چرا احساس خستگی و بی حالی مداوم داریم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

احساس خستگی مفرط یا کمبود انرژی بر سلامت کلی ما تأثیر می‌گذارد. در حالی که خستگی گاه‌به‌گاه یک پاسخ طبیعی به فعالیت فیزیکی یا ذهنی بدن است، خستگی مداوم و غیر قابل توضیح می‌تواند نگران کننده باشد. خواب ناکافی یا کیفیت خواب پایین از دلایل شایع این اتفاق هستند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 8 دقیقه
چرا احساس خستگی و بی حالی مداوم داریم؟

آیا می‌دانید چگونه می‌توان با خستگی و بی حالی دائمی مقابله کرد؟ دلایل ایجاد این علامت چیست و اگر همیشه خسته باشیم، نشان‌دهنده‌ی بیماری خاصی است؟ گاهی خستگی ممکن است علامتی از یک بیماری جسمی یا روانی باشد. در این حالت خستگی مداوم بوده، با استراحت برطرف نمی‌شود و به مرور پیشروی کرده و باعث کاهش انگیزه، انرژی و تمرکز فرد می‌شود.

اگر احساس می‌کنید بدون دلیل خسته هستید، بهتر است برای بررسی وضعیت سلامتی به دکتر عمومی مراجعه کنید. پزشک بعد از بررسی شرایط شما در صورت نیاز شما را به متخصص مربوطه ارجاع خواهد داد. برای آگاهی بیشتر از این علامت می‌توانید مقاله دکترتو را مطالعه کنیم. در این مطلب درباره خستگی بیشتر توضیح داده‌ایم و علت‌های ایجاد آن را شمرده‌ایم. اگر خستگی شما را اذیت می‌کند و همیشه با این حالت مواجه می‌شوید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با دکتر عمومی بهرمند شوید.

خستگی بدن نشانه چیست و چرا همیشه احساس بی حالی میکنیم؟

خستگی نوعی احساس ضعف و نداشتن انرژی در بدن است. به‌علاوه می‌تواند جسمی، روانی یا ترکیبی از هر دو باشد. تقریبا تمام افراد، در لحظاتی از زندگی، خستگی را تجربه کرده‌اند. در بیشتر مواقع گذرا بوده و به دنبال فعالیت بیش‌از‌حد، محرومیت از خواب و استرس‌های طولانی ایجاد می‌شود. اما گاهی ممکن است علامتی از یک بیماری جسمی یا روانی باشد. در این حالت خستگی مداوم بوده، با استراحت برطرف نمی‌شود و به‌مرور پیشروی کرده و باعث کاهش انگیزه، انرژی و تمرکز فرد می‌شود.

متن انگلیسی:
unrelenting exhaustion may be a sign of an underlying illness or condition (such as flu, glandular fever, chronic fatigue syndrome, thyroid disorders, heart disease or diabetes).
ترجمه فارسی:
خستگی بی‌وقفه ممکن است نشانه یک بیماری یا شرایط زمینه‌ای (مانند آنفولانزا، تب، سندرم خستگی مزمن، اختلالات تیروئید، بیماری قلبی یا دیابت) باشد.

به نقل از سایت betterhealth

احساس خستگی و بی حالی مفرط چه علائمی دارد؟

خستگی ممکن است طیف گسترده‌ای از سایر علایم جسمی، روانی و احساسی را ایجاد کند، مانند:

  • خستگی و خواب‌آلودگی مزمن
  • سردرد
  • سرگیجه
  •  بدن درد و کوفتگی
  • ضعف ماهیچه و درد عضلانی
  • کاهش رفلکس‌ها
  • اختلال در تصمیم‌گیری و قضاوت
  • بی‌اشتهایی
  • تاری دید
  • کاهش فعالیت سیستم ایمنی
  • توهم
  • کاهش انگیزه
  • اختلال در حافظه کوتاه‌مدت
  • کاهش تمرکز
  • تغییرات خلق

آیا احساس خستگی زیاد در طول روز طبیعی است؟

برای تشخیص بالینی، از پزشک متخصص نوبت بگیر.

علت خستگی بدن چیست؟

خستگی می‌تواند دلایل متعددی داشته‌باشد. بیشتر مواقع به دلیل کارهای روزمره و عادت‌های نادرست زندگی، مانند ورزش نکردن، بی‌خوابی و مصرف الکل ایجاد می‌شود. همچنین ممکن است علامتی از یک بیماری جسمی (مشکلات تیروئیدی یا قلبی) یا بیماری‌های روانی (افسردگی و اضطراب) بوده و نیازمند درمان باشد.

علت خستگیبرای درمان علت خستگی به کدام دکتر مراجعه کنم؟
کم خونیبرای درمان کم خونی باید به دکتر داخلی مراجعه کنی.
نارسایی کبدیاگر نارسایی کبدی داری به دکتر گوارش مراجعه کن!
بیماری انسدادی مزمن ریهاگر در تنفس مشکل داری، به دکتر ریه مراجعه کن!
کمبود ویتامین‌هادر صورت ضعف و بی‌حالی و کمبود ویتامین، باید به دکتر عمومی مراجعه کنی.
اضطراب و استرساگر استرس داری و مضطرب هستی، به دکتر روانشناس یا دکتر روانپزشک مراجعه کن!
ام اسدر صورتی‌که بیماری ام اس داری، به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کن!
ضعیف شدن چشم‌هااگر تاری دید و سردرد هم داری، باید به دکتر چشم پزشک مراجعه کنی!
پرکاری و کم‌کاری تیروئیداگر غده تیروئیدت به خوبی کار نمی‌کنه، به دکتر غدد مراجعه کن!
درمان علت‌های خستگی و دکترها و تخصص‌های مرتبط

۱. علت خستگی بدن در زنان و مردان جوان چیست؟

چند مورد از عادات و شیوه‌های نادرست زندگی که می‌تواند موجب خستگی شود، عبارتند از:

  • مصرف مواد مخدر و الکل
  • فعالیت بدنی زیاد
  • پرواز زدگی (اختلال جت لگ زمانی روی می‌دهد که به مکانی با اختلاف زمانی سفر کنید و دچار اختلال در برنامه‌ی خواب شوید.)
  • کم‌تحرکی
  • داروها مانند آنتی‌هیستامین‌ها و ضد‌سرفه‌ها
  • عادات غذایی ناسالم
  • بیماری‌ها

۲. خستگی و سردرد نشانه چیست؟

در مواردی که خستگی استرسی یا حاصل خواب کم باشد علائمی مانند ضربان، حساسیت به نور یا صدا، حالت تهوع، استفراغ و مشکل در انجام فعالیت‌های روزانه را به همراه دارد. علائم خستگی ممکن است شامل مشکل در تمرکز، ضعف عضلانی، کاهش رفلکس و کاهش انگیزه باشد.

خستگی و سردرد نشانه چیست؟
علائم خستگی ممکن است شامل مشکل در تمرکز، ضعف عضلانی، کاهش رفلکس و کاهش انگیزه باشد.

۳. احساس خستگی در کودکان نشانه چیست؟

بی حالی در کودکان بیشتر به دلیل خواب نامناسب یا فعالیت زیاد است. اما ممکن است علائمی مانند خواب‌آلودگی بیش‌ازحد با خمیازه کشیدن، تحریک‌پذیری یا بدخلقی، کاهش علاقه به فعالیت‌های روزانه، مشکل در تمرکز، کاهش هماهنگی فیزیکی، زمان واکنش کندتر و شکایت مکرر از خستگی باشد.

۴. احساس خستگی در بارداری

احساس خستگی در دوران بارداری یک اتفاق رایج است که به‌عوامل مختلفی بستگی دارد. در این زمان بدن دچار تغییرات هورمونی از جمله افزایش سطح پروژسترون می‌شود. علاوه بر این، بدن برای حمایت از کودک در حال رشد سخت کار می‌کند که منجر به افزایش مصرف انرژی می‌شود.

۵. احساس خستگی زیاد و رنگ پریدگی

کمبودهای تغذیه‌ای مانند کمبود آهن یا ویتامین B12، سندرم خستگی مزمن، اختلالات تیروئید و برخی بیماری‌های پزشکی مانند لوسمی یا بیماری کلیوی می‌توانند باعث حس خستگی و رنگ پریدگی شدید شوند.

۶. احساس خستگی و کمبود انرژی

مهم‌ترین علت سستی بدن و بی حالی، احساس خستگی و کمبود انرژی شامل کمبود خواب، تغذیه نامناسب، کم‌آبی بدن، استرس، بی‌تحرکی، کم‌خونی یا اختلالات تیروئید، عوارض جانبی داروها و مسائل مربوط به سلامت روان مانند افسردگی یا اضطراب است.

مهمترین دلیل احساس خستگی و کمبود انرژی چیست؟
مهم‌ترین علت سستی بدن و بی حالی، احساس خستگی و کمبود انرژی شامل کمبود خواب، تغذیه نامناسب و کم‌آبی بدن است.

۷. دلیل زود خسته شدن و نفس نفس زدن چیست؟

چندین دلیل جدی برای خسته‌شدن سریع و تنگی نفس وجود دارد. اگر این علائم در هنگام استراحت یا زمانی که کمترین فعالیت بدنی را دارید رخ دهد، ممکن است نشان‌دهنده یک بیماری زمینه‌ای مانند آسم، بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)، نارسایی قلبی یا عفونت ریه باشد.

۸. علت خستگی مفرط و کوفتگی بدن و خواب آلودگی

ممکن است به علت کم خوابیدن یا بد خوابیدن به خستگی یا خواب آلودگی زیاد دچار شوید. همچنین اگر به اندازه‌ی کافی نخوابید، ممکن است که بدن شما دچار بیماری‌هایی مانند عفونت‌های حاد و مزمن هم شود. زیرا سیستم ایمنی بد شما با خواب ناکافی ضعیف می‌شود و مستعد بیماری‌های متنوع می‌گردد.

۹. علت بی حالی و خستگی بدن کمبود کدام ویتامین است؟

کمبود ویتامین D می‌توانید از علت‌های بروز خستگی باشد. برای دریافت ویتامین دی کافی، یا باید نور آفتاب کافی دریافت کنید، یا این مکمل را به‌طور مجزا مصرف کنید.

برای رفع علائم خستگی و خواب آلودگی زیاد به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

چه بیماری هایی باعث احساس خستگی و بی حالی بدن میشوند؟

خستگی مداوم، می‌تواند علامتی از یک بیماری و یا عوارض دارویی باشد یا به دنبال سایر اقدامات درمانی ایجاد شود، مانند:

  • اختلالات اضطرابی
  • سندرم خستگی مزمن: نوعی خستگی شدید که تمام بدن را احاطه کرده و فعالیت ذهنی و بدنی و توان فرد را به شدت کاهش می‌دهد. لازم است بدانید این نوع به دلیل کار، اضطراب یا بی‌خوابی رخ نمی‌دهد و همچنین با استراحت و فعالیت بدنی نیز از بین نمی‌رود.
  • سرطان‌ها
  • التهاب یا عفونت‌های مزمن
  • بیماری‌های مزمن کلیه
  • دیابت
  • امفیزما: نوعی بیماری مزمن ریوی است که بافت ریه از بین رفته و کیسه‌های هوایی ریه بیش از اندازه گشاد می‌شوند، در نتیجه به مرور منجر به نارسایی تنفسی می‌شود. همچنین امفیزما غالبا به دنبال استعمال سیگار ایجاد می‌شود.
  • فیبرومیالژیا: نوعی سندرم درد عضلانی اسکلتی مزمن است.
  • بیماری‌های قلبی
  • بیماری التهابی روده (IBD)
  • داروها و اقدامات درمانی: مانند شیمی‌درمانی، اشعه‌درمانی، مسکن‌ها، داروهای قلبی و داروهای ضدافسردگی
  • چاقی
  • دردهای مداوم جسمی
  • آسیب مغزی به دنبال ضربه

۱. نارسایی حاد کبد

نارسایی حاد کبد از دیگر بیماری‌هایی است که می‌تواند ایجاد خستگی کند. این بیماری می‌تواند با بی‌اشتهایی و تهوع هم خود را نشان دهد. بنابراین با دیدن علائم دیگر این بیماری و زردی پوست، باید به دکتر گوارش مراجعه کنید تا برای درمان اقدامات لازم انجام شوند.

۲. کم خونی شدید و خستگی

احساس خستگی بعد از فعالیت خفیف معمولا اولین علامت آنمی است. کم‌خونی می‌تواند ناشی از کمبود ویتامین ب ۱۲، بیماری تالاسمی یا نشانه های کمبود آهن باشد. آنمی علت‌های مختلفی دارد و یکی از علائم آن خستگی است. هر کدام از این علت‌ها که ایجاد کم خونی کنند را باید با دقت بیشتر بررسی کرد و برای درمان آن به دکتر مراجعه کرد. زیرا خستگی ناشی از کم‌خونی بسیار آزاردهنده است و می‌تواند در انجام فعالیت‌های روزانه باعث بروز مشکل شود.

۳. بیماری انسدادی مزمن ریه

بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) یکی از بیماری‌های ریوی است که به علت تنفس هوای آلوده یا در معرض دود سیگار بودن به مقدار زیاد، ایجاد می‌شود. برای درمان این مشکل باید به دکتر ریه مراجعه کنید. بیماری انسدادی مزمن ریه می‌تواند به سرطان ریه تبدیل شود.

۴. خستگی و اضطراب و افسردگی

افسردگی یک بیماری روانی ناتوان‌کننده است و می‌تواند باعث کاهش کیفیت زندگی شود. این بیماری می‌تواند در روتین زندگی شما تاثیرگذار باشد و زندگی شما را مختل کند. یکی از علائم جسمی افسردگی و در بعضی موارد اختلالات اضطرابی، ایجاد حس خستگی است. برای مواجهه با این مشکل، باید به دکتر روانشناس و دکتر روانپزشک مراجعه کنید.

دلیل خستگی و اضطراب و افسردگی چیست؟
افسردگی یک بیماری روانی ناتوان‌کننده است و می‌تواند باعث کاهش کیفیت زندگی شود.

۵. پرکاری تیروئید، علت بی حالی و خستگی مداوم

پرکاری تیروئید، با افزایش سوخت‌و‌ساز بدن ممکن است موجب خستگی شود. هنگامی که تیروئید شما پرکار باشد، بدن شما بیش از اندازه سوخت و ساز می‌کند و همین مسئله باعث کاهش انرژی، بی‌حالی و خستگی بدن می‌شود. برای درمان این مشکل باید به دکتر غدد مراجعه کنید.

۶. کم کاری تیروئید و خستگی مفرط

کم‌کاری تیروئید، کاهش انرژی بدن موجب خستگی نیز می‌شود. هنگامی که تیروئید شما به خوبی کار نکند، بدن شما به اندازه‌ی کافی انرژی مصرف نمی‌کند. از طرفی سوخت‌‌وساز بدن به خوبی کار نمی‌کند و باعث بروز خستگی در بدن می‌شود. برای درمان این مشکل باید به دکتر غدد مراجعه کنید.

۷. ام اس، علت بدن درد و خستگی

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یا ام اس، بیماری خودایمنی است که در اثر حمله‌ی سیستم ایمنی به غشاء میلینی نورون‌ها رخ می‌دهد. بیمار مبتلا به ام اس با علائمی مانند خستگی و ضعف عضلات، سرگیجه، تاری دید و بی‌اختیاری ادرار مراجعه می‌کنند.

۸. آپنه خواب از دلایل خستگی

آپنه خواب یا تنگی نفس در خواب یکی از دلایلی است که موجب اختلال در خواب می‌گردد و موجب می‌شود شما مرتبا از خواب بیدار شوید و احساس خستگی کنید.

۹. استرس باعث احساس خستگی و کمبود انرژی می شود؟

استرس یکی از مشکلاتی است که بسیاری از ما را عاصی کرده‌است. این اختلال می‌تواند انجام فعالیت‌های روزانه‌ی ما را مختل کند و باعث بروز خستگی در بدن شود. استرس همچنین می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند و ما را مستعد ابتلا به بیماری‌های دیگر بکند.

دلایل خستگی بدن چیست؟
اینفوگرافی دلایل خستگی مداوم

تشخیص علت خستگی چگونه انجام می شود؟

همان‌طور که گفته‌شد، خستگی بیماری نیست اما می‌تواند علامتی از یک بیماری باشد. برای کاهش آن ابتدا باید بدانید که دلیل اصلی آن چیست؟ اگر خستگی بر کیفیت زندگی، عملکرد شغلی و اجتماعی شما تاثیرگذار باشد، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک با گرفتن شرح حال، انجام معاینه و آزمایش‌ها می‌تواند علت آن را تشخیص داده و درمان موثر را انجام دهد. با‌این‌وجود، خوشبختانه در بیشتر مواقع با تغییر عادات و شیوه‌ی زندگی، خود به خود بهبود می‌یابد.

درمان احساس خستگی دائمی چیست؟ (برای رفع خستگی چه کنیم)

برای درمان خستگی، لازم است که علت آن مشخص شود. زمانی‌که علت مشخص شد، دکتر عمومی شما را به دکتر مورد نظر ارجاع می‌دهد تا برای درمان علت این علامت، درمان‌های خاصی در نظر گرفته‌شوند.

در صورت مشاهده هر کدام از علایم زیر، به اورژانس مراجعه کنید یا با ۱۱۵ تماس بگیرید:

  • اگر به دلیل مشکلات روحی و روانی بوده و همراه با علائمی مانند افکار خودکشی یا آسیب به دیگران باشد.
  • همراه با درد قفسه‌ی سینه
  • همراه با تنگی نفس
  • همراه با درد شدید شکم، لگن و کمر
  • همراه با بی‌نظمی و افزایش ضربان قلب
  • همراه با احساس غش کردن
  • همچنین اگر خستگی که تجربه می‌کنید بیشتر از ۲ هفته طول کشیده و با وجود استراحت، کاهش استرس، رژیم غذایی مناسب و مصرف زیاد مایعات برطرف نشود باید به پزشک مراجعه کنید.

قرص ویتامین برای رفع خستگی (بهترین قرص انرژی زا و رفع خستگی)

یکی از روش‌های درمان خستگی، استفاده از مکمل‌های ویتامین است. این ویتامین‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا بهتر فعالیت کنید و انرژی لازم برای انجام کارهای روزانه‌ی خود را داشته‌باشید. مثلا استفاده از مکمل‌های ویتامین دی و ب کمپلکس می‌تواند انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های روزانه را در شما فراهم کند.

بهترین قرص انرژی زا و رفع خستگی چیست؟
یکی از روش‌های درمان خستگی، استفاده از مکمل‌های ویتامین است.

دمنوش برای رفع خستگی و بی حالی

برخی از افراد، به دمنوش‌ها برای رفع خستگی اعتماد می‌کنند. این روش هم می‌تواند موثر باشد، به شرطی که به دنبال دلیل اصلی ایجاد خستگی باشید و سعی کنید آن را به طور صحیح برطرف کنید. مثلا اگر خستگی شما ناشی از بیماری‌های تنفسی مانند بیماری انسدادی مزمن ریه است، برای درمان آن باید به دکتر ریه مراجعه کنید. اما برخی از دمنوش‌ها هم می‌توانند موثر باشند. مثلا دمنوش زعفران می‌تواند به شما انرژی لازم برای انجام کارهای روزانه را بدهد.

 چه زمانی خستگی زیاد بدن خطرناک است؟

خستگی بیش‌ازحد بدن در چندین موقعیت خطرناک است. اگر خستگی توانایی فرد را برای انجام فعالیت‌های روزانه یا تمرکز مختل کند، می‌تواند در مشاغل سخت مانند رانندگی، کار با ماشین آلات سنگین یا کار در محیط‌های مراقبت بهداشتی عواقب شدیدی به دنبال داشته‌باشد.

علاوه‌بر این، اگر همراه با بی حالی علائم نگران‌کننده دیگری مانند درد قفسه سینه، مشکل در تنفس، سرگیجه یا غش را تجربه کردید، حتما به اورژانس مراجعه کنید.

اینفوگرافی احساس خستگی
چرا احساس خستگی می‌کنیم؟

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

خستگی از علائمی است که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی فعالیت زیاد بدنی در یک روز، یا بیماری‌ها و سبک زندگی ناسالم باشد. اگر دائما احساس خستگی می‌کنید و استراحت آن را بهتر نمی‌کند، احتمالا یک بیماری دارید که از آن بی‌اطلاع هستید.

بنابراین برای بررسی‌های بیشتر باید به دکتر عمومی مراجعه کنید، در غیر اینصورت، خستگی با شما همراه خواهد بود. برای دریافت نوبت از دکتر عمومی در شهر محل زندگی می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید. در سایت دکترتو امکان دریافت مشاوره آنلاین با دکتر عمومی نیز برای شما وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

احساس خستگی شدید در بدن به‌دلیل عواملی مانند خواب ناکافی یا نامناسب، استرس، کمبودهای تغذیه‌ای یا عدم تعادل هورمونی رخ می‌دهد.

استرس و اضطراب می‌تواند از دلایل روانی برای ایجاد خستگی باشد. زمانی‌که شما نمی‌توانید به خوبی فکر کنید و تصمیم بگیرید و اختلالاتی مانند اضطراب و استرس از شما انرژی زیادی می‌گیرند، خسته می‌شوید و اصطلاحا خستگی شما خستگی عصبی است.

چندین مکمل قدرتمند برای غلبه بر خستگی بیش از حد و خواب آلودگی زیاد وجود دارند (بهتر است بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید): مکمل آهن، ب کمپلکس، منیزیم، جینسینگ و کوآنزیم Q10.

برخی از داروهای گیاهی مانند دمنوش زعفران و چای نبات می‌توانند در افزایش انرژی در بدن موثر باشند.

در بیشتر موارد، برخی از بیماری‌ها و سبک‌های زندگی نامناسب در زنان و مردان باعث بروز خستگی می‌شود. اما برخی از موارد، مانند پریود و عادت ماهانه در زنان می‌تواند باعث بروز خستگی شود.

گاهی چشمان شما به علت ضعیف شدن دچار خستگی می‌شوند. همچنین بی‌خوابی هم می‌تواند باعث بروز خستگی شود. برای درمان این حالت و پیدا کردن علت آن، باید به دکتر چشم پزشک مراجعه کنید.

خوردن مکمل‌های آهن و مولتی ویتامین می‌تواند در افزایش انرژی در بانوان موثر باشد. همچنین خوردن ویتامین دی هم می‌تواند اثرات خوبی در سلامت زنان داشته‌باشد.

کسل بودن بدن می‌تواند به‌دلیل کاهش ویتامین‌های ضروری بدن یا بیماری‌های روحی مانند اختلالات اضطرابی باشد.

ممکن است به‌خاطر بیماری زمینه‌ای مانند کم خونی شدید یا فشار خون پایین باشد. علت خستگی زیاد در طول روز، در بیشتر موارد به دلیل خواب ناکافی در طول شب است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره خستگی

  1. janan گفت:

    من ۱۸سالمه
    یه مدت درس زیاد میخوندم واسه کنکور
    الان ۶ماهه سردرد دارم جوری که دیگه هی میرم درس بخونم نمیتونم بیشتر عصبی میشم و استرسم خیلی زیاد شده گاهی اوقات ضعف میکنم و اصن تعادلم رو از دست میدم باید حتما بخوابم که حالم خوب بشع
    بعد صبا با زوررر از خواب بیدار میشم هر کاری میکنم نمشه خیلی خواباللو شدم
    بیشتر اوقات هم خسته هستم دوس دارم فقط بخوابم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بنظر میرسه این علایم مربوط به استرس شما و افسردگی باشد. بنابراین بهتره از این لینک نوبت روانشناس گرفته و در چند جلسه به درمان استرس پرداخته و با مشاوره تحصیلی برنامه ریزی درسی کنید.
      متخصص روانشناسی

  2. Yalda گفت:

    سلام
    وقت بخیر
    من ۱۸ سالمه و یه مدت خیلی طولانی هست که خستگی بیش از حد دارم بدنم مدام ضعف داره و درد میکنه حالت کسلی و بی انگیزه بودن بهم دست میده و مدام سرگیجه و حالت تهوع دارم و موقعی که خیلی خسته میشم اینها تشدید میشه و کلا باعث شده فعالیت کمی داشته باشم چون مدام خسته ام و تمرکز رو هیچی ندارم
    ممنون از پاسختون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      از نظر کم خونی و کم کاری تیروئید بررسی شوید. در صورت طبیعی بودن این موارد ممکنه این علایم شما به علل روحی باشه. بهتره با روانپزشک مشورت کنید.
      متخصص روانپزشکی

    2. janan گفت:

      سلام عزیزم منم دقیقا مشکل تو رو دارم هر دکتری هم میرم میگن نه تیروعید داری نع کم خونی
      تو آخرش به کجا رسیدی دکترا چی گفتن ؟

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        ممکنه علت خستگی شما جنبه روانشناختی و به علت افسردگی باشد بنابراین بهتره با متخصص روانپزشکی از این لینک مشورت کنید.
        دکتر روانپزشک

  3. درسا گفت:

    سلام من ۱۴ سالمه و یک نجوونم یه چند ماهیه که به شدت احساس خستگی میکنم همش شبا اکثرا ساعت ۱۲ میخوابم و صبح ها ساعت ۱۱ بیدار میشم در ایام نوروز البته ولی اصلا نمیتونم وقتی میخوام درس بخونم نمیتونم هیچ کاری بکنم همش پاهام درد میکنه و حس میکنم یه مشکلی هست و من عادت به خواب بعد از ظهر نداشتم ولی الان همش میخوام بخوابم و مجبورم برای درس خواندن از گوشی استفاده کنم چیکار کنم؟ چجور درس بخونم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      آزمایش کم کاری تیروئید و کم خونی چک شود. در صورت نرمال بودن مکان درس خوند رو تغییر بده و از مواردی که باعث حواس پرتی میشه دوری کنید. از مشاوران تحصیلی برای حل مشکل درسی خود و داشتن برنامه منظم استفاده کنید.

      1. امید گفت:

        سلام
        خسته نباشید
        با وجود خواب کافی واستراحت باز احساس خستگی دارم پاهام درد میکنه گودی کمرم درد میکنه احساس ضعف تو دستام و پاهام
        علتش چیه

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          از نظر کم خونی و کم کاری تیروئید بررسی شوید. درد کمر و پاهای شما میتونه به علت مشکلات مهره ای و دیسک بین مهره ای باشه که اگر در زمان فعالیت این درد تشدید می شود بهتره به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. اگر درد تمام مفاصل شما را در برگرفته بهتره از نظر روماتیسم و تب مالت نیز بررسی شوید.
          متخصص ارتوپدی

  4. رها گفت:

    سلام، من‌ یک دختر ۱۲ ساله دارم که مدتیست دچار خستگی شدید میشه و سردرد داره وقتی فعالیت داره میگه احساس میکنم خون تو سرم پره. آزمایشاتش کمبود ویتامین د رو نشون داد ولی مشکلش با مصرف ویتامین د بر طرف نشد . زیر چشمش‌بعضی وقت‌ها تیره میشه و روی پاش پارگی مویرگ ها دیده میشه. ممکنه مشکلش مربوط به کمبود آهن باشه؟ و اینکه شما انجام چه آزمایشاتی رو پیشنهاد میکنید؟ ممنون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بهتره به متخصص نورولوژی مراجعه کنید تا با انجام آزمایش خون مشکلات کم خونی، مشکلات تیروئید و سایر علل مورد بررسی قرار گیرد. از این لینک میتونید نوبت بگیرید.
      نورولوژیست

  5. جمشید گفت:

    سلام خسته نباشید ایا تیرگی یا گودی زیر چشم بر اثر خستگی و خواب نامنظم و عادت های روزمره نادرست و استفاده زیاد از موبایل و کامپیوتر پس از بهبود این موارد و ترک استفادع طولاتی از موبایل و کامپیوتر رفع می‌شه؟
    بخاطر شرایط تحصیلی خواب منظم ندارم و همش سرم تو گوشی و کامپیوتره (مجازی درس میخونم) ایا پس از ترک این عادات سیاهی چشمم خوب میشه؟
    ممنون میشم پاسخ بدید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      کم کردن استفاده از این وسایل میتونه کمی موثر باشه. ولی برای درمان سیاهی دور چشم میتونی این لینک را مطالعه کنی و با روش های درمان آشنا شوید.
      درمان سیاهی دور چشم

  6. امیر گفت:

    سلام
    من گوشی خریده بودم و بازی انلاین میکردم و به بالشت تکیه میدادم یعنی کمرم به دیوار و بالشت خم شده بود گردنمم خم شده بود بعد در این حالت ۲ الی ۳ ساعت مداوم بازی میکردم بعد دیگه همیشه گردنم در اون حالت حتی در حالت عادی میشینم یا میخابم درد میگیره و خوب نمیشه بازی هم ترک کردم ولی خو میخام تکیه بدم به بالشت دوباره درد میگیره باید چیکار کنم از شراین درد خلاص شم😯

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      نیازه از گردن شما ام آر ای انجام بشه و متخصص ستون فقرات شما رو ویزیت کنند ممکنه فقط التهاب باشه که با دارو رفع میشه و در صورت داشتن مشکل مهره و اعصاب این ناحیه درما ن مناسب جهت شما تجویز میشه.
      متخصص ستون فقرات

  7. Ghoveysi گفت:

    سلام خسته نباشید من۱۷سالمه
    یه مدتی میشه دچار تنگی نفس،ضربان قلب بالا،خستگی،خواب الودگی،سرگیجه و حالات تهوع شدم
    به دکترم مراجعه کردم گفتن چیز خاصی نیست ازمایش هم دادم که چیزی نشون نداد.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      از نظر کم کاری تیروئید چک شوید اگه از این نظر مشکل نداری حالات شما استرس و اضطرابی هست با متخصصان روانشناسی میتونی از این لینک مشورت کنی.
      بهترین دکتر روانشناس

    2. شایان حسین پور گفت:

      سلام خسته نباشین
      من ۱۶ سالمه بیشتر احساس ناراحتی میکنم
      بدنم خسته هست
      میخوام کتاب بخونم نمیشه فکر ادم پرت میشه

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        بنظر میرسه مشکل شما بیشتر جنبه روحی داشته باشه. بنابراین بهتره از این لینک با متخصصان روانشناسی مشاوره داشته باشید.
        متخصص روانشناسی

      2. نگین گفت:

        سلام من ۱۸ سالمه و حدود یک ماهه که خیلی احساس خستگی و خواب الودگی دارم برای کنکور اضافه وزن هم داشتم آرمایش دادم و دکتر گفت همه چیز خوبه و مشکلی ندارم😓😓ولی به شدت احساس خواب الودگی و خشتگی دارم با اینکه ۸ ساعت و گاهی بیشتر در روز میخوابم و بی انگیزه شدم

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          احساس بی انگیزگی و خواب آلودگی شما به علل روانشناختی مربوط میشه که ممکنه در این موقعیت برای خیلی ها پیش بیاد. بنابراین بهتره از این لینک با متخصصان روانشناسی مشاوره تلفنی داشته باشید.
          متخصص روانشناسی

  8. مجید گفت:

    سلام
    من ۲۸ سالمه همیشه کم انرژی هستم و زود خسته میشم
    ساق پاهام هم همیشه درد می‌کنه طوری که شبها که آروم تر هست و می‌خوان بخوابم خیلی اذیت می‌کنه
    میشه راهنمایی کنید؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      خستگی میتونه به علت های متفاوتی مثل بیخوابی،استرس، مشکلات جسمی و روانی باشه. شما حتما باید از نظر مشکل تیروئید و مشکل قلبی بررسی بشی. درد پای شما هم میتونه از علت های استخوانی یا داخلی باشه. توصیه میکنم حتما از سایت دکتر تو نوبت پزشک متخصص داخلی بگیری و برا انجام تست های تشخیصی هر چه زودتر مراجعه کنی.

      1. احسان گفت:

        سلام،با عرض تشکر از مطالب عالیتون،من شدیداً همیشه احساس خستگی و ضعف میکنم،همیشه هم با دهان نفس میکشم چون انحراف بینی دارم،میخواستم بدونم این ضعف از بینیه،چون هم به سختی از خواب بیدار میشم،و هم بعد از بیدار شدن از خواب به شدت بیحالم،یک دنیا ممنونم پاسخ بدید🎉🎉❤️

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          بله مشکل شما از نحوه تنفس شماست که اکسیژن کافی در طی خواب به شما نمیرسه و بخاطر مشکل بین یممکنه در طول خواب دچار آپنه تنفسی شوی و علت خستگی و ضعف شما در طول روز میتونه این مورد باشه. از این لینک با متخصص گوش، حلق و بینی برای درمان پولیپ بینی در ارتباط باشید.
          متخصص گوش و حلق و بینی

      2. موسی الرضا گفت:

        سلام من ۱۶ سالمه از صب که بیدار میشم خستم
        زیادم می خوابم خستم چشام خسته بدنم خسته حتی ظهرم می خوابم ولی بازم خستم تنها زمانی که خستگیم یه خورده کمتر میشه وقتی اخرای شبه که بدنم خسته نیست سرم خستست چه کنم فقط نگین به پزشک مراجعه کن

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          علت های زیادی باعث این خستگی شما میشه که برخی از اونا شامل اختلالات کبدی، کم کاری تیروئید، اضطراب و افسردگی، دیابت، آپنه خواب و غیره هست. چون خستگی شما بعد بیدار شدن شروع میشه نزدیکترین عامل آپنه خواب و یا مشکل کم کاری تیروئید میتونه باشه. شما باید برا یافتن علت اصلی به متخصص ریه و غدد مراجعه کنی.
          https://doctoreto.com/s/doctors/city/all/speciality/i1
          https://doctoreto.com/s/doctors/city/all/speciality/endocrinology-and-metabolism

    2. سادینا گفت:

      سلام دوست عزیز.ممکن هست شما سندروم پای بی قرار داشته باشید. در موردش تحقیق کنید .کمبود ویتامین ب و آهن این سندروم رو تشدید میکنه

  9. دلسا گفت:

    سلام من ۱۵ سالمه
    من همیشه احساس خستگی و بی حوصله گی میکنم احساس میکنم سرم سنگین تر شده و انرژی کمی برای درس خوندن دارم همیشه هم خوابم میاد

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      نیازه از نظر کم خونی ،کم کاری تیروئید بررسی شوید. کم کاری تیروئید باعث خواب آلودگی شما میشه. به متخصص غدد مراجعه کنید.
      دکتر متخصص غدد

  10. امید سلطانی گفت:

    سلام
    من ۲۹ سالمه
    اضافه وزن دارم ولی با این وزن قبلاً اینجوری نبودم
    ولی حالا با کارهای روزمره ساده دچار خستگی و خواب‌آلودگی زیاد میشم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      خستگی علت های زیادی داره که ساده ترین اونها میتونه بیخوابی، استرس، افسردگی، رژیم غذایی نامناسب، کم خونی باشه و با نبود این عوامل باید بررسی های دیگری انجام بشه. بیماری های تیروئید، بیماریهای کبدی، قلبی و دیابت هم خستگی به دنبال دارن و عامل مخفی و مهم دیگر آپنه خواب هست که افراد دارای اضافه وزن در طول شب با آپنه ( قطع تنفس کوتاه ولی مداوم) مواجه شده و در واکنش بدن از خواب بیدار میشن و خواب ناکافی باعث خستگی طول روز میشه. کاهش وزن کمک زیادی به شما برا بهبود آپنه خواب میکنه. توصیه می کنیم حتما به متخصص داخلی مراجعه کنی و بعد از رد همه عوامل با انجام تست پلی سامنوگرافی با توصیه متخصص ریه از آپنه خواب هم مطمئن بشی.
      متخصصص داخلی
      متخصص ریه