جراحی فک راهی برای اصلاح ناهنجاری و ایجاد تقارن در صورت

آنچه در این مقاله می‌خوانید

جراحی فک (جراحی ارتوگناتیک) برای افراد دچار بیرون‌زدگی، عقب‌رفتگی یا عدم تقارن فک، انجام می‌شود تا عملکرد فک و زیبایی چهره را اصلاح کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 14 دقیقه
Orthognathic Surgery

فک بخش قدرتمند و مهمی از بدن انسان است که به کمک عضلات، تاندون‌ها و استخوان‌ها نیاز دارد تا بتواند در هماهنگی کامل وظایف خود را انجام دهد. برخی افراد دچار ناهنجاری‌های اسکلت دندانی و صورت هستند و در عملکرد فک مشکل دارند. زمانی که فک بالا و پایین به درستی روی هم قرار نگیرد، بیمار در فعالیت‌های روزمره مانند غذا‌خوردن، صحبت‌کردن و تنفس دچار مشکل می‌شود. گاهی اوقات اختلال آناتومیک فک و دندان با ارتودنسی قابل‌اصلاح است. در واقع ارتودنسی یک گزینه رایج برای ناهماهنگی خفیف تا متوسط ​​فک است اما زمانی که ارتودنسی نتواند مشکل بیمار را حل کند تنها راه چاره جراحی فک است.

جراحی فک که به آن جراحی ارتوگناتیک هم می‌گویند، ناهماهنگی متوسط ​​تا شدید فک را اصلاح می‌کند و باعث بهبود عملکرد، بازگشتن تعادل صورت و بهبود کیفیت زندگی فرد می‌شود. در این مقاله به انواع جراحی فک می‌پردازیم و توضیح می‌دهیم جراحی فک چه کاری می‌تواند برای شما انجام دهد و چه کسانی می‌توانند از آن استفاده کنند.

جراحی فک توسط دندانپزشک، جراح دندانپزشک و جراح فک و صورت انجام می‌شود. در دکترتو شما می‌توانید با بهترین پزشکان برای انجام جراحی فک آشنا شوید، به‌صورت اینترنتی یا تلفنی با آنها مشورت کنید و برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

کدام ناهنجاری‌های فک با جراحی فک قابل درمان هستند؟

در صورتی که شما یا فرزندتان یک یا چند مورد از ناهنجاری‌های زیر را داشته باشید ممکن است پزشک به شما جراحی فک را توصیه کند.

  • آندربایت شدید: در این حالت فک پایین فراتر از دندان‌های بالا به سمت جلو بیرون می‌زند. آندربایت می‌تواند به دلیل کوچک‌بودن یا رشد ناکافی فک فوقانی (شایع در کودکان مبتلا به شکاف کام) یا بزرگ‌بودن و رشد بیش‌از‌حد فک پایین باشد. جراحی فک پایین می‌تواند این مشکل را برطرف کند.
  • اوربایت شدید: در این حالت فک بالا به طور غیرطبیعی از دندان‌های پایین به جلو بیرون می‌زند و باعث می‌شود که فک پایین عقب‌نشینی کند. اوربایت می‌تواند به دلیل رشد ناکافی فک پایین (شایع در کودکان مبتلا به سندرم‌های تریچر کالینز و پیر رابین) یا رشد بیش از حد فک فوقانی باشد. جراحی فک بالا می‌تواند این مشکل را برطرف کند.
  • اپن بایت: در این حالت فک بالا و پایین با یک زاویه نامناسب و غیرطبیعی به سمت بیرون رشد می‌کند و دندان‌ها به صورت صحیح روی یکدیگر قرار نمی‌گیرند. جراحی دو فک در کنار ارتودنسی می‌تواند این ناهنجاری را درمان کند.
  • فک‌های نامتقارن: در این حالت یک طرف فک با سرعت کمتری نسبت به طرف دیگر رشد می‌کند و باعث عدم تقارن فک یا صورت می‌شود و چانه ممکن است به چپ یا راست منحرف شود (شایع در کودکان مبتلا به میکروزومی همی فاسیل). جراحی دو فک می‌تواند این حالت را اصلاح کند.
who need orthognathic surgery
افراد با انواع ناهنجاری فک، عقب‌رفتگی یا جلوآمدگی فک یا دیگر ناهنجاری‌ها می‌توانند از مزایای این عمل استفاده کنند.

در چه صورتی به جراحی فک نیاز داریم؟

اگر فک شما مشکل دارد و با ارتودنسی قابل حل نیست، ممکن است دندانپزشک شما توصیه کند که جراحی فک بالا یا جراحی فک پایین انجام دهید. دندانپزشک و جراح شما با هم همکاری خواهند کرد تا با جراحی فک عقب رفته یا جراحی فک جلو آمده یا دیگر ناهنجاری فک شما اصلاح شود. جراحی ارتوگناتیک معمولا با دو هدف مشخص انجام می‌شود:

۱. عمل فک برای بهبود عملکرد فک

تراز مناسب دندانی اینگونه است که فک و دندان‌های بالا کمی دورتر از دندان‌های پایین بیرون آیند و دندان‌های آسیاب روی هم قرار گیرند. اگر فک‌ها به‌درستی در یک راستا قرار نگیرند ممکن است در جویدن غذا، بلعیدن آن و حتی تنفس دچار مشکل شوید. علاوه‌بر‌این در طول زندگی فرد، ناهنجاری فک باعث سایش دندان و فشار‌آمدن به آرواره‌ها می‌شود که منجر به ایجاد درد در ناحیه فک و گردن می‌شود. جراحی ارتوگناتیک باعث بهبود عملکرد فک و سلامت آن می‌شود. اگر از موارد زیر رنج می‌برید جراحی ارتوگناتیک مناسب شماست:

  • به صورت مادرزادی در ناحیه فک مشکل دارید.
  • به دلیل ناهنجاری فک، در این ناحیه احساس درد می‌کنید.
  • بدون فشار نمی‌توانید لب‌هایتان را روی هم قرار دهید.
  • دچار جلوآمدگی فک هستید.
  • دچار عقب‌رفتگی فک هستید.
  • نمی‌توانید به‌راحتی غذا را بجوید.
  • دچار نامتقارنی صورت هستید.
  • رشد فک شما ناقص است و در برخی نواحی رشد فک کامل نشده‌است.
  • هنگام بسته‌بودن دهان بین دندان‌های بالا و پایین شما فاصله وجود دارد
  • چانه شما بیش‌از‌حد کوچک است.
  • در ناحیه فک دچار آسیب شده‌اید.

after orthognathic surgery
همان‌طور که در عکس بعد از جراحی فک می‌بینید، بعدزا رفع ناهنجاری فک تغییر زیادی در چهره فرد ایجاد شده است.

۲. جراحی فک برای بهبود ظاهر

دومین هدف جراحی فک بالا و جراحی فک پایین در کنار بهبود عملکرد، بهبود ظاهر فرد است. جراحی ارتوگناتیک در کنار رفع مشکلات شایع ناهنجاری فک باعث زیبایی چهره فرد می‌شود. ناهنجاری فک چه به صورت مادرزادی باشد چه اکتسابی، باعث می‌شود زیبایی چهره تحت تأثیر قرار بگیرد و اعتماد‌به‌نفس فرد کم شود.

تأثیر جراحی ارتوگناتیک در زیبایی چهره

جراحی فک جلو آمده و جراحی فک عقب رفته باعث متعادل‌شدن ساختار فک می‌شود؛ بنابراین ظاهر صورت بسیار جذاب‌تر خواهد شد و لبخندی زیباتر خواهید داشت. عمل ارتوگناتیک در صورت معجزه می‌کند زیرا روی تناسب سایر اجزای صورت مانند لب، حالت چشم و گونه‌ها تأثیر بسزایی دارد و با تحول چهره، باعث افزایش اعتمادبه‌نفس فرد می‌شود. جراحی ارتوگناتیک نه‌تنها باعث بهبود سلامت و عملکرد فک می‌شود و تناسب چهره را به ارمغان می‌آورد، روی صدای شما و طرز صحبت‌تان هم تأثیر می‌گذارد و خیلی راحت‌تر می‌توانید کلمات را ادا کنید.

آیا مشکلت با جراحی فک و صورت برطرف میشه؟

برای اطمینان با بهترین جراحان مشورت کن.

جراحی فک در چه سنی مناسب است؟

بهترین زمان برای جراحی فک جلو‌آمده و عقب‌رفته و نامتقارن و سایر ناهنجاری‌های فک زمانی است که رشد فک متوقف شده‌است. توقف رشد فک معمولا در اواخر نوجوانی یا اوایل دهه ۲۰ زندگی رخ می‌دهد.

رشد استخوان در خانم‌ها زودتر متوقف می‌شود بنابراین زودتر از مردان می‌توانند عمل ارتوگناتیک را انجام دهند. توقف رشد استخوان خانم‌ها در سنین ۱۴ تا ۱۶ سالگی رخ می‌دهد و برای آقایان در سن ۱۷ تا ۲۱ سالگی.


عمل جراحی ارتوگناتیک برای چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

اگر ناهنجاری فک شما خفیف است و با ارتودنسی قابل اصلاح است جراحی ارتوگناتیک به شما توصیه نمی‌شود. همچنین افرادی که هنوز رشد استخوان آنها متوقف نشده‌است نباید عمل جراحی ارتوگناتیک انجام دهند چراکه ممکن است پس از جراحی، فک رشد کرده و نتایجی که از اصلاح حاصل شده بود از بین برود یا مشکلات جدیدی برای فک به وجود بیاید. شما باید تا کامل‌شدن رشد استخوان صبر کنید. بهترین سن برای انجام عمل ارتوگناتیک بعد از بیست سالگی است.

جراحی فک توسط دندانپزشک، جراح دندانپزشک و جراح فک و صورت انجام می‌شود. در دکترتو شما می‌توانید با بهترین پزشکان برای انجام جراحی فک آشنا شوید، به‌صورت اینترنتی یا تلفنی با آنها مشورت کنید و برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

انواع روش‌های جراحی فک و اصلاح ناهنجاری‌های رایج فک و دندان

انواع جراحی ارتوگناتیک شامل جراحی تک فک و جراحی دو فک و جراحی چانه است که در ادامه با جزئیات بیشتر آنها آشنا خواهیم شد.

۱. استئوتومی فک بالا (جراحی فک بالا)

استئوتومی فک بالا نوعی جراحی فک است که روی فک بالا انجام می‌شود. در شرایط زیر ممکن است به این عمل نیاز داشته باشید:

  • ناهنجاری فک بالا: اگر فک بالایی به طور قابل توجهی بیرون زده یا عقب رفته است.
  • اپن بایت: اگر هنگام بسته‌بودن دهان دندان‌های آسیاب روی هم تراز نمی‌شوند، شما دچار اپن بایت هستید.
  • کراس بایت: به حالتی گفته می‌شود که وقتی دهان شما بسته است برخی از دندان‌های پایینی شما بیرون از دندان‌های بالایی شما قرار می‌گیرند.
  • هیپرپلازی میانی صورت: وضعیتی است که در آن رشد در قسمت میانی صورت شما کمتر از سایر قسمت‌ها بوده‌است.

جراحی فک بالا چگونه انجام می‌شود؟

در طول جراحی فک بالا، جراح مراحل زیر را انجام می‌دهد:

  1. یک برش در لثه، بالای دندان‌های بالایی ایجاد می‌کند تا به استخوان‌های فک بالا دسترسی پیدا کند.
  2. استخوان فک فوقانی را به گونه‌ای برش می‌زند که جراح بتواند آن را به صورت یک واحد حرکت دهد.
  3. سپس قسمتی از فک بالا را به سمت جلو حرکت می‌دهد تا به درستی با دندان‌های پایینی بیمار هماهنگ و متناسب شود.
  4. برای نگه داشتن استخوان تنظیم‌شده در موقعیت جدید، از صفحات یا پیچ‌های مخصوص استفاده می‌کند.
  5. در نهایت برای بستن برشی که در لثه ایجاد‌شده از بخیه استفاده می‌کند.
lower orthognathic surgery
جراحی فک پایین برای اصلاح بیرون‌زدگی، یا عقب‌نشینی فک پایین انجام می‌شود.

۲. استئوتومی فک پایین (جراحی فک پایین)

استئوتومی فک پایین عملی است که روی فک پایین انجام می‌شود و در شرایطی انجام می‌شود که فک پایین شما به‌طور قابل‌توجهی بیرون زده یا عقب‌نشینی کرده‌است.

جراحی فک پایین چگونه انجام می‌شود؟

هنگامی که جراحی فک پایین انجام می‌دهید، جراح شما، موارد زیر را انجام می‌دهد:

  1. ابتدا جراح در لثه‌های شما در هر طرف فک پایین، درست در پشت دندان‌های آسیاب شما برشی ایجاد می‌کند.
  2. سپس استخوان فک پایین را برش می‌دهد، به طوری که به جراح اجازه می‌دهد آن را با دقت به موقعیت جدیدی منتقل کند.
  3. بالاخره استخوان فک پایین به سمت جلو یا عقب حرکت داده می‌شود و در موقعیت جدیدی قرار می‌گیرد تا ناهنجاری آن اصلاح شود.
  4. برای نگه داشتن استخوان فک در موقعیت جدید از صفحات یا پیچ‌های مخصوص استفاده می‌شود.
  5. در آخر برش‌های لثه با بخیه بسته می‌شود.

۳. استئوتومی دو فک (جراحی دو فک)

استئوتومی دو فک عملی است که هم در فک بالا و هم روی فک پایین انجام می‌شود و زمانی انجام می‌شود که بدشکلی فک حاصل ناهنجاری هر دو فک باشد.

جراحی دو فک چگونه انجام می‌شود؟

تکنیک‌های مورد استفاده برای این جراحی شامل مواردی است که برای روش‌های استئوتومی فک بالا و فک پایین انجام می‌شود. از آنجایی که عمل در فک بالا و پایین به صورت همزمان می‌تواند پیچیده باشد، جراح ممکن است از نرم افزار مدل سازی سه بعدی برای کمک به برنامه‌ریزی جراحی استفاده کند.

عمل فک می‌تواند روی فک بالا، پایین یا هر دو انجام شود. در هر سه عمل، بعد از تغییر موقعیت فک، استخوان فک با استفاده از صفحات و پیچ‌هایی فیکس می‌شود.

ژنیوپلاستی (جراحی چانه)

ژنیوپلاستی نوعی جراحی است که روی چانه انجام می‌شود و می‌تواند به اصلاح چانه‌ای که عقب‌نشینی کرده‌است کمک کند. ژنیوپلاستی گاهی اوقات ممکن است همراه با جراحی فک پایین برای اصلاح عقب‌نشینی فک پایین انجام شود. گاهی هم از پیوند استخوان برای ساختن چانه و فرم‌دهی آن استفاده می‌شود.

ژنیوپلاستی چگونه انجام می‌شود؟

در طی یک ژنیوپلاستی، جراح شما موارد زیر را انجام خواهد داد:

  • جراح در لثه‌های اطراف لب پایین شما یک برش ایجاد می‌کند.
  • سپس بخشی از استخوان چانه را برش می‌دهد، به طوری که به جراح اجازه می‌دهد آن را حرکت دهد.
  • در این مرحله استخوان چانه به موقعیت جدید منتقل می‌شود.
  • برای اینکه استخوان اصلاح‌شده در موقعیت جدید خود ثابت بماند، از صفحات یا پیچ‌های کوچکی استفاده می‌شود.
  • پس از انتقال صحیح استخوان چانه، برش لثه با بخیه بسته می‌شود.
orthognathic urgery
ژنیوپلاستی یا جراحی چانه زمانی انجام می‌شود که چانه کوچک و عقب‌رفته باشد.

مراحل جراحی فک به چه صورت است؟

جراحی ارتوگناتیک معمولا در داخل دهان انجام می‌شود و هیچ جای زخمی روی صورت، چانه، فک یا اطراف دهان دیده نمی‌شود و این یکی از بزرگترین مزایای جراحی ارتوگناتیک محسوب می‌شود. با این‌ حال باتوجه به شرایط شما، ممکن است جراح برش‌های بسیار کوچکی در بیرون از دهان هم انجام دهد.

جراح پس از ایجاد برش در لثه فرد، برش‌هایی در استخوان فک ایجاد می‌کند. با این کار می‌تواند استخوان فک را به یک موقعیت صحیح انتقال دهد. سپس جراح با استفاده از صفحات استخوانی کوچک، پیچ‌ها و نوارهای لاستیکی، فک را در جایگاه جدید خود ثابت می‌کند. این پیچ‌هایی که در اتصال فک به محل جدید کمک می‌کنند با گذشت زمان در ساختار استخوان یکپارچه می‌شود.

در برخی موارد ممکن است استخوان اضافی به فک اضافه شود. جراح این استخوان‌ را ممکن است از لگن، ساق پا، یا دنده شما بردارد و توسط پیچ‌های مخصوص به فک پیوند بزند. حتی گاهی اوقات برای تناسب بیشتر، این استخوان پیوندی را تغییر شکل و تراش می‌دهند.


اقدامات قبل از جراحی ارتوگناتیک

معمولا قبل از انجام عمل جراحی دندانپزشک از ارتودنسی برای ترازکردن و آماده سازی برای جراحی ارتوگناتیک استفاده می‌کند. یعنی حدود ۱۲ الی ۱۸ ماه قبل از جراحی باید ارتودنسی داشته باشید.

احتمالا قبل از انجام عمل جراحی با دندانپزشک و جراح فک ملاقات خواهید داشت. این جلسات به جراح و ارتودنتیست شما کمک می‌کند تا بهترین روش را برای جراحی شما برنامه‌ریزی کنند. در این دوره از فک و دندان‌های شما با اشعه ایکس، عکس برداری می‌شود و قالب‌ها اندازه گیری می‌شود. گاهی اوقات از مدل سازی سه بعدی در رایانه نیز استفاده می‌شود. قبل از انجام عمل جراحی ارتوگناتیک شما تحت بیهوشی عمومی قرار خواهید گرفت.

orthognathic surgery
برای گرفتن نتیجه خوب از عمل فک باید زمان و هزینه زیادی مصرف کنید، پس در انتخاب جراح نهایت دقت را به حرج دهید.

اقدامات و مراقبت‌های بعد از جراحی ارتوگناتیک

بعد از جراحی باید موارد زیر را رعایت کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید:

  • اکثر افراد ۱ تا ۴ روز پس از جراحی در بیمارستان می‌مانند. بعضی افراد ممکن است به دستور جراح بیش از ۴ روز هم بمانند. این به وضعیت شما بستگی دارد.
  • هنگامی که بتوانید بیمارستان را ترک کنید، پزشک دستورالعمل‌هایی را برای غذا‌خوردن و بهداشت دهان و دندان به شما می‌دهد. این دستورالعمل‌ها بسیار اهمیت دارد و شما باید در طول بهبودی آ‌نها را به دقت انجام‌ دهید تا بدون مشکل دوره نقاهت را پشت سر بگذارید.
  • بیماران باید به مدت دو هفته از مصرف دخانیات و فعالیت‌های شدید خودداری کنند.
  • شما باید در هفته اول به رژیم غذایی مایعات پایبند باشید و با بهبودی دهانتان به آرامی سراغ غذاهای جامد بروید.
  • بیماران باید دو تا سه بار در روز دهان خود را با آب نمک گرم بشویند تا زخم‌های جراحی تسکین یابد.
  • پس از جراحی، ممکن است در فک و صورت خود احساس سفتی و ناراحتی کنید که بسیار طبیعی است و اینها باید به مرور زمان از بین بروند.
  • تا دو هفته پس از جراحی صورت شما به‌طور قابل‌توجهی ورم و کبودی دارد، پزشک داروهایی را برای کمک به کاهش این علائم تجویز می‌کند.
  • در برخی موارد، ممکن است لب بالا یا پایین بی‌حس باشد. این حالت معمولا موقتی است و طی چند هفته یا چند ماه از بین می‌رود. در موارد نادرتر ممکن است دائمی باشد.

دوره نقاهت پس از جراحی فک | چقدر طول می‌کشد خوب شوم؟

معمولا حدود شش هفته پس از جراحی طول می‌کشد تا بهبودی اولیه را تجربه کنید اما بهبود کامل ممکن است تا ۱۲ هفته طول بکشد.

پس از گذشت ۶ هفته و بهبودی اولیه فک، دندانپزشک شما ترازکردن دندان‌های شما را با ارتودنسی به پایان می‌رساند. کل فرآیند تراز‌شدن دندان و فک از جمله جراحی و اتودنسی ممکن است چندین سال طول بکشد. پس از برداشتن بریس‌ها، می‌توان در پشت دندان‌ها از نگهدارنده‌هایی (که به فیکس مرسوم است) برای حفظ موقعیت دندان استفاده کرد.

جراحی فک توسط دندانپزشک و جراح فک و صورت انجام می‌شود. در دکترتو شما می‌توانید با بهترین پزشکان برای انجام جراحی فک آشنا شوید، به‌صورت اینترنتی یا تلفنی با آنها مشورت کنید و برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

جراحی فک بدون ارتودنسی

یکی از سؤالاتی که معمولا ذهن افراد را به خود مشغول می‌کند این است که آیا جراحی ارتوگناتیک بدون ارتودنسی امکان‌پذیر است؟ برخی افراد به این خاطر که شنیده‌اند قبل از جراحی باید یک الی دو سال ارتودنسی داشته باشند و پس از جراحی هم یک دوره دو ساله ارتودنسی پیش رو دارند از انجام جراحی ارتوگناتیک پشیمان شده‌اند، زیرا دوست ندارند در محیط کار یا دانشگاه با بریس‌های دندانی دیده شوند.

 معمولا برای گرفتن بهترین نتایج نیاز دارید که از ارتودنسی استفاده کنید، اما اگر دندان‌های شما کاملا در یک راستا قرار دارند و فقط فک شما بیرون‌زدگی یا عقب‌رفتگی دارد ممکن است نیازی به بریس‌های دندانی نداشته باشید. در واقع جراح فک، زیبایی صورت شما را از نظر تقارن، نسبت‌ها و در جهات مختلف از جمله نیمرخ، تمام رخ، از سمت پایین و بالا مورد بررسی قرار می‌دهد. ناهنجاری‌هایی که با ارتودنسی قابل درمان باشد، توسط دندانپزشک اصلاح خواهد شد. به این صورت که احتمالا دندانپزشک با جراحی دندان و کشیدن چهار دندان فضای مناسب برای عقب کشیدن دندان جلویی را فراهم می‌کند.

جراح فک و صورت بعد از بررسی شرایط شما تشخیص می‌دهد که به ارتودنسی نیاز دارید یا خیر. نتیجه‌ی این جراحی معمولا همراه با ارتودنسی بسیار بهتر است.

jaw surgery
عمل فک ممکن است با ارتودنسی یا بدون آن انجام شود، این تصمیم به نظر جراح بستگی دارد.

مزایای جراحی فک

این جراحی می‌تواند مزایای زیادی برای شما داشته باشد از جمله:

  • آسان‌ترشدن جویدن و خوردن غذا
  • تسهیل بلع غذا و قورت‌دادن
  • اصلاح مشکلات صحبت‌کردن و تلفظ کلمات
  • کاهش احتمال سایش و شکستن دندان
  • ایجاد تناسب میان اجزای صورت و زیبایی صورت
  • اصلاح عدم تقارن صورت
  • بهبود وضعیت بسته‌شدن لب‌ها
  • ترازشدن فک‌ها روی هم
  • تسکین درد ناشی از سایش استخوان فک و دندان
  • درمان جراحات ناشی از تصادف
  • درمان آپنه انسدادی خواب.

اگر شما هم فکر می‌کنید با اصلاح وضعیت استخوان فک خود می‌توانید از مزایای بالا استفاده کنید، بهتر است همین الان با یک دندانپزشک یا جراح فک و صورت در دکترتو مشورت کنید.


عوارض و خطرات جراحی فک

جراحی ارتوگناتیک با اینکه یک روش درمانی تهاجمی است بسیار ایمن است. با این حال هر عمل جراحی در کنار مزایایی که ارائه می‌دهد ممکن است دارای عوارض و خطرات احتمالی باشد که جراح پیش از عمل شما را از آنها آگاه می‌کند. این خطرات احتمالی عبارت‌اند از:

  • واکنش بد به بیهوشی
  • خون‌ریزی بیش‌ازحد
  • عفونت در محل جراحی
  • آسیب به اعصاب فک
  • شکستگی فک
  • ازدست‌دادن بخشی از فک
  • مشکلات مربوط به گاز‌گرفتن یا هم‌ترازی بعد از جراحی که ممکن است نیاز به جراحی مجدد داشته باشید.
  • بازگشت فک به موقعیت اولیه و تجربه دردهای جدید
  • برخی افراد باتوجه به شرایط ویژه‌ای که دارند ممکن است در مقایسه با دیگران خطرات بیشتری داشته باشند و عوارض خاصی را تجربه کنند. طی مطالعاتی که در سال ۲۰۱۹ صورت گرفت مشخص شد افرادی که تحت عمل عمل دو فک قرار گرفتند نسبت به کسانی که عمل فک بالا و عمل فک پایین انجام دادند عوارض بیشتری را تجربه کردند.
orthognathic surgery complications
عمل فک ممکن آنطور که انتظار دارید پیش نرود و عوارضی مانند آسیب به اعصاب و شکستگی را به دنبال داشته باشد.

راه‌های جایگزین جراحی ارتوگناتیک چیست؟

برای اکثر بیماران، عمل ارتوگناتیک تنها گزینه مناسب است اما برخی از آنها که علائم ناهنجاری در آنها خفیف‌تر است و بیشتر مساله زیبایی صورت مد نظرشان است می‌توانند از طریق ارتودنسی یا اینویزیلاین (نوعی ارتودنسی نامرئی) و ونیر کامپوزیت، تزریق فیلر به چانه و زاویه سازی فک و بهبود وضعیت لبخند با لیزر و لیفت لثه به نتایج نسبتا مثبتی دست یابند. مزایای این روش‌ها کم تهاجمی‌بودن آنهاست و دوره نقاهت طولانی مدتی ندارند و شما بلافاصله پس از انجام آن می‌توانید به فعالیت‌های روزمره خود بازگردید.

زاویه سازی فک

بعضی اوقات حتی افرادی که هیچگونه ناهنجاری در فک خود ندارند از حالت و زاویه فک خود راضی نیستند و دوست دارند با عمل‌های زیبایی زاویه دلخواهشان را در فک به وجود آورند به خصوص که ترندهای زیبایی این روزها به سمت زاویه‌داربودن فک حرکت کرده و بیوتی بلاگرها و سلبریتی‌ها با روش‌های مختلفی اقدام به زاویه سازی فک خود کرده‌اند. یکی از روش‌های زاویه سازی فک استفاده از پروتز زاویه فک است. این روش نه تنها برای افراد سالم قابل استفاده است بلکه برای افرادی که دچار نقص رشد استخوان بوده‌اند و دو طرف صورتشان نامتقارن است نیز می‌توانند از این روش برای اصلاح تقارن صورت استفاده کنند. از دیگر روش‌های زاویه سازی فک با تأثیرات و ماندگاری خفیف‌تر می‌توان به تزریق چربی، تزریق ژل و لیفت با نخ اشاره کرد.


جراحی فک با لیزر

لبخند لثه‌ای یکی از مشکلاتی است که باعث می‌شود فک فرد بیرون زده به نظر برسد درحالی که این مشکل، یک مشکل اسکلتی نیست و در واقع، لثه بیش از اندازه رشد کرده و دندان را در برگرفته است. بنابراین دندان کوتاه به نظر می‌رسد و هنگام لبخند لثه‌های فرد نمایان می‌شود. در این حالت با استفاده از لیزر می‌توان لثه را برش داد و زیبایی لثه و دندان را برگرداند. برای عمل ژنیوپلاستی چانه نیز می‌توان برای برش‌ها از لیزر استفاده کرد.

سایر کاربردهای لیزر در عمل دهان و فک عبارت است از:

  • برداشتن ضایعات خوش خیم و بدخیم
  • ژنژیوکتومی
  • فرنکتومی
  • درمان آفت و غیره

اگر مشکل شما شدید نباشد، می‌توان با روش‌های زاویه‌سازی فک آن را برطرف کرد. گاها برای لبخند لثه‌ای هم نیازی به جراحی نیست و با لیزر می‌توان آن را برطرف کرد.

برای جراحی فک به چه متخصصی مراجعه کنم؟

برای اصلاح ناهنجاری‌های فک و دندان ابتدا باید به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر نقص فک و دندان شما با ارتودنسی و سایر روش‌های غیرجراحی قابل درمان باشد دندانپزشک مشکل شما را بدون نیاز به جراحی برطرف خواهد کرد اما اگر عکس‌برداری و اندازه‌گیری‌های دندانپزشک نشان دهد که ناهنجاری فک شما نیاز به جراحی دارد شما را به یک فوق تخصص جراحی فک و صورت ارجاع می‌دهد. سپس این دو پزشک با همکاری هم روند درمان شما را تحت نظر خواهند داشت چرا که شما به احتمال زیاد قبل از جراحی باید به مدت دو سال دندان‌هایتان را ارتودنسی کنید و تحت درمان باشید. وقتی زمان جراحی فرا برسد بریس‌های دندانی توسط دندانپزشک برداشته می‌شود. بعد از اینکه تحت عمل جراحی ارتوگناتیک قرار گرفتید، جراح فک و صورت شما را مجدد به دندانپزشکتان ارجاع می‌دهد تا دوباره به مدت دو سال از ارتودنسی استفاده کنید.

هزینه جراحی فک

هزینه جراحی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد از جمله:

  • محل زندگی شما و بیمارستانی که در آن جراحی می‌کنید
  • تحت کدام نوع روش عمل ارتوگناتیک (فک بالا، فک پایین، دو فک، ژنیوپلاستی) قرار می‌گیرید.
  • توسط کدام جراح فک عمل می‌شوید و میزان دستمزدی که برای عمل می‌گیرد.
  • هزینه‌های بیهوشی و سایر هزینه‌های جانبی
  • و اینکه تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرید یا نه.

برای برآورد هزینه جراحی فک همین حالا با متخصص مشورت کن.

هزینه عمل فک شامل بیمه و بیمه تکمیلی می‌شود؟

اگر ناهنجاری فک برای سلامت فرد اختلالی ایجاد کند، به طور مثال باعث آپنه خواب، مشکلات تنفسی یا اختلالات گفتاری شود و پزشک هم جنبه درمانی عمل را تائید کند برخی از شرکت‌های بیمه و بیمه تکمیلی آن را تحت پوشش قرار می‌دهند. اما اگر فقط جنبه ظاهری و زیبایی داشته باشد بیمه آن را نمی‌پذیرد.

به طور کلی در سال ۱۴۰۰ هزینه جراحی ارتوگناتیک بدون هزینه‌های جانبی مثل ارتودنسی برای هر دو فک حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیون است.


جراحی فک ارزان

اولین چیزی که باید همیشه به آن توجه کرد میزان ارزشمندی یک چیز و قیمت آن است. معمولا خدمات با کیفیت و خوب را ارزان ارائه نمی‌دهند و این به دلیل ارزشمندی سلامتی انسان و مهارت‌های جراحان باتجربه است. همه ما می‌دانیم که هیچ ارزانی بی‌علت نیست! و هر بار که شنیدیم یک عمل جراحی نسبتا پرهزینه با قیمتی کم ارائه می‌شود باید به کیفیت و ایمن‌بودن آن و مهارت کافی جراح شک کرد! در این ایام که تقریبا هیچ چیز ارزانی وجود ندارد از شنیدن و دنبال‌کردن تبلیغاتی که واژه ارزان را به آخر آن می‌چسبانند به شدت دوری کنید! سلامتی چیزی نیست که بتوان سر آن قمار کرد و در صورت موفقیت‌آمیزنبودن دنبال راه دیگری رفت. یک اشتباه برای عمری پشیمانی کافی است.

Orthognathic Surgery
عمل فک از آن دسته عمل‌هایی نیست که بخواهید روی آن ریسک کنید و آن را به دست جراحان بی‌تجربه بسپارید، چون تأثیر زیادی روی چهره شما دارد.

سخن پایانی

جراحی فک یا جراحی ارتوگناتیک یکی از عمل‌های بسیار مؤثر با کمترین عوارض است که می‌تواند کیفیت زندگی فرد را دگرگون کند. عدم تقارن صورت و متناسب‌نبودن اجزای آن در کنار مشکلات تنفسی، مشکلات بلع غذا، مشکلات صحبت‌کردن، روحیه و اعتماد به نفس فرد را به شدت تحت الشعاع قرار می‌دهد. ناهنجاری فک رنج را مهمان زندگی شما می‌کند و رضایت از زندگی را به حداقل می‌رساند. جراحی ارتوگناتیک موهبتی است که بشر به آن دست یافته و موفق شده این مهمان ناخوانده را از زندگی افراد بیرون کند و به جای آن شادی را به زندگی شما مهمان کند! همه ما بسیاری از لذت‌های زندگی را مدیون پیشرفت علم و صنعت پزشکی هستیم.

در سامانه دکترتو لیست بهترین دندانپزشک و جراح فک و صورت برای شما آماده شده‌است. می‌توانید از طریق سامانه به صورت آنلاین نوبت بگیرید یا در صورت نیاز به‌صورت تلفنی یا آنلاین با پزشکان مختلف مشورت کنید تا بتوانید به قرار نهایی خود برسید.

دریافت نوبت اینترنتی از بهترین دکترهای دندان پزشکی از سراسر ایران

دکتر دندانپزشکی تهران

دکتر دندانپزشکی شیراز

دکتر دندانپزشکی اصفهان

دکتر دندانپزشکی مشهد

دکتر دندانپزشکی کودکان

دکترتو، مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اکثر جراحی‌های فک حدود ۲ الی ۵ ساعت طول می‌کشند، اما مدت زمان دقیق بستگی به روش خاصی دارد که انجام می‌شود. به طور مثال جراحی تک فک کمتر از دو فک زمان می‌برد.

بله. در صورتی که تمام مراقبت‌های لازم را پس از جراحی ارتوگناتیک انجام دهید، آثار آن دائمی است.

جراحی ارتوگناتیک یکی از مهمترین جراحی‌های ناحیه صورت است و جراح باید از مهارت کافی برخوردار باشد. این یک جراحی ایمن با نتایج بسیار عالی است. جراحی دو فک از حساسیت بیشتری نسبت به تک فک بالا و پایین برخوردار است زیرا هم به زمان بیشتری برای جراحی احتیاج دارد و هم ناهنجاری‌های موجود در فک بسیار بیشتر است که برای اصلاح آن جراح چالش‌های بیشتری دارد.

درد بعد از جراحی ارتوگناتیک یک امر طبیعی است اما با رعایت توصیه‌های جراح و دندانپزشک و مصرف داروهای تجویزشده، می‌توانید آن را به حداقل برسانید. آستانه تحمل درد افراد باهم متفاوت است اما معمولا افراد از درد فک شکایت زیادی ندارند و بیشترین ناراحتی آنها از بابت برخی محدودیت‌های فکی مثل غذا خوردن، حرف زدن و تورم و کبودی در ناحیه فک و صورت است.

خوشبختانه معمولا در جراحی ارتوگناتیک، برش‌ها در داخل دهان ایجاد می‌شود بنابراین آثار زخم روی صورت دیده نمی‌شود و جلوه بدی به وجود نمی‌آید. در صورتی که شما نیاز به جراحی خارج دهانی داشته باشید، با رعایت نکات مراقبتی می‌توانید آثار زخم را از بین ببرید.

عمل جراحی ارتوگناتیک تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود.

معمولا پس از جراحی نیاز است که ۱ الی ۴ روز در بیمارستان بستری باشید. در مواردی که وضعیت بیمار وخیم باشد ممکن است نیاز باشد بیشتر در بیمارستان بمانید.

بله این امکان وجود دارد اما تا دو هفته پس از جراحی بازکردن دهان با درد همراه است و باید با احتیاط زیادی این کار را انجام دهید.

برای اینکه دوره نقاهت را راحت‌تر پشت سر بگذارید و به نتایج عالی دست یابید نیاز است از یک روند غذایی مشخص که جراح تجویز می‌کند پیروی کنید. رعایت این موارد باعث کاهش تورم و التهاب در ناحیه صورت می‌شود.
در روزهای اول پس از جراحی، خوردن و آشامیدن برای فرد بسیار سخت است زیرا بخاطر قرار داشتن لوله بیهوشی، گلوی شما زخم شده و نمی‌توانید چیزی ببلعید. در این حالت شما ۴ ساعت بعد از به هوش آمدن می‌توانید تغذیه خود را با نوشیدن مقداری آبمیوه شروع کنید. تا چند روز شما فقط می‌توانید مایعات بنوشید زیرا مایعات باعث رفع سریع‌تر زخم گلو می‌شود. برای نوشیدن مایعات از نی استفاده نکنید! باید از لیوان یا قاشق برای نوشیدن استفاده کنید.
از هفته دوم تا چهارم می‌توانید از غذاهای نرم مثل تخم‌مرغ آب‌پز و سیب‌زمینی له‌شده استفاده کنید و به مرور زمان از غذاهای سفت تر هم می‌توانید استفاده کنید. میزان غذایی که میخورید محدود است بنابراین نیاز دارید که تعداد وعده‌های غذایی را به ۶ برسانید.
توجه داشته باشید که اگر هر دو فک جراحی شده‌است باید مصرف غذاهای نرم و آبکی را تا ۴ ماه ادامه دهید.

خیر. برای اینکه فرد بتواند از عمل جراحی ارتوگناتیک استفاده کند باید رشد استخوان‌هایش متوقف شده باشد. کودکان دائما در حال رشد هستند و وضعیت استخوان فک آنها ثبات ندارد بنابراین نمی‌توانند از جراحی استفاده کنند. بهتر است جراحی ارتوگناتیک فرزندتان را به دهه بیست سالگی‌اش موکول کنید.

همانطور که قبلا توضیح دادیم، برش‌ها و زخم‌های جراحی ارتوگناتیک درون دهان قرار دارند بنابراین بسیار مهم است که بهداشت درون دهان را رعایت کنید تا زخم شما دچار عفونت و التهاب نشود و روند بهبودی بدون مشکل طی شود. شما نیاز دارید که بعد از هر وعده غذا خوردن دهان خود را بشویید و دندان‌هایتان را مسواک بزنید. چون وعده‌های غذایی شما در دو هفته اول بیشتر است، مجبورید چندین مرتبه در روز مسواک بزنید. (پس از هربار صرف غذا)
سعی کنید از یک مسواک با موهای بسیار نرم و سر کوچک استفاده کنید. احتمالا در دو هفته اول برای بازکردن فک خود درد زیادی متحمل شوید اما این شرایط پس از دو هفته کاهش می‌یابد و راحت‌تر می‌توانید دهان خود را باز کنید و دندان‌هایتان را مسواک بزنید.

در دو هفته اول پس از جراحی، ممکن است گاهی اوقات حین مسواک زدن و تمیزکردن دندان، دهان خونریزی کند و این مساله طبیعی است اما اگر خونریزی دهان بیش از  چند دقیقه طول بکشد به جراح یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن