مونس پلاستی چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مونس پلاستی (monsplasty) نوعی روش جراحی برای از بین بردن پوست شل و آویزان و بافت چربی برجستگی واژن یا همان تپه ونوس است. دوره نقاهت و بهبودی مونس پلاستی هشت هفته طول می‌کشد و جای زخم آن باقی می‌ماند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
مونس پلاستی

مونس پلاستی عمل جراحی زیبایی برای بهبود شکل و ظاهر تپه ونوس (قسمت بالای ناحیه تناسلی) است. هدف اصلی این جراحی، کاهش شلی و افتادگی پوست و حذف چربی اضافه در ناحیه برجسته واژن است. در طول این جراحی، پوست اضافی و بافت زیرین در منطقه مونس برش می‌خورد و جراح با دستکاری، شکل و تناسب بهتری به این ناحیه می‌دهد. این عمل را می‌توان به‌تنهایی یا همراه سایر روش‌های جراحی زیبایی ناحیه تناسلی انجام داد. در ادامه این مطلب همراه باشید تا با مونس پلاستی، موارد استفاده، مزایا و عوارض آن بیشتر آشنا شوید. برای انجام این روش جراحی زیبایی باید با دکتر زنان مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

مونس پلاستی چیست؟

مونس پلاستی که به آن لیفت ناحیه شرمگاهی هم می‌گویند، عمل جراحی جوانسازی بیکینی برای حذف پوست اضافی و بافت چربی از تپه ونوس است. تپه ونوس، بافت برجسته‌ای جلوی استخوان شرمگاهی است که معمولا با موی ناحیه شرمگاهی پوشیده شده است. این جراحی، جراحی زیبایی است که ساختار تپه ونوس را لیفت، تنگ و بازسازی کرده تا ظاهرش تغییر کند. این عمل باعث بهبود عملکرد و راحتی نیز می‌شود. 

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

انواع مونس پلاستی

این جراحی زیبایی واژن با هدف حذف چربی‌های اضافی با لیپوساکشن و لیفت ناحیه مونس جهت رفع شلی و افتادگی پوست انجام می‌شود. در برخی موارد مونس پلاستی را همراه هودکتومی انجام می‌دهند.

مونس پلاستی زنان

زنان با افزایش سن، بارداری و زایمان یا تغییرات وزنی، در معرض تغییرات بدنی زیادی قرار دارند. یکی از نواحی که تحت تاثیر این موارد قرار گرفته، ناحیه مونس یا برآمدگی روی استخوان عانه است که دچار شل‌شدگی و افتادگی می‌شود یا بافت چربی اضافه می‌آورد. این جراحی، تکنیک فوق‌العاده‌ای برای کاهش بافت چربی و پوست اضافی ناحیه مونس پوبیس است که می‌تواند نارضایتی جنسی ناشی از این عارضه را برطرف کند.

مونس پلاستی مردان

این جراحی منحصر به زنان نیست و مردانی که از پوست یا چربی اضافی در ناحیه استخوان عانه فوقانی رنج می‌برند نیز می‌توانند از مونس پلاستی مردان کمک بگیرند. این عمل جراحی، مزایای بیشماری برای مردان دارد. حدود ۶ هفته طول می‌کشد تا نتایج نهایی مونس پلاستی مردان خود را نشان دهند. تغییرات به‌وجود آمده دائمی هستند اما در صورت افزایش وزن، ممکن است این بافت اضافه چربی دوباره برگردد. از مزایای این جراحی در مردان می‌توان به محکم‌تر، هموارتر و صاف‌تر شدن ناحیه برجسته روی استخوان عانه اشاره کرد. مونس پلاستی مردان را می‌توان با عمل جراحی، لیپوساکشن یا ترکیبی از این دو روش انجام داد.

کاربردهای مونس پلاستی

این روش، عمل جراحی زیبایی برای لیفت، سفت و بازسازی ساختار مونس پیوبیس است که معمولا همراه با ابدومینوپلاستی انجام می‌شود. پوست حاوی فیبرهای کلاژنی است که به پوست امکان داده تا حرکت کرده، کش بیاید و دوباره به حالت اصلی خود برگردد (الاستیسیته). افزایش وزن باعث جمع شدن چربی در ناحیه استخوان شرمگاهی می‌شود و پوست بالای این ناحیه کش می‌آید.

اگر چاقی ادامه‌دار باشد، پوست این ناحیه خاصیت الاستیسیته خود را از دست می‌دهد و شل و افتاده می‌شود. پوست اضافی در ناحیه عانه، روی سلامت روان هم تاثیر می‌گذارد. این جراحی عمل سرپایی با ریسک پایین است که می‌تواند این پوست اضافی و چربی، و شل شدن و افتادگی پوست استخوان عانه را برطرف کند.

متن انگلیسی:
A tummy tuck (abdominoplasty) and liposuction don’t lift your pubic area. Your mons pubis may even be more noticeable after those procedures. Your healthcare provider may recommend getting a monsplasty at the same time as a tummy tuck or liposuction
ترجمه متن:
عمل شکم ابدومینوپلاستی و لیپوساکشن ناحیه شرمگاهی تغییری در لیفت این ناحیه ندارند و حتی ممکن است تپه ونوس بعد این عمل‌ها برجسته‌تر شود. به‌همین دلیل در صورت نیاز پزشک توصیه می‌کند که همزمان با ابدومینوپلاستی یا لیپوساکشن، عمل مونس پلاستی هم انجام دهید.

my.clevelandclinic

مونس پلاستی برای چه کسانی مناسب است؟

این جراحی برای افراد با شرایط زیر مناسب است:

  • بافت یا پوست اضافی که از مونس پیوبیس بالای ناحیه تناسلی آویزان شده و تمیز کردن این قسمت را سخت کرده یا باعث ایجاد عفونت یا جوش می‌شود.
  • مشکل در دفع ادرار یا رابطه جنسی به‌خاطر بزرگ شدن استخوان عانه
  • بیماری زمینه‌ای خاصی ندارند.
  • از بیماری قلبی، دیابت یا ریوی رنج نمی‌برند.
  • سیگار نمی‌کشند یا می‌توانند حداقل چهار هفته (دو هفته قبل و دو هفته بعد عمل) سیگار را ترک کنند.
  • انتظارات واقعی از نتیجه عمل دارند.

مطمئن نیستی مونس پلاستی برات مناسبه یا نه؟

چرا از متخصص مشورت نمی‌گیری؟

مونس پلاستی برای چه کسانی مناسب نیست؟

افرادی که اضافه وزن شدید دارند، گزینه مناسبی برای این جراحی نیستند و باید عمل را تا کاهش وزن و رسیدن به ثبات وزنی به تاخیر بیندازند. افراد با شرایط زیر، کاندیدای مناسبی برای این عمل زیبایی نیستند:

  • افرادی که مشکلات پزشکی جدی دارند مانند بیماری‌های قلبی، تنفسی، عفونی، یا سیستمیک، در معرض ریسک بیشتری در طی عمل جراحی قرار می‌گیرند.
  • خانم‌ها باردار و شیرده
  • افرادی که از بیماری‌های اختلال خونی رنج می‌برند.
  • افرادی که از سلامت عمومی مناسبی برخوردار نیستند و بدنشان تحمل بیهوشی ندارد. 
  • کسانی که هنوز در دوره رشد هستند .
  • افرادی که انتظارات غیرواقعی از مونس پلاستی دارند.

مزایای انجام مونس پلاستی

جوانسازی ناحیه مونس پیوبیس، روشی امن و موثر است که کارکرد طبیعی مجاری ادراری را احیا کرده و ریسک عفونت‌های مزمن مجاری ادراری را به حداقل می‌رساند. از مزایای انجام این جراحی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رفع پوست شل و آویزان روی استخوان عانه
  • شکل و ظاهر ناحیه مونس
  • افزایش اعتمادبنفس و بهبود رابطه جنسی
  • توازن و تناسب ظاهری بین ناحیه مونس و سایر قسمت‌های ناحیه تناسلی
 جراحی مونس پلاستی با بیهوشی عمومی است.
در برخی بیماران، در طول عمل لیفت مونس، از نوعی لیپوساکشن برای تخلیه چربی از تپه ونوس استفاده می‌کنند.

روش انجام مونس پلاستی

با توجه به شرایط بیمار و تشخیص پزشک، این جراحی با بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. ناحیه تناسلی را تمیز و ضدعفونی می‌کنند و سپس جراح پلاستیک، برش‌هایی در ناحیه مونس پیوبیس زده تا بافت و چربی اضافی این ناحیه را بردارد. سپس زخم‌ها را با بخیه جذبی می‌بندند تا ترمیم پیدا کنند. در برخی بیماران، در طول عمل لیفت مونس، از نوعی لیپوساکشن برای تخلیه چربی از تپه ونوس استفاده می‌کنند.

عمل مونس پلاستی با لیپوساکشن

مونس پلاستی و لیپوساکشن را می‌توان با هم انجام داد، اما هرکدام عمل متفاوتی هستند. در مونوپلاستی، پوست و چربی اضافی با چاقو جراحی برداشته می‌شود. لیپوساکشن با استفاده از ساکشن، چربی اضافی را تخلیه می‌کند اما تاثیری روی بهبود ظاهری یا برداشتن پوست آویزان ندارد. برای انجام این جراحی با لیپوساکشن، ابتدا چربی اضافی را با ساکشن بیرون کشیده و تخلیه می‌کنند، سپس تغییرات ظاهری با مونس پلاستی انجام می‌شود.

جراحی مونس پلاستی

این جراحی، روشی برای بهبود شکل و ظاهر ناحیه مونس (ناحیه بین پوبیس و محل اتصال ران به بدن) است که باید توسط متخصص جراح پلاستیک انجام ‌شود. جراح برشی در ناحیه مونس ایجاد می‌کند که معمولا در محدوده مخفی یا در قسمت‌هایی است که چندان آشکار نیستند. اندازه و محل برش بستگی به شرایط بیمار و توصیه پزشک دارد. پس از ایجاد برش، پزشک بافت‌های اضافی، چربی و پوست اضافی در ناحیه مونس را برمی‌دارد. سپس لایه‌های عمیق و سطحی را بخیه می‌زند. 

لیفت مونس

لیفت مونس که به آن جراحی کوچک کردن مونس پیوبیس یا مونس پلاستی می‌گویند، عمل حذف بافت، پوست و چربی اضافی از روی استخوان عانه یا همان تپه ونوس است. چند روز اول بعد از لیفت مونس، بیمار بیشترین درد را تحمل می‌کند و ممکن است ورم، کبودی و التهاب و سوزش داشته باشد. به‌علاوه اینکه ممکن است خونریزی کمی هم در بخیه‌ها اتفاق بیفتد. درد و ناراحتی پنج تا هفت روز بعد کاهش می‌یابد. 

آمادگی برای انجام مونس پلاستی

مشاوره با جراح پلاستیک متخصص و مجرب، اولین قدم مهم آمادگی برای انجام مونس پلاستی است. انتظارات و هدف خود از درمان را با پزشک درمیان بگذارید، و اطلاعات کافی درباره ریسک، عوارض و مزایای این جراحی را بدست بیاورید. هرگونه دارو یا مکمل مصرفی، بیماری مزمن یا سابقه خاص را به پزشک اطلاع دهید. بهتر است از یک هفته قبل عمل، مصرف سیگار، مواد مخدر و نوشیدنی‌های الکلی را متوقف کنید، چرا که باعث تشدید عوارض جانبی، خونریزی و کبودی بعد عمل می‌شود. به دستورات پزشک درباره محدودیت مصرف غذا و مایعات عمل کنید.

می‌خوای جراحی مونس پلاستی انجام بدی؟ هر سوالی داری از پزشک بپرس.

مراقبت های لازم بعد از انجام مونس پلاستی

برای اینکه عوارض عمل به حداقل برسد و از نتیجه آن رضایت داشته باشید، باید مراقبت‌های لازم بعد از انجام این جراحی را جدی بگیرید:

  • رعایت دستورات پزشک و مصرف داروهای تجویزی
  • استراحت و پرهیز از فعالیت جسمی شدید
  • پیاده‌روی کوتاه
  • تعویض پانسمان و رعایت بهداشت ناحیه تناسلی
  • پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین تا ۶ هفته
  • اجتناب از رابطه جنسی تا سه هفته بعد عمل
  • مصرف میوه و سبزیجات و مواد غذایی حاوی پروتئین

دوره نقاهت مونس پلاستی

دوره نقاهت پس از این جراحی بسته به نوع جراحی و وسعت ناحیه درمانی، محدودیت‌ها و توصیه‌های پزشک، واکنش بدن و سابقه پزشکی بیمار، در افراد مختلف متفاوت است. به‌علاوه اینکه، اگر عمل همزمان با سایر عمل‌های زیباسازی و جوانسازی واژن انجام شود، روی دوره نقاهت این جراحی تاثیر می‌گذارد. بهبود بعد از عمل حدود یک هفته طول می‌کشد، بسته به شدت و وسعت ناحیه عمل شده، انجام فعالیت‌های فیزیکی بین دو تا شش هفته بعد عمل محدودیت دارد. 

دوره نقاهت این جراحی متفاوت است.
دوره نقاهت پس از این جراحی بسته به نوع جراحی، محدودیت‌ها و توصیه‌های پزشک در افراد مختلف متفاوت است.

عوارض و خطرات مونس پلاستی

هر عمل جراحی ممکن است عوارض و خطرات خودش را داشته باشد. این جراحی هم از این قاعده مستثنی نیست و ممکن است عوارضی ایجاد کند، از جمله: 

عوارضتوضیحات
واکنش‌های آلرژیک به ماده بیهوشیواکنش‌های ناخواسته به مواد بیهوشی که ممکن است شامل خارش، کهیر، یا حتی واکنش‌های شدیدتر باشد.
مشکلات ترمیمعدم ترمیم صحیح زخم‌ها که ممکن است نیاز به درمان‌های بیشتر یا جراحی مجدد داشته باشد.
عفونتورود باکتری‌ها به زخم‌ها و ایجاد عفونت که نیاز به آنتی‌بیوتیک یا درمان‌های دیگر دارد.
هماتوم یا تجمع مایعاتتجمع خون (هماتوم) یا مایعات دیگر زیر پوست که ممکن است نیاز به تخلیه داشته باشد.
بی‌حسیاحساس بی‌حسی یا کاهش حس در ناحیه جراحی شده که ممکن است موقتی یا دائمی باشد.
تغییر رنگ پوستتغییر رنگ پوست در ناحیه جراحی که ممکن است موقتی یا دائمی باشد.
ادم (ورم)تورم ناحیه جراحی که معمولاً موقتی است اما ممکن است در برخی موارد طولانی مدت باشد.
ایجاد جای زخم و اسکارتشکیل جای زخم یا اسکار که می‌تواند ظاهر ناحیه را تحت تأثیر قرار دهد.
عدم تقارن در ناحیه مونس پیوبیسعدم تقارن در ناحیه جراحی که ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشد.
شل شدن دوباره پوستبازگشت شلی پوست به علت عدم موفقیت جراحی یا عوامل دیگر.
عوارض و خطرات جراحی مونس پلاستی

جای زخم عمل مونس پلاستی

محل و اندازه زخم عمل در این جراحی بستگی به روش انتخابی پزشک دارد. پزشک می‌تواند طول و مکان برش را با توجه به نیازهای بیمار و نتیجه مطلوب تعیین کند. بخیه‌ها جذبی هستند و معمولا اثری از آن‌ها باقی نمی‌ماند. 

هزینه عمل مونس پلاستی در دکترتو کلینیک

هزینه این جراحی به عوامل مختلفی مانند شرایط و نیازهای بیمار، تکنیک جراحی، وسعت ناحیه درمان و تخصص جراح بستگی دارد. به‌طورکلی، متوسط هزینه عمل مونس پلاستی حدود چهار و نیم میلیون تومان است. جهت اطلاع از هزینه عمل زیبایی واژن در دکترتو کلینیک به وب‌سایت دکترتو سر بزنید. بعد از بررسی قیمت‌ها می‌توانید از پزشک مورد نظر نوبت دریافت کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

جراحی مونس پلاستی روش جراحی زیبایی نسبتا امنی است که با هدف افزایش اعتماد بنفس و بهبود کلی کیفیت زندگی انجام می‌شود. نتایج مونس پلاستی معمولا دائمی هستند، البته تا زمانی که وزنتان ثابت بماند و چاق نشوید. البته این عمل تاثیری روی لاغری ندارد و برای حذف چربی‌های اضافی شکم، باید عمل ابدومینوپلاستی، لیپوساکشن یا سایر روش‌های زیبایی را همزمان انجام دهید. در انتخاب جراح نهایت دقت را داشته باشید تا ریسک بروز عوارض این جراحی را به حداقل برسانید.

قبل از انجام این عمل با دکتر زنان یا دکتر جراح پلاستیک مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر زنان آنلاین و همچنین دکتر جراحی پلاستیک آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

پرسش‌های متداول

خیر، این جراحی عملی نسبتا امن با ریسک پایین عوارض است. البته ممکن است در برخی مواقع باعث بروز عوارضی مانند عفونت، خونریزی زیاد، هماتوم، عفونت و اسکار می‌شود.

بله، عمل این جراحی نیاز به بیهوشی دارد، البته در برخی مواقع با بی‌حسی موضعی هم انجام می‌شود.

خیر، این جراحی در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. بارداری مرحله حساس و مهمی در زندگی یک زن است و همراه با تغییرات فیزیولوژیک و هورمونی قابل توجهی است. در طول این دوران، بدن زن در حال تغییر است و ممکن است مشکلات و عوارض جدیدی برای مادر و جنین ایجاد شود. این جراحی نیازمند استفاده از بیهوشی و تداخل با بدن است. انجام عمل جراحی در دوران بارداری می‌تواند خطراتی برای سلامتی مادر و جنین به همراه داشته باشد. همچنین، در دوران بارداری ممکن است نیاز به داروها و آنتی‌بیوتیک‌هایی باشد که برای بارداری مضر باشند. به‌علاوه اینکه، بارداری باعث کش آمدن پوست شده و روی نتایج عمل مونس پلاستی تاثیر منفی می‌گذارد و باعث خونریزی یا عفونت می‌شود.

خیر، این جراحی جراحی پلاستیک زیبایی است که شامل بیمه نمی‌شود.

در سه هفته اول بعد عمل، انجام ورزش‌های ایروبیک که باعث افزایش ضربان قلب یا فشار خون شده مجاز نیست.

خیر، حداقل تا سه هفته بعد از این جراحی، رابطه جنسی مجاز نیست.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن