عمل بسته بینی چیست و چه تاثیری در کاهش تعداد بخیه های بینی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عمل جراحی بینی به روش بسته، تکنیک کم تهاجمی و مدرنی برای رفع نواقص سطحی و جزیی بینی است که در آن برش‌ها برخلاف روش جراحی بینی باز از روی پوست نیستند و از داخل سوراخ بینی انجام می‌شوند. عمل بسته بینی نسبت به نوع باز، درد، تورم، خونریزی کمتر و دوره نقاهت کمتری دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
عمل بسته بینی چیست و چه تاثیری در کاهش تعداد بخیه های بینی دارد؟

اگر دلتان می‌خواهد عمل بینی داشته باشید اما نگران جای زخم هستید بهترین گزینه برای شما عمل بسته بینی یا رینوپلاستی بسته است. در جراحی بسته بینی برخلاف عمل باز که برش خارجی و روی کلوملا است، جراح دو برش داخل سوراخ بینی ایجاد می‌کند. جراحی بسته بینی عمل کم‌ تهاجمی‌تری است که جای زخم و اسکار باقی نمی‌ماند اما قدرت عمل نسبت به روش جراحی بینی باز زیاد نیست.

اگر قصد تغییر فرم صورت با عمل بسته بینی را دارید، این مطلب را تا انتها بخوانید و پیش از هر اقدامی حتما با جراح پلاستیک مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره غیرحضوری با پزشک متخصص نیز وجود دارد.

عمل بسته بینی چیست؟

تغییر ظاهر بینی بدون زخم و جراحت طبیعتا یکی از گزینه‌های محبوبی است که طرفدار کم ندارد. این شیوه دقیقا همان روش است که با ایجاد برش‌های داخل سوراخ بینی می‌تواند مشکلات افتادگی نوک بینی، برآمدگی و قوزهای کوچک، و عدم تقارن بینی را برطرف کند.

از این تکنیک که یکی از انواع عمل بینی است، برای درمان انحراف بینی هم استفاده می‌کنند. جراحی بینی به روش بسته تکنیک مدرنی با حداقل عوارض جانبی برای رفع نواقص ظاهری است. این عمل تجربه، تخصص و مهارت بالای جراح را می‌طلبد. در این تکنیک صرفا برش‌های سطحی از داخل سوراخ بینی ایجاد می‌شود و نیازی به بخیه ندارد. این یعنی خبری هم از جای زخم و بریدگی روی پوست نخواهد بود البته نوع پوست بیمار یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب این نوع عمل جراحی به‌شمار می‌آید.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

انواع عمل بینی به روش بسته کدامند؟

برخلاف عمل بسته، در عمل باز پزشک می‌تواند پوست و غضروف را بلند کند و روی کل ساختار و استخوان بینی تسلط داشته باشد. بنابراین، این روش بیشتر برای رفع نواقص جزیی مثل کوتاهی طول بینی، رفع قوزهای کوچک و بهبود ظاهر نوک بینی توصیه می‌شود اما برای رفع مشکلات شدید بینی بهترین گزینه جراحی باز بینی است. تکنیک‌های مختلفی برای عمل بسته بینی وجود دارد. انواع جراحی بینی به روش بسته عبارتند از:

۱. جراحی بینی به روش بسته پرزرویشن

روش پرزرویشن جراحی بینی یا رینوپلاستی (preservation rhinoplasty) نوعی تکنیک جراحی بینی مدرن کم تهاجمی است. هدف عمل بینی به روش پرزرویشن، اصلاح عیوب ظاهری در عین حال حفظ آناتومی طبیعی بینی است تا بافت‌های زیرین کمتر آسیب ببینید. مزیت روش بسته پرزرویشن این است که عوارض جانبی آن کمتر از تکنیک‌های دیگر است.

۲. جراحی بینی به روش بسته پلاسما جت

در روش پلاسما برشی در ساختار بینی نداریم. پلاسما بینی نوعی روش عمل بینی بسته برای بینی‌های گوشتی است که نقاط ریزی روی پوست بینی با دستگاه پلاسماجت سوزانده می‌شود. دستگاه پلاسما جت هوای بین پوست بینی و پراب دستگاه را یونیزه می‌کند، در نتیجه میدان مغناطیسی ایجاد شده و پلاسما تولید می‌شود.

این پلاسمای تولید شده سطح پوست را تصعید می‌کند. هرچند این روش بیشتر مناسب بینی‌های گوشتی است اما بینی‌های استخوانی هم می‌توانند برای ایجاد فرم دلخواه بینی از جراحی بینی بسته با پلاسما استفاده کنند. این روش با کمترین عوارض باعث فرم‌دهی و لیفت بینی می‌شود.

انواع عمل بینی به روش بسته کدامند؟
در روش پلاسما برشی در ساختار بینی نداریم.

۳. جراحی بینی بسته با لیزر

عمل بینی بسته با لیزر که به عنوان اندونازال یا سپتوپلاستی با لیزر نیز شناخته می‌شود، یک روش جراحی کم تهاجمی است که برای اصلاح ناهنجاری‌های ساختاری یا نقص بینی کاربرد دارد. این روش شامل استفاده از فناوری لیزر برای تغییر شکل و تغییر موقعیت بافت‌های بینی بدون ایجاد برش خارجی است.

کاربرد جراحی بسته بینی چیست؟

این روش، تکنیک کم تهاجمی برای تغییر شکل بینی با حداقل عوارض است که بدون ایجاد برش و با اندوسکوپ انجام می‌شود؛ یعنی هیچ جای زخم و اسکاری بعد عمل باقی نمی‌ماند. آیا میتوان هر نوع بینی را به روش بسته جراحی کرد؟ خوشبختانه جراحی بسته روی شکل‌های مختلف دماغ جواب داده است. مهم‌ترین کاربرد این روش، رفع مشکلات زیر است:

۱. عمل بسته بینی گوشتی

عمل بینی گوشتی را می‌توان به دو صورت جراحی بینی باز و جراحی بینی به روش بسته انجام داد. انتخاب بین نوع عمل به شرایط بیمار و تشخیص جراح زیبایی بستگی دارد. افرادی که پوست بینی ضخیم‌تر، نوک بینی گرد و سرپایین، یا قسمت پایین بینی پهن‌تری دارند می‌توانند کاندیدای عمل بسته بینی باشند.

در این روش هیچ برش خارجی وجود ندارد و برش‌ها فقط داخل سوراخ‌های بینی هستند و هر تغییری از داخل بینی انجام می‌شود. این تکنیک بیشتر برای رفع ایرادات ظاهری جزیی در بینی‌های گوشتی توصیه می‌شود. دوره نقاهت، درد، تورم و کبودی در این روش عمل گوشتی کمتر است

جراحی بسته بینی استخوانی چگونه است؟
در عمل بینی استخوانی برش داخل بینی است نه روی تیغه.

۲. جراحی بسته بینی استخوانی

به بینی‌هایی که قسمت استخوانی و غضروف محکمی دارند بینی استخوانی می‌گویند که معمولا قوز یا برآمدگی دارند. پوست بینی‌های استخوانی نسبت به بینی‌های گوشتی نازک‌تر است. البته افرادی هم هستند که بینی نیمه استخوانی یا غضروفی دارند که ترکیبی از دو نوع استخوانی و گوشتی هستند.

در عمل بینی استخوانی برش داخل بینی است نه روی تیغه. مثل عمل جراحی بینی باز، در جراحی بسته بینی استخوانی، جراح استخوان را از غضروف جدا می‌کند و تغییرات لازم را انجام می‌دهد. مزیت این نوع عمل این است که جای زخمی نخواهد بود، مدت زمان عمل کوتاه‌تر است، تورم کمتر و بهبودی سریع‌تر اتفاق می‌افتد. جراح زیبایی بسته به شرایط بیمار و تشخیص خود، و نوع بینی بهترین روش را برای جراحی بینی انتخاب می‌کند.

۳. جراحی بسته بینی برای انحراف بینی

سیتوپلاستی یا جراحی انحراف بینی بسته به شرایط عمومی بیمار می‌تواند به‌صورت بی‌حسی موضعی یا با بیهوشی کامل انجام شود. هدف سیتوپلاستی رفع انحراف بینی و تنگی نفس است و هیچ تغییری در ظاهر بینی ایجاد نمی‌شود و صرفا قرار است مجاری هوای مسدودشده بینی باز شوند. در این جراحی برای انحراف بینی، جراح استخوان یا غضروف اضافی را بیرون می‌آورد تا تیغه بینی صاف و انسداد مجاری تنفسی برطرف شود.

چه کسانی میتوانند عمل بسته بینی انجام دهند؟

این روش برای اصلاح ایرادات ظاهری جزئی توصیه می‌شود. بنابراین تنها افرادی می‌توانند عمل بسته بینی داشته باشند که نوک بینی متناسب و پل بینی متقارن داشته باشند و هدف جراحی رفع نواقص ظاهری جزئی است:

  • تمام افراد سالم از لحاظ روانی و جسمی می‌توانند این نوع از جراحی بینی را داشته باشند.
  • افرادی که پیوند غضروف کمتری لازم دارند.
  • کسانی که قصد اصلاح تیغه بینی دارند.
  • افراد در سن بالا چرا که عوارض عمل بینی باز مثل خونریزی را ندارد.

آیا قوز بینی با جراحی بسته بینی برطرف می‌شود؟

همین حالا از بهترین متخصص مشورت بگیر!

چه کسانی نباید عمل بسته بینی انجام دهند؟

افرادی که ایرادات ظاهری بینی آن‌ها تقریبا زیاد است نمی‌توانند کاندیدای مناسبی برای این روش باشند چرا که در این تکنیک دست جراح آنقدر که باید باز نیست. برای رفع نواقص بزرگ‌تر بهتر است جراحی بینی باز باشد.

متن انگلیسی:
Closed rhinoplasty can reduce the nasal hump and shorten the length of the nose.
ترجمه فارسی:
رینوپلاستی بسته می‌تواند قوز بینی را کاهش داده و طول بینی را کوتاه کند.

به نقل از سایت centreforsurgery

مزایای عمل بینی بسته چیست؟

از مزایای عمل عمل بینی به روش بسته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طول عمل کوتاه‌تر
  • دوره نقاهت و بهبودی کمتر
  • عدم ماندن جای زخم و اسکار روی پوست
  • تورم، درد و خون‌ریزی کمتر
  • ظاهر طبیعی‌تر بینی به‌خاطر اینکه جای بخیه نمی‌ماند.
  • عوارض احتمالی کمتر به‌خصوص برای افراد سن بالا

عمل بسته بینی چگونه است؟

این روش به این صورت است که جراح هیچ برش خارجی روی پوست بینی نمی‌زند و برش‌ها داخل بینی انجام می‌شوند. سپس جراح پوست بینی را با ابزار مخصوصی از اسکلت بینی جدا می‌کند و آن را بالا نگه می‌دارد تا تغییرات لازم برای اصلاح بینی را انجام دهد.

یادتان باشد که فرقی نمی‌کند جراحی بینی به روش بسته انتخاب می‌کنید یا باز، انتخاب جراحی بینی اهمیت زیادی در موفقیت نتیجه عمل دارد. بهتر است انتخاب نوع روش انجام عمل را به جراح متخصص بسپارید.

عمل بسته بینی چگونه است؟
این روش به این صورت است که جراح هیچ برش خارجی روی پوست بینی نمی‌زند و برش‌ها داخل بینی انجام می‌شوند.

۱. عمل بسته بینی چقدر طول میکشد؟

بسته به هدف عمل مدت زمان این روش هم متفاوت خواهد بود اما به‌طور متوسط عمل بسته بینی یک تا دو ساعت طول می‌کشد. ۱ تا ۲ ساعت هم لازم است که بیمار به هوش بیاید.

۲. جراحی بینی به روش بسته و بدون تامپون چیست؟

در گذشته برای کنترل خون‌ریزی رینوپلاستی قبل از اینکه بینی گچ گرفته شود جراح دو فیتیله یا تامپون را داخل سوراخ بینی می‌گذاشت. اما خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی و روش جدید اسپلینت بینی دیگر نیازی به تامپون نیست. این روش بدون تامپون و با اسپلینت بینی از جنس سیلیکونی انجام می‌شود که دیگر خبری از احساس درد و ناراحتی نیست.

۳. تفاوت عمل بینی به روش بسته و باز چیست؟

عمل بینی بسته بهتره یا باز؟ جراحی بینی به روش بسته و باز هر دو عمل رینوپلاستی هستند که به شکل‌های متفاوتی انجام می‌شوند. تفاوت جراحی بینی به روش بسته و عمل بینی به روش باز را در زیر مشاهده می‌کنید:

جراحی بسته بینیجراحی باز بینی
برش داخل بینی برش روی کلوملا
بدون ایجاد جای زخم و بخیه روی پوست بینیامکان ایجاد زخم روی بینی
احتمال بیشتر افتادگی نوک بینیاحتمال افتادگی کمتر نوک بینی
عوارض جانبی، درد، تورم، کبودی و خونریزی کمترعوارض جانبی بیشتر
قرینگی کمتر سوراخ‌های بینیحفظ قرینگی سوراخ‌های بینی
کمتر بودن مدت زمان عملطولانی بودن مدت زمان عمل
مقایسه جراحی باز و بسته بینی

آمادگی قبل از عمل بسته بینی

مهم‌ترین مرحله از آمادگی قبل از عمل جراحی بینی به روش بسته پیدا کردن جراح رینوپلاستی متخصص و مجربی است که از نتیجه کار مطمئن شوید. اقدامات مهم برای آمادگی قبل از عمل بسته بینی عبارتند از:

  • قطع مصرف آسپرین حداقل تا دو هفته قبل عمل
  • حذف دخانیات و نیکوتین ۲ هفته قبل عمل برای جلوگیری از اختلال گردش خون
  • مصرف آب کافی ۴ روز قبل عمل
  • پرهیز از خوردن و آشامیدن ۸ ساعت قبل عمل
  • بیمار بهتر است شب قبل عمل دوش بگیرد و هیچ لوسیون و مواد آرایشی روی پوستش نباشد.
  • پاک کردن لاک ناخن

نکات و مراقبت های بعد از عمل بسته بینی

برای اینکه نتیجه عمل اثرگذارتر شود باید مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی به روش بسته را جدی بگیرید. درد، ورم، کبودی و خونریزی نسبت به رینوپلاستی باز کمتر است و با مراقبت باز هم کمتر می‌شود. استراحت و رعایت دستورالعمل‌های مراقبتی بهترین راهکار هستند:

  • کمپرس سرد زیر چشم و اطراف بینی ۲۴ ساعت بعد عمل
  • پرواز با هواپیما تا یک هفته بعد عمل مجاز نیست
  • حین عطسه یا سرفه دهان‌تان را باز نگه دارید تا به بینی فشار نیاید
  • فین کردن و فشار آوردن به بینی مجاز نیست چرا که احتمال خونریزی دارد
  • با مشورت پزشک حمام بروید
  • حرف زدن و خندیدن در هفته‌های اول را محدود کنید
  • کاهش مصرف نمک
  • مصرف خوراکی‌های التیام بخش مثل آلوئه‌ورا، آناناس و کرفس
  • مسواک نرم استفاده کنید
  • حین خواب چند بالش زیر سرتان بگذارید
  • استفاده از عینک طبی یا آفتابی تا دو ماه بعد عمل مجاز نیست
  • تا چند هفته ابتدایی فعالیت‌های ورزشی شدید، پایین انداختن سر و بلند کردن اجسام سنگین ممنوع است
  • به نحوه درست چسب زدن دقت کنید. پزشک با توجه به شرایط شما مدت زمان چسب زدن را تعیین می‌کند.

نمی‌دونی بعد از عمل بسته بینی چه نکاتی رو رعایت کنی؟ همین حالا مشاوره بگیر.

دوران نقاهت بعد از عمل بینی به روش بسته چقدر است؟

دوره نقاهت عمل جراحی بینی بسته نسبت به روش باز کوتاه‌تر است و معمولا ۵ تا ۷ روز باید آتل یا گچ روی بینی باشد. مشاهده فیلم عمل بینی به روش بسته و عکس عمل بینی بسته به تصمیم‌گیری بهتر شما کمک خواهد کرد.

تغذیه مناسب بعد از عمل بینی بسته چیست؟

بهتر است مصرف غذاهای مایع و نرم تا ۲۴ ساعت بعد عمل و پرهیز از غذاهای جویدنی را جدی بگیرید.

عوارض و خطرات جراحی بینی بسته چیست؟

این روش مزایای زیادی دارد اما نمی‌توان گفت بی عیب و نقص است. از آنجایی که پزشک نمی‌تواند ظاهر را کامل ببیند تسلط کمتری نسبت به روش باز دارد. پس باید پزشک بامهارت را برای این روش انتخاب کنید. یادتان باشد که این روش صرفا برای اصلاح نواقص جزئی است و برای جراحی ترمیمی بینی تجویز نمی‌شود.

عدم تسلط کافی جراح به ساختار بینی می‌تواند خطرناک باشد و به سایر بخش‌های بینی آسیب برساند. به‌همین دلیل است که تخصص و مهارت جراح اهمیت زیادی در جلوگیری از عوارض و خطرات این روش دارد. یکی دیگر از عوارض جدی این روش افتادگی نوک بینی است. سایر عوارض عمل بینی به روش بسته عبارتند از:

  • حس گرفتگی و کیپ شدن بینی
  • مشکلات تنفسی
  • خونریزی
  • زخم داخل بینی
  • تورم
  • عدم تقارن بینی بعد عمل
عوارض و خطرات جراحی بینی بسته چیست؟
عدم تسلط کافی جراح به ساختار بینی می‌تواند خطرناک باشد و به سایر بخش‌های بینی آسیب برساند.

بهترین جراح بینی به روش بسته کیست؟

درست است که عمل بینی به روش بسته دوره بهبودی کمتر دارد و خبری از جای بخیه و زخم نیست اما انتخاب بهترین جراحی بینی به روش بسته مهم‌تر است چرا که جراح ساختار داخلی بینی را نمی‌بیند پس باید تسلط کامل به عمل و ساختار بینی داشته باشد. برای انتخاب بهترین جراح بینی به روش بسته حتما کامل تحقیق کنید، از مهارت، تخصص و سابقه جراح و هزینه عمل بسته بینی مطمئن شوید. اینکه بیماران قبلی از نتیجه عمل خود راضی هستند یا خیر، در انتخاب جراح بسیار مهم است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

عمل بسته بینی نوعی جراحی پیچیده است که برش از داخل سوراخ‌های بینی انجام می‌شود بدون آنکه نیازی به بخیه باشد یا جای اسکار باقی بماند. هدف این روش رفع ایرادات ظاهری کوچک و سطحی است و بیشتر به کار بینی‌های گوشتی می‌آید. مهم‌ترین مزیت عمل بینی به روش بسته دوره نقاهت کوتاه‌تر و عوارض جانبی کمتر مثل درد، تورم و خونریزی کمتر است.

اگر قصد انجام جراحی بسته بینی را دارید، باید با چند دکتر فوق تخصص گوش و حلق و بینی یا جراح پلاستیک و زیبایی مشورت کنید. حتما نمونه کارهای پزشک را بررسی کرده و سپس تصمیم بگیرید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر گوش و حلق و بینی آنلاین و دکتر جراحی پلاستیک آنلاین نیز وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

خطرناک بودن این روش بیشتر از رینوپلاستی باز نیست اما به‌خاطر احتمال تجمع خون در گلو حتما باید با بیهوشی عمومی انجام شود تا خطرناک نباشد.

معمولا نتیجه جراحی بسته بینی برگشت‌پذیر نیست؛ اما گاهی احتمال دارد به‌خاطر تورم و شکل‌گیری پینه در استخوان‌های بینی، بی‌نظمی اندکی در پل ایجاد شود.

رینوپلاستی بسته هم برای بینی‌های استخوانی مناسب است و هم بینی‌های گوشتی و هیچ محدودیتی برای جراحی بسته بینی‌های استخوانی وجود ندارد.

جراحی بینی بسته عمل کم تهاجمی‌تری است که نسبت به جراحی بینی باز درد کمتری دارد.

بله، بسیاری از پزشکان این روش را توصیه می‌کنند اما در انجام آن باید دقت کافی داشته باشید.

بله، یک روش دائمی و کم‌خطر است.

این عمل فصل خاصی ندارد اما بهتر است زمانی نباشد که می‌دانید به آلرژی فصلی یا بیماری خاصی مبتلا می‌شوید.

بله یکی از کاربردهای اصلی جراحی بینی بسته رفع مشکل عدم تقارن بینی است.

گچ یا اسپلینت بینی باید یک هفته روی بینی بماند و هر ۶ ساعت یکبار هم گاز استریل را عوض کنید.

تا ۶ هفته بعد عمل بینی باید از انجام فعالیت جسمی سنگین و ورزش شدید خودداری کنید.

بله کوتاه کردن پل بینی را می‌توان با عمل رینوپلاستی بسته یا باز انجام داد.

حداقل باید بین جراحی اول و جراحی مجدد بینی فاصله باشد تا تورم داخل بینی از بین برود و بینی بعد یک سال شکل بگیرد.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن