ویروس کرونا چیست و چگونه منتقل می‌شود؟ (به روز شده)

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ویروس کرونا باعث ایجاد علائمی مانند تب ،خستگی، گلو درد و سرفه‌ی خشک و مشکل در تنفس می‌شود. کرونا ویروس از طریق قطرات بزاق در سرفه و عطسه منتقل می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

ویروس کرونا دکترتو

ویروس کرونا اولین بار در شهر ووهان، استان هوبی، کشور چین دیده شد. مقامات اعلام کردند که ویروس جدید از بازار محصولات دریایی در ووهان سرچشمه گرفته است. این بازار که فروش حیوانات مختلفی در آن رایج بوده اکنون تعطیل شده است. طبق آمارها تا کنون (۲۴ آذر ۱۴۰۰) بیش از ۲۷۲ میلیون نفر در سراسر جهان به این ویروس آلوده شده‌اند. همچنین در زمان نگارش این نوشتار تعداد مرگ و میر به بیش از ۵.۳۳ میلیون نفر رسیده است.

ویروس کرونا در ایران هم گسترش یافته است و موارد مثبت ابتلا به این بیماری در شهرهای مختلف ایران گزارش شده است. رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت چهارشنبه ۳۰ بهمن در اولین خبر مربوط به کرونا در ایران اعلام کرد که جواب آزمایشات اولیه دو بیمار مشکوک به ویروس کرونا در قم مثبت اعلام شده است.

تاکنون ( ۲۴ آذر ۱۴۰۰)، بیش از ۶ میلیون نفر در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از ۱۳۰ هزار نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

تاریخچه‌ی بیماری کرونا ویروس به کجا باز می‌گردد؟

در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ مقامات بهداشت عمومی چین به سازمان بهداشت جهانی (WHO) اطلاع دادند که ویروسی ناشناخته و جدید باعث ایجاد بیماری شبیه پنومونی (ذات الریه) در شهر ووهان شده است. آن‌ها به سرعت تشخیص دادند که این بیماری در اثر کرونا ویروس ایجاد می‌شود و به سرعت در داخل و خارج ووهان پخش شده است. پس از گذشت مدت زمان نه چندان طولانی در تاریخ ۲۷ ژانویه ۲۰۲۰، مقامات کشور چین بروز کرونا ویروس در ۲۸۸۶ نفر را اعلام کردند. ووهان با ۱۱ میلیون نفر جمعیت قطب حمل و نقل مهمی به شمار می‌رود. مسافرانی که از این شهر عبور کرده‌اند ناخواسته عامل بیماری را با خود حمل کردند و به کشورهای دیگر منتقل کردند. در حال حاضر محققین در حال تحقیق در مورد خصوصیات ژنتیکی این ویروس و به دنبال کشف راهکاری برای مقابله با آن هستند. در تاریخ ۲۳ بهمن، سازمان بهداشت جهانی نام COVID-19 را که مخفف کرونا ویروس ۲۰۱۹ است را به عنوان مخففی برای این بیماری برگزید.

ویروس کرونا چه علائمی را ایجاد می‌کند؟

طبق گزارش WHO کرونا ویروس، ویروس جدیدی است که در مراحل اولیه‌ی بیماری باعث ایجاد علائمی مانند تب ،خستگی، گلو درد و سرفه‌ی خشک می‌شود. با پیشرفت بیماری، بیماران در تنفس دچار مشکل شوند. اما این علائم اولیه کرونا، مشابه بسیاری از بیماری‌های تنفسی دیگر است و این موضوع همان چیزیست که کنترل این بیماری را بسیار دشوار می‌کند. معمولا علائم بیماری Coronavirus تا یک هفته پس از ورود ویروس به بدن ظاهر نمی‌شود. زمان آشکار شدن علائم بین سه تا شش روز پس از عفونت است و از خفیف تا شدید متغیر است. اگر اخیرا به ووهان چین سفر کرده‌اید یا ساکن آن‌جا هستید یا با کسی که به آن‌جا سفر داشته است تماس نزدیکی داشته اید و حالا  احساس کسالت دارید در مورد علائم خود به پزشک عفونی اطلاع دهید.

آیا علائم کرونا داری؟

برای تشخیص و درمان همین حالا نوبت بگیر

انواع مختلف ویروس کرونا

کرونا ویروس انواع مختلفی دارد و شامل دسته‌ی بزرگی از ویروس‌هاست که منبع آن‌ها حیواناتی مانند شتر، گربه، مار و خفاش هستند. از ابتدای قرن گذشته، دو نوع ویروس دیگر به انسان سرایت کرده‌اند و باعث مرگ و میر افراد زیادی شده‌اند. از همه گیری‌های اخیر می‌توان شیوع سندرم تنفسی حاد شدید (SARS) در ۲۰۰۲ و شیوع سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) در سال ۲۰۱۲ را نام برد که موجب کشته شدن بیش از ۱۵۰۰ نفر در چین شد.

ویروس کرونا به مرور دچار جهش‌های زیادی شده است. انواع کرونا را بشناسید.

مردی در چین برای مقابله با ویروس کرونا ماسک زده است.

چه تفاوتی بین ویروس کرونا و ویروس آنفلوانزا وجود دارد؟

ویروس کرونا و ویروس آنفولانزا ممکن است علائم مشابهی ایجاد کنند اما از نظر ژنتیکی بسیار متفاوت هستند. از تفاوت های آنفولانزا و کرونا می‌توان به این موارد اشاره کرد که ویروس آنفولانزا خیلی سریع تکثیر می‌شود در نتیجه علائم بیماری طی دو یا سه روز پس از آلودگی ظاهر می‌شوند اما زمان تکثیر ویروس کرونا در بدن خیلی طولانی‌تر است.

ویروس کرونا چگونه منتقل می‌شود؟

همانند سایر ویروس‌ها، این ویروس نیز از طریق قطرات بزاق موجود در سرفه یا عطسه منتقل می‌شود. ویروس کرونا هنگام لمس سطوح آلوده مانند دسته‌ی در نیز می‌تواند پخش شود. اما احتمال انتقال ویروس از سطوح بسیار کم است.

همچنین بیمارستان‌ها یکی از مکان‌هایی هستند که شانس انتقال این بیماری در آن‌ها زیاد است زیرا هنگامی که بیماران با علائم مبهم تنفسی به بیمارستان می‌آیند، ممکن است کارکنان بهداشتی ویروس کرونا را تشخیص ندهند و تدابیر امنیتی و احتیاط‌های خاصی از قبیل پوشیدن ماسک یا دور نگه داشتن آن‌ها از سایر بیماران را انجام دهند.

کرونا ویروس از طریق قطرات بزاق موجود در سرفه یا عطسه منتقل می‌شود. ویروس کرونا هنگام لمس سطوح آلوده بسیار ناچیز است.

چه افرادی بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به کرونا ویروس هستند؟

طبق اطلاعاتی که از چین و سایر کشورها به دست رسیده است، افراد در هر سنی در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. بیش‌تر تلفات ویروس کرونا در افراد مسن وجود داشته است که دارای مشکلات زمینه‌ای پزشکی مانند بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و دیابت هستند.

پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری کرونا چیه؟ از دکتر بپرس

برای کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونای جدید چه کاری می‌توان انجام داد؟

  • از مسافرت به مکان‌های آلوده به کرونا ویروس خودداری کنید و در صورت لزوم، اقدامات احتیاطی بهداشتی را رعایت کنید.
  • بهداشت دست‌ها را به وسیله‌ی شستن دست‌ها با آب و صابون و همچنین بهداشت تنفسی را با گرفتن دستمال جلوی دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه، رعایت کنید.
  • از نزدیک شدن به افرادی که تب دارند یا سرفه می‌کنند خودداری کنید.
  • از هرگونه تماس غیر ضروری با حیوانات زنده در مناطقی که این ویروس شایع شده است خودداری کنید.
  • توصیه می‌شود از مصرف گوشتی که کامل پخته نشده است خودداری کنید.
  • از تماس با افراد آلوده بپرهیزید.
  • از تماس مستقیم با حیوانات خودداری کنید.

در این ویدئو دکتر رضا قانع شیرازی، متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری د رمورد انتقال ویروس کرونا با شما صحبت می‌کند.

آیا درمانی برای ویروس کرونا وجود دارد؟

از آنجا که این بیماری ویروسی است، آنتی بیوتیک‌ها کاربردی در درمان آن ندارند. داروهای ضد ویروسی علیه آنفولانزا نیز موثر نیستند. افراد باید در بیمارستان بستری شوند و درمان‌های حمایتی را دریافت کنند. بهبودی بیماران به قدرت سیستم ایمنی بدن آن‌ها بستگی دارد. بسیاری از کسانی که جان خود را از دست داده‌اند، سیستم ایمنی ضعیفی داشته‌اند.

امروزه برخی داروهای ضدویروسی برای کرونا رایج است. از درمان های کرونا می‌توان به فاویپیراویر،‌ مولنوپیراویر، اکتمرا و رمدسیویر اشاره کرد.

با این حال در یک سال گذشته انواع واکسن در دسترس عموم قرار گرفت. انواع واکسن کرونا با مکانیسم های عمل متفاوت توانسته در برابر کنترل همه‌گیری تا حدودی موفق باشد.

اقدامات کشور چین و سایر کشورها برای مقابله با ویروس کرونا چه بوده است؟

  • مقامات چینی برای جلوگیری از گسترش این بیماری تنفسی پروازها، کشتی‌ها، بزرگراه‌ها و قطارهای خروجی از ووهان و همچنین حمل و نقل عمومی در داخل شهر را تعطیل کرده‌اند.
  • کمیسیون بهداشت ووهان ۲۴ بیمارستان دارای بیش از ۱۰۰۰۰ تخت را جهت معالجه موارد تایید شده و مشکوک تجهیز کرده است.
  • بیمارستان‌های محلی در تلاش برای اسکان افراد نیازمند مراقبت پزشکی هستند.
  • رسانه‌های ایالتی چین گزارش دادند که این کشور قصد دارد طی یک هفته، بیمارستان جدیدی را بسازد که دارای مساحت ۲۵۰۰۰ متر مربع با ظرفیت ۱۰۰۰ تخت است.
  • افراد زیادی جهت کمک در ساخت بیمارستان جدید شهر ووهان داوطلب شده‌اند.
  • چندین مرکز درمانی در استان هوبی در صدد اهدای تجهیزات پزشکی به بیمارستان‌های شهر ووهان هستند.
  • غربالگری‌های بهداشتی پیشرفته‌ای برای مسافرانی که از مبدا ووهان پرواز داشته‌اند در فرودگاه بین المللی سانفرانسیسکو، فرودگاه بین المللی جان اف کندی در نیویورک، فرودگاه بین المللی لس آنجلس، فرودگاه بین المللی شیکاگو و فرودگاه بین المللی هارتسفیلد جکسون آتلانتا، انجام می‌شود.
  • کمیسیون ملی بهداشت در بیانیه‌ای گفت: ایستگاه‌های بازرسی مستقر خواهند شد و مسافران مشکوک به ذات الریه باید بلافاصله به مرکز پزشکی منتقل شوند.
  • جشن‌های سال نو میلادی در چین تعطیل شد.

توضیحات یکی از پزشکان وبسایت دکترتو درباره ویروس کرونا

ما در دکترتو با هدف افزایش آگاهی درباره بیماری کرونا از دکتر رضا قانع شیرازی متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری درخواست کردیم که درباره‌ی ویروس کرونا توضیح کاملی برای مخاطبان بدهند. در زیر می‌توانید صحبت‌های دکتر رضا قانع شیرازی را بشنوید.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ویروس کرونا

  1. رضافرزام گفت:

    باسلام مطلب بسیار ارزنده ای بود

  2. ریخانه گفت:

    با تشکر فراوان، کاش از مراحل پیشرفت بیماری بیشتر توضیح بدید بعضی سایت ها رعب افکنی می‌کنند خدا خیرتون بده وزیادتون کنه

  3. کیومرث اسفندیاری گفت:

    باسلام وتشکر فراوان
    انشالله اطلاع رسانیتون صحیح وبه روز باشه که همه در جریان ان قرار گیرند .
    با احترام خلبان اسفندیاری
    ایران -گلستان -گرگان
    ۸/فوریه/۲۰۲۰
    ۱۹/بهمن/۹۸