موی سفید در جوانی نشانه چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

موی سفید در جوانی علل مختلفی دارد که مهنترین آنها، ژنتیک است. روش‌های درمان دارویی یا خانگی زیادی وجود دارد تا جلوی سفیدی مو را بگیرید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 13 دقیقه
white hair in youth

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

رویش موی سفید با افزایش سن یک مسئله طبیعی است. علت اصلی داشتن مو‌های رنگی، وجود سلول رنگدانه‌ساز در فولیکول‌های مو است. فولیکول‌ها حاوی سلولی به نام رنگدانه‌ساز هستند که رنگ مو را تعیین می‌کنند. با دنیا دیده‌تر‌شدن افراد رنگدانه‌های فولیکول، با کمال تاسف چشم از دنیا می‌بندند و مو‌های شما را تنها می‌گذارند. مو‌ها هم در غم از‌دست‌دادن رنگدانه‌‌ساز‌ها سفیدپوش می‌شوند.

اما گاها در برخی اوقات شاهد رویش موی سفید در جوانان و کودکان هستیم! هر چند دانشمندان معتقدند که علت اصلی سفید‌شدن مو در کودکان و جوانان ژنتیک است. اما دلایل دیگری هم وجود دارد که موهای شما را بیش‌ازپیش سفید می‌کنند. در ادامه به بررسی دلایلی که باعث سفیدی مو در جوانی می‌شوند خواهیم پرداخت.

از خوش شانسی شما! دکترتو اینجاست تا بهترین متخصصین پوست و مو در نزدیک‌ترین منطقه را به شما معرفی کند تا بتوانید به صورت تلفنی با آنها مشاوره کنید و در صورت نیاز از آنها نوبت مطلب دریافت کنید.

علت رویش موی سفید در جوانی

ملانین ماده‌ای است که باعث طراوت پوست و وجود رنگ‌های متنوع در مو می‌شود. شناخت علت اصلی ازبین‌رفتن سلول‌های رنگدانه‌ساز و کاهش تولید ملانین، جواب موی سفید شما در سن قبل از چهل سالگی است. در برخی مواقع می‌توان با جلوگیری از این علت، جلوی رویش موی سفید را گرفت و حتی با تحریک فولیکول‌ها، سلول‌های رنگدانه‌ساز را به زندگی برگرداند. مو به‌عنوان یکی از اجزای زیبایی شما از اهمیت بالایی برخودار است. مراقبت از مو مسئله‌ای است که شما باید همیشه در نظر داشته باشید تا از ریزش، سفیدشدن و تخریب مو‌های نازنین‌تان جلوگیری کنید.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

۱. ژنتیک

آیا سفید شدن مو ارثی است؟ به مو‌های والدین‌تان یا پدربزرگ و مادربزرگتان نگاه کنید. اگر هنوز مو‌های شاداب و رنگی دارند، به شما تبریک می‌گویم شما از سفیدی مو‌های‌تان در سنین جوانی در امان هستید. دلیل اصلی رویش موی سفید در دورانی جوانی ژنتیک است. این عامل چیزی است که از نسل‌های گذشته به ارث می‌رسد و برای نسل‌های بعدی، میراث باقی می‌ماند. در علم روز تغییر ژنتیک امکان پذیر نیست و اگر شما از مو‌های سفیدتان راضی نیستید باید از رنگ‌های طبیعی یا شیمیایی برای رنگ دهی به مو‌های‌تان استفاده کنید.


۲. استرس اکسیداتیو عامل سفیدی مو

آنتی‌اکسیدن‌ها نقش مبارزه با رادیکال‌های آزاد را در بدن دارند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند و به پیری و بیماری کمک می‌کنند. زمانی که آنتی‌اکسیدان‌ها مقابل رادیکال‌های آزاد کم می‌آورند، پدیده‌ای به نام استرس اکسیداتیو رخ می‎‌دهد. استرس اکسیداتیو باعث بروز بیماری ویتیلیگو می‌شود. این بیماری موجب تخریب سلول‌های رنگدانه‌ساز می‌شود، در نتیجه موهای شما سفید می‌شود.

gray hair in youth
یکی از اصلی‌ترین دلایل سفیدشدن مو در جوانی، ژنتیک است.

۳. بیماری خودایمنی در سفید شدن موها

بعضی بیماری‌های خودایمنی همچون آلوپسی و ویتیلیگو باعث می‌شوند سلول‌های خودی مو‌ها را تخریب کنند و شروع به ریزش کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که بعد از برطرف‌شدن این بیماری‌ها موی‌هایی که دوباره شروع به رویش می‌کنند تمایل بیشتری به سفیدشدن دارند.


۴. اختلال تیروئید، موی سفید را افزایش می‌دهد!

تیروئید غده پروانه‌ای شکل زیر گردن است که وظیفه متابولیسم در بدن را به عهده دارد. کم کاری یا پرکاری تیروئید موجب ترشح کمتر ملانین در بدن می‌شود. نتیجه کمبود ملانین رویش موی سفید است. پس اگر مشکلات تیروئیدی دارید برای حفظ مو‌های سرتان برای درمان تیروئید هر چه سریع‌تر اقدام کنید.


۵. کمبود ویتامین در سفیدشدن مو

مطالعات نشان می‌دهد که کمبود هر نوع ویتامین شامل ویتامین B-6، B-12، بیوتین، ویتامین D یا ویتامین E باعث رویش موی سفید در سر می‌شود. گلبول‌های قرمز خون برای اکسیژن‌رسانی به سایر نقاط بدن نیاز به ویتامین B12 دارند. اگر این ویتامین به‌خوبی جذب نشود گلبول‌ها نمی‌توانند اکسیژن را به فولیکول‌های مو برسانند در نتیجه ملانین ترشح نمی‌شود. همانطوری که خودتان می‌دانید کمبود ملانین باعث سفیدی مو می‌شود.

علاوه بر ویتامین‌ها کمبود مواد معدنی همچون آهن، مس و کلسیم هم در سفیدی مو نقش مؤثری دارند.


۶. سیگارکشیدن باعث سفیدی مو می‌شود!

کشیدن سیگار خطر ابتلا به سرطان ریه و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. مصرف طولانی مدت سیگار رگ‌های خونی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و آنها را منقبض می‌کند. این اتفاق ممکن است در رگ‌های خونی فولیکول‌ها رخ دهد. در نتیجه مو‌های شما شروع به ریزش می‌کند. مواد مضر و سمی موجود در سیگار به‌طور جداگانه بر فولیکول‌های سر تأثیر می‌گذارند و سفیدی مو را تسریع می‌بخشند.


۷. استرس

در یک تحقیق آزمایشگاهی مشخص شد که استرس بر روی سلول‌های بنیادی فولیکول‌ها تأثیر می‌گذارد. اگر زندگی پر استرسی دارید و مو‌های شما شروع به سفیدشدن کرده‌اند، شک نکنید که باید شیوه زندگی‌تان را تغییر دهید، البته اگر رنگ مو‌های‌تان را دوست دارید. این نظریه نشان می‌دهد که چرا پیشروان کشور‌ها چرا مو‌ی‌شان سفید است!

white hair in kids
از دلایل سفیدشدن موی کودکان می‌توان به استفاده از محصولات نامناسب، قرارگرفتن در معرض آلاینده‌ها یا تغذیه نامناسب و برخی بیماری‌ها مانند کم‌خونی اشاره کرد.

علت رویش موی سفید در کودکان

وجود یک یا چند تار مو در هر سنی چه در کودکان و چه در جوانان چندان نگران‌کننده نیست. اما اگر ناحیه خاکستری و سفید در سر فرزند شما در حال رشد است باید هر چه سریع‌تر در پیداکردن علت آن کوشا باشید تا بتوانید قبل از اینکه دیر شود آن را درمان کنید. همان دلایلی که باعث سفیدشدن موها در جوانان می‌شوند می‌توانند موی کودکان را هم تحت تأثیر قرار دهند. در ادامه دلایل شایعی که باعث سفیدی موی کودکان می‌شود را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

۱. استفاده از صابون‌ها و شامپوهای مصنوعی

با گذشت زمان کیفیت شامپوهای مورداستفاده کاهش یافته‌است و شامپو‌های طبیعی جای خود را به محصولات شیمیایی داده است. استفاده از شامپوی بی‌کیفیت باعث زخیم و زبر‌شدن موی کودکان می‌شود. شامپوی بزرگسالان روی موی کودکان تأثیر منفی می‌گذارد و در برخی مواقع باعث سفیدشدن موی کودکان می‌شود. شامپوهای تولید شده برای کودکان حاوی مواد معدنی و ویتامین هاست تا از آسیب به موی کودک شما جلوگیری کند.

۲. قرار گرفتن در معرض دود

اگر کودکی به طور مداوم در معرض دود سیگار قرار بگیرد ممکن است دچار استرس اکسیداتیو شود. این بیماری باعث کاهش ترشح ملانین در سر می‌شود و موی فرزند شما شروع به سفید شدن می‌کند.

۳. خوردن غذاهای ناسالم

با وجود فرهنگ فست فود، جای تعجب نیست که سفیدی مو در دنیای مدرن رایج‌تر می‎شود. سندرم موی منکس و کواشیورکور (سوء تغذیه پروتئینی) نیز می‌توانند باعث سفیدی زودرس مو شوند.

۴. کم خونی

کمبود آهن باعث کم خونی می‌شود. خستگی مداوم و موی سفید از علائم کم خونی در کودکان هستند.

دلیل اصلی سفیدی مو در جوانی، ژنتیک است. در کنار ژنتیک می‌توان به استرس اکسیداتیو، بیماری خودایمنی یا تیروئید، کمبود ویتامین، استرس و غیره اشاره کرد.

آیا می توان از رویش موی سفید جلوگیری کرد؟

جلوگیری یا معکوس کردن سفیدی مو بستگی به علت آن دارد. اگر سفید شدن موی یشما به دلایل ژنتیکی باشد خبر بدی برای شما دارم. چرا که تا الان راهی برای جلوگیری از سفیدی ژنتیکی مو کشف نشده است. اما اگر موی سفید شما به دلیل مشکلات غده تیروئید باشد، راه حل هورمون درمانی است.

اگر سفیدی مو به خاطر کمبود ویتامین B12 باشد، شما می‌توانید از قرص و واکسن‌های تامین کننده این ویتامین استفاده کنید. شواهد نشان می‌دهد با جبران کمبود ویتامین ب۱۲ رنگ و طراوت به مو‌ها شما بازمی‌گردد.

آزمایش دقیقی وجود ندارد که نشان دهد ترک سیگار یا رفع استرس باعث برگشت رنگ موها شود اما جلوی ضرر را از هر کجا که بگیریم منفعت است. یعنی اینکه شاید نتوانید مو‌های سفیدتان را دوباره به رنگ سابق برگردانید اما می‌توانید جلوی سفید شدن باقی تارهای موی‌تان را بگیرید.

Which vitamins and minerals are deficient in white hair?
عامل اصلی سفید شدن مو کمبود ویتامین B12 است.

کمبود کدام ویتامین‌ها و مواد معدنی باعث سفیدی مو می‌شود؟

کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها نه تنها بر سفید شدن مو بلکه بر تمام عملکرد‌های بدن تأثیر منفی دارد.

۱. کلسیم

کلسیم فقط برای استحکام و تراکم استخوان‌ها نیست. این ماده معدنی به سلامت اعصاب، قلب و ماهیچه‌ها کمک می‌کند. با سلامت قلب و خونرسانی صحیح به فولیکول‌های مو، ملانین به خوبی ترشح می‌شود و دیگر خبری از موی سفید روی سر شما نخواهد بود. شما می‌توانید کلسیم را از محصولات لبنی مانند شیر و ماست یا سبزی‌های برگ‌دار تیره، غلات غنی‌شده و ماهی تامین کنید.

۲. مس

همانطور که می‌دانید گلوبول‌های خون از آهن تشکیل شده‌اند تا بتوانند اکسیژن را با خود حمل کنند. مس به ترکیب آهن با گلوبول‌های خون کمک می‌کند. همچنین مس در تولید ملانین از فولیکول‌ها تأثیر مستقیم دارد. شما می‌توانید مس را از بادام زمینی، بادام، عدس، جگر گاو و قارچ سفید تامین کنید تا دیگر موی سفید در سر شما جوانه نزند.

۳. اهن

کمبود آهن به معنای کمبود اکسیژن کافی در بدن است، وضعیتی که به دهیدراته معروف است. اگر اکسیژن و مواد مغذی به موی شما نرسند، نه تنها موی شما سفید خواهد شد بلکه همانند برگ خزان خواهند ریخت. آهن از گوشت، عدس و سبزیجات به خوبی تامین می‌شود.

۴. پروتئین (کراتین)

شاید نام کراتین در مسئله مو برای شما چندان غریبه نباشد، چرا که از این ماده برای صاف کردن مو‌های فر نیز استفاده می‌شود. کراتین یک نوع پروتئین است که در سلول‌های سطحی وجود دارد. اگر پروتئین کراتین در فولیکول‌ها تجزیه شود علاوه بر ریزش، موی سفید در سر شما پدیدار خواهد شد. کراتین را نمی‌توان به طور مستقیم تامین کرد، اما شما با تامین پروتئین به بدن‌تان این اجازه را می‌دهید که با تجزیه ساختار پروتئین، کراتین تولید کند.

اینفوگرافی معرفی ویتامین‌ها و مواد معدنی که باعث سفیدی مو می‌شوند.
اینفوگرافی معرفی ویتامین‌ها و مواد معدنی که کمبود آنها باعث سفیدی مو می‌شود.

۵. ویتامین B-5 (اسید پانتوتنیک)

ویتامین ب۵ ماده مغذی است که در تولید گلوبول قرمز و تبدیل غذا به انرژی نقش دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین B5 در معکوس کردن رنگ موی موش تأثیر دارد اما هنوز تایید نشده است که این اتفاق در انسان هم می‌افتد. به هر حال مصرف این ویتامین تأثیرات مثبتی دارد که ضامن سلامتی شماست.

۶. ویتامین B6

این ویتامین به متبولیسم و ایمنی بدن کمک می‌کند. علاوه بر این موارد ویتامین B6 به موهای شما طراوت می‌بخشد و مانع از خشکی مو و شکستن مو‌ها می‌شود. شما می‌توانید این ویتامین را از غذاهای مختلف مانند ماهی، مرغ، سیب زمینی و میوه‌های غیر مرکبات دریافت کنید.

۷. ویتامین B-9 (اسید فولیک)

کمبود این ویتامین باعث تجزیه مو، پوست و ناخن می‌شود. ویتامین B9 در غذاهایی همچون لوبیا، مارچوبه، سبزیجات برگ‌دار و مرکبات پیدا می‌شود.

۸. ویتامین B-12

عامل اصلی سفید شدن مو کمبود ویتامین B12 است. همانطور که قبلا اشاره کردیم با کمبود B12 اکسیژن به فولیکول‌ها نمی‌رسد و در نتیجه ملانین تولید نمی‌شود. ویتامین B12 را از غذاهای همچون گوشت، محصولات لبنی و غلات غنی شده تامین کنید تا دیگر موی سفید در سرتان دیده نشود.

کمبود کدام ویتامین باعث سفیدی مو می‌شود؟ اگر این سؤال در ذهن شما شکل گرفته است باید بگویم کمبود همه ویتامین‌های گفته شده در سفید شدن مو بی‌تأثیر نیستند اما اصلی‌ترین ویتامینی که موجب رویش موی سفید می‌شود ویتامین B12 است.

دنبال متخصص برای رفع سفیدی مو می‌گردی؟

دکترتو کنارته!

درمان موی سفید

تغییر سبک زندگی برای پیشگیری و درمان هر مشکلی در زندگی کارساز است. اما آیا تغییر سبک زندگی در یک واژه خلاصه می‌شود؟ جواب خیر است چرا که تغییر سبک زندگی به معنای شروع یک زندگی جدید است، که نیازمند یک برنامه ریزی دقیق و شناخت بایدها و نبایدها است. در ادامه به بررسی بهترین سبک زندگی برای داشتن موهای با طراوت و رنگی می‌پردازیم.

۱. مصرف آنتی اکسیدان برای جلوگیری از رویش موی سفید

مصرف غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان از استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند. غذاهایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند عبارتند از:

  • میوه ها و سبزیجات تازه
  • چای سبز
  • روغن زیتون
  • ماهی

۲. مصرف ویتامین‌ها جلوی سفید شدن مو را می‌گیرد!

هر کسی که موهای سفید ناشی از کمبود ویتامین دارد، باید غذاهای پر از آن ویتامین را مصرف کند. به عنوان مثال، غذاهای دریایی، تخم مرغ و گوشت منابع خوب ویتامینB12 هستند و شیر، سالمون و پنیر منابع عالی ویتامین D هستند.

مکمل‌های ویتامینی که بدون نسخه در دسترس هستند نیز می‌توانند کمبوداین ویتامین‌ها را برطرف کنند. در ادامه در این باره بیشتر صحبت خواهیم کرد.

۳. ترک سیگار

سیگار نه تنها باعث سفیدی موی شما می‌شود بلکه اثرات مخربی را بر روی ریه و قلب می‌گذارد. امروزه روش‌های نوینی برای ترک عادت سیگارکشیدن وجود دارد. شما می‌توانید برای ترک سیگار به روانپزشک مراجعه کنید یا در کلاس‌های ترک سیگار شرکت کنید تا راحت‌تر بتوانید از لحاظ روانی سیگار را کنار بگذارید.

درمان‌های خانگی و طبیعی سفید شدن مو
روش‌های خانگی زیادی وجود دارد که به کاهش سفیدی مو و جلوگیری از آن کمک می‌کند.

۱۱ درمان‌ خانگی سفیدشدن مو

استفاده از رنگ‌های شیمیایی کمکی به جلوگیری از رویش موی سفید نمی‌کنند و این پروسه را سرعت می‌بخشند. بهترین کار استفاده از گیاهان دارویی یا رنگ‌های طبیعی است تا زیبایی را به مو‌های‌تان بازگردانید.

۱. برگ کاری

از ترکیب روغن مو و برگ کاری مخلوطی به دست می‌آید که جلوی رشد تعداد موی سفید را می‌گیرد. برای استفاده از این مخلوط باید آنها را به خوبی ترکیب کنید و آن را روی پوست سرتان بمالید.


۲. برگ برینگاراج

این برگ خواص دارویی دارد که جلوی سفیدشدن مو را می‌گیرد و اگر مو‌های سیاه دارید آن ها را تیره‌تر نشان می‌دهد. برای استفاده از برگ برینگاراج باید آن را در روغن نارگیل یا روغن کنجد بجوشانید و مخلوط حاصل را به آرامی روی سرتان بمالید و ماساژ دهید.


۳. انگور فرنگی هندی

از آنجایی که این میوه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است، تصور می‌شود که می‌تواند رویش موی سفید را معکوس کند. این محصول بیشتر به شکل پودر پیدا می‌شود. اگر توانستید ۳ یا ۴ عدد از این میوه  را پیدا کنید باید طبق دستورالعمل زیر آن را مصرف کنید.

  • انگور فرنگی هندی را به قطعات کوچک برش دهید.
  • آنها را به یک لیوان آب اضافه کنید و بگذارید تا بجوشد.
  • چند دقیقه بجوشانید.
  • اجاق گاز را خاموش کنید.
  • اجازه دهید مخلوط خنک شود.
  • مخلوط را روی موهای کودک خود بمالید.

۴. چای سیاه

چای سیاه در درخشندگی، براقی و نرمی موها‌ تأثیر دارد. این گیاه را برای جلوگیری از سفیدی مو می‌توانید به دو شکل مصرف کنید. به این صورت که دو پیمانه چای را در آب جوش بریزید و منتظر بمانید تا کاملا دم بکشد، سپس آن را در یک ظرف سر باز بگذارید تا به خوبی سرد شود. حالا می‌توانید آن را بر روی موی خود بکشید و به مدت یک ساعت منتظر بمانید تا نتیجه بخش باشد. روش دوم به این صورت است که چای را با نرم کننده‌های مو ترکیب کنید و روی مو‌های‌تان بگذارید.


۵. کدو حلوایی

کدو حلوایی یکی از محصولاتی است که تأثیرش بر تحریک مو و کمک به سلول‌های رنگدانه ساز را به خوبی نشان داده است. برای استفاده از این محصول می‌توانید روغن آن را روی موهای‌تان بگذارید.


۶. روغن نارگیل

از آنجایی که موی سفید نسبت به موهای رنگی درشت و زخیم‌تر است به آسانی پروتئین‌های خود را از دست می‌دهد. از این رو باید مراقبت بیشتری از موهای سفید خود داشته باشید. روغن نارگیل با خاصیت مرطوب کنندگی و لطافت بخشی خود مانع از ریزش پروتئین‌های موی سر می‌شود. برای استفاده از روغن نارگیل، یک یا دو قاشق از آن را روی موی سفید تان بمالید و یک ساعت منتظر بمانید. سپس آن را با یک پاک کننده ملایم از موهای‌تان جدا کنید. بعد از اتمام کار برای لطافت بیشتر یک نرم کننده به مو‌های‌تان بزنید.


۷. استفاده از حنا برای پوشاندن موی سفید

حنا یکی از محصولات رنگ موی طبیعی است که از گذشته‌های دور تا کنون مورد استفاده است. حنا برای کودکان نیز خطرساز نیست و می‌توانید از آن برای پوشاندن موهای سفیدتان استفاده کنید. نحوه مصرف آن به صورت زیر است:

  • به یک فنجان حنا پودر شده آب اضافه کنید تا خمیر غلیظی به دست آید.
  • خوب مخلوط کنید و خمیر را با استفاده از یک جفت دستکش به موهای کودک خود بمالید.
  • قبل از اینکه آن را بشویید، بگذارید یک یا دو ساعت روی پوست بماند.

۸. قهوه سیاه

حنا محصولی است که مو را به رنگ نارنجی یا قهوه‌ای روشن در می‌آورد، اما این رنگ شاید زیاد مورد پسند همه نباشد. بیشتر افراد دوست دارند از یک رنگ دهنده طبیعی استفاده کنند که به مو‌هایشان رنگ مشکی دهد. من به شما قهوه سیاه را توصیه می‌کنم. شما می‌توانید با قهوه سیاه موی سفیدتان را به رنگ مشکی تغییر دهید. اما این کار موقتی است و شما باید بعد از رویش دوباره مو‌های سفید آنها را دوباره رنگ کنید. نحوه مصرف قهوه سیاه به صورت زیر است:

  • دو تا سه فنجان آب را بجوشانید.
  • چهار تا پنج قاشق چایخوری پودر قهوه را با کمی آب ساده در فنجان دیگری مخلوط کنید.
  • مخلوط قهوه را با آب جوشانده مخلوط کنید. بگذارید خنک شود.
  • مخلوط را به موهای کوچولوی خود بمالید.
  • بگذارید ۲۰-۳۰ دقیقه بماند و با آب بشویید.
Prevent graying of hair with onions
جالب است بدانید پیاز باعث تقویت موی سر می‌شود

۹. جلوگیری از سفیدی مو با پیاز

شاید شما پیاز را با بوی بد آن بشناسید، اما جالب است بدانید پیاز باعث تقویت موی سر می‌شود. دانشمندان طی تحقیاتی دریافتند که می‌توانند از عصاره پیاز شامپو تولید کنند. محصول تولید شده نسبت به محصولات شیمیایی دیگر موی سر را کمتر تحریک می‌کند و در تحریک فولیکول‌ها برای تولید ملانین مؤثر‌تر است. ساخت شامپوی پیاز کار چندان سختی نیست و شما هم می‌توانید در خانه این شامپو را تولید کنید.

  • جمع آوری ۱۰۰ گرم پیاز تازه
  • برش دادن آنها به قطعات کوچک
  • با استفاده از غذاساز پیاز را به قطعات کوچکتر خرد کنید
  • عصاره پیاز را با ریختن پیاز خرد شده روی یک پارچه موسلین فیلتر کنید
  • سپس عصاره پیاز را (معمولاً از ۱ تا ۳ میلی لیتر) به شامپوی طبیعی مانند روغن نارگیل، کرچک و اکالیپتوس اضافه کنید.

این شامپو را تولید کنید تا نتایج زیر را در موهای‌تان مشاهده کنید:

  • مواد مغذی بیشتر و تغذیه بهتر فولیکول های مو
  • مرطوب شدن پوست و موی خشک
  • تقویت رشد مو
  • کمتر شدن رشد موهای سفید

۱۰. استفاده از گلاب برای رفع موی سفید

تحقیقات مشخصی وجود ندارد که نشان دهد گلاب می‌تواند باعث از بین رفتن سفیدی مو شود. اما گلاب خواص دیگری دارد که موجب طراوت مو می‌شود. فواید گلاب برای مو عبارتند از:

  • گلاب به کاهش چربی و شوره سر کمک می‌کند .
  • دارای خواص ضد التهابی است که آن را برای برخی از بیماری‌های پوست سر مانند پسوریازیس و اگزما مفید می‌کند .
  • بسیاری از زنان با موهای مجعد به توانایی گلاب در آرام کردن موخوره و افزایش درخشندگی شهادت می‌دهند.

۱۱. خواص روغن سیاه دانه برای سفیدی مو

سیاه دانه گیاه گلدار یکساله است که بیشتر در هند یافت می‌شود. روغن سیاه دانه به سادگی و با فشار دادن دانه‌های سیاه دانه به دست می‌آید. روغن سیاه دانه دارای تیموکینون است. تیموکینون یک ترکیب آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که عفونت‌های پوستی ناشی از باکتری‌ها و قارچ‌ها را تسکین می‌دهد. تیموکینون رشد مو را تقویت می‌کند و روند پیری فولیکول‌های مو را کند می‌کند و در نتیجه از نازک شدن و سفیدشدن موها جلوگیری می‌کند.

به طور کلی سیاه دانه و روغن آن فواید زیادی برای موی سر دارند که بررسی آن نیازمند یک مقاله دیگر است اما اگر بخواهیم به طور موردی به فواید آن اشاره داشته باشیم، باید به این موارد اشاره کنیم:

  • سلامت پوست سر را حفظ می‌کند.
  • رشد مو را تحریک می‌کند.
  • ریزش مو را مهار می کند.
  • از سفیدشدن مو و پوست جلوگیری می‌کند.
  • از آسیب جلوگیری می‌کند.
  • گردش خون را تقویت می‌کند.

همین حالا برای درمان ریزش موهات اقدام کن!

دارو‌های رفع سفیدی مو

آیا قرص جلوگیری از سفیدی مو وجود دارد؟ داروها در اغلب اوقات باعث ریزش مو یا رویش بیش از حد مو می‌شوند، اما در رابطه با تغییر رنگ مو بیشتر به شکل یک عارضه عمل می‌کنند. یعنی اینکه تغییر رنگ مو توسط داروها از عوارض یک داروست و داروی مشخصی برای رفع سفیدی مو وجود ندارد. در ادامه داروهایی را معرفی می‌کنیم که در مواردی مشاهده شده باعث تغییر رنگ موی سر شده‌اند.

۱. کلروکین و موی سفید

این دارو برای درمان لوپوس و آرتریت روماتوئید مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برخی موارد مشاهده شده است که این دارو باعث براق شدن پوست سر می‌شود و به ندرت بر رنگ موی سر، سیبیل و ابرو تأثیر می‌گذارد.

۲. داروی سونیتینیب برای جلوگیری از سفیدشدن مو

این دارو بیشتر برای درمان سرطان و کارسینوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. با مصرف این دارو سفیدشدن مو در پوست سر، ابروها، مژه‌ها یا موهای بدن ممکن است رخ دهد. مقدار اثر این دارو وابسته به دوز است به این معنی که شدت تغییر رنگ بستگی به دوز مصرفی دارد. ۷ تا ۱۴ درصد بیماران با دوز کمتر (۵۰ میلی گرم در روز) و تا ۶۴ درصد بیماران با دوز بالاتر (بیش از ۵۰ میلی گرم در روز) تغییر رنگ مو را تجربه کرده‌اند.

۳. سورافنیب

این دارو برای درمان سرطان تیروئید، کارسینوم کلیه و کبد مصرف می‌شود. با مصرف این دارو تا ۲۷ درصد از بیماران پس از ۲ تا ۶ هفته، تغییر رنگ مو را نشان می‌دهند. بر اساس این گزارش، حتی زمانی که بیمار هنوز تحت درمان با سورافنیب است، ممکن است مو دوباره رشد کند. اما موهای تازه روییده شکننده‌تر، مجعدتر و گاهی تیره‌تر از موهای اصلی هستند.

۴. فنوباربیتال

این داروی ضد تشنج باعث تغییر رنگ موی سیاه به بلوند به دلیل سندروم لایل در چندین مورد نادر شده است.

۵. سیس پلاتین

پس از ریزش مو، رشد مجدد مو با رنگ روشن و تیره‌تر با این عامل ضد سرطان گزارش شده است.


شامپوهای رفع موی سفید

همانطور که قبلا اشاره کردیم اگر سفیدشدن موی شما به دلایل ژنی باشد هیچ کاری از دست کسی بر نمی‌آید، اما این شامپوها که در ادامه معرفی می‌کنیم از سرعت سفیدشدن مو‌های شما جلوگیری می‌کنند.

  1. شامپو روشن کننده جویکو بلوند لایف
  2. مرطوب کننده و براق کننده روغن آرگان
  3. شامپو شفاف کننده Joico K-Pak
  4. براق کننده شکر ماتریکس بیولاژ
  5. شامپو کرم مرطوب کننده کره شی کانتو
شامپوهای رفع موی سفید
با استفاده از شامپوها و محصولات بهداشتی دیگر می‌توان از سفید شدن مو تا حدودی جلوگیری کرد.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

مو به عنوان یکی از عوامل زیبایی شما از حساسیت بالایی برخوردار است. شاید نشود مو‌های سفیدشده و از دست رفته‌تان را برگردانید اما چرا بگذارید که باقی مو‌های‌ روی سرتان هم سفید شوند؟

شناسایی علت سفیدشدن مو، بهترین راه برای درمان و جلوگیری‌ از رشد بیشتر موهای سفید است. گول تبلیغات برخی از شرکت‌ها برای درمان قطعی سفیدی مو را نخورید چرا که اگه علت موی سفید شما ژنتیک باشد، راه درمانی وجود ندارد و فقط می‌توانید از افزایش مو‌های سفیدتان جلوگیری کنید. درمان‌های خانگی را حتما در نظر داشته باشید و از تامین ویتامین‌های بدن‌تان غافل نشوید.

برای جلوگیری از پیشرفت سرسام آور موهای سفیدتان باید به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. متخصص پوست و مو پزشکی است که در بیماری‌های پوست، مو و ناخن تخصص دارد. متخصص پوست می تواند بیش از ۳۰۰۰ بیماری که می‌تواند دلیل بر موی سفید شما باشد را شناسایی کند و بهترین درمان برای آن را به شما پیشنهاد دهد.

از خوش شانسی شما! دکترتو اینجاست تا بهترین متخصصین پوست و مو در نزدیک‌ترین منطقه را به شما معرفی کند تا بتوانید به صورت تلفنی با آنها مشاوره کنید و در صورت نیاز از آنها نوبت مطلب دریافت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

شواهد زیادی وجود ندارد که نشان دهد حمام زیادی باعث سفیدشدن مو می‌شود. اما حمام زیاد باعث از بین رفتن چربی و باکتری‌های مفید روی سر شما می‌شود. با از بین رفتن این موارد پوست سر شما خشک می‌شود و ممکن است ترک بردارد. با ایجاد شکاف روی سر شما ریشه مو‌های شما در معرض باکتری‌های مضر قرار می‌گیرد که ممکن است فولیکول‌های شما را تحت تأثیر قرار دهند.

همانطور که قبلا اشاره کردیم شما باید مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز مو‌های‌تان را از غداها دریافت کنید. هر غذایی مواد مغذی متفاوتی دارد اما اگر به طور کلی شما باید غذاهای زیر را به طور مداوم مصرف کنید تا دچار کمبود ویتامین نشوید:
لبنیات
ماهی
جگر گاو
مرغ
سیب زمینی
مرکبات
لوبیا و عدس
سبزیجات با برگ‌های تیره
بادام و بادام زمینی
قارچ سفید.

در گذشته آزمایشی طراحی شد که در آن تعدادی موش را در معرض استرس و فشار عصبی قرار دادند. موی موش‌ها پس از مدت کمی شروع به سفیدشدن کردند. از این رو دانشمندان احتمال می‌دهند که سفیدشدن مو با استرس و فشار عصبی رابطه مستقیم دارد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.4از5)
دسته بندی:
منبع:
من رضا قشلاقی رحیمی 22 سالمه و دانشجوی رشته مهندسی IT هستم. به فعالیت در زمینه رشته درسیم علاقمندم و دوس دارم هرچه سریعتر تجربه بیشتری رو کسب کنم. دلیل انتخاب دکتر تو بیشتر بخاطر حرفه‌ای شدن توی بخش سئو هست و خوشحالم که با این تیم حرفه‌ای و منظم دارم همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره موی سفید

  1. زهرا گفت:

    سلام من ۱۸سالمه و موهای بور دارم و الان نصف از موهام سفید شودهه فکر کنم از ۱۵سالگی شروع شود به سفید شودن و الان خیلی زیاد شوده ایا درمان کامل دارهه؟؟موهامم ی رنگ خاصی داره که نمیتونم رنگشو پیدا کنم بزارم سفیدم دیده نشه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      ژنتیک، استرس، بیماری های خودایمنی، کم خونی، کمبود ویتامین ها، آلودگی ها و غیره در سفید شدن مو موثر است. برای بررسی علت سفیدی مو و درمان به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.
      متخصص پوست و مو

    2. مژگان گفت:

      ۲۴ سال عمر دارم به مدت هشت سال میشود که موهایم شروع به سفید شدن نموده اند آیا راهی وجود دارد تا به رنگ طبعی برگردد

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        ابتدا باید برای کمبود اهن و برخی مواد دیگر ازمایش دهید
        پس از تشخیص علت، می شود ازمایش، درمان باید شوید

  2. سحر گفت:

    سلام وقت بخیر
    به مدت یک ماه هست ریزش موی شدید دارم واینکه درپی خارش زیادی که دارد موهایم سفیدمیشود ویکباره موهای سرم پرشده ازموی سفید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      ریزش مو عامل هورمونی و کمبود ویتامین های گروه ب و آهن دارد. بهتره برای بررسی علت این ریزش به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.
      متخصص پوست و مو

  3. نا شناس گفت:

    سلام سنم ۲۷ است چند مدتی میشه چند تا از موی ریش هام سفید شدن و چند سالی هست استرس و اضطراب هم تجربه میکنم بنظرتون قابل درمان است.

  4. ناشناس گفت:

    سلام ۳۲ سنم هست به شدت ریشم داره سفید میشه و جاهای دیگه از بدنم هم موی سفید داراوردم چکار کنم راهنماییم کنید😞

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      سفیدی مو جنبه ژنتیکی نیز دارد در این مقاله به طور کامل علل توضیح داده شده است.

    2. آزاده گفت:

      سلام وقت بخیر
      شاید حدود یک سال پیش متوجه شدم که یکی از موهام سفید شده
      بعد دوباره چند وقت پیش یه تار موی سفید دیگه هم دیدم و این موها تا نصفه سفید شدن خواستم بدونم دلیلش چیه؟

  5. شهراد گفت:

    سلام پسر من ۶ سالشه امروز متوجه یه تار موی سفید روی سرش شدم ب شدت نگران شدم از این موضوع ممکنه زیاد بشن ، منو همسرم از ۳۰ سالگی ب بعد موی سفید داشتیم تغذیه شم خوبه فقط ماست هیچ وقت نمیخوره

  6. رقیه ازبک گفت:

    سلام دکتر من ۲۸سالمه روز به روز موهام داره بیشتر سفید میشه واقعا من اینو نمیخوام چیکار کنم زندگیم هم پر استرسه

    1. آرتین گفت:

      سلام من ۱۵ سالمه و چند وقت پیش دیدم که ۲ یا ۳ تا موی سفید در سرم رشد کرده آیا در این سن خیلی غیر طبیعی نیست؟

  7. مریم گفت:

    سلام من ۱۸ سالمه از ۳ ماه هست که متوجه شدم چند تار موی سفید رو موهام هست وهرچی گشتم علتی براش پیدا نکردم نمی دونم علتش چیه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممکنه این موضوع علت ژنتیکی در شما داشته باشد. کمبود ویتامین ها و برخی بیماری های ذکر شده در مقاله نیز عامل سفیدی مو هست. می تونید از این لینک با متخصص پوست و مو مشورت کنید.
      دکتر متخصص پوست و مو

    2. سجاد گفت:

      سلام دوست عزیز فکر کنم به خاطر افزایش دلار باشه

  8. شقایق گفت:

    سلام من ۱۵سالمه روی سرم چند تا تار مو سفید دارم احساس میکنم ۱ماهی هست که تازه متوجه شدم نمی دونم علتش چیه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      علت موی سفید می تونه ژنتیکی، برخی بیماریها و کمبود برخی ویتامین ها باشد. بناببراین بهتره برای بررسی بیشتر به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

      1. سعید حسینی از دیواندره کردستان گفت:

        سلام من حدود ۴۸ سال سن دارم و الان تازه متوجه شدم حدود ۵ الی ۶ تار مو و ۸ تار ریشم سفید شده است، خواهش میکنم موهای من رو نجات دهید
        خیلی مچکرم

  9. عطیه گفت:

    من تیروییدم کم‌کار ه البته دارو میخورم و از ۲۰سالگی مو سفید داشتم الان هم بیشتر شده اگه میشه یه دکتر خوب و منصف معرفی کنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      از این لینک می تونید از بهترین متخصصان پوست در شهر محل زندگی خود نوبت بگیرید.
      دکتر پوست و مو خوب

      1. روحینا گفت:

        سلام٫
        آیا امکانش است دوباره موهاش به حالت برگرده ؟

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          جلوگیری یا معکوس کردن سفیدی مو بستگی به علت آن دارد. اگر سفید شدن موی یشما به دلایل ژنتیکی باشد خبر بدی برای شما دارم. چرا که تا الان راهی برای جلوگیری از سفیدی ژنتیکی مو کشف نشده است. اما اگر موی سفید شما به دلیل مشکلات غده تیروئید باشد، راه حل هورمون درمانی است.

          اگر سفیدی مو به خاطر کمبود ویتامین B12 باشد، شما می‌توانید از قرص و واکسن‌های تامین کننده این ویتامین استفاده کنید. شواهد نشان می‌دهد با جبران کمبود ویتامین ب۱۲ رنگ و طراوت به مو‌ها شما بازمی‌گردد.

  10. هدیه گفت:

    سلام ,ممنون بابت توضیحات کامل,پسر من ۱۲ سالشه و ۳ سال قبل به مدت دوسال هورمون رشد مصرف می کرد به خاطر جراحی انسداد روده در بدو تولد و کوتاهی قد,تقریبا بعد قطع هورمون کم کم موهاش شروع به سفید شدن کرده و الان جو گندمی شده , دکترایی که رفتم آهن و ویتامین d,بیوتین و حتی ویتامین e هم دادن ولی تاثیری نداشته,تورو خدا راهنمایی کنید یا یه دکتر خوب معرفی کنید ,پسرم نمی گه ولی میدونم به خاطر موهاش حس بدی داره

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مصرف هورمون ها و مشکلات جذب ویتامین ها به علت عمل جراحی روده عامل این موضوع بوده است. برخی بیماری های خودایمنی نیز این مشکل را ایجاد می کند. بنابراین بهتره با متخصص پوست و مو مشورت کنید. از این لینک می تونید از بهترین متخصصان نوبت بگیرید.
      دکتر متخصص پوست و مو

    2. Zzz گفت:

      سلام من از ۱۸ سالگی مویی سفید دارم و الان که ۳۵ سال سن دارم پنجاه درصد موهام سفید شدن کم کاری تیروئید در سی سالی رو متوجه شدم و کم کاری تیروئیدم تحت درمان است آیا راهی برای درمان هست

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        موی سفید جنبه ژنتیکی نیز دارد. موهای سفید ممکنه دیگه برنگردد ولی با تحت درمان بودن توسط متخصص غدد روند سفید شدن اگر علل هورمونی داشته باشد طولانی تر می شود.
        متخصص غدد و متابولیسم