سندروم ژیلبرت، یکی از شایع ترین اختلالات ارثی کبد

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سندروم ژیلبرت نوعی اختلال ارثی است که روی آنزیم‌های کبد تاثیر می‌گذارد. این بیماری باعث افزایش بیلی‌روبین در خون می‌شود. ژن معیوب مربوط به این سندروم باید از هر دو والدین به فرزند برسد تا بیماری ایجاد شود. زردی پوست و سفیدی چشم از علائم اصلی سندروم گیلبرت است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

سندروم ژیلبرت

سندروم ژیلبرت یا سندروم گیلبرت نوعی بیماری ارثی است که عوارض جدی ایجاد نمی‌کند. اگر به‌تازگی متوجه ابتلا به این بیماری شده‌اید یا علائم مشکوکی شبیه به این بیماری دارید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که سندرم ژیلبرت چیست؟ چه علائمی ایجاد می‌کند؟ علت بروز آن چیست؟ چگونه می‌توان این بیماری را تشخیص داد؟ راه‌های درمان آن چیست؟ چه رژیم غذایی برای آن مناسب است؟ چه موقع باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کرد؟

درصورتی‌که علائمی مشابه این بیماری دارید یا در خانواده شما سابقه ابتلا به آن وجود دارد، باید برای تشخیص و درمان آن به دکتر کبد مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از خدمات سایت دکترتو استفاده کنید. در دکترتو علاوه بر تعیین نوبت حضوری، امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

سندروم ژیلبرت چیست؟

سندروم ژیلبرت یا گیلبرت نوعی بیماری کبد است. این بیماری ارثی باعث می‌شود، کبد به‌درستی نتواند بیلی‌روبین را پردازش کند. در نتیجه بیلی‌روبین در خون افزایش پیدا کرده و باعث علائمی مانند زردی می‌شود. بیلی‌روبین مایع زردرنگی است که از تجزیه گلبول‌های قرمز ساخته می‌شود.

افرادی که دچار این بیماری ژنتیکی می‌شوند، در تولید آنزیم های کبدی مشکل دارند. این آنزیم‌ها بیلی‌روبین را در سطح طبیعی نگه می‌دارند. اختلال در عملکرد آنزیم‌های کبد باعث افزایش بیلی‌روبین در خون و انباشته شدن آن می‌شود. در این شرایط شخص دچار بیماری هیپربیلی روبینمی شده است.

سندروم ژیلبرت نوعی بیماری ژنتیکی است. در این بیماری کبد نمی‌تواند بیلی‌روبین را پردازش کند. بیلی‌روبین از تجزیه گلبول‌های قرمز خون به وجود می‌آید. انباشته شدن آن باعث بروز بیماری به نام هیپربیلی روبینمی می‌شود.

اصلی‌‌ترین علامت سندروم ژیلبرت زردی پوست و گاهی زرد شدن سفیدی چشم است.
اصلی‌‌ترین علامت سندروم ژیلبرت زردی پوست و گاهی زرد شدن سفیدی چشم است.

علائم سندروم ژیلبرت

تقریبا از هر سه بیمار مبتلا به سندروم ژیلبرت یک نفر هیچ علائمی ندارد. این بیماران پس از انجام آزمایش خون متوجه بیماری خود می‌شوند. در دیگر بیماران مهم‌ترین علامت زردی پوست و گاهی زردی سفیدی چشم است. علت آن افزایش بیلی‌روبین در خون است. زردی عوارضی برای شما ایجاد نمی‌کند.

از دیگر علائم مربوط به این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • زردی پوست
  • ادرار تیره‌رنگ
  • سرگیجه
  • مشکلات گوارشی مانند اسهال و تهوع
  • درد شکم
  • خستگی
  • علائمی شبیه آنفولانزا مانند تب و لرز
  • ازدست‌دادن اشتها

اگر دچار چنین علائمی هستید باید برای تشخیص بیماری سندروم ژیلبرت به متخصص گوارش و کبد مراجعه کنید. پزشک آزمایش‌های لازم را تجویز کرده تا بیماری تشخیص داده شود. برای ارتباط با فوق تخصص گوارش و کبد می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دچار علائم سندروم ژیلبرت هستی؟

برای اطمینان با متخصص کبد مشورت کن.

به نقل از my.clevelandclinic در رابطه با عوامل تشدیدکننده نشانه‌های سندروم گیلبرت:

برخی از عوامل مانند کم‌آبی بدن، حذف وعده‌های غذایی، بیماری یا عفونت، پریود، فعالیت بدنی بیش از حد و استرس باعث تشدید علائم بیماری می‌شوند. به همین دلیل این بیماران باید سبک زندگی خاصی را رعایت کنند.

علت ابتلا به سندروم ژیلبرت

تغییرات ژنتیکی و به‌ارث‌بردن این اختلال در پدر یا مادر می‌تواند باعث بروز سندروم گیلبرت شود. ژن مربوط به این بیماری آنزیم خاصی در کبد را کنترل می‌کند. این آنزیم به تجزیه بیلی‌روبین در کبد کمک می‌کند. زمانی که ژن مربوط به آن ناکارآمد باشد، در عملکرد آنزیم اختلال ایجاد شده و باعث بروز سندرم ژیلبرت می‌شود.

عوامل خطر سندروم ژیلبرت

سندروم ژیلبرت از بدو تولد همراه شما است. اما معمولا تا زمان بلوغ متوجه آن نمی‌شوید. زیرا در دوره بلوغ تولید بیلی‌روبین افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل زردی نوزاد را مرتبط به این سندروم نمی‌دانند. زردی نوزاد ناشی از افزایش بیش از حد بیلی‌روبین بوده و می‌تواند خطرناک باشد.

دو عامل زیر احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند.

  • هم پدر و هم مادر ژن تغییریافته مربوط به این بیماری را داشته باشند.
  • جنسیت شخص مرد باشد.

سندروم ژیلبرت نقصی ژنتیکی است که در مردان بیشتر اتفاق می‌افتد. علائم این بیماری ممکن است تا سن بلوغ خود را نشان ندهد.

عوارض سندروم گیلبرت

سندروم گیلبرت عوارضی ایجاد نمی‌کند و می‌توان با وجود این بیماری به‌راحتی زندگی کرد. این سندروم دوره‌های نوسانی دارد. عوامل مختلف باعث بالارفتن بیلی‌روبین در خون شده و علائم بیماری ظاهر می‌شوند. این دوره‌ها کوتاه‌مدت بوده و خودبه‌خود از بین می‌روند.

افزایش بیلی‌روبین خون و انباشته شدن آن در بدن باعث بروز بیماری به نام هیپربیلی روبینمی می‌شود. هیپربیلی روبینمی باعث زردی پوست، کاهش اشتها و کاهش انرژی می‌شود.

تشخیص سندروم ژیلبرت

برای تشخیص این بیماری باید سطح بیلی‌روبین در خون اندازه گرفته شود. در این بیماران سطح بیلی‌روبین از دوره بلوغ افزایش پیدا می‌کند. قبل از آن نمی‌توان سندروم گیلبرت را تشخیص داد. علائمی مانند زردی پوست، تیره شدن ادرار و درد شکم به تشخیص بیماری کمک می‌کنند.

پزشک برای اندازه‌گیری سطح بیلی‌روبین و عملکرد کبد آزمایش عملکرد کبد را تجویز می‌کند. معمولا برای تشخیص این سندروم آزمایش عملکرد کبد و آزمایش شمارش کامل سلول‌های خونی کافی است. اما گاهی ممکن است برای تشخیص دقیق‌تر آزمایش ژنتیک انجام شود. در آزمایش ژنتیک جهش ژنی مربوط به این بیماری مشخص است.

برای تشخیص سندروم گیلبرت و اطمینان از عدم ابتلا به دیگر بیماری‌های کبد باید به متخصص گوارش و کبد مراجعه کنید. برای ارتباط با پزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

برای تشخیص علت زردی پوست همین امروز آزمایش بده و با پزشک مشورت کن.

درمان سندروم ژیلبرت

معمولا سندروم ژیلبرت نیازی به درمان ندارد. زردی پوست و بالارفتن میزان بیلی‌روبین کوتاه‌مدت بوده و پس از مدتی دوباره به سطح طبیعی خود بازمی‌گردد. این بیماری عوارضی ایجاد نمی‌کند. دوره‌های مربوط به بیماری در نوسان بوده و نیازی به درمان خاصی ندارد.

برای کنترل علائم بیماری باید عوامل تشدیدکننده آن را بشناسید. به‌عنوان‌مثال سعی کنید از کم‌آبی بدن و استرس دوری کنید تا علائم بیماری ظاهر نشوند.

به نقل از nhs در رابطه با درمان و میزان شیوع سندرم ژیلبرت:

سندرم گیلبرت نیازی به درمان ندارد. این بیماری شایع است، اما به‌سختی می‌توان تعداد افراد مبتلا به آن را دانست. زیرا همیشه علائم واضحی ایجاد نمی‌کند. در بریتانیا، تصور می‌شود از هر ۲۰ نفر حداقل ۱ نفر (احتمالا بیشتر) به سندرم گیلبرت مبتلا هستند. در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ شایع‌تر است .سندرم گیلبرت مردان را بیشتر از زنان مبتلا می‌کند. معمولا در اواخر نوجوانی یا اوایل ۲۰ سالگی فرد تشخیص داده می‌شود.

درمان خانگی سندروم ژیلبرت

این سندروم نیازی به درمان نداشته و می‌توان به‌راحتی با وجود آن زندگی کرد. اما برای کاهش علائم بیماری و بروز دوره‌های زردی و افزایش بیلی‌روبین بهتر است تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید. از جمله:

  • این سندروم روی پردازش برخی داروها مانند داروهای شیمی‌درمانی و داروی ایدز تاثیر دارد. به همین دلیل حتما باید به پزشک خود بیماری را اطلاع دهید.
  • رژیم غذایی سالمی داشته باشید و کالری روزانه خود را کاهش ندهید.
  • استرس را مدیریت کنید.
  • آب به مقدار لازم مصرف کنید.

رژیم غذایی برای سندروم گیلبرت

برای بیماران مبتلا به سندروم گیلبرت رژیم غذایی خاصی عنوان نشده است. شما می‌توانید هر نوع غذایی را مصرف کنید. البته باید رژیم غذایی سالمی داشته باشید. سعی کنید به برنامه غذایی معمول خود پایبند باشید. رژیم‌های خیلی کم‎کالری نگیرید و وعده‌های غذایی خود را حذف نکنید. روزه گرفتن می‌تواند برای شما مضر باشد. به همین دلیل باید قبل از روزه گرفتن با پزشک خود صحبت کنید.  

برای کنترل سندرم ژیلبرت نیازی به رژیم غذایی خاصی نیست. سعی کنید رژیم غذایی سالمی داشته باشید و وعده‌های غذایی خود را حذف نکنید.

برای کنترل علائم سندرم ژیلبرت باید وعده‌های غذایی را کامل خورده و کالری مصرفی را کاهش ندهید.
برای کنترل علائم سندرم ژیلبرت باید وعده‌های غذایی را کامل خورده و کالری مصرفی را کاهش ندهید.

سندرم ژیلبرت و ازدواج

سندروم ژیلبرت نوعی بیماری ژنتیکی است. برای ابتلا به این بیماری باید ژن معیوب آن هم از پدر و هم از مادر به ارث برسد. قبل از ازدواج می‌توانید در آزمایش‌های ژنتیکی این ژن را نیز بررسی کنید. البته سندروم گیلبرت شایع بوده و بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند. اما این بیماری عوارضی ایجاد نمی‌کند.

سندروم گیلبرت را می‌توان از طریق آزمایش ژنتیک و تشخیص ژن معیوب تشخیص داد.
سندروم گیلبرت را می‌توان از طریق آزمایش ژنتیک و تشخیص ژن معیوب تشخیص داد.

برای تشخیص و درمان سندروم ژیلبرت به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

سندروم ژیلبرت یکی از بیماری‌های شایع کبد است. این سندروم ژنتیکی بوده و ژن تغییریافته آن از پدر و مادر به ارث می‌رسد. این ژن تغییریافته باعث اختلال در عملکرد آنزیمی خاص در کبد می‌شود. این آنزیم سطح بیلی‌روبین را کنترل می‌کند. زمانی که آنزیم دچار مشکل می‌شود، بیلی‌روبین در خون افزایش پیدا می‌کند.

بیلی‌روبین مایع زردرنگی است که از تجزیه گلبول‌های قرمز قدیمی به وجود می‌آید. افزایش آن در بدن باعث زردی پوست و سفیدی چشم می‌شود. گاهی می‌تواند علائمی مانند درد شکم، حالت تهوع و اسهال هم ایجاد کند. این دوره‌ها نوسانی بوده و هرچند وقت یک‌بار عود می‌کنند. عواملی مانند کم‌آبی بدن، پریود و استرس باعث بروز این علائم می‌شوند.

برای تشخیص سندروم گیلبرت باید به دکتر گوارش و کبد مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

سندروم گیلبرت یکی از بیماری های کبد است. این بیماری شایع بوده و تخمین زده می‌شود که از هر ۲۰ نفر یک نفر به آن مبتلا است. اختلال در عملکرد آنزیم‌های کبد می‌تواند باعث افزایش بیلی‌روبین در خون شود.

این بیماری درمان خاصی نداشته و حتی نیازی به درمان آن نیست. سندرم ژیلبرت عوارضی در بدن شما ایجاد نمی‌کند. دوره‌های زردی و افزایش بیلی‌روبین در نوسان بوده اما مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

این سندروم به‌هیچ‌وجه خطرناک نیست. بسیاری از افراد به این بیماری مبتلا بوده، اما از آن اطلاعی ندارند. اگر پزشک این بیماری را تشخیص داده است، نگران آن نباشید. سندروم گیلبرت عوارضی ایجاد نمی‌کند و نمی‌تواند کشنده باشد.

برخی از بیماران مبتلا به سندروم گیلبرت ممکن است دچار مشکلات گوارشی شوند. برخی حالت تهوع و استفراغ داشته و برخی دچار اسهال می‌شوند. پزشک برای کنترل این علائم می‌تواند داروهایی را تجویز کند.

در برخی از بیماران مبتلا به سندرم ژیلبرت درد شکم گزارش شده است. این بیماری می‌تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند. در نتیجه گاهی شخص دچار ناراحتی خفیفی در ناحیه شکم می‌شود.

بیلی‌روبین از تجزیه گلبول‌های قرمز قدیمی خون به وجود می‌آید. این ماده زردرنگ از طریق خون به کبد می‌رسد. پس از پردازش بیلی‌روبین، این ماده از طریق صفرا وارد روده شده و از طریق مدفوع دفع می‌شود. مقدار کمی از بیلی‌روبین در خون باقی مانده و این میزان ماده در خون مشکلی ایجاد نمی‌کند.

یکی از نشانه‌های اصلی سندروم ژیلبرت زردی پوست است. گاهی ممکن است سفیدی چشم هم زرد شود. بیلی‌روبین مایع زرد رنگی است که انباشته شدن آن در بدن باعث زردی می‌شود.

این ژن باید از پدر و مادر به شخص منتقل شود. ژن مربوط به سندروم ژیلبرت شایع است و در افراد زیادی وجود دارد. اما برای ایجاد این بیماری دو نسخه از ژن نیاز است.

این سندروم در بارداری مشکلی ایجاد نمی‌کند. اگر در زمان بارداری دچار زردی شده‌اید، حتما به پزشک مراجعه کنید. درصورتی‌که علت زردی بیماری‌های کبدی دیگری باشد، می‌تواند به جنین و مادر آسیب وارد کند.

در برخی از افرادی که به دلیل وجود آکنه روی صورت به پزشک مراجعه می‌کنند، پس از آزمایش، سندروم ژیلبرت تشخیص داده می‌شود. به‌خصوص در مردان ۲۰ تا ۲۹ سال بروز آکنه و سندرم ژیلبرت همراه با هم بیشتر است.

درمانی برای این سندروم وجود ندارد. برای کاهش بیلی‌روبین باید سبک زندگی خود را تغییر دهید. مواردی مانند کم‌آبی بدن، استرس، فعالیت زیاد و کاهش کالری مصرفی می‌توانند علائم بیماری را تشدید کنند.

این بیماری ارثی بوده و از پدر و مادر منتقل می‌شود. اگر هر دو والدین ژن تغییریافته مربوط به سندرم ژیلبرت را نداشته باشند، این بیماری به فرزند منتقل نمی‌شود.

گاهی ممکن است شخص پس از روزه گرفتن و کاهش کالری مصرفی روزانه متوجه علائمی مانند زردی پوست، حالت تهوع و درد شکم شود. پس از انجام آزمایش این سندروم تشخیص داده می‌شود. به همین دلیل افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، باید برای روزه گرفتن با پزشک خود مشورت کنند.

سندرم ژیلبرت نوعی زردی خفیف است که عوارض جدی ایجاد نمی‌کند. اگر دچار زردی هستید، باید برای تشخیص علت آن به پزشک مراجعه کنید. درصورتی‌که بیماری‌های دیگر مربوط به کبد باعث زردی پوست شده باشند، باید برای درمان به‌موقع آنها اقدام کرد.

امتیاز شما به مقاله:
(2.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سندروم ژیلبرت

  1. مارال گفت:

    سلام دخترم ۱۷ سالشه چند سال قبل دکتر تشخیص ژیلبرت دادن معمولا بیشتر اوقات خسته وکسل هستن صورت و چشماش زرد میشه حتی آیت خستگی روی درسش تاثیر منفی گذاشته آیا روشی هست که این خستگی و کسالت برطرف بشه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نمهمترین کار تنظیم انزیم های کبد با رژیم، ورزش و دارو ست
      هر سه ماه انزیم ها باید چک شوند

  2. ناشناس گفت:

    سلام ایا مصرف داروهای چاقی برای ژیلبرت مضر است؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهتر است مصرف نشود

  3. ناشناس گفت:

    سلام من ۴۸ سالمه تازه فهمیدم این سندروم را دارم آیا الان میتوانم روزه بگیرم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر
      توصیه می شود روزه نگیرید

  4. Arash گفت:

    من قبلن نداشتم ولی الان که ۲۰ سالمه یه چن ماهی هست دچارشم – و ارثی مونده چون بابامم داشت – یه دکتری یا درمانی چیزی داشتین پاسخ بدهید ممنون میشم – چن وقته تو اینترنت دنبال یه دکترم -!

  5. امیرعلی چاوشی گفت:

    من دور چشم سفیدیش زرد میشه رنگ پوستمم زرد میشه چه باید بکنم خیلی بده هیچ راه حلی نداره

    1. ناشناس گفت:

      آزمایش زردی بده و برو پزشک متخصص کبد

  6. امیرعلی چاوشی گفت:

    من دور چشم سفیدیش زرد میشه رنگ پوستمم زرد میشه