انحراف بینی چیست و چگونه انحراف تیغه بینی درمان می‌ شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

انحراف بینی زمانی اتفاق می‌افتد که دیواره نازک (تیغه بینی) بین مجاری بینی، به یک طرف جابه‌جا یا خم شود. در بسیاری از افراد، تیغه بینی خارج از مرکز یا منحرف است و باعث کوچکتر شدن یک مجرای بینی می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

انحراف بینی چیست و چگونه انحراف تیغه بینی درمان می‌ شود؟

اگر شما هم دچار انحراف بینی هستید، احتمالا با مشکلاتی مواجه شده‌اید و به دنبال روش‌های درمان آن هستید. انحراف یکی از شایع‌ترین مشکلات مربوط به بینی و تنفس است. در شرایطی که انحراف تیغه بینی شدید باشد، علائم انحراف بیشتر شده و ممکن است حتی یکی از مجاری کاملا بسته شود. در این مطلب سعی می‌کنیم، نحوه تشخیص انحراف بینی و روش درمان آن را به طور کامل توضیح دهیم.

اگر قصد درمان انحراف بینی خود را دارید، حتما با چند پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مشاوره داشته باشید. در جلسه مشاوره پزشک با معاینه بینی شما و بررسی علائم آن بهترین روش درمان را پیشنهاد می‌دهد.

انحراف بینی چیست؟

انحراف بینی به انگلیسی «Deviated Septum» نامیده می‌شود. این مشکل زمانی رخ می‌دهد، که دیواره نازک بین مجاری بینی به یک سمت متمایل شود. در بسیاری از افراد تیغه بینی دقیقا در مرکز قرار نداشته و یکی از مجراهای بینی کوچکتر است. اما اگر انحراف دیواره بینی بیشتر شود، ممکن است یکی از مجراها کامل مسدود شده و جریان تنفس کاهش پیدا کند. در برخی افراد عدم جریان تنفس باعث خشک شدن مجرای بینی، ایجاد پوسته و یا خونریزی می‌شود.

ممکن است در زمان مشاوره با متخصص بینی، پزشک به شما گفته باشد که دچار انحراف سپتوم بینی هستید. برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌آید، که انحراف سپتوم بینی چیست؟ به تیغه نازک میان دو حفره بینی اصطلاحا سپتوم گفته می‌شود. در این حالت انحراف به دلیل کج بودن تیغه است و به آن انحراف تیغه بینی نیز می‌گویند. این مشکل درونی بوده و ممکن است، در برخی افراد ظاهر بینی بدون مشکل باشد.

علائم انحراف بینی چیست؟

بسیاری از مشکلات مربوط به تیغه بینی هیچ علامتی ندارند و حتی ممکن است، شخص متوجه انحراف نشود. اما در برخی موارد انحراف تیغه علائم زیر را در پی دارد:

نشانه‌های انحراف سپتوم بینیمشخصات آن‌ها
انسداد یک یا هر دو حفره بینیمسدود شدن حفره‌ها تنفس از طریق بینی را مشکل می‌کنند. انسداد مجاری افرادی که دچار انحراف هستند، در زمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا به دلیل عفونت دستگاه تنفسی بیشتر می‌شود.
خون دماغ شدندر صورت انحراف شدید و عدم عبور هوا ممکن است، مجاری خشک شده و منجر به بروز دلیل خون دماغ شدن فرد شود.
درد در صورتدر برخی افراد به دلیل انحراف شدید، در یک طرف صورت دردی احساس می‌شود. البته هنوز علت دقیق این عارضه مشخص نشده است. احتمالا به دلیل کج شدن تیغه بینی و ایجاد فشار این عارضه ایجاد می‌شود.
خر و پف یا تنفس بلند هنگام خوابانحراف تیغه یا تورم بافت‌های داخلی بینی می‌تواند باعث ایجاد تنفس بلند یا علت خروپف در خواب شود.
ایجاد چرخه بینیچرخه بینی به حالتی گفته می‌شود که به طور متناوب یک حفره بینی مسدود شده و تنفس از حفره دیگر انجام می‌شود و این حالت جابجا می‌شود. چرخه بینی کاملا طبیعی بوده و در تمامی افراد اتفاق می‌افتد. اما اگر شخص از این چرخه آگاهی پیدا کند و متوجه این انسداد شود، احتمالا عارضه‌ای مربوط به انحراف است.
ترجیح خوابیدن به یک طرف خاصبرخی افراد که دچار انحراف هستند، ترجیح می‌دهند به یک طرف خاص بخوابند. در این حالت در صورت تنگ شدن مجاری بینی، تنفس راحت‌تر است.
علایم انحراف تیغه بینی

۱. علائم انحراف بینی و سینوزیت، آیا انحراف تیغه بینی باعث سینوزیت می شود؟

اگر اغلب به عفونت‌های سینوسی مبتلا می‌شوید، ممکن است به دلیل انحراف تیغه باشد (انحراف تیغه بینی و سینوزیت). تنگ شدن مجاری بینی در اثر انحراف باعث جلوگیری از تخلیه مخاط از سینوس به داخل حفره بینی می‌شود. مخاط اضافی داخل سینوس‌ها محیطی برای رشد باکتری‌ها ایجاد می‌کند و منجر به عفونت و بروز علائم سینوزیت می‌شود. این روند التهاب مکرر سینوس‌ها و ایجاد سینوزیت را در پی دارد.

۲. علائم انحراف بینی در کودکان و نوزادان

علائم انحراف تیغه بینی در کودکان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • گرفتگی بینی
  • انسداد یک یا هر دو سوراخ بینی
  • عفونت‌های مکرر سینوسی
  • سردرد یا درد صورت
  • احساس خلط بینی از پشت گلو
  • خونریزی‌های مکرر بینی
  • تنفس پر سر و صدا در هنگام خواب
علائم انحراف بینی در کودکان و نوزادان چیست؟
تنگ شدن مجاری بینی در اثر انحراف باعث جلوگیری از تخلیه مخاط از سینوس به داخل حفره بینی می‌شود.

۳. انحراف بینی و آلرژی

در بسیاری از موارد، انحراف سپتوم نتیجه یک نقص در حال رشد یا نوعی آسیب صورت است. انحراف بینی آلرژی ایجاد نمی‌کند بلکه آلرژن‌ها باعث حملات آلرژی می‌شوند. آلرژی را می‌توان با داروهای رایج درمان کرد که در آن انحراف تیغه بینی تنها از طریق روش‌های جراحی قابل اصلاح است.

۴. انحراف بینی در سربازی

اگر فرد دچار انحراف سپتوم باشد، می‌تواند با تهیه نسخه و گواهی پزشکی از سربازی معاف شود. به این دلیل که انجراف تیغه بینی می‌تواند تنفس فرد را دچار مشکل کند و یا منجر به بروز عوارض دیگری شود.

۵. انحراف بینی در اثر ضربه

اکثر مردم با تیغه بینی کمی کج به دنیا می‌آیند اما اغلب هرگز متوجه آن نمی‌شوند. در برخی افراد نیز انحراف سپتوم بینی به چپ و راست ممکن است در اثر تصادف یا ضربه توپ در بازی فوتبال یا بسکتبال رخ داده باشد. در این شرایط ممکن است دچار تغییر صدا یا حتی مشکلات خواب شود. در این شرایط ممکن است به عمل باز بینی نیاز باشد.

اگر علائم انحراف بینی خواب رو از تو گرفته

همین حالا از دکتر مشاوره بگیر!

علت انحراف بینی چیست؟

انحراف بینی در اثر چیست؟ انحراف بینی یا بهتر بگوییم انحراف سپتوم بینی زمانی رخ می‌دهد، که تیغه به یک سمت متمایل شود. کج شدن تیغه بینی می‌تواند به دلیل مشکلات زیر باشد:

  • انحراف از بدو تولد: در برخی موارد، انحراف تیغه در طول رشد جنین اتفاق می‌افتد و زمان تولد مشخص می‌شود. حتی ممکن است، هنگام زایمان و در صورت خطا، انحراف ایجاد شود.
  • آسیب به بینی: انحراف می‌تواند در نتیجه صدمه‌ای باشد، که به بینی وارد می‌شود. در این حالت تیغه از جای خود خارج می‌شود. معمولا این عارضه در تصادف، ورزش‌های تماسی یا بازی‌های خشن مثل کشتی رخ می‌دهد.
  • روند طبیعی پیری: روند طبیعی افزایش سن ممکن است، ساختار بینی را تحت تاثیر قرار دهد. در این صورت با گذشت زمان باعث انحراف می‌شود.
علت انجراف سپتوم چیست؟
انحراف سپتوم بینی زمانی رخ می‌دهد، که تیغه به یک سمت متمایل شود.

از کجا بفهمیم انحراف بینی داریم؟ (انحراف بینی را چگونه تشخیص دهیم؟)

تشخیص انحراف تیغه بینی توسط متخصص بینی و از طریق معاینه ممکن است. در صورت وجود برخی علائم بهتر است با یک پزشک باتجربه مشاوره داشته باشید تا انحراف مشخص شود. به عنوان مثال اگر دچار انسداد حفره‌های بینی هستید و با هیچ یک از دارو‌های مربوط به آنفولانزا یا حساسیت درمان نشده اید، باید به پزشک مراجعه کنید. برخی افراد دچار خونریزی‌های مکرر بینی یا عفونت‌های سینوسی می‌شوند. این نوع علائم نیز احتمال انحراف تیغه را بالا می‌برند.

همچنین علائمی مثل خشکی دهان به دلیل تنفس مکرر از دهان، اختلال در خواب یا احساس فشار در بینی احتمال وجود این مشکل را بالا می‌برند. دقت داشته باشید، که برخی مواقع انحراف در ظاهر مشخص نمی‌شود. پس بهتر است، در صورت وجود علائم ذکر شده یا ایجاد هر نوع مشکلی در بینی با متخصص گوش و حلق و بینی مشاوره داشته و نگرانی‌های خود را با پزشک مطرح کنید.

معاینه بینی با اسپکولوم

پزشک برای تشخیص انحراف بینی ابتدا سوراخ‌های بینی را با اسپکولوم بینی معاینه می‌کند. محل قرارگیری تیغه بینی و تاثیر آن بر اندازه سوراخ‌های بینی بررسی می‌شود. همچنین سوالاتی در مورد اختلال در خواب، خروپف و مشکلات تنفسی می‌پرسد. برای تعیین وقت مشاوره با متخصص گوش و حلق و بینی می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید.

عکس انحراف تیغه بینی

برای برخی افراد، انحراف سپتوم در بدو تولد وجود دارد. این عارضه به دلیل آسیب در طول رشد جنین یا در هنگام زایمان اتفاق می‌افتد. پس از تولد، انحراف تیغه بینی معمولاً به دلیل ضربه، انجام ورزش‌های تماسی یا تصادف رخ می‌دهد. در تصویر زیر، عکس قبل و بعد عمل انحراف بینی را مشاهده می‌کنید.

علت انحراف سپتوم چیست؟
انسداد مجاری افرادی که دچار انحراف هستند، در زمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا به دلیل عفونت دستگاه تنفسی بیشتر می‌شود.

درمان انحراف بینی چگونه است؟

همانطور که گفتیم، بیشتر افراد دچار انحراف سپتوم یا انحراف تیغه بینی هستند. در همه افراد نیازی به درمان نیست و انحراف مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما در افرادی که دچار انحراف شدید هستند، بهترین روش درمان گزینه جراحی است. برخی بیماران به دلیل هزینه، عوارض عمل یا دلایل دیگر نمی‌خواهند، برای درمان از روش جراحی استفاده کنند.

گزینه‌های دیگری برای درمان وجود دارد. اما این گزینه‌ها در واقع انحراف تیغه را درمان نمی‌کنند و فقط علائم آن را کاهش می‌دهند. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

انواع روش های عمل انحراف بینی

درمان‌هایی برای کاهش علائم انحراف وجود دارد. به عنوان مثال استفاده از آنتی‌هیستامین یا اسپری استروئید بینی می‌توانند عوارض ناشی از انحراف را کاهش دهند. اما برای درمان انحراف تنها راه موجود عمل جراحی است. درمان انحراف تیغه بینی با سپتوپلاستی به دو روش انجام می‌شود:

  • درمان انحراف بینی با عمل جراحی: اگر علائم با دارو یا سایر روش‌های درمانی بهبود پیدا نکند، پزشک جراحی ترمیمی به نام سپتوپلاستی را پیشنهاد می‌کند. عمل بینی تحت بیهوشی انجام شده و نیاز به ایجاد برش دارد.
  • عمل انحراف بینی با لیزر: در عمل جراحی سنتی نیاز به ایجاد برش است. در روش درمان با لیزر از حرارت ناشی از لیزر برای صاف شدن استخوان و غضروف استفاده می‌شود. این نوع جراحی روند بهبودی سریع‌تری داشته و عوارض و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

درمانیا رفع انحراف بینی بدون جراحی امکان‌پذیر نیست. روش‌های دارویی تنها علائم انحراف را کاهش می‌دهند و تاثیرات موقتی دارند. اما اگر به دنبال روش‌های زیبایی هستید و می‌خواهید در ظاهر انحراف را از بین ببرید؛ روش‌های زیر بدون جراحی بوده و نتیجه خوبی ایجاد می‌کنند. این روش‌ها به هیچ وجه جنبه درمان نداشته و علائم انحراف را از بین نمی‌برند.

  • درمان انحراف بینی با فیلر و لیفت: عمل لیفت بینی به روش‌های مختلفی مانند لیفت با نخ یا تزریق فیلر انجام می‌شود. این روش انحراف ظاهری را از بین می‌برد.
  • درمان انحراف تیغه وسط بینی با پلاسما جت: در عمل پلاسما جت از یک گاز یونیزه استفاده می‌شود. این گاز با استفاده از دستگاه قلم مانند نقاط ریزی روی پوست بینی ایجاد می‌کند. پلاسما جت علاوه بر جمع کردن پوست و کوچک کردن بینی گوشتی باعث تولید کلاژن و جوانسازی پوست می‌شود. به این روش درمان بینی با پلکسر نیز گفته می‌شود.

جدیدترین روش درمان انحراف بینی رو امتحان کن!

نحوه عمل انحراف بینی (عمل انحراف بینی چقدر زمان میبرد؟)

اگر می‌خواهید بدانید که عمل بینی چند ساعت طول میکشه؟ باید گفت حدودا عمل سپتوپلاستی بینی ۹۰ دقیقه طول می‌کشد. این عمل تحت بیهوشی انجام می‌شود. در این عمل جراح بینی تیغه بینی را بریده و غضروف یا استخوان اضافی را خارج می‌کند. تراشیدن استخوان باعث می‌شود، تیغه و مجاری بینی صاف شوند.

ممکن است، در هر حفره بینی آتل‌های سیلیکونی قرار بگیرند. این آتل‌ها در واقع تکیه‌گاهی برای تیغه بینی هستند. در نهایت محل برش‌ها با بخیه بسته می‌شود. گاهی ممکن است، جراحی سپتوپلاستی همراه با عمل زیبایی یا جراحی بینی بدون برش و بخیه انجام شود. در این حالت ظاهر بینی نیز اصلاح می‌شود. به این عمل جراحی سپتورینوپلاستی می‌گویند. همچنین ممکن است، جراح عمل سپتوپلاستی را با جراحی سینوس ترکیب کند.

متن انگلیسی:
«During a typical septoplasty, the nasal septum is straightened and repositioned in the center of the nose. This may require the surgeon to cut and remove parts of the septum before reinserting them in the proper position.»
ترجمه فارسی:
«در طی یک سپتوپلاستی معمولی، تیغه بینی صاف می‌شود و در مرکز بینی قرار می‌گیرد. این روش ممکن است به جراح نیاز داشته باشد تا قسمت‌هایی از سپتوم را قبل از قرار دادن مجدد در موقعیت مناسب برش دهد و بردارد.»

به نقل از سایت mayoclinic

نکات مهم قبل از عمل انحراف تیغه بینی

برای آماده‌سازی قبل از عمل بینی باید نکات مهمی را رعایت کنید. به مدت ۲ هفته قبل و بعد از جراحی بینی از مصرف داروهایی مانند آسپرین یا ایبوپروفن خودداری کنید. این داروها رقیق‌کننده خون بوده و خطر خونریزی حین جراحی و بعد از آن را افزایش می‌دهند. همچنین لازم است، از چند هفته قبل عمل، سیگار را ترک کنید. سیگار در روند بهبود اختلال ایجاد می‌کند. ممکن است، پزشک قبل از عمل آزمایش‌هایی را توصیه کند. این آزمایش‌ها را انجام داده و جواب آن را به پزشک تحویل دهید.

مراقبت‌ های بعد از عمل انحراف تیغه بینی

بعد از عمل سپتوپلاستی پزشک برای دوره نقاهت داروهایی تجویز می‌کند. مصرف این داروها خطر ابتلا به عفونت بعد از عمل را کاهش می‌دهد. داروهای مسکن نیز تجویز شده و درد را کاهش می‌دهند.  حتما باید این داروها در زمان تعیین شده و به طور کامل مصرف شوند. بعد از عمل بینی رعایت نکات زیر به بهبودی کمک می‌کند:

  • هنگام خواب از چند بالش استفاده کنید تا سر بالا بماند.
  • از انجام ورزش‌های سنگین خودداری کنید.
  • سعی کنید از لباس‌هایی استفاده کنید، که دکمه‌دار باشد، تا هنگام تعویض لباس به بینی ضربه‌ای وارد نشود.

همچنین لازم است، در طول روند بهبودی مراقب باشید، به بینی ضربه نخورد. تیغه بینی ۳ تا ۶ ماه پس از عمل نسبتا پایدار می‌شود. اما برخی تغییرات در بینی مانند از بین رفتن تورم ممکن است، تا یک سال طول بکشد. در این مدت باید فعالیت‌ها را با احتیاط انجام داد و مراقب هر برخوردی به تیغه بینی بود.

قیمت عمل جراحی انحراف بینی چقدر است؟

هزینه عمل انحراف بینی به تجربه پزشک و موقعیت جغرافیایی مرکز جراحی بستگی دارد. همچنین میزان انحراف تیغه در قیمت عمل تاثیر‌گذار است. عمل انحراف نیاز به دقت بالایی داشته و به نسبت عمل زیبایی بیشتر زمان می‌برد. به همین دلیل هزینه آن در مقایسه با عمل زیبایی بالاتر است.

پزشک در جلسه مشاوره پس از معاینه بینی و بررسی کجی تیغه قیمت نهایی را به شما اعلام می‌کند. هزینه عمل بینی شامل دستمزد جراح بینی، دستیاران جراح، هزینه مرکز جراحی یا بیمارستان، داروها و آزمایش می‌شود.

مراقبت های بعد از عمل تیغه بینی چه هستند؟
تیغه بینی ۳ تا ۶ ماه پس از عمل نسبتا پایدار می‌شود.

عمل انحراف بینی شامل بیمه تکمیلی میشود؟

بسیاری از افراد برای انجام عمل بینی به دنبال کاهش هزینه‌ها با استفاده از پوشش بیمه هستند. بیمه تنها هزینه روش‌های درمانی را پوشش داده و عمل‌های زیبایی را تحت پوشش قرار نمی‌دهد. به همین دلیل عمل زیبایی بینی شامل بیمه نمی‌شود. اما عمل سپتوپلاستی یک عمل درمانی بوده و با توصیه پزشک انجام می‌شود. بخشی از هزینه این عمل را می‌توان با استفاده از بیمه پرداخت کرد.

در صورتی که بیمه تامین اجتماعی میزان کمی از هزینه را پوشش دهد، می‌توان از بیمه تکمیلی استفاده کرد. برای پرداخت هزینه از طرف بیمه تکمیلی باید اسناد و مدارک مربوط به انحراف سپتوم را به شرکت بیمه ارائه دهید. این اسناد عبارت‌اند از:

  • عکس قبل از جراحی
  • تاییدیه جراح بینی
  • عکس MRI.

درمان خانگی انحراف بینی

برخی افراد درمان‌های خانگی برای انحراف بینی پیشنهاد می‌دهند. انحراف شدید تیغه تنها با جراحی برطرف می‌شود و هیچ کدام از روش‌های درمان خانگی مشکل انحراف را برطرف نمی‌کنند. اگر انحراف شدید نباشد، با برخی روش‌ها می‌توان عوارض آن را تا حدودی کاهش داد.

یکی از روش‌های درمان خانگی انحراف استفاده از گیاهان دارویی است. نوشیدن دمنوش آویشن علت گرفتگی بینی را تا حدودی برطرف کرده و راه تنفس را باز می‌کند. بخور برای انحراف بینی مفید است. بخور گیاهانی مانند نعناع یا اکالیپتوس مجاری تنفس را باز کرده و استفاده مداوم از آن می‌تواند عوارض انحراف مانند تنگی نفس را کاهش دهد.

قطره برای انحراف بینی

داروهای کورتیکواستروئیدی دارای اثرات ضد التهابی قوی هستند و می‌توانند تورم بافتی را که مجرای بینی و سینوس‌ها را می‌پوشاند کاهش دهند و حتی در صورت انحراف سپتوم، تنفس را آسان‌تر کنند. پزشکان ممکن است استفاده از اسپری بینی استروئیدی را یک بار در روز توصیه کنند.

درمان انحراف بینی در طب سنتی ممکن است؟

متاسفانه خیر. در حالی که می‌توانید علائم انحراف تیغه بینی را با درمان خانگی یا داروهای گیاهی مدیریت کنید، معمولاً رفع انحراف سپتوم بدون جراحی امکان‌پذیر نیست.

انواع انحراف بینی کدامند؟

متخصصان جراحی بینی، با توجه به شکل و بافت استخوان و تیغه بینی، انحرافات بینی را به پنج دسته طبقه‌بندی می‌کنند:

  • منحرف‌شدن تیغه بینی دمی (شیب کلاسیک تیغه بینی)
  • انحراف C شکل سفالوکودال
  • منحرف‌شدن C شکل قدامی خلفی
  • انحراف S شکل سفالوکودال
  • منحرف‌شدن S شکل قدامی خلفی بینی

خطرات و عوارض انحراف بینی چیست؟

عوارض انحراف بینی شدید چیست؟ دکتر بینی در مواقعی که انحراف شدید باشد، روش‌های درمانی را توصیه می‌کند. یکی از سوالات اکثر افراد این است، که در صورت عدم درمان، انحراف بینی چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ با گذشت زمان این عارضه می‌تواند مشکلاتی برای فرد به وجود بیاورد. برخی از عوارض انحراف تیغه بینی عبارت‌اند از:

  • انحراف بینی و سرگیجه (معمولا همراه با تنگی نفس بوده و در صورت بروز چنین عارضه‌ای باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.)
  • انحراف بینی و سردرد
  • انحراف بینی و حساسیت
  • انحراف بینی و خون دماغ
  • انحراف بینی و خشکی گلو.

علاوه بر این موارد، اختلال درخواب، مشکلات مزمن سینوسی، درد در صورت، فشار در بینی و خواب آشفته می‌تواند از مشکلات انحراف بینی محسوب شوند. به همین دلیل بهتر است، با توصیه پزشک به دنبال درمان انحراف بینی بود.

۱. انحراف بینی در بارداری

در خانم‌های باردار، ممکن است انحراف بینی کمی مشکل‌ساز باشد. با توجه به اینکه روش قطعی درمان انحراف بینی از طریق عمل جراحی صورت می‌گیرد و نیاز به بیهوشی دارد، انجام بیهوشی در بانوان باردار خطرناک است و حتی ممکن است به جنین آسیب برساند. بهتر است این روش درمانی قبل یا بعد از زمان حاملگی و با مشورت پزشک صورت بگیرد.

۲. انحراف بینی و تنگی نفس، انحراف بینی باعث تنگی نفس میشه؟

در بسیاری از مواقع انحراف شدید می‌تواند باعث تنگی نفس شود. انحراف باعث انسداد مجاری شده و تنفس را سخت می‌کند. البته تنگی نفس می‌تواند دلایل دیگری مانند عفونت دستگاه تنفسی یا ایجاد حساسیت داشته باشد. به همین دلیل در صورت وجود چنین عارضه‌ای باید با دکتر بینی مشاوره داشته تا پزشک پس از بررسی بیمار علت تنگی نفس را پیدا کند. در صورتی که تنگی نفس به دلیل انحراف تیغه باشد، با عمل سپتوپلاستی به طور کامل برطرف می‌شود.

انحراف بینی باعث تنگی نفس میشه؟
در بسیاری از مواقع انحراف شدید می‌تواند باعث تنگی نفس شود.

۳. انحراف بینی و سرگیجه

انحراف بینی باعث سردرد میشود؟ سرگیجه یک مشکل در مکانیسم‌های تعادل در گوش داخلی (مجاری حلقوی) است که باعث سرگیجه می‌شود و انحراف سپتوم نمی‌تواند بر گوش داخلی اثر بگذارد. اصلاح انحراف تیغه بینی با یکی از دو روش جراحی سپتوپلاستی یا برداشت زیر مخاطی انجام شده و می‌تواند به بهبود تنفس و جلوگیری از عوارض آن کمک کند.

۴. تاثیر انحراف بینی بر گوش

انحراف تیغه بینی با تغییر در عملکرد لوله استاچین بر شنوایی و تهویه گوش میانی (نه داخلی) تأثیر می‌گذارد. این اتفاق منجر به پری گوش یا کیپ شدن گوش و به دنبال آن حتی بروز علائم عفونت گوش می‌شود، تهویه گوش میانی را تحت تاثیر قرار داده و بر شنوایی تاثیر می‌گذارد. سپتوپلاستی برای درمان انحراف بینی و گرفتگی گوش هم انجام می‌شود.

۵. انحراف بینی و تغییر صدا

انحراف بینی و خلط گلو و تغییر صدا معمولا بعد از عمل جراحی، در برخی افراد رخ می‌دهد. علت تغییر صدای شما پس از جراحی بینی چیست؟ تغییرات صدا پس از جراحی بینی زمانی ایجاد می‌شود که با تشخیص نادرست، درمان بیش از حد سینوس‌ها یا سوراخ شدن سپتوم رخ دهد.

۶. انحراف بینی و فشار خون

انحراف تیغه بینی یکی از شایع‌ترین دلایل انسداد بینی است که با کاهش جریان هوای بینی و تحریک مزمن مخاطی همراه است. مقاومت غیرطبیعی راه هوایی می‌تواند در ایجاد فشار خون نقش داشته باشد.

۷. انحراف بینی و بوی بد دهان

اگر متوجه شدید که بوی بد مزمن در دهان دارید، در کمال تعجب ممکن است علت آن اصلاً از دهان شما نباشد، بلکه از بینی شما باشد. انحراف تیغه بینی می‌تواند دلیل ایجاد این اتفاق باشد.

خطرات و عوارض انحراف دماغ چیست؟
بوی بد دهان ممکن است به انحراف سپتوم مرتبط باشد.

۸. عوارض جانبی عمل انحراف بینی

بلافاصله بعد از جراحی بینی بیمار برای بررسی علائم عمل تحت نظر خواهد بود و پس از چند ساعت می‌تواند به خانه برود. عمل سپتوپلاستی روش بسیار ایمنی بوده و عوارض کوتاه مدت دارد. حتما برای عمل بینی به دنبال جراح بینی و سینوس باتجربه و خبره باشید. اگر جراح تجربه و دانش کافی در عمل سپتوپلاستی نداشته باشد، ممکن است عمل خطرات و عوارضی در پی داشته باشد. این خطرات عبارتند از:

  • تغییر شکل بینی
  • تداوم مشکلات انحراف پس از جراحی
  • خونریزی بیش از حد
  • کاهش حس بویایی
  • بی‌حسی موقت در لثه‌ها و دندان‌های بالا
  • هماتوم سپتوم (ایجاد توده خون در ناحیه تیغه بینی)
  • سوراخ شدن تیغه بینی (ایجاد حفره‌ای که دو مجرای بینی را به هم وصل می‌کند.)
  • نشت مایع مغزی نخاعی (بسیار نادر).

احتمال ایجاد این عوارض در صورت انتخاب بهترین جراح بینی بسیار کم است. اما برخی عوارض جانبی بعد از عمل طبیعی بوده و ممکن است، برای بیماران ایجاد شود. این عوارض عبارت‌اند از:

  • عوارض بیهوشی (ممکن است، تا چند روز ادامه داشته باشد.)
  • مقداری خونریزی
  • عفونت (با مصرف داروها بعد از عمل احتمال آن بسیار کاهش پیدا می‌کند.)
  • سردرد.

چگونه می‌ توان از انحراف بینی جلوگیری کرد؟

اگر از بدو تولد دچار انحراف سپتوم نباشید، تنها راه جلوگیری از این عارضه رعایت موارد احتیاطی است. در این صورت احتمال صدمه به بینی و کج شدن تیغه به حداقل می‌رسد. به عنوان مثال هنگام انجام ورزش‌های تماسی مثل فوتبال یا والیبال از کلاه ایمنی مخصوص استفاده کنید و زمان استفاده از وسیله نقلیه کمربند ایمنی خود را ببندید.

متن انگلیسی:
«For Prevention، Wear a helmet or a midface mask when playing contact sports, such as football and volleyball and Wear a seat belt when riding in a motorized vehicle.»
ترجمه فارسی:
«برای جلوگیری، هنگام انجام ورزش‌های تماسی مانند فوتبال و والیبال، از کلاه ایمنی یا ماسک میانی صورت استفاده کنید و هنگام سوار شدن به وسیله نقلیه موتوری از کمربند ایمنی استفاده کنید.»

به نقل از سایت tsmp

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر متخصص

در زمان انتخاب بهترین پزشک متخصص گوش و حلق و بینی حتما باید با چند پزشک مجرب مشاوره داشته باشید. در جلسه مشاوره تمامی علائم خود را توضیح دهید. ممکن است، پزشک احتمال انحراف بینی را رد کند. اگر در تنفس دچار مشکل هستید، از پزشک بپرسید، که علاوه بر انحراف احتمال مشکل دیگری وجود دارد یا خیر؟ در مورد انواع روش‌های درمان انحراف تیغه با پزشک صحبت کنید. جلسه مشاوره می‌تواند در انتخاب متخصص بینی به شما کمک کند.

بسیاری از متخصصان گوش و حلق و بینی در صفحات مجازی خود نمونه کارها و عکس قبل و بعد بیماران خود را قرار داده‌اند. اگر قصد دارید، همزمان با عمل سپتوپلاستی جراحی زیبایی بینی نیز انجام دهید، دیدن نمونه کارهای پزشک می‌تواند مفید باشد. یکی دیگر از راه‌های انتخاب بهترین دکتر بینی تحقیق در مورد پرشکان و پرس‌و‌جو از اطرافیان است. ممکن است، افرادی با مشکل انحراف سپتوم در میان دوستان و آشنایان وجود داشته باشند، که این عارضه را درمان کرده‌اند.

اگر قصد درمان انحراف تیغه بینی خود را دارید، می‌توانید به دکتر متخصص گوش و حلق و بینی در سایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو امکان مشاوره تلفنی با پزشکان و مشاوره آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی وجود دارد. مشاوره با چند پزشک می‌تواند در انتخاب بهترین روش درمان و همچنین انتخاب بهترین پزشک به شما کمک کند.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بسیاری از افراد پیش از عمل اصلاح انحراف تیغه نگران بازگشت انحراف سپتوم و عمل مجدد هستند. در صورتی که در انتخاب جراح بینی دقت داشته و بهترین جراح انحراف بینی را پیدا کنید، مشکل برای همیشه برطرف می‌شود. البته نباید انتظار داشت تیغه بینی کاملا صاف شود. زیرا در هر صورت استخوان و غضروف این ناحیه تمایل دارند به حالت قبل بازگردند. اما این حالت باعث ایجاد انحرافی شبیه به قبل عمل نمی‌شود.

رایج‌ترین درمان انحراف سپتوم، سپتوپلاستی است. اگر مشکلات تنفسی، عفونت‌های مکرر سینوسی یا سایر علائم آزاردهنده دارید، عمل سپتوم بینی می‌تواند گزینه‌ای برای شما باشد.

انحراف بینی از داخل یا انحراف سپتوم بینی وضعیتی است که در آن تیغه بینی (استخوان و غضروفی که بینی را به دو نیم تقسیم می‌کند) کج است و یک مجرای بینی را کوچکتر می‌کند.

انحراف بینی استخوانی یا انحراف سپتوم می‌تواند منجر به عوارضی مانند آپنه خواب، خروپف، احتقان، مشکل در تنفس، عفونت یا خونریزی بینی شود. موارد شدید ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

خیر، خود سپتوپلاستی شکل بینی شما را تغییر نمی‌دهد. اما اگر بخواهید علاوه بر اصلاح انحراف تیغه بینی، شکل بینی خود را نیز تغییر دهید، ممکن است جراح شما بتواند سپتوپلاستی را با رینوپلاستی ترکیب کند.

بله، در روش برداشتن مقداری از غضروف و استخوان و بازگرداندن بقیه سپتوم به وسط بینی، چند بخیه کوچک هم در بینی قرار می‌گیرد.

احتمال برگشتن انحراف سپتوم کمتر از ۵٪، بدون ضربه بعدی به بینی، است. با این حال تا ۲۵ درصد از بیماران احتقان یا انسداد بینی را پس از جراحی انحراف سپتوم گزارش می‌کنند.

آیا پولیپ بینی خطرناک است؟ پولیپ بینی توده‌های خوش‌خیمی هستند، که داخل مجاری بینی یا سینوس‌ها ایجاد می‌شوند. در صورتی که این توده‌ها بزرگ شوند، مجاری بینی را مسدود کرده و باعث مشکلات تنفسی می‌شوند. همچنین ممکن است، باعث عفونت سینوسی یا عوارض دیگری شوند. بسیاری از عوارض انحراف سپتوم و پولیپ یکسان است. به همین دلیل تشخیص آن‌ها از هم باید توسط پزشک گوش و حلق و بینی انجام شود.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره انحراف بینی

  1. محمد جواد گفت:

    آیا انحراف بینی باعث معافیت سربازی میشود ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      انحراف بینی در سربازی اگر فرد دچار انحراف سپتوم باشد، می‌تواند با تهیه نسخه و گواهی پزشکی از سربازی معاف شود. به این دلیل که انجراف تیغه بینی می‌تواند تنفس فرد را دچار مشکل کند و یا منجر به بروز عوارض دیگری شود.