انواع ماسک مو و نحوه استفاده از آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ماسک مو یکی از روش‌های مراقبتی است که می‌تواند برای تقویت و احیای موها کاربرد داشته‌باشد. اگر می‌خواهید بهترین ماسک مو برای موهای خود را انتخاب کنید، بهتر است به دکتر پوست و مو و زیبایی مراجعه کنید تا جنس موهای خود را بشناسید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

hair mask

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

آیا با مزایای استفاده از ماسک مو آشنایی دارید؟ داشتن پوست و موی سالم هدف هرکسی است که به زیبایی و سلامتی خود اهمیت می‌دهد. روش‌های مراقبت از مو بسیار متنوع هستند و در این روش‌ها بسته به شرایط موی افراد، جنس موها و هدف افراد از استفاده از محصولات مراقبت از مو، از مواد و محصولات مختلفی استفاده می‌شود.

یکی از محصولات کلیدی برای داشتن موهای سالم و درخشان، ماسک مو است. ماسک‌های مو انواع مختلف دارد و برای انواع موها ساخته شده‌اند. وقتی صحبت از ماسک مو می‌شود عموما ذهن ما به سمت محصولات شیمیایی می‌رود، اما ماسک‌های طبیعی و خانگی زیادی هم وجود دارد که با استفاده از آنها با هزینه کمتر می‌توانید موهایی سالم داشته باشید.

ماسک مو مزایای زیادی برای موهای شما دارد. برای مثال در افرادی که دچار موخوره یا ریزش مو هستند، جهت درمان ریزش مو و بازگشت سلامتی و شادابی موها از یک سری روغن‌های گیاهی و ماسک‌های مو استفاده می‌شود. از این محصول حتی برای درمان ریزش مو در زنان و مردان هم می‌توان استفاده کرد، اما معمولا برای پیشگیری از ریزش موها و تقویت رشد آنها، از انواع ماسک مو استفاده می‌شود.

برای اینکه بتوانید بهترین ماسک مو را انتخاب کنید، بهتر است با متخصص پوست و مو مشورت کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان پوست و مو آشنا شوید، با آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

ماسک مو چیست؟

این محصولات مراقبت از مو، در دسته‌ی محصولات بهداشتی بدن دسته‌بندی می‌شوند. درست مانند ماسک‌های صورت که برای تغذیه و آب‌رسانی پوست صورت مورداستفاده قرار می‌گیرند، ماسک مو هم به روشی مشابه برای تقویت وضعیت موها و سلامتی موهای افراد استفاده می‌شوند. این محصولات معمولا ترکیبی از روغن‌ها، کره‌ها و سایر مواد مغذی برای موها هستند.

ماسک‌های مو ممکن است به‌عنوان درمانی برای حالت‌دهی عمیق به موها هم مورداستفاده قرار بگیرند. برخی از آنها به‌عنوان نرم‌کننده قوی موها عمل می‌کنند. تفاوت عمده آنها با نرم‌کننده‌های معمولی در این است که معمولا ماسک‌های مو غلیظ‌تر هستند و برای مدت‌زمان طولانی‌تری روی موها باقی می‌مانند. آنها آب‌رسانی قوی‌تری نسبت به نرم‌کننده‌ها و شامپوهای تقویتی دارند و در یک بار استفاده می‌توان فواید آنها را شاهد بود.

استفاده از این محصول مزیت‌های بسیار زیادی دارد. از همه مهم‌تر این که این محصولات انواع مختلفی دارند. شما هم می‌توانید از محصولات آماده از برندهای مختلف استفاده کنید و هم می‌توانید از انواع ماسک‌های گیاهی و ماسک‌های خانگی دست‌ساز برای حفظ سلامت موها کمک بگیرید.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

انواع ماسک مو بر اساس برند

در ادامه به برخی از انواع ماسک مو خارجی و ایرانی بر اساس برند آنها اشاره کرده‌ایم. ماسک موهای متنوعی را بر اساس شرکت سازنده‌ی آنها معرفی کرده‌ایم. این ماسک‌ها از نظر قیمت و کیفیت تفاوت‌هایی را هم دارند. می‌توانید بهترین آنها را بر اساس نظر دکتر زیبایی پوست انتخاب کنید.

۱. ماسک مو هلث نوشن

ماسک موی هلث نوشن انواع مختلفی دارد و برای مراقبت از موها کاربرد دارد. اگر می‌خواهید که موهای شفاف و سالمی داشته‌باشید، می‌توانید به این برند اعتماد کنید. ماسک موی هلث نوشن باعث سلامت، نرمی، درخشندگی، ترمیم و تقویت بافت مو می‌شود. برای استفاده از این ماسک مو، بعد از استحمام زمانی که موهای شما نیمه‌مرطوب است، این ماسک را بر روی موهای خود بزنید و بعد از آن نیز، نیازی به آبکشی موهای خود ندارید.

قیمت ماسک مو هلث نوشن، بستگجی به حجم و نوع ماسک دارد. اما معمولا ماسک موی هلث نوشن الیکس که حجم آن ۲۰۰ میلی‌لیتر باشد، ۱۵۰ هزار تومان است.

ماسک موی هلث نوشن برای چیست؟
ماسک موی هلث نوشن یکی از ماسک موهای پرمخاطب است که برای تقویت موها مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

۲. ماسک مو لدورا

ماسک گیاهی نرم‌کننده و تقویت‌کننده موی سر لدورا هربال یکی از بهترین محصولاتی است که برای تقویت موهای شما کاربرد دارد. این ماسک مو باعث سلامت، نرمی، درخشندگی، ترمیم و تقویت بافت مو می‌شود و در احیا کردن موهایی که آسیب‌دیده هستند، تاثیر بسزایی دارد. یکی از مواد موثر در این ماسک مو رزماری است.

برای استفاده از این ماسک مو، زمانی که موهای شما نیمه‌مرطوب است، موهای خود را به ماسک مو آغشته کنید و آنها را ماساژ دهید. نیازی به آبکشی موها بعد از ماساژ دادن آنها با ماسک مو نیست. قیمت این ماسک مو حدود ۱۵۰ هزار تومان است. هر چه حجم این ماسک مو بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.

ماسک موی لدورا چه کاربردی دارد؟
ماسک موی لدورا باعث سلامت، نرمی، درخشندگی، ترمیم و تقویت بافت مو می‌شود.

۳. ماسک مو پنتن

ماسک موی پنتن یکی از انواع ماسک مو است که مثلا ماسک مو پنتن طلایی از انواع پرمخاطب این ماسک مو است. این ماسک مو پنتن به نسبت ماسک موهایی مانند ماسک موی لورال قیمت مناسب‌تری است. ماسک موی پنتن سری REPAIR & CARE یکی از انواع ماسک موی پنتن است. برخی از انواع ماسک موی پنتن در حمام استفاده می‌شوند و بعد از آن نیاز به شستشوی موها است و برخی دیگر به موهای نیمه مرطوب زده می‌شود و نیازی به شستشو ندارد.

ماسک مو پنتن چیست؟
ماسک موی پنتن برای تقویت موها و سلامت آنها کاربرد دارد.

۴. ماسک مو گلیس

ماسک مو گلیس یکی دیگر از انواع ماسک مو است که هم در حمام می‌توان از آن استفاده کرد و هم بعد از استحمام و بدون نیاز به شستشو. این ماسک مو در حدود قیمت ماسک موی پنتن قرار دارد و از انواع خوب ماسک مو است. حجم ۳۰۰ میلی لیتری آن را می‌توانید حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان خریداری کنید. این ماسک مو رنگ‌های مختلفی دارد که هر کدام مناسب انواع خاصی از موها هستند. مثلا ماسک مو آبی گلیس مناسب موهای خشک و آسیب‌دیده است.

ماسک مو گلیس چیست؟
ماسک مو گلیس از انواع ماسک مو خارجی است.

۵. ماسک مو آرگان هانادی

ماسک مو مغذی حاوی روغن آرگان هانادی HANADI برای موهایی سالم و درخشان کاربرد دارد. باید این ماسک مو را بعد از استفاده بر روی موهای خود بشویید. بنابراین بهترین زمان استفاده از ماسک موی آرگان هانادی در حمام و زمان شستن موهاست. این ماسک مو حاوی ویتامین های E و A است و روغن آرگان دارد که موجب تقویت و نرمی موها می‌شود. ۵۰۰ میلی‌لیتر از این ماسک مو قیمتی حدود ۲۵۰ هزار تومان دارد.

ماسک موی هانادی چیست؟
ماسک موی آرگان هانادی برای تقویت موها کاربرد دارد.

۶. ماسک مو کراتین کیپرو و ماسک مو ارگان کیپرو

ماسک مو کراتین کیپرو KAYPRO یا ماسک مو آرگان کیپرو از ماسک موهای ایتالیایی است که قیمت نسبتا بالایی دارد. این ماسک مو کیفیت خیلی خوبی دارد و انواع مختلفی برای موهای متنوع دارد. برای استفاده از این محصول، بعد از اینکه موهای خود را شستید و با حوله خشک کردید، این ماسک مو را به موها آغشته کنید و موها را شانه بزنید. بعد از ۱۰ دقیقه موهای خود را بشویید. این ماسک مو برای موهای شکننده و آسیب‌دیده بسیار مفید است.

ماسک موی کیپرو چیست؟
ماسک موی کی پرو برای تقویت موهای آسیب دیده کاربرد دارد.

۷. ماسک نرم کننده مو الیکس

این ماسک مو از انواع ماسک موی هلث نوشن است. می‌توان از آن برای بهبود موها و تقویت آن کمک گرفت.

۸. ماسک مو بیول

یکی از انواع دیگر ماسک مو ماسک موی بیول است که از برندهای ایرانی است و قیمت نسبتا مناسبی دارد. این ماسک مو با عصاره‌های مختلف برای انواع موها ساخته‌شده‌است و می‌توانید از آن برای تقویت موهای خود استفاده کنید.

ماسک مو با عصاره طالبی برای موهای آسیب‌دیده است و موها را آبرسانی می‌کند. این ماسک مو حاوی ویتامین A است و برای موهای آسیب‌دیده انتخاب خوبی است. ماسک مو با عصاره‌ی انار برای موهای آسیب‌دیده در اثر بارها رنگ کردن و دکلره کردن مناسب است. این ماسک مو بیول با عصاره شیر و عسل برای جوانسازی موها کاربرد دارد. ماسک موی هلویی گندم برای نرم کردن موهاست و موهای معمولی می‌توانند از این ماسک مو نفع زیادی ببرند.

ماسک مو بیول چیست؟
ماسک موی بیول برای انواع موها کاربرد دارد.

بهترین ماسک مو خانگی با مواد ارزان و راحت

دسته دیگر ماسک‌های مو که آنها را به‌عنوان ماسک‌های موی طبیعی و ارگانیک می‌شناسیم، انواع ماسک موی خانگی است. می‌توان از این ماسک‌ها برای تقویت رشد موها، درمان ریزش مو و افزایش استحکام تارهای مو استفاده کرد. بسیاری از آنها به‌عنوان ماسک موی داخل حمام استفاده می‌شوند و برخی را هم می‌توان قبل از استحمام به‌صورت یک ترکیب تقویتی برای رشد موها در نظر گرفت.

به نقل از goodhousekeeping، از ترکیبات و مواد طبیعی و خانگی برای ساخت این ماسک‌ها استفاده می‌شود. ترکیبی از روغن‌ها، گیاهان و میوه‌ها اغلب در ساخت ماسک موی خانگی برای موهای آسیب‌دیده مورداستفاده قرار می‌گیرد. موز، روغن‌های نارگیل و زیتون، آووکادو، سیب‌زمینی و تخم‌مرغ در اکثر این ماسک موهای خانگی استفاده می‌شوند.

از جمله پراستفاده‌ترین انواع ماسک موی خانگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماسک موز برای مو
  • ماسک آووکادو و عسل برای موها
  • ماسک آب برنج برای مو
  • ماسک سس مایونز برای مو
  • ماسک تخم‌مرغ برای مو
  • ماسک آب پیاز برای رشد موها و تقویت رشد تارهای موی شما
  • ماسک نخود برای ریزش موها
  • آب سیب‌زمینی و انواع ماسک‌های مویی که می‌توان با آن درست کرد که باعث رشد بیشتر مو می‌شوند.

ترکیبی از روغن‌های گیاهی و موادی مانند موز، روغن‌های نارگیل و زیتون، آووکادو، سیب‌زمینی و تخم‌مرغ در اکثر این ماسک موهای خانگی استفاده می‌شوند.

دنبال متخصص برای مزوتراپی مو می‌گردی؟

دکترتو کنارته!

انواع ماسک مو

ماسک مو انواع مختلفی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره کرده‌ایم. اگر می‌خواهید که با انواع این ماسک موها آشنا شوید، می‌توانید مطالب زیر را مطالعه کنید. در ادامه انواع مختلف این محصول را معرفی کرده‌ایم. استفاده از هر کدام از این ماسک موها برای برخی افراد مناسب‌تر است. می‌توانید ماسک موی مناسب خود را از میان دسته‌های زیر انتخاب کنید. اگر هم نیاز به مشاوره داشته‌باشید، می‌توانید با دریافت مشاوره تلفنی با دکتر پوست و مو از بهترین دکترهای پوست و مو در دکترتو، درباره ماسک موی مناسب موهای خود سوال کنید.

اینفوگرافی ماسک موی خانگی با مواد ارزان و راحت
اینفوگرافی ماسک موی خانگی با مواد ارزان و راحت

۱. ماسک موی شیمیایی

دسته عمده‌ای از انواع ماسک موی مورداستفاده در بازار، ماسک‌های موی شیمیایی است که توسط برندهای مشهوری در جهان ساخته شده‌اند. از جمله آنها می‌توان به برند لورال و پنتن اشاره کرد. این ماسک‌ها فرمولاسیون‌های مختلف و متفاوتی دارند. برخی از آنها با استفاده از ترکیبات شیمیایی ساخته شده‌اند. برخی هم با یک پایه مغذی و یک سری مواد طبیعی و ارگانیک فرموله شده‌اند. آنها دسته‌بندی‌های متفاوتی دارند که مهمترین آنها شامل موارد زیر می‌شود:

  • ماسک موی فر
  • انواع ماسک روشن‌کننده مو
  • انواع ماسک مو بدون آبکشی
  • ماسک موی بدون سولفات
  • ماسک‌های مو برای موهای دکلره شده یا رنگ شده، این ماسک‌ها برای محافظت از موهای آسیب‌دیده در اثر رنگ و دکلره مکرر فرموله شده‌اند.
  • انواع ماسک‌های تقویت‌کننده برای رشد و بلند شدن مو
  • انواع ماسک موی مناسب برای موهای تیره، بلوند و حنایی
  • ماسک مو برای موهای آسیب‌دیده
  • ماسک موی مخصوص تار موهای ظریف، نازک و شکننده
  • انواع ماسک موی مخصوص موهای چرب، روغنی
  • ماسک موی مخصوص موهایی که به‌راحتی از سر جدا می‌شوند.
  • ماسک موی مخصوص ریزش موها و غیره.

آلوئه‌ورا، روغن‌های گیاهی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن آووکادو از جمله مواردی هستند که در فرمولاسیون ساخت ماسک موی گیاهی مشاهده می‌شوند.

۲. ماسک موی گیاهی

دسته دیگری از انواع ماسک موی مورد استفاده، ماسک‌هایی است که پایه ارگانیک یا گیاهی دارند. معمولا از مواد طبیعی و گیاهی برای ساخت این ماسک‌ها استفاده شده‌است. دسته‌بندی آنها درست مانند ماسک‌های شیمیایی بر اساس هدف استفاده از ماسک و شرایط و جنس موها صورت می‌گیرد.

آلوئه‌ورا، روغن‌های گیاهی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن آووکادو از جمله مواردی هستند که در فرمولاسیون ساخت این ماسک‌های گیاهی مشاهده می‌شوند. از جمله شناخته‌شده‌ترین آنها می‌توان به انواع ماسک آلوئه‌ورا برای مو، ماسک موی روغن آرگان، ماسک موی بیوتین، ماسک موی روغن نارگیل، ماسک بابونه برای مو و مواردی از این دست اشاره کرد. برای مثال ماسک مو آلوئه‌ورا هم به‌عنوان ماسک نرم‌کننده و هم به‌عنوان رطوبت‌رسان به موها در نظر گرفته‌می‌شود.

ماسک مو گیاهی چیست؟
ماسک‌های گیاهی و خانگی زیادی وجود دارند که از مواد طبیعی برای تقویت موها استفاده می‌کنند.

۴. ماسک مو تقویت کننده، ماسک مو کراتینه

یکی از انواع ماسک موی مورداستفاده برای تقویت موها، ماسک موی کراتینه است. کراتین یکی از پروتئین‌های اصلی در ساختار تار موهاست که به‌مرورزمان بر اساس عوامل محیطی و شیمیایی، ممکن است کاهش پیداکند و در نتیجه تار موها ضعیف و شکننده شوند.

کراتینه مو فرایندی است که نه‌تنها به صاف‌شدن موها کمک می‌کنند، بلکه می‌توان آن را به‌عنوان یک روش درمانی برای ریزش مو در زنان و درمان موخوره هم در نظر گرفت. یکی از تأثیرات منفی کاهش کراتین موها، افزایش موخوره و شکننده‌ترشدن آن است.

در نتیجه با استفاده از انواع ماسک‌های کراتینه به‌عنوان ماسک موی تقویت‌کننده می‌توان شاهد کاهش موخوره‌ها، افزایش درخشندگی موها و تقویت رشد آنها بود. برای موهای مجعد و موج‌دار هم انواع ماسک کراتینه می‌تواند به صاف‌تر شدن تارهای موها کمک کند. برخی آنها را جز انواع ماسک موی فر هم در نظر می‌گیرند.

برای اینکه بتوانید بهترین ماسک مو را انتخاب کنید، بهتر است با متخصص پوست و مو مشورت کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان پوست و مو آشنا شوید، با آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

همین حالا برای درمان ریزش موهات اقدام کن!

۵. ماسک مو برای موهای خشک

برای رفع خشکی مو، می‌توان از انواع ماسک‌ها برای موهای خشک استفاده کرد. اگر ماسک‌های شیمیایی مدنظر باشد، شناخته‌شده‌ترین برندها مانند لورال، لدورا و پنتن دارای انواع ماسک موی مخصوص موهای خشک هستند. آنها موادی برای جلوگیری از خشکی و شکنندگی با قابلیت آب‌رسانی بسیار بالا دارند.

در کنار ماسک‌های شیمیایی، ماسک موهای گیاهی و خانگی هم می‌توانند برای موهای خشک مورداستفاده قرار بگیرند. ماسک موی آلوئه‌ورا، ماسک مو روغن آرگان، ماسک آب‌رسان قوی موی خانگی، ماسک موی روغن نارگیل و مواردی مشابه می‌توانند برای رفع خشکی موها مورداستفاده قرار بگیرند. البته ماسک عسل برای موها هم می‌تواند معجزه کند و به طرز خارق‌العاده‌ای خشکی موها را از بین ببرد.

۶. ماسک مو برای ریزش مو

یک سری از انواع ماسک‌های مو به‌عنوان ماسک‌های درمان‌کننده ریزش مو مورداستفاده قرار می‌گیرند. آنها حاوی انواع پروتئین‌ها و ویتامین‌های ضروری برای رشد موها هستند. در بین ماسک‌های خانگی می‌توان از ماسک نخود برای ریزش مو استفاده کرد. ماسک موی بیوتین هم می‌تواند به رشد موها، افزایش استحکام تار موها و جلوگیری از ریزش موها کمک زیادی کند.

۷. ماسک موهای آسیب دیده

موها می‌توانند بر اثر عوامل متعددی آسیب ببینند. معمولا رنگ‌کردن‌های مداوم، دکلره شدن موها، خشکی بیش‌از‌حد مو، آلودگی‌های محیطی و ترکیبات شیمیایی مضر می‌توانند موها را حساس و شکننده کنند. خصوصا در صورت ریزش مو در زنان به دنبال عوامل مختلف یا موخوره در تارهای مو، موها آسیب‌پذیرتر می‌شوند.

معمولا رنگ‌کردن‌های مداوم، دکلره شدن موها، خشکی بیش‌از‌حد مو، آلودگی‌های محیطی و ترکیبات شیمیایی مضر می‌توانند موها را حساس و شکننده کنند.

ماسک مو با روغن آووکادو هم گزینه دیگری برای درمان موهای آسیب‌دیده است. در این ترکیب مواد معدنی مفید مانند اسیدفولیک، آهن و منیزیم وجود دارد که برای کمک به تقویت رشد کوتیکول‌های مو ضروری هستند. آنها می‌توانند مقاومت تارهای مو در برابر آسیب و شکنندگی را افزایش دهند. می‌توان از ترکیب ماسک آووکادو و عسل برای موها استفاده کرد. ماسک موی دکلره شده هم در دسته انواع ماسک‌ها برای موهای آسیب‌دیده قرار می‌گیرد. برندهای ایو روشه، لورال و لدورا بهترین ماسک‌های موی مخصوص موهای دکلره شده را ارائه می‌دهند.

۸. ماسک مو برای موخوره

موخوره یکی از آسیب‌های مو است که در اثر خشک‌شدن مو و آسیب به مو ایجاد می‌شود. برای درمان موخوره محصولات زیادی وجود دارد و ماسک‌های آبرسان هم می‌توانند به درمان آن کمک کنند. ماسک‌های زیادی مخصوص موخوره از برندهای مختلف وجود دارد، اما خودتان در خانه هم می‌توانید دست به کار شوید و یک ماسک خانگی برای موخوره درست کنید.

برای مثال ماسک موز برای مو می‌تواند به درمان موخوره و کاهش آسیب‌دیدگی تارهای مو کمک زیادی کند. ماسک تخم‌مرغ هم می‌تواند به تقویت رشد موها و درمان آسیب تار موها کمک زیادی کند. در زرده تخم‌مرغ می‌توان انواع ویتامین‌های A و E، بیوتین، فولات و پروتئین‌های ضروری را دریافت کرد.

انواع ماسک مو کدامند؟
انتخاب نوع ماسک مو به نوع و جنس موی شما و وضعیت سلامت موهایتان بستگی دارد.

۸. ماسک مو بدون سولفات

در بین انواع ماسک موی موجود، یک سری از ماسک‌ها را با عنوان ماسک موی بدون سولفات می‌شناسند. سولفات یکی از مواد شیمیایی است که در اکثر شامپوها، نرم‌کننده‌ها و ماسک‌های مو استفاده شده‌است. در فرمولاسیون باکیفیت‌تر این مواد، معمولا توصیه می‌شود از محصولات فری سولفات استفاده شود.

برندهای مختلفی مانند برند لورال انواع ماسک موی بدون سولفات و بدون پارابن را تولید می‌کنند. ماسک موی خانگی و گیاهی هم قطعا فاقد سولفات است. این ترکیبات هم برای محیط زیست و هم برای سلامت پوست و مو در دراز مدت مضر هستند. از انواع ماسک مو بدون سولفات می‌توان برای درمان ریزش مو و جلوگیری از ریزش موها استفاده کرد. علاوه بر این در صورت انجام کراتینه مو، ریباند و پروتئین‌تراپی موها باید است از انواع ماسک موی فری سولفات استفاده کرد.

۹. ماسک موی چرب

ماسک‌های متنوعی برای موی چرب وجود ندارد. هرچند موهای آسیب‌دیده یا موهای خشک بیشتر به ماسک مو نیاز دارند اما موی چرب هم باید آبرسانی و تقویت شود و برای همین به این محصول نیاز دارد. ماسک‌های مخصوص موی چرب عموما دارای موادی برای کنترل ترشح چربی هستند مانند روغن درخت چای و غیره.

نحوه استفاده از ماسک مو به چه صورت است؟

استفاده از ماسک مو یکی از مراحل مهم در روتین مراقبت از مو است. بسته به اینکه از ماسک برای درمان ریزش موها استفاده می‌کنید یا برای تقویت موها و حفظ شادابی آنها، نوع ماسک و مقدار و نحوه استفاده از آنها ممکن است متفاوت باشد. معمولا ماسک جایگزین نرم‌کننده در روتین مراقبت از مو می‌شود. به‌صورت کلی نحوه استفاده از انواع ماسک مو شامل مراحل زیر می‌شود:

  • ابتدا موهای خود را با شامپوی مخصوص بشویید. سپس موها را خوب آبکشی کنید تا تمام شامپوی موجود روی موها شسته شود.
  • حال نوبت به اعمال ماسک مو روی موها می‌رسد. باید به‌صورت کامل آن را روی موها بمالید. در نظر داشته باشید که این ماسک‌ها تنها باید روی ساقه موها اعمال شوند و به‌هیچ‌عنوان نباید به ریشه و پوست سر برسند.
  • بسته به دستور مصرف محصول، معمولا باید مدت‌زمانی بین ۳ تا ۵ دقیقه منتظر ماند و اجازه داد مواد مغذی و آب‌رسان به‌خوبی جذب تارهای مو شوند.
  • مرحله بعدی آبکشی موهاست. در این مرحله معمولا بهتر است آبکشی به‌صورت کامل اما بدون دخالت دست، صورت بگیرد. از چنگ زدن و شستن موها با دست خودداری کنید.
  • در آخر هم باید موها را خوب خشک کرد و اجازه داد موها حالت نرم و لطیف خود را به دست آورند.

ماسک مو تنها باید روی ساقه مو استفاده شود و نباید با ریشه مو یا پوست سر تماسی داشته‌باشد.

البته این دستور استفاده از انواع ماسک موی داخل حمام است. در خصوص انواع ماسک‌های بدون نیاز به آبکشی شرایط استفاده کمی متفاوت است. در مرحله آخر نیازی به آبکشی موها نیست و این ماسک‌ها روی مو می‌مانند. عملکرد آنها مشابه انواع روغن‌های تقویتی مورداستفاده روی موهاست.

معمولا هفته ای چند بار باید از ماسک مو استفاده کرد؟

نکته مهم دیگر در خصوص نحوه استفاده از ماسک‌های مو، تعداد دفعاتی است که در طول هفته باید از این محصول استفاده کرد. البته این مورد به عوامل متعددی بستگی دارد، برای مثال به جنس موها و شرایطی که دارند. تعداد دفعات استفاده از ماسک‌های مو برای موی چرب با موی خشک یا نرمال متفاوت است. موضوع مهم بعدی توجه به نوع ماسک و فرمولاسیون ساخت این محصولات است.

به‌صورت کلی دستور استفاده از اکثر ماسک‌های مو، خصوصا نمونه‌های شرکتی روی بسته‌بندی محصولات نوشته شده‌است. برای موهای نرمال معمولا توصیه می‌شود، هفته‌ای یک بار از ماسک‌های مرطوب‌کننده مو استفاده شود. درصورتی‌که جنس موها خشک‌تر باشد یا میزان آسیب‌دیدگی موها بسیار بیشتر‌از‌حد معمول باشد، معمولا توصیه می‌شود دفعات استفاده از آنها را به دو یا سه بار در هفته افزایش دهید.

ماسک مو برای چه کسانی مناسب است؟

ماسک مو می‌تواند برای هر کسی که می‌خواهد از موهایش مراقبت کند و یا آسیب‌های آن را درمان کند، مناسب باشد. مثلا اگر موهای شکننده داشته‌باشید، موهای شما خشک باشد، موهای چربی داشته‌باشید و یا از رنگ مو استفاده کرده و اکنون می‌خواهید از موهای خود مراقبت کنید، این روش برای شما بسیار مفید است. کسانی که می‌خواهند از این ماده‌ی مراقبتی و بهداشتی برای موهای خود استفاده کنند، باید جنس موی خود را به خوبی بشناسند و مناسب‌ترین محصول را برای موهای خود انتخاب کنند. به همین دلیل، بهتر است که ابتدا یک دکتر پوست و مو و زیبایی موهای شما را معاینه کند و بهترین ماسک مو را برای شما انتخاب کند.

چگونه از ماسک مو استفاده کنیم؟
تعداد دفعات استفاده از ماسک‌های مو به جنس و نوع مو بستگی دارد.

بهترین ماسک مو کدام است؟

بهترین ماسک مو، محصولی است که تمام نیازهای موی شما را برطرف کند. در درجه اول این ماسک‌ها نباید برای موها ضرری داشته‌باشند. سازگاربودن ماسک موردنظر با جنس موها، چرب یا خشک بودن موها، شرایط فعلی تارهای مو و مواردی ازاین‌دست اهمیت زیادی دارد.

قطعا هر چه مواد مورداستفاده در فرمولاسیون ماسک موی موردنظر مغذی‌تر، طبیعی‌تر و کامل‌تر باشد، ماسک موردنظر گزینه بهتری برای موها خواهد بود. انتخاب محصول مناسب و بهترین ماسک مو تا حد زیادی به شرایط فعلی تارهای موی شما بستگی دارد.

برای برخی افراد استفاده از ماسک‌های تقویت‌کننده ضروری است. برخی افراد به دلیل رنگ و دکلره‌کردن موهایشان به دنبال یک ماسکی برای موهای دکلره هستند. گاهی هم ماسک انتخابی باید قابلیت بالایی در آب‌رسانی و تأمین رطوبت موها را داشته‌باشد.

ماسک موهای طبیعی و خانگی قطعا گزینه‌های بسیار خوبی هستند. شما می‌توانید از انواع ماسک طبیعی تقویت‌کننده و نرم‌کننده برای بهبود رشد موها استفاده کنید. مواد طبیعی قاعدتا ضرر کمتری به موها می‌رسانند. از همه مهم‌تر برای محیط زیست هم ضرری ندارند.

در بین ماسک‌های گیاهی می‌توان به ماسک موی آرگان التراگو یا ماسک موی ارگان بیتروی بدون سولفات اشاره کرد. سولفات فری بودن یک مزیت عمده در انتخاب بهترین ماسک مو است. در خصوص برترین برندهای تولیدکننده این محصول می‌توان به یک سری نام‌های شناخته‌شده و بسیار عالی اشاره کرد. از جمله بهترین نمونه‌های ماسک موی موجود در بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ماسک مو هلث نوشن
  • ماسک مو لدورا که یک ماسک موی ایرانی است.
  • ماسک مو پنتن
  • ماسک موی گلیس
  • ماسک موی لورال
  • ماسک موی پنتن طلایی
  • ماسک موی گارنیر.

ماسک مو لورال را می‌توان به‌عنوان بهترین مارک ماسک مو برای موهای آسیب‌دیده در نظر گرفت.

برای اینکه بتوانید بهترین محصول را برای مراقب از موهایتان انتخاب کنید، بهتر است با متخصص پوست و مو مشورت کنید.

فواید ماسک مو چیست؟

اما چرا استفاده از ماسک مو تا این حد بین افراد رایج است؟ ماسک‌های مو به تقویت رشد موها و بهبود شرایط تارهای مو کمک زیادی می‌کند. مزیت‌های استفاده از ماسک‌های مو به مواد تشکیل‌دهنده این ماسک‌ها و نوع موی افراد بستگی دارد و در هر یک متفاوت است.

به‌طورکلی مزایای استفاده از انواع ماسک‌های مو شامل موارد زیر می‌شود:

  • داشتن موهایی براق‌تر، نرم‌تر، درخشان‌تر و زیباتر، خصوصا با استفاده از انواع ماسک‌های براق‌کننده و نرم‌کننده مو
  • آب‌رسانی به موها، خصوصا برای موهای شکننده و خشک می‌توان از انواع ماسک‌های موی خشک یا آسیب‌دیده یا انواع ماسک‌های آب‌رسان قوی مو خانگی استفاده کرد.
  • کاهش شکنندگی موها و ترمیم موهای آسیب‌دیده با استفاده از نواع ماسک‌های تقویت‌کننده مو شامل ماسک‌های شیمیایی و ماسک‌های گیاهی و خانگی
  • کاهش موخوره با استفاده از انواع ماسک مو برای موخوره
  • جلوگیری یا کاهش و درمان ریزش مو خصوصا با استفاده از انواع ماسک‌های تقویتی برای رشد موها. برخی افراد از این محصول به‌عنوان درمان ریزش مو در زنان و برخی هم به‌صورت اختصاصی برای درمان ریزش مو در مردان مورداستفاده قرار می‌گیرند. این ماسک‌ها دارای فرمولی هستند که مختص زنان یا مردان طراحی شده‌اند و به درمان ریزش مو در آنها کمک می‌کنند. البته این را در نظر بگیرید که کار اصلی ماسک‌های مو تقویت مو است نه درمان مشکلات مو.
  • کمک به تقویت پوست سر و افزایش سلامت پوست سر، همچنین معمولا می‌توانند به کاهش شوره سر هم کمک‌کنند.
  • داشتن موهایی بسیار قوی‌تر و سالم‌تر و زیباتر.

عوارض ماسک مو چیست؟

به‌صورت کلی ماسک‌ها چه از نوع طبیعی و خانگی باشند و چه انواع شیمیایی باهدف تقویت موها و بهبود شرایط آنها مورداستفاده قرار می‌گیرند. بااین‌حال ممکن است برخی از این ماسک‌ها یک سری عوارض جانبی هم داشته‌باشند. خصوصا اگر از ماسک موی مناسبی استفاده نشود یا اینکه ماسک موی شما با شرایط پوست سر و موی شما سازگاری نداشته‌باشد.

  • یکی از رایج‌ترین موارد، خارش پوست سر است.
  • گاهی هم ماسک‌های شیمیایی باعث ایجاد سردرد یا سرگیجه می‌شوند.
  • خشکی موها در صورت استفاده بیش‌ازحد از انواع ماسک مخصوص موی چرب هم از دیگر عوارض احتمالی استفاده از این محصول است.
  • گاهی استفاده از محصول نامناسب باعث تضعیف مو، موخوره یا ریزش مو می‌شود.
  • اگر ماسک موی شما به ریشه موها برسد، می‌تواند منجر به ریزش موها شود.
  • استفاده بیش‌از‌حد از این محصول می‌تواند موجب شکننده‌تر‌شدن و حساس‌تر‌شدن تارهای مو شود.

تقویت موها، تقویت پوست سر، کاهش شکنندگی موها و ترمیم موی آسیب‌دیده، آب‌رسانی، جلوگیری از ریزش موها و کاهش موخوره از مزایای ماسک مو است.

قراردادن طولانی‌مدت ماسک روی موها و آبکشی ناقص آن ممکن است باعث ایجاد عوارض شود. رعایت اصول درست استفاده از ماسک مو و انتخاب بهترین ماسک مو در جلوگیری از این موارد اهمیت بسیار زیادی خواهد‌داشت.

عوارض ماسک مو چیست؟
در صورت استفاده ناردست از ماسک‌های مو یا انتخاب محصولات نامناسب ممکن است با عوارض آن روبرو شوید.

قیمت ماسک مو چقدر است؟

ماسک‌های مو بر اساس برند سازنده، فرمولاسیون مورداستفاده در ساخت آنها و کیفیت و کارایی که دارند قیمت متفاوتی هم خواهند‌داشت. برای مثال شما در برند لورآل می‌توانید ماسک‌های خوبی با قیمت ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان پیدا کنید. البته قیمت ماسک مو تا حدود زیادی به این بستگی دارد که محصول مورد نظر شما برای چه منظوری فرموله شده‌باشد.

اما برای افرادی که نمی‌توانند هزینه‌های خرید ماسک موهای شیمیایی را متقبل شوند، قطعا بهترین گزینه استفاده از انواع ماسک موی خانگی و گیاهی است. این ماسک‌ها که طبیعی‌تر و ارگانیک ترند، هزینه بسیار کمتری هم در مقایسه با انواع ماسک موی شیمیایی خواهند داشت. تنها برای استفاده از آنها باید کمی حوصله به خرج داد و آنها را در خانه ترکیب کرد.

انواع ماسک موقیمت
ماسک مو هلث نوشن ۲۵۰ هزار تومان
ماسک مو لدورا۳۵۰ هزار تومان
ماسک مو پنتن۴۵۰ هزار تومان
ماسک مو گلیس۳۵۰ هزار تومان
ماسک مو آرگان هانادی۳۳۰ هزار تومان
ماسک مو کراتین کیپرو و ماسک مو ارگان کیپرو۵۹۰ هزار تومان
ماسک نرم کننده مو الیکس۱۶۰ هزار تومان
ماسک مو بیول۱۵۰ هزار تومان
برخی از انواع ماسک مو و قیمت‌های آنها (قیمت‌ها می‌توانند متنوع و متفاوت باشند.)

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

استفاده از انواع ماسک مو از هر نوعی که باشد، می‌تواند به‌عنوان بخشی از روتین مراقبت از موها، به افزایش رشد موها، جلوگیری از ریزش موها، افزایش استحکام تارهای مو، افزایش درخشندگی و شفافیت موها و غیره کمک‌کند. علاوه بر این ماسک‌های مو می‌توانند به‌عنوان روشی درمانی برای درمان ریزش مو در زنان یا مردان مورداستفاده قرار بگیرند. انواع ماسک موهای خانگی و شیمیایی را هم می‌توان برای درمان موخوره مورد استفاده قرار داد.

بااین‌حال برای دریافت نتیجه‌ای بهتر حتما باید دستورالعمل‌های اصلی در استفاده از انواع ماسک مو را رعایت کرد و از ماسک موی مناسبی برای موها استفاده کرد. در مواردی که هدف استفاده از ماسک مو درمان ریزش یا دیگر مشکلات موهایتان باشد، بهتر است از یک متخصص پوست و مو نیز در این زمینه مشورت گرفت. برای دریافت مشاوره تلفنی پوست هم می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید. در پنل پزشکان دکترتو، می‌توانید بهترین متخصصان پوست و مو را پیدا کنید و حتی مشاوره تلفنی یا آنلاین بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

استفاده از ماسک مو بخشی از روتین مراقبت از موهاست. در نتیجه استفاده از ماسک مو برای حفظ شادابی و تقویت موها ضروری است. اما بااین‌حال استفاده از ماسک مو برای برخی گروه‌ها ضروری‌تر است. از جمله کسانی که موهایی شکننده و آسیب‌دیده دارند و افرادی که موهای دکلره شده یا کراتینه دارند. افراد دچار ریزش مو و موخوره هم بهتر است از یک ماسک موی مناسب استفاده کنند. به‌صورت کلی اگر ماسک مو را در برنامه روتین مراقبت از مو قرار دهید، قطعا موهایی سالم‌تر و شاداب‌تر خواهید‌داشت.

انواع ماسک موی موجود را می‌توان در دو حالت استفاده کرد. برخی از آنها ماسک مو داخل حمام هستند و باید بعد از شست‌وشو استفاده شوند، برخی هم بعد از استحمام روی موها اعمال می‌شوند و نیازی به آبکشی ندارند. این که کدام یک بهتر است، بستگی به شرایط موها و هدف استفاده از ماسک مو دارد. برای مثال برای زمانی که هدف استفاده از ماسک مو حالت‌دهی به موها باشد، قطعا انواع ماسک بدون آبکشی گزینه بهتری خواهد بود.

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که به‌دفعات زیادی از سشوار و اتوی مو استفاده می‌کنید، می‌توانید از انواع ماسک موی محافظت‌کننده قبل از سشوار و اتو کردن استفاده کنید. به‌این‌ترتیب می‌توان از خشک‌شدن بیشاز‌حد موها جلوگیری کرد و مانع آسیب بیشتر آنها در برابر حرارت بالای اتوی مو و سشوار شد.

بهترین انواع ماسک مو معمولا حاوی مواد مرطوب‌کننده و ترمیم‌کننده برای موها هستند. بسیاری از آنها باید بتوانند مشکلات به خصوصی در موها را هدف قرار‌داده و آنها را برطرف‌کنند. داشتن انواع ترکیبات طبیعی، فری سولفات بودن، بهره‌بردن از مواد ارگانیک بیشتر از جمله ویژگی‌های یک ماسک موی خوب است. به‌صورت کلی باید بعد از گذشت یک دوره از مصرف انواع ماسک مو، نتیجه مطلوب را دریافت کرد و شاهد بهبود شرایط تارهای مو بود. هرگونه تأثیر منفی نشان‌دهنده این است که در انتخاب ماسک موی مناسب دقت کافی را به خرج نداده‌اید.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن