قرص ب کمپلکس؛ نحوه مصرف، عوارض و خواص قرص Bcomplex

آنچه در این مقاله می‌خوانید

B-complex یک مکمل غذایی است که شامل تعدادی از ویتامین‌های گروه ب مانند ویتامین ب۱ (تیامین)، ویتامین ب۲ (ریبوفلاوین)، ویتامین ب۳ (نیاسین)، ویتامین ب۵ (اسید پانتوتنیک)، ویتامین ب۶ (پیریدوکسین)، و ویتامین ب۱۲ (کبالامین) است. این مکمل فواید زیادی برای پوست و مو دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
قرص ب کمپلکس

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

قرص ب کمپلکس شامل گروهی از ویتامین‌های ب است که در عملکردهای مهم بدن نظیر سلامت قلب، عروق و سلول‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند. این مکمل به منظور تامین ویتامین‌های خانواده کمپلکس و تقویت سلامتی بدن استفاده می‌شوند. این قرص‌ها می‌توانند شامل ویتامین‌های گروه B، ویتامین C و D، کلسیم، آهن، روی، منیزیم و غیره باشند. در این مقاله از دکترتو به بررسی خواص، عوارض، نحوه مصرف این دارو می پردازیم.

در ادامه توضیح می‌دهیم که قرص ب کمپلکس برای چه مواردی کاربرد دارد؟ چگونه باید از آن استفاده کرد؟ بهترین زمان مصرف آن کی است؟ آیا در سلامت پوست و مو تاثیر زیادی دارد؟ عوارض آن چیست و چه کسانی نباید این قرص را مصرف کنند؟

قرص Bcomplex چیست؟

قرص ب کمپلکس (به انگلیسی Bcomplex) به پیشگیری از پایین‌بودن سطح ویتامین ب در بدن و درمان این وضعیت کمک می‌کند. این قرص نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت سلول‌های خونی، مغز، قلب، سیستم ایمنی و متابولیسم ایفا می‌کند. همچنین به بهبود انرژی و تقویت خلق‌وخو کمک می‌کند.

اسامی رایج قرص ب کمپلکس:

  • کپسول بی کمپلکس پونیک
  • کپسول نرم ب کمپلکس دانا ۶۰ عددی
  • ب کمپلکس باکاناسان (آلمانی)
  • قرص ویتامین ب کمپلکس داروپخش
  • قرص ویتامین ب کمپلکس مولتی نرمال
  • قرص ویتامین ب کمپلکس سی ویتامین لایف
  • قرص ب کمپلکس پلاس زینک نکستایل
  • قرص ب کمپلکس نوتری پاد
  • قرص نوترو بی

نحوه مصرف قرص ب کمپلکس

این دارو را به‌صورت خوراکی مصرف کنید. می‌توانید آن را به همراه غذا یا در مواقع دیگر مصرف کنید. اگر این قرص معده‌تان را اذیت می‌کند، بهتر است آن را با غذا استفاده کنید. حتماً قرص b complex را طبق دستورالعمل پزشک مصرف کنید.

اگر در مورد نحوه مصرف قرص نوترو بی سوالی دارید، بهتر است با دکتر پوست و مو یا دکتر عمومی مشورت کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره دارویی با داروساز در دکترتو استفاده کنید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با متخصص پوست وجود دارد.

اگر این قرص معده‌تان را اذیت می‌کند، بهتر است آن را با غذا استفاده کنید.

نحوه مصرف ب کمپلکس رو نمی‌دونی؟

همین حالا مشاوره دارویی بگیر!

بهترین زمان مصرف قرص زینک پلاس ب کمپلکس

ازآنجایی‌که این قرص‌ها محلول در آب هستند، می‌توانید آنها را همراه غذا یا بدون غذا و در هر زمانی از روز مصرف کنید. ازآنجایی‌که ویتامین‌های B نقش مهمی در متابولیسم مواد مغذی و تولید انرژی ایفا می‌کنند، اغلب توصیه می‌شود که آن‌ها را صبح مصرف کنید.

فراموشی مصرف ویتامین ب کمپلکس

اگر فراموش کردید که قرص ویتامین ب کمپلکس را در یک نوبت استفاده کنید، بهتر است دراسرع‌وقت آن را مصرف کنید. اما اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرارسیده است، نیازی به مصرف دو دوز نیست.

مصرف بیش از حد قرص ویتامین ب کمپلکس

در صورت مصرف بیش‌ازحد قرص ب کمپلکس ممکن است عوارضی نظیر این موارد را تجربه کنید: بثورات پوستی، بی‌خوابی، اختلالات گوارشی، احساس سوزن‌سوزن‌شدن و بی‌حسی، نوسانات شدید خلقی و سطح غیرطبیعی فشارخون. درصورتی‌که حس کردید علائمتان در حال تشدیدشدن هستند حتماً به اورژانس مراجعه کنید.

کاربرد ب کمپلکس در تولید انرژی و حفظ سلامت قلب و عروق است.
کاربرد ب کمپلکس در تولید انرژی و متابولیسم کربوهیدرات، چربی‌ها و پروتئین‌ها، حفظ سلامت سیستم عصبی، حفظ سلامت پوست و مو، کاهش سطح استرس و دردهای عضلانی، و حفظ سلامت قلب و عروق است.

موارد مصرف ویتامین ب کمپلکس

قرص ویتامین ب کمپلکس برای درمان اختلالات زیادی استفاده می‌شود. این مکمل نقش مهمی در کمک به بدن برای رسیدن به عملکرد طبیعی ایفا می‌کند.

برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از این قرص شامل این مواردند:

۱. قرص ب کمپلکس برای مو

برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که نبود ویتامین ب کافی در بدن منجر به ریزش مو و طاسی می‌شود. مواد مغذی‌ای همچون بیوتین، فولات و ویتامین B12 برخی از رایج‌ترین اجزای ب کمپلکس هستند که فواید زیادی برای مو دارند و اغلب توسط متخصصان پوست تجویز می‌شوند.

درصورتی‌که فرد از رژیم غذایی‌ای که دارد ویتامین ب کمپلکس کافی دریافت نکند، مصرف قرص و مکمل ب کمپلکس بهترین جایگزین است.

اگه به دنبال بهترین درمان ریزش مو هستی، همین حالا مشاوره بگیر!

۲. قرص b complex برای بدنسازی

ویتامین B3 به علت افزایش عروق ماهیچه‌ای و تولید تستوسترون در میان بدنسازان مشهور است. B3 نه‌تنها به رشد عضلات کمک می‌کند، بلکه به ترمیم و بازیابی عضلات و بهبود متابولیسم نیز کمک شایانی می‌کند. با مصرف مکمل ب کمپلکس می‌توانید تمام ویتامین‌های ضروری B را یکجا دریافت کنید.

۳. قرص ویتامین ب کمپلکس برای لاغری

ویتامین‌های ب کمپلکس به دلیل توانایی‌ای که در کمک به متابولیسم پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها دارند، سبب کاهش وزن می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر، این ویتامین‌ها به شما کمک می‌کنند تا غذایی که می‌خورید، به انرژی تبدیل کنید. این ویتامین‌ها همچنین به کنترل اشتها کمک می‌کنند.

کمبود این ویتامین‌ها منجر به چاقی می‌شود. به همین خاطر اگر از رژیم غذایی‌تان ویتامین ب کمپلکس کافی دریافت نمی‌کنید، بهتر است قرص b complex مصرف کنید تا به‌راحتی وزن کم کنید.

ویتامین‌های ب کمپلکس به دلیل توانایی‌ای که در کمک به متابولیسم پروتئین‌ها، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها دارند، سبب کاهش وزن می‌شوند.

۴. قرص ب کمپلکس برای پوست صورت

کمبود ویتامین ب کمپلکس می‌تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت پوست داشته باشد، از جمله هایپرپیگمانتاسیون و شیلیت زاویه‌ای (ترک‌خوردگی گوشه لب).

در این شرایط بهتر است قرص ویتامین ب کمپلکس یا قرص نوترو بی مصرف کنید تا پوستی سالم و زیبا داشته باشید.

  • اثرات ضدپیری دارد.
  • مانع از خشکی پوست می‌شود.
  • خاصیت ترمیم‌کننده برای پوست دارد.
  • پوست را هیدراته و آبرسانی می‌کند.
  • با آکنه ناشی از هورمون مقابله می‌کند.
  • پوست را روشن می‌کند.
  • ترن‌اور سلولی را تقویت می‌کند.
  • پوست را احیا می‌کند.

به نقل از helthline:

مصرف ویتامین ب کمپلکس مانع از خشکی پوست می‌شود و اثرات ضدپیری دارد.

ب کمپلکس تاثیر بسزایی در سلامت موها دارد.
همانطور که بالاتر گفتیم، ب کمپلکس تاثیر بسزایی در سلامت موها دارد.

۵. قرص Bcomplex برای ترک اعتیاد

افرادی که اعتیاد به الکل دارند و می‌خواهند اعتیادشان را ترک کنند، می‌توانند قرص ویتامین ب کمپلکس مصرف کنند. این ویتامین از کبد در برابر آسیب‌های ناشی از مصرف بیش‌ازحد الکل محافظت می‌کند و می‌تواند به تثبیت نوسانات خلقی و عملکرد شناختی کمک کند.

دوز مصرفی ویتامین ب کمپلکس

بسته به این که هدفتان از مصرف ب کمپلکس چیست، باید دوز متفاوتی از این قرص را مصرف کنید. معمولاً پزشک بر اساس سن و شرایطتان به شما می‌گوید که باید ب کمپلکس را در چه دوزی مصرف کنید.

این مکمل باعث تنظیم سطح قند خون در بیماران دیابتی می‌شود.
این مکمل باعث تنظیم سطح قند خون در بیماران دیابتی می‌شود.

خواص قرص ویتامین ب کمپلکس

قرص ویتامین ب کمپلکس یا قرص نوترو بی برای درمان بسیاری از اختلالات استفاده می‌شود و نقش مهمی در بهبود عملکرد اندام‌های بدن ایفا می‌کند. برخی از مهم‌ترین عملکردهای این قرص شامل این مواردند:

  • کمک به حفظ سلامت عملکرد مغز: وجود میزان کافی ویتامین ب در بدن برای عملکرد مطلوب فیزیولوژیکی و عصبی ضروری است. درصورتی‌که رژیم غذایی‌تان حاوی مقادیر کافی انواع ویتامین ب نیست، قرص ویتامین ب کمپلکس می‌تواند تمام این ویتامین‌های ضروری را یکجا برای بدن فراهم کند.
  • پیشگیری از سرطان: برخی از تحقیقات صورت‌گرفته نشان داده‌اند که ویتامین‌های ب در جلوگیری از شروع انواع مختلف سرطان نقش مهمی ایفا می‌کنند. بر اساس این تحقیقات داشتن مقدار مناسب ویتامین ب در بدن می‌تواند به جلوگیری از رشد توده سرطانی کمک کند.
  • استرس و خستگی مزمن: اگر به دنبال راهی برای مبارزه با استرس هستید، مکمل ویتامین ب کمپلکس می‌تواند به شما کمک کند. تحقیقات نشان داده‌اند که ویتامین‌های گروه ب می‌توانند به طور قابل‌توجهی در بهبود خلق‌وخو مفید باشند و پاسخ فیزیولوژیکی به استرس را کاهش دهند.
ب کمپلکس می‌تواند در برخی افراد ایجاد شکم‌درد، نفخ و یا ترشح اسید معده کند.
ب کمپلکس می‌تواند در برخی افراد ایجاد شکم‌درد، نفخ و یا ترشح اسید معده کند.

عوارض قرص B complex

برخی از عوارض جانبی که معمولاً نیازی به مراجعه به پزشک ندارند شامل این مواردند:

  • ادرار به رنگ زرد روشن
  • اسهال
  • گرگرفتگی و قرمزشدن صورت
  • خستگی
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • ناراحتی معده

برخی از عوارض جانبی جدی قرص b complex که به مراجعه فوری به پزشک نیاز دارند شامل این مواردند:

  • واکنش آلرژیک: بثورات پوستی، خارش، کهیر، ورم کردن صورت، لب‌ها، زبان یا گلو
  • بالابودن قند خون (هیپرگلیسمی): افزایش تشنگی یا مقدار ادرار، ضعف یا خستگی غیرطبیعی و تارشدن دید
  • آسیب کبدی: احساس درد در قسمت بالا و سمت راست شکم، ازدست‌دادن اشتها، حالت تهوع، روشن‌بودن رنگ مدفوع، ادرار زرد یا قهوه‌ای تیره، زردشدن پوست یا چشم‌ها، ضعف یا خستگی غیرطبیعی

اگر بعد از مصرف این قرص دچار عوارض جدی شدید، حتما با متخصص پوست و مو یا دکتر عمومی مشورت کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره دارویی با داروساز در دکترتو استفاده کنید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی و آنلاین وجود دارد.

موارد احتیاط و منع مصرف قرص ب کمپلکس

قبل از این که قرص ویتامین b complex را مصرف کنید، درصورتی‌که به هر یک از ترکیبات آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروسازتان اطلاع دهید. همچنین درصورتی‌که سابقه هر گونه آلرژی دارید پزشکتان را در جریان قرار دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعالی باشد که می‌توانند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود.

اگر هر یک از این مشکلات را دارید، قبل از استفاده از این محصول با پزشکتان مشورت کنید: دیابت، مشکلات کبدی، کمبود ویتامین B12 (کم‌خونی خطرناک).

قرص‌های جویدنی یا محصولات مایع ب کمپلکس ممکن است حاوی آسپارتام باشند. اگر فنیل‌کتونوری (PKU) یا هر بیماری دیگری دارید که نیاز به محدودکردن مصرف آسپارتام (فنیل‌آلانین) دارد، با پزشکتان در مورد دوز ایمن این دارو مشورت کنید.

مصرف در بارداری و شیردهی

ازآنجایی‌که قرص ویتامین ب کمپلکس حاوی ویتامین‌های B ضروری است، اغلب در دوران بارداری و شیردهی نیز تجویز می‌شود. مصرف این مکمل‌ها در دوران بارداری و شیردهی بی‌خطر است، البته درصورتی‌که تحت‌نظر پزشک مصرف شود.

ویتامین‌های ب (خصوصاً ویتامین‌های B6، B9 و B12) درخصوص تغذیه مادر در دوران بارداری نقش مهمی برعهده دارند. این ویتامین‌ها به رشد مغز جنین، کاهش خطر نقایص مادرزادی و همچنین تسکین برخی از علائم بارداری کمک می‌کنند.

ویتامین ب کمپلکس در افراد باردار به مدیریت میزان انرژی، کاهش حالت تهوع و کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی کمک می‌کند.

تداخلات دارویی

تداخل دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر بروز عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. پس هنگام مراجعه به پزشک، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید را در اختیار او قرار دهید.

برخی از داروهایی که ممکن است با قرص b complex تداخل داشته باشند عبارت‌اند از: آلترتامین، سیس‌پلاتین، برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها خاص (همچون کلرامفنیکل)، برخی از داروهای ضدتشنج (همچون فنی‌توئین)، لوودوپا، سایر مکمل‌های ویتامین/ غذایی.

بهتر است از مصرف همزمان چند مکمل دارویی به همراه ب کمپلکس پرهیز کنید.
بهتر است از مصرف همزمان چند مکمل دارویی به همراه ب کمپلکس پرهیز کنید.

اطلاعات دارویی قرص ب کمپلکس

در این جدول می‌توانید اطلاعات دارویی ب کمپلکس را مشاهده کنید.

اشکال داروییعوارض جانبیتداخلات دارویی
قرص ویتامین ب کمپلکس داروپخشاسهال    آلترتامین
قرص ویتامین ب کمپلکس مولتی نرمالگرگرفتگی و قرمزشدن صورتسیس‌پلاتین
قرص ویتامین ب کمپلکس سی ویتامین لایفخستگیکلرامفنیکل
قرص جوشان زینک+ب کمپلکس یوروویتالسردرددارهای ضدتشنج مثل فنی‌توئین
قرص ب کمپلکس پلاس زینک نکستایلحالت تهوعلوودوپا
قرص نوترو بیناراحتی معدهسایر مکمل‌ها
قرص ب کمپلکس نوتری پاد
اطلاعات دارویی قرص ب کمپلکس

ترکیبات داروی ب کمپلکس

به نقل از mallareddynarayana ویتامین‌های تشکیل‌دهنده ب کمپلکس عبارت‌اند از:

  • تیامین (ویتامین B1)
  • ریبوفلاوین (ویتامین B2)
  • نیاسین (ویتامین B3)
  • اسید پانتوتنیک (ویتامین B5)
  • پیریدوکسین (ویتامین B6)
  • بیوتین
  • اسیدفولیک
  • کوبالامین‌ها (ویتامین B12)
فرق چندانی بین عملکرد و تاثیر ب کمپلکس خارجی با نوع ایرانی آن نیست.
فرق چندانی بین عملکرد و تاثیر ب کمپلکس خارجی با نوع ایرانی آن نیست.

بهترین مارک Bcomplex خارجی

مکمل ویتامین ب کمپلکس با برند خارجی هم در دسترس است. برخی از بهترین برندها شامل این مواردند:

  • Swolverine Vitamin B Complex
  • New Chapter Fermented Coenzyme B Complex
  • Sundown Naturals B Complex
  • Thorne Research Stress B-Complex
  • MegaFood Balanced B Complex
  • California Gold Nutrition B Complex Gummies
  • Nature’s Answer Liquid Vitamin B Complex
  • NaturesPlus Source of Life Garden Certified Organic B Complex
  • Nature’s Bounty Super B Complex with Folic Acid Plus Vitamin C
  • Life Extension Bioactive Complete B-Complex

بهترین قرص ب کمپلکس ایرانی

یکی از شناخته‌شده‌ترین برندهای قرص Bcomplex ایرانی، ایران دارو است. اما برخی از برندهای معروف دیگر ب کمپلکس ایرانی عبارتند از:

  • دانا
  • فردوسی
  • زهراوی
  • داروپخش
  • دکتر گیل

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

قرص ب کمپلکس می‌تواند در درمان و جلوگیری از بسیاری از اختلالات همچون معجزه عمل کند. اما نکته مهمی که باید به‌خاطر بسپارید این است که از مصرف این دارو بدون مشورت پزشک بپرهیزید.

درصورتی‌که هر گونه سوالی در خصوص این قرص، دوز مصرف، موارد منع مصرف و عوارض جانبی آن دارید می‌توانید از پزشکتان مشاوره دارویی دریافت کنید. همچنین می‌توانید از پنل دکترتو اقدام به دریافت نوبت حضوری و یا حتی مشاوره آنلاین و تلفنی کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دارو بهتر است با متخصص پوست و مو یا دکتر عمومی مشورت کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره دارویی با داروساز در دکترتو استفاده کنید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر پوست وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

خیر، مصرف قرص ویتامین ب کمپلکس به‌هیچ‌عنوان باعث افزایش وزن ناخواسته نمی‌شود. بلکه در اکثر موارد از مکمل‌ها یا تزریقات این نوع ویتامین، برای کمک به کاهش وزن استفاده می‌شود.

طبق نظرات کاربران و تجربیات افرادی که به مدت‌طولانی از قرص‌های ب کمپلکس استفاده کرده‌اند، اثرگذاری ویتامین ب کمپلکس خارجی خیلی بیشتر از انواع ایرانی این قرص است.

قرص b complex قیمت ثابتی ندارد و بسته به تعداد قرص‌های موجود در بسته‌بندی، برند تولیدکننده، ایرانی یا خارجی‌بودن قرص و موارد دیگر، قیمت قرص متفاوت است. به‌طورکلی قرص‌های ب کمپلکس خارجی قیمت بالاتری نسبت به انواع ایرانی دارند.

قرص ویتامین ب برای هیچ یک از انواع بیماری کرون خطرناک نیست. در حقیقت افرادی که به بیماری‌های خاص از جمله HIV، اختلال مصرف الکل و بیماری کرون مبتلا هستند، ممکن است ویتامین ب را به‌طور موثر جذب نکنند. افراد مسن و افرادی که رژیم گیاهخواری دارند نیز ممکن است در معرض خطر کمبود ویتامین ب باشند.
طبق اظهارات پزشکان، کمبود ویتامین B12 شایع‌ترین کمبود ویتامین در میان افراد مبتلا به کرون است. کمبود شدید این ویتامین در افراد مبتلا به بیماری کرون می‌تواند منجر به آسیب عصبی و در نتیجه گزگز یا بی حسی در انگشتان دست و پا شود. به همین خاطر این افراد حتماً باید قرص یا مکمل ویتامین ب مصرف کنند.

بسیاری از پزشکان مصرف روزانه ۱۰۰ میلی‌گرم ویتامین ب کمپلکس را توصیه می‌کنند. البته این که چه میزان قرص b complex برای شما مناسب است به وضعیتتان و هدفتان از مصرف قرص هم‌بستگی دارد.

تجویز قرص جوشان ب کمپلکس یا قرص آن بستگی به شرایط شما دارد. اما به‌طورکلی تفاوت چندانی در کیفیت و عملکرد دو شکل از این دارو وجود ندارد.

به‌طورکلی هم قرص و هم تزریق ب کمپلکس تأثیر مثبتی روی بدن دارند. بااین‌حال مدت زیادی طول می‌کشد تا قرص b complex وارد سیستم بدن شود و روی بدن اثر بگذارد. به همین خاطر اگر کمبود شدید ویتامین ب دارید، تزریق نتایج سریع‌تری را به همراه خواهد داشت.

اگرچه قرص b complex در درمان بسیاری از اختلالات موثر است، اما مصرف بیش‌ازحد این قرص می‌تواند سبب بروز عوارض جانبی شود. به‌طورکلی، علائم مسمومیت با ویتامین ب کمپلکس شامل حالت تهوع، مشکلات گوارشی (نظیر یبوست و اسهال)، ریزش مو، بثورات پوستی و آسیب عصبی هستند.

ویتامین ب کمپلکس در دسته مکمل‌های دارویی قرار می‌گیرد و برای افرادی که کمبود ویتامین ب دارند تجویز می‌شود.

همان‌طور که گفتیم اگر از دیابت، مشکلات کبدی و کم‌خونی شدید رنج می‌برید، قبل از مصرف مکمل ب کمپلکس حتماً با پزشک مشورت کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فرزانه هستم، 30 ساله و عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب دکترتو، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره قرص ب کمپلکس

  1. ناشناس گفت:

    سلام موهای سرم یهوی دارن سفید میشن بی کمپلکس چه برندی استفاده کنم خوبه بشن

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      لزوما با ب کمپلکس ممکن است جواب نگیرید
      بهتر است ابتدا علت سفیدی مو بررسی شود

      پوزش به دلیل تاخیر در پاسخگویی

  2. فاطمه گفت:

    سلام خسته نباشید‌.بغل زبونم بریده بریده شده.زیرش چندتا دونه زده و انگار زبونم بعضی جاهاش پوست نداره.تو یک مقاله خوندم مصرف ب کمپلکس راه درمانشه.آیا شما توصیه میکنید؟ممنون میشم راهنمایی کنید چون امکان دکتر رفتن ندارم.با تشکر از مطالب خوبتون.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      این نشانه زبانی به طور معمول به معنای کمبود ویتامین B6 یا نیاسین است و یا به کم خونی یا کمبود آهن اشاره دارد. برای رسیدگی به این مشکل می توان مصرف مکمل ب-کمپلکس یا افزایش دریافت این مواد مغذی از رژیم غذایی با مصرف اسفناج، ماست و میوه های تازه را مد نظر قرار داد.

  3. ناشناس گفت:

    سلام قرص ب کمپلکس وجنیرین فرق می کنه با ب کمپلکس آدم معمولی

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      تفاوت چندانی ندارد فقط میزان b12 متفاوت است

  4. علی گفت:

    ۶۷ سال دارم رزیم غذای دارم میخوام قرص b۱۲بخورم در ضمن قلبم دو فنر ده سال کذاشتم ومشگلی ندارم ‌قرص آسپرین ‌قرص چربی وپلاویکس مصرف میکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بسیار خوب که رعایت می کنید
      برای مصرف این ویتامین مدام تحت نظر پزشک باشید
      با ارزوی سلامتی برای شما دوست عزیز

  5. سما گفت:

    قرص ب کمپلکس رو هر روز باید مصرف کرد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      می‌توانید آن را به همراه غذا یا در مواقع دیگر مصرف کنید. اگر این قرص معده‌تان را اذیت می‌کند، بهتر است آن را با غذا استفاده کنید. حتماً قرص b complex را طبق دستورالعمل پزشک مصرف کنید.

      1. فاطی گفت:

        راستی چاق کنندس
        بعضیام میگن لاغر کننده نفهمیدم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          مصرف قرص ویتامین ب کمپلکس به‌هیچ‌عنوان باعث افزایش وزن ناخواسته نمی‌شود. بلکه در اکثر موارد از مکمل‌ها یا تزریقات این نوع ویتامین، برای کمک به کاهش وزن استفاده می‌شود.
          ولی گاهی مصرف بیش از ان باعث افزایش اشتها می گردد

  6. جواد گفت:

    سلام من ورزشکار هستم قرص بکمپلکسو باید هر روز خورد؟؟ دوره چن وقته

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ازآنجایی‌که این قرص‌ها محلول در آب هستند، می‌توانید آنها را همراه غذا یا بدون غذا و در هر زمانی از روز مصرف کنید. ازآنجایی‌که ویتامین‌های B نقش مهمی در متابولیسم مواد مغذی و تولید انرژی ایفا می‌کنند، اغلب توصیه می‌شود که آن‌ها را صبح مصرف کنید. و روزانه

  7. مهدی گفت:

    ببا سلام من ۱۵ سال دارم پسرم آزمایش دادم ویتامین بدم کم هستش میتونم قرص ب کمپلکس روزی یدونه بخورم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام مهدی عزیز
      بله
      بستگی به این دارد چه ویتامینی کم دارید
      سالم باشید

  8. ناشناس گفت:

    آیا بعد از عمل جراحی باز در شکستگی استخوان مصرف قرص ب‌کمپلکس مفید است یا مضر؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      موردی ندارد ولی دوز این دارو به نظر پزشک است

  9. رامین بازوند تیموری گفت:

    دنداندررد شدید دارم رفتم مراجعه کردم پیش دکتر قرص بی کمپلکس بهم داده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      کمبود ویتامین “ب” باعث دندان درد، التهاب لثه و به طور کلی حساسیت غشای مخاطی در دهان می شود. مکمل‌های “ب کمپلکس” برای جبران کمبود ویتامین های B مناسب هستند.

  10. رهگذر گفت:

    عالی ممنون از زحمتی ک کشیدین