شکستگی آلت تناسلی، مشکلی که باید آن را جدی گرفت!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

شکستگی آلت مردانه اتفاقی است که در‌صورت عدم درمان به‌موقع، زندگی را به کام شما تلخ می‌کند. آشنایی با علائم و راه‌های درمان آلت شکسته

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 12 دقیقه
penis-fracture

شاید تصور کنید شکستگی آلت تناسلی در مردان به دلیل وجود هیچ‌گونه استخوانی در این ناحیه امکان‌پذیر نیست، اما دست نگه دارید! تمام تصورات قدیمی و باورهای غلط را کنار بگذارید. وقت آن رسیده بیشتر با این مشکل اضطراری مردانه آشنا شویم.

آیا شکستگی آلت و کجی آلت یکسان است؟ اگر آلتم شکست چه‌کار کنم؟ آیا انحنای آلت به سمت بالا، پایین، چپ و راست عادی است؟ آیا شکستن قولنج آلت باعث شکستگی آن می‌شود؟ عدم رسیدگی به درمان شکستگی آلت تناسلی چه عوارضی به دنبال دارد؟

این‌ها و بسیاری سؤالات مشابه، همگی از جمله مشکلاتی است که مردان جوان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. جالب است بدانید شکستگی آلت تناسلی حتی با ضربه به این ناحیه یا سکس و رابطه جنسی خشن و پوزیشن‌های نامناسب هم اتفاق می‌افتد. اگر در این زمینه اطلاعاتی نداشته باشید، ممکن است عوارض و علائم شکستگی را تشخیص نداده و بعدها به مشکلاتی مانند سردمزاجی یا اختلال نعوظ و بدشکلی آلت تناسلی دچار شوید. اما راه چاره چیست؟

شکستگی آلت مردانه اتفاقی است که می‌تواند زندگی شما را جدا تحت تاثیر قرار دهد. در این مطلب سعی کردیم شما را به جنبه‌های مختلف آن از علت تا درمان آشنا کنیم. اگر این مشکل برای شما پیش آمده است در کمتر از ۸ ساعت حتما به متخصص اورولوژی یا بیمارستان مراجعه کنید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص اورولوژی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

شکستگی آلت مردانه چیست؟

شکستگی آلت تناسلی مردانه (به انگلیسی: penile fracture) بسیار نادر است. شما هرگز نمی‌دانید چه زمانی این اتفاق برایتان می‌افتد. در مورد شکستگی آلت مردانه باید بگوییم که این نوع شکستگی با شکستگی استخوان‌ها متفاوت است؛ بنابراین کارهایی مانند گچ گرفتن یا شکسته‌بندی آلت نمی‌تواند آن را درمان کند.

شکستگی آلت تناسلی مردانه در دو قسمت از آلت مرد رخ می‌دهد که وظیفه نعوظ را بر عهده دارند:

  • ناحیه جسم غاری یا تنه کاورنوسا (corpora cavernosa)
  • غلاف آلت تناسلی (penile sheath)

اگر مرد در حالت عادی قرار داشته باشد، آلت مردانه نرم و منعطف است و دچار شکستگی نمی‌شود. اما اگر در حالت نعوظ یا ارکشن (Erection) باشد، آلت سخت و محکم می‌شود. هرگونه حرکت ناگهانی و ضربه محکم در این حالت می‌تواند باعث پارگی غشا و به‌اصطلاح شکستگی آلت تناسلی شود.

شکستگی آلت تناسلی می‌تواند عوارض و آسیب‌های جبران‌ناپذیری داشته باشد. اما هر چیز راه درمانی دارد. برای آشنایی بیشتر با این مشکل بهتر است با ما در ادامه مطلب همراه شوید تا این مسئله را زیر ذره‌بین دکترتو بررسی کرده و سپس بهترین راه‌های درمان را به شما معرفی کنیم.

برای دریافت مشاوره از متخصص اورولوژی می‌توانید لیستی از بهترین متخصصین اورولوژی را در سایت دکترتو ببینید. علاوه بر این با استفاده از سامانه نوبت‌دهی غیرحضوری دکترتو می‌توانید در کمتر از یک دقیقه از بهترین متخصص اورولوژی نوبت بگیرید.

توجه: شکستگی آلت یک مشکل اورژانسی است که باید سریعاً به آن رسیدگی کرد. زمانی که علائم را بشناسید، به‌راحتی شرایط خود را تشخیص داده و سپس برای درمان سریعاً اقدام کنید. برای درمان این مشکل به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

penis-fracture
حرکت ناگهانی و ضربه محکم در حالت نعوظ می‌تواند باعث پارگی غشا و به‌اصطلاح شکستگی آلت تناسلی شود.

آلت چطور دچار شکستگی می‌شود؟

غشاء یا «اسفنج‌های داخلی آلت تناسلی» در پوسته‌ای به نام تونیکا آلبوژینه Tunica Albuginea قرار دارد. این پوسته مسئول نگه‌داشتن خون در آلت است. زمانی که در حالت نعوظ بر اثر ضربه یا عوامل دیگر به آلت فشار وارد شود، این غشاء دچار پارگی می‌شود. پارگی یا شکستگی آلت تناسلی همراه با صدایی مانند «تق» بوده که اولین نشانه شکستگی است.

زمانی که آلت مردانه در حالت نعوظ و برانگیختگی باشد، بسیار سفت و محکم می‌شود. جریان خون در آن زیاد شده و با یک ضربه ناگهانی یا خم شدن می‌تواند دچار پارگی و خونریزی داخلی شود. در صورت عدم رسیدگی به‌موقع به این مشکل، علاوه بر عوارض گفته شده، احتمالاً دچار «کبودی بادمجانی» هم خواهید شد. در قسمت علائم شکستگی آلت مردانه، به این مورد بیشتر می‌پردازیم.

پس از پارگی غشاء، آلت سریعاً حالت سفتی و سختی خود را از دست می‌دهد. پس از آن شل شده و دچار ورم خواهد شد. هرچند استخوانی در آلت مرد وجود ندارد، اما به همین پارگی، شکستگی آلت مردانه گفته می‌شود.

توجه: در صورت عدم رسیدگی به‌موقع خونریزی داخلی می‌تواند تمام بدن فرد را درگیر کند. در صورتی شکستن آلت سریعاً به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

دچار شکستگی آلت تناسلی شدی و نمی‌دونی چیکار کنی؟

همین الان مشاوره بگیر

انواع شکستگی آلت تناسلی مردانه

شکستگی آلت مردانه، بسته به محل و شدت پارگی انواع مختلفی دارد. پارگی و آسیب می‌تواند در وسط، ابتدا یا انتهای آلت، سمت چپ یا راست بدن اتفاق بیفتد.

از نظر شدت و میزان آسیب نیز، شکستن آلت تناسلی می‌تواند از انواع جزئی تا شدید را شامل شود. در انواع خفیف‌تر ممکن است حتی فرد متوجه شکستگی نشده باشد و پس از مدتی علائم بروز کند. اما در نوع شدید، احتمال دارد هم‌زمان با آسیب به آلت، مجاری ادراری هم دچار مشکل شوند.


کجی آلت مردانه

کجی آلت اکتسابی که بعد از تولد به وجود می‌آید می‌تواند چند دلیل داشته باشد:

۱. بیماری پیرونی:

این بیماری در اثر التهاب و زخم در انتهای آلت مرد به وجود می‌آید. این زخم‌ها می‌توانند بر اثر رابطه جنسی خشن یا ضربه به آلت به وجود بیاید. از نشانه‌های اصلی این مشکل می‌توان به تشکیل توده دردناک یا سفتی غیرعادی در نقاط خاصی از آلت مرد اشاره کرد. در مورد بیماری پیرونی باید اشاره داشت که این بیماری بیشتر ارثی است و مردان بین ۴۵ تا ۶۰ سال را بیشتر درگیر خود می‌کند.

انحنای آلت تناسلی می‌تواند مانع از دخول شود و سردمزاجی بین زوجین و مشکلات جنسی بسیاری را به همراه دارد.

توجه: بیماری پیرونی و وجود بافت زخم در آلت می‌تواند مانع از بزرگ شدن طبیعی آن هنگام نعوظ و تحریک شود. بیماری پیرونی همچنین کوتاهی آلت یا خم شدن آن را به دنبال دارد.


۲. شکستگی آلت تناسلی:

آسیب و پارگی غشاء محافظ آلت به‌خصوص با ضربه به آن یا در حین رابطه جنسی، در صورت عدم درمان می‌تواند باعث کج آلتی و انحنای آلت تناسلی مردانه شود.


۳. بیماری هیپوسپادیاس:

اگر خمیدگی و انحنا در نوک آلت تناسلی باشد، فرد به بیماری هیپوسپادیاس مبتلاست. در چنین حالتی با کوتاه بودن مجاری ادراری، آلت مردانه پهن می‌شود. راه درمان این نوع خمیدگی و کج شدن آلت مرد، جراحی است. طی جراحی بافت مشکل‌دار برداشته شده و مجاری ادراری آزاد می‌شوند.

آیا کج شدن آلت تناسلی و شکستگی آن یکی است؟

خیر! شکستگی می‌تواند یک دلیل اکتسابی برای کج شدن و انحنای آلت مردانه باشد. در واقع دو نوع کجی آلت تناسلی به سمت بالا، پایین، چپ یا راست داریم:

  1. کج آلتی مادرزادی
  2. کج آلتی اکتسابی.

در کج آلتی مادرزادی فرد با این مشکل به دنیا آمده و بعدها پس از رسیدن به بلوغ می‌تواند نسبت به درمان اقدام کند. البته در برخی موارد جراحی‌هایی برای درمان کج آلتی در کودکان هم وجود دارد.

کجی-آلت-مرد
تشکیل پلاک فیبروزی در اثر شکستگی آلت مردانه می‌تواند باعث کجی آلت شود.

علائم شکستن آلت مردان

شکستگی آلت مردانه بسیار دردناک است و معمولاً در دو سوم قسمت پایینی آلت اتفاق می‌افتد. علاوه بر احساس درد، ازدست‌دادن ناگهانی نعوظ و کبودی از علائم شکستن آلت است. این شکستگی بسته به‌شدت آن می‌تواند علائم دیگری هم داشته باشد. این علائم عبارتند از:

  • صدای غیرطبیعی آلت هنگام ضربه یا رابطه جنسی
  • ازدست‌دادن ناگهانی نعوظ
  • انحنا یا کج آلتی در نعوظ
  • درد شدید در ناحیه اطراف آلت تناسلی
  • خون‌مردگی و کبودی در بالای ناحیه آسیب‌دیده
  • کج شدن یا خمیدگی آلت تناسلی
  • خونریزی از آلت تناسلی
  • سختی در ادرار یا عدم امکان ادرار
  • ادرار خونی
  • سوختگی در ناحیه تناسلی
  • خونریزی از آلت
  • درد هم‌زمان در آلت تناسلی پس از شنیدن صدای تق (صدایی شبیه شکستن قولنج)
  • پیچش در آلت تناسلی
  • هماتوم یا غدد زیرپوستی و برآمدگی‌های سفت و قابل‌لمس
  • ورم آلت تناسلی
  • تغییر شکل بادمجانی یا eggplant deformity: به دلیل خونریزی داخلی و عدم خروج خون، آلت مرد متورم می‌شود. در این حالت آلت شکلی شبیه به حرف S گرفته و بسیار کبود و بنفش رنگ می‌شود. این عارضه می‌تواند با کجی آلت به سمت راست یا چپ همراه باشد.
  • تورم در بیضه، ناحیه سوپراپوبیک و میاندوراه
  • سوزش ادرار
  • هماچوری.

توجه: درصورتی‌که شکستگی آلت تناسلی مردانه با علائمی مانند صدای تق یا ازدست‌دادن نعوظ همراه نباشد، نوع دیگری از آسیب‌های آلت مردانه است. برای تشخیص بهتر به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

چه زمانی علائم شکستن آلت بروز می‌کند؟

بسته به میزان و شدت آسیب ممکن است شکستگی آلت چند ساعت یا چند روز بعد اثرات خود را نشان دهد. در آسیب‌های شدیدتر باگذشت چند دقیقه از حادثه، آلت حالت نعوظ خود را از دست می‌دهد. به دنبال آن خون‌مردگی و تورم (به دلیل تخلیه خون اسفنج‌های زیر پوست آلت) ایجاد خواهد شد. این ورم‌ها در ناحیه بیضه هم دیده می‌شوند. گاهی خون‌مردگی، درد و کبودی می‌تواند تا شکم، قفسه سینه و گردن را هم درگیر کند.

بهترین درمان ناباروری در مردان چیست؟

چرا آلت مرد می‌شکند؟

امروزه مردان جوان بسیار نسبت به سلامت دستگاه تناسلی خود حساس هستند. این مورد نوعی اعتماد به نفس و قدرت به آن‌ها می‌دهد. حال اگر این مورد به هر دلیلی دچار مشکل شود، تاثیرات بسیار زیادی بر روحیه آن‌ها خواهد داشت. اما پیشگیری همواره بهتر از درمان است. با شناختن دلایلی که باعث شکستگی آلت تناسلی می‌شوند، می‌توانید تا حد زیادی مانع از بروز این مشکل شوید:

  • خم شدن ناگهانی آلت در هنگام نعوظ به پهلو
  • رابطه جنسی خشن با پوزیشن‌های نامناسب
  • فعالیت‌های آکروباتیک و ورزش‌های سنگین مانند پارکور، اسکیت برد و ژیمناستیک و غیره
  • خود ارضایی پرفشار
  • شکستن قولنج آلت مردانه در حالت نعوظ (تقاندن)
  • شلیک گلوله یا ضربه محکم به آلت مرد
  • آسیب‌های خودی به آلت (خودآزاری، تنفر از نعوظ یا مشکلات روحی روانی)
  • گزش توسط حیوانات
  • بیماری‌های زمینه‌ای و ازبین‌رفتن بافت پوست آلت مرد (مانند بیماری قانقاریای فورنیه)
  • عفونت‌هایی مانند گانگرن یا عفونت مجاری ادراری
  • خم شدن ناگهانی آلت در حین رابطه جنسی

تمامی این موارد زمانی باعث شکستن آلت می‌شوند که مرد در حال ارکشن یا نعوظ باشد. با هرگونه ضربه یا فشار ناگهانی در این حالت، غشای مهبلی آلت مردانه دچار پارگی یا زخم می‌شود.

از میان موارد گفته شده، بهتر است بدانید که پوزیشن‌های پرخطر و تقاندن و ضربه به آلت در حال نعوظ، شایع‌ترین عوامل هستند که باعث شکستگی آلت تناسلی می‌شوند.


شکستن آلت مرد را با بیماری‌های دیگر دستگاه تناسلی اشتباه نگیرید!

شاید تصور کنید علائم فوق می‌تواند نشانه سایر بیماری‌های مردانه باشد. بله! درست است. شکستگی آلت تناسلی با علائم مشابهی با بیماری‌هایی مانند «پارگی وریدی»، «پارگی سرخرگ‌های آلت تناسلی» و «پارگی رباط معلق» دارد. به همین دلیل هرگز خودسرانه اقدام به درمان‌های خانگی نکنید. اولین و بهترین راه، مراجعه به متخصص اورولوژی است.

شکستگی-آلت-مرد
شکستگی آلت مرد در صورت عدم درمان می‌تواند تاثیرات منفی فیزیکی و روانی زیادی در زندگی فرد داشته باشد.

عوارض عدم توجه به درمان شکستگی آلت تناسلی

درصورتی‌که به شکستگی آلت توجه نکنید یا از درمان‌های غیرپزشکی و سنتی استفاده کنید، باید منتظر عوارض جانبی آن هم باشید. درمان شکستگی آلت تناسلی نه با گچ گرفتن درست می‌شود نه با شکسته‌بندی یا جاانداختن آن. اگر پس از گذشتن مرحله حاد دیگر به اورژانس مراجعه نکنید، بافت آسیب‌دیده ترمیم نخواهد شد، بنابراین باید خطر بروز عوارض زیر را هم به جان بخرید:

  • بدشکلی آلت تناسلی
  • ازدست‌دادن اعتمادبه‌نفس
  • سردمزاجی
  • ناتوانایی در نعوظ (به دلیل آسیب و عدم درمان بافت تخریب شده، خون نمی‌تواند آلت را سفت کند و از همان محل آسیب‌دیده خارج می‌شود.)
  • کج آلتی در هنگام نعوظ و بیماری‌های مربوط به آن (پیرونی و غیره)
  • انزال دردناک
  • عفونت مجاری ادراری
  • ناباروری
  • ناتوانی جنسی
  • افسردگی و مشکلات روانی
  • اعتیاد
  • طلاق.

عوارض عدم درمان این مشکل به همین موارد ختم نمی‌شود. قطعاً با ادامه این مسئله درگیر مشکلات دیگری خواهید شد. درمان نکردن این مسئله باعث مشکلات جدی در آینده خواهد شد؛ ازاین‌رو در صورت شکستن آلت سریع به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

راه‌های تشخیص شکستگی آلت مردانه

تنها کسی که می‌تواند به‌صورت قطعی شکستگی آلت مرد را تشخیص دهد، متخصص اورولوژی است. پزشک روند تشخیص را با معاینه فیزیکی و صحبت شروع می‌کند. اگر این راه برای تشخیص قطعی کافی نباشد، احتمالاً نیاز به انجام یکی از تست‌های زیر دارید:

  • تصویربرداری کاورنوزوگرافی: در این روش با تزریق یک رنگ مخصوص بدون عارضه‌های جانبی به‌راحتی می‌توان از آلت تناسلی و رگ‌های خونی آن تصویربرداری کرد.
  • سونوگرافی آلت: این روش مانند سونوگرافی معمولی است. با استفاده از امواج فراصوت ناحیه آسیب‌دیده بررسی و تصویربرداری می‌شود.
  • ام‌آرآی MRI: برای تصویربرداری دقیق از قسمت داخلی آلت از ام‌آرآی استفاده می‌شود.
  • آزمایش مجاری ادراری: این آزمایش برای بررسی آسیب شکستگی، شدت آن و احتمال صدمه به مجاری ادراری انجام می‌شود.
penis-fracture
در تشخیص شکستگی آلت مردانه، از روش‌های تصویربرداری، سونوگرافی و MRI استفاده می‌شود.

روش‌های درمان آلت شکسته

اگر دچار شکستگی آلت تناسلی شدید، بهتر است سریعاً به متخصص اورولوژی یا اورژانس مراجعه کنید. بهتر است تا رسیدن به پزشک محل آسیب‌دیده را با پارچه و یخ یا کمپرس سرد کنید تا هماتوم بیشتر نشود.

دقت کنید که اگر نسبت به درمان شکستگی آلت، حتی انواع خفیف آن، اقدام نکنید احتمالاً محل آسیب‌دیده پس از مرور زمان خودبه‌خود ترمیم می‌شود اما منتظر «بدشکلی آلت»، «ناهمگونی» و «غیر یکنواختی» بافت آلت باشید. این موارد روی توانایی نعوظ شما تأثیر خواهند گذاشت.

همچنین اگر آسیب شدید باشد و نسبت به درمان اقدام نکنید، در آینده دچار کج آلتی هنگام نعوظ خواهید شد. چنین موردی به‌شدت بر کیفیت رابطه زناشویی تأثیر می‌گذارد. جذاب بودن اندام‌ها برای زوجین یکی از اولین گام‌های یک سکس خوب و سالم است.

هیچ روش طبی و سنتی و خانگی برای درمان شکستگی آلت وجود ندارد. شکستگی آلت به روش اورژانسی و با جراحی یا دارو و تزریق مواد خاص درمان می‌شود.

هرچه درمان سریع‌تر انجام شود، عوارض هم کمتر خواهند بود. هدف درمان، خالی‌کردن هماتوم و ترمیم بافت آسیب‌دیده و پاره شده است.

عدم درمان هماتوم شکستگی آلت، بعدها می‌تواند باعث فیبروزه شدن بافت آلت مردانه شده که آن را از شکل و حالت طبیعی خود خارج می‌کند. بروز چنین مشکلی و بی‌توجهی به درمان در نهایت ناتوانی جنسی را برای شما به دنبال خواهد داشت.

روش‌های درمان شکستگی آلت را می‌توان به دو روش تهاجمی و غیرتهاجمی تقسیم کرد. این روش‌ها عبارت‌اند از:

روش‌های غیرتهاجمی برای درمان آلت شکسته:

در این روش پس از مراجعه به متخصص اورولوژی و تشخیص ۱۰۰ درصدی شکستگی، بنا به صلاحدید پزشک و بسته به‌شدت آسیب، پزشک یکی از راه‌های غیرتهاجمی (بدون نیاز به جراحی) را به شما معرفی می‌کند:

  1. فشرده‌سازی آلت تناسلی شکسته با آتل پزشکی
  2. تثبیت و مایعات کافی: برای جبران ازدست‌دادن خون در هماتوم‌ها
  3. کمپرس سرد: برای ازبین‌بردن خون‌مردگی، درد و کبودی تا زمان جراحی
  4. مصرف آنتی‌بیوتیک‌های قوی جهت جلوگیری از عفونت
  5. تزریق استروژن یا استفاده از داروهای حاوی استروژن جهت جلوگیری از نعوظ تا درمان کامل
  6. تزریق یا استفاده از داروهای ضد انعقاد خون و ترومبولیتیک برای دفع لخته‌های خون.

[alert btn_link=”https://doctoreto.com” btn_text=”مشاوره با پزشک”]

توجه: اگر بیماری زمینه‌ای خاصی مانند دیابت یا فشارخون دارید یا از داروی خاصی استفاده می‌کنید، حتماً پزشک را در جریان بگذارید. برخی از داروها ممکن است با روند درمان تداخل داشته باشند.[/alert]

روش‌های تهاجمی درمان آلت شکسته:

روش‌های تهاجمی همان جراحی‌های ترمیمی هستند که برای درمان شکستگی حاد یا زمانی که مجاری ادراری دچار مشکل شده‌اند، استفاده می‌شوند. بر اساس تحقیقات انجام شده، جراحی بهترین راه درمان شکستگی آلت است. روش جراحی و شدت آن هم بسته به آسیب فرد دارد.


عمل جراحی آلت شکسته چگونه انجام می‌شود؟

روش‌های جراحی آلت در هر فرد متفاوت است. تمرکز پزشک متخصص در این روش روی ازبین‌بردن هماتوم، جلوگیری از خونریزی و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده است.

هنگام ترمیم آلت شکسته، پزشک برای دسترسی راحت‌تر به نواحی آسیب‌دیده، کار را با ایجاد برش روی پوست ناحیه تناسلی آغاز می‌کند. پس از آن با برطرف‌کردن مشکلات، محل جراحی را بخیه می‌زند. این جراحی ۱ تا ۲ ساعت زمان می‌برد و باید توسط متخصص اورولوژی انجام شود.

همان‌طور که اشاره شد، شکستگی در آلت تناسلی می‌تواند یکی از دلایل کج شدن آلت مرد باشد. در چنین حالتی پزشک برای درمان معمولاً سه روش جراحی زیر را انجام می‌دهد:

  • برداشتن هماتوم و مناطق سفت شده:

پارگی غشاء یا تونیکا آلبوژینه آلت مردانه می‌تواند باعث خونریزی داخلی شود. این مورد هم ناشی از شکستن آلت است.

  • روش پلیکاسیون (Plication):

اگر بعد از مدت‌زمان طولانی شکستن آلت برای درمان کج شدن آن اقدام کنید، احتمالاً پزشک این روش را به شما پیشنهاد می‌دهد. در روش جراحی پلیکاسیون که به روش طلایی درمان انحنای آلت معروف است، بدون برداشتن هماتوم و با چند بخیه آلت تناسلی به حالت اولیه خود بازمی‌گردد.

  • استفاده از پروتز:

اگر آسیب و شکستگی بسیار شدید بوده و آلت به‌شدت دچار پیچیدگی و انحنا شده باشد، معمولاً از این روش برای درمان استفاده می‌شود.

penis-fracture-treatment
جراحی موثرترین درمان برای شکستگی آلت مرد است.

مراقبت‌های بعد از عمل جراحی شکستگی آلت

پس از جراحی احتمالاً بین ۱ تا ۳ روز در بیمارستان بستری خواهید بود. در این دوره برای جلوگیری از عفونت باید آنتی‌بیوتیک مصرف کنید. اگر دچار درد هستید به پزشک خود اطلاع داده تا برایتان مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن یا شیاف دیکلوفناک تجویز کند. در مورد زمان نقاهت و بهبودی کامل باید اشاره کرد که گاهی پس از جراحی، مدت‌زمان زیادی برای بهبود کامل نیاز است.

همچنین شما باید طی جلساتی که پزشک برایتان تعیین می‌کند، تحت آزمایش و عکس‌برداری دوره‌ای قرار بگیرید.

مراقبت‌های خانگی بعد از عمل جراحی شکستن آلت مرد:

زمانی که از بیمارستان مرخص می‌شوید، متخصص اورولوژی توصیه‌های لازم برای مراقبت در خانه را به شما خواهد گفت. از جمله این مراقبت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • نداشتن سکس تا حداقل یک ماه (در این مدت مرد حتی نباید تحریک و به حالت نعوظ برسد).
    • مراقبت روزانه از جای بخیه‌ها
    • بررسی روند بهبود
    • بررسی آلت جهت آمبولی یا ورم در ناحیه بخیه
    • استفاده از کمپرس سرد برای کاهش درد و ورم
    • استفاده از کاتتر برای تخلیه مثانه و کاهش فشار روی آلت تناسلی
    • استفاده از آتل‌های مخصوص.

لازم به ذکر است تا زمان بهبودی و نقاهت (۱۲ تا ۱۸ هفته به‌صورت متوسط)، جهت جلوگیری از نعوظ ناخواسته باید از قرص‌های تجویزی پزشک استفاده کنید. این قرص‌ها شل‌کننده عضلات هستند.


راه‌های پیشگیری از شکستن آلت مرد

شکستن آلت اتفاقی است که کنترلی بر آن ندارید. اگر آلت در حالت نعوظ بوده و به آن ضربه یا فشار شدید وارد شود، دچار شکستگی یا به‌اصطلاح پارگی و خونریزی داخلی می‌شود. برای جلوگیری از چنین موردی، می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • از سکس یا خود ارضایی خشن خودداری کنید.
  • برای راحت‌تر شدن دخول از ژل‌های روان‌کننده یا لوبریکانت محلول در آب استفاده کنید.
  • پوزیشن‌های آرام مانند پهلوبه‌پهلو را امتحان کنید.
  • تقاندن آلت مردانه را کنار بگذارید.
  • اگر در حالت نعوظ هستید از خوابیدن روی شکم خودداری کنید. وزن و چرخیدن ناگهانی می‌تواند باعث شکستن آلت شود.
  • از مشکل خود در هر سنی که هستید، صحبت کنید. خجالت را کنار گذاشته و با پزشک یا همسر خود مشکل را مطرح کنید.
  • از پوشیدن لباس‌های تنگ، ضربه‌زدن به آلت در حالت نعوظ یا موارد مشابه خودداری کنید.

اگر آلت در حالت نعوظ بوده و به آن ضربه یا فشار شدید وارد شود، دچار شکستگی یا به‌اصطلاح پارگی و خونریزی داخلی می‌شود.

تأثیر شکستن آلت بر کیفیت رابطه زناشویی

زمانی که آلت مرد می‌شکند، ممکن است بنا به دلایل مختلف (به‌خصوص مسائل ذهنی و روحی) این مشکل را مخفی کند. اما دست نگه دارید، برای داشتن یک سکس خوب و سالم، لازم است از لحاظ روحی و جسمی شرایط خوبی داشته باشید. هرچه حستان نسبت به خود و شریکتان بهتر باشد، از رابطه لذت بیشتری خواهید برد.

اگر دچار مشکل آلت شکسته هستید، از صحبت‌کردن خجالت نکشید. این مشکل به‌مرورزمان می‌تواند بر اعتمادبه‌نفس شما تأثیر گذاشته و باعث سردمزاجی بین زوجین شود.

  • عدم امکان دخول به دلیل انحنای آلت
  • ناتوانی جنسی
  • ازدست‌دادن نعوظ
  • نعوظ دردناک
  • شکل نامناسب آلت
  • و …

همگی این موارد بر زندگی زناشویی شما تأثیر می‌گذارد. اگر به کیفیت رابطه زناشویی خود اهمیت می‌دهید، همین امروز پس از خواندن این مطلب به متخصص اورولوژی مراجعه کرده و برای درمان اقدام کنید.

penis-fracture
عوارض شکستگی آلت مردانه در صورت عدم درمان، هم شما و هم همسرتان را درگیر می‌کند.

کلام آخر از دکترتو

شکستن آلت مسئله اورژانسی است که باید سریعاً به آن رسیدگی کرد. همان‌طور که اشاره شد، بهترین راه درمان این مشکل عمل جراحی است. از زمان شکستگی تا درمان نیاز به معاینه توسط متخصص اورولوژی دارید. در کنار این مورد باید به‌سلامت روحی و روانی خود هم اهمیت دهید. اگر دچار مشکلات زناشویی، شکستن آلت یا هرکدام از مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، هستید با مراجعه به وب‌سایت دکترتو می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن با بهترین متخصصین اورولوژی و روان‌شناسان آشنا شوید و با استفاده از سامانه نوبت‌دهی غیرحضوری در کوتاه‌ترین زمان از پزشک مورد نظرتان نوبت بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

به گفته پزشکان و تحقیقات انجام شده، جراحی تا ۹۰ درصد می‌تواند شکستن آلت را درمان کند. پس از پایان دوره نقاهت و درمان آلت به شکل طبیعی خود بازمی‌گردد. تمامی این موارد به‌شرط آن است که در انتخاب متخصص اورولوژی خود دقت کنید!

 

تنها برخی از مردان پس از عمل جراحی ممکن است دچار تغییر شکل آلت یا نعوظ‌های دردناک شوند.

بله ممکن است؛ کاهش طول آلت (۱ تا ۳ سانتی‌متر) در عمل جراحی انحنای آلت طبیعی است.

این مدت بسته به شرایط بیمار دارد. بهبودی او با بررسی مواردی مانند ارزیابی جریان خون و ترمیم بافت‌ها و رگ‌های عروقی تشخیص داده می‌شود. معمولاً ۱۲ تا ۱۸ هفته تا بهبودی کامل بعد از جراحی زمان لازم است. طی این مدت باید تحت‌نظر متخصص اورولوژی باشید.

بعد از جراحی تا ۱ ماه از سکس و حتی تحریک جنسی جدا خودداری کنید.

پس از آن با مشورت متخصص اورولوژی می‌توانید فعالیت جنسی خود را پوزیشن‌های راحت‌تر مانند اسپونینگ، میشنری دوباره شروع کنید. تا پایان مدت نقاهت از هرگونه سکس خشن یا سکس در پوزیشن‌های خطرناک خودداری کنید.

خیر! بهترین روش مراجعه به متخصص اورولوژی و انجام جراحی دراسرع‌وقت است. خواه این آسیب خفیف باشد یا شدید، باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنید. درمان‌های خانگی می‌تواند مشکل شما را شدیدتر کند. برای مثال نعوظ دردناک، انحنای بیش از حد آلت (بیش از ۳۰ درجه) و کج ماندن آن از جمله عوارض درمان‌های خانگی است.

بله! نتایج درمان آلت تناسلی شکسته با روش جراحی دائمی است. حدود ۹۰ درصد از بیماران با یکی از روش‌های درمانی یا جراحی برای همیشه این مشکل را درمان می‌کنند.

توجه: برای گرفتن بهترین نتیجه در خصوص هر علائمی که دارید با متخصص اورولوژی مشورت کنید. دستورات پزشک را به‌دقت را دنبال کرده تا بهترین نتیجه را بگیرید.

شایع‌ترین پوزیشن‌های رابطه جنسی که احتمال شکستگی آلت مردانه در آن بسیار زیاد بوده، پوزیشن‌هایی است که زن روی مرد قرار دارد، مثل پوزیشن گاوچران.

اگر در این حالت زن ناگهان دراز بکشد یا به سمت عقب برگردد، فشار ناگهانی واژن و استخوان آن می‌تواند باعث شکستگی آلت شود؛ بنابراین پرخطرترین پوزیشن را می‌توان پوزیشن «گاوچران معکوس» و «گاوچران» عنوان کرد.

شکستگی آلت تناسلی، یک مورد اورژانسی است که باید توسط متخصص اورولوژی یا متخصص کلیه و مجاری ادراری تشخیص درمان شود. اگر دچار شکستگی آلت شدید، کمپرس آب سرد روی آلت گذاشته و در کمتر از ۸ ساعت به بیمارستان مراجعه کنید.

توجه: درصورتی‌که حین سکس دچار این مشکل شدید، سریعاً رابطه را قطع کرده و به بیمارستان مراجعه کنید.

این مورد بسته به تخصص پزشک، شدت آسیب، سختی عمل، نوع آن و محل انجام جراحی (بیمارستان، مطب، کلینیک) دارد.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره شکستگی آلت تناسلی

  1. ناشناس گفت:

    آلتم را گذاشتم دهن دوست دخترم به شوخی گاز گرفت وهمان صدای تق را داد بعد کمی بی حس شد مشکل جدی هست یا نه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر بعد از ان اختلال نعوض ندارید
      مشکلی نیست
      در غیر این صورت حتمن به اورولوژیست مراجعه کنید

  2. ناشناس گفت:

    آلتم را گذاشتم دهن دوست دخترم به شوخی گاز گرفت وهمان صدای تق را داد بعد کمی بی حس شد مشکل جدی هست یا نه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      اگر بعد از ان اختلال نعوض ندارید
      مشکلی نیست
      در غیر این صورت حتمن به اورولوژیست مراجعه کنید

  3. احمدرضا گفت:

    سلام آقای دکتر من ۲سال قبل آلتم رو فشار دادم بعداز اون دچار بیحسی پوست در بخش های بالای ختنه گاهم شدم و احساس می‌کنم کمی نوک آلتم روبه پایین خم شده است که هنگام نعوظ برطرف میشه
    مشکلش چیه ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال اسیب به اعصاب انتهایی وجود دارد
      اگر در نعوظ مشکلی ایجاد نمی شود نگران کننده نیست

  4. ناشناس گفت:

    سلام آقای دکتر من ۲سال قبل آلتم رو فشار دادم بعداز اون دچار بیحسی پوست در بخش های بالای ختنه گاهم شدم و احساس می‌کنم کمی نوک آلتم روبه پایین خم شده است که هنگام نعوظ برطرف میشه
    مشکلش چیه ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال اسیب به اعصاب انتهایی وجود دارد
      اگر در نعوظ مشکلی ایجاد نمی شود نگران کننده نیست

  5. ناشناس گفت:

    دکتر من آلتم در حین اندازه گیری یه صدای تق داد ودیگه نعوظ نداره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال اسیب جدی وجود دارد
      در اسرع وقت به اورولوژیست مراجعه کنید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/urologist

  6. ..‌‌‌‌... گفت:

    سلام آقای دکتر من هیچ کدام از این عوارض را ندارم نه درد و نه چیزی فقط خیلی کم آلتم به سمت چپ رفته چیز مهمی است یا خیر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر
      از نظر آناتومیکی مشکلی ایجاد نشده است
      نگران نباشید

  7. ناشناس گفت:

    سلام آقای دکتر. متاسفانه در هنگام خودرضایی در قسمتی پایینی التم احساس درد کردم. و بعدش کمی احساس درد خفیفی در همان قسمت داشتم. فکر کردم شاید شکسته باشه. اما هیچ کدام از علائم شکستگی به غیر از درد خفیف نداشتم. آیا این درد نشونه شکستگی یا پیرونی هستش؟
    یه سوال دیگه هم داشتم
    قبل این اتفاق یه کمی هم الت تناسلیم کمی خمیدگی به سمت پایین داره، اما وقتی کاملا نعوظ پیدا میکنه این خمیدگی برطرف میشه. آیا نشونه خمیدگی یا پیرونی هست؟ تشکر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      برای معاینه از نزدیک و چک کردن شکل آناتومیک ان نیاز به معاینه دارید
      بهتر است به اورولوژیست مراجعه کنید

  8. محمد گفت:

    سلام آقای دکتر. متاسفانه در هنگام خودرضایی در قسمتی پایینی التم احساس درد کردم. و بعدش کمی احساس درد خفیفی در همان قسمت داشتم. فکر شاید شکسته باشه. اما هیچ کدام از علائم شکستگی به غیر از درد خفیف نداشتم. و یه کمی هم الت تناسلیم کمی خمیدگی به سمت پایین داره، اما وقتی کاملا نعوظ پیدا میکنه این خمیدگی برطرف میشه. آیا این درد نشونه شکستگی یا پیرونی هستش؟ تشکر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام محمد عزیز
      احتمال لتهاب یا عفونت مجاری ادراری تناسلی وجود دارد

  9. یونس تقوی گفت:

    سلام وقت بخیر ببخشید آلت بنده شکسته اما نه خونریزی داشت و نه کبود شده بود و مدتی هم در نزدیکی مشکلی نداشتم ولی بعد از گذشت حدود ۱۰ ماه هو کوتاه شده وهم اصلا سیخ نمیشود و شل است و عمل دخول نمیتونم انجام بدم آیا راهی وجود دارد؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      با توجه به علایم شما بیشتر اختلال در نعوض دارید تا شکستگی
      بهتر است برای تشخیص قطعی و درمان به اورولوژیست مراجعه فرمایید

      https://doctoreto.com/doctors/speciality/urologist

  10. ر. گ. گفت:

    با سلام
    در ایران بکجا و با کدام کلینک جهت این عمل جراحی (شکستگی آلت تناسلی) باید تماس حاصل شود.
    لطفا راهنمایی و پزشک جراح حاذق را معرفی نمایید
    با تشکر فراوان

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      شما میتوانید جهت مشاوره و راهنمایی به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنید.دکتر اورولوژیست

      1. جعفر گفت:

        سلام دکتر من با فشار دست آلتمرو شکستم و ورم کرد و کبود شد سری به بیمارستان رفتم و جراحی شدم الان دو هفته میگذره از عمل آلتم مثل قبل بلند میشه اما درد دارم کی میتونم رابطه داشته باشم و یا بعدها به مشکل میخورم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          ابتدا صبر کنید تا درد آلت در حین نعوظ بر طرف شود
          سپس اقدام به رابطه کنید

    2. ق گفت:

      شکستگی آلت دارد کجا باید برم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        فورا به اورولوژیست یا جراح عمومی مراجعه کنید