سرطان خون کودکان چیست و چگونه درمان می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سرطان خون یا لوسمی شایع‌ترین نوع سرطان در کودکان است. این بیماری در کودکان ۲-۵ سال و نوجوانان شایع‌تر است. کبودی و خونریزی غیرطبیعی، تب و عفونت مکرر از شایع‌ترین علائم سرطان خون در کودکان است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

سرطان خون در کودکان

سرطان بیماری سخت و ترسناکی است که همیشه با بشر همراه بوده‌است و هنوز چاره‌ای برای آن پیدا نکرده‌ایم. مواجهه با این بیماری برای هر کسی سخت است. ولی وقتی بحث از بچه‌ها می‌شود، کار سخت‌تر هم می‌شود. سرطان خون کودکان، یکی از شایع ترین سرطان در کودکان است. به همان اندازه که ابتلا به سرطان برای یک کودک سخت است، خوب است بدانید که اکثر کودکان و نوجوانان مبتلا به سرطان خون کودکان را می‌توان با موفقیت درمان کرد. همچنین دریافت به موقع مراقبت‌های پزشکی نیز در این زمینه بسیار موثر است.

اگر فرزند شما به سرطان خون کودکان مبتلا است، شما می‌توانید از طریق دکترتو با بهترین پزشکان متخصص انکولوژی یا متخصص اطفال ارتباط برقرار کنید تا با مراقبت‌های لازم این بیماری بیشتر آشنا شوید. همچنین می‌توانید از بخش نوبت مطب، وقت ملاقات دریافت نمایید یا با استفاده از مشاوره تلفنی و آنلاین سؤالات خود را از پزشک بپرسید. برای دریافت مشاوره تلفنی می‌توانید از لینک‌های مقابل استفاده کنید: مشاوره تلفنی دکتر کودکان و مشاوره تلفنی انکولوژی

سرطان خون در کودکان چیست؟

لوسمی یا سرطان خون، شایع ترین سرطان در کودکان است. در این بیماری سلول‌های سرطانی در مغز استخوان رشد‌کرده و وارد خون می‌شوند. مغز استخوان مرکز نرم و اسفنجی برخی از استخوان‌ها است که سلول‌های خونی را می‌سازد. هنگامی که کودک مبتلا به سرطان خون است، مغز استخوان سلول‌های خونی غیرطبیعی می‌سازد که بالغ نمی‌شوند. این سلول‌های غیرطبیعی معمولا گلبول سفید هستند. این سلول‌ها با رشد و تکثیر، اجزای اصلی تشکیل‌دهنده خون در کودک را از بین می‌برند و موجب بروز علائم و یا حتی مرگ کودک می‌شوند. سرطان خون در کودکان احتمال عفونت و سایر مشکلات بدن را افزایش می‌دهد.

هنگامی که کودک مبتلا به سرطان خون است، مغز استخوان سلول‌های خونی غیرطبیعی می‌سازد که بالغ نمی‌شوند.

سرطان خون کودکان چه تاثیری روی سلول های خونی دیگر دارد؟

در بیشتر مواقع سرطان خون کودکان، گلبول‌های سفید خون تحت‌تاثیر قرار‌می‌گیرند. تولید تعداد زیادی گلبول سفید غیرطبیعی و وارد کردن آن به خون، فضا را برای دیگر سلول‌ها تنگ می‌کند. در واقع این سلول‌ها عملکرد دیگر سلول‌های خونی را مختلف می‌کنند و این اختلال باعث ایجاد علائم و مشکلاتی می‌شود. در ادامه سلول‌های خونی را معرفی‌کرده‌ایم:

  • گلبول های قرمز: گلبول‌های قرمز خون حامل اکسیژن هستند. هنگامی که یک کودک سطح پایینی از گلبول‌های قرمز سالم داشته‌باشد، به آن کم خونی می‌گویند. زمانی که گلبول‌های قرمز خون تحت تاثیر سرطان قرار می‌گیرند، کودک ممکن است احساس خستگی، ضعف و تنگی نفس کند.
  • پلاکت‌ها (ترومبوسیت‌ها): پلاکت‌ها به لخته‌شدن خون و توقف خونریزی کمک‌می‌کنند. هنگامی که سطح پلاکت کودکی بر اثر سرطان خون کودکان پایین باشد، راحت‌تر کبود می‌شود و خونریزی می‌کند.
  • گلبول‌های سفید (لکوسیت‌ها): این سلول‌ها با عفونت و سایر بیماری‌ها مبارزه می‌کنند. وقتی کودکی دارای سطوح پایین گلبول‌های سفید سالم باشد، احتمال ابتلای او به عفونت بیشتر است.
سرطان خون در کودکان بسیار شایع است
سرطان خون یا لوسمی شایع‌ترین سرطان در کودکان است.

علائم رایج سرطان خون در کودکان (بیشترین علائم سرطان خون در کودکان)

علایم سرطان خون در کودکان می‌تواند از کودکی به کودک دیگر متفاوت باشد. علائم لوسمی مزمن عموما به کندی ایجاد می‌شود، اما علائم لوسمی حاد می‌تواند به طور ناگهانی ظاهر شود. برخی از علائم را می‌توان به راحتی با علائم بیماری‌های رایج دوران کودکی اشتباه گرفت. داشتن برخی از این علائم ذکرشده، لزوما به این معنی نیست که فرزند شما مبتلا به سرطان خون است، اما بهتر است این علائم را بشناسید تا در صورت مواجهه با آنها، بتوانید تصمیم درست را بگیرید.

در ادامه علائم رایج سرطان خون کودکان را بررسی خواهیم‌کرد.

۱. کبودی و خونریزی (اولین علائم سرطان خون در کودکان)

کودک مبتلا به لوسمی ممکن است پس از یک آسیب جزئی یا خونریزی بینی بیش‌از‌حد انتظار، خونریزی کند. همچنین ممکن است کودک به راحتی کبود شود. این کبودی‌ها ممکن است شامل لکه‌های قرمز کوچک روی پوست باشند که به دلیل خونریزی رگ‌های خونی کوچک ایجاد می‌شوند.

توانایی لخته‌شدن خون به پلاکت‌های خون سالم بستگی دارد. در یک کودک مبتلا به لوسمی، نتایج آزمایش خون کاهش غیرطبیعی تعداد پلاکت‌ها را نشان‌می‌دهد.

اگر در فرزند خود کبودی‌های غیرطبیعی دیدید، می‌توانید از دکتر کودکان نوبت بگیرید و این مسئله را بررسی کنید.

علائم سرطان خون در کودکان و کبودی
کبودی و خونریزی آسان یکی از علائم سرطان خون در کودکان است.

۲. معده درد و کم اشتهایی علامت سرطان خون کودکان

سرطان خون کودکان ممکن است باعث معده درد شود. این به این دلیل است که سلول‌های لوسمی می‌توانند در طحال، کبد و کلیه‌ها تجمع کرده و باعث بزرگ‌شدن آنها شوند. در برخی موارد، پزشک ممکن است بزرگ‌شدن اندام‌های شکمی را احساس کند. همچنین ممکن است کودک کم‌اشتهایی داشته‌باشد یا نتواند به مقدار طبیعی غذا را بخورد. کاهش وزن در کودکان مبتلا به لوسمی رایج است.

۳. مشکل در تنفس

سلول‌های لوسمیک می‌توانند در اطراف تیموس، که غده‌ای در پایه گردن است، جمع شوند. این می‌تواند باعث تنگی نفس یا مشکل در تنفس شود. مشکلات تنفسی همچنین می‌تواند ناشی از تورم غدد لنفاوی در قفسه سینه باشد که به سمت نای فشار می‌آورند. کودک مبتلا به لوسمی ممکن است سرفه یا خس‌خس سینه داشته‌باشد.

۴. عفونت های مکرر علامت سرطان خون کودکان

گلبول‌های سفید خون برای مبارزه با عفونت ضروری هستند، اما گلبول‌های نابالغ لوسمی قادر به انجام این عملکرد به درستی نیستند. کودک مبتلا به سرطان خون، ممکن است حملات مکرر یا طولانی مدت عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی را تجربه کند. علائم شامل سرفه، تب و آبریزش بینی است. این عفونت‌ها اغلب حتی با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها یا درمان‌های دیگر هم به راحتی خوب نمی‌شوند.

شایع‌ترین علائم سرطان خون در کودکان شامل کبودی و خونریزی آسان، تب، بی‌اشتهایی، عفونت‌های مکرر، خستگی و کم‌خونی است.

۵. تورم

غدد لنفاوی خون را فیلتر می‌کنند، اما سلول‌های لوسمی گاهی در غدد لنفاوی جمع می‌شوند. طبق گفته Healthline، این اتفاق می‌تواند باعث تورم در نقاط زیر شود:

  • زیر بغل کودک
  • گردن
  • بالای استخوان ترقوه
  • کشاله ران

ام‌آرآی و سی‌تی اسکن، ممکن است غدد لنفاوی متورم شکم یا داخل قفسه سینه را نشان‌دهد.

تیموس بزرگ‌شده می‌تواند روی سیاهرگی که خون را از بازوها و سر، به قلب می‌برد فشار بیاورد. این فشار می‌تواند باعث تجمع خون و تورم صورت و بازوها شود. سر، بازوها و قسمت بالایی سینه ممکن است رنگ قرمز مایل به آبی به خود بگیرند. علائم دیگر شامل سردرد و سرگیجه است.

لوسمی در کودکان علائم مختلفی دارد.
برخی از علائم لوسمی در کودکان شامل درد بدن و استخوان‌ها هستند.

۶. درد استخوان و مفاصل علامت سرطان خون کودکان

بدن در مغز استخوان، خون تولید‌می‌کند. سرطان خون کودکان باعث می‌شود که سلول‌های خونی با سرعت زیاد تکثیر شوند که منجر به ازدحام شدید سلول‌های خونی می‌شود. این تجمع سلولی می‌تواند منجر به درد استخوان‌ها و مفاصل شود. برخی از کودکان مبتلا به لوسمی ممکن است از کمردرد شکایت کنند. برخی دیگر ممکن است به دلیل درد در پاها، دچار لنگی شوند.

۷. کم خونی

گلبول‌های قرمز به توزیع اکسیژن در سراسر بدن کمک‌می‌کنند. ازدحام بیش‌از‌حد، تولید گلبول‌های قرمز کافی را دشوار می‌کند. این اتفاق منجر به وضعیتی به نام کم خونی می‌شود. علائم کم‌خونی شامل خستگی، رنگ‌پریدگی پوست و تنفس سریع است. برخی از کودکان نیز احساس ضعف یا سبکی سر دارند.

اگر جریان خون در مغز کودک شما کاهش پیدا کند، ممکن است در صحبت کردنش لجبازی کند. آزمایش خون نشان‌می‌دهد که آیا کودک شما تعداد گلبول‌های قرمز غیرطبیعی پایینی دارد یا خیر.

با دیدن علائم سرطان خون در کودکان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

اگر فرزندتان موارد زیر را دارد باید به متخصص آنکولوژی مراجعه نمایید:

  • تب
  • علائمی که بدتر می‌شوند
  • علائم جدید
  • عوارض جانبی ناشی از داروها
  • عفونت‌هایی که با آنتی‌بیوتیک هم رفع نمی‌شوند
  • سرفه مداوم
  • درد شکم.

هنگامی که پدر و مادرها در کودکان خود علائمی همچون مواردی که در مطالب بالاتر اشاره‌کردیم، مشاهده می‌کنند، به دکتر کودکان مراجعه می‌کنند. دکتر کودکان با بررسی آزمایش‌ها و معاینه‌های مختلف، در صورت لزوم، کودک شما را به متخصص انکولوژی ارجاع می‌دهد. متخصص انکولوژی دکتر سرطان است و علائم سرطان را در فرزند شما بررسی می‌کند. روش‌های درمانی سرطان خون در کودکان را بررسی می‌کند و بهترین را برای فرزند شما انتخاب می‌کند.

اگر می‌خواهید سوالات خود را از هر یک از دکترهای معرفی‌شده بپرسید، می‌توانید از لینک‌های مشاوره‌ی تلفنی زیر استفاده کنید:

نگران علائمی مثل کبودی در کودکت هستی؟

با متخصص انکولوژی مشورت کن.

چه چیزی باعث سرطان خون کودکان می شود؟ (علت ایجاد سرطان خون در کودکان)

بیشتر سرطان خون کودکان ناشی از جهش‌های تصادفی در ژن‌های گلبول‌های سفید خون است. به جز موارد نادر ژنتیکی، اطلاعات کمی در مورد علل این بیماری‌ها وجود دارد. دانشمندان به سختی تلاش می‌کنند تا چگونگی وقوع این جهش‌ها را بیاموزند.

سیستم ایمنی نقش کلیدی در محافظت از بدن در برابر بیماری‌ها دارد. نقص در سیستم ایمنی ممکن است خطر ابتلا به سرطان خون را افزایش دهد. مواردی مانند وجود برخی ویروس‌ها یا سایر عفونت‌ها می‌تواند ایمنی را کاهش دهد. سموم موجود در محیط یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی نیز ممکن است سیستم ایمنی را ضعیف‌تر کند و زمینه را برای ابتلا به سرطان خون کودکان مهیاتر کنند.

عوامل خطر سرطان خون در کودکان
عمده‌ترین دلیل ابتلا به سرطان خون در کودکان عوامل ژنتیکی یا سندروم‌های ژنتیکی است.

سرطان خون در کودکان از چه سنی شروع میشود؟

سرطان خون در کودکان بیشتر در سن ۲ تا ۸ سالگی معمول است. البته سرطان ALL بیشتر در این بازه‌ی سنی رخ می‌دهد. AML در هر سنی می‌تواند بروز کند، اما بیشترین میزان رخداد آن در کودکان زیر ۲ سال و در نوجوانان است. CML بیشتر در نوجوانان و در کودکان بالای ۱۰ سال دیده‌می‌شود.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان خون کودکان هستند؟

برخی موارد ممکن است شانس ابتلا به سرطان خون کودکان را افزایش دهند. با‌این‌حال، به خاطر داشته‌باشید که داشتن یکی از این موارد لزوما به معنای ابتلای کودک به سرطان خون نیست. در واقع، اکثر کودکان مبتلا به لوسمی هیچ عامل خطر شناخته‌شده‌ای ندارند. عوامل خطر برای لوسمی کودکان عبارتند از:

  • سابقه قرار‌گرفتن در معرض سطوح بالای پرتو، شیمی‌درمانی یا مواد شیمیایی مانند بنزن
  • داشتن برخی از سندروم‌های ارثی مانند سندروم داون و سندروم لی فرامنی
  • د‌اشتن یک بیماری ارثی که بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد، مانند آتاکسی تلانژکتازی
  • داشتن یک برادر یا خواهر مبتلا به سرطان خون
  • سابقه سرکوب سیستم ایمنی، مانند پیوند عضو.

پزشکان می‌گویند کودکانی که یک یا چند مورد از موارد بالا را دارند، احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان خون خواهند‌داشت. این کودکان باید معاینات منظم انجام‌دهند تا هر مشکلی زودتر تشخیص داده‌شود. بنابراین اگر کودک شما هر یک از عوامل خطر بالا را دارد، باید فورا به دکتر سرطان خون یا همان متخصص انکولوژی و هماتولوژی مراجعه نمایید.

سرطان خون کودکان چگونه تشخیص داده می شود؟

معمولا اولین چیزی که به تشخیص سرطان خون در کودکان کمک می‌کند، علائمی است که پدر و مادر در فرزند خود مشاهده می‌کنند. از طرفی، زمانی‌که به دکتر کودکان یا دکتر انکولوژی مراجعه می‌کنید، روش‌های مختلفی برای تشخیص سرطان خون در شما در نظر می‌گیرد که برخی از آنها شامل معاینه‌ها، آزمایش‌ها و برخی دیگر پیشرفته‌تر هستند. در ادامه برخی از این روش‌ها را معرفی کرده‌ایم.

۱. آزمایش سرطان خون در کودکان

پزشک معالج کودک شما سوالات زیادی در مورد علائم کودک شما خواهد‌پرسید. او فرزند شما را معاینه خواهد‌کرد و ممکن است آزمایش خون یا آزمایش سرطان خون دیگری را توصیه کند. آزمایش خون یا شمارش سلول های خونی (CBC) تعداد گلبول‌های قرمز، انواع مختلف گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها را نشان‌می‌دهد. اگر نتایج غیرطبیعی باشد، دکتر کودکان ممکن است کودک را به متخصص سرطان کودکان یعنی متخصص آنکولوژی ارجاع دهد. برخی از آزمایش‌های تشخیص سرطان خون کودکان به شرح زیر است:

۲. آسپیراسیون مغز استخوان یا بیوپسی

مغز استخوان در مرکز برخی از استخوان‌ها یافت‌می‌شود. جایی که سلول‌های خونی ساخته‌می‌شوند. ممکن است مقدار کمی مایع مغز استخوان برای انجام آزمایش برداشته‌شود یا ممکن است بافت مغز استخوان جامد گرفته‌شود که با نام بیوپسی هسته‌ای شناخته‌می‌شود. مغز استخوان معمولا از استخوان لگن گرفته‌می‌شود. این آزمایش برای بررسی اینکه آیا سلول‌های سرطانی (لوسمی) در مغز استخوان هستند یا خیر، انجام‌می‌شود.

۳. آزمایش های نمونه های خون و مغز استخوان مانند فلوسیتومتری و ایمونوهیستوشیمی

این آزمایشات نوع دقیق سرطان خون را مشخص می‌کند. آزمایش DNA و کروموزوم نیز ممکن است انجام‌شود.

۴. تصویربرداری اشعه ایکس

اشعه ایکس از مقدار کمی اشعه برای گرفتن عکس از استخوان‌ها و سایر بافت‌های بدن استفاده‌می‌کند.

۵. سونوگرافی

این تست از امواج صوتی و کامپیوتر برای ایجاد تصاویر استفاده‌می‌کند.

۶. بیوپسی غدد لنفاوی

در این بیوپسی نمونه‌ای از بافت غدد لنفاوی گرفته‌می‌شود. در این آزمایش، سرطان خون کودکان از نظر وجود سلول‌های سرطانی با میکروسکوپ بررسی می‌شود.

۷. پونکسیون کمری

در این آزمایش یک سوزن مخصوص در قسمت تحتانی کمر، داخل کانال نخاعی قرار می‌گیرد. این کار برای بررسی مغز و نخاع برای سلول‌های سرطانی انجام‌می‌شود. در پونکسیون کمری مقدار کمی از مایع مغزی نخاعی برداشته‌شده و برای آزمایش فرستاده‌می‌شود.

زمانی که لوسمی تشخیص داده‌شد، پزشک نوع دقیق سرطان خون را مشخص می‌کند.

تشخیص سرطان خون در کودکان
مسیر تشخیص سرطان خون در کودکان با آزمایش خون شروع می‌شود.

درمان سرطان خون در کودکان (آیا سرطان خون در کودکان درمان قطعی دارد؟)

ممکن است ابتدا کودک شما برای کاهش شمار سلول‌های خونی، خونریزی یا عفونت نیاز به درمان داشته‌باشد. فرزند شما ممکن است درمان‌های زیر را دریافت کند:

  • انتقال خون با گلبول‌های قرمز برای شمارش کم سلول‌های خونی
  • انتقال خون با پلاکت برای کمک به توقف خونریزی
  • داروی آنتی‌بیوتیک برای درمان هرگونه عفونت.

مسیر درمان سرطان خون در کودکان به نوع لوسمی و سایر عوامل بستگی دارد. پزشکان از درمان‌های زیر برای درمان سرطان خون کودکان استفاده‌می‌کنند:

۱. شیمی درمانی سرطان خون در کودکان

شیمی درمانی متشکل از داروهایی است که سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند یا از رشد آنها جلوگیری می‌کنند. این داروها ممکن است به داخل ورید یا کانال نخاعی داده‌شوند یا به عضله تزریق شوند یا اینکه از طریق دهان مصرف شوند. شیمی‌درمانی، درمان اصلی اکثر سرطان خون کودکان است. در این درمان چندین دارو اغلب در زمان‌های مختلف تجویز‌می‌شوند. این کار معمولا به صورت چرخه‌ای انجام می‌شود و دوره‌های استراحت در بین آنها وجود‌دارد. این به کودک شما فرصت می‌دهد تا از عوارض جانبی بهبود یابد.

۲. پرتو درمانی

در پرتودرمانی از پرتوهای ایکس پرانرژی یا انواع دیگر تشعشعات برای درمان استفاده‌می‌شود. آنها برای از‌بین‌بردن سلول‌های سرطانی یا جلوگیری از رشد آنها استفاده‌می‌شوند. پرتو درمانی ممکن است در موارد خاصی استفاده‌شود.

۳. شیمی درمانی با دوز بالا به همراه پیوند سلول های بنیادی

سلول‌های خونی جوان (سلول‌های بنیادی) از کودک یا از شخص دیگری گرفته‌می‌شود. به دنبال آن مقدار زیادی داروی شیمی‌درمانی تجویز می‌شود. این کار باعث آسیب به مغز استخوان می‌شود. پس از شیمی‌درمانی، سلول‌های بنیادی جایگزین می‌شوند.

۴. درمان هدفمند

این داروها ممکن است زمانی که شیمی‌درمانی موثر نیست، کارساز باشند. به عنوان مثال، ممکن است برای درمان کودکان مبتلا به لوسمی میلوئیدی مزمن (CML) استفاده شود. درمان هدفمند اغلب عوارض جانبی کمتری دارد.

۵. ایمونوتراپی

این درمانی است که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا به سلول‌های سرطانی حمله‌کند.

۶. مراقبت حمایتی

درمان سرطان خون در کودکان، می‌تواند عوارض جانبی زیادی برای کودک ایجاد‌کند. برای درد، تب، عفونت و حالت تهوع و استفراغ می‌توان از داروها و سایر درمان‌ها استفاده‌کرد.

مدت زمان درمان سرطان خون در کودکان چقدر است؟

دوره‌ی درمان سرطان خون در کودکان بستگی به نوع سرطان و شدت آن دارد. از طرفی پاسخ‌دهی بدن کودکان به درمان با هم فرق دارد و نتیجه‌ی آنها نیز متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی دوره‌های درمان شیمی درمانی در سرطان خود برای کودک حدود ۸ دوره است. هرچند دوره‌ی درمان بستگی به دارویی که انتخاب می‌شود و نحوه‌ی پاسخ‌دهی کودک دارد.

تیم درمان سرطان خون در کودکان از چه دکترهایی تشکیل شده است؟

برای درمان سرطان خون در کودکان، معمولا اول به دکتر کودکان مراجعه می‌کنند و دکتر اطفال در صورت مشاهده‌ی علائم و مشکوک شدن به سرطان خود در کودکان، متخصص انکولوژی را پیشنهاد می‌کند. تیم درمان سرطان خون در کودکان از متخصصین و پرستاران مختلفی تشکیل شده‌است و نیازمند مداخله و کمک همه‌ی آنهاست. همچنین درمان این بیماری باید در مراکز معتبر و فوق تخصصی انجام شود. برای دریافت نوبت دکتر از بهترین دکترهای معرفی‌شده، می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید. همچنین می‌توانید از لینک‌های زیر برای دریافت مشاوره تلفنی کمک بگیرید:

از بهترین درمان سرطان خون کودکان اطلاع داری؟ با متخصص بیماری خون مشورت کن.

انواع سرطان خون در کودکان

انواع سرطان خون در کودکان می‌تواند ایجاد شود. متاسفانه اکثر لوسمی‌ها در کودکان حاد هستند، به این معنی که آنها تمایل به رشد سریع دارند. برخی از انواع لوسمی که در کودکان رخ می‌دهد، عبارتند از:

  • لوسمی لنفوسیتی حاد (لنفوبلاستیک): این سرطان خون، ALL، شایع‌ترین نوع لوسمی در کودکان است.
  • لو‌سمی حاد میلوژن (میلوئید، میلوسیتیک، غیر لنفوسیتی): این بیماری، AML، دومین نوع شایع سرطان خون کودکان است.
  • لوسمی ترکیبی: این سرطان خون کودکان نادر است و ترکیبی از دو مورد قبلی است.
  • لو‌سمی میلوژن مزمن: این نوع سرطان، CML در کودکان نیز نادر است.
  • لوسمی لنفوسیتی مزمن: این نوع سرطان، CLL در کودکان بسیار نادر است.

علاوه‌بر این موارد، انواعی دیگری از لوسمی وجود دارند که می‌توانند در کودکان رخ‌دهند.

شایع‌ترین نوع لوسمی در کودکان لوسمی لنفوسیتی حاد یا ALL است. بعد از ALL لوسمی میلوئیدی حاد یعنی AML بیشترین شیوع را در میان کودکان دارد.

بدترین نوع سرطان خون در کودکان کدام است؟

گفته شده‌است که بدترین نوع سرطان خون در کودکان CML یا لوسمی میلوژن مزمن است. این نوع سرطان نسبت به باقی سرطان‌های خون در کودکان به درمان دیرتر و سخت‌تر جواب می‌دهد. آمار مرگ و میر آن نیز بالاتر از باقی سرطان‌ها است. اما شایع‌ترین سرطان خون در کودکان که بیشترین تعداد کودک را دچار کرده‌است، ALL است.

عوارض احتمالی سرطان خون کودکان چیست؟

یک کودک ممکن است در مسیر درمان یا بعد از آن با عوارض ناشی از تومور یا درمان مواجه شود. این عوارض ممکن است کوتاه‌مدت یا بلندمدت باشند. درمان سرطان خون در کودکان ممکن است عوارض جانبی زیادی داشته‌باشد. برخی از عوارض جانبی ممکن است جزئی باشند. برخی دیگر ممکن است جدی و حتی کشنده باشند. کودک شما ممکن است داروهایی را برای کمک به پیشگیری یا کاهش عوارض جانبی مصرف‌کند. طبق گفته cedars-sinai، عوارض احتمالی سرطان خون کودکان، می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت‌های جدی
  • خونریزی شدید
  • خون غلیظ‌شده از تعداد زیادی سلول سرطانی

عوارض طولانی‌مدت احتمالی سرطان خون یا درمان آن، می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بازگشت سرطان خون
  • رشد سایر سرطان‌ها
  • مشکلات قلبی و ریوی
  • مشکلات یادگیری
  • کندی رشد و توسعه
  • مشکلات توانایی بچه‌دار شدن در آینده
  • مشکلات استخوانی مانند نازک‌شدن استخوان‌ها (پوکی استخوان).
عوارض سرطان خون در کودکان
ابتلا به سرطان خون در کودکان عوارض زیادی برای کودک دارد مانند مشلات قلبی، رشد و غیره.

چگونه می توانم به فرزندم کمک کنم تا با سرطان خون زندگی کند؟ (پیشگیری از وخامت)

کودک مبتلا به لوسمی نیاز به مراقبت مداوم دارد. کودک شما توسط متخصصان سرطان و سایر پزشکان ویزیت می‌شود تا هرگونه عوارض دیر هنگام درمان را درمان کرده و علائم یا نشانه‌های بازگشت سرطان را تحت نظر داشته‌باشند.

شما می‌توانید به طرق مختلف به فرزندتان کمک کنید تا درمان خود را مدیریت کند. مثلا:

  • کودک شما ممکن است در غذا خوردن مشکل داشته‌باشد. ممکن است یک متخصص تغذیه بتواند کمک‌کند.
  • کودک شما ممکن است بسیار خسته باشد. او باید استراحت و فعالیت را متعادل کند. فرزندتان را تشویق کنید تا کمی ورزش کند. این برای سلامت کلی خوب است و ممکن است به کاهش خستگی کمک‌کند.
  • از فرزندتان حمایت عاطفی کنید. پیدا‌کردن یک روانشناس کودک یا گروه حمایت از کودک می‌تواند کمک‌کننده باشد.
  • مطمئن شوید که فرزندتان در تمام قرارهای ملاقات با پزشک شرکت می‌کند.
متخصص خون برای درمان سرطان خون کودکان
در صورت مشاهده علائم لوسمی در فرزندتان باید به متخصص خون و انکولوژی مراجعه کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

داشتن برخی از علائم سرطان خون لزوما نشان‌دهنده وجود لوسمی نیست. انواع مختلفی از لوسمی دوران کودکی وجود دارد و عوامل بسیاری بر روی درمان تأثیر می‌گذارند. تشخیص زودهنگام و درمان سریع می‌تواند نتیجه را بهبود بخشد. اگر هر یک از علائم سرطان خون را در فرزندتان مشاهده کرده‌اید و نگران ابتلا به سرطان خون کودکان هستید، بهتر است در اولین فرصت با با پزشک انکولوژی و هماتولوژی در دکترتو در مورد علائم فرزندتان مشورت کنید.

نرخ بقای برخی از انواع لوسمی دوران کودکی در طول زمان افزایش یافته است و پیشرفت در روش‌های درمانی نشان‌دهنده چشم‌انداز بهتری برای کودکانی است که امروزه به این بیماری مبتلا می‌شوند. بنابراین ناامید نباشید و به دنبال پیدا‌کردن بهترین درمان برای فرزند خود باشید.

در صورتیکه علائم سرطان خون را در فرزند خود مشاهده کردید، می‌توانید به دکتر کودکان مراجعه کنید. در صورت لزوم دکتر کودکان فرزند شما را به دکتر انکولوژی ارجاع می‌دهد. جهت دریافت نوبت حضوری و مشاوره تلفنی می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره تلفنی می‌توانید از لینک‌های زیر کمک بگیرید:

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

سرطان خون معمولا در خانواده‌ها دیده‌نمی‌شود، بنابراین در بیشتر موارد ارثی نیست. با‌این‌حال، افراد می‌توانند ناهنجاری‌های ژنتیکی را به ارث ببرند که خطر ابتلا به این نوع سرطان را افزایش می‌دهد. در موارد دیگر، عوامل محیطی و شیوه زندگی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان خون را در کودک افزایش دهد.

شایع‌ترین سرطان خون کودکان، لوسمی لنفوسیتی حاد است. به طور کلی لوسمی‌های حاد در کودکان بیشتر رخ می‌دهند. کلمه “حاد” در لوسمی لنفوسیتی حاد از این واقعیت ناشی می‌شود که بیماری به سرعت پیشرفت می‌کند و سلول‌های خونی نابالغ را به جای سلول‌های بالغ ایجاد می‌کند.

به طور کلی علائم سرطان خون کودکان در مراحل اولیه ناشناخته است. سرطان خون کودکان معمولا به صورت مجموعه‌ای از علائم ظاهر می‌شود. این علائم عبارتند از:
۱. خونریزی بیش‌از‌حد و کبودی سریع
۲. معده درد و کم‌اشتهایی
۳. خستگی و ضعف
۴. مشکل در تنفس.

رنگ پریدگی معمولا به دلیل کم‌خونی ایجاد می‌شود. کم‌خونی یکی از عوارض رایج سرطان خون کودکان است.

با درمان مناسب، چشم‌انداز کودکان و نوجوانان مبتلا به سرطان خون بسیار خوب است. اکثر لوسمی‌های دوران کودکی میزان بهبودی بسیار بالایی دارند که برخی از آنها تا ۹۰٪ می‌رسد. بهبودی به این معنی است که پزشکان هیچ سلول سرطانی را در بدن نمی‌بینند. اکثر بچه‌ها از این بیماری درمان می‌شوند.
در نظر داشته‌باشید بهبود به معنای درمان کامل نیست. کودکان مبتلا به لوسمی ممکن است در آینده علائم عود این بیماری را داشته‌باشند.

اکثر سرطان‌های دوران کودکی، از جمله سرطان خون، قابل پیشگیری نیستند. خطر اشعه ایکس و سی‌تی اسکن بسیار کم است. اما ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در مورد زنان باردار و کودکان توصیه نمی‌کنند، مگر اینکه کاملا نیاز باشد. در صورتی‌که نیاز به این آزمایش‌ها ندارید، از انجام آن‌ها خودداری کنید.

سرطان خون کودکان در اوایل دوران کودکی شایع است و بین ۲ تا ۵ سالگی به اوج خود می‌رسد. این بیماری بیشتر در سال‌های کودکی شیوع پیدا می‌کند، اما در ۲ سال اول زندگی و در طول سال‌های نوجوانی کمی شایع‌تر است.

سرطان خون در مردان بیشتر از زنان است. این واقعیت در جمعیت کودکان نیز صادق است و پسرها بیشتر از دخترها دچار سرطان خون می‌شوند.

به طور کلی، بسیاری از کودکان مبتلا به لوسمی بهبود می‌یابند. با توجه به انجمن لوسمی و لنفوم (LLS)، میانگین بقای ۵ ساله برای شایع‌ترین نوع سرطان در کودکان، ۹۴.۴٪ برای افراد زیر ۵ سال است.

زمانی که سرطان خون در کودک عود می‌کند، علائم سرطان خون مجددا در او تکرار می‌شود. همچنین تست‌ها و آزمایش‌های خون او مختل هستند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
من رضا قشلاقی رحیمی 22 سالمه و دانشجوی رشته مهندسی IT هستم. به فعالیت در زمینه رشته درسیم علاقمندم و دوس دارم هرچه سریعتر تجربه بیشتری رو کسب کنم. دلیل انتخاب دکتر تو بیشتر بخاطر حرفه‌ای شدن توی بخش سئو هست و خوشحالم که با این تیم حرفه‌ای و منظم دارم همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن