خودداری کرد.


مراقبت‌های بعد از جراحی پولیپ بینی

پس از انجام عمل پولیپ از پانسمان پولیپ بینی برای جلوگیری از خونریزی استفاده می‌شود. برای کاهش درد پزشک داروهای مسکن تجویز می‌کند. استفاده از کمپرس یخ در کاهش درد بسیار موثر است. بعد از عمل به دلیل وجود پانسمان بیمار باید از دهان نفس بکشد. در این مدت شستشوی دهان و مرطوب کردن آن بسیار موثر است.

به مدت یک هفته باید از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کرد. مصرف سیگار در روند بهبودی مشکل ایجاد می‌کند. به همین دلیل باید تا چند هفته مصرف آن را متوقف کرد.


عوارض عمل پولیپ بینی

این نوع عمل عوارض بسیاری کمی داشته و خطری برای بیمار ندارد. درمان پولیپ با جراحی می‌تواند منجر به خونریزی بینی شود. در هر نوع جراحی احتمال ایجاد عفونت وجود دارد. به همین دلیل پزشک پس از عمل داروهای آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. برای ادامه درمان پزشک پس از عمل استفاده از اسپری‌های استروئیدی بینی یا کورتیکواستروئیدهای خوراکی را توصیه می‌کند. این داروها مقاومت بدن در مقابل عفونت‌های سینوسی را کاهش می‌دهند.


هزینه عمل پولیپ بینی

هزینه جراحی پولیپ بینی به عوامل مختلفی بستگی دارد. تجربه پزشک و موقعیت جغرافیایی مرکز جراحی در قیمت عمل موثر است. علاوه بر دستمزد جراح بینی، باید دستمزد دستیاران جراح، مرکز جراحی یا بیمارستان، آزمایشات و داروها را در نظر گرفت.

از آن‌جایی که عمل پولیپ یک عمل درمانی محسوب می‌شود، بخشی از هزینه‌های آن توسط بیمه پوشش داده می‌شود. برای کاهش هزینه این عمل می‌توانید، از بیمه تامین اجتماعی یا بیمه تکمیلی استفاده کنید.


۳: درمان خانگی پولیپ بینی

اگر علائم پولیپ مربوط به واکنش‌های آلرژیک باشد، با تشخیص عامل آلرژی می‌توان از آن دوری کرد. برای درمان گیاهی پولیپ بینی پیشنهادهای زیادی شده است. اما این روش‌ها معمولا اثربخشی بسیار کمی دارند. برای درمان پولیپ بینی در طب سنتی روغن درخت چای و درمان با پیاز پیشنهاد شده است.

علائمی مانند گرفتگی مجاری بینی با استفاده از حمام بخار یا بخور برخی گیاهان مانند نعناع یا اکالیپتوس تا حدودی برطرف می‌شود. مصرف ویتامین D نیز به بهبود علائم پولیپ کمک می کند.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

چگونه بهترین پزشک متخصص گوش، حلق و بینی را برای درمان پولیپ بینی پیدا کنیم؟

برای انتخاب بهترین پزشک متخصص گوش و حلق و بینی باید به میزان تجربه پزشک و مهارت او توجه کنید. متخصصی که در درمان پولیپ تجربه بالایی داشته باشد، بهترین روش درمان را با توجه به شرایط بیمار پیشنهاد می‌دهد. داشتن مجوز نیز به معنای آموزش کامل پزشک در این زمینه است. در جلسه مشاوره با متخصص بینی سوالاتی در مورد عوارض و روش‌های درمان پولیپ بینی بپرسید. علائم خود را توضیح داده و سوابق پزشکی خود را مطرح کنید.

اگر قصد تشخیص یا درمان پولیپ بینی خود را دارید، برای انتخاب بهترین متخصص پولیپ بینی می‌توانید به لیست پزشکان در سایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

گاهی ممکن است، شخص به دلیل عارضه پولیپ نیاز به جراحی اصلاح فرم بینی نیز داشته باشد. در برخی افراد پولیپ باعث بزرگ شدن بینی می‌شود. در چنین شرایطی پزشک می‌تواند جراحی پولیپ را همزمان با جراحی زیبایی بینی انجام دهد.

پولیپ در اندازه کوچک هیچ علائمی نداشته و مشکلی ایجاد نمی کند. حتی ممکن است، شخص متوجه وجود پولیپ در بینی خود نشود. اما پولیپ‌های بزرگ باعث انسداد سینوس‌ها و مجاری تنفسی می‌شوند. در صورت تشدید انسداد مشکلاتی در تنفس ایجاد می‌شود و ممکن است، علائم شدیدتر شده و سردردهای شدیدی ایجاد شود. در این شرایط باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.

زمانی که پولیپ بزرگ شود و یا چند گروه پولیپ در مجاری ایجاد شود، علائم مربوط به آن تشدید پیدا می‌کند. یکی از علائم پولیپ‌های بزرگ سردرد است. در شرایط حاد ممکن است، سردرد همراه با تب باشد.

سینوزیت نوعی تحریک و التهاب بوده و باعث عفونت‌های سینوسی می‌شود. این دو عارضه با هم در ارتباط هستند. گاهی ممکن است، افرادی که دارای مشکل سینوزیت مزمن هستند، دچار پولیپ نیز بشوند. پس از جراحی پولیپ برای عدم عود پولیپ پزشک توصیه می‌کند، بیماری‌هایی مانند سینوزیت و آسم با مصرف دارو کنترل شوند.

درمان‌های دارویی پولیپ باید ادامه‌دار باشند. در غیر این صورت علائم ناشی از پولیپ کنترل نمی‌شود. پس ازعمل جراحی پولیپ نیز ممکن است، پولیپ دوباره عود کند. معمولا متخصص بینی برای جلوگیری از عود پولیپ پس از عمل استفاده از اسپری بینی و شستشو با سرم را توصیه می‌کند. لازم است، پس از جراحی بیماری‌هایی مانند آسم یا سینوزیت مزمن کنترل شوند. در غیر این صورت پولیپ دوباره عود می‌کند.

 

به طور کلی انجام هر نوع عمل جراحی در زمان بارداری توصیه نمی‌شود. ممکن است، مواد بیهوشی یا داروهای تجویز شده روی جنین تاثیر منفی داشته باشند. به همین دلیل حتما باید زمان مشاوره با متخصص نظر پزشک را پرسیده و طبق دستورالعمل او اقدام کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره پولیپ بینی

  1. ناشناس گفت:

    درود به همگی،من نزدیک به ده سال پلیپ دارم،همیشه بخاطر ترس از عمل جراحی نکردم،این دو سه ماه اخیر خیلی اذیت شدم سر تنفس،به پینشهاد یکی از اشنایان زالو درمانی کردم که الان خداروشکر چند شبی هست راحت میخوابم،هر کی خواست برای راهنمایی کردن در خدمتم بدون هزینه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از شما
      همیشه تندرست باشبد

  2. ناشناس گفت:

    پولیپ بینی،بیچاره ام گرده،دیوانه ام کرده،در مرز خودکشی ام

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      مشخصا نیاز به جراحی دارید