شپش تناسلی یا شپش عانه چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

شپش عانه یا شپش تناسلی یکی از بیماری‌هایی است که از راه سکس متنقل می‌شود. این بیماری مانند گذشته چندان شایع نیست زیرا مردم بیشتر به بهداشت جنسی خود اهمیت می‌دهند. این بیماری علائم آزاردهنده‌ای مانند خارش شدید دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
شپش تناسلی یا عانه چیست

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

یکی از بیماری‌هایی که امروزه کمتر با آن مواجه می‌شویم، شپش عانه یا شپش تناسلی است. این بیماری شاید کمی دور از ذهن به نظر برسد و انتظار نداشته‌باشید که این حشرات ریز و کوچک در موهای بدن شما قادر به زندگی باشند، اما این امکان‌پذیر است. از کجا بفهمیم که به بیماری شپش تناسلی مبتلا شده‌ایم؟ این بیماری چگونه از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود؟ آیا شپش تناسلی مسری است؟ برای درمان شپش عانه چه باید بکنیم؟ در صورتیکه این سوالات ذهن شما را درگیر کرده‌است، با ما همراه باشید و این مطلب را تا انتها بخوانید.

برای درمان شپش تناسلی می‌توانید به دکتر پوست و مو مراجعه کنید. همچنین اگر خانم هستید و با فردی که به این بیماری مبتلا است، سکس داشته‌اید، می‌توانید از دکتر زنان هم کمک بگیرید. همچنین برای دریافت مشاوره تلفنی یا آنلاین با دکتر پوست و مو می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید.

شپش عانه یا شپش تناسلی چیست؟

یکی از انواع بیماری های مقاربتی شپش تناسلی است که از طریق تماس نزدیک مانند سکس منتقل می‌شود. این حشرات کوچک درون موهای بدن، به خصوص موهای ناحیه‌ی تناسلی زندگی و ایجاد علائم بیماری می‌کنند. این نوع شپش با شپش سر متفاوت است. شکل این شپش‌ها با شپش‌هایی که در سر زندگی می‌کنند هم تفاوت دارد. این شپش‌ها به شکل خرچنگ هستند. برای همین به آنها شپش‌های خرچنگی گفته می‌شود.

از اصلی‌ترین راه‌های انتقال این بیماری پوستی، سکس است. البته که شپش‌های تناسلی تنها در موهای نواحی تناسلی زندگی نمی‌کنند و ممکن است که در نواحی زیربغل و سایر نقاط بدن که مو دارد هم دیده‌شوند. حیوانات خانگی در انتقال این بیماری نقشی ندارند. اگر این شپش در کودکان دیده‌شود، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی سوءاستفاده‌ی جنسی باشد. به نقل از cdc؛

شپش تناسلی شپش‌های خرچنگ‌مانندی هستند که در موهای نواحی تناسلی و مناطقی مانند زیربغل و سینه زندگی می‌کنند و می‌توانند هر فردی را آلوده کنند.

عکس شپش عانه

در ادامه می‌توانید عکس از شپش عانه یا عکس شپش تناسلی را مشاهده کنید.

عکس شپش تناسلی را می بینید.
شپش تناسلی مانند خرچنگ است.

شپش واژن چیست و چگونه درمان میشود؟

شپش ناحیه تناسلی زن، همان نوعی است که شپش تناسلی نامیده می‌شود. همانطور که می‌دانید، در اطراف واژن بر روی لب‌های بزرگ، مو رشد می‌کند. شپش تناسلی می‌تواند در این موها زندگی کنند. رابطه جنسی از راه‌هایی اصلی انتقال شپش واژن است. افراد آلوده به شپش عانه، در طول رابطه جنسی می‌توانند آن را به فرد دیگر انتقال دهند. برای درمان شپش واژن (شپش ناحیه‌ی تناسلی زن) باید به دکتر زنان مراجعه کنید. رعایت بهداشت فردی در ابتلا به این بیماری می‌تواند موثر باشد.

نشانه های شپش عانه چیست؟

علائم شپش تناسلی، شامل موارد زیر است:

  • در ناحیه‌ی تناسلی خارش زیادی احساس می‌شود. این خارش در شب‌ها افزایش پیدا می‌کند. این بیماری در زنان می‌تواند منجر به خارش واژن شود.
  • دیدن نقطه‌های قرمز و دانه‌هایی که نشان‌دهنده‌ی جای نیش این حشره هستند. این بیماری در صورت آلوده کردن زنان می‌تواند باعث ایجاد انواعی از برجستگی واژن شود.
  • دانه‌های زرد و سفیدی که به موهای بدن شما چسبیده‌اند.
  • احتمال اینکه در لباس زیر شما دانه‌های ریز قرمز یا قهوه‌ای دیده‌شود، زیاد است. این دانه‌ها مدفوع شپش هستند.
  • ممکن است که شوره‌هایی را در موهای ناحیه‌ی تناسلی ببینید و یا حتی خود حشرات را مشاهده کنید.
علائم شپش تناسلی چیست؟
از علائم شپش تناسلی می‌توان به خارش اشاره کرد.

با دیدن شپش تناسلی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در صورتیکه علائم شپش تناسلی را در خود مشاهده کردید، برای درمان آن باید به دکتر پوست و مو مراجعه کنید. البته نکات زیر را به خاطر داشته‌باشید:

  • اگر شپش تناسلی را در خانم‌ها دیده‌شود، می‌توانید برای درمان آنها به دکتر زنان و یا دکتر مامایی هم مراجعه کنید. در صورت لزوم دکتر مامایی یا دکتر زنان شما را به دکتر پوست و مو ارجاع می‌دهد.
  • در صورتیکه شپش تناسلی در کودک مشاهده شود، باید با اورژانس اجتماعی تماس بگیرید؛ چون احتمال سوءاستفاده جنسی از کودک وجود دارد (شماره‌ی اورژانس اجتماعی ۱۲۳ است.)
  • در صورتیکه مرد باشید و به این علائم دچار شوید، برای درمان آنها می‌توانید به دکتر اورولوژیست هم مراجعه کنید. دکتر اورولوژی در صورت لزوم شما را به دکتر پوست و مو ارجاع می‌دهد.

برای استفاده از مشاوره تلفنی هر یک از دکترهای فوق می‌توانید از لینک‌های تماس تلفنی زیر استفاده کنید:

شپش تناسلی گرفتی و خارش شدید داری؟

از دکتر متخصص کمک بگیر!

عامل شپش عانه یا علت شپش تناسلی چیست؟

بیماری مقاربتی شپش تناسلی به علت نوعی حشره به نام شپش ایجاد می‌شود. این حشره لابه‌لای موهای شما زندگی می‌کند و از خون شما تغذیه می‌کند. شپش عانه از راه‌های زیر می‌تواند به افراد دیگر منتقل شود:

  • یکی از اصلی‌ترین راه‌های انتقال این بیماری سکس و رابطه‌ی جنسی است.
  • این بیماری می‌تواند از طریق پوشیدن لباس‌های زیر و لباس‌های شخصی فرد هم به اشخاص دیگر منتقل شود.
  • از دیگر مواردی که می‌تواند این بیماری را به افراد دیگر منتقل کند استفاده از حوله مشترک است.
  • این بیماری از طریق نشستن بر روی توالت فرنگی منتقل نمی‌شود. این یک باور غلط است که در ذهن عموم شکل گرفته‌است.

شپش عانه می‌تواند از طریق رابطه جنسی، استفاده از لباس زیر یا لباس و حوله مشترک منتقل شود. این حشره از طریق توالت فرنگی نمی‌تواند منتقل شود.

عوامل خطر ابتلا به شپش عانه چیست؟

از عواملی که می‌تواند در ابتلا به این بیماری موثر باشد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کسانی که بهداشت فردی خود را رعایت نمی‌کنند، شانس ابتلا به این بیماری را دارند.
  • زندگی با کسانی که به شپش تناسلی مبتلا هستند.
  • سکس داشتن با کسی که بهداشت فردی خود را رعایت نمی‌کند و به شپش تناسلی مبتلا است.
  • زندگی در مناطقی که این نوع حشره شایع است.
  • افرادی که موهای ناحیه‌ی تناسلی خود را بلند نگه می‌دارند و معمولا در کمپ و در سفر هستند. همچنین از محیط‌های خواب عمومی زیاد استفاده می‌کنند.
  • اگر به کسی تجاوز شود، در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارد.
  • افرادی که به دیگر بیماری‌های مقاربتی مبتلا هستند.

ابتلا به دیگر بیماری‌های مقاربتی، بهداشت فردی ضعیف، استفاده از محیط‌های خواب یا فضاهای بهداشتی عمومی، موهای بلند ناحیه تناسلی، تجاوز و زندگی یا سکس با افراد مبتلا به این شپش، شانس ابتلا را افزایش می‌دهد.

تشخیص شپش عانه چگونه انجام می شود؟

برای تشخیص این مشکل می‌توانید راهکارهای زیر را در نظر داشته‌باشید:

  • اول به دنبال شپش‌ها باشید. شپش‌های عانه از شپش‌های مو بزرگ‌تر هستند و می‌توانید آنها را با چشم غیر مسلح هم ببینید. معمولا این حشرات تعداد کمی دارند و آرام می‌خزند. برای پیدا کردن آنها همچنین می‌توانید از لنز و یا ذره‌بین هم استفاده کنید.
  • اگر نتوانستید شپش‌ها را پیدا کنید، می‌توانید به دنبال شفیره‌های آنها باشید. احتمال دیدن این شفیره‌ها بیشتر است. برای دیدن آنها باید به دنبال دانه‌های سفید یا زردی باشید که به موهای ناحیه‌ی تناسلی چسبیده‌اند.
  • در صورتیکه دانه‌های سفید در موهای ناحیه‌ی تناسلی شما پیدا شود، برای سایر بیماری‌های مقاربتی هم باید معاینه شوید و بررسی‌های لازم در شما انجام گیرد.
  • اگر نتوانید شپش‌ها را ببینید، باید به دکتر پوست و مو مراجعه کنید.
برای تشخیص شپش تناسلی چه کنیم؟
اگر شپش تناسلی را ندیدید، می‌توانید از دکتر کمک بگیرید.

درمان شپش عانه چگونه انجام می شود؟

درمان شپش ناحیه تناسلی، شامل روش‌های زیر است و محصولات زیر می‌توانند موثر باشند:

  • استفاده از لوسیون حاوی پرمترین: یکی از محصولاتی که می‌تواند در از بین بردن این حشره موثر باشد، استفاده از لوسیون حاوی پرمترین ۱٪ است که شپش‌ها را از بین می‌برد.
  • موس حاوی پیرترین و پیپرونیل بوتکسید: این موس می‌تواند شپش‌ها و حشراتی که از تخم بیرون آمده‌اند را از بین ببرد. استفاده از این ماده نیز موضعی است. این محصول و لوسیون پرمترین هر دو از انواع بدون نیاز به نسخه هستند.
  • شامپوی لیندان یا همان lindane: یکی از محصولات نیازمند نسخه‌ی پزشک است. این شامپو شپش‌ها و شفیره‌ها را از بین می‌برد. هر چند که این شامپو بسیار موثر است اما به عنوان خط اول درمان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. زیرا سمی است و می‌تواند بسیار آسیب‌رساننده باشد. این شامپو تنها برای کسانی کاربرد دارد که هیچ یک از روش‌های درمانی دیگر بر روی آنها جواب نداده‌است. از این روش برای درمان کودکان، زنان باردار و کسانی که به تشنج دچار می‌شوند توصیه نمی‌شود.
  • لوسیون malathion ۰.۵٪: لوسیون مالاتیون برای از بین بردن شپش‌ها و شفیره‌ی آنها کاربرد دارد اما توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید نشده‌است.
  • ایورمکتین (استرومکتول): این دارو خوراکی است و به صورت قرص در داروخانه‌ها موجود است. درمان با دارو ایورمکتین ۱۰ روزه است و ممکن است که بعد از این ۱۰ روز دوز دارو تغییر کند.

لوسیون‌های حاوی پرمترین، محصولات حاوی پیرترین و پیپرونیل بوتکسید، لوسیون مالاتیون، داروی ایورمکتین و شامپوی لیندان از جمله بهترین راه‌های تجویزی و غیرتجویزی برای درمان شپش عانه است.

درمان خانگی شپش تناسلی چیست؟

درمان خانگی شپش عانه، معمولا برای شپش تناسلی خفیف کاربرد دارد. اگر درمان خانگی جوابگو نباشد، برای درمان باید به دکتر پوست و مو مراجعه کنید. در غیر اینصورت، این شپش همچنان از پوست شما تغذیه می‌کند و مشکلات جدی‌تر برای شما ایجاد می‌کند. در ادامه چند راهکار خانگی موثر و چند مورد که اثری ندارند را معرفی کرده‌ایم:

  • می‌توانید شپش‌ها را با موچین از جایی که می‌بینید جدا کنید.
  • ناحیه‌ی آلوده را بشویید. با حوله خشک کنید.
  • می‌توانید با شانه‌های دندانه ریز شپش‌ها و شفیره‌ها را جدا کنید.
  • از خاراندن ناحیه‌های آسیب‌دیده پرهیز کنید.
  • باید از روش‌های درمانی در کنار روش‌های خانگی کمک بگیرید. حمام داغ و تراشیدن موها به تنهای به از بین بردن این شپش کمک نمی‌کند. باید از لوسیون‌ها و شامپوهای مخصوص استفاده کنید و درمان معمولا تا ۲ هفته طول می‌کشد.
درمان و پیشگیری از شپش تناسلی چگونه است؟
با شستشوی لباس‌های آلوده می‌توانید از شپش تناسلی جلوگیری کنید.

درمان سنتی شپش تناسلی چگونه است؟

روش‌های سنتی برای درمان شپش عانه همان روش‌های خانگی هستند که در بالا آنها را بررسی کردیم. به خاطر داشته‌باشید که تنها در صورتی می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید که دکتر برای شما درمان در نظر گرفته‌باشد.

تیم درمان شپش ناحیه تناسلی متشکل از چه دکترهایی است؟

برای درمان شپش تناسلی می‌توانید به دکتر پوست و مو مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از دکتر زنان یا دکتر اورولوژیست هم کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره تلفنی می‌توانید از لینک‌های زیر کمک بگیرید:

با لیزر موهای زائد، از شر شپش تناسلی خلاص شو!

عوارض شپش عانه چیست؟

شپش‌های تناسلی معمولا به سادگی و با استفاده از ژل‌ها و کرم‌های ضد شپش از بین می‌روند. اگر این شپش‌ها از بین نروند، ممکن است که عوارض و مشکلات زیر را ایجاد کنند:

  • تغییر رنگ پوست: در مناطقی که شپش‌های تناسلی خون می‌خورند و تغذیه می‌کنند، معمولا رنگ پوست به آبی تیره تغییر پیدا می‌کند.
  • عفونت‌های ثانویه: اگر جای گاز و گزش این حشرات خارش داشته‌باشد، معمولا با خاراندن، پوست شما زخم می‌شود و همین مسئله باعث مستعد شدن پوست برای عفونت‌های دیگر می‌شود.

چگونه می توان از شپش تناسلی جلوگیری کرد؟

این بیماری بیشتر از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود، اما در موارد نادر ممکن است که توسط وسایل و لباس‌های شخصی فرد هم منتقل شود. در ادامه روش‌هایی که به شما کمک می‌کند که از این عفونت جلوگیری کنید، آورده‌شده‌اند:

  • از برقراری تماس جنسی با افراد مشکوک پرهیز کنید.
  • نباید تا زمان بهبودی کامل با افراد مبتلا به این بیماری سکس داشته‌باشید.
  • وسایل و لباس‌های کسانی که به شپش تناسلی مبتلا هستند، باید با ماشین لباسشویی و با آب داغ شسته‌شوند. وسایلی که قابل شستشو نیستند هم باید در کیسه‌های پلاستیکی بسته شوند و به مدت دو هفته کنار گذاشته شوند.
  • از لباس‌ها و پوشش‌ها و حوله‌ی کسی که به این بیماری مبتلا است، استفاده نکنید و لباس‌ها و وسایل شخصی خود را در اختیار آنها قرار ندهید.
  • از اسپری‌ها و فوم‌هایی که ضد شپش هستند در هوا استفاده نکنید. برای این مسئله وجود این موارد لزومی ندارد.
شپش تناسلی چه شکلی است؟
می‌توانید شپش تناسلی را در ناحیه پوبیک یا عانه مشاهده کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

بیماری شپش تناسلی و یا شپش عانه یکی از بیماری‌های مقاربتی است که می‌تواند علائمی مانند خارش، سوزش، دانه‌های قرمز پوستی و لکه‌های آبی بر روی پوست ایجاد کند. این بیماری از طریق سکس از فرد آلوده به دیگران منتقل می‌شود. شپش تناسلی همچنین می‌تواند از وسایل آلوده هم انتقال پیدا کند. بنابراین رعایت نکات بهداشتی در سلامت افراد و پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر است. برای درمان شپش تناسلی می‌توانید به دکتر پوست و مو مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از دکتر زنان یا دکتر اورولوژیست هم کمک بگیرید.

توجه داشته باشید که روش‌های درمان خانگی بهتر است که در کنار روش‌های درمانی دارویی مورد استفاده قرار گیرند. خط اول درمان این بیماری نیازی به نسخه ندارد. اگر روش‌های بدون نیاز به نسخه جواب ندهند، از روش‌های تجویزی استفاده می‌شود.

دکترتو مراقبت سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

ایورمکتین (استرومکتول)، لوسیون malathion ۰.۵٪، شامپوی لیندان یا همان lindane، موس حاوی پیرترین و پیپرونیل بوتکسید و لوسیون حاوی پرمترین از جمله داروهای موثر برای درمان این بیماری پوستی هستند.

باید از سکس کردن با کسانی که به این بیماری مبتلا هستند، پرهیز کنید تا دوره‌ی درمانی آنها به طور کامل برطرف شود. همچنین لباس‌ها و وسایل فرد آلوده را با آب گرم بشویید و با حرارت بالا خشک کنید. لباس‌ها و وسایلی که قابل شستشو نیستند را در بگ یا کیسه بگذارید و برای ۲ هفته بسته بندی کنید تا به طور کامل پاکسازی شوند.

این حشره در واژن دیده نمی‌شود بلکه در ناحیه‌ی تناسلی و در بخش بیرونی آن بر روی پوست دیده‌می‌شود. با دیدن علائم شپش تناسلی در نواحی شرمگاهی بلافاصله به دکتر مراجعه کنید. در صورت مشاهده این شپش‌ها همچنین باید برای بیماری‌های مقاربتی دیگر هم بررسی شوید؛ چون راه انتقال آنها یکی است.

امتیاز شما به مقاله:
(4.6از5)
دسته بندی:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره شپش تناسلی

  1. هدیه گفت:

    سلام وقت بخیر
    میخواستم از اطلاعاتتون استفاده کنم و به ذکر منبع نیاز دارم…
    میشه لطفا منبع علمیتون رو که این مطالب درش باشه رو هم بگید؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام هدیه عزیز
      حتمن بررسی خواهد شد