ویتامین B6؛ فواید و تاثیرات آن بر بدن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ویتامین B6 یک ویتامین محلول در آب است که در سلول‌های بدن ساخته نمی‌شود و به‌طور طبیعی در بسیاری از غذاها، میوه‌، سبزی‌ و غلات وجود دارد . این ویتامین برای عملکرد صحیح سلول‌های بدن و مبارزه با بیماری‌ها ضروری است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
ویتامین B6؛ فواید و تاثیرات آن بر بدن

ویتامین B6 که به‌عنوان پیریدوکسین هم شناخته می‌شود، یکی از هشت ویتامین‌ گروه B است که به عملکرد مناسب سیستم ایمنی، حمل‌ونقل اکسیژن در خون، کمک به انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند سروتونین و دوپامین و رشد طبیعی مغز کمک می‌کند. بدن مقدار اضافی ویتامین ب ۶ را ذخیره نمی‌کند و چون محلول در آب است، مقدار اضافی را از طریق ادرار دفع می‌کند. به همین دلیل افراد باید هرروز ویتامین b6 کافی را دریافت کنند. در این مقاله از دکترتو خواص ویتامین ب۶ و مقدار مصرف آن در سنین مختلف را بررسی می‌کنیم که اطلاع از آن‌ها قطعاً برای شما مفید خواهد بود.

ویتامین B6 چیست؟

ویتامین B6 (به انگلیسی Vitamin B6) یک ماده مغذی مهم و کلیدی در بدن انسان، حیوانات و گیاهان است که در بیش از ۱۰۰ واکنش آنزیمی نقش مؤثری دارد. سلول‌های بدن انسان ویتامین ب ۶ را تولید نمی‌کنند و فقط مقداری از ویتامین‌های تولیدشده توسط باکتری‌های روده، جذب می‌شوند، اما این مقدار کافی نیست و به همین دلیل ویتامین موردنیاز باید از مواد غذایی یا مکمل‌ها تأمین شود.

بدن ما هر مقدار از B6 اضافی را در ادرار دفع می‌کند. به همین دلیل بهتر است یک رژیم غذایی متعادل با مقدار کافی گوشت، غلات، سبزی‌ها و آجیل را رعایت کنید. اگر گوشت نمی‌خورید جای نگرانی نیست، B6 در بسیاری از سبزی‌ها وجود دارد.

به نقل از سایت health.clevelandclinic:

بهتر است که ویتامین‌ها را ابتدا از مواد غذایی و سپس از مکمل‌ها دریافت کنید زیرا منبع غذایی طبیعی عوارض جانبی کمتری دارد.

وظایف ویتامین b6 در بدن چیست؟

  • ساخت آنتی‌بادی برای مبارزه با ویروس و عفونت
  • حفظ عملکرد سیستم عصبی بدن
  • کمک به ساخت هموگلوبین برای انتقال اکسیژن در خون
  • نگه‌داشتن قند خون در محدوده طبیعی آن
  • ساخت پروتئین
  • نقش مؤثر در رشد طبیعی مغز
  • درمان کم خونی ژنتیکی
وظایف ویتامین b6 در بدن چیست؟
کمک به ساخت پروتئین از مهم‌ترین وظایف ویتامین b6 در بدن است.

نحوه مصرف قرص ویتامین b6

ویتامین B6 در مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌های B کمپلکس وجود دارد. ویتامین b6 به‌صورت کپسول یا قرص خوراکی (قرص‌های زیرزبانی و جویدنی)، شربت و آمپول در دسترس است. جذب ویتامین ب۶ از مکمل‌ها مانند جذب آن از منابع غذایی است.

این ویتامین را به‌صورت خوراکی با یا بدون غذا، معمولاً یک‌بار در روز می‌توانید مصرف کنید. قبل از مصرف، دستورالعمل‌های روی بسته محصول را به‌دقت بخوانید یا طبق دستور پزشکتان مصرف کنید. اگر در دوران بارداری یا شیردهی قرار دارید، مشاوره دارویی دریافت کنید.

نحوه مصرف ویتامین ب۶ رو بلد نیستی؟

همین الآن مشاوره دارویی بگیر!

مصرف بیش از حد ویتامین B6

اگرچه مقدار زیاد ویتامین ب ۶ در بدن از طریق ادرار دفع می‌شود، اما می‌تواند علائم زیر را هم به دنبال داشته باشد:

فراموشی مصرف قرص پیریدوکسین

زمانی که مصرف قرص پیریدوکسین یا ویتامین ب۶ را فراموش کردید، به‌محض یادآوری یک قرص مصرف کنید. اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، قرص فراموش‌شده را مصرف نکنید.

زمان مصرف ویتامین b6

بهترین زمان مصرف ویتامین‌ها، صبح بعد از بیدار شدن از خواب است. مصرف مکمل ویتامین b انرژی را افزایش می‌دهد، به همین دلیل خوردن آن قبل از خواب باعث بی‌خوابی می‌شود.

بهترین زمان مصرف ویتامین‌ها، صبح بعد از بیدار شدن از خواب است.
بهترین زمان مصرف ویتامین‌ها، صبح بعد از بیدار شدن از خواب است.

نحوه قطع مصرف مکمل پیریدوکسین

شما برای عملکرد صحیح سلول‌های بدنتان لازم دارید تا در رژیم غذایی‌تان حتماً از منابع حاوی ویتامین ب ۶ استفاده کنید. تقریباً هرگز ویتامین B6 بیش‌ازحد از غذا یا نوشیدنی دریافت نمی‌شود؛ اما مصرف بیش‌ازحد مکمل پیریدوکسین برای یک سال یا بیشتر، می‌تواند باعث آسیب شدید عصبی و ازدست‌دادن کنترل حرکات بدن شود. درصورتی‌که به مقدار کافی ویتامین دریافت کرده‌اید، می‌توانید مصرف مکمل پیریدوکسین را متوقف کنید.

مصرف بیش‌ازحد مکمل پیریدوکسین برای یک سال یا بیشتر، می‌تواند باعث آسیب شدید عصبی و ازدست‌دادن کنترل حرکات بدن شود.

دوز مصرف ویتامین B6

در جدول زیر، مقادیر مصرف روزانه ویتامین b6 قرار دارد. منظور از کلمه RDAs، میزان توصیه‌شده رژیم غذایی و ULs نیز سطح بالای مصرف قابل‌تحمل در دوز روزانه است که بعید است عوارض جانبی نامطلوبی ایجاد کند. برای بارداری و شیردهی، مقدار آن به ترتیب ۱.۹ میلی‌گرم و ۲.۰ میلی‌گرم است. بهتر است دوز مصرفی تحت نظر پزشک باشد زیرا ویتامین B6 اضافی می‌تواند باعث مسمومیت شود.

سن  مقدار توصیه‌شده (RDA)  حداکثر میزان مصرف قابل‌تحمل (ULs)
تولد تا ۶ ماهگی۰.۱ میلی‌گرمشیر مادر، شیر خشک و غذا باید تنها منابع ویتامین B6 برای نوزادان باشد.
۷ تا ۱۲ ماه۰.۳ میلی‌گرمامکان‌پذیر نیست
۱-۳ سال۰.۵ میلی‌گرم۳۰ میلی‌گرم
۴-۸ سال۰.۶ میلی‌گرم۴۰ میلی‌گرم
۹-۱۳ سال۱.۰ میلی‌گرم۶۰ میلی‌گرم
۱۴-۱۸ سال۱.۲ میلی‌گرم۸۰ میلی‌گرم
۱۹-۵۰ سال۱.۳ میلی‌گرم۱۰۰ میلی‌گرم
بالای ۵۱ سال۱.۵ میلی کرم۱۰۰ میلی‌گرم
میزان مصرف ویتامین ب ۶

موارد مصرف قرص ویتامین ب۶

پیریدوکسین به دلیل پیشگیری از بیماری‌ها، نقش زیادی در بدن دارد. یکی از مهم‌ترین عملکردهای آن، درمان تهوع ناشی از بارداری (فقط با مشورت پزشک) است. علاوه بر آن، سطح کافی ب ۶ در خون خطر سرطان را کم می‌کند و با کم‌خونی می‌جنگد.

کمبود پریدوکسین با کم‌خونی میکروسیتیک، ناهنجاری‌های الکتروانسفالوگرافی، درماتیت همراه با کیلوز (پوسته‌پوسته شدن روی لب‌ها و ترک در گوشه دهان)، گلوسیت (زبان متورم)، افسردگی و گیجی و ضعف عملکرد ایمنی همراه است.

پریدوکسین یک ویتامین اشتهاآور است.
پریدوکسین یک ویتامین اشتهاآور است.

۱. ویتامین b6 برای کودکان

هر کودکی در رژیم غذایی خود به منابع غذایی حاوی ویتامین B6 و در صورت لزوم با مشورت پزشک به قرص یا شربت مکمل‌ آن نیاز دارد. B6 باعث سلامت عمومی بدن می‌شود و به بهبود علائم آرتریت، افسردگی، حملات آسم و ADHD در کودکان کمک می‌کند.

۲. ویتامین b6 برای خواب

کمبود ویتامین B6 با علائم بی‌خوابی و افسردگی بروز می‌کند. ب ۶ به تولید هورمون‌های سروتونین و ملاتونین کمک می‌کند که هر دو برای خواب راحت، آرام و همچنین خلق‌وخو مهم هستند.

۳. ویتامین b6 برای اشتها

پریدوکسین به‌عنوان یک ادرارآور خفیف عمل می‌کند که از طریق کلیه‌ها ترشح‌شده و به کاهش وزن کمک می‌کند. این ویتامین به بدن کمک می‌کند تا گلیکوژن را در صورت لزوم به گلوکز تبدیل کند و بدون نیاز به مصرف کربوهیدرات بیشتر، انرژی بیشتری تأمین کند. به‌این‌ترتیب تا حدودی اشتهاآور است و با تحریک عملکرد تیروئید باعث متعادل کردن هورمون‌ها می‌شود.

احساس بی‌اشتهایی می‌کنی؟ به دنبال افزایش اشتها هستی؟

از متخصصین کمک بگیر!

۴. ویتامین b6 برای مو

مصرف ویتامین b6 عبور جریان خون اکسیژن‌دار را در فولیکول مو و پوست سر افزایش می‌دهد. این خون پر از اکسیژن به رشد و احیای مو کمک می‌کند و استحکام ریشه مو حفظ می‌شود. در نتیجه ریزش مو کمتر می‌شود.

۵. قرص ویتامین b6 برای چاقی صورت

تمام ویتامین‌های گروه ب (تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، اسید پانتوتنیک، پیریدوکسین، بیوتین، اسیدفولیک و کوبالامین) نقش مهمی در سوخت‌وساز چربی و کربوهیدرات، سلامت پوست و چاقی صورت دارند.

۶. ویتامین ب۶ برای چاقی

ویتامین ب ۶ نقش مهمی در متابولیسم چربی، کربوهیدرات و پروتئین دارد و به شما امکان می‌دهد کالری بسوزانید و سریع‌تر وزن کم کنید. همچنین به بدن شما در استخراج مواد مغذی از غذا کمک می‌کند.

۷. ویتامین ب ۶ برای حالت تهوع

حدود نیمی از افراد در چند ماه اول بارداری حالت تهوع و استفراغ را تجربه می‌کنند. اگرچه این وضعیت به‌طورکلی به‌عنوان «بیماری صبحگاهی» شناخته می‌شود، اما اغلب در طول روز هم ادامه دارد. حالت تهوع در بارداری معمولاً بعد از ۱۲ تا ۲۰ هفته از بین می‌رود، اما علائم آن می‌تواند عملکرد اجتماعی و فیزیکی فرد را مختل کند. گروهی از پزشکان با انجام آزمایش روی گروهی از بانوان، متوجه شدند که مصرف ۳۰ تا ۷۵ میلی‌گرم پیریدوکسین خوراکی در روز باعث کاهش حالت تهوع می‌شود.

۸. ویتامین ب ۶ و لاغری

سطح کافی ویتامین ب ۶ در بدن، باعث کاهش خطرات ابتلا به بیماری قلبی، چاقی و تنگی تنفس می‌شود. ویتامین‌ها متابولیسم بدن را افزایش می‌دهند و با افزایش انرژی، باعث کاهش وزن می‌شوند.

۹. ویتامین b6 برای بدنسازی

خانواده ویتامین B در بدنسازی زنان و مردان و ترمیم عضلات بازیکنان قدرتمندی به‌حساب می‌آیند! بیشتر بدن‌سازان به دلیل افزایش هموگلوبین در گلبول قرمز، اکسیژن‌رسانی بیشتر خون و کمک به تعادل نیترو اکسید (یک ماده شیمیایی مهم که از سخت شدن عروق خونی در عضلات جلوگیری می‌کند و باعث عملکرد بهتر و استقامت بدن می‌شود) از مکمل‌های پیریدوکسین استفاده می‌کنند.

خواص ویتامین B6

ویتامین ب۶ فوایدی زیادی برای عملکرد سلول‌های ما دارد که بعضی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی
  • کاهش خطر سکته قلبی
  • کمک به تسکین سندروم پیش از قاعدگی (PMS)
  • درمان کم‌خونی ژنتیکی
  • جلوگیری از حالت تهوع (مخصوصاً در دوران بارداری)
  • بهبود عملکرد انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز
  • تنظیم مصرف انرژی سلول‌های مغزی – نخاعی
  • جلوگیری از زوال عقل (بیماری آلزایمر)
  • بهبود عملکرد حافظه و یادآوری مطالب
  • تأثیرگذاری در ایجاد خلق‌وخوی بهتر
  • محافظت در برابر آلودگی هوا

۱. خواص ویتامین b6 برای بدن

ویتامین B6 در بیش از ۱۰۰ واکنش آنزیمی بدن نقش دارد. یکی از نقش‌های اصلی آن کمک به سوخت‌وساز پروتئین، چربی و کربوهیدرات برای افزایش انرژی است. تقویت سیستم ایمنی، رشد طبیعی مغز در دوران بارداری و نوزادی و تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی سروتونین و دوپامین، از مهم‌ترین فواید ویتامین b6 برای بدن هستند.

۲. خواص ویتامین b6 برای پوست

ویتامین ب ۶ یک ماده ضروری برای سلامت و رشد سلول‌های پوستی است. یک آنتی‌اکسیدان قوی که لک‌های پوستی را کاهش می‌دهد، چربی اضافی پوست را از بین می‌برد و خاصیت ضد درماتیتی (ضدالتهابی) دارد.

۳. فواید ویتامین B6 برای سلامت چشم

ویتامین ب ۶ در پیشگیری از بیماری‌های چشم، به‌ویژه نوعی ازدست‌دادن بینایی که در افراد مسن به نام دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) اتفاق می‌افتد، نقش دارد. گردش خون را در شبکیه چشم افزایش می‌دهد و به‌ سلامت کلی حفره چشم کمک می‌کند.

ویتامین ب ۶ در پیشگیری از بیماری‌های چشم نقش دارد.
ویتامین ب ۶ در پیشگیری از بیماری‌های چشم نقش دارد.

عوارض جانبی قرص ویتامین b6

اگر ویتامین ب۶ را بیش از مقدار توصیه‌شده مصرف کنید یا کمبود آن در بدن وجود داشته باشد، در هر دو صورت با عوارض جانبی روبه‌رو خواهید شد. شایع‌ترین علائم آن عبارت‌اند از:

  • کم‌خونی میکروسیتیک
  • بیماری پوستی
  • افسردگی
  • سرگیجه و سردرد
  • نوروپاتی در پا و دست
  • آتاکسی (ازدست‌دادن کنترل حرکات بدن)
  • حالت تهوع
  • درد معده
  • مشکلات مغزی و عصبی
  • کاهش ایمنی عمومی بدن

شرایطی که می‌توانند خطر ابتلا به کمبود ویتامین B6 را افزایش دهند:

  • بیماری کلیوی
  • اختلالات روده‌ای خود ایمنی مانند بیماری سلیاک، کولیت اولسراتیو و بیماری کرون
  • اختلالات التهابی خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید
  • اعتیاد به الکل
مشکلات مغزی و عصبی از عوارض جانبی ویتامین ب 6 هستند.
مشکلات مغزی و عصبی از عوارض جانبی ویتامین ب ۶ هستند.

کمبود ویتامین b6

با نقش‌های زیادی که پیریدوکسین در بدن بازی می‌کند، کمبود آن تأثیرات زیادی بر فعالیت‌های بدن می‌گذارد. اگرچه مصرف مکمل کمک‌کننده است، اما بسیاری از کمبودهای ویتامین B6 با سطوح پایین سایر ویتامین‌های B مانند ویتامین B12 مرتبط هستند. پس بهترین راه این است که در برنامه غذایی خود مواد غذایی مختلفی را قرار دهید تا تمام ویتامین‌های ب را پوشش دهد.

علائم و نشانه‌های کمبود ویتامین B6 عبارت‌اند از:

  • بی‌حسی و درد در دست‌ها و پاها
  • نوروپاتی محیطی همراه با گزگز
  • کم‌خونی
  • تشنج
  • افسردگی
  • گیجی
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • درماتیت یا التهاب پوستی
  • التهاب زبان یا گلوسیت
  • التهاب و ترک لب (که به نام کیلوز شناخته می‌شود)
  • در نوزادان، تشنج ممکن است حتی پس از درمان با داروهای ضد تشنج نیز ادامه یابد.
  • کم کاری تیروئید
  • ابتلا به دیابت

ویتامین ب۶ در بارداری

ویتامین B6 برای عملکرد مغز و سیستم عصبی بسیار مهم است و نقش مهمی در رشد کودک شما دارد. مصرف ویتامین B6 نشانه‌ای از آسیب را برای جنین ایجاد نکرده است. دوز توصیه‌شده ویتامین ب ۶ برای تهوع صبحگاهی ۱۰ تا ۲۵ میلی‌گرم، ۳ بار در روز است. قبل از مصرف ویتامین برای تهوع صبحگاهی با متخصص سلامت یا دکتر تغذیه مشورت کنید. در وب‌سایت دکترتو امکان مشاوره تلفنی با دکتر تغذیه نیز وجود دارد. بدون مشورت با پزشک یا ماما دوز بالا در روز مصرف نکنید.

ویتامین ب۶ و فشار خون

ویتامین‌های B، در کاهش فشار خون تأثیر دارند. پزشکان مکمل‌های ویتامین‌ب کمپلکس را مکملی ضروری برای پیشگیری از فشار خون بالا می‌دانند.

موارد احتیاط قرص ویتامین B6

  • افرادی که بیماری کلیوی دارند یا شرایطی دارند که روده کوچک از جذب مواد مغذی غذاها جلوگیری می‌کند (سندرم‌های سوء جذب) بیشتر در معرض کمبود ویتامین ب ۶ هستند.
  • برخی از اختلالات خودایمنی، داروهای صرع و وابستگی به الکل می‌توانند سطح ویتامین B-6 را در بدن کاهش دهند. در این شرایط کم‌خونی، سرگیجه، افسردگی و سیستم ایمنی ضعیف ایجاد خواهد شد.
  • کمبود ویتامین B-6 معمولاً با کمبود سایر ویتامین‌های B مانند اسیدفولیک (ویتامین B-9) و ویتامین B-12 همراه است.
  • افراد با کمبود ویتامین ب ۶ ممکن است برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها هیچ علامت یا نشانه‌ای از کمبود نداشته باشند. بهتر است حداکثر هر ۶ ماه یک‌بار یک آزمایش کلی بگیرید.

افرادی که بیماری کلیوی دارند یا شرایطی دارند که روده کوچک از جذب مواد مغذی غذاها جلوگیری می‌کند (سندرم‌های سوء جذب) بیشتر در معرض کمبود ویتامین ب ۶ هستند.

منع مصرف ویتامین B6

بر اساس بررسی‌های پزشکان، مصرف B6 برای زنان باردار ایمن است، اما همچنان بهتر است از دستورالعمل‌های توصیه‌شده پزشکتان پیروی کنید. مصرف بیش‌ازحد ب ۶ یا هر ویتامین دیگری می‌تواند عواقب ناگواری برای شما یا کودکتان داشته باشد.

منع مصرف ویتامین B6
مصرف B6 برای زنان باردار ایمن است، اما همچنان بهتر است از دستورالعمل‌های توصیه‌شده پزشکتان پیروی کنند.

تداخل دارویی ویتامین ب۶

اگر از هر دارویی استفاده می‌کنید، قبل از مصرف ویتامین B-6 با پزشک خود مشورت کنید. تداخلات دارویی احتمالی عبارت‌اند از:

  • آلترتامین: داروی شیمی‌درمانی
  • باربیتورات‌ها: ضعیف‌کننده سیستم عصبی مرکزی
  • داروهای ضدتشنج: فسفنی توئین (سربیکس، سسکوئینت) یا فنی توئین (دیلانتین، فنی تک)
  • لوودوپا: برای درمان بیماری پارکینسون
  • سیکلوسرین
  • داروهای ضد صرع
  • تئوفیلین

اطلاعات دارویی ویتامین B6

نام تجاریاشکال دارویی ویتامین ب۶عوارض جانبی
ویبیسیکس ۱۰۰ میلی‌گرم/۲ میلی‌لیتر  قرصافسردگی
قرص ب.سیکسشربتسرگیجه و سردرد
قرص سیترامگ ب-۶ سوپرابیونآمپولنوروپاتی در پا و دست
کپسول تورن ریسرچ پیریدوکسال ۵ فسفات  ژلآتاکسی (ازدست‌دادن کنترل حرکات بدن)
Alertonicپمادحالت تهوع
Bonjesta درد معده
sotamine B مشکلات مغزی و عصبی
مشخصات دارویی ویتامین b6

مکانیسم اثر ویتامین ب ۶ در بدن

ویتامین B6 یا پیریدوکسین یک ویتامین محلول در آب است که به‌طورطبیعی در بسیاری از غذاها یافت می‌شود. پیریدوکسال ۵ فسفات (PLP) شکل کو آنزیم فعال و رایج‌ترین اندازه‌گیری سطح B6 خون در بدن است. PLP کو آنزیمی است که به بیش از ۱۰۰ آنزیم برای انجام عملکردهای مختلف ازجمله تجزیه پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها، حفظ سطوح طبیعی هموسیستئین (زیرا سطوح بالا می‌تواند باعث مشکلات قلبی شود) و تقویت سیستم ایمنی و سلامت مغز کمک می‌کند.

قیمت قرص ویتامین b6 ایرانی و خارجی

  • قرص ویتامین ب۶ ایرانی راموفارمین ۱۰۰ عددی: ۵۰ هزار تومان
  • قرص ویتامین b6 خارجی یوروویتال ۶۰ عددی: ۱۰۵ هزار تومان

غذاهای حاوی ویتامین b6

منابع غذایی سرشار از ویتامین B-6 عبارت‌اند از:

  • مرغ، ماهی، جگر گاو و گوشت قرمز
  • سیب‌زمینی و سایر سبزی‌های نشاسته‌ای و میوه‌ها (به غیر از مرکبات)
  • پنیر توفو
  • نخود، موز و غلات

نتیجه‌گیری و مشاوره دارویی دکترتو

ویتامین B6 یک ویتامین مهم و پرکاربرد برای بسیاری از فرآیندها ازجمله کارکرد سیستم عصبی و سوخت‌وساز سلول‌ها است. بدن ما این ویتامین را ذخیره نمی‌کند، به همین دلیل برای جبران آن باید هرروز در رژیم غذایی خود پیریدوکسین دریافت کنیم. در کنار آن مصرف مکمل‌ها به‌صورت قرص یا شربت هم می‌تواند به جلوگیری از عوارض جانبی ناشی از کمبود ویتامین در بدن کمک کند.

اگر در دوران بارداری قرار دارید یا به بیماری‌های خود ایمنی دچار هستید، حتماً درزمینهٔ مصرف مکمل با متخصص تغذیه مشورت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق سایت دکترتو مشاوره تلفنی با دکتر تغذیه برقرار کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

برای درمان یا پیشگیری از کمبود ویتامین ب 6 استفاده می‌شود.

 

روزانه بر اساس دوز مصرفی توصیه‌شده برای سن خودتان، همراه با مشورت پزشک، مصرف کنید.

دور از رطوبت، گرما و نور مستقیم قرار دهید. نکته مهم این است که آن‌ها را در یخچال یا فریزر نگه ندارید؛ زیرا تغییر ناگهانی دما (رفتن از دمای سرد به دمای اتاق و برعکس) باعث تراکم و رطوبت قرص‌ها می‌شود. رطوبت تأثیرات ویتامین ب 6 را در بدن کاهش می‌دهد.

می‌تواند باعث التهاب پوست (درماتیت)، قرمزی و پوسته‌پوسته شدن صورت شود. دست‌ها و پاها ممکن است احساس بی‌حسی و گزگز داشته باشند و افراد گیج یا تحریک‌پذیر شوند.

پیریدوکسین برای رشد طبیعی مغز و حفظ سلامت سیستم عصبی و سیستم ایمنی مهم است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
دانشجوی روانشناسی، محتوانویس و ویراستار مطالب پزشکی هستم. بیشتر از یکساله که به دنیای شگفت‌انگیز تولید محتوا و سئو قدم گذاشتم و خوشحالم در این مسیر با دکترتو همکاری می‌کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ویتامین B6

  1. فریبا گفت:

    سلام.
    یه ده روزی قرص ویتامین ب۱ مصرف کردم روزی یک عدد.
    الان همش آروغ میزنم و حس میکنم یچیزی ته حلقم هستش
    صبح ها بعد از بیدار شدن مشکلی ندارم
    وقتی صبحونه می‌خورم باز این علایمی که گفتم پیدا میشه.
    می‌تونه از مصرف قرص باشه.
    ممنونم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بعید می رسد
      از نظر مشکل رفلاکس باید معاینه شوید

  2. دانیال شریفی گفت:

    سلام پسرم چهارده سالشه همیشه لباش پوسته پوسته وترک خورده هست هر کار میکنم خوب نمیشه باید چیکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمالا نیاز به مکمل ویتامین آ دارند
      از بالم لب ویتامینه استفاده کنید

  3. حمیده قاسمی گفت:

    باسلام پسرم ۸سالشه باسابقه تشنج دوساله درگیرهست شربت لوینتکس مصرف میکنه وروزی دوتا قرص ب۶ ۴۰میلی امروز دوبرابر خورده میخواستم ببینم عوارضش چیه چیکارمیتونم بکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      معمولا مشکلی ایجاد نمی کند
      نگران نباشید

  4. حمیده قاسمی گفت:

    باسلام پسرم ۸سالشه باسابقه تشنج دوساله درگیرهست شربت لوینتکس مصرف میکنه وروزی دوتا قرص ب۶ ۴۰میلی امروز دوبرابر خورده میخواستم ببینم عوارضش چیه چیکارمیتونم بکنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      معمولا مشکلی ایجاد نمی کند
      نگران نباشید

  5. حمید گفت:

    خواستم تشکر کنم از سایت خوب دکتر تو و نویسنده این مطلب که اگه اشتباه نکنم خانم علم بیگی بودن و بسیار مفصل و جامع به موضوع پرداخته بودن

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از شما دوست عزیز

  6. F گفت:

    سلام
    برای لکه های قبل از قائدگی تجویز کردن ، چه موقع باید مصرف کنیم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ۲ قرص در روز همراه غذا مصرف شود

  7. نوروز قربانی گفت:

    سلام خستنه باشین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس
      در خدمتیم

      1. محمدقربانی گفت:

        سلام پوست سرم پوسته میده و ریزش نو هم پیدا کردم چند روزی هست ب۶ میخورم تاثیری داره.ممنون

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بله
          ولی از شامپو کتاکنازول استفاده کنید
          ولی باید درمان اساسی صورت گیرد
          شاید مشکلات هورمونی در این علایم دخیل باشد

  8. عطاالله گفت:

    سلام وعرض ادب وتشکر. من بیست وهشتم آبان امسال برای کمردرد و صدای استخوانهام رفتم پیش فوق تخصص روماتولوژی وایشون گفتن ک دیسک کمروآرتروززانو وکم خونی کم وزنی دچارم.برام ازمایش خون پانسیتوپنی نوشتن وآزمایش هیماتولوژی .جواب ازمایش هیماتولوژی دیدن و تاکید کردن پان سیتوپنی رو انجام بدم. برادرم برگه ازمایش خون نیاورد و گفت بهتره فوق تخصص خون جواب آزمایش هیماتولوژی ببینه و ایشون بهتر تشخیص میدن. بهرحال چاره ای نداشتم بعداز یک ماه یعنی۱۴۰۲/۱۰/۳ رفتیم خدمت دکتررحیم مهدی اوغلی محله..فوق تخصص خون..ایشون درمورد آزمایش خون پان سیتوپنی نظر ندادن یعنی بعدازدیدن جواب ازمایش هیماتولوژی بنده بهم گفتن فعلا قرص ویتامینd6 و امپول b12 و کپسول هیماتینک بمدت یک ماه استفاده کن بعد بیا. اگه کم خونی و کم وزنی و پلاکت های خون مشکلی نداشتی ک چه بهتر اما اگه بهترنشدی نمونه برداری از مغزواستخوان انجام میدیم. منم در مورد برگه ازمایش پان سیتوپنی چیزیی نگفتم چون ایشون فوق تخصص خون هستن. و برادرم گفت لازم نیست بزار ایشون تشخیص بدن چه آزمایشی انجام بدی. ببخشید زیاد توضیح دادم چون یک ماه میشه بخاطره همین موضوع ک چرا برادرم برگه آمایش خون پان سیتوپنی رو عمدا نیاورد. و اینکه چرا خانم دکتر شهرزاد شکوفی ارومیه آزمایش خون پان سیتوپنی رو برای دکتر فوق تخصص خون سفارش کردن؟ الان من گیج شدم نگرانم. ک چیکارباید بکنم؟ لطفا منو ببخشید خیلی نگرانم .لطفا راهنمایی بفرمایید 🙏🏻🙏🏻💜

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نگران نباشید
      دارو ها را بموقع مصرف کنید

      بهترین کار این است ازمایش ها را مجددا تکرار کنید

      عذرخواهی بابت تاخیر در پاسخگویی

  9. علی ازشهرستان سرخس خراسان رضوی گفت:

    با سلام تشکر از لطف شما سپاسگزارم امروزه همه مبارزه اطلاعات بروزدارندواین جایقدردانی داردموفق باشید و زیباترین هدیه خداوند سلامتی است که برایتان پایدار باشد

  10. محمودنصیرنژادازگیلان بندرکیاشهر گفت:

    بسیارعالی سوال—-هرفرد روزانه چند قرص ویتامین-ب-۶ بایدمصرف کند