کراتینه مو، صافی و درخشندگی مو در یک چشم بر هم زدن!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کراتینه مو یک روش شیمیایی است که در آن با استفاده از ماده‌ای به نام کراتین، موهای فر، مجعد و وز شما را به موهای صاف و لخت تبدیل می‌کنند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 15 دقیقه
کراتین مو چیست؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

کراتینه یک روش شیمیایی است که در آن با استفاده از ماده‌ای به نام کراتین، موهای فر، مجعد و وز شما را به موهای صاف و لخت تبدیل می‌کنند. البته کراتینه مو دائمی نیست و بسته به شیوه نگهداری شما از مو‌های‌تان بین سه تا شش ماه ماندگاری دارد.

در کل کراتین یک پروتئین است که به طور طبیعی در مو‌های شما وجود دارد. کراتین نسبت به دیگر پروتئین‌ها در برابر خراشیدگی و کشش مقاوم‌تر است و باعث می‌شود موهای شما علاوه بر شادابی بیشتر در برابر موخوره نیز مقاوم باشد.

محصول کراتینه مو که برای لَختی موی شما استفاده می‌شود از پَر، شاخ و پشم حیوانات به دست می‌آید. در ادامه به بررسی همه جوانب مثبت و منفی کراتینه مو خواهیم پرداخت.

روش‌های کراتینه مو

در مجموع بخواهیم حساب کنیم کراتینه‌ای که در سالن‌های زیبایی صورت می‌گیرد یک روش معمول دارد که تفاوت چندانی با هم ندارند اما شیوه‌های دیگری نیز وجود دارد که شاید همچون شیوه کراتینه مستقیم مو جوابگو نباشند اما کار نشد ندارد!

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

۱. کراتینه مو آرایشگاهی

نحوه کار کراتینه مو به این صورت است که با خاصیت محافظتی که دارد کوتیکول مو را می‌پوشاند و از بروز موخوره جلوگیری می‌کند و به مو‌های شما ظاهری صاف و درخشنده می‌بخشد. فرآیند کراتینه مو بسته به نوع، طول و پُری مو بین ۱ تا ۳ ساعت طول می‌کشد.

برای انجام کراتینه ابتدا با استفاده از شامپو مو‌ها را به خوبی می‌شویند تا چربی و باقی مانده دیگر محصولات بهداشتی از بین برود. سپس مو را به چهار دسته تقسیم می‌کنند و دوباره همین چهار قسمت را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کنند. کراتینه مو را از ریشه تا نوک مو‌ها همراه با شانه کشیدن پخش می‌کنند تا همه قسمت‌های مو به طور یکنواخت به کراتینه آغشته شوند.

بعد از تکمیل بخش قبل موها را تا حدود ۷۵ درصد خشک می‌کنند و دوباره آن را تقسیم بندی می‌کنند و به طور جداگانه هر بخش را سشوار می‌کشند. بعد از اینکه مو به طور کام خشک شد آن را با استفاده از اتو مو صاف می‌کنند. بریک می‌گویم پروسه کراتینه مو شما به پایان رسید!


۲. کراتینه مو با استفاده از شامپو و نرم کننده‌های حاوی کراتینه

استفاده از این محصولات جوابدهی مشابهی با شیوه قبل ندارد. اما شرکت‌های تولید کننده شامپو کراتینه مدعی هستند که این محصولات می‌توانند به صافی، طراوت و درخشندگی مو‌های شما کمک کنند. برای تشخیص این محصولات باید در بخش اجزای تشکیل دهنده محصول به دنبال کراتین هیدرولیزات باشید.


۳. مکمل‌های کراتینی

شما برای طراوت هر چه بیشتر مو‌های‌تان می‌توانید از مکمل‌های خوراکی کراتینه استفاده کنید. ای محصولات به شکل کپسول و پودر در دسترس هستند و می‎‌توانید آنها را از هر داروخانه‌ای تهیه کنید. اما توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد کراتینه تاثیرات مخربی را روی کبد شما خواهد داشت. سعی کنید کراتین را به طور طبیعی و از غذاهایی همچون گوشت قرمز و ماهی سالمون تامین کنید.

کراتین مو چیست؟
کراتینه‌ی مو روشی است که با استفاده از مواد خاصی موهای وز یا مجعد را صاف می‌کنند.

کراتینه مو در منزل

درست است که کراتینه‌های شیمیایی نتیجه مطلوب را در یک چشم بر هم زدن به شما می‎‌بخشند اما با گذشت زمان دیدگاه شما نسبت به این شیوه تغییر خواهد کرد، چرا که مو‌های شما را خشن‌تر و آسیب دیده‌تر از قبل می‌کنند. به همین دلیل بیشتر افراد ترجیح می‌دهند از شیوه‌های طبیعی‌تر بهره بگیرند تا در آینده نیز موی‌شان دچار مشکل نشود.

کراتینه در منزل با استفاده از دو محصول امکان‌پذیر است. یا یک ماسک کراتینه طبیعی از فروشگاه‌ها تهیه کنید یا اینکه به طور دستی خودتان آن را تولید کنید. شیوه استفاده از هر دو محصول نیز کاملا مشابه است. در این بخش آموزش کراتینه مو در منزل را به شما یاد خواهیم داد و در بخش دیگری ماسک‌های کراتینه طبیعی که خودتان می‌توانید بسازید را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مراحل کراتینه مو در منزل

برای اعمال هر گونه ماسک یا محصول زیبایی باید اول آن را با شامپو بشویید. شامپو نه تنها چربی‌ها و گرد و غبار مو را از بین می‌برد بلکه به جذب بهتر مواد نیز کمک می‌کند.

  • موها را خشک و شانه کنید.

بعد از شاپو زدن نوبت به خشک کردن مو‌ها می‌رسد. موها را با استفاده از حوله خشک کنید اما بگذارید مقداری رطوبت طبیعی در مو‌های‌تان بماند تا مواد بهتر جذب آن شوند. همزمان با خشک کردن مو‌های‌تان را شانه بزنید تا در هم گره نخورده باشند.

  • ماسک کراتینه مو را روی سرتان بمالید.

موهای‌تان را به چند بخش تقسیم کنید و ماسک را به خوبی در همه نقاط مختلف مو بمالید. نگذارید حتی چند تار هم از نظر بیفتند. ماسک را در حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه روی سرتان نگه دارید.

  • سرتان را ماساژ دهید.

پس از اینکه ماسک به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه روی سر شما بود، به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه شروع به ماساژ دادن مو‌های‌تان کنید. این بخش نقش اساسی در جذب مواد توسط موی‌تان دارد پس آن را جا نیندازید!

  • موهای‌تان را بشویید.

بدون استفاده از شامپو مو‌های‌تان را بشویید و مطمئین شوید که چیزی از ماسک کراتینه روی موهای‌تان نماند.

  • موها را اتو و سشوار کنید.

در مرحله آخر ابتدا با استفاده از سشوار موها را خشک کنید و اگر می‌خواهید موها بیشترین لَختی را تجربه کنند آن را با تو صاف کنید.

کراتین تراپی در خانه
کراتینه با شیوه‌های خانگی تاثیر سریعی همچون مواد شیمیایی ندارند اما در مرور زمان به نتیجه مطلوب خواهید رسید

کراتینه موی خانگی با محصولات غیر شیمیایی

در بخش قبلی روند کراتینه خانگی را مورد بررسی قرار دادیم در این بخش فرآیند تولید ماسک کراتینه طبیعی را به شما یاد خواهیم داد.

۱. کراتینه مو با ماسک تخم مرغ، عسل و روغن بادام

 تخم مرغ با پروتئین و اسید‌های چربی که دارد روی فولیکول مو می‌نشیند و نه تنها به شادابی موی‌تان کمک بلکه موجب صاف تر شدن آن می‌شود. روغن بادام نیز با توجه به ویتامین‌ها و مواد معدنی که داراست این پروسه را سرعت می‌بخشد. وجود عسل در این کراتینه برای این است که رطوبت را در موی‌ شما قفل کند تا ویتامین‌ها و پروتئین‌ها به خوبی جذب موی شما شوند. برای اثر بخشی بهتره این کراتین مو می‌توانید روغن بادام را مقداری گرم کنید و سپس به این مخلوط اضافه کنید. این ماسک را به صورت زیر تهیه کنید:

  • ۱ عدد زرده تخم مرغ
  • یک قاشق غذاخوری عسل
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن بادام

این مواد را در یک ظرف با هم به مدت ۲ تا ۳ دقیقه مخلوط کنید و سپس آن را به مدت ۲۰ دقیقه در هوای اتاق قرار دهید. توجه داشته باشید که قبل از مصرف این ماسک کراتینه، موی‌تان را با آب خنک همراه با شامپو بشویید. از این ماسک می‌توانید یک یا دو بار در هفته استفاده کنید.


۲. کراتینه مو با موز و آووکادو

زمانی که کراتین موی شما آسیب می‌بیند شما باید با استفاده از یک مکمل پروتئینی کمبود کراتین در موی‌تان را جبران کنید. موز سرشار از اسید آمینه است که اسید آمینه ساختار اصلی سازنده پروتئین‌ها است. آووکادو نیز حاوی ویتامین‌های ضروری E و C می‌باشد. تاثیر اصلی این کراتین مو بر روی ریشه مو است. این محصول جلوی وز شدن و کدر شدن مو در شرایط آب و هوایی شدید که دلیل اصلی موخوره است را می‌گیرد. برای تولید این کارتین مو شما به مواد زیر نیاز دارید:

  • ۱ عدد موز رسیده
  • آووکادوی رسیده ۱ عدد
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن جوانه گندم
  • ۱ قاشق چایخوری روغن گل رز

موزها را قبل از اضافه کردن مواد دیگر به آن خوب له کنید و مطمئن شوید که تکه‌های موز له شده به شکل گلوله به هم نچسبیده باشند. بقیه مواد را اضافه کنید و از آن خمیر یکدستی درست کنید. مخلوط را با کمک یک برس روی سرتان بمالید و بگذارید ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بماند. سپس آن را با یک شامپوی ملایم بشویید. این ماسک مو را یک بار در هفته تکرار کنید و در کمترین زمان نتایج قابل مشاهده ای را خواهید دید.

ماسک کراتینه خانگی و طبیعی
با استفاده از مواد طبیعی مانند موز، آووکادو و غیره می‌توان ماسک‌هایی درست کرد که تقریبا مانند کراتینه عمل می‌کنند.

۳. کراتینه مو با سس مایونز و آووکادو

اگر از هزینه اضافی و نتیجه کوتاه مدت کراتین با محصولات شیمیایی خسته شدید، تبریک می‌گویم جای درستی آمدید. محصولات شیمیایی مجلل را دور بریزید و یک شیشه سس مایونز و یک آووکادو بخرید تا با هم یک معجون معجزه آسا درست کنیم.

ال سیستئین (یک آمینو اسید ضروری) و تخم مرغ در مایونز با پروتئین‌هایی که دارند برای کمک به تولید کراتین در مو بسیار پر قدرت هستند و به شما کمک می‌کنند تا موهایی براق برای خودتان بسازید. آووکادو منبع عالی اسید چرب است که به پوست سر کمک می‌کند تا کراتین بیشتری تولید کند و موهایی صاف و پرپشت داشته باشد.

  • ۱ قاشق غذاخوری سس مایونز
  • آووکادوی رسیده ۱ عدد

مقداری سس مایونز را با آووکادو له شده هم بزنید تا کمی پف کند و سبک شود. مخلوط را روی موهای خود بمالید و بگذارید یک ساعت بماند. با آب سرد و شامپوی ملایم این کراتینه مو را به طور کامل پاک کنید. یک قطره از سرم مو را روی موهای خود بمالید و سشوار کنید.

از این تکنیک طبیعی شگفت انگیز استفاده کنید و در کمترین زمان موهای خود را به طور طبیعی براق و صاف خواهید دید. این ماسک موی کراتینه بهترین ماسک موی پروتئینی است که می‌تواند در صاف و لَخت کردن موهای شما معجزه کند. هفته‌ای یکبار از این ماسک موی پروتئینی استفاده کنید.

دنبال متخصص برای مزوتراپی و کراتین مو می‌گردی؟

دکترتو کنارته!

۴. کراتینه مو با برنج

شاید با دیدن این تیتر تعجب کنید، اما این موضوع حقیقت دارد و شما می‌توانید با برنج موهای‌تان را کراتینه کنید. برای این کار ابتدا اد زیر را تهیه کنید:

  • ۱ فنجان برنج خام و شسته نشده
  • ۱ فنجان شیر نارگیل
  • ۴ فنجان آب طبیعی
  • ۱ قاشق غذا خوری نشاسته ذرت
  • ۱ قاشق غذاخوری آرد برنج

برای تولید این کراتینه اول برنج را همراه با چهار لیوان آب در قابلمه بپزید. سپس قبل از اینکه آب به طور کامل تبخیر شود به آن شیر نارگیل نشاسته ذرت و آرد برنج را اضافه کنید. این مواد را با هم بپزید و هم بزنید تا جایی که مخلوط به شکل یک کِرِم دربیاید. ماسک کراتینه به دست آمده را باید به مدت دو هفته در یخچال نگه دارید. این کراتینه مو را روی موهای‌تان زمانی که خشک هستند بمالید و به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه منتظر بمانید. بعد از اینکه ماسک با مو به خوبی ترکیب شد آن را با استفاده از یک شامپوی ملایم بشویید.

مراقبت بعد از کراتین تراپی
مهمترین مسئله بعد از کراتینه مو این است که باید از هرگونه برخورد آب با موی‌تان اجتناب کنید

مراقبت‌های قبل و بعد از کراتینه مو

برنامه ریزی برای کراتینه مو بسیار مهم است، چرا که اگر نکات قبل و بعد از کراتینه را به خوبی رعایت نکنید، درمان شما بهترین عملکردش را نخواهد داشت و ممکن است شما از کراتینه موی‌تان ناراضی باشید.

مراقبت‌های قبل از کراتینه مو

قبل از کراتین مو شما باید بیشتر پیش بینی کنید که بعد از کراتین چه کارهایی را نباید انجام دهید تا موارد ممنوعه را از برنامه‌ زندگی‌تان حذف کنید. به طور کلی مواردی که قبل از کراتین مو باید رعایت کنید عبارت‌اند از:

  • اگر می‌خواهید موهای‌تان را رنگ یا هایلایت کنید باید این کار را قبل از کراتین کردن مو انجام دهید، چون که بعد از کراتین مو‌های شما به خوبی رنگ نمی‌گیرند. در مقابل اگر شما این کارها را قبل از کراتینه انجام دهید رگ موی شما ماندگاری و شفافیت بیشتری خواهد داشت.
  • شرایط آب و هوایی را چک کنید. آب چه در حالت مایع و چه در حالت گاز برای شما مضر است، پس اگر روز‌های رطوبت بالا در پیش دارید از کراتینه مو صرف نظر کنید.
  • مطمیین شوید بعد از کراتینه قرار نیست به مهمانی خاصی بروید و به هیچ عنوان نباید از کلاه استفاده کنید.
  • زنان باردار نمی‌توانند کراتینه مو را انجام دهند. پس اگر باردار هستید باید از این کار صر‌ف نظر کنید.

مراقبت‌های بعد از کراتینه مو

حیاتی‌ترین بخش کراتینه کردن مو مراقبت‌های بعد از آن است. شما باید مطمیین شوید که بعد از کراتینه برنامه شما تا ۷۲ ساعت خالی باشد. مراقبت‌هایی که باید بعد از کراتینه رعایت کنید عبارت‌اند از:

  • به هیچ عنوان نباید دوش بگیرید، اگر در شرایط خاصی قرار دارید که مجبور به دوش گرفتن هستید باید از کلاه‌های استاندارد دوش استفاد کنید.
  • اگر ورزش خاصی می‌کنید که باعث عرق کردن شما می‌شود، بلافاصله بعد از آن باید موی‌تان را با سشوار یا اتو مو در درجه پایین خشک کنید.
  • حق حضور در استخر، سونا، جکوزی، اسکی و پیست اسکیت سواری را ندارید.
  • موقع مسواک زدن از کلاه دوش استفاده کنید تا آب مو‌های شما نپاشد.
  • آب دشمن اصلی شما در این سه روز است، پس به هر شکلی می‌توانید از آن فرار کنید
  • از برخورد هر گونه وسیله جانبی نظیر گیره، کلیپس، عینک آفتابی و کلاه با مو‌های‌تان جلوگیری کنید.
  • از بستن مو‌های‌تان خودداری کنید.
  • در مقابل میل پشت گوش انداختن مو‌های‌تان ایستادگی کنید.
  • موقع خواب موهای تان‌را بالای سرتان پخش کنید و نگذارید زیر سر قرار گیرند.
  • به هیچ عنوان نباید بعد از کراتینه مو از محصولاتی استفاده کنید که داراس سولفات هستند. سولفات دشمن اصلی کراتین است و آن را در خود حل می‌کند.
اینفوگرافی مراقبت‌های بعد از کراتینه مو
اینفوگرافی مراقبت‌های بعد از کراتینه مو

مزایای کراتینه مو

مزایای کراتینه مو کاملا عینی هستند و می‌توانید آنها را به سادگی خودتان هم مشاهده کنید.

۱. کراتینه موها را تقویت می‌کند.

کراتین به موهای شما استحکام و خاصیت ارتجاعی می‌بخشد. اگرموهای شما کراتین کافی در خود داشته باشند به خوبی در دمای بالا و پایین از خودشان مقاومت نشان می‌دهند و خراب نمی‌شوند. اگر شما برای حالت دادن به موهای‌تان مرتب از لوازم حرارتی استفاده می‌کنید ممکن است به پیوند بین ساختار کراتین موی شما آسیب برسد و منجر به شکستگی و موخوره شود. به همین دلیل شما نه تنها باید در رژیم غذایی‌تان از کراتین استفاده کنید بلکه باید آن را مستقیما روی موهای‌تن نیز بمالید.

۲. موهای‌تان دیگر وز نخواهد بود.

کسانی که از کراتینه استفاده می‌کنند موهای صاف‌تری دارند حال این سوال پیش می‌آید که کراتینه چگونه مو را صاف می‌کند؟ کراتین با صاف کردن سلول‌هایی که روی هم قرار می‌گیرند تا رشته‌های مو را به وجود بیاورند، وظیفه‌اش که صاف کردن مو است را انجام می‌دهد. لایه های سلولی که کوتیکول مو نامیده می‌شوند، از نظر کراتین را جذب می‌کنند و در نتیجه موها پر و براق به نظر می‌رسند. کراتین همچنین موهای مجعد را کمتر وز می کند، حالت دادن به آن را آسانتر می‌کند و از نظر ظاهری صاف‌تر می‌شود.

همین حالا برای درمان ریزش موهات اقدام کن!

۳. مهر و موم کردن رنگ در مو

اگر به فکر رنگ کردن موهای‌تان هستید، بهتر است قبل از اینکه موهایتان را کراتینه کنید، این کار را انجام دهید. چرا می‌گویم کراتینه مو را قبل از رنگ مو انجام دهید؟ کراتین با لایه محافظتی که روی مو ایجاد می‌کند مانع از از بین رفتن رنگ به دلایل محیطی می‌شود و از محو شدن رنگ جلوگیری می کند. انجام این کار را به چشم یک پرتاب سه امتیازی ببینید!

۴. کراتینه مو را از آسیب دیدن حفظ می‌کند و آن را ترمیم می‌کند.

کراتین یک لایه حفاظتی اضافی که موهای شما ممکن است در صورت آسیب دیدن توسط محصولات شیمیایی به آن نیاز داشته باشد، فراهم می‌کند. کراتین همچنین برای بازسازی مو در فصول و شرایط خاصی که مستعد خشکی مو هستند، کمک می‌کند. حفظ سلامت موها به جلوگیری از شکافتن و شکستگی موها کمک می‌کند و به آنها رطوبت بیشتری می‌بخشد.

کراتین کردن مو
با گذشت زمان و از بین رفتن اثر کراتینه، مو خشن‌تر و معجد‌تر از قبل می‌شود

عوارض کراتینه مو

یکی از مواد اصلی سازنده کراتینه مو فرمالدئیدها هستند. فرمالدئید یک گاز بی رنگ و با بوی قوی است که تماس با آن احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. حتی در مواردی آرایشگرانی که کار کراتینه مو را انجام می‌دهند گزارش داده‌اند که عوارضی همچون گلودرد، خونریزی بینی و خارش چشم را در تماس با فرمالدئید تجربه کرده‌اند.

درست است که کراتینه یک راه میانبر برای به دست آوردن موهای صاف است اما با گذشت زمان و از بین رفتن اثر کراتینه، مو خشن‌تر و معجد‌تر از قبل می‌شود. برای اینکه بتوانید این حالت موهای‌تان را حفظ کنید، باید دوباره موهای‌تان را کراتینه کنید. اما شما بیشتر از دو بار در سال نمی‌توانید از کراتینه مو بهره ببرید.

مراقبت از مو مسئله‌ای است که نه تنها بر روی زیبایی شما بلکه روی سلامت کلی شما نیز تاثیر گذار است. چرا که استفاده از مواد شیمیایی غیر استاندارد بر روی دیگر بخش‌های بدن هم تاثیر می‌گذارد. خارج از مسئله سلامت، مو یکی از مهم‌ترین اجزای زیبایی شماست کسب اطلاعات بیشتر و مراقبت از آن باید یکی از اولویت‌های شما باشد.


مواد خوب برای کراتین مو

معرفی محصولات زیبایی همیشه با دشواری‌هایی روبرو بوده است. چرا که تولید کننده‌های زیادی برای یک محصول وجود دارند که هر یک همراه با مزایای‌شان معایبی را نیز به دنبال دارند. در ادامه محصولاتی را معرفی می‌کنیم که بیشترین نظر مثبت را از مصرف کنندگان خود دریافت کرده است.

۱. آلفاپرف کراتینه (ALFAPRF KERATIN)

این محصول مزایا و معایبی دارد که مزایای آن در کفه سنگین ترازو هستند. اولین و مثبت‌ترین مزیت این است که در ساختار این محصول از فرمالدئید استفاده نشده است. فذمالدئید بسیار تهاجمی است و علاوه بر زیان برای مو زیان‌های دیگری برای سلامت کلی بدن دارد. دیگر مزیت این محصول استفاده آسان از آن است، به طوری که شما حتی یک آرایشگر حرفه‌ای هم نباشید می‌توانید از آن در خانه استفاده کنید. آلفاپرف در یک کیت که حاوی چهار محصول است عرضه می‌شود. هر یک از محصولات برای یک مرحله از کراتینه است.

۲. کراتینه لورآل (L’OREAL KERATIN)

لورآل یکی از برند‌های شناخته شده محصولات آرایشی است که کیفیت خود را به اثبات رسانده است. این کراتینه موی شمارا کاملا متحول می‌کند و شما صافی و درخشش موی‌تان را به بهترین نحوه مشاهده خواهید کرد. متاسفانه این کالا با توجه به محدودیت واردات به سختی در ایران پیدا می‌شود.

۳. کراتینه کاتیو (KATIVA KERATIN)

اگر دنبال محصولی هستید که همه چیز را دارا باشد، کاتیو بهترین گزینه است. این محصول فاقد فرمالدئید می‌باشد. این محصول بدون داشتن فرمالدئید قدرت قابل قبولی در صاف کردن و درخشندگی مو دارد. علاوه بر تمام این مزیت‌ها، این محصول هزینه پایینی دارد که آن را از دیگر کراتینه‌ها متمایز می‌کند.

۴. ریسرچ کراتین (KERATIN RESEARCH)

یک کراتین خوب کراتینی است که علاوه بر درخشندگی مو را نیز تقویت کند، که ریسرچ کراتین این قابلیت را دارد. تمایز دیگر این محصول این است که ماندگاری آن در کمترین حالت ۳ ماه و در بیشترین حالت ۹ ماه است. البته باید این موضوع را هم در نظر بگیرید که جوابگویی هر محصول نسبت به نوع مو‌های شماست.

شامپو کراتینه مو

همانگونه که قبلا اشاره کردیم شامپوها و مکمل‌های کراتینی تاثیر سریعی همانند مواد کراتینه ندارند، اما با گذشت زمان شامپوها هم به خوبی تاثیراتشان را نشان می‌دهند. نکته مثبت درباره شامپو کراتینه‌ها عوارض جانبی کمتر آن ‌ها نسبت به کراتینه‌های شیمیایی است. در زیر لیستی از بهترین شامپو‌های کراتینه مو را برای شما تهیه کرده‌ایم.

  • شامپو Keranique. این شامپو قشر و سطح مو را تقویت می‌کند و تاثیر بسزایی در از بین بردن موخوره دارد. با استفاده از این شامپو شما موهایی پُرتَر، ضخیم‌تر و قوی‌تر خواهید داشت.
  • شامپو مراقبت از رنگ کراتینه تراپی. این محصول برای تثبیت رنگ مو قابل استفاده است. همچنین به موها آبرسانی می‌کند و باعث بازیابی دوباره پروتئین‌های موی سر می‌شود.
  • شامپو ترمیم کنند Amika The Kure . موهای آسیب دیده به شما احساس ضعف می‌دهد؟ این شامپو با ترکیبی از کراتین هیدرولیز شده و پروتئین هیدرولیز شده از گندم و روغن آووکادو، مو را به زندگی باز می گرداند. به علاوه، برای مبارزه با موخوره عالی است!
  • شامپو Awapuhi Paul Mitchell. این شامپو کراتینه بوی مجللی دارد که به شما ظاهر جذابیت از هر نظر را می‌افزاید. این محصول بدون سولفات است که به آرامی پاکسازی می‌کند و در عین حال از رنگ مو محافظت می‌کند. همچنین موهای خشک و آسیب دیده را نیز ترمیم می کند.
کراتینه برای مراقبت از موها
بعد از انجام کراتینه برای مراقبت از موها باید از محصولات بدون سولفات استفاده کنید.

چگونه مدت کراتینه مو را طولانی تر کنیم؟

  • موهایتان را کمتر بشویید. با انجام کراتین مو گرد و غبار و کثیفی کمتری به موها می‌چسبد و نیازی به شستشوی مکرر موها نیست.
  • از لوازم گرمایی استفاده نکنید. وقتی شما از کراتین مو استفاده می‌کنید دیگر نیازی به لوازم گرمایی برای حالت دادن به موهای‌تان نیست، چرا که موها به سادگی حالت می‌گیرند.
  • از محصولات دیگر زیبایی استفاده نکنید. باز هم همانند مورد قبلی موهای شما به سادگی حالت می‌گیرند و نیازی به نگهدارنده دیگری ندارید.
  • از روغن های سنگین استفاده نکنید. با این وجود که روغن‌ها برای لطافت بخشیدن به مو عالی هستند، اما شستن آنها دردسر بزرگی است. به طوری که برای هر بار استفاده از روغن شما باید دو تا سه بار از شامپو استفاده کنید تا به طور کامل اثرات روغن را از بین ببرید. خودتان دیگر بهتر از من می‌دانید که آب دشمن اصلی کراتین مو است.
  • موها را بعد از حمام با حوله خشک نکنید. اگر قبلا مقاله موخوره را خوانده باشید دلیل اصلی این مورد را می‌دانید. حوله با اصطکاک زیادی که دارد باعث ایجاد موخوره و خشن شدن موها می‌شود.
  • از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید. همانطوری که قبلا اشاره کردیم سولفات کراتین را در خود حل می‌کند و اثر کراتین مو را از بین می‌برد.
چگونه مدت کراتینه مو را طولانی‌تر کنیم؟مواد خوب برای کراتین مو
از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنیدریسرچ کراتین (KERATIN RESEARCH)
موها را بعد از حمام با حوله خشک نکنیدکراتینه کاتیو (KATIVA KERATIN)
از روغن‌های سنگین استفاده نکنیدکراتینه لورآل (L’OREAL KERATIN)
از محصولات دیگر زیبایی استفاده نکنیدآلفاپرف کراتینه (ALFAPRF KERATIN)
از لوازم گرمایی استفاده نکنید—–
موهایتان را کمتر بشویید—–
مراقبت‌های کراتینه‌ی مو و محصولا مرغوب آن

کراتینه موی مردانه

درک موهای وز اولین قدم برای یافتن بهترین راه حل است. به طور خلاصه، موهای وز شده به دلیل فضای باز بین کوتیکول‌های مو ایجاد می‌شوند(فلس‌های ماهی‌مانند میکروسکوپی در سطح خارجی ساقه مو، که رفتاری مشابه منافذ روی پوست دارند). اصطلاح مناسب برای فضای بین کوتیکول‌های شما “تخلخل” نامیده می‌شود و بسته به شرایط هوا و تخلخل طبیعی موهای شما، کوتیکول‌های شما می‌توانند بازتر شده و محکم‌تر بسته شوند.

برخی از پسرها به طور طبیعی تخلخل کمتری دارند و وز شدن کمتری دارند یا اصلا موهای‌شان وز نمی‌شود، در حالی که سایر مردان(به‌ویژه با موهای مجعد)، ممکن است حالت‌های ناخوشایند و حالت وز شدن وحشتناکی را تجربه کنند.

کراتینه درمانی که از پروتئین مشابه موهای شما ساخته شده است، یک روش در سالن است که برای بستن کوتیکول‌های شما و کاهش تخلخل برای مدت طولانی طراحی شده است. کراتینه پسران هیچ تفاوتی با کراتینه در زنان ندارد. متخصص کراتینه دقیقاً به همان صورتی که برای موهای هر کسی کراتینه انجام می‌دهد، برای شما نیز این درمان را انجام خواهد داد.

از آنجایی که مردم اغلب فکر می‌کنند کراتینه مو فقط برای زنان است، من از اصطلاحات مردانه در این بخش استفاده کردم تا تاکید کنم که کراتینه به همان اندازه برای موهای مردانه مؤثر هستند.

از بین بردن کراتینه مو
بهترین راه از بین بردن کراتینه مو شستن مکرر آن با آب است

چگونه اثر کراتینه مو را از بین ببریم؟

ممکن است بعد از کراتین شما از اتفاقی که برای موهای‌تان افتاده است ناراضی باشید. شاید بهترین راه این باشد که منتظر بمانید تا کراتین به طور طبیعی از بین برود. اما نگران نباشید روش‌هایی نیز وجود دارد که این فرآیند را سرعت می‌بخشند.

۱. حذف کراتین مو با استفاده از ماست و نمک دریا

نمک و ماست را کاملا با هم مخلوط کنید و اجازه دهید این مخلوط چند دقیقه بماند. حالا این دستورالعمل‌ها را دنبال کنید:

  • ابتدا موهای خود را با آب ولرم بشویید
  • مخلوط را به آرامی روی موهای خود بمالید
  • آن را به طور یکنواخت ماساژ دهید
  • مخلوط را به مدت ۴۵ دقیقه در موهای خود نگه دارید
  • یک حوله روی شانه خود قرار دهید تا از چکیدن آن روی لباس‌تان جلوگیری کنید
  • بعد از ۴۵ دقیقه موهای خود را کاملا بشویید
  • موهای خود را به آرامی با یک حوله میکروفیبر خشک کنید
  • بگذارید موهایتان در هوا خشک شود

تا جایی که می‌توانید با موهای‌تان ملایم باشید و از سشوار استفاده نکنید. نمک (کلرید سدیم) یک ماده شنی است که لایه برداری می‌کند. بنابراین، نمک دریا در این ماسک مو لایه کراتینه را از موهای شما می‌زداید. برای جلوگیری از خشک شدن موهای‌تان، ماست با خاصیت مرطوب کنندگی خود، اثر خشک کنندگی کراتین را می‌کاهد تا مطمئن شود موهای شما شکننده نمی‌شوند. همچنین ماست موهای شما را روغن کاری می‌کند تا اثر شستشوی نمک دریا را حفظ کند.

پس از ۱ بار استفاده، متوجه خواهید شد که کراتین درمانی از بین رفته است. اگر نه، روز بعد تکرار کنید. با این حال، من به شما توصیه نمی‌کنم این کار را بیش از ۳ بار انجام دهید.


۲. پاک کردن کراتین مو با استفاده از ماسک موی خاک رس بنتونیت

ماسک موی خاک رس بنتونیت به عنوان یک پاک کننده عمیق عمل می‌کند. این محصول کوتیکول‌های مو را خم می‌کند تا لایه‌های کراتین از بین بروند، درست همانطور که تجمع و سموم را از روی مو پاک می‌کند.


۳. حذف کراتینه مو با استفاده از نمک و سولفات

از شامپو حاوی سولفات استفاده کنید. دقیقا باید برعکس کاری که برای حفظ کراتینه انجام می‌دادید را انجام دهید. یعنی از شامپوی حاوی سولفات و کلرید سدیم استفاده کنید. این روش کراتین را از بین می‌برد.

اثر کراتینه مو
استفاده از برخی مواد باعث می‌شود اثر کراتینه مو از بین برود.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

کراتینه یک روش شیمیایی است که در آن با استفاده از ماده‌ای به نام کراتین، موهای فر، مجعد و وز شما را به موهای صاف و لخت تبدیل می‌کنند. البته کراتینه مو دائمی نیست و بسته به شیوه نگهداری شما از مو‌های‌تان بین سه تا شش ماه ماندگاری دارد.

کراتین مو یکی از شیوه‌های آرایشگاهی است که امروزه در بیشتر سالن‌های زیبایی در دسترس است. اما منطقی نیست که مو‌های نازنین‌تان را به دست هر کی بسپارید. بهترین کار این است که قبل از انتخاب یک آرایشگر به خوبی تحقیق کنید و با دیگر مشتری‌های او صحبت کنید، یا اینکه از یک متخصص پوست و مو برای این مسئله مشاوره دریافت کنید. متخصص پوست و مو پزشکی است که به تمام باید و نباید‌های موی شما آگاه است و بهترین انتخاب را جلوی پای شما خواهد گذاشت.

سعی کنید از بهترین محصولات معرفی شده برای کراتین استفاده کنید. ممکن است هزینه‌تان کمی بالا برود اما این درمان به زیبایی و سلامت شما مربوط است و نباید ساده از آن بگذرید. بعد از انجام کراتینه تا حد ممکن از آب دوری کنید تا هم هزینه و هم وقتتان هدر نرفته باشد.

پرسش‌های متداول

به طور کلی شما بعد از کراتینه مو تا ۷۲ ساعت به هیچ عنوان حق تماس با آب را ندارید، اما برای ماندگاری هر چه بیشتر کراتین مو این مدت را تا یک هفته افزایش دهید. در کل شما هرچه تماس کمتری در طول زمان با آب داشته باشید کراتینه ماندگارتری خواهید داشت.

کراتین مو یکی از روش‌هایی است که شما نمی‌توانید هر وقت که دل‌تان خواست از آن استفاده کنید. استفاده بیش از حد از کراتین نه تنها نتایج مثبتی ندارد، بلکه عوارض جانبی تخریبی دارد. شما می‌توانید از این درمان یک تا دو بار در سال استفاده کنید. البته اگر شما خیلی شیفته موهای صاف هستید نهایتا با قبول عواقب آن می‌توانید تا سه بار هم استفاده کنید.

هزینه کراتینه مو به عوامل مختلفی بستگی دارد و تعیین یک مقدار مشخص کار ساده‌ای نیست. اولین هزینه‌ای که باید در مورد کراتینه مو در نظر بگیرید قیمت مواد کراتینه است. برای مثال بسته به کیفیت محصول بعضی از کراتینه‌ها قیمتی در حدود سیصد تا چهارصد هزار تومان دارند اما وقتی شما به سراغ محصولات با کیفیت‌تر بروید باید مبلغی در حدود دو تا سه میلیون تومان خرج مواد کراتینه کنید. عجرت سالن‌دارانی که خدمات کراتینه ارئه می‌دهند کاملا سلیقه‌ای است و برای آن نمی‌توان بازه مشخص کرد.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
منبع:
من رضا قشلاقی رحیمی 22 سالمه و دانشجوی رشته مهندسی IT هستم. به فعالیت در زمینه رشته درسیم علاقمندم و دوس دارم هرچه سریعتر تجربه بیشتری رو کسب کنم. دلیل انتخاب دکتر تو بیشتر بخاطر حرفه‌ای شدن توی بخش سئو هست و خوشحالم که با این تیم حرفه‌ای و منظم دارم همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن