کاچی و هر آنچه باید درباره خواص آن بدانید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کاچی نوعی دسر سنتی ایرانی است که با ترکیب ادویه‌ها، زعفران و گلاب و آرد تهیه می‌شود. این دسر بسیار آسان و ساده است و می‌توان با تغییر در میزان و نوع ادویه‌جات، طعم‌های متنوعی از آن پدید آورد که همگی بسیار لذیذ و خوشمزه هستند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
کاچی چه نوع غذایی است؟

اگرچه بسیاری از افراد فقط به درمان‌های دارویی و شیمیایی برای رفع دردها یا مشکلات خود اعتماد دارند، اما برخی از روش‌های سنتی نیز می‌توانند به همان میزان موثر باشند. این روش‌های سنتی علاوه بر اثربخشی، فاقد عوارض جانبی داروهای شیمیایی نیز هستند. یکی از مواد غذایی سنتی بسیار مفید، کاچی است. کاچی به‌عنوان غذای مغذی و مقوی برای تقویت رحم در دوران بارداری و پس از زایمان توصیه می‌شود. اگر درباره مصرف این ماده غذایی نگران هستید بهتر است در این باره با متخصص تغذیه یا طب سنتی مشورت کنید. شما می‌توانید از خدمات نوبت‌دهی و ویزیت آنلاین دکترتو برای ارتباط با بهترین پزشکان استفاده کنید.

کاچی چیست؟ 

کاچی، یکی از محبوب‌ترین و مغذی‌ترین دسرهای سنتی ایرانی است که ظاهرا ریشه‌ در کرمان دارد. این دسر خوشمزه و لذیذ دارای بافتی نرم و ظریف است و روش پخت بسیار ساده‌ای دارد. در گذشته، کاچی بیشتر برای زنان تازه زایمان کرده، افراد بیمار و کودکان تهیه می‌شد تا به تقویت و بازیابی نیروی جسمانی آنها کمک کند. همچنین در زمان‌های قدیم، برخی معتقد بودند که اگر کاچی با روغن حیوانی، زعفران فراوان و انواع مغزها پخته شود، می‌تواند برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید باشد. امروزه نیز کاچی به عنوان یک دسر سنتی و مقوی در میان ایرانیان بسیار محبوب است.

درباره کاچی چه می دانید؟
در گذشته، کاچی بیشتر برای زنان تازه زایمان کرده، افراد بیمار و کودکان تهیه می‌شد تا به تقویت و بازیابی نیروی جسمانی آنها کمک کند.

ارزش غذایی کاچی

این دسر به‌خاطر داشتن آرد و کره، از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و انرژی زیادی هم دارد. هر ۱۰۰ گرم کاچی معمولا ۱۸۵ کالری دارد. افراد لاغر که دچار ضعف جسمانی هستند می‌توانند از ارزش غذایی کاچی بهره‌مند شوند.

طبع کاچی چیست؟

این دسر خوشمزه به دلیل داشتن آرد گندم و روغن حیوانی، شکر و انواع مغزیجات مانند بادام، پسته و گردو که در کاچی استفاده می‌شوند طبع گرمی دارد. زعفران و ادویه‌جات گرم دیگر مانند دارچین، هل و میخک موجود در ترکیب کاچی نیز به تقویت طبع گرم آن کمک می‌کنند. همچنین، وجود شیر و گلاب در کاچی باعث ایجاد خاصیت مرطوب در این غذا می‌شود.

بنابراین، با توجه به خواص گرم و مرطوب کاچی، مصرف آن برای افراد با مزاج بلغمی و سرد می‌تواند مفید باشد و به گرم و تر کردن مزاج آنها کمک می‌کند.

نوع کاچیمواد اصلیطعم غالبخواص ویژه مناسب برای
کاچی سادهآرد گندم، شکر، روغن، گلاب، زعفرانآردی، شیرین، معطرتقویت عمومی بدن، انرژی‌زاهمه افراد
کاچی چهار مغزکاچی ساده + بادام، پسته، گردو، فندقآجیلی، مقویتقویت مغز و اعصاب، انرژی‌زاافراد کم‌خون، کودکان در حال رشد
کاچی شیرکاچی ساده + شیرشیرینی، لطافت بیشترتقویت استخوان‌ها، مناسب برای کودکانکودکان، افراد لاغر
کاچی شیره انگورکاچی ساده + شیره انگورشیرینی طبیعی، طعمی متفاوتانرژی‌زا، مناسب برای افراد سرد مزاجافراد سرد مزاج، ورزشکاران
کاچی زنجبیلکاچی ساده + زنجبیلگرم، تند، هضم آساندرمان سرماخوردگی، تقویت سیستم ایمنیافراد سرد مزاج، افراد مبتلا به مشکلات گوارشی
کاچی دارچینکاچی ساده + دارچینگرم، شیرین، معطرکاهش قند خون، بهبود هضمدیابتی‌ها، افراد دارای مشکلات گوارشی
کاچی زعفرانکاچی ساده + زعفران فراوانبسیار خوش عطر و بو، رنگ طلاییتقویت روحیه، ضد افسردگیهمه افراد، مخصوصا در مراسم خاص
مقایسه انواع کاچی

فواید کاچی

این دسر دارای فواید متعددی است که عبارتند از:

  • افزایش انرژی و بازسازی سلول‌های بدن
  • تقویت گرمای معده و بهبود هضم غذا
  • سلامت قلب و عروق
  • تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن
  • بهبود خلق و خوی فرد و کاهش استرس
  • افزایش اشتها 
  • خواص ضد اسپاسم و کاهش دردهای عضلانی
  • بهبود عملکرد شناختی و تقویت حافظه

۱. کاچی برای گرم شدن رحم

تحقیقات نشان می‌دهند که این دسر برای گرم شدن و تقویت رحم مفید است. زعفران موجود در این دسر دارای خاصیت گرم‌کنندگی است که باعث افزایش جریان خون به رحم می‌شود. این امر به بهبود عملکرد رحم و تقویت آن کمک می‌کند. همچنین، زعفران به دلیل خاصیت ضد اسپاسم، می‌تواند به تسکین دردهای ناشی از قاعدگی کمک کند و مصرف کاچی در دوران قاعدگی باعث تسکین خلق و خو و علائم راحت‌تر می‌شود. کاچی به دلیل خواص گرم‌کنندگی و تاثیر بر رحم، می‌تواند برای بهبود مشکلات مربوط به رحم و قاعدگی مفید است.

برای گرم شدن رحم می‌تونی کاچی استفاده کنی یا نه؟

از متخصص راهنمایی بگیر.

۲. کاچی برای پریودی 

کاچی یک غذای طبع گرم در پریودی است. مصرف این دسر یا حلوا ارزن در سه روز اول قاعدگی باعث کاهش خونریزی می‌شود و با کاهش دردهای ناشی از انقباضات رحمی و کرامپ‌های پریودی برای زنان در دوران پریود یا قاعدگی مفید است. مصرف آن باعث تنظیم جریان قاعدگی، کاهش شدت خونریزی قاعدگی به ویژه برای زنانی که با خونریزی شدید پریودی روبرو هستند و بهبود سلامت رحم به دلیل گرم‌کنندگی و افزایش جریان خون به رحم می‌شود. 

۳. کاچی در بارداری 

در مورد مصرف این دسر در دوران بارداری، نظرات متخصصان پزشکی متفاوت است. از مزایای احتمالی مصرف کاچی در بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • تقویت قوای مادر و جنین
  • بهبود جریان خون و تغذیه جنین

اما نکات مهمی نیز در مورد مصرف کاچی در دوران بارداری وجود دارد:

  • کالری بالای کاچی می‌تواند منجر به افزایش بیش از حد وزن مادر شود.
  • زعفران موجود در کاچی ممکن است برای برخی مادران دوران بارداری مضر باشد.

۴. کاچی برای زائو (کاچی و زایمان)

کاچی دسر انرژی‌بخشی است که به بازیابی انرژی زائو پس از زایمان کمک می‌کند. مصرف این دسر پس از زایمان می‌تواند از بروز کم‌خونی زائو پیشگیری کند. به طور کلی، مصرف کاچی پس از زایمان بسیار انرژی‌بخش و مقوی است. بنابراین، استفاده از کاچی در دوره پس از زایمان می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد و به بهبودی سریع‌تر زائو کمک کند. (غذاهای مناسب برای روزهای اول زایمان)

۵. کاچی تقویت رحم 

مصرف این دسر در دوران پریودی، تمام عفونت و سردی رحم را از بین می‌برد و با تقویت رحم، آن را برای بارداری در آینده آماده نگه می‌دارد. کاچی به دلیل رفع سردی رحم برای درمان عفونت رحم نیز مناسب است و در طب سنتی توصیه می‌شود. 

آبا کاچی برای سرما خوردگی مفید است؟
مصرف این دسر در دوران سرماخوردگی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش علائم سرماخوردگی مانند تب، سرفه و آبریزش بینی می‌شود.

۶. کاچی برای سرماخوردگی

این دسر به دلیل داشتن خواص ضدعفونی کننده و ضد التهابی، می‌تواند در درمان سرماخوردگی هم موثر باشد. مصرف این دسر در دوران سرماخوردگی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش علائم سرماخوردگی مانند تب، سرفه و آبریزش بینی می‌شود. ویتامین و مواد معدنی مانند ویتامین C و روی موجود در این دسر خوشمزه ایرانی، در تقویت ایمنی بدن در برابر عفونت‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. 

۷. کاچی برای عروس 

کاچی، دسر مغذی ایرانی است که از گذشته به‌عنوان بهترین صبحانه برای نوعروس‌ها در اولین وعده صبحانه بعد از عروسی سرو می‌شد. طبع گرم آن و تاثیرش در تقویت رحم باعث شده که گزینه مناسبی برای تقویت قوای جسمی خانم‌ها بعد از اولین رابطه جنسی باشد.

۸. کاچی برای زن زائو

این دسر مغذی سرشار از پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین‌ و املاح معدنی است که می‌تواند در بازسازی و بازیابی سریع‌تر بدن زائو نقش موثری ایفا کنند. مصرف کاچی به دلیل خواص ضدالتهابی و آرام‌بخش آن، به کاهش درد و بهبود وضعیت زائو کمک می‌کند. همچنین از بروز کم‌خونی جلوگیری کرده که یکی از عوارض شایع پس از زایمان است.

۹. کاچی و یبوست 

پس از زایمان، زنان اغلب به خاطر فشار فیزیکی وارد بر روده‌ها در طی زایمان و اینکه حرکت زیادی بعد زایمان ندارند، با مشکل یبوست مواجه می‌شوند. برای پیشگیری و بهبود این مشکل، توصیه می‌شود که زنان پس از زایمان، رژیم غذایی سرشار از فیبر مصرف کنند. همچنین نوشیدن مایعات فراوان و داشتن تحرک بدنی مثل پیاده‌روی می‌تواند به بهبود عملکرد روده‌ها کمک کند. به‌همین دلیل مصرف کاچی برای خانم‌های تازه زایمان کرده توصیه می‌شود که یبوست را کاهش می‌دهد. 

۱۰. کاچی و اسهال

طعم شیرین و غلظت بالای این دسر ممکن است برای افراد مبتلا به اسهال مناسب نباشد و مصرف آن در دوران اسهال پس از زایمان نیز توصیه نمی‌شود چرا که ممکن است سبب تشدید اسهال و بدتر شدن شرایط گوارشی مادر شود. به دلیل داشتن میزان قند و کربوهیدرات بالا، جذب آب در روده را تحت تاثیر قرار داده و باعث افزایش دفعات اجابت مزاج می‌شود.

۱۱. کاچی و فشار خون

قند و کربوهیدرات نسبتا بالای این دسر باعث شده که برای افراد با فشار خون بالا یا بیماری‌های قلبی-عروقی مضر باشد. مصرف زیاد و مکرر غذاهای حاوی قند و کربوهیدرات بالا می‌تواند در درازمدت باعث افزایش فشار خون شود. این امر به دلیل آن است که قندهای موجود در این نوع غذاها می‌توانند به افزایش سطح انسولین خون منجر شوند و افزایش انسولین نیز  باعث تنگی عروق و در نتیجه افزایش فشار خون خواهد شد.

۱۲. کاچی تنبلی تخمدان 

این دسر به عنوان دسر شیرین و پرکربوهیدرات شناخته می‌شود و مصرف زیاد چنین مواد غذایی ممکن است به افزایش وزن و چاقی منجر شود. این در حالی است که تحقیقات نشان داده‌اند چاقی و اضافه وزن می‌توانند ریسک ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (تنبلی تخمدان) را افزایش دهند. این امر به دلیل اختلال در تنظیم هورمونی و متابولیکی ناشی از چاقی است. تنبلی تخمدان با اختلالات هورمونی همچون افزایش انسولین و آندروژن‌ها مرتبط است. از سوی دیگر، مصرف مواد غذایی پرقند می‌تواند به افزایش سطح انسولین در خون منجر شود.

طبع گرم کاچی برای چه چیزی مفید است؟
بهتر است کسانی که طبع گرمی دارند از کاچی استفاده نکنند.

۱۳. کاچی و لاغری

این دسر به دلیل داشتن آرد و کره، انرژی زیادی دارد. به طور مثال، انرژی حاصل از کره و آرد موجود در مقادیر استفاده شده برای تهیه کاچی، به تنهایی معادل ۳۱۱۵ کالری است که مقدار قابل توجهی انرژی محسوب می‌شود. به همین خاطر، این این دسر گزینه مناسبی برای افراد لاغر و کسانی است که دچار ضعف هستند.

کاچی و رفلاکس معده

افراد مبتلا به رفلاکس معده باید توجه داشته باشند که مصرف این دسر می‌تواند در تشدید علائم این اختلال گوارشی نقش داشته باشد. چربی و کربوهیدرات بالا کاچی، فشار روی عضله اسفنکتر پایین مری را افزایش داده و باعث برگشت محتویات معده به مری شود. برخی انواع کاچی به دلیل استفاده از شیر، میزان اسیدی بالایی دارند که این موضوع نیز می‌تواند تحریک کننده مری باشد.

کاچی و پسرزایی

این دسر باعث افزایش میل جنسی در مردان شده و روی حجم اسپرم مردان تاثیر می‌گذارد، اما هیچ ارتباطی بین این دسر و پسرزایی وجود ندارد.

عوارض کاچی

برخی از مهم‌ترین عوارض مصرف زیاد این دسر عبارتند از:

  • اختلالات گوارشی مانند رفلاکس معده، نفخ، اسهال و یبوست
  • اضطراب و استرس، افزایش ضربان قلب، لرزش دست‌ها و احساس اضطراب و استرس
  • از دست دادن آب و الکترولیت‌ و بروز عوارضی چون سردرد، خستگی و ضعف
  • افزایش موقت فشار خون در افراد مبتلا به پرفشاری خون
  • بروز جوش‌های پوستی در صورت و بدن
  • افزایش وزن 
  • به‌خاطر وجود زعفران برای خانم‌های باردار خطرناک است

می‌خوای برای کاهش درد پریود کاچی بخوری؟ قبلش با متخصص مشورت کن.

چه کسانی نباید کاچی مصرف کنند؟

افراد زیر بهتر است از مصرف این دسر پرهیز کنند:

  • افراد با طبع گرم
  • افراد مبتلا به پرفشاری خون
  • بیماران دیابتی
  • خانم‌های باردار

طرز تهیه کاچی

این دسر را معمولا با آرد برنج یا آرد گندم تهیه می‌کنند و رنگ آن به زمان سرخ کردن آرد بستگی دارد. 

مواد لازم

  • ۲ پیمانه آرد
  • ۴ پیمانه آب یا شیر
  • ۱ پیمانه شکر
  • ۱۰۰ گرم کره
  • ۱/۴ پیمانه روغن مایع
  • زعفران دم کرده به میزان لازم
  • پودر هل ۱ قاشق چایخوری
  • پودر دارچین نصف قاشق چایخوری
  • زیره در صورت تمایل

دستور پخت کاچی

  • آب یا شیر را با شکر، عسل یا شیره انگور مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید. اجازه بدهید شکر کامل حل شود، اما نجوشد. سپس، زعفران را اضافه کرده و در نهایت، گلاب بریزید و حرارت را خاموش کنید. اجازه بدهید سرد شود.
  • در مرحله بعد، آرد را به مدت ۱۵ دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود، اما مراقب باشید که نسوزد. مرتب با شعله پایین هم بزنید. 
  • روغن و کره را ذوب کرده و آرد را به آن اضافه نمایید. این مخلوط را روی حرارت کم قرار دهید تا تفت بخورد. در این مرحله، لازم است مرتب با قاشق چوبی هم بزنید. پس از تغییر رنگ مواد، می‌توانید هل، دارچین و در صورت تمایل، زردچوبه را اضافه کنید.
  • در مرحله بعدی، حرارت را خاموش کرده و شربت کاچی را کم‌کم به مخلوط اضافه کنید. حین اضافه کردن شربت، مرتب هم بزنید تا مخلوط کاملا یکنواخت شود. اگر می‌خواهید کاچی شامل خلال بادام و پسته باشد، این مرحله اضافه کنید.
  • در مرحله نهایی، حرارت را مجدد روشن کرده و سر ظرف را ببندید تا کاچی دم بکشد. با رسیدن کاچی به غلظت مطلوب، حرارت را خاموش کرده و غذا را در ظرف مخصوص سرو تزیین کنید.

طرز تهیه کاچی برای پریودی

طرز تهیه کاچی برای پریودی تفاوت چندانی با حالت معمول ندارد. می‌توانید به‌جای شکر از عسل یا شیره انگور استفاده کنید. 

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

کاچی دسر فوق‌العاده خوشمزه و مغذی است که معمولا در دوران نقاهت بیماری و پس از زایمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاچی که از ترکیب آرد، کره و زعفران تهیه می‌شود، دارای خاصیت تقویتی و بازسازی‌کننده بدن است. زعفران موجود در آن به عنوان آنتی‌اکسیدان قوی، به بهبود وضعیت جسمی افراد در حال نقاهت کمک می‌کند. همچنین این ماده معطر باعث تنظیم چرخه قاعدگی و کنترل خونریزی‌های نامنظم در زنان نیز می‌شود. علاوه بر این، این دسر به دلیل داشتن فیبر، برای سلامت دستگاه گوارش نیز مفید بوده و به بهبود عملکرد گوارشی و مقابله با یبوست کمک می‌کند. 

شما می‌توانید از این دسر در مصارف مختلف استفاده کنید اما قبل از زیاده‌روی در مصرف آن بهتر است با یک متخصص تغذیه یا متخصص طب سنتی در این باره مشورت کنید. شما می‌توانید از خدمات غیرحضوری دکترتو برای مشاوره متنی یا تلفنی با متخصص تغذیه آنلاین یا مشاوره آنلاین طب سنتی استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

کاچی به دلیل داشتن طبع گرم، برای افراد با طبع گرم مناسب نیست و ممکن است باعث ایجاد جوش در بدن و صورت آنها شود.

مصرف کاچی در دوران قاعدگی باعث کاهش دردهای این دوره شده و به کاهش شدت خونریزی کمک می‌کند. به دلیل خاصیت گرم‌کنندگی، می‌تواند سردی رحم را برطرف کند.

کاچی بمب انرژی محسوب می‌شود و مصرف آن پس از زایمان نه تنها به بازیابی انرژی از دست رفته زائو کمک می‌کند، بلکه می‌تواند از کم‌خونی پس از زایمان نیز پیشگیری نماید.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن