معرفی تمامی روش های مراقبت از مو از صفر تا صد

آنچه در این مقاله می‌خوانید

روش مراقبت از مو چگونه است؟ باید جنس موهای خود را بشناسید و سپس روتین مراقبت از مو را رعایت کنید. با مراقبت از موهای خود می‌توانید موهایی سالم و شاداب داشته‌باشید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

hair care methods

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

چه کسی موهای بلند، درخشان و فوق‌العاده سالم نمی‌خواهد؟ هر کسی می‌خواهد که موهایی ضخیم، خوش‌حالت و ابریشمی داشته‌باشد. اما در بسیاری از مواقع دستیابی به این امر کار چندان آسانی نیست و همیشه این امر محقق نمی‌شود. مراقبت از مو یکی از مهمترین کارهایی است که برای تکمیل زیبایی بدن و داشتن موهایی سالم باید انجام داد. روش های مراقبت از مو تأثیر بسزایی در رشد و سلامت آن دارد.

عواملی مانند رژیم غذایی ناسالم، آلودگی آب‌وهوا، سبک زندگی ناسالم و استفاده از نوع نامناسب محصولات مراقبت از مو، همگی می‌توانند منجر به آسیب به موها و داشتن موهایی کدر، پر از موخوره، شکننده و ضعیف شود. این مسئله برای اکثر افراد بسیار ناراحت‌کننده است.

درصورتی‌که با چنین مشکلی مواجه هستید، اولین چیزی که باید تغییر دهید، روش‌های روتین مراقبت روزانه از موهای‌تان است. برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد که بسته‌به شرایط موها و عوامل دخیل در سلامت مو و با راهنمایی متخصص پوست و مو از آنها استفاده کنید. اگر نمی‌دانید برای مراقبت از موهای خود باید از کجا شروع کنید و چه مواردی را در نظر بگیرید، با ما در ادامه همراه باشید تا به بررسی انواع راه کارها و روش‌های مراقبت از مو بپردازیم.

مراقبت از مو یا روتین مراقبت از مو چیست؟

واردشدن به یک دوره مراقبت از مو، درست مانند شروع روش‌های مراقبت پوستی است. زمانی‌که روشی مناسب را برای مراقبت از موهایتان پیدا کردید، به‌ندرت نیاز به تغییر آن خواهید‌داشت. اما مسئله‌ی مهم، یافتن یک روال مشخص برای مراقبت‌های روتین روزانه از موها است. خصوصا که برای انواع موها، روش‌ها و گزینه‌های متعددی وجود دارد.

برای انتخاب یک روش مراقبت از مو مناسب به‌صورت روتین روزانه، باید چند عامل را در نظر گرفت. از حس و حال موها گرفته تا مدل‌هایی که ترجیح می‌دهید، همگی روش‌های انتخابی برای مراقبت‌های روتین روزانه از موها را تغییر خواهدداد.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

به نقل از aad،

یک سری مراقبت‌ها را باید به‌طورکلی برای انواع موها در نظر داشت. موها به‌صورت کلی نیاز به یک سری ویتامین‌ها دارند و باید مدام آب‌رسانی شوند. خشکی مو و تقویت‌نشدن آن، از عوامل مهم تضعیف تار موها و ریزش مو هستند.

ماساژ با روغن، پاک‌سازی، آب‌رسانی، حالت‌دادن به موها، ترمیم موها، استفاده از روش‌های درمانی و مراقبتی، محافظت از موها، استفاده محصولات مناسب و مواردی ازاین‌دست را می‌توان به‌عنوان روتین‌های مراقبت از مو برای انواع موها در نظر گرفت. این کارها را می‌توان به‌صورت مرحله‌به‌مرحله برای مراقبت از موها دنبال کرد. در ادامه مهم‌ترین تکنیک‌های مراقبت از مو را با هم مرور خواهیم کرد:

۱. ماساژ موها با روغن با بهترین روغن برای مو

ماساژ موها با کمی روغن برای مرطوب‌کردن آنها و حالت‌دهی به موها نتیجه بسیار خوبی خواهدداشت. خصوصا اگر موهای خشک و وزی داشته‌باشید، بهتر است حتما ماساژ مو با روغن را در برنامه مراقبت روزانه موهایتان قرار دهید تا نرمی و رطوبت موها را افزایش دهید.

بر اساس نتایج پزشکی، روغن‌ها می‌توانند کوتیکول بیرونی مو را بهبود ببخشند، موها را مرطوب‌تر کنند و موخوره را هم کاهش دهند. ازاین‌رو از انواع روغن‌ها می‌توان به‌عنوان روشی برای درمان موخوره و تقویت مو استفاده کرد.

از طرفی ماساژ موها و پوست سر با روغن، با افزایش گردش خون، موجب تقویت رشد موها هم می‌شود. برخی از انواع روغن‌های مورداستفاده برای موها، دارای یک سری مواد مغذی هستند که از ریزش مو و سفیدی زودرس موها جلوگیری می‌کنند. سفیدی مو در جوانی از جمله مواردی است که اکثر افراد با آن درگیرند و همیشه به دنبال راه کاری برای کاهش سرعت سفید‌شدن موهای خود هستند.

نکته مهم در خصوص استفاده از ماساژ روغن به‌عنوان یکی از روتین‌های روش‌های مراقبت از مو این است که اگر دچار خارش سر باشید، روغن‌ها تأثیر خوبی دارند. بااین‌حال در صورت داشتن شوره در سر یا عفونت‌های مختلف پوست سر، نباید تا اتمام درمان، از روغن‌ها استفاده‌کرد.

برخی از انواع روغن‌های مورداستفاده برای موها، دارای یک سری مواد مغذی هستند که از ریزش مو و سفیدی زودرس موها جلوگیری می‌کنند

۲.  پاک سازی موها

قدم بعدی برای مراقبت از موها، تمیزکردن آنهاست. تمیزی موها باتوجه‌به نوع و جنس آن به‌صورت دوره‌های منظم، اهمیت زیادی دارد. انتخاب شامپوی مناسب در این مرحله باید باتوجه‌به جنس و شرایط موها صورت بگیرد.

بر اساس نظرات متخصص پوست و مو، شستن موها و کف سر، دو تا سه بار در هفته با یک پاک‌کننده ملایم بدون سولفات ضروری است. در این مورد دمای آب هم نقش مهمی در سلامت موها دارد. اطمینان حاصل کنید که آب نه خیلی سرد است و نه خیلی گرم. زیرا شستن موها با آبی با دمای نامناسب رطوبت مو را از بین می‌برد و موها را خشک و شکننده می‌کند. در چنین مواردی احتمال ریزش مو بسیار بالا خواهد‌بود.

برای پیدا کردن یک شامپوی مناسب برای موهای خود می‌توانید از دکتر پوست و مو کمک بگیرید. جهت دریافت نوبت تنها کافی است بر روی دکتر پوست و مو کلیک کنید.

شامپوی مراقبت از مو چیست؟
برای اطمینان از سلامت موها، ۲ تا ۳ بار در هفته باید موها را با یک شوینده‌ی مناسب بدون سولفات شست.

۳. حالت دادن به موها

صرف‌نظر از نوع و جنس مویی که دارید، حالت‌دادن به موها همیشه اهمیت زیادی دارد. حالت‌دادن به موها می‌تواند به طرز مؤثری به کاهش موخوره کمک‌کند و میزان خشکی مو را به طرز قابل‌توجهی کاهش دهد. از طرفی موهایی که به‌خوبی حالت داده‌شده‌اند، زیاد گره نمی‌خورد و همین امر به کاهش شکستگی موها، ریش‌ریش شدن آنها و بدفرمی موها کمک می‌کند و در نتیجه موهایی سالم‌تر خواهید‌داشت.

برای این کار می‌توان از یک سری نرم‌کننده‌ها یا ماسک مو استفاده کرد. این ترکیبات به موها وزن داده و می‌توانند موجب نرمی و لطافت مو می‌شوند. درصورتی‌که برای شستن نرم‌کننده از موها از آب سرد استفاده شود، این امر به درخشندگی موها هم کمک خواهدکرد.

ترمیم موها چیست؟
توصیه می‌شود هر دو تا سه هفته یک‌بار به‌جای نرم‌کننده‌ی مو از یک ماسک موی مغذی استفاده شود.

۴. مرحله ترمیم مو

مرحله مهم بعدی، ترمیم موها و کمک به تقویت تارهای مو است. در این روش مراقبت از مو توصیه می‌شود هر دو تا سه هفته یک‌بار به‌جای نرم‌کننده‌ی مو باید از یک ماسک موی مغذی استفاده شود. این ماسک مو می‌تواند موخوره موها را کاهش دهد، آسیب‌ها را ترمیم و درخشندگی مو را بیشتر کند.

بر اساس نظرات متخصصین پوست و مو، آلودگی و گرما می‌تواند موجب خشکی موها شود و رطوبت و نرمی مو را از‌بین‌ببرد. ازاین‌رو استفاده از ماسک مو می‌تواند به بازیابی رطوبت و نرمی موها کمک‌کند و مجددا موها را درخشان و ابریشمی کند.

علاوه‌براین، ماسک مو می‌تواند به تغذیه موها کمک کند و موجب افزایش استحکام تارهای مو شود. برای مراقبت از مو بهتر است از ماسک‌های موی خانگی استفاده شود. البته انواع ماسک موی تقویتی معتبر و باکیفیت موجود در بازار را هم می‌توان به‌منظور ترمیم و بازیابی موها استفاده کرد.

ماسک مو می‌تواند به تغذیه موها کمک کند و موجب افزایش استحکام تارهای مو شود. برای مراقبت از مو بهتر است از ماسک‌های موی خانگی استفاده شود.

کدوم روش برای جلوگیری از ریزش مو بهترینه؟

همین حالا مشاوره بگیر!

۵. تقویت موها

برای موهای واقعا سالمی که می‌درخشند و وز به نظر نمی‌رسند، استفاده از سرم مو بعد از هر بار شست‌وشو بسیار مهم است. همان‌طور که سرم‌های قوی برای پوست شما وجود دارد، سرم‌های مو هم با مواد فعال غنی شده‌اند و استفاده از آنها می‌تواند برای درمان و مراقبت از مو مفید باشد. با مراجعه به متخصص پوست و مو می‌توان از روش‌های متعددی برای درمان و ترمیم موها بهره‌مند شد.

یک روتین مراقبت از موی مؤثر شامل استفاده از روغن مو، شامپو، نرم‌کننده، ماسک مو، سرم مو و محصولات مراقبت از موی مناسب برای موهای شما است.

۶. محافظت از موها

آخرین گام و یکی از مهم‌ترین مراحل در روتین مراقبت روزانه از مو، محافظت از موها است. موهای ما در طول روز به دلیل آلودگی آب‌وهوا، عوامل محیطی مخرب، گرما، رژیم غذایی نامناسب و سبک زندگی به‌شدت در معرض آسیب قرار دارد. در نتیجه موها به‌شدت مات، تیره و وز می‌شود. استفاده از ترکیبات مختلف مراقبت از مو می‌تواند از آسیب‌های محیطی مختلف به موها جلوگیری کرده و آن‌ها را براق‌تر و زیباتر نگه دارد.

اینفوگرافی اصول اولیه مراقبت از مو
اینفوگرافی اصول اولیه مراقبت از مو

روتین مراقب از مو برای انواع مو چگونه است؟

هر نوع مو (چرب،معمولی، خشک) و هر بافت مو (صاف، فر، موج‌دار) مراقبت‌های خاص خود را دارد. در این میان هریک از روش‌های درمانی مو مانند مزوتراپی یا روش‌های تقویتی مانند کراتینه مو یا برخی روش‌های زیبایی مانند رنگ مو، کاشت مو، پروتز مو و غیره نیاز به نکات و تکنیک‌های مراقبتی خاص خود دارند. در ادامه تک این موارد را با هم بررسی می‌کنیم.

۱. مراقبت از موهای چرب

بسیاری از افراد موهایی چرب دارند. در این گروه پوست سر بیش‌از‌حد چرب می‌شود و در نتیجه ممکن است موجب خارش پوست سر یا حتی شوره سر شود. ازاین‌رو روتین مراقبت از مو در خصوص موهای چرب باید کمی متفاوت باشد.

نکته مهم در خصوص مراقبت از موی چرب این است که نباید تمام چربی سر را از بین برد و هدف متعادل‌سازی چربی موهاست. به‌این‌ترتیب موهایی سالم‌تر و درخشان‌تر خواهید داشت. به این افراد توصیه می‌شود در هر با استحمام میزان شامپوی بیشتری استفاده کنند و بیشتر موهای خود را شست‌وشو دهند.

اما بااین‌حال توصیه می‌شود که تعداد دفعات شست‌وشو را کاهش دهند و از شست‌وشوی بیش‌ازحد موها خودداری کنند. نحوه شستن درست مو و پوست سر با شامپو هم در متعادل‌سازی چربی سر مؤثر است. برای شست‌وشوی صحیح موهای خود، مقدار کمی شامپو را به‌آرامی روی ریشه و پوست سر بمالید. از استفاده از ناخن یا ایجاد اصطکاک غیرضروری روی تارهای مو خودداری کنید. شست‌وشوی تهاجمی می‌تواند پوست سر شما را تحریک کند و باعث تولید روغن بیشتر شود.

در صورت استفاده از نرم‌کننده مو باید تنها ساقه موها را با نرم‌کننده آغشته کنید و از برخورد نرم‌کننده با ریشه مو خودداری شود. برای مراقبت از موهای چرب بهتر است تا جای ممکن از ابزارهای حرارتی استفاده نشود. استفاده از برس تمیز و شامپوهای مخصوص موهای چرب هم می‌تواند برای مراقبت از موی چرب مناسب باشد.

روش مراقبت از مو چیست؟
نکته‌ای که در مراقبت از موی چرب باید در نظر بگیرید این است که از شستن زیاد موها خودداری کنید.

۲. مراقبت از موهای خشک

مراقبت از موهای خشک، آسیب‌دیده و وز گاهی اوقات می‌تواند کمی مشکل باشد، زیرا این نوع مو به‌راحتی مستعد شکستگی است. استفاده از برخی مواد مغذی و آب‌رسان می‌تواند به کاهش این خشکی مو و بهبود آنها کمک کند.

به گفته متخصصان پوست و مو، ترکیباتی طبیعی مانند روغن زیتون، تخم‌مرغ، موز، آلوئه‌ورا، شنبلیله و ویتامین‌های موجود در ماست همگی از جمله موادی هستند که می‌توان از آن‌ها برای مراقبت از موی خشک استفاده کرد.

 این ترکیبات نه‌تنها به هیدراته‌کردن موها کمک می‌کنند، بلکه منبعی غنی از ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. آنها همچنین حاوی موادی مغذی مانند ویتامین K، ویتامین B6 و فیبر هستند که همگی خشکی مو را درمان کرده و موها را نرم و ابریشمی خواهدکرد.

۳. مراقبت از موهای معمولی

مراقبت از موهای معمولی چندان سخت نیست. این موها مشکل خاصی ندارند که نیاز به مراقبت‌های ویژه داشته‌باشند. برای مراقبت از موهای معمولی هم بهتر است از شامپوی مناسب این موها استفاده شود. به‌این‌ترتیب نه رطوبت موها گرفته می‌شود و نه موها بیش‌از‌حد چرب خواهند‌شد. درست شانه‌کردن موها، استفاده از سرم و نرم‌کننده‌های مو، حفظ بهداشت و سلامت موها و مواردی ازاین‌دست می‌تواند برای مراقبت از موهای معمولی مفید باشند.

۴. مراقبت از موهای فر و وز

موهای فر و وز مراقبت‌های به خصوصی را می‌طلبند. در قدم اول باید از نرم‌کننده‌ها و شامپوهایی مناسب استفاده کرد. در درجه بعدی برای مراقبت از موهای فر و وز، توصیه می‌شود از مصرف بیش‌از‌حد شامپو خودداری شود.

برای مراقبت از موهای فر و وز حتما باید از ماسک و نرم‌کننده‌های قبل از حمام استفاده کرد. بهتر است موهای مجعد را زیاد برس نزنید و از حالت دادن به این موها با ابزارهای حرارتی تا جای ممکن خودداری کنید. در صورت استفاده از سشوار یا اتوی مو، حتما آنها را روی حرارت متوسط بگذارید.

امروزه برس‌های مختلف برای انواع مو وجود دارد. دقت داشته باشند که از برس مخصوص موی فر استفاده کنید. برای شانه‌زدن موهای فر و وز از شانه‌های دندانه‌دار بسیار پهن استفاده کنید و همیشه از آب سرد برای شستن موها استفاده کنید. کوتاهی منظم موها و اصلاح انتهای آنها می‌تواند برای جلوگیری از ریش‌ریش شدن و شکستگی موها مفید باشد. سرم‌های مغذی مو بعد از حمام و اسپری‌های گره بازکن هم می‌توانند به‌سلامت و درخشش موهای فر و وز کمک زیادی کند.

روتین مراقبت از مو چیست؟
یکی از نکات مهم مراقبت از موی فرد، استفاده از شانه‌های مخصوص و ترجیحا چوبی است.

۵. مراقبت از موهای بلند

موهای بلند همیشه زیبا بوده‌است و اکثر افراد به داشتن موهایی بلند و زیبا علاقه دارند. اما این زیبایی به مراقبت‌های زیادی نیاز دارد. داشتن موهایی بلند اما ناسالم و تیره قطعا جذابیت کمتری خواهدداشت. برای مراقبت از موهای بلند استفاده از سرم‌ها و نرم‌کننده‌های مناسب اهمیت زیادی دارد.

این موها به دلیل قرارگرفتن در معرض عناصر مختلف آسیب‌رسان به مراقبت بیشتری نیاز دارند. رطوبت‌رسانی دائمی یکی از مهمترین موارد در مراقبت از موی بلند است. مهمترین کارها برای مراقبت از موی بلند عبارت‌اند از:

  • حالت‌دهی منظم به موها
  • استفاده از سرم‌های مغذی مو
  • خودداری از سشوار زدن‌های مداوم
  • استفاده کمتر از شامپوهای شیمیایی
  • ماساژ سر به‌صورت منظم برای تقویت رشد موها
  • استفاده از اسپری‌های گره بازکن
  • استفاده از شانه‌های دندانه‌دار چوبی برای بازکردن گره‌های مو.

مزوتراپی مو از ریزش موها جلوگیری می‌کنه؟ نوبت بگیر!

۶. مراقبت از موهای رنگ شده و دکلره شده

موهای رنگ‌شده از جمله موهایی هستند که همیشه به مراقبت بسیار زیادی نیاز دارند. این موها به‌شدت در معرض خشکی، شکستگی و آسیب هستند و به همین دلیل هم احتمال ریزش مو و شکنندگی آن‌ها بسیار بالاست. دلیل آن هم این است که در یک رنگ مو بیش از ۵۰۰۰ ماده شیمیایی مختلف وجود دارد و جای تعجب نیست که این ترکیبات موجب واکنش‌های آلرژیک و آسیب به مو شوند.

برای این افراد روش مراقبت از مو بر اساس آب‌رسانی، ترمیم موها و ازبین‌بردن خشکی تارهای مو است و باید تا جای ممکن تأثیرات منفی رنگ موها کاهش داده شود. استفاده از نرم‌کننده‌های مناسب موهای رنگ‌شده و انواع شامپو سازگار با موی دکلره‌شده از جمله مواردی است که برای مراقبت از موهای رنگ‌شده باید در نظر گرفته شود. گزینه بهتر، استفاده از رنگ‌های گیاهی به‌جای رنگ‌های شیمیایی است.

اگر موهای شکننده و آسیب‌پذیری دارد که در اثر رنگ کردن موها به این حالت دچار شده‌اند می‌توانید از دکتر پوست و مو برای بهبود این موهای آسیب‌دیده استفاده کنید. مشاوره تلفنی می‌تواند انتخاب خوبی باشد. برای دریافت مشاوره تلفنی دکتر پوست و مو می‌توانید از مشاوره تلفنی مو دکترتو کمک بگیرید.

مراقبت از موهای رنگ شده چگونه انجام می شود؟
رنگ‌ و دکلره‌کردن مداوم موها آسیب زیادی به موها وارد می‌کند و نیاز به مراقبت‌های خاص دارد.

۷. مراقبت از مو در برابر مواد شیمیایی

یکی از گزینه‌های آسیب‌رسان به موها، ترکیبات شیمیایی مختلف است که از راه‌های مختلف، می‌توانند سلامت و طراوت موها را تهدید کنند. شامپوها و نرم‌کننده‌هایی که استفاده می‌شوند، خود منبع اصلی ترکیبات شیمیایی مضر برای موها هستند.

در اصول مراقبت از مو توصیه می‌شود در انتخاب شامپو و نرم‌کننده دقت بیشتری شود و تا جای ممکن از محصولات طبیعی و ارگانیک برای شستن موها استفاده شود. با این کار می‌توان مواد شیمیایی مضر برای مو مانند پارابن‌ها و سولفات را محدود کرد.

نکته دیگر برای مراقبت از مو در برابر ترکیبات شیمیایی استفاده از محلول‌های دست‌ساز و ماسک‌های مناسب مو به‌منظور پاک‌سازی مو از ترکیبات شیمیایی است. محلول جوش شیرین به همراه آب یکی از این ترکیبات است. می‌توان با افزودن اسانس رزماری، عطر مطبوعی هم به موها بخشید.

۸. مراقبت از مو با ماسک مناسب و محصولات مراقبت از مو

ماسک مو می‌تواند به‌صورت اختصاصی یک روش مهم مراقبت از مو باشد. البته این به شرطی است که از ماسک‌های مناسب و باکیفیت استفاده شود. ترجیحا بهتر است در انتخاب ماسک مو، ماسک‌های ارگانیک و طبیعی را مد نظر قرارداد.

روغن‌ها را می‌توان یکی از بهترین ماسک‌های طبیعی برای مو در نظر گرفت. استفاده از روغن‌ها روشی طبیعی برای مراقبت از موهاست. روغن آرگان، روغن زیتون، روغن لوندر و روغن نارگیل می‌توانند موها را نرم کنند و به تقویت رشد موها هم کمک زیادی کنند. این ترکیبات را می‌توان برای درمان خشکی مو هم مد نظر قرارداد.

ماسک مو خانگی

یکی دیگر از خوبی‌های ماسک مو این است که می‌توانید از ماسک موهای خانگی استفاده کنید و این خود هم مقرون به صرفه است و هم برای بهبود موهای شما موثرتر است. زیرا هنگامی که شما ماسک مو را در خانه تهیه می‌کنید، از سلامت مواد اولیه‌ی آنها طبیعی بودن آنها مطمئن هستید. با اینکار می‌توانید بهتر به موهای خود رسیدگی کنید. برای اینکه موهای شمما دچار مشکل دیگری نشود، همچنین می‌توانید از روش‌های خانگی مانند، روغن‌های خانگی و یا حتی شامپوهای خانگی هم استفاده کنید.

ماسک مو چیست؟
استفاده از ماسک مو به خصوص ماسک موی خانگی روغن‌های طبیعی یکی از بهترین روش‌های مراقبت از مو است.

۹. مراقبت پس از کراتین مو یا مراقبت بعد از پروتئین تراپی مو

احتمالا نام پروتئین تراپی مو و یا کراتیه مو را شنیده‌اید. هر دو مورد یک معنی را می‌دهند. کراتین همان پروتئینی است که باعث سلامت و صاف نشان‌دادن موها می‌شود. زمانی‌که شما موهای خود را سشوار می‌کشید موهای شما تغییر حالت می‌دهند چون پروتئین کراتین در موهای شما تغییر می‌کند. در واقع کراتین کردن مو نوعی مراقبت از موها است.

یکی از کارهایی که معمولا برای زیبایی و صاف‌کردن موها انجام می‌شود، روشی شیمیایی به نام کراتینه مو است که به مراقبت‌های زیادی نیاز دارد. ازاین‌رو بعد از کراتینه مو به روش‌های متفاوت مراقبت از مو نیاز است.

یکی از این مراقبت‌ها مربوط به نوع آب است. موهای کراتینه‌شده نباید در معرض آب‌های شور دریا یا آب کلردار استخر قرار بگیرند. از طرفی نوع شامپو و نرم‌کننده برای موهای کراتینه‌شده هم اهمیت زیادی دارد. این ترکیبات باید فاقد کلرید سدیم و سولفات باشند.

۱۰. مراقبت پس از فیلر مو

فیلر روشی است که برخی از افراد برای رفع کچلی یا کم‌پشتی موها انجام می‌دهند. در واقع آن را به‌عنوان یک درمان پرکننده مو می‌شناسند. یکی از روش‌های مراقبت از موها مربوط به دوره بعد از فیلر مو است و باید دراین‌خصوص دقت زیادی شود.

توصیه مراقبتی بعد از فیلر مو این است که برای ترمیم فولیکول‌های مو و پوست سر در خانه به‌صورت روزانه از محلول‌های احیاکننده استفاده شود. ماساژ لوسیون‌های تسکین‌دهنده روی پوست سر می‌تواند به تقویت و بهبود شرایط کمک زیادی کند. افرادی که به‌تازگی فیلر مو انجام داده‌اند، نباید در معرض گرمای شدید باشند. سولار و سونا هم برای آنها ممنوع است.

افرادی که به‌تازگی فیلر مو انجام داده‌اند، نباید در معرض گرمای شدید باشند. سولار و سونا هم برای آنها ممنوع است.

۱۱. مراقبت های بعد از کاشت مو

دسته دیگر روش‌های مراقبت از موها، مربوط به مراقبت‌هایی است که بعد از کاشت مو باید انجام داد. توصیه‌های مراقبتی برای افرادی که دوره بعد از کاشت مو را سپری می‌کنند این است که نواحی کاشت را با لوسیون، کرم مو، روغن‌های مناسب و ترکیباتی مشابه بپوشانند تا این نواحی مرطوب شوند. باید هر روز این کار تکرار شود و به‌مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در همین حالت باقی بماند.

نکته بعدی برای مراقبت پس از کاشت مو، شستن و خشک‌کردن موها و پوست سر است. باید بعد از شستن مو، سر را با دستمال کاغذی به‌آرامی خشک کرد. باید برای ازبین‌رفتن پوسته‌ها هم باید روزانه از شامپوی مناسب استفاده شود.

مراقبت بعد از کاشت مو 
چیست؟
بعد از کاشت مو در انتخاب محصولات مراقبت از مو و نحوه‌ی شستن و برس‌کردن مو باید دقت زیادی داشته باشید.

۱۲. مراقبت پس از پروتز مو

روش دیگر برای درمان کم پشت‌بودن موها، پروتز مو است. برای مراقبت بعد از پروتز مو باید روش‌های درست شست‌وشو را رعایت کرد. این موارد شامل گزینه‌های زیر است:

  • قبل از زدن شامپو موها را با یک شانه دندانه پهن از هم بازکنید.
  • از قراردادن نرم‌کننده روی ریشه موها خودداری کنید.
  • برای شستن موهای پروتز‌شده تنها از آب سرد استفاده کنید.
  • بخش پروتز‌شده را به‌صورت ملایم و رو به پایین بشویید و زیاد آن را در آب غوطه‌ور نکنید.
  • از محصولات شست‌وشوی موی مخصوص پروتز مو استفاده کنید.
  • بعد از شستن به‌آرامی خیس و رطوبت مو را با یک حوله تمیز بگیرید و از چنگ زدن موها خودداری کنید.
  • در زمان برس‌زدن، موها را دسته‌دسته کنید و به‌آرامی شانه بزنید.
  • در صورت استفاده از ابزارهای حرارتی، از کمترین دمای دستگاه استفاده کنید.

۱۳. مراقبت های بعد از مزوتراپی مو

بخش دیگر اصول مراقبت از موها، مربوط به مراقبت‌های بعد از مزوتراپی می‌شود. مراقبت‌های بعد از مزوتراپی تنها مربوط به ۲۴ ساعت اول می‌شود. در این دوره نباید حمام کنید و از شوینده‌های مو استفاده کنید. بعدازاین دوره، می‌توان از روش‌های روتین روزانه مراقبت از مو استفاده کرد و هیچ ممانعت به‌خصوصی وجود ندارد.  

اگر برای درمان مشکلات مو از روش‌هایی مانند مزوتراپی، کاشت مو، فیلر مو، کراتین یا پروتز مو استفاده کرده‌اید، باید تکنیک‌های مراقبتی خاصی را پیش رو بگیرید.

۱۴. محصولات مراقبت از مو مردانه

موهای مردانه جنس متفاوتی از موهای خانم‌ها دارد. همچنین معمولا رسیدگی به موها در مردان کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. از این رو ممکن است که موهای آنها آسیب ببینند. اما اگر آقا هستیم و می‌خواهیم که از موهای خود مراقبت کنیم، چه کار باید بکنیم؟ آیا محصولات مناسب برای موهای مردان وجود دارد؟ این محصولات مراقبت از مو مردانه کدام‌اند؟ در این مطلب به این سوالات رسیدگی می‌کنیم:

  • لوسیون‌های ضدریزش مو: همان‌طور که می‌دانید ریزش مو در آقایان بیشتر از دیگران دیده‌می‌شود. می‌توان با استفاده از لوسیون ضد ریزش موی فولیکا و یا ژاک آندرل پاریس مدل CAPILACTIVE HOMME استفاده کرد.
  • لوسیون‌های تقویت‌کننده‌ی مو: موهای آقایان بیشتر دچار طاسی و ریزش می‌شوند و نازک شدن نیز در این موها دیده‌می‌شود. برای درمان این حالت می‌توان از لوسیون‌های تقویت‌کننده‌ی مو در آقایان کمک گرفت. البته این به شرطی است که موها و فولیکول‌های مو در آقایان قابلیت تقویت شدن داشته‌باشد. لوسیون گیاهی سینره انتخاب خوبی برای تقویت موهای ضعیف‌شده و شکننده است.
  • ماسک مو: بهتر است که از ماسک موهای تقویت‌کننده برای موها استفاده شود. این ماسک موها قابل استفاده در حمام و یا بعد از استحمام و بدون نیاز به شست‌وشو هستند.
  • شامپوهای مناسب موهای آقایان: امروزه دیگر نیازی نیست که همه‌ی افراد از یک نوع شامپوی مو استفاده کنند. می‌توانید از شامپوهای مخصوص موهای خود و مخصوص جنسیت خود استفاده کنید.
  • شامپوهای آبرسان: یکی دیگر از مواردی که می‌تواند به شما کمک کند که موهای سالمی داشته‌باشید، استفاده از شامپوهای آبرسان است.
مراقبت از مو مردانه چگونه انجام می شود؟
یکی از مواردی که اهمیت دارد این است که آقایان هم باید از موهای خود مراقبت کنند. محصولات مراقبت موی آقایان با خانم‌ها فرق دارد.

اصول اولیه روتین مراقبت از مو چیست؟

برای مراقبت از مو اجازه دهید موها در معرض هوا و به‌صورت عادی خشک شوند و تا جای ممکن از حرارت و سشوار برای خشک‌کردن موها استفاده نکنید. تنها در مواقعی که نم و خیسی موها از بین رفت، می‌توانید از سشوار و ابزارهای حرارتی استفاده کنید. همچنین قبل و بعد از استفاده از ابزارهای حرارتی برای حالت‌دهی موها، حتما از اسپری‌های محافظت مو در برابر حرارت استفاده کنید.

درصورتی‌که موها گره داشته‌باشند، از اسپری‌های گره بازکن و یک شانه‌ی چوبی دندانه‌دار موها را بازکنید. حتما از یک سرم موی مناسب برای ترمیم و محافظت از موها کمک بگیرید. بهتر است برای جلوگیری از موخوره و ریش‌ریش‌شدن انتهای موها، به‌طور منظم و ماهانه کمی آنها را کوتاه کنید.

درصورتی‌که برخی از مشکلات پوست سر مانند شوره سر، خارش پوست سر، ریزش مو و مواردی ازاین‌دست ادامه‌دار بود و با تعویض روش‌های مراقبت از مو بهبودی حاصل نشد، حتما دراسرع‌وقت به یک دکتر پوست و مو مراجعه کنید. استفاده از مکمل‌ها را هم به‌منظور داشتن موهایی سالم در برنامه مراقبت از موی خود قرار دهید.

نقش تغذیه مناسب در مراقبت از مو چیست؟

نوع تغذیه و رژیم غذایی یکی از عوامل مهم در حفظ سلامت پوست و مو و تقویت موهاست. برای داشتن موهایی سالم، توصیه پزشکی مصرف مواد غذایی سالم مانند ماهی و آجیل است. این ترکیبات، همان غذاهای مغذی هستند که برای سلامت عمومی بدن افراد مفیدند.

با مصرف این مواد غذایی می‌توان موهایی قوی‌تر و سالم‌تری داشت. ماهی سالمون و آجیل منابع غنی پروتئین و چربی‌های امگا ۳ هستند که وجود آنها به تقویت پوست سر و تار موی سالم‌تر کمک می‌کند. سبزیجات برگ‌دار، لوبیا و هویج هم برای تقویت و استحکام تار موها مفید هستند. رژیم‌های غذایی برای کاهش سریع وزن در بسیاری از مواقع می‌توانند موجب ضعیف‌شدن موها و افزایش ریزش مو شوند.

جالب این جاست که برخی از مواد غذایی طبیعی را می‌توان به‌صورت مستقیم و مانند ماسک مو برای تقویت رشد موها استفاده کرد. موز له شده، شیر نارگیل و عسل می‌توانند به‌صورت مستقیم روی موها قرارداده شوند و موجب تأمین رطوبت مو، نرم‌شدن و درخشش موها شوند.

روش های مراقبت از موها چیست؟
برای درمان مشکلات و بیماری‌های موهای خود می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید.

روش های پیشگیری و درمان مشکلات و بیماری های مو را بشناسید

موها هم مانند هر بخش دیگری از بدن دچار بیماری‌ها و مشکلاتی می‌شوند. مشکلاتی مانند شوره سر، ریزش مو یا چربی بیش‌از‌حد موها که می‌تواند برای افراد ناراحت‌کننده باشد. این مشکلات می‌توانند روی ظاهر فرد و اعتمادبه‌نفس تأثیر منفی بگذارند. در ادامه روش‌های پیشگیری و درمان مشکلات مو را با هم مررو می‌کنیم.

۱. برای پیشگیری و درمان ریزش مو چه کنیم؟

ریزش مو در زنان و مردان می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. از انواع دلایل موقتی مانند سبک زندگی، آلودگی هوا، رژیم غذایی و مصرف داروها گرفته تا دلایل جدی‌تر و دائمی مانند انواع بیماری‌های هورمونی و بیماری‌های ژنتیکی.

در نتیجه روش‌های درمان ریزش مو و راه کارهایی که برای پیشگیری از این مشکل توصیه می‌شود، بستگی به علت ریزش مو دارد. بهترین رویکرد استفاده از روش‌هایی برای جلوگیری از ریزش موهاست. نکات پیشگیرانه زیر می‌تواند میزان ریزش مو را کمتر کند. یا این که مانع بروز آن شوند:

  • از بستن طولانی‌مدت و کشیدن بیش از حد موها خودداری کنید
  • از ابزارهای حرارتی حالت‌دهنده مو با دماهای بالا و برای موهای خیس استفاده نکنید.
  • استفاده از ترکیبات شیمیایی و دکلره روی موها را به حداقل برسانید.
  • از شامپوهای ملایم و مناسب با جنس و حالت موهای خود استفاده کنید.
  • بهداشت و تمیزی موها را رعایت کنید و اصول مراقبت از موها را همیشه مدنظر داشته باشید.
  • ترجیحا از برس‌های نرم با الیاف طبیعی استفاده کنید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید و از مواد غذایی فیبردار، منابع غنی ویتامین و سبزیجات تازه استفاده کنید.
  • از مصرف الکل، شکر، چربی و غذاهای فراوری‌شده خودداری کنند.
  • ورزش، خواب کافی و دوری از استرس هم می‌تواند به پیشگیری از ریزش مو کمک زیادی کند.
  • سیگار را ترک کنید، چرا که سیگار به‌تنهایی می‌تواند عامل مهم ضعیف‌شدن فولیکول‌های مو، شکننده‌شدن تارهای مو و در نهایت ریزش موها باشد.

ایا کوتاه کردن مو برای جلوگیری از ریزش مو کاربرد دارد؟

احتمالا شما هم مانند دیگر افراد این واقعه را به چشم دیده‌اید که برای کسانی که موهای بلندی دارند و دچار ریزش مو می‌شوند، راه درمانی کوتاه‌کردن موها است. اما آیا واقعا از این روش می‌توان برای درمان ریزش موها استفاده کرد؟ جالب است بدانید که کوتاه کردن موها به کلفت کردن موها و درمان ریزش مو کمک چندانی نمی‌کند.

شاید حتی دیده‌باشید که کسانی که به ریزش مو دچار می‌شوند، با تراشیدن موهای خود فکر می‌کنند که موهای ضخیم‌تری دارند و این ریزش مو درمان شده‌است. اما این چنین نیست. هنگامی که شما موهای خود را می‌تراشید و یا کوتاه می‌کنید، تنها به نظر می‌رسد که موهای شما ضخیم‌تر و بلند‌تر می‌شوند و دیگر این مشکل در موهای شما وجود ندارد.

علت ریزش مو چیز دیگری بوده‌است که با کوتاه کردن این مسئله برطرف نمی‌شود. بیایید یکبار دیگر به علت اصلی ریزش مو برگردیم. مثلا موهای شما به یک علت ژنتیکی ریزش می‌کند، آیا با کوتاه‌کردن موها این علت برطرف می‌شود؟ نه!

تنها کمکی که ممکن است کوتاه‌کردن موها به ریزش موها بکند، در موهای بلند است که با کوتاه‌کردن آنها می‌توان از گره‌خوردن موها جلوگیری کرد. اما از طریق دیگری این مسئله به موهای شما کمکی نمی‌کند.

۲. برای پیشگیری و درمان سفیدی مو چکار کنیم؟

سفیدی مو در جوانی یکی از چالش‌برانگیزترین مسائل هم برای زنان و هم برای مردان است. با این که سفیدی مو امری طبیعی است و بخشی از روال طبیعی افزایش سن است، بااین‌حال برخی عوامل باعث سفیدی زودرس موها در بسیاری از افراد می‌شود.

راه‌حل پیشگیری و درمان سفیدی مو، تغییر سبک زندگی است. دریافت ویتامین‌های کافی، خصوصا ویتامین‌هایی که می‌توانند به‌سلامتی موها کمک کنند، مصرف مواد معدنی کافی که نقشی حیاتی در رشد و ترمیم موها دارند و مواردی ازاین‌دست می‌تواند به پیشگیری و درمان سفیدی موها کمک زیادی کند.

ترک سیگار و الکل نیز تاثیر زیادی در پیشگیری از سفید‌شدن موها دارد. از طرفی برای پیشگیری از سفیدی موها باید از آنها در برابر آلاینده‌ها و نور خورشید محافظت کرد. از آسیب‌رساندن به موها هم تا جای ممکن باید جلوگیری کرد. مواردی مانند دکلره‌کردن مداوم مو یا استفاده بیش‌از‌حد از اتوی مو یا سشوار می‌تواند به موها آسیب برساند و موجب سفید‌شدن موها شود.

۳. برای پیشگیری و درمان موی چرب چه کنیم؟

چربی بیش‌ازحد مو و پوست سر همیشه امر ناخوشایندی است. موهای چرب همیشه بیشتر دچار ریزش می‌شود و از همه مهم‌تر این که افرادی با موهای چرب همیشه نگران ظاهر خود هستند. برای پیشگیری و درمان چربی مو، می‌توان راه کارهای زیر را دنبال کرد:

  • دفعات استحمام را کمتر کنید، اما در هر بار حمام رفتن خود میزان شامپوی بیشتری برای شست‌وشوی موها استفاده کنید.
  • به‌درستی شامپو بزنید، ابتدا کمی شامپو را روی ریشه و پوست سر بزنید و به‌آرامی و بدون استفاده از ناخن، شست‌وشوی موها را انجام دهید.
  • تا جای ممکن کمتر از ابزارهای حرارتی مانند اتوی مو استفاده کنید.
  • از شامپوهای مخصوص موهای چرب استفاده کنید.
  • از ماسک آلوئه‌ورا برای درمان چربی مو استفاده کنید.
  • شامپوهای سیلیکون‌دار استفاده نکنید، این ترکیب ظاهری براق‌کننده به موها می‌دهد و موهای چرب را چرب‌تر نشان می‌دهد.
  • از نرم‌کننده‌های سبک و ملایم استفاده کنید.
  • از روغن نارگیل برای رفع چربی پوست سر و موها کمک بگیرید.
  • استفاده از سرکه سیب برای حذف چربی‌های اضافه و متعادل‌سازی چربی پوست سر.
  • محصولات دارای روغن درخت چای را امتحان کنید.
  • استفاده از عصاره چای سبز برای کاهش چربی پوست سر را مدنظر قرار دهید
برای ریزش مو چه کنیم؟
کوتاه کردن کمی از نوک موها در فواصل مشخص نقش مهمی در پیشگیری از موخوره دارد.

۴. برای پیشگیری و درمان موخوره مو چه کنیم؟

موخوره مو که می‌توان آن را مشکلی بسیار متداول در نظر گرفت، مشکلی است که می‌تواند به شکنندگی موها، ریش‌ریش‌شدن تارهای مو و ریزش مو منجر شود. همچنین ظاهر موها را بسیار زبر و بدحالت می‌کند و موها ظاهری وز پیدا می‌کنند. روش‌های زیر را می‌توان به‌عنوان راه کارهایی مؤثر جهت پیشگیری و درمان موخوره مو در نظر گرفت:

  • استفاده از سرکه سیب که می‌تواند به صاف‌تر شدن موها و رفع وزی مو کمک کند. برای استفاده، باید سرکه سیب را به همراه آب ترکیب کرد و آن را روزانه روی موها زد.
  • استفاده از روغن نارگیل نیز می‌تواند به درمان موخوره مو کمک و از بروز آن پیشگیری کند. برای استفاده می‌توانید با روغن نارگیل ارگانیک، موها و پوست سر را ماساژ دهید.
  • درمان موخوره با استفاده از روغن آرگان که سرشار از ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌ها است و می‌تواند علاوه بر رطوبت‌رسانی از طریق اولئیک اسید، از موها در برابر گرما و نور خورشید هم محافظت کند.
  • درمان موخوره مو با استفاده از آووکادو، این ماده مغذی که سرشار از ویتامین A و E است می‌تواند به تقویت موها کمک کند.
  • استفاده از تخم‌مرغ برای درمان موخوره مو؛ چربی‌های اشباع شده موجود در تخم‌مرغ و بیوتین و ویتامین‌های موجود در آن می‌تواند به کاهش موخوره موها کمک‎‌ کند و موها را سالم‌تر، درخشان‌تر و بدون وز کند.

۵. برای پیشگیری و درمان شوره سر چه کنیم؟

ترکیبات طبیعی می‌تواند برای درمان شوره سر مفید باشد. روغن درخت چای، روغن نارگیل، آلوئه‌ورا و سرکه سیب می‌توانند برای درمان شوره سر مفید باشند. همچنین مصرف آسپرین و امگا ۳ و افزودن ترکیبات پروبیوتیک به رژیم غذایی نیز می‌تواند به رفع شوره سر کمک کند. ترکیبات مکمل مانند زینک و ویتامین B نیز می‌توانند در کاهش شوره سر مؤثر باشند. علاوه‌بر این موارد، کارهای زیر هم می‌تواند به کاهش شوره سر کمک زیادی کند:

  • استفاده از شامپو و نرم‌کننده مناسب برای موها
  • استفاده از برس‌هایی با دندانه‌های پهن و با الیاف طبیعی
  • عدم استفاده از ابزارهای حرارتی با دمای بالا
  • خودداری از چنگ‌زدن پوست سر در زمان شست‌وشوی مو با شامپو.

درمان چربی بیش‌از‌حد پوست و تغییر در روش‌های مراقبت از مو هم در درمان و هم در پیشگیری از شوره سر اهمیت زیادی دارد.

برای درمان خشکی مو چه کنیم؟
روش‌های مختلفی برای درمان خشکی موها وجود دارد. می‌توانید از دکتر پوست کمک بگیرید.

۶. برای پیشگیری و درمان خشکی مو سر چه کنیم؟

برای پیشگیری از خشکی موی سر باید از شامپوزدن هر روز موها خودداری کرد. علاوه بر این باید بعد از هر بار شست‌وشوی موها، حتما آن‌ها را حالت داد تا از گره‌خوردن و خشک‌شدن آن‌ها پیشگیری شود. نکته مهم دیگر استفاده از شامپو و نرم‌کننده مناسب و سازگار با موهاست. برای موهایی که خشک و شکننده هستند، باید از شامپوهایی مخصوص موهای خشک و شکننده استفاده کرد.

استفاده از سرم‌ها و ماسک‌های مرطوب‌کننده مو نیز می‌تواند برای درمان خشکی موی سر مفید باشد. علاوه بر این برای پیشگیری و درمان خشکی مو سر توصیه می‌شود تا جای ممکن از رنگ کردن و دکلره کردن موها خودداری کرده و کمتر از سشوار برای خشک‌کردن موها استفاده شود.

نحوه شامپو زدن و شست و شوی صحیح موها به چه صورت است؟

یکی از موارد مهم در مراقبت از موها، نحوه صحیح شامپو زدن و شست‌وشوی موهاست. برای این منظور ابتدا باید موها را خیس کرد. به‌هیچ‌عنوان نباید قبل از خیس شدن کامل موها، به آنها شامپو زد. مرحله بعدی، درست شامپو زدن است. شامپوی مورداستفاده باید دقیقاً با جنس و حالت موها سازگار باشد.

مقداری از شامپو را به‌آرامی به ریشه موها و پوست سرزده و آرام بمالید. بهتر است چند دقیقه پوست سر را با شامپو ماساژ دهید. از شست‌وشوی خشن و تهاجمی موها خودداری کنید. سپس به‌آرامی موها را آبکشی نمایید. دمای آب باید کاملاً ملایم باشد. آب بسیار داغ یا بسیار سرد می‌تواند به موها آسیب برساند.

حال نوبت به استفاده از نرم‌کننده‌ها می‌رسد. یک نرم‌کننده مناسب و سازگار با مو را انتخاب کرده و تنها آن را به ساقه‌های مو بزنید. از برخورد نرم‌کننده با ریشه موها و پوست سر جلوگیری نمایید. چند دقیقه به‌آرامی ساقه موها را ماساژداده و سپس مجدد آبکشی کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

می‌توان نتیجه گرفت داشتن موهای سالم، درخشان و شاداب مدیون مراقبت‌های روزانه و منظم است. رطوبت‌رسانی، تغذیه موها، پاک‌سازی منظم، عدم استفاده از ترکیبات شیمیایی و مواردی ازاین‌دست می‌تواند به حفظ سلامت و شادابی موها کمک کند. نکته مهم در مراقبت از مو، شناخت نوع مو و استفاده از محصولات مناسب برای موی خودتان است. برای مثال اگر موی خشک و فری دارید باید روتین مراقبت موی متفاوتی نسبت به کسی که موی چرب دارد، داشته باشید. علاوه بر نوع مو، باید نکات دیگری را هم در انتخاب تکنیک و روتین مناسب مراقبت از مو لحاظ کنید.

موی رنگ‌شده و آسیب‌دیده یا موی کاشته‌شده نیاز به مراقبت‌های متفاوتی دارند. اگر موهای کراتینه‌شده دارید، داستان باز هم فرق دارد و باید از محصولات مخصوص موی کراتینه استفاده‌کنید و از جاهایی مانند استخر کلردار یا آب دریا دوری کنید. بعد از کاشت مو، پروتز مو یا فیلر مو هم باید روش‌های خاصی را در شستن و شانه‌کردن موها رعایت کنید و همچنین از محصولات مخصوص استفاده‌کنید.

مراجعه به‌موقع به متخصص پوست و مو از بروز بیماری‌های جدی و در نتیجه ریزش مو پیشگیری می‌کند. اگر می‌خواهید با بهترین متخصصان زیبایی به‌صورت آنلاین، تلفنی و یا حتی حضوری مشاوره داشته‌باشید از طریق پنل پزشکان دکترتو اقدام کنید. در دکترتو هم می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص پوست و مو آشنا شوید، هم می‌توانید نوبت اینترنتی بگیرید و هم می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین یا تلفنی استفاده کنید. برای دریافت مشاوره تلفنی دکتر پوست و مو می‌توانید از مشاوره تلفنی مو دکترتو کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

کراتین مورداستفاده در درمان‌های زیبایی مو، در واقع همان ترکیب طبیعی مورداستفاده در مو و ناخن است. ازاین‌رو این روش زیبایی موها اگر به‌صورت اصولی و درست انجام شود و مراقبت‌های بعد از آن به‌صورت دقیق دنبال شود، آسیبی به موها وارد نمی‌کند. در خصوص تأثیرات درازمدت کراتین روی موها هنوز تحقیقات کاملی صورت نگرفته است.

فیلر مو را می‌توان یک روش مناسب برای درمان موخوره و آسیب‌های مختلف مو دانست. درمان ریزش مو را نیز با استفاده از فیلر مو انجام می‌دهند. این روش درمانی با تقویت فولیکول‌های مو، موجب بهبود شرایط تارهای مو شده و رشد مو را تقویت می‌کند.

شامپوهایی که برای شست‌وشوی موها انتخاب می‌شوند باید کاملا متناسب با جنس و کیفیت موها فرموله شده باشند. برای موهای خشک شامپوی مناسب با این موها و برای موهای چرب هم شامپوی مناسب موهای چرب انتخاب شود.
شامپوهای گیاهی که فاقد ترکیبات شیمیایی مضرند یا شامپوهای ارگانیک گزینه بهتری هستند. محصولات مراقبت از مو باید رشد مو را تحریک کند و سرشار از مواد مغذی، ویتامین‌ها، مواد معدنی، عصاره‌های طبیعی و غیره باشند. وجود ترکیبات طبیعی مانند روغن بادام، جینسینگ، جوجوبا، لیمو، اسطوخودوس و غیره می‌توانند به‌عنوان ترکیبات مفید مراقبت از مو در نظر‌گرفته‌شوند.
علاوه‌براین از شامپوهای دارای سولفات و پارابن استفاده نکنید.

ژل مو سال‌ها است که برای حالت دادن به موها استفاده می‌شود. ژل مو به خودی خود عاملی برای ریزش مو نیست، اما می‌تواند یک عامل موثر برای بروز آن باشد. برخی از مواد شیمیایی موجود در ژل مو می‌توانند باعث تحریک پوست سر و مسدود شدن فولیکول‌های مو شوند درنتیجه این موارد می‌تواند منجر به ضعیف شدن مو، شکستگی و به طور بالقوه ریزش مو شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.3از5)
دسته بندی:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره روش مراقبت از مو

  1. نازنین گفت:

    سلام بسیار عالی ممنون از بابت توضیحات دقیق تون فقط بنده یه سوال داشتم خدمت تون اگه ما هرروز دوش بگیریم ولی موهامون رو شامپو نزنیم بازم اسیب میبینه یا فقط به موهامون یه ماسک مو بزنیم و فقط در هفته دو تا سه بارش رو شامپو بزنیم

  2. فریبا گفت:

    توضیحات بسیار جامع و کامل بود، ممنون از سایت خوبتون