عمل باز بینی چگونه انجام می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عمل باز بینی بیشتر برای جراحی‌های بینی سخت استفاده می‌شود. افرادی که بینی گوشتی دارند یا دچار انحراف بینی هستند معمولا با این روش جراحی می‌شوند و در این تکنیک تعداد برش‌های بینی بیشتر است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 10 دقیقه
عمل باز بینی چگونه انجام می شود؟

آیا باید برای زیبایی بینی خود عمل باز بینی انجام دهید؟ زمانی که از شکل ظاهری بینی خود خسته می‌شویم یا به دنبال رفع ایرادات مختلف بینی هستیم، انتخاب‌های زیادی داریم که با کمک آنها می‌توانیم ظاهر بینی خود را تغییر دهیم. البته همیشه جراحی بینی برای تغییر ظاهر نیست و گاهی با هدف بهبود تنفس و رفع مشکلات تنفسی بینی نیز انجام می‌شود.

به جراحی بینی، رینوپلاستی گفته می‌شود که می‌توان با کمک آن مشکلات ظاهری و حتی پزشکی بینی را برطرف کرد. این عمل را می‌توان هم به صورت بسته‌ و هم به صورت باز انجام داد. بسته‌ به شرایط بیمار و شدت تغییراتی که نیاز است، جراح از روش عمل باز بینی یا رینوپلاستی بسته‌ استفاده می‌کند. برای انتخاب بهترین جراح بینی یا جراح پلاستیک می‌توانید از پنل دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی، متنی و آنلاین با پزشکان وجود دارد.

عمل باز بینی چیست؟

عمل باز بینی یکی از انواع جراحی بینی و یک عمل زیبایی است که به آن رینوپلاستی نیز گفته می‌شود. این جراحی برای بهبود ظاهر و عملکرد بینی انجام می‌شود. جراحی باز بینی برای رفع نقص‌هایی مانند شکل بینی، سایز، پهنای بینی و نوک بینی است.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

کاربرد عمل باز بینی چیست؟

کاربرد جراحی باز بینی برای اصلاح و کوچک کردن بینی خیلی بزرگ یا ایجاد اندازه و تناسب برای بینی‌های خیلی کوچک است. همچنین می‌توان با جراحی بینی به روش باز، برجستگی‌های روی پل بینی را از بین برد که در عمل باز بینی استخوانی و جراحی بینی گوشتی انجام می‌گیرد.

برای رفع مشکل نوک بینی از جمله نوک بینی بزرگ یا افتاده، برای رفع مشکل کسانی که دو سوراخ بینی آنها با هم تقارن ندارد و همچنین برای اصلاح نوک کج بینی کاربرد دارد. علاوه بر این گاهی اوقات برای رفع مشکلات جدی بینی و بهبود تنفس از روش جراحی بینی به روش باز استفاده می‌شود.

متن انگلیسی:
Although a open nose surgery is most often a cosmetic procedure, there can be medical benefits to aspects of this surgery as well, including the ability to breath better
ترجمه فارسی:
اگرچه عمل باز بینی یک عمل زیبایی است، اما جنبه‌های مختلف این جراحی می‌تواند مزایای پزشکی دیگری از جمله توانایی تنفس بهتر را داشته باشد.

به نقل از سایت radyrahban

۱. جراحی باز بینی برای تصحیح تنفس

عمل باز بینی می‌تواند برای رفع مشکلات تنفسی و بهبود تنفس بیماران نیز انجام شود. در واقع در جراحی بینی به روش باز جراح با باز کردن مسیر هوایی بینی و تغییر و بازسازی ساختار آن می‌تواند به تصحیح تنفس بیمار کمک کند و هر گونه مشکل تنفسی را نیز از بین ببرد. بنابراین گاهی اوقات برخی از عمل‌های رینوپلاستی می‌تواند با هدف درمانی و رفع مشکلات تنفسی نیز انجام شود.

جراحی باز بینی برای تصحیح تنفس انجام میشود؟
عمل باز بینی می‌تواند برای رفع مشکلات تنفسی و بهبود تنفس بیماران نیز انجام شود.

۲. جراحی باز بینی برای زیبایی

اصلی‌ترین مزیت و کاربرد عمل باز بینی برای اهداف زیبایی است. در این جراحی به دلیل کنترل بیشتری که جراح روی بینی و ساختار داخلی آن دارد و همچنین به دلیل این که پوست بینی بلند می‌شود و جراح می‌تواند به خوبی ساختار داخل بینی را ببیند، بیشترین و بهترین تغییرات را ایجاد می‌کند تا فرم بینی همان چیزی شود که بیمار می‌خواهد.

کوچک کردن‌ بینی، جراحی بینی نیمه فانتزی، بالا بردن‌ نوک افتاده‌ بینی، تنظیم تقارن سوراخ‌های بینی و از بین بردن‌ برجستگی‌های روی سطح بینی از جمله کارهایی است که در عمل بینی به روش باز با اهداف زیبایی انجام می‌شوند.

۳. جراحی باز بینی و ترمیم ترک ها یا شکستگی های بینی

گاهی اوقات افراد به دنبال تصادف یا حوادث مختلف بینی‌شان آسیب می‌بیند و ترک و شکستگی‌هایی روی آن ایجاد می‌شود. در این شرایط برای ترمیم آسیب‌های بینی و درمان شکستگی بینی که می‌تواند شامل ترمیم استخوان‌ها یا غضروف‌های بینی باشد، ممکن است پزشک جراحی باز بینی یا در مواردی عمل دماغ استخوانی را توصیه کند.

۴. جراحی باز بینی برای رفع انحراف بینی

یکی دیگر از کاربردهای عمل باز بینی، کاربرد آن برای رفع انحراف بینی است. مشکلات تنفسی از علائم انحراف سپتوم بینی است. انحراف بینی حالتی است که در آن تیغه بینی انحراف دارد و این حالت علاوه بر تاثیری که در ظاهر افراد می‌گذارد، تنفس را هم مشکل کرده و می‌تواند مشکلات متعددی از جمله انسداد مسیر هوایی بینی را به دنبال داشته باشد. با جراحی بینی به روش باز می‌توان تیغه بینی را برش داد و با خارج کردن استخوان یا غضروف اضافه، انحراف بینی را برطرف کرد.

دلت می‌خواد جراحی باز بینی کنی و دو دلی؟

همین الان از بهترین متخصص مشاوره بگیر!

عمل باز بینی برای چه کسانی مناسب است؟

کسانی که بینی آنها شکل و اندازه نامناسبی دارد و می‌خواهند با یک عمل زیبایی نقص‌های چهره خود را برطرف کنند، می‌توانند به عمل باز بینی فکر کنند. این روش جراحی بهترین گزینه برای افرادی است که انحراف بینی شدید دارند و ظاهر بینی آنها به تغییرات بسیار زیادی نیاز دارد.

از طرفی معمولا در جراحی‌های بینی ترمیمی گزینه انتخابی برای بیماران، عمل بینی به روش باز است. برای کسانی که بینی گوشتی دارند یا افرادی که به دلیل ضعیف بودن غضروف و استخوان‌های بینی به گذاشتن‌ گرافت نیاز دارند، جراحی باز بینی گزینه مناسبی است.

عمل باز بینی برای چه کسانی مناسب نیست؟

به صورت کلی نمی‌توان دقیقاً گفت که عمل بینی به روش باز برای برخی از افراد مناسب است و برای برخی نیست و این مورد بیشتر به نظر جراح بستگی دارد. با این حال از آن جایی که در این عمل به بیهوشی کامل بیمار نیاز است، این درمان برای افرادی که به بیهوشی حساسیت دارند مناسب نیست. از طرفی اگر ایراد بینی زیاد نیست و به دستکاری چندانی نیاز ندارد، ممکن است جراح گزینه جراحی باز بینی را به بیماران پیشنهاد نکند.

عمل باز بینی برای چه کسانی مناسب نیست؟
اگر ایراد بینی زیاد نیست و به دستکاری چندانی نیاز ندارد، ممکن است جراح گزینه جراحی باز بینی را به بیماران پیشنهاد نکند.

مزایای عمل باز بینی چیست؟

توانایی باز کردن بینی در جراحی بینی باز، به جراح این امکان را می‌دهد که در واقع آناتومی زیر بینی را ببیند و با تسلط بیشتر و دقت بالا درمان و اصلاح بینی را انجام دهد. رینوپلاستی باز به جراح این امکان را می‌دهد که آناتومی بینی را اندازه گیری و آنالیز کند. جراح زیبایی بینی، زمان قابل توجهی را صرف بررسی و درک آناتومی بینی هر فرد می‌کند تا بتواند دقیق‌ترین و بی‌نقص ترین کار را انجام دهد.

رینوپلاستی باز به جراح این توانایی را می‌دهد که هرگونه عدم تقارن یا ناهنجاری را که در معاینه خارجی مشخص نشده‌است، ببیند. علاوه بر اینکه می‌تواند آناتومی بینی را بهتر ببیند، رینوپلاستی باز به جراح امکان می‌دهد بسیار دقیق‌تر عمل کند. با توجه به اینکه بینی از ویژگی‌های برجسته‌ای است و ساختار ظریفی دارد، هر چه در جراحی بینی دقت بیشتری داشته باشد، بهتر است.

مزیت نهایی رینوپلاستی باز این است که اگر جراح تمایل دارد از تکنیک‌های پیشرفته پیوند غضروف برای بسیاری از موارد استفاده کند، با یک عمل باز بینی، او بهتر می‌تواند گرافت‌هایی را که حمایت و ساختار طولانی مدت بیشتری می‌دهند قرار دهد و کار خود را با دقت بسیار بیشتری انجام دهد. به این دلایل، جراحی بینی باز به دسترسی بهتر و نتایج بهتر کمک می‌کند.

تفاوت عمل بینی باز و عمل بینی بسته چیست؟

در جدول زیر تفاوت‌های عمل باز بینی و جراحی بینی به روش بسته را توضیح داده‌ایم.

ویژگی‌هاعمل باز بینیعمل بسته بینی
تعداد برش۳ برش۲ برش
میزان کبودیزیادمتوسط
دقت عملبالامتوسط
تسلط جراح به بافت‌ها و ساختارهای داخلی بینیزیادکم
جای زخمداردندارد
ریسک بدشکلی بینی و مشکلات ضعیف شدن غضروف بینیبسیار کمریسک دارد
مقایسه جراحی بینی باز و جراحی بینی بسته

نحوه انجام عمل باز بینی چگونه است؟

عمل بینی به روش باز تحت بیهوشی اتاق عمل انجام می‌شود. زمانی که برای بهبود ظاهر بینی به دسترسی بیشتری نیاز باشد و پزشک جراح بخواهد با تسلط کامل روی ساختار بینی، تغییرات مورد نظر را اعمال کند، ابتدا دو برش در پایین بینی (نوک بینی و پایین بینی) می‌دهد و برای دسترسی بیشتر یک برش هم روی بخش کلوما یا همان پایه میانی بینی ایجاد می‌کند.

به این ترتیب با این برش پوست بینی کاملاً باز می‌شود و جراح کاملاً روی بینی مسلط می‌شود تا تغییراتی که لازم است را روی آن انجام دهید؛ بنابراین جراح می‌تواند شکل بینی را تغییر دهد یا ساختار آن را بازسازی کند. به این ترتیب با جراحی باز بینی، شکل و سایز آن اصلاح می‌شود.

۱. مراحل جراحی باز بینی

ابتدا قبل از هر چیزی پزشک باید بینی را بررسی کرده و عکس‌های قبل از عمل را بگیرد. سپس بر اساس مشکلاتی که بینی دارد یک طرح را به صورت پیش فرض آماده‌ می‌کند تا با طراحی بینی به صورت سه بعدی، مراحل کار در اتاق عمل روشن‌تر باشد. بعد از بیهوشی کامل، جراح برش‌هایی را در پایه و نوک بینی می‌زند و با انجام برش میانی، پوست روی بینی و غضروف‌ها را بلند می‌کند.

در این مرحله با تسلط کاملی که جراح روی ساختار و بافت زیرین دارد می‌تواند تمامی ایرادات را ببیند و برای برطرف کردن آنها تصمیم‌گیری کند. برداشتن استخوان‌ها یا غضروف‌های اضافه، اضافه کردن گرافت، برداشتن گوشت اضافی بینی و غیره از جمله کارهایی است که در طول عمل انجام می‌شود. مرحله آخر بستن‌ و بخیه زدن‌ بینی است. با اتمام جراحی و به هوش آمدن‌ بیمار نوبت به انجام مراقبت‌های بعد از عمل باز بینی می‌رسد.

نحوه انجام عمل باز بینی چگونه است؟
با جراحی باز بینی، شکل و سایز آن اصلاح می‌شود.

۲. ترکیب جراحی باز بینی با عمل های دیگر در یک جلسه

در برخی موارد در کنار عمل باز بینی سایر مشکلات و ناهنجاری‌های بینی نیز برطرف می‌شود. برای مثال ممکن است در کنار جراحی بینی به روش باز سایر عمل‌های درمانی مانند درمان انحراف بینی یا عمل پولیپ بینی نیز انجام شود تا در یک پروسه جراحی کامل تمامی ایرادات بینی برطرف شود.

۳. نتایج نهایی جراحی باز بینی

برای این که نتایج بعد از عمل باز بینی را بررسی کنید به مدتی زمان نیاز است. در اولین نگاه بعد از عمل تورم و کبودی زیادی دیده می‌شود. بعد از گذشت دو تا چهار هفته به تدریج می‌توان شکل بینی و مشکلات احتمالی را بررسی کرد. با این حال برای نتیجه قطعی باید چند ماه منتظر ماند تا با از بین رفتن ورم، بینی شکل نهایی خود را به دست آورد.

آمادگی قبل از جراحی باز بینی

عمل باز بینی به بیهوشی عمومی نیاز دارد. بنابراین پزشک قبل از انجام عمل یک سری آزمایشات را برای بررسی بیمار انجام می‌دهد. علاوه بر این عکس‌ها و اسکن‌های بینی قبل از عمل هم لازم است. مانند هر عمل دیگری، عمل باز بینی هم به ناشتایی قبل از عمل نیاز دارد.

آمادگی قبل از جراحی باز بینی چگونه است؟
شستشوی زخم‌های بینی بعد از جراحی را فراموش نکنید.

مراقبت های بعد از عمل باز بینی

بخش مهمی از عمل باز بینی به مراقبت های بعد از عمل بینی مربوط می‌شود. از آنجایی که در جراحی باز روند بهبودی کمی زمان‌بر است و ورم و کبودی ممکن است چند هفته ادامه داشته باشد، باید حتما نکات مراقبت‌های بعد از عمل را رعایت کرد. در درجه اول به بیماران گفته می‌شود که از حرکات شدید و پرریسک تا حد امکان جلوگیری شود. استفاده از کمپرس یخ می‌تواند به بهبود کبودی‌ها کمک زیادی کند.

برای پاک کردن خون خشک شده اطراف بینی نیز می‌توان از یک گوش پاک کن به همراه پراکسید هیدروژن رقیق شده استفاده کرد. تا چند روز بعد عمل بینی باید سر بالا باشد؟ به بیمارانی که عمل باز بینی داشته‌اند توصیه می‌شود برای مدت دو هفته از پایین گرفتن سر، عطسه کردن یا فشار آوردن به بینی خودداری کنند. بعد از باز کردن بخیه‌ها نیز می‌توان با اسپری سالین یا سرم نمکی داخل بینی را شست و شو داد و تمیز کرد.

برای سردردهای بیماران نیز مسکن تجویز می‌شود. آنتی بیوتیک‌ها نیز برای جلوگیری از عفونت تجویز می‌شوند. بهتر است حتما بیماران بعد از عمل بدون همراه و کمک گرفتن حرکت خود را شروع نکنند. در نهایت از آنجایی که روند بهبود استخوان‌های بینی بعد از جراحی تا ۶ هفته طول می‌کشد باید در این مدت از ورزش‌های شدید یا بلند کردن وسایل سنگین و حتی خم شدن هم خودداری کرد، چرا که این کارها می‌توانند ورم بینی را افزایش دهند.

چه افرادی نباید عمل باز بینی انجام دهند؟ قبل از عمل، مشورت بگیر!

زمان انجام فعالیت روزمره پس از جراحی باز بینی کی است؟

به صورت کلی زمان بازگشت به روال روزمره پس از جراحی باز بینی بیشتر بستگی به خود بیمار دارد و این که روند ترمیم و بهبودی او چقدر زمان می‌برد. برای ترمیم بینی پس از جراحی باز باید یک هفته تا ده روز را در نظر گرفت و در این مدت به تدریج حال عمومی فرد بهتر می‌شود تا این که شرایط تا حدودی عادی شود. با این حال پس از جراحی، مقداری تورم وجود خواهد داشت.

از بین رفتن تورم ممکن است چندین ماه طول بکشد. اکثر مردم بعد از چند ماه دیگر متوجه آن نمی‌شوند. افراد معمولاً بعد از یک هفته به روند عادی و برای شروع همه فعالیت‌ها بعد از ۲ تا ۴ هفته به حالت نرمال می‌رسند. در اکثر بیماران هم تقریباً ۶ هفته طول می‌کشد تا استخوان‌های بینی پس از جراحی بهبود یابند.

عوارض و خطرات عمل باز بینی چیست؟

در کل تمام جراحی‌ها خطراتی دارند و بدون ریسک نیستند. با این حال خوشبختانه عوارض عمل بینی به روش باز کم است:

  • کبودی و ورم صورت و چشم‌ها
  • ورم بینی
  • درد، ضعف و بیحالی
  • تهوع و استفراغ: دلیل حالت تهوع، تاثیر داروی بیهوشی است.
  • سردردهای شدید
  • حساسیت و آلرژی
  • خونریزی
  • در مواردی ممکن است افراد به بیهوشی واکنش‌های شدیدی نشان دهند.
  • بی حسی دائمی در داخل یا اطراف بینی
  • از دست دادن یا ضعیف شدن حس بویایی
  • نامتقارن شدن بینی
  • عفونت جای زخم‌ها

ورم بینی بعد از عمل بینی به روش باز

یکی از مشکلات عمل باز بینی که برخی از جراحان در خصوص آن انتقاد زیادی می‌کنند، تورم طولانی مدت بینی بعد از عمل است. دلیل این ورم بلند شدن پوست بینی است که به موجب آن باعث می‌شود بینی تا مدت‌ها بعد از عمل نیز ورم داشته باشد. گاهی حتی این ورم ممکن است تا چندین ماه طول بکشد.

به همین دلیل دریافت نتیجه سریع بعد از عمل باز بینی امکان پذیر نیست و بیماران باید برای دریافت نتیجه دلخواه نهایی منتظر از بین رفتن ورم بینی باشند.

ورم بینی بعد از عمل بینی به روش باز چقدر ماندگار است؟
کبودی بینی مهمترین و آشکارترین عارضه بعد از جراحی است.

کبودی بینی بعد از جراحی باز بینی

یکی از اصلی‌ترین عوارض در عمل باز بینی، ورم و کبودی بیش از حد است. در این روش میزان تورم بسیار بیشتر از عمل بسته بینی است. ورم و کبودی در اطراف چشم، بینی و گونه‌ها بسیار زیاد است و در برخی افراد ممکن است میزان ورم بیشتر هم باشد. این کبودی‌ها به تدریج با رعایت مراقبت‌های بعد از عمل و البته شرایط خود بیمار بهبود می‌یابد.

بهترین جراح عمل باز بینی کیست؟

یکی از مهم‌ترین موارد در انجام عمل باز بینی انتخاب یک جراح کاربلد و مجرب است. یک جراح خوب بینی که عموما یک جراح زیبایی یا یک متخصص گوش و حلق و بینی است باید تجربه کافی در انجام این عمل داشته باشد، چرا که مهارت، دقت و توانایی‌های جراح تاثیر مستقیمی روی نتیجه نهایی عمل و میزان رضایت بخشی بیماران از جراحی بینی‌شان دارد.

تجربه ها و داستان های واقعی افراد پس از جراحی باز بینی

با وجودی که در سال‌های اخیر عمل باز بینی جزء جراحی‌های روتینی شده‌ که در سراسر دنیا خصوصاً ایران به تعداد زیادی انجام می‌شود، اما هنوز هم تجربه هر کسی از این عمل با دیگری متفاوت است. برخی از افراد از تجربه ترسناک و نارضایتی خود بلافاصله بعد از عمل باز بینی می‌گویند. خصوصاً به دلیل ورم و کبودی و خون مردگی‌هایی که در چشم‌ها دیده‌می‌شود، بسیاری از افراد بعد از عمل احساس پشیمانی می‌کنند.

با این حال بسیاری از آنها بعد از گذراندن دوره نقاهت و با کم شدن تدریجی ورم و کبودی‌ها، از نتیجه عمل بسیار راضی بوده و نسبت به ظاهر جدید خود احساس خوبی داشتند. تجربه افراد به میزان زیادی به انتخاب جراح و مهارتی که در کارش دارد بستگی دارد.

بهترین جراح عمل باز بینی کیست؟
یکی از مهم‌ترین موارد در انجام عمل باز بینی انتخاب یک جراح کاربلد و مجرب است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

جراحی باز بینی یک روش درمانی ثابت شده است که به دلیل تسلط و کنترل بالایی که جراح روی بافت زیرین بینی دارد می‌تواند تمامی نقص‌ها و مشکلات آن را به بهترین شکل ممکن برطرف کند. با انتخاب یک جراح خوب و یک معاینه دقیق قبل از عمل می‌توان هر گونه بدشکلی، ناهماهنگی و برجستگی روی بینی را با عمل باز بینی برطرف کرد. البته برای قضاوت در خصوص نتیجه نهایی کار در خصوص جراحی بینی به روش باز باید چند ماه صبر کرد تا ورم بینی از بین برود و بینی شکل نهایی خود را به دست آورد.

برای انجام عمل باز بینی باید با جراح بینی مشورت کنید. جراح بینی ممکن است دکتر گوش و حلق و بینی باشد یا فوق تخصص جراحی پلاستیک. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین جراحان پلاستیک کشور و بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر جراحی پلاستیک آنلاین و دکتر گوش و حلق و بینی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

برای اکثر مردم این عمل دردناک نیست یا میزان درد آن بسیار کم است. ممکن است تنها یک روز بعد از جراحی کمی درد وجود داشته باشد.

هر دوی این روش‌های جراحی بینی مزیت‌ها و معایب خود را دارند و در این زمینه تنها جراح می‌تواند با توجه به شرایط بیمار بهترین گزینه درمانی را پیشنهاد دهد. می‌توانید قبل از عمل، فیلم عمل بینی به روش باز و بسته را مشاهده کنید.

می‌توان از برخی کرم‌های مخصوص از بین بردن جای زخم استفاده کرد. گاهی نیز درمان با لیزر برای رفع جای بخیه و زخم‌ها پیشنهاد می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن