مهمترین مراقبت های بعد از عمل بینی شامل چه مواردی هستند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مراقبت های بعد از عمل بینی بسیار مهم هستند تا فرآیند درمانی به‌درستی انجام شود. از جمله این مراقبت‌ها میتوان به تمیز کردن جای زخم‌ها، چسب زدن درست، راهکارهای کاهش خونریزی و کاهش تورم اشاره کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 11 دقیقه
مهمترین مراقبت های بعد از عمل بینی شامل چه مواردی هستند؟

آیا از مراقبت های بعد از عمل بینی اطلاع دارید؟ رینوپلاستی یا عمل بینی یک عمل جراحی پلاستیک است که اندازه، شکل یا نسبت بینی را برای دستیابی به اهداف زیبایی یا عملکردی تغییر می‌دهد. به جز در مواردی که عوارض مربوط به سلامتی وجود دارد که باید رعایت شود، اکثر بیماران می‌توانند در روز عمل به خانه بروند.

بااین‌حال برای تسریع روند بهبودی و جلوگیری از بروز یک سری مشکلات، جراح لیستی از کارهایی که برای مراقبت از خود باید انجام دهید، ارائه می‌کند. مراقبت‌های بعد از جراحی بینی تاثیر زیادی در نتیجه نهایی عمل دارد. درمان بدون عارضه و ایده‌آل بستگی به میزان مراقبت از خود دارد. برای انتخاب بهترین جراح بینی یا جراح پلاستیک از پنل دکترتو اقدام کنید. شما به راحتی می‌توانید بهترین پزشکان را در دکترتو پیدا کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی، متنی و آنلاین وجود دارد.

مراقبت های بعد از عمل بینی (بایدها و نبایدهای بعد از عمل بینی)

بعد از عمل بینی چکار کنیم؟ مراقبت های پس از عمل جراحی بینی شامل کارهایی می‌شود که به کاهش تورم بینی و کبودی‌های صورت، کنترل خونریزی و رفع آن، کاهش درد و تسریع در بهبود زخم‌ها کمک می‌کند. این مراقبت ها همچنین می‌توانند مستقیماً روی نتیجه جراحی بینی تاثیر داشته باشند و ظاهر نهایی بینی را بهبود ببخشند. خصوصاً اگر هدف عمل علاوه بر زیبایی، رفع مشکلات بینی؛ مانند بهبود تنفس هم باشد، رعایت نکات مراقبتی بعد از جراحی بینی مهم‌تر می‌شود.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

۱. تغذیه مناسب پس از عمل بینی

بعد از عمل تا چند روز نمی‌توانید از راه بینی نفس بکشید و از همه مهم‌تر جویدن غذاهای سفت برای شما سخت و حتی مشکل‌ساز است؛ بنابراین یکی دیگر از موارد مراقبت‌های بعد از جراحی بینی نوع تغذیه‌ای است که باید بعد از عمل بینی داشته باشید.

اول این که گلوی شما بعد از عمل بسیار خشک است؛ بنابراین باید دائماً نوشیدنی‌های مناسب خصوصاً آب مصرف کنید. مصرف مایعات فراوان می‌تواند به دفع زودتر ماده بیهوشی کمک کند. سعی کنید غذاهای مقوی و مایع یا پوره را مصرف کنید. به دلیل از دست دادن خون بهتر است مصرف سوپ ماهیچه و غذاهای غنی از آهن را در برنامه غذایی خود جای دهید.

رژیم غذایی سالم متشکل از آجیل، گوشت، تخم‌مرغ، ماست، ماهی و سایر غذاهای غنی از پروتئین به بدن شما کمک می‌کند تا بافت آسیب‌دیده داخل و اطراف بینی شما را بازسازی کند. همچنین باید مطمئن شوید که ویتامین‌های زیادی در رژیم غذایی خود دریافت می‌کنید، یعنی ویتامین A و ویتامین C.

۲. رفع تورم و التهاب پس از عمل بینی (روش های کاهش کبودی و تورم بعد از جراحی بینی)

بخش مهمی از مراقبت‌های پس از جراحی بینی برای کم و برطرف شدن تورم و التهاب ناشی از عمل است. یکی از کارهایی که باید انجام داد این است که باید سر خود را روی دو تا سه بالش بگذارید تا سرتان بالاتر قرار بگیرد. این کار را در ۴ روز اول بعد از عمل انجام دهید تا به کاهش تورم کمک کند.

برای جلوگیری از خونریزی پس ازعمل بینی، درد بعد از عمل بینی و تب بعد از عمل بینی به خصوص در روش جراحی بینی عروسکی از کمپرس سرد یا بسته‌های ژل روی چشم‌ها استفاده کنید. مصرف قرص‌های مخصوص را باید از یک تا دو روز قبل از عمل شروع کنید تا زمانی که کبودی‌ها از بین برود مصرف آنها را ادامه دهید. این قرص‌ها نیز به کاهش عمر کبودی‌ها کمک می‌کند.

روش های کاهش کبودی و تورم بعد از جراحی بینی چیست؟
بخش مهمی از مراقبت‌های پس از جراحی بینی برای کم و برطرف شدن تورم و التهاب ناشی از عمل است.

۳. مراقبت از زخم های پس از عمل بینی

بخش دیگر نکات مراقبت پس از عمل جراحی بینی مربوط به مراقبت از زخم‌هاست. برای بهبود زخم‌ها بعد از جراحی بینی باید از وازلین استفاده کرد. مرتباً در روز دو تا سه بار وازلین را روی جای زخم‌ها بزنید تا خط برش‌ها به‌تدریج بهبود یابد. وازلین جای زخم را مرطوب می‌کند و از خشک شدن آنها جلوگیری می‌کند.

اگر روی جای زخم‌ها و بخیه‌ها پوسته ایجاد شد، به‌آرامی با یک پنبه و پراکسید هیدروژن رقیق شده آن‌ها را تمیز کنید. از طرفی در خصوص عطسه کردن تا ده روز بعد از جراحی بینی مراقب باشید. یکی از مراقبت‌های بعد از جراحی بینی برای زخم‌ها خودداری از عطسه‌های شدید است. اگر مجبور به عطسه هستید، دهان خود را باز نگه دارید.

۴. بهترین راهکارهای کاهش خونریزی پس از جراحی بینی (نکات بعد از عمل بینی)

برای کم شدن خونریزی یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید استفاده از کمپرس یخ است. همچنین در غذا خوردن باید مراقب بود تا فشار زیادی به بینی وارد نشود. با استفاده از اسپری سالین فضای داخل بینی را مرطوب کرده و شست‌وشو دهید تا از خشک‌شدن فضای داخل بینی و احتمال خونریزی‌های بیشتر جلوگیری کنید.

ترشحات خونی بعد از عمل، طبیعی است و می‌توان با قرار دادن یک گاز تاشده در زیر بینی، جلوی آنها را گرفت. علاوه بر این جراح قطعاً به بیماران توصیه می‌کند که بعد از عمل بینی از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل خودداری کنند. این موارد جزء فعالیت‌های پرخطرند. نیکوتین موجود در سیگار جریان خون را محدود می‌کند و مانع از بهبودی مناسب می‌شود.

از سوی دیگر، الکل با داروها تداخل ایجاد کرده و خون را رقیق می‌کند که می‌تواند منجر به خونریزی بیش از حد شود؛ بنابراین مطمئن شوید که تا ۳ هفته اول بعد از جراحی بینی از این مواد دوری کنید.

چند روز از عمل بینیت گذشته و هنوز کبودی‌ها رفع نشده؟

همین الان از دکتر مشاوره بگیر!

۵. بعد از عمل بینی چه قرص هایی نباید خورد؟ (نباید های بعد از عمل بینی)

داروها نیز در لیست مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی قرار دارند. داروهای مسکن در صورت نیاز تجویز می‌شوند. کنترل ناراحتی و درد مداوم بعد از عمل بینی اهمیت دارد؛ زیرا اگر درد زیاد شود می‌تواند موجب بالا رفتن فشارخون شده و در نتیجه عوارضی مانند خونریزی، کبودی و تورم ایجاد کند.

چه داروهایی بعد از عمل بینی نباید مصرف کرد؟ داروهای رقیق‌کننده خون مانند قرص آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسین، ویتامین E و مکمل‌های قرص زنجبیل از جمله داروهایی است که حداقل تا ۲ هفته پس از انواع جراحی بینی مانند عمل بینی نیمه فانتزی نباید آنها را مصرف کرد. پزشک بعد از جراحی بینی برای پیشگیری از بروز هر گونه عفونت آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. گاهی نیز برای جلوگیری از سرماخوردگی یا هر گونه آلرژی مصرف قرص سرماخوردگی توصیه می‌شود.

۶. تمرین های تنفسی و فیزیکی پس از عمل بینی

بلافاصله بعد از عمل، بینی شما پانسمان می‌شود و طبیعتاً نمی‌توانید با بینی نفس بکشید. در نتیجه‌بخشی از مراقبت های بعد از جراحی بینی تمرینات تنفسی و فیزیکی است. پس از برداشتن پانسمان می‌توانید به‌آرامی نفس کشیدن با بینی را شروع کنید، اما به مدت ۷ تا ۱۰ روز اول نباید به هیچ عنوان از طریق بینی نفس بکشید یا حتی عطسه کنید.

در خصوص تماس فیزیکی و لمس بینی نیز باید محتاط بود. به منظور رعایت اصول مراقبت های بعد از عمل بینی توصیه می‌شود که از هر گونه فشار دادن یا لمس بینی در طول فرایند بهبودی خودداری شود.

تمرین های تنفسی و فیزیکی پس از عمل بینی چگونه است؟
بلافاصله بعد از عمل، بینی شما پانسمان می‌شود و طبیعتاً نمی‌توانید با بینی نفس بکشید.

۷. ورزش پس از عمل بینی (کارهای ممنوع بعد از عمل بینی)

ورزش کردن و فعالیت‌های ورزشی شما باید بعد از عمل بینی کنترل شود. به مدت ۳ هفته پس از جراحی از بلند کردن، خم شدن، زور زدن و انجام هر گونه فعالیت ورزشی و فعالیت‌های هوازی خودداری کنید که از ممنوعات بعد از عمل بینی است. برای شروع ورزش بهتر است حتما با جراح خود مشورت کنید و ببینید که چه زمانی می‌توانید ورزش را دوباره شروع کنید. ورزش‌های تماسی و پر ریسک مانند بسکتبال یا فوتبال را باید برای ۴ تا ۶ ماه کنار گذاشت.

متن انگلیسی:
One of the most important precautions after nose surgery is to avoid all heavy activities, including lifting heavy weights, running, aerobic sports and walking at high speed.
ترجمه فارسی:
از مهم‌ترین مراقبت های بعد از عمل بینی این است که از انجام کلیه فعالیت‌های سنگین، از جمله بلند کردن وزنه‌های سنگین، دویدن، ورزش‌های هوازی و پیاده‌روی با سرعت زیاد دوری کنید.

به نقل از سایت eliteplasticsurgeryaz

۸. نحوه خوابیدن پس از عمل بینی

بعد از عمل بینی باید مراقبت خوابیدنتان هم باشید. نحوه خوابیدن یکی از نکات مهم مراقبت های بعد از عمل بینی است و شما باید مطمئن شوید هنگام خواب هیچ نوع فشاری به بینی وارد نشود. حتما سر شما باید بالاتر قرار بگیرد و از ۲ تا ۳ بالش زیر سرتان استفاده کنید. این امر نه‌تنها برای کاهش تورم ضرورت دارد، بلکه می‌توان از این طریق مطمئن شد که روی بینی خود فرود نمی‌آیید.

تا چند روز بعد عمل بینی باید سربالا باشد؟ این مدت برای بینی‌های گوشتی حدود ۳ ماه و برای بینی استخوانی حدوود ۲ ماه است. در طول دوره ریکاوری جراحی بینی، بینی شما انعطاف‌پذیر خواهد بود، بنابراین مهم است که روی شکم یا پهلو نخوابید، چرا که می‌تواند به بینی فشار وارد کند. این نه‌تنها باعث ناراحتی می‌شود؛ بلکه ممکن است نتایج عمل را نیز به خطر بیندازد.

چند روز بعد از عمل بینی میتوان به پهلو خوابید؟ (آیا به پهلو خوابیدن بعد از عمل بینی ضرر دارد؟)

آیا به پهلو خوابیدن باعث کج شدن بینی میشود؟ یکی از سختی های بعد از عمل بینی تشخیص نحوه خوابیدن است به صورتی‌که به بینی فشاری وارد نکند. معمولا بعد از جراحی بینی پزشکان توصیه می‌کنند در هفته اول به پشت بخوابید و سر خود را بالا نگه دارید. خوابیدن به پهلو می‌تواند به بافت‌های در حال بهبود بینی فشار وارد کند و منجر به عوارض طولانی مدت شود.

چند روز بعد از عمل بینی میتوان به پهلو خوابید؟
معمولا بعد از جراحی بینی پزشکان توصیه می‌کنند در هفته اول به پشت بخوابید و سر خود را بالا نگه دارید.

۹. نحوه نشستن بعد از انجام عمل بینی

برای رعایت نکات مراقبت های پس از عمل بینی هنگام نشستن و برخاستن تا چند هفته از خم کردن سر خودداری کنید و مطمئن شوید با فشار از جای خود بلند نمی‌شوید. بهتر است هنگام نشستن سر شما به سمت بالا باشد.

۱۰. چسب زدن بعد از عمل بینی

شاید مهم‌ترین بخش مراقبت های بعد از عمل بینی، چسب زدن است که تاثیر مستقیمی روی ظاهر نهایی آن و میزان رضایت از تغییرات ایجاد شده دارد. بلافاصله بعد از برداشتن گچ و پانسمان روی بینی باید چسب زدن را شروع کنید. پزشک به شما نحوه صحیح چسب زدن را آموزش می‌دهد. مطمئن شوید که به درستی این کار را انجام می‌دهید. چسب زدن به شکل‌دهی بینی و جلوگیری از افتادگی آن کمک می‌کند.

۱۱. ماساژ دادن بعد از عمل بینی

نکته بعدی برای مراقبت‌های بعد از جراحی بینی ماساژ دادن بعد از عمل بینی است. این کار برای جلوگیری از تورم و بهبود جریان خون انجام می‌شود. ماساژ دادن همچنین برای فرم دهی بینی کاربرد دارد. دو هفته بعد از عمل بینی می‌توان ماساژ دادن را شروع کرد.

۱۲. دوش گرفتن بعد از جراحی بینی

شما بعد از جراحی باید به‌منظور رعایت مراقبت های بعد از عمل بینی در مورد دوش گرفتن هم محتاط باشید. گچ روی بینی شما تا زمان برداشته شدن باید حتما خشک نگه داشته شود (حدود یک هفته پس از جراحی) به همین دلیل باید از حمام دوری کنید.

بااین‌حال، می‌توانید بقیه بدن خود را بشویید و از یک پارچه مرطوب برای تمیز کردن قسمت‌های صورت خود استفاده کنید. هر کاری که در مورد تمیز کردن انجام می‌دهید، فقط مطمئن شوید که ناحیه بینی را خشک نگه دارید. بعد از این دوره هم مطمئن شوید که بینی شما دو تا سه هفته تحت فشار بالای آب نباشد.

دوش گرفتن بعد از جراحی بینی چگونه است؟
گچ روی بینی شما تا زمان برداشته شدن باید حتما خشک نگه داشته شود.

۱۳. قرار دادن کمپرس سرد بعد از رینوپلاستی روی صورت مفید است؟

کمپرس سرد بعد از رینوپلاستی یکی از اقداماتی است که می‌توانید برای کاهش تورم و کبودی و کنترل خونریزی انجام دهید. این نوع کمپرس می‌تواند روند بهبود ورم‌های صورت را تسریع کند. در لیستی که جراح به‌عنوان مراقبت های پس از عمل بینی به بیماران می‌دهد، یکی از اولین موارد استفاده از کمپرس سرد است.

۱۴. شستشوی بینی پس از رینوپلاستی ضروری است؟

نحوه شستشوی بینی پس از جراحی رینوپلاستی چگونه است؟ شست‌وشوی بینی برای حفظ بهداشت آن، مرطوب کردن فضای بینی و از بین بردن پوسته‌ها و خون‌های خشک شده لازم است. برای رعایت مراقبت های پس از جراحی بینی مطمئن شوید که از وارد کردن هر گونه فشاری روی بینی خودداری کنید. جای زخم‌های بیرونی را با کمی هیدروکسید تمیز کنید. همچنین از اسپری سالین یا سرم نمکی برای شست‌وشوی داخل بینی روزی دو تا سه بار استفاده کنید.

۱۵. خندیدن و حرف زدن بعد از عمل کردن بینی (بعد از عمل بینی چه کارهایی نباید انجام داد)

عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی چیست؟در مراقبت های بعد از عمل بینی باید مراقب حرف زدن و خندیدن خود هم باشید. لب بالایی را سفت نگه دارید. لب بالایی یک ناحیه کلیدی در جراحی بینی است، بنابراین سعی کنید در هفته اول بعد از جراحی بیش از حد آن را حرکت ندهید.

از صحبت‌کردن زیاد، لبخند زدن، مسواک زدن شدید و غذاهایی که جویدن آنها سخت است خودداری کنید. حرکات طبیعی صورت خوب است. اما به‌هرحال باید مراقبت هر گونه ضربه و فشاری باشید و از وارد شدن ضربه‌های ناگهانی به بینی جلوگیری کنید.

خندیدن و حرف زدن بعد از عمل کردن بینی عوارض دارد؟
از صحبت‌کردن زیاد، لبخند زدن، مسواک زدن شدید و غذاهایی که جویدن آنها سخت است خودداری کنید.

۱۶. مراقبت های بعد از عمل بینی بعد از یک ماه

یک ماه اول اصلی‌ترین دوره مراقبت های بعد از عمل بینی است؛ اما بعد از این مدت هنوز هم باید به برخی مراقبت ها ادامه داد. بعد از یک ماه بینی هنوز آسیب‌پذیر است. در نتیجه از فعالیت‌های سنگین حرکتی، هر گونه ضربه و فشار باید پرهیز شود.

عدم استفاده از عینک تا ۲ ماه، پرهیز از قرارگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و گرمای زیاد، دوری از سیگار و الکل به مدت ۲ تا ۳ ماه بعد از عمل، چسب زدن صحیح خصوصاً در شب‌ها از جمله مهم‌ترین کارهایی است که باید بعد از یک ماه برای مراقبت از بینی عمل شده انجام داد.

مراقبت های بعد از عمل زیبایی بینی در ۲ هفته اولیک ماه بعد از عمل بینی
روز اول عمل بینی خم نشوید و وسایل سنگین بلند نکنیددوری از فعالیت‌های سنگین شدید
هنگام خواب سر را بالا نگه داریدتا ۲ ماه عینک نزنید
برای کاهش تورم از کمپرس یخ استفاده کنیددر معرض آفتاب مستقیم برای زمان طولانی قرار نگیرید
غذاهای نرم و مقوی مصرف کنیداز سیگار و الکل برای ۳ ماه دوری کنید
چسب بزنید و داروها را منظم مصرف کنید.از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
کارهای بعد از عمل بینی و توصیه های بعد از عمل بینی در دو هفته اول و بعد از یک ماه

مراقبت های بعد از عمل بینی گوشتی

همان‌طور که ممکن است فرایند عمل رینوپلاستی بینی گوشتی با سایر بینی‌ها تفاوت‌هایی داشته باشد، مراقبتهای بعد از جراحی بینی نیز کمی متفاوت است. معمولا بینی‌های گوشتی میزان ورم بیشتری دارند و در نتیجه برای کاهش ورم معمولا ماساژ دادن بینی توصیه می‌شود.

چسب زدن این بینی‌ها نیز باید دقیق و اصولی انجام شود و از خم کردن سر در چند هفته اول یا هر چیزی که احتمال ورم را بیشتر می‌کند، حتما خودداری کرد. معمولا برای مراقبت بعد عمل بینی گوشتی، برای بیمار تزریق کورتون تجویز می‌شود. این روش، در بیشتر موارد از طریق عمل باز بینی انجام می‌شود تا تاثیر بیشتری داشته باشد.

مراقبت‌های بعد از عمل بینی تا چند ماه انجام می‌شود؟ با متخصص مشورت کن!

مراقبت های بعد از عمل بینی استخوانی

در خصوص بینی‌های استخوانی تمام نکات مراقبت های بعد از عمل بینی شامل مواردی است که در بالا به آن اشاره شد. البته در عمل رینوپلاستی بینی استخوانی به دلیل استخوانی بودن بینی ممکن است میزان کبودی بیشتر باشد.

در نتیجه برای کاهش خونریزی، کبودی و التهاب و مراقبت بعد عمل بینی استخوانی بهتر است دائم از کمپرس سرد استفاده کنید تا میزان کبودی‌ها کمتر شود. طبق بررسی پزشک، این عمل ممکن است از طریق عمل بسته بینی انجام شود که میزان زخم و کبودی آن کمتر خواهد بود.

مراقبت های بعد از عمل بینی شکسته

معمولا بهترین راه درمان شکستگی بینی عمل جراحی است. اصول مراقبت های بعد از عمل شکستگی بینی هم شامل کمپرس سرد، مصرف کامل داروها، عدم خوردن غذاهای سفت، و بالا نگه داشتن سر هنگام خواب است. بعد از عمل بینی شکسته احتمال خونریزی از بینی‌ها زیاد است و باید از پدهای استریل استفاده کرد. بالا نگه‌داشتن سر می‌تواند به بهبود تنفس کمک کند و مصرف مسکن‌ها نیز می‌تواند درد احتمالی بعد از جراحی بینی شکسته را کمتر کند.

زمان بازگشت به فعالیت های عادی پس از جراحی بینی کی است؟

چند روز بعد از عمل بینی میتوان کار کرد؟ بین ۳ تا ۴ هفته طول می‌کشد که بتوانید با خیال راحت فعالیت بعد از عمل بینی یا فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهید و ورزش‌هایی مانند دویدن و دوچرخه‌سواری را از سر بگیرید. ۶ هفته بعد از جراحی بینی استخوان‌ها ثابت می‌شوند و می‌توانید تمرین‌های سنگین‌تر و فعالیت‌های حرکتی بیشتری داشته باشید.

در این دوره می‌توانید عینک بزنید و فین کردن را انجام دهید. ۳ تا ۶ ماه بعد از عمل نیز بی‌حسی و احساس غیرعادی در بینی و پوست اطراف آن باید از بین برود و شرایط شما کاملاً عادی شود و عوارض عمل بینی در دراز مدت از بین می‌روند.

زمان بازگشت به فعالیت های عادی پس از جراحی بینی کی است؟
بین ۳ تا ۴ هفته طول می‌کشد که بتوانید با خیال راحت فعالیت بعد از عمل بینی یا فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهید.

نزدیکی بعد از عمل بینی از چه زمانی شروع شود؟

بسیاری از زوج‌هایی که جراحی بینی انجام دادند، مایلند بدانند در مورد رابطه جنسی بعد از عمل بینی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟ انجام فعالیت جنسی پس از جراحی بینی، مانند هر فعالیت بدنی دیگری، باید با احتیاط انجام شود. به طور کلی حداقل تا ۲ هفته بعد از جراحی بینی باید از انجام فعالیت‌های شدید از جمله فعالیت جنسی خودداری کنید.

تجربه بیماران در مراقبت های بعد عمل بینی

هر کسی تجربه خاص خود را از عمل بینی و مراقبت های بعد از آن دارد. برخی بر این باورند که حتی با کمپرس سرد نیز میزان کبودی بسیار زیادتر بوده یا درد شدیدتری را نسبت به دیگران داشته‌اند. برخی از افراد با عطسه کردن مشکل دارند. یکی از اصلی‌ترین مشکلات بیماران بعد از عمل با نفس‌کشیدنشان بوده است.

در یک هفته اول بعد از عمل به این دلیل که تنها راه تنفس از راه دهان است، بیماران به‌هیچ‌عنوان نباید دهان خود را ببندند. از طرفی تنفس از دهان موجب خشک شدن شدید گلو می‌شود که این حالت واقعاً می‌تواند هنگام خواب بیماران را اذیت کند.

متن انگلیسی:
Proper post-operative care is essential for a successful rhinoplasty recovery
ترجمه متن:
مراقبت مناسب پس از عمل بینی برای بهبودی سریع‌تر و عمل جراحی موفقیت‌ آمیز بینی ضروری است.

به نقل از سایت plasticsurgery

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

بعد از عمل بینی مهم است که حتما تمام توصیه‌ها و نکاتی که جراح برای مراقبت های بعد از عمل بینی به شما ارائه می‌دهد، رعایت کنید. این اصول نوع خوابیدن، تغذیه، تنفس، شست‌وشوی بینی و فعالیت‌های ورزشی را شامل می‌شود. هدف از مراقبت‌های بعد از جراحی بینی کاهش عوارض عمل و کنترل مواردی مانند کبودی و خونریزی است. از طرفی نیز این مراقبت‌ها تاثیر مستقیمی روی نتیجه نهایی عمل خواهند داشت؛ بنابراین برای این که از نتیجه عمل بینی خود راضی باشید، مطمئن شوید که تمامی اصول توصیه شده توسط جراح را رعایت می‌کنید.

اگر قصد انجام جراحی بینی را دارید، حتما پیش از آن در مورد مراقبت های پس از عمل بینی از دکتر گوش و حلق و بینی یا دکتر جراحی پلاستیک سوال کنید تا با مشکلی مواجه نشوید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین جراح پلاستیک و زیبایی در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با دکتر جراحی پلاستیک آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

همانطور که اشاره کردیم، باید به تغذیه، فعالیت بدنی مانند ورزش و رابطه جنسی، روش‌های کاهش خونریزی و تورم بینی، نحوه خوابیدن و صحبت کردن خود توجه کنید.

این مورد از اصول مهم مراقبت بعد از جراحی بینی است. بعد از برداشتن گچ بینی، بینی متورم شده و به سمت بالا برمی‌گردد. نوار چسب به کاهش تورم آن کمک می‌کند و باید به طور مداوم تا هفته دوم پس از جراحی استفاده شود.

بهتر است به عنوان مهمترین اقدامات بعد از عمل بینی، سراغ غذاهای خنک یا نسبتا گرم مانند سوپ بروید.

بانداژ بینی، آتل پلاستیکی یا گچ برای محافظت و حفظ شکل جدید بینی و قطره بینی از مهم‌ترین وسایل مورد نیاز شما هستند.

برای مصرف داروها حتما باید با پزشک مشورت کرد چرا که برخی از داروها ممکن است تداخل ایجاد کنند.

اگر از عینک استفاده می‌کنید، باید برای مدتی در طول ریکاوری جراحی بینی عینک را بردارید. عینک روی پل بینی شما قرار می‌گیرد و می‌تواند تاثیر منفی بر بافت نرم شده و غضروف آن داشته باشد.

حداقل تا چند هفته بعد از جراحی باید از نیکوتین و دود دوری کرد.

خیر تا چند هفته بعد از عمل بینی باید از فین کردن و فشار آوردن به بینی خودداری کرد وگرنه خونریزی افزایش می‌یابد.

باید تا مدتی بعد از عمل از زدن عینک یا ماسک خودداری کرد.

باید به‌اندازه دو تا سه بالش هنگام خواب زیر سر باشد و سر در این فاصله قرار بگیرد.

شیاف یا قرص دیکلوفناک می‌تواند میزان خونریزی بعد عمل بینی را بیشتر کند؛ بنابراین نباید آن را مصرف کرد.

تا یک هفته اول گرفتگی بینی قطعی است و بعد از آن معمولا بین یک تا سه هفته ممکن است گرفتگی وجود داشته باشد و به‌تدریج کمتر شود. شست‌وشوی بینی با اسپری سالین می‌تواند به رفع گرفتگی بینی کمک کند.

بهتر است حداقل تا دو هفته بعد از عمل بینی از پرواز کردن اجتناب کرد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره مراقبت های بعد از عمل بینی

  1. SabA گفت:

    سلام وقتتون بخیر باشه. من ۱۶ روز پیش عمل بینی کردم. راستش میخواستم موهامو بشورم. به خاطر همین سرمو روبه جلو یه طرفه خم کردم موهامو ریختم سمت راستم و موهامو تو ظرفشویی شستم. تا الان ک دو سه ساعت میگذره بینیم درد داره. به نطرتون مشکلی برای بینیم پیش اومد؟به دکترم دسترسی ندارم. داخل بینیم هم حس سوزش دارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمالا به خود بینی اسیب نزده
      ولی می توانید از قطره بینی اکسی متازولین استفاده کنید

  2. SabA گفت:

    سلام وقتتون بخیر باشه. من ۱۶ روز پیش عمل بینی کردم. راستش میخواستم موهامو بشورم. به خاطر همین سرمو روبه جلو یه طرفه خم کردم موهامو ریختم سمت راستم و موهامو تو ظرفشویی شستم. تا الان ک دو سه ساعت میگذره بینیم درد داره. به نطرتون مشکلی برای بینیم پیش اومد؟به دکترم دسترسی ندارم. داخل بینیم هم حس سوزش دارم. خیلی نگرانم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمالا به خود بینی اسیب نزده
      ولی می توانید از قطره بینی اکسی متازولین استفاده کنید

  3. aylin گفت:

    سلام من سه هفته از عملم گذشته میتونم قرص کلاژن و قرص مخمر ابجور باهم بندازم مشکلی پیش نمیاد واسه بینیم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر
      چون روی فرم بینی تاثیر میگذارد

  4. آیلین گفت:

    سلام سه هفته از عملم گذشته میتونم قرص کلاژن و مخمر اب جو برای چاقی صورت بخورم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر
      چون روی فرم بینی تاثیر میگذارد

  5. Maedeh گفت:

    میتونم بعد از یه ماه که از عمل بینیم گذشته قرص پیاسکلیدین رو بخورم؟؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله مانعی ندارد

  6. ناشناس گفت:

    سلام وقتتون بخیر من بخاطر فشاری لوله هایی که داخل گلوم گذاشتن تمام مجاری تنفسیم به شدت زخم شده جور اینکه الان پنج روز شده حتی اب خوردن هم برام عذاب شده
    میشه بگید چکار کنم برای بهبودش
    و نکته دیگه فشار گچ رو خیلی زیاده جور اینکه دردناکه این طبیغی هست؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      دچار التهاب مجاری یا برونشیت شده اید
      بهتر است از ضد التهاب مناسب مثل ناپروکسن استفاده کنید

    2. زانکو گفت:

      سلام ودرو منم همینطور بودم زردچوبه ریختم داخل اب مرتب خوردم خیلی بهتر شدم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        ممنونم بابت راهنمایی تان

  7. خدیجه گفت:

    سلام وقتتون بخیر.بنده ۶روز بعد از عمل که هنوز اتل داشتم برای نمیز کردن بینی از گوش پاکن استفاده میکردم که داخل بینیم البته قسمت تیغه را خیلی با احتیاط تمیز میکردم و یکم هم بخیه داخل بینی را که فکر میکردم ضایعات هست گرفتم‌کشیدم.حالا میخواستم بدونم چه مشکلی ممکنه برام پیش بیاد.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورت کشیده شدن بخیه ممکن است به بخیه های های دیگر فشار بیاورد
      لطفا به جراح تان مراجعه نمایید

  8. ناشناس گفت:

    سلام وقتتون بخیر.بنده ۶روز بعد از عمل که هنوز اتل داشتم برای نمیز کردن بینی از گوش پاکن استفاده میکردم که داخل بینیم البته قسمت تیغه را خیلی با احتیاط تمیز میکردم و یکم هم بخیه داخل بینی را که فکر میکردم ضایعات هست گرفتم‌کشیدم.حالا میخواستم بدونم چه مشکلی ممکنه برام پیش بیاد.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورت کشیده شدن بخیه ممکن است به بخیه های های دیگر فشار بیاورد
      لطفا به جراح تان مراجعه نمایید

  9. ناشناس گفت:

    سلام من ۵روز جراحی بینی انجام دادم آیا قرص جینکو گل میتونم بخورم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله ایرادی ندارد

  10. ناشناس گفت:

    سلام من فردا عمل دارم ولی ازمایش تروئید ازم نگرفتن ایا لازمه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر علایم غیر طبیعی ندارید لازم نیست