کدام دارو برای زگیل تناسلی بهتر است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

روش‌های مختلفی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارند مانند کرایوتراپی، لیزر، جراحی یا دارو درمانی. در مواردی که زگیل‌ها کوچک باشند یا امکان انجام سایر روش‌های درمانی میسر نشود، دارو برای زگیل تناسلی تجویز می‌شود. داروها برای زگیل تناسلی بیشتر به شکل موضعی مصرف می‌شوند و از تقسیم سلولی جلوگیری می‌کنند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
بهترین دارو برای زگیل تناسلی چیست؟

زگیل‌های تناسلی جزو شرایطی محسوب می‌شوند که اگر چه به‌طور کامل درمان شدنی نیستند اما دارو برای زگیل تناسلی می‌تواند علائم و عوارض آن را کنترل و مدیریت کند. زگیل‌ها از بین می‌روند، اما ویروس اچ‌پی‌وی همچنان در بدن باقی می‌ماند تا بعدها توسط سیستم ایمنی بدن دفع شود. این یعنی هیچ درمان قطعی برای خود ویروس عامل زگیل تناسلی وجود ندارد و صرفا روش‌های درمان می‌توانند عوارض ناشی از این ویروس را برطرف کنند. اگر زگیل‌ها مشکلی ایجاد نکنند، نیازی به درمان نیست. اما چه زمانی نیاز به درمان‌های تهاجمی وجود خواهد داشت؟ برای رسیدن به پاسخ سوالات خود با ادامه این پست از مجله دکترتو همراه ما باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان زنان و اورولوژی در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

دارو برای زگیل تناسلی

یکی از روش‌های کنترل عوارض و درمان زگیل تناسلی، دارو درمانی است که معمولا به شکل کرم، ژل یا پمادهای موضعی، داروهای ضدقارچی یا ضد ویروسی ارائه می‌شوند. زگیل تناسلی بعد از چند وقت نمایان میشود و باید برای درمان زائده‌ها اقدام کرد. داروهای موضعی برای درمان زگیل تناسلی عبارتند از:

  1. آنتی‌ویروس‌های موضعی مانند آسیکلوویر یا پنسیکلوویر که به صورت کرم یا ژل به مهار تکثیر ویروس هرپس در منطقه مبتلا کمک می‌کنند.
  2. کرم‌ها و ژل‌های حاوی موادی مانند لیدوکائین یا بنزوکائین، درد و خارش مرتبط با زگیل تناسلی را کاهش می‌دهند.
  3. پماد ایمی‌کیومد جهت تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با زگیل‌های تناسلی است. حین درمان با ایمی‌کیومد تا زمانی که پماد روی پوست قرار دارد، باید از رابطه جنسی خودداری کنید. چرا که ممکن است باعث نازک شدن و پارگی کاندوم شود و به پوست سالم بدن آسیب برساند. مصرف این پماد ممکن است باعث تغییر رنگ پوست در ناحیه مصرف شود.
  4. کرم‌های موضعی پودوفیلین و پودوفیلیکس می‌توانند بافت زگیل‌ها را از بین ببرند. پودوفیلیکس برای استفاده داخلی نیست و مصرف آن در بارداری توصیه نمی‌شود. عوارض جانبی آن عبارتند از حساسیت و تحریک پوستی، درد و سوزش.
  5. اسید تری کلرواستیک برای سوزاندن زگیل تناسلی تجویز شده از طرفی برای درمان زگیل‌های داخلی هم استفاده می‌شود. این دارو ممکن است باعث آسیب پوست سالم، حساسیت و تحریک پوستی یا درد شود.
  6. پماد سینکاتچینز برای درمان زگیل‌های تناسلی داخل بدن و زگیل‌های داخلی و اطراف ناحیه مقعدی تجویز می‌شود. مصرف آن ممکن است باعث تغییر رنگ پوست، خارش یا سوزش و درد شود.

متن انگلیسی:
Even with treatment, it is possible that the warts will come back within a few weeks or months. This is because treating the warts does not necessarily get rid of all of the virus (HPV) causing the warts
ترجمه متن:
حتی با درمان احتمال بازگشت و عود زگیل‌ها چند هفته یا چند ماه بعد وجود دارد. دلیل عود این است که درمان زگیل‌ها لزوما ویروس اچ پی وی عامل زگیل‌ها را از بین نمی‌برد.

uptodate

لیست دارو های زگیل تناسلی

در ادامه، لیست داروهای زگیل تناسلی را آورده‌ایم. از این داروها می‌توان برای درمان انواع زگیل تناسلی استفاده کرد. البته بهتر است این داروها با تجویز پزشک مصرف شوند:

۱. کرم‌ ها و پمادها

انواع دارومثال
ضد التهاب موضعیهیدروکورتیزون
ضد حساسیتدیپروپیونات سدیم
ضد قارچکلوتریمازول یا میکونازول
بررسی نوع کرم مورد استفاده برای زگیل تناسلی

۲. دارو های ضد قارچی

  • آنتی‌قارچ‌ها مانند فلوکونازول یا ایتراکونازول
  • کرم‌ها و پمادهای ضد قارچ موضعی مانند کلوتریمازول یا میکونازول

۳. ضد ویروس‌ ها

  • ضد ویروس‌های موضعی مانند آسیکلوویر یا فامسیکلوویر

نمی‌دونی کدام داروی زگیل تناسلی برات بهتره؟

با مشاوره خیال خودت رو راحت کن.

۴. داروی پودوفیلوکس

پودوفیلوکس یک داروی موضعی برای درمان زگیل تناسلی است که خواص ضدویروسی دارد. پودوفیلوکس به عنوان مهارکننده میتوز عمل کرده و با تثبیت مرحله جدایی کروموزوم‌ها در زمان تقسیم سلولی، باعث توقف رشد سلول‌ها می‌شود. داروی پودوفیلوکس در قالب ژل یا محلول موضعی در دسترس است و توصیه می‌شود که در مدت زمان معینی روی زگیل‌های تناسلی تحت نظارت پزشک مصرف شود. این دارو تنها برای استفاده موضعی است و باید از تماس با پوست سالم و مصرف در دوران بارداری و شیردهی خودداری شود.

۵. داروی پودوفیلین

داروی پودوفیلین، هم محصول موضعی دیگری برای درمان زگیل تناسلی است که عملکرد مشابهی با پودوفیلوکس دارد، اما ترکیبات آن متفاوت است. پودوفیلین به صورت محلول موضعی و با استفاده از اسفنج یا قطره‌چکان روی زگیل‌های تناسلی استفاده می‌شود و سلول‌های زگیل تناسلی را از بین می‌برد.

۶. داروی ایمی کیمود

داروی ایمی‌کیمود به‌عنوان تعدیل‌کننده سیستم ایمنی بدن برای درمان زگیل‌های تناسلی استفاده می‌شود. در بیماران دارای نقص سیستم ایمنی که به زگیل تناسلی مبتلا هستند، داروی ایمی‌کیمود باعث تحریک تولید اینترفرون آلفا و سایر سیتوکین‌های مختلف شده و به صورت غیرمستقیم فعالیت ضدویروسی دارد. از میان بیمارانی که زگیل‌های ناحیه تناسلی‌شان با استفاده از کرم ایمی‌کیومد ۵ درصد برطرف شده، ۴۴ درصد تا هفته هشتم درمان از شر بیماری رها شدند و ۶۹ درصد هم تا هفته دوازدهم از زگیل‌ها خلاص شدند.

داروی موضعی ایمی‌کیومد برای درمان زگیل‌های تناسلی خارجی و نواحی مقعدی تجویز می‌شود. از این دارو به هیچ‌وجه نباید برای زگیل‌های داخل واژن، آلت تناسلی یا رکتوم استفاده کنید.

بهترین دارو برای زگیل تناسلی مردان کدام است؟
در درمان زگیل تناسلی (عفونت هرپس تناسلی) در مردان، اغلب از داروهای ضد ویروسی استفاده می‌شود.

۷. اسید بی کلرواستیک و اسید تری کلرواستیک

اسید تری کلرواستیک، داروی شیمایی است که برای سوزاندن زگیل های تناسلی به‌کار می‌رود همچنین برای درمان زگیل های داخلی هم تجویز می‌شود. این مایع مستقیم روی زگیل‌ها مالیده می‌شود و تنها باید توسط پزشک متخصص روی زگیل‌های ناحیه تناسلی و مقعدی زده شود. یکی از عوارض احتمالی اسید بی کلرواستیک و اسید تری کلرواستیک، احتمال آسیب دیدگی پوست سالم اطراف زگیل‌ها است.

معمولا بسته به تعداد و اندازه زگیل‌ها، این محلول‌ها را باید هفته‌ای یک بار به مدت چند هفته مصرف کنید. از هر دو محلول برای قسمت دهانه رحم و واژن هم می‌توان استفاده کرد و مصرف‌شان در دوران بارداری هم مجاز است. یک تکه پنبه تمیز را به اسید بی کلرواستیک یا اسید تری کلرواستیک آغشته کرده و روی بافت زگیل بزنید. بعد از خشک شدن محلول اسیدی، زگیل‌ها رنگ‌شان سفید می‌شود.

۸. سینکاتچینز

سینکاتچینز نسبت به داروی ایمی‌کیومد، درمان مقرون به صرفه‌تری محسوب می‌شود که درصد موفقیت بالاتری دارد. سینکاتچینز گزینه مناسبی برای درمان زگیل‌های داخل واژن، آلت تناسلی مردانه یا رکتوم نیست. به‌علاوه اینکه، این دارو برای زگیل تناسلی تنها با نسخه پزشک قابل تهیه است.

متن انگلیسی:
Sinecatechins is used to treat external warts around the genital and rectal areas
ترجمه متن:
سینکاتچینز برای درمان زگیل‌های خارجی اطراف ناحیه تناسلی و مقعدی تجویز می‌شود.

mayoclinic

۹. اینترفرون

اینترفرون نوعی آمپول تزریقی است که برای درمان بیماری‌هایی مانند هپاتیت B و C، سرطان لنفوم، ملانوم بدخیم (سرطان پوست) و زگیل تناسلی تجویز می‌شود. اینترفرون‌ها موادی هستند که در خود بدن تولید شده تا با عفونت و تومورها مقابله کنند.

۱۰. فرمالدئید

فرمالدئید ۵ درصد را می‌توان داروی مناسبی برای زگیل‌های تناسلی در بیمارانی دانست که نگران مسائل زیبایی ظاهری بوده، به امکانات لازم برای کرایوتراپی دسترسی ندارند و می‌خواهند روش‌های درمان خانگی را انجام دهند.

۱۱. رتینوئید های موضعی

رتینوئیدهای موضعی، به ویژه ترتینوئین (Tretinoin) و تازاروتن (Tazarotene)، در برخی موارد برای درمان زگیل تناسلی استفاده می‌شوند. این داروها از خانواده رتینوئیدها هستند و برای درمان زگیل تناسلی باید تحت نظارت پزشک استفاده شوند. رتینوئیدهای موضعی به صورت کرم یا ژل موضعی روی زگیل‌های تناسلی اعمال شده و به عنوان عوامل آنتی‌ویروسی، ضخامت زگیل‌های پوستی را کاهش داده و از بین می‌برند.

۱۲. سالیسیلیک اسید موضعی

سالیسیلیک اسید یک ترکیب شیمیایی است که به عنوان ماده‌ تقویت‌کننده سلولی پوست عمل می‌کند. این دارو با کاهش ضخامت زگیل‌های پوستی و تقویت ریزساختار پوست، می‌تواند به درمان زگیل‌های تناسلی کمک کند. سالیسیلیک اسید به صورت ژل، کرم، لوسیون یا پوشش روغنی موضعی در دسترس است. قبل از استفاده از آن، حتما درباره میزان و نحوه مصرف با پزشک خود مشورت کنید. برخی عوارض جانبی سالیسیلیک اسید موضعی شامل خشکی، التهاب، تحریک و ترک‌های پوستی هستند.

نگران انتقال بیماری از رابطه جنسی هستی؟ همین الان برای درمان مشاوره بگیر.

۱۳. آسیکلوویر

آسیکلوویر، یک داروی ضد ویروسی است که برای درمان عفونت‌های ویروسی مانند عفونت‌های هرپس سیمپلکس و زگیل تناسلی استفاده می‌شود. آسیکلوویر معمولا به صورت قرص، کرم یا ژل موضعی و همچنین به صورت محلول وریدی تجویز می‌شود و به عنوان مهارکننده واکنش زنجیره‌ای ویروسی عمل کرده و تکثیر ویروس را در بدن کاهش می‌دهد.

۱۴. فلوئورواوراسیل (FU)

فلوئورواوراسیل (FU) یک داروی آنتی‌متابولیت است که برای درمان برخی انواع سرطان و ضایعات پوستی استفاده می‌شود. اما برای درمان زگیل تناسلی (عفونت هرپس تناسلی)، عموما نمی‌توان از فلوئورواوراسیل به عنوان درمان اولیه استفاده کرد. درمان زگیل تناسلی معمولا شامل داروهای ضد ویروسی مانند آسیکلوویر می‌شود.

۱۵. داروی کانتاریدین

داروی کانتاریدین (Cantaridin) یک ترکیب شیمیایی برای درمان زگیل تناسلی و درمان عفونت‌های قارچی و واژنی استفاده می شود. با این حال، باید توجه داشته باشید که استفاده از کانتاریدین برای درمان زگیل تناسلی به طور رسمی و متعارف تایید نشده است و باید تحت نظارت پزشک متخصص مصرف شود.

بهترین دارو برای زگیل تناسلی

آسیکلوویر یک داروی ضد ویروسی است که به عنوان گزینه اول برای درمان زگیل تناسلی استفاده می‌شود. این دارو می‌تواند به صورت قرص، کرم موضعی یا محلول وریدی تجویز شود. والاسیکلوویر نیز یک داروی ضد ویروسی است که به عنوان جایگزین آسیکلوویر استفاده می‌شود. فامسیکلوویر نیز داروی ضد ویروسی است که برای درمان زگیل تناسلی استفاده می‌شود و می‌تواند در کنترل علائم و کاهش مدت و طول عفونت موثر باشد.

لیست دارو های زگیل تناسلی شامل این موارد است.
یکی از روش‌های کنترل عوارض زگیل تناسلی، دارو درمانی است که معمولا به شکل کرم، ژل یا پمادهای موضعی، داروهای ضدقارچی یا ضد ویروسی ارائه می‌شوند.

بهترین دارو برای زگیل تناسلی مردان

در درمان زگیل تناسلی مردان اغلب از داروهای ضد ویروسی استفاده می‌شود مانند آسیکلوویر، والاسیکلوویر، فامسیکلوویر.

بهترین دارو برای زگیل تناسلی زنان

برخی کرم‌ها و ژل‌های موضعی حاوی داروهای ضد ویروسی برای تسکین علائم زگیل تناسلی در زنان تجویز می‌شوند مانند فامسیکلوویر، آسیکلوویر و والاسیکلوویر.

کدام دارو برای من مناسب است؟

اینکه کدام دارو برای درمان زگیل تناسلی شما مناسب است باید توسط پزشک متخصص و براساس سابقه فردی، وضعیت جسمی، تعداد و وسعت زگیل‌ها تعیین شود. برای مثال، مصرف برخی داروها برای زنان باردار توصیه نمی‌شود، یا برخی زگیل‌های کوچک را می‌توان با داروهای ضعیف‌تر هم درمان کرد. اما در مواردی که زگیل‌ها وسعت زیادی داشته باشند، پزشک داروی قوی‌تری را تجویز می‌کند. بنابراین برای انتخاب دارو برای درمان زگیل تناسلی حتما به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

نتیجه‌ گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

روش‌های مختلفی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارند مانند کرایوتراپی، لیزر، جراحی یا دارو درمانی. در مواردی که زگیل‌ها کوچک باشند یا امکان انجام سایر روش‌های درمانی میسر نشود، دارو برای زگیل تناسلی تجویز می‌شود. داروها برای زگیل تناسلی بیشتر به شکل موضعی مصرف می‌شوند و از تقسیم سلولی جلوگیری می‌کنند. در برخی موارد ممکن است این داروها باعث ایجاد تحریک پوستی، التهاب، درد یا عفونت قارچی و علائم شبیه سرماخوردگی شوند.

برای جلوگیری از احتمال آسیب پوستی، حتما برای مصرف دارو برای زگیل تناسلی با پزشک متخصص زنان یا پزشک اورولوژی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره با پزشک آنلاین زنان و متخصص اورولوژی آنلاین وجود دارد. همچنین می‌توانید از مشاوره دارویی در دکترتو استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

زنان باردار برای درمان زگیل تناسلی باید با پزشک مشورت کنند. داروی اسید بی کلرواستیک و اسید تری کلرواستیک در دوران بارداری قابل مصرف هستند.

 

 

 

 

 

 

تاثیر دارو اسید تری کلرواستیک به نسبت سایر داروهای موضعی، سرعت بیشتری در درمان زگیل تناسلی دارد. اسید تری کلرواستیک با از بین بردن پروتئین‌های سلولی، زگیل‌ها را از بین می‌برد و بیشتر برای زگیل‌های کوچک در فرج، واژن یا مقعد توصیه می‌شود.

آلدرا یا همان پماد ایمی‌کیومد، دارو قوی برای زگیل تناسلی است که برای زگیل‌های بزرگ‌تر جواب می‌دهد. این دارو به کمک سیستم ایمنی بدن آمده تا با زگیل‌ها و خود ویروس اچ‌پی‌وی مقابله کنند. دوره درمان با دارو قوی آلدرا طولانی است و چند هفته یا شاید هم چند ماه طول بکشد. احتمال عود و برگشت زگیل‌هایی که با این پماد از بین رفتند بسیار کم است. یادتان باشد که جهت خرید دارو قوی برای زگیل تناسلی حتما با مشورت پزشک به داروخانه مراجعه کنید.

معمولا دارو برای درمان و کنترل زگیل‌های کوچک تجویز می‌شود. داروها با جلوگیری از تقسیم سلولی و تقویت سیستم ایمنی بدن به روند بهبودی و درمان زگیل تناسلی کمک می‌کنند. ولی ویروس همچنان در بدن باقی می‌ماند و به تدریج طی دو سال توسط سیستم ایمنی بدن از بین می‌رود.

امتیاز شما به مقاله:
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
از سال ۹۵ فعالیت خود را در حوزه تولید و مدیریت محتوا آغاز کرده‌ام و همیشه مشتاق روبرویی با موقعیت‌های جدید شغلی‌ هستم. آشنایی با دنیای متفاوت در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و سلامت نیز من را به دنبال کردن سبک زندگی سالم تشویق می‌کند. به همین دلیل همکاری‌ام با دکترتو شروع شد.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن