بیماری مقاربتی شانکروئید چیست و چه درمانی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

یکی از بیماری‌های مقاربتی که با علامت زخم دردناک بروز می‌کند، شانکروئید است. این بیماری از طریق سکس منتقل می‌شود و بریا درمان نیاز به آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی دارد. برای درمان شانکروئید باید به دکتر زنان و یا دکتر اورولوژیست و عفونی مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
شانکروئید چیست؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

یکی از بیماری‌های منتقله از راه جنسی و سکس، شانکروئید یا شانکرویید است. این بیماری از راه سکس منتقل می‌شود و عفونتی دردناک است. آیا تا به حال به زخم تناسلی مبتلا شده‌اید؟ آیا می‌دانید که این بیماری چگونه ایجاد می‌شود و چه علائمی دارد؟ برای درمان این بیماری چه باید بکنیم؟ در ادامه به تمامی این سوالات پاسخ داده‌ایم. با ما همراه باشید.

بیماری‌های مقاربتی را می‌توانید به دکتر زنان و یا دکتر اورولوژیست و دکتر عفونی بسپارید و این دکترها برای تشخیص و درمان آن به شما کمک می‌کند. درمان بیماری‌های مقاربتی ممکن است که نیازمند دریافت دارو یا روش‌های درمانی دیگر باشد. برای آشنا شدن با روش‌های درمان این بیماری‌ها و بررسی سایر بیماری‌های مقاربتی می‌توانید هم‌اکنون از دکتر زنان یا اورولوژیست و عفونی در دکترتو نوبت حضوری یا مشاوره تلفنی دریافت کنید.

شانکروئید تناسلی چیست؟

شانکرویید، یکی از انواع بیماری های مقاربتی است که می‌تواند از طریق سکس از فرد آلوده به فرد سالم منتقل شود. این بیماری برای درمان نیازمند مداخله‌ی دکتر است و نمی‌توان سرخود آن را درمان کرد. شانکروئید یا زخم تناسلی بیماری است که از طریق یک باکتری ایجاد می‌شود. این باکتری وارد سیستم تناسلی می‌شود و اگر محیط مناسب باشد، ایجاد عفونت و سپس زخم می‌کند. این عفونت جنسی باعث ایجاد زخم‌های باز در آلت تناسلی می‌شود. بیماری شانکرویید کمتر در کشورهای پیشرفته دیده می‌شود و بروز آن در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه بیشتر است.

شانکروئید به معنای زخم است و در زن و مرد دیده می‌شود. همچنین سنین مختلفی می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند. اخیرا به علت سکس محافظت شده این بیماری کمتر دیده می‌شود. به نقل از cdc:

بیماری شانکروئید بیشتر در افرادی که مهاجرت کرده‌اند و به کشورهای دیگر پناهنده شده‌اند، دیده می‌شود.

شانکروئید در زنان چطور است؟

بیماری شانکروئید در زنان هم دیده می‌شود. هنگامی که این بیماری آلت تناسلی زن را آلوده می‌کند، در اطراف ورودی واژن (بیشتر نزدیک به مدخل واژن) می‌توانید زخم باز را ببینید. این بیماری معمولا دردناک است و در بیمار ایجاد ناراحتی می‌کند. بیشتر زنانی به این بیماری مبتلا می‌شوند که با افراد متعدد سکس دارند و به سلامت جنسی خود اهمیت نمی‌دهند. در مواقعی ممکن است افرادی که به آنها تجاوز جنسی شده‌است هم به این بیماری مبتلا شوند.

شانکروئید در مردان چیست؟

همان‌طور که گفته‌شد، این بیماری در مردان و زنان ایجاد می‌شود. ممکن است که مردان هم به این بیماری جنسی مبتلا شوند. مردانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، در اطراف و روی پوست آلت جنسی‌شان زخم‌های باز می‌بینند. معمولا مردانی به این بیماری مبتلا می‌شوند که با کارگران جنسی یا همان sex workerها سکس داشته‌اند. همچنین برخی از مردان که سکس‌های محافظت‌شده ندارند، ممکن است که به انواع بیماری‌های جنسی مبتلا شوند.

عکس شانکروئید چه شکلی است؟

اگر از خود می‌پرسید که عکس زخم شانکروئید چه شکلی است، با ما همراه باشید. از آنجایی که شانکروئید زخم تناسلی ایجاد می‌کند، بهتر است که این زخم را بشناسید. در زیر عکس زخم شانکروئید آورده‌شده‌است.

عکس زخم شانکرویید چطور است؟
در این تصویر می‌توانید زخم شانکروئید را ببینید. این بیماری زهم‌های سرباز در ناحیه‌های مختلف آلت تناسلی مرد و زن ایجاد می‌کند.

علائم شانکروئید چیست؟

علائم بیماری شانکروئید ممکن است در مردان و زنان متفاوت باشد، این علائم بطور معمول ۳ تا ۱۰ روز پس از آلوده‌ شدن توسط باکتری بروز می‌کنند، البته در تعداد معدودی از افراد هم علائم بروز نمی‌کنند.

  • بارزترین علامت شانکروئید وجود برآمدگی‌های کوچک قرمز رنگ در اطراف اندام تناسلی افراد است.
  • این برآمدگی‌ها به سرعت چرک می‌کنند، اندازه آنها بزرگتر و تبدیل به زخم می‌شوند. قطر این زخم‌ها از ۱ تا ۲ سانتی‌متر هستند اما ممکن است قطر برخی از زخم‌ها بزرگتر هم باشد.
  • ممکن‌ است در صورت تماس با این زخم‌ها خونریزی به وجود بیاید.
  • زخم‌های شانکروئید در مردان نسبت به زنان بسیار دردناک‌تر هستند.
  • این زخم‌ها بیشتر در نقاطی ایجاد می‌شوند که در طول رابطه جنسی اصطکاک بیشتری دارند.
  •  از سایر علائم شانکروئید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
    • التهاب مجاری ادراری
    • ترشحات غیرمعمول واژن
    • سوزش در ادرار.

عفونت دستگاه تناسلی داری ولی روش درمانش رو نمی‌دونی؟

همین الان با متخصص مشورت کن!

زخم شانکروئید یا زخم تناسلی شانکروئید چیست؟

زخم شانکروئید بسیار مشخص است. این زخم شاید با زخم‌های دیگر اشتباه گرفته شود اما به محض اینکه به برخی از ویژگی‌های آن توجه کنید، آن را می‌شناسید. زخم شانکروئید یک زخم باز است. به طوری که می‌توانید داخل زخم را ببینید. این زخم شبیه زخم سیفلیس، سفت و تکی و گرد با حاشیه‌های مشخص نیست. زخم شانکروئید دردناک است و لمس آن با درد شدید احساس می‌شود. برآمدگی‌های زخم شانکروئید قرمز می‌شوند، چرک می‌کنند و به زخم باز تبدیل می‌شود. اصلا نام این بیماری به خاطر زخم مشخص و واضح آن انتخاب شده‌است.

با دیدن علائم شانکروئید به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در صورتیکه علائم شانکروئید را در خود مشاهده کردید و با زخم آن مواجه شدید، نیازی به نگرانی نیست. تنها باید بدانید که به کدام دکتر مراجعه کنید تا این بیماری عفونی را درمان کنید. هنگامی که با علائم بیماری شانکروئید مواجه می‌شوید، باید به دکتر زنان یا اورولوژیست یا متخصص عفونی مراجعه کنید. اگر خانم هستید و این علامت را در خود دیده‌اید، باید به دکتر زنان مراجعه کنید. دکتر زنان معمولا برای هر دو نفر (زن و شریک جنسی او) درمان را آغاز می‌کند. اگر آقا هستید و این علائم در شما دیده‌شده‌است، باید به دکتر اورولوژیست مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از لینک‌های زیر برای دریافت مشاوره تلفنی استفاده کنید:

عامل شانکروئید چیست؟

عامل ایجاد بیماری شانکروئید bacterium Haemophilus ducreyi است. این باکتری این بیماری را ایجاد می‌کند و می‌تواند باعث انتقال ایدز هم بشود و یا همراه با ایدز انتقال پیدا کند. بنابراین هنگامی که به این بیماری مبتلا می‌شوید، باید از نظر سایر بیماری‌های مقاربتی نیز غربال شوید.

تشخیص شانکروئید چگونه انجام می شود؟
برای تشخیص شانکروئید از معاینه و شرح حال توسط پزشک کمک گرفته می‌شود.

تشخیص شانکروئید چگونه انجام می شود؟

جالب است بدانید که زخم شانکروئید به قدری واضح و مشخص است که برای تشخیص این بیماری تنها به مشاهده و معاینه نیاز است. با دیدن زخم شانکروئید می‌توان این بیماری را تشخیص داد. تشخیص شانکروئید چندان دشوار نیست و نکته‌ای که اهمیت دارد، این است که بعد از تشخیص شانکروئید باید بیماری‌های دیگر هم بررسی شوند و از نظر بیماری‌های مقاربتی دیگر هم باید تشخیص لازم انجام شود.

درمان شانکروئید چگونه انجام می شود؟

درمان شانکروئید بسیار ساده است. برای درمان این بیماری یکی از روش‌های دارویی زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • ممکن است که دکتر برای بیمار یک دوز مفرد آزیترومایسین تجویز کند. این کپسول خوراکی باید مصرف شود.
  • گاهی ممکن است که ۲۵۰ میلی گرم سفتریاکسون عضلانی برای فرد تجویز شود. این دارو بیمارستانی است.
  • در مواردی برای فرد سیپروفلوکساسین ۵۰۰ میلی گرم دوبار در روز به مدت ۳ روز تجویز می‌شود.
  • اریترومایسین ۵۰۰ میلی گرم ۳ بار در روز به مدت ۷ روز هم می‌تواند انتخاب دیگری باشد.

انتخاب هر کدام از این روش‌ها توسط دکتر تعیین می‌شود و نمی‌توان سرخود این داروها را مصرف کرد. برای درمان این بیماری باید به دکتر زنان و یا دکتر اورولوژی مراجعه کنید.

پزشک برای درمان شانکروئید از آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند آزیترومایسین، سفتریاکسون، سیپروفلوکساسین و اریترومایسین استفاده می‌کند. این دارو‌ها به صورت تک دوز با در دوره ۳-۷ روز بیماری را درمان می‌کنند.

زخم شانکروئید در مردان هم دیده می شود.
زخم شانکروئید می‌تواند در مردان درد بیشتری ایجاد کند.

طول درمان شانکروئید چقدر است؟

درمان شانکروئید بستگی به روش انتخابی آن دارد. اگر انتخاب دکتر درمان تک دوز باشد، طول درمان یک روزه است. اما اگر این بیماری را با روش‌های چند دوزی درمان کنند، ممکن است که ۳ تا ۷ روز دوره‌ی درمان طول بکشد. با برطرف شدن علائم نباید داروها را متوقف کنید و باید تا انتهای دوره‌ی درمان را ادامه دهید.

پماد برای شانکروئید کاربرد دارد؟

درمان دارویی این بیماری با داروهای خوراکی انجام می‌شود. در مواردی که شانکروئید همراه با بیماری‌های دیگری مانند HSV باشد، ممکن است که پماد آسیکلوویر هم همراه با هر یک از داروهای خوراکی در نظر گرفته‌شود.

اگر می‌خواهید که این بیماری را در منزل درمان کنید، باید به خاطر داشته‌باشید که روش‌های درمانی خانگی باید در کنار روش‌های درمانی دارویی قرار بگیرند.

درمان خانگی شانکروئید چیست؟

اگر می‌خواهید که این بیماری را در منزل درمان کنید، باید به خاطر داشته‌باشید که روش‌های درمانی خانگی باید در کنار روش‌های درمانی دارویی قرار بگیرند. این بیماری اگر بدون درمان دارویی و به تنهایی و با روش‌های خانگی درمان شود، می‌تواند مشکل‌ساز شود. روش‌های درمان خانگی که همراه با مصرف آنتی‌بیوتیک مورد استفاده قرار می‌گیرند، شامل موارد زیر هستند:

  • تا زمانی‌که دوره‌ی درمان شما کامل می‌شود، از سکس خودداری کنید. همچنین این دوری از سکس تا زمانی‌که زخم باز دارید، باید ادامه پیدا کند.
  • زمانی‌که ناحیه‌ی آلوده و دارای زخم را لمس می‌کنید، دستان خود را بشویید و جایی را لمس نکنید.
  • می‌توانید به آرامی ورم زخم‌ها را فشار دهید و می‌توانید چرک را تخلیه کنید. اما معمولا بیمارانی که داروهای آنتی بیوتیک را مصرف می‌کنند به درمان پاسخ می‌دهند و نیازی به انجام کار اضافه‌ای ندارند. تخلیه‌ی زخم‌ها در درمان دارویی موفق نیاز نیست.

برای تشخیص علائم عفونت پوستی، از دکتر کمک بگیر!

درمان گیاهی شانکروئید چیست؟

شانکروئید بیماری نیست که بتوانید آن را با روش‌های گیاهی و درمان‌های خانگی، به تنهایی، درمان کنید. برای درمان این بیماری باید حتما از روش‌های دارویی استفاده کنید. درمان با آنتی‌بیوتیک روشی ضروری برای درمان موفق شانکروئید است و هیچ روش دیگری برای درمان این بیماری وجود ندارد.

تیم درمان بیماری شانکروئید متشکل از چه دکترهایی است؟

درمان شانکروئید نیازی به تیم درمانی ندارد. دکتر زنان و یا دکتر اورولوژیست به تنهایی می‌توانند برای درمان این بیماری اقدام کنند. داروهایی که برای این بیماری تجویز می‌شوند را حتی دکتر عمومی هم می‌تواند تجویز کند. اما اهمیت مراجعه به دکتر زنان و یا دکتر اورولوژی در این است که اگر به بیماری‌های دیگری هم مبتلا هستید، که در افراد مبتلا به شانکروئید معمول است، تشخیص داده‌شود و درمان انجام گیرد.

برای درمان شانکروئید به چه دکتری مراجعه کنیم؟
برای درمان شانکروئید می‌توانید به دکتر زنان و یا دکتر اورولوژیست مراجعه کنید.

عوارض شانکروئید چیست؟

یکی از مهم‌ترین عوارضی که شانکروئید دارد این است که راه را برای بیماری‌های دیگر باز می‌کند. متاسفانه این بیماری اگر درمان نشود و به حال خود رها شود، می‌تواند راه را برای انتقال HIV تسهیل کند و ابتلا به این بیماری را تسریع کند. بنابراین اگر می‌خواهید که سلامت شما حفظ شود، بهتر است که این بیماری را درمان کنید و بهداشت فردی و بهداشت جنسی خود را بیش از پیش رعایت کنید.

آیا می توان از شانکروئید پیشگیری کرد؟

خوشبختانه با رعایت بهداشت جنسی می‌توانید از انتقال این بیماری پیشگیری کنید. برای اینکه به این بیماری مبتلا نشوید، باید سکس با کاندوم داشته‌باشید. همچنین به خاطر داشته‌باشید که رفتارهای پرخطر می‌تواند در ابتلا به این بیماری موثر باشد. اگر می‌خواهید که از این بیماری جان سالم به در ببرید، باید به خاطر داشته‌باشید که داشتن سکس با شریک جنسی پرخطر می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

شانکروئید یکی از بیماری‌های مقاربتی یا بیماری‌های جنسی است که می‌تواند از طریق سکس منتقل شود. این بیماری زخم‌های باز دردناکی ایجاد می‌کند که ظاهر دلخراش و درد زیادی دارند. زخم‌های شانکروئید می‌توانند ناراحتی و آزردگی زیادی برای بیمار ایجاد کنند. برای درمان این بیماری باید به دکتر زنان و یا دکتر اورولوژیست مراجعه کنید تا برای شما دارو تجویز کند.

بیماری شانکروئید را نمی‌توان خودسر درمان کرد. از طرفی نمی‌توان آن را به حال خود واگذاشت. زیرا می‌تواند شما را مستعد ابتلا به بیماری HIV یا ایدز کند. اگر علائم زخم شانکروئید را دارید، همین الان می‌توانید از مشاوره تلفنی اورولوژی یا مشاوره تلفنی با دکتر زنان کمک بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

خیر. سفیلیس و شانکروئید دو بیماری متفاوت هستند و هر کدام می‌توانند مشکلات خاصی را ایجاد کنند. بیماری سفیلیس یکی از بیماری‌هایی است که زخم آن با شانکروئید کاملا متفاوت است. اما این دو بیماری هر دو مقاربتی هستند و می‌توانند احتمال ابتلا به بیماری‌های دیگر را زیاد کنند. همچنین این دو بیماری زخم‌های تناسلی ایجاد می‌کنند.

خیر. تبخال تناسلی یک بیماری مقاربتی دیگر است که آن هم با زخم‌هایی خود را نشان می‌دهد. این دو بیماری با هم فرق دارند و عوامل ایجاد آنها نیز تفاوت دارد. تبخال تناسلی یک بیماری ویروسی است و شانکروئید یک بیماری باکتریایی.

بله. این بیماری یکی از انواع بیماری‌های مقاربتی است که زخم‌های دردناک ایجاد می‌کند. درد زخم‌ها در مردان بیشتر از زنان است.

این بیماری از طریق تماس پوستی هم می‌تواند منتقل شود. واضح‌ترین و اصلی‌ترین راه انتقال این بیماری سکس است. اگر سکس محافظت نشده داشته‌باشید، احتمال ابتلا به این بیماری را خواهید داشت. مخصوصا اگر شریک جنسی شما پرخطر باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره شانکروئید

  1. RZA گفت:

    سلام خسته نباشید. تقریبا یک ماهی هست که کنار سرالتم زخم شده. وهروقت سکس میکنم باز میشه ودرد شوزش دارم وبعد از چند روز تقریبا بهتر میشه .ولی هروقت سکس دارم دوباره زخم میشه …لطفا راهنمایی کنید ممنون.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از نظر تاول، تبخال ، زگیل و درماتیت قارچی باید معاینه شوید
      خیلی جدی بگیرید
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/urologist

  2. HM گفت:

    سلام آقای دکتر حدود یک ماهه که قسمت گردن آلتم زخم میشود و موقع نزدیکی خونریزی می کند و کمی هم ورم قرمز پایینتر از زخم به وجود میاد،کرم تریامسینولون ان ان استفاده میکنم تقریبا خوب می شود ولی پس از چند روز دوباره به وجود میاد.هنوز پزشک مراجعه نکردم.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال عفونت قارچی دارید
      روزانه با شامپو کتوکنازول بشویید
      سپس از پماد استفاده کنید
      در صورت عدم بهبود به پزشک مراجعه کنید

  3. مجید گفت:

    سلام دکتر جان خسته نباشید.
    من پارسال سر آلتم قرمز شد رفتم دکتر ارولوژی گفتن هر دارویی میخوری قطعش کن. توی همین فاصله زمانی رابطه سکس با پارتنرم داشتم موقع انزال احساس کردم آلتم منفجر شد بعد از بیرون اوردن دیدم که یک لایه از پوست سر آلتم به ابعاد ۳ سانتیمتر برداشته شده بعد از شستشو مراجعه دوباره به دکتر ارولوژی گفتن که پماد و دارویی نیاز نیست فقط با آب شستشو بده شورت نپوش بزار زخم خشک شه بیوفته همین.
    الان بعد یک سال از خوب شدن جای زخم مشخص هست به ابعاد ۱ سانتیمتر ولی گاهی اوقات به لباس زیر یا جسم سختی برخورد میکنع درد میکنه اون ناحیه و موقع دخول حین رابطه. بعد از سکس تا دو سه روز قرمز میشه و متورم بعد خوب میشه.
    راهی هست پوست سر آلتم حساسیتش از بین بره؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      روزانه از پماد ویتامین ad استفاده کنید
      از مکمل پاورفیت هم می توانید بهره ببرید
      نکات بهداشتی را رعایت کنید
      با کاندوم سکس کنید

  4. ناشناس گفت:

    سلام دکتر جان خسته نباشید.
    من پارسال سر آلتم قرمز شد رفتم دکتر ارولوژی گفتن هر دارویی میخوری قطعش کن. توی همین فاصله زمانی رابطه سکس با پارتنرم داشتم موقع انزال احساس کردم آلتم منفجر شد بعد از بیرون اوردن دیدم که یک لایه از پوست سر آلتم به ابعاد ۳ سانتیمتر برداشته شده بعد از شستشو مراجعه دوباره به دکتر ارولوژی گفتن که پماد و دارویی نیاز نیست فقط با آب شستشو بده شورت نپوش بزار زخم خشک شه بیوفته همین.
    الان بعد یک سال از خوب شدن جای زخم مشخص هست به ابعاد ۱ سانتیمتر ولی گاهی اوقات به لباس زیر یا جسم سختی برخورد میکنع درد میکنه اون ناحیه و موقع دخول حین رابطه. بعد از سکس تا دو سه روز قرمز میشه و متورم بعد خوب میشه.
    راهی هست پوست سر آلتم حساسیتش از بین بره؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      روزانه از پماد ویتامین ad استفاده کنید
      از مکمل پاورفیت هم می توانید بهره ببرید
      نکات بهداشتی را رعایت کنید
      با کاندوم سکس کنید

  5. masoud گفت:

    سلام. من دچار زخم داخل مجرای ادراری شدم. سه دوره درمان رفتم و دارو خوردم… ازمایش ادرار و کشت باکتری دادم ولی هیچ علایمی نبود و عفونت از بین رفته بود…تنها مشکلم زخم داخلی و درد هست که حدود دو ماه خوب نشده.از لحاظ ظاهری الت هم هیچ مشکلی نیست …چکار باید بکنم؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نیاز به ضدالتهاب خوراکی و موضعی دارید
      از شیاف دیکلوفناک استفاده کنید
      و روزانه بیشتر از نیازتان اب بنوشید