علائم و درمان سرطان مری- چه کسانی در معرض ابتلا هستند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سرطان مری از انواع سرطان‌های تهاجمی و کشنده است و معمولا تشخیص آن چندان ساده نیست، زیرا تعداد کمی از انواع سرطان مری و تومورهایش، علامت نشان می‌دهند. شاید آگاهی و کسب اطلاعات درباره این سرطان، بهترین روش مقابله با آن باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

Esophageal-Cancer

شاید بپرسید که سرطان مری چیست؟ سرطان مری سرطانی است که در مری ایجاد می‌شود. هرچند شاید اسم آن را زیاد نشنیده‌ باشیم، اما این سرطان هشتمین سرطان شایع در جهان است و به دلیل سطح پایین آگاهی، ششمین علت شایع مرگ، ناشی از سرطان شناخته می‌شود. مری یک لوله عضلانی توخالیست که مسئول انتقال مواد غذایی از گلو به معده است. به عقیده دانشمندان هر عاملی که باعث تحریک سلول‌های مری شود می‌تواند باعث ایجاد سرطان در مری شود. عواملی مانند عادت به نوشیدن مایعات داغ و بیماری‌هایی مثل رفلاکس معده باعث ایجاد زخم در مری می‌شوند و احتمال بروز این سرطان را افزایش می‌دهند.

سرطان مری زمانی ایجاد می‌شود که تومور بدخیمی در دیواره مری ایجاد شود. رشد این تومور می‌تواند بر بافت‌های عمقی و ماهیچه‌های مری تأثیر بگذارد. تومور می‌تواند در هر نقطه از طول مری ظاهر شود. سرطان مری به انگلیسی esophageal cancer نامیده می‌شود.

در این مطلب از دکترتو می‌خواهیم همه چیز درباره سرطان مری را بررسی کند. همچنین روش‌های تشخیص و درمان سرطان مری را هم مرور خواهیم کرد. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

برای تشخیص و درمان سرطان مری به گروهی از پزشکان متشکل از متخصص گوارش و متخصص انکولوژی نیاز دارید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص گوارش و متخصص انکولوژی برای درمان سرطان مری در شهر خود آشنا شوید و به‌صورت اینترنتی برای دریافت نوبت اقدام کنید. علاوه‌بر‌این می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی دکترتو برای کسب اطلاعات در مورد علائم و راه‌های تشخیص و درمان این سرطان استفاده کنید.

انواع سرطان مری کدامند؟

مانند هر بیماری دیگری، این سرطان هم می‌تواند بافت‌های مختلف مری را درگیر کند، از‌این‌رو انواع مختلفی دارد. دو نوع شایع سرطان مری وجود دارد؛

۱. سرطان مری از نوع سنگفرشی

کارسینوم سلول سنگفرشی (ESCC): در این نوع، سرطان از سلول‌های نازک و مسطح در پوشش مری شروع می‌شود. این سرطان اغلب در بالا یا وسط مری ظاهر می‌شود، اما می‌تواند در هر جای دیگری از مری هم ظاهر شود.

۲. سرطان غدد مری

آدنوکارسینوما (EAC) زمانی رخ می‌دهد که سرطان در سلول‌های غده‌ای مری که مسئول تولید مایعات مخاط‌مانند هستند، شروع می شود. آدنوکارسینوما بیشتر در قسمت تحتانی مری شایع است.

برخی از انواع نادر سرطان مری شامل سرطان سلول کوچک، سارکوم، لنفوم، ملانوم و کوریوکارسینوم است.

سرطان مری خوش خیم ۰.۵ درصد انواع سرطان های مری است.
سرطان مری خوش خیم نادر است.

۳. سرطان مری خوش خیم

سرطان خوش خیم مری معمولا از انواع نادر است و خیلی کم اتفاق می‌افتد. در واقع کم‌تر از ۰.۵ درصد سرطان‌های مری خوش خیم هستند. این در حالی است که ۲۰٪ اتوپسی‌ها و بیوپسی‌های سرطان مری با نئوپلاسم هستند. از طرفی بسیاری از این تومورها بی‌علامت هستند و تنها برخی از آنها علامت‌های بالینی بروز می‌دهند که در ادامه درباره‌ی آنها صحبت کرده‌ایم.

علائم سرطان مری و گلو

شاید از خود بپرسید که علائم سرطان مری چیه؟ سرطان مری علائم مختلفی دارد که بستگی به مرحله‌ای که در آن قرار دارد، بروز می‌کند و شدت متفاوتی دارد.

علائم سرطان مری در مراحل اولیه

این سرطان در مراحل اولیه احتمالاً هیچ علائم قابل توجهی ندارد. اما به هر حال علایم سرطان مری مواردی هستند که ممکن است در فرد بروز کنند.

کم‌تر از ۰.۵ درصد سرطان‌های مری خوش خیم هستند.

علائم سرطان مری چیست؟

علائم سرطان مری در جوانان و سایر رده‌های سنی با پیشرفت سرطان، ممکن است به اشکال زیر پدیدار شود:

  • کاهش وزن ناخواسته
  • سوء هاضمه
  • سوزش سردل
  • درد در گلو یا اختلال در بلع
  • خفگی مکرر هنگام غذا خوردن
  • استفراغ
  • بازگشت غذا به مری (رفلاکس معده)
  • درد قفسه سینه
  • خستگی
  • سرفه مزمن
  • گرفتگی صدا
  • استفراغ یا سرفه خون
  • سکسکه.

علائم سرطان مری خوش خیم

برخی از دردهایی که ممکن است در سرطان خوش‌خیم مری دیده‌شود شامل موارد زیر هستند؛

  • درد شکمی، درد پشت و درد قفسه سینه
  • سرفه‌های مزمن و گلودرد
  • احساس گیرکردگی چیزی در گلو و سختی در بلع
  • سوزش سر دل

نشانه های زخم مری و سرطان مری

زخم مری در اثر ورود اسید معده به داخل مری و تحریک غشای مخاطی آن توسط مواد اسیدی اتفاق می‌افتد. این زخم‌ها معمولاً در افرادی ایجاد می‌شود که از بیماری رفلاکس معده رنج می‌برند، هرچند رفلاکس معده مهم‌ترین علت ایجاد زخم مری به شمار می‌رود، اما تنها عاملی نیست که باعث این عارضه می‌شود. مری بارت یک زخم مزمن است که در اثر تغییر ساختار قسمت‌هایی از غشای مخاطی مری اتفاق می‌افتد.

مری بارت شایع‌ترین علت سرطان مری است که به علت رفلاکس بوجود می‌آید. این عارضه باعث می‌شود که بخشی از ساختار اپیتلیوم مری در اثر تماس مکرر با اسید معده، به حالتی شبیه به ساختاری که در دیواره معده دیده می‌شود، تبدیل گردد. سایر عواملی که باعث زخم مری می‌شود شامل مصرف طولانی مدت داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و سیگار کشیدن می‌باشد. می‌توانید برای رفع مشکل زخم معده به دکتر گوارش مراجعه کنید. نمی‌توان گفت که از علائم حتمی سرطان مری زخم گوارش است.

زخم مری نشان داده شده با آندوسکوپ
سرطان مری عکس زخم مری

علائم سرطان مری و حنجره

سرطان حنجره (که به آن سرطان گلو هم می‌گویند) یک اصطلاح عمومی است که به ایجاد سرطان در ناحیه‌ی حلق یا حنجره اشاره دارد. مانند سایر انواع سرطان‌، سلول‌های سرطانی به‌سرعت رشد می‌کنند و بعد از ایجاد تومور، می‌توانند به بافت‌های دیگر گلو متاستاز کنند.

بعضی از محققان سرطان حنجره را زیرمجموعه‌ای از سرطان مری می‌دانند. علاعم سرطان مری می‌تواند مثل سوزش و درد در ناحیه‌ی گلو باشد که این درد می‌تواند تا مری و معده گسترش پیدا کند. سرطان حنجره می‌تواند علائم، نشانه‌ها و روش‌های درمانی مشابه با سرطان مری داشته باشد. در واقع علائم سرطان حنجره و مری مثلا می‌توانند در مواردی مثل کلفتی صدا مشابه باشند. علائم سرطان مری و معده در موارد استفراغ و تهوع مشابه هستند. همچنین کاهش وزن در هر دو رخ می‌دهد.

علائم سرطان مری در زنان

برخی از علائم حتمی سرطان مری در زنان شامل مواردی است که به آنها اشاره کرده‌ایم. علائم حتمی به شکلی که فرد سرطان پیشرفته دارد و این علائم را نشان می‌دهد. زیرا ممکن است در مراحل اولیه بدون علایم سرطان مری پیشرفت کند. علائم سرطان مری در زنان عبارت‌اند از؛

  • بلع سخت
  • درد قفسه سینه
  • کاهش وزن
  • تهوع
  • صدای کلفت

آیا شما هم علائم سرطان مری را دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت وجود علائم و نشانه‌های سرطان مری و گلو حتماً به متخصص گوارش یا متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. اگر قبلاً تشخیص مری بارت برای شما داده‌ شده است، باید بیشتر احتیاط کنید چون خطر ابتلا به سرطان مری بیشتر خواهد بود. از پزشک خود بپرسید که چه علائم و نشانه‌هایی نشان‌دهنده بدتر شدن وضعیت شما بیماری شما است. همچنین با کسانی که تجربه سرطان مری داشته‌اند صحبت کنید. انجام غربالگری سرطان مری و گلو ممکن است برای افرادی که مری بارت دارند گزینه‌ای مناسب باشد.

علائم سرطان مری متنوع هستند.
از جمله علائم سرطان مری، احساس درد در گلو یا اختلال در بلع است.

مراحل سرطان مری چگونه است؟

اکثر سرطان‌ها بر اساس مرحله یا استیج دسته‌بندی می‌شوند. این مراحل توصیفی از وضعیت سرطان است که به برنامه‌ریزی درمان کمک می‌کند. مرحله سرطان بر اساس محل و عمق تومور تعیین می‌شود. تومورها علاوه بر مرحله سرطان، ممکن است درجه‌بندی شوند. درجه‌بندی روشی برای ارزیابی تومور بر اساس ظاهر و عملکرد سلول‌های آن نسبت به سلول‌های طبیعی است. درجه‌بندی تومور می‌تواند به پزشک بگوید که تومور با چه سرعتی در حال رشد است.

تومورهایی با سلول‌های تقریباً طبیعی که به آرامی رشد می‌کنند، تومورهای درجه پایین نامیده می‌شوند. تومورهایی با سلول‌های بسیار غیرطبیعی که سریع تقسیم می‌شوند، تومورهای درجه بالا نامیده می‌شوند. احتمال انتشار تومورهای درجه بالا بیشتر از تومورهای درجه پایین است.

مراحل سرطان مری به صورت استیج یا مرحله ۰ تا ۴ (I تا IV) تقسیم‌بندی می‌شود. هرچه به ۴ نزدیک‌تر شویم یعنی سرطان پیشرفته‌تر است.

استیج ۰: در این مرحله سلول‌های غیر‌طبیعی (که هنوز سرطانی نیستند) فقط روی لایه سلول‌های طبیعی مری قرار دارند.

استیج اول: در این مرحله سلول‌های سرطانی فقط در لایه سلول‌های طبیعی مری قرار دارند.

استیج دوم: در این مرحله سرطان به لایه ماهیچه‌ای یا دیواره بیرونی مری رسیده است. علاوه بر این‌، سرطان ممکن است به ۱ تا ۲ غدد لنفاوی مجاور (غدد کوچکی که بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند) گسترش یافته باشد.

مراحل آخر سرطان مری

استیج سوم: در این مرحله، سرطان به عمق لایه عضلانی داخلی یا دیواره بافت همبند رسیده است. سرطان حتی ممکن است فراتر از مری به سمت اندام اطراف هم گسترش یافته باشد و یا به غدد لنفاوی نزدیک مری متاستاز کرده باشد.

استیج چهارم: این مرحله پیشرفته‌ترین مرحله است. سرطان به سایر اندام‌های بدن و یا غدد لنفاوی دور از مری هم گسترش یافته است.

تعیین مراحل سرطان مری چگونه انجام می شود؟

چندین آزمایش برای تعیین مرحله سرطان وجود دارد، از جمله:

  • اشعه ایکس قفسه سینه
  • برونکوسکوپی نای و راه‌های هوایی با برونکوسکوپ که یک لوله باریک روشن است و از طریق بینی یا دهان وارد می‌شود و نای را مورد بررسی قرارمی‌دهد. این آزمایش برای بررسی درگیری سرطان در نای یا انشعاب مجاری تنفسی استفاده می‌شود.
  • سی تی اسکن: روشی که تصاویر واضحی از داخل بدن ایجاد می‌کند.
  • سونوگرافی آندوسکوپی یا اندوسونوگرافی: در طول آندوسکوپی، امواج صوتی از اندام‌های بدن بیرون می‌آیند و تصاویری به نام سونوگرام ایجاد می‌کنند. این آزمایش می تواند اطلاعات بیشتری در مورد اندازه و وسعت تومور ارائه دهد.
  • توراکوسکوپی: آندوسکوپ از طریق یک برش در قفسه سینه قرار می‌‌گیرد تا قسمت داخلی قفسه سینه را بررسی کند و گره‌های لنفاوی و سایر اندام‌های قفسه سینه که ممکن است سرطان در آن‌ها گسترش یافته باشد را جستجو کند. در طول این روش می‌توان نمونه‌برداری هم انجام داد.
  • لاپاراسکوپی: لوله‌ای از طریق برشی وارد شکم می‌شود تا اندام‌های شکمی را بررسی کرده و نمونه‌های بافتی برای بررسی گسترش سرطان گرفته شود.

برای تشخیص و درمان سرطان مری به گروهی از پزشکان متشکل از متخصص گوارش و متخصص انکولوژی نیاز دارید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص گوارش و متخصص انکولوژی برای درمان سرطان مری در شهر خود آشنا شوید و به‌صورت اینترنتی برای دریافت نوبت اقدام کنید. علاوه‌بر‌این می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی دکترتو برای کسب اطلاعات در مورد علائم و راه‌های تشخیص و درمان این سرطان استفاده کنید.

متاستاز سرطان مری

سرطان مری ممکن است به موارد مختلفی متاستاز دهد که به مراحل آخر و یا ۳ و ۴ رسیده باشد. این مسئله خبر خوبی نیست و درمان کمی دیر شروع شده‌است.

۱. متاستاز سرطان مری به کبد

در میان بیمارانی که سرطان مری داشته‌اند، در انواع مراحل سرطان، بیشترین عضوی که درگیر سرطان و متاستاز شده‌است، کبد بوده‌است. کبد با ۱۵.۶٪ احتمال متاستاز سرطان مری از انواع پرخطر اعضای بدن بوده‌است.

۲. متاستاز سرطان مری به ریه

ریه یکی دیگر از اعضایی است که احتمال اینکه سرطان مری به آن متاستاز پیدا کند، زیاد است. بعد از کبد ریه عضوی است که درگیر متاستاز سرطان ریه می‌شود و احتمال این اتفاق ۹.۷٪ است.

۳. متاستاز سرطان مری به استخوان

استخوان نیز از متاستاز سلول‌های سرطانی بی‌بهره نمانده‌است و عضو بعدی، نسبت به کبد و ریه، که درگیر سرطان مری می‌شود، استخوان است. ۷.۷٪ احتمال متاستاز سرطان مری به استخوان در بیماران سرطانی وجود دارد.

سرطان مری به کبد متاستاز داده است
متاستاز سرطان مری به کبد

دلایل ابتلا به سرطان مری

مانند بسیاری از سرطان‌ها‌، علت ایجاد سرطان مری هم هنوز مشخص نیست. اعتقاد بر این است که این سرطان در اثر ناهنجاری‌ها (جهش) در DNA سلول‌های مری ایجاد می‌شود. این جهش‌ها به سلول‌ها سیگنال می‌دهند که سریع‌تر از سلول‌های طبیعی تکثیر شوند.

در حالت عادی سلول‌ها به صورت کنترل‌شده‌ای تکثیر می‌شوند و سلول‌های معیوب از بین می‌روند. این جهش‌ها سیگنال مرگ این سلول‌های سرطانی مختل شود. این موضوع باعث تجمع آن‌ها و تبدیل شدن به تومور می‌شود.

در میان بیمارانی که سرطان مری داشته‌اند، بیشترین عضوی که درگیر سرطان و متاستاز شده‌است، کبد است.

چه کسانی در خطر ابتلا به سرطان مری هستند؟

کارشناسان معتقدند که تحریک سلول‌های مری در ایجاد سرطان نقش دارد. برخی از عادات و شرایطی که می‌توانند باعث تحریک مری شوند، عبارت‌اند از:

  • مصرف الکل
  • سیگار کشیدن
  • داشتن اختلال رفلاکس ، مانند بیماری رفلاکس معده (GERD)
  • داشتن مری بارت‌، وضعیتی که قسمت پایینی مری را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند منجر به سرطان شود. مری بارت ممکن است ناشی از رفلاکس معده باشد. با گذشت زمان‌، اسید معده می‌تواند باعث تغییراتی در سلول‌های مری شود که خطر ابتلا به آدنوکارسینوم را افزایش می‌دهد.
  • اضافه وزن
  • داشتن عادت همیشگی برای نوشیدن مایعات بسیار داغ
  • عدم مصرف کافی میوه و سبزیجات
  • داشتن آشالازی (وضعیتی که در آن ماهیچه‌ها در پایین مری به درستی شل نمی‌شود).

افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به سرطان مری هستند

  • مردان سه برابر بیشتر از زنان در معرض ابتلا به این سرطان هستند.
  • این سرطان در آفریقایی‌ها و آسیایی‌ها بیشتر از سایر قومیت‌ها شایع است (علاوه بر این درصد قابل‌توجهی از مبتلایان آمریکایی‌تبار هستند).
  • خطر آدنوکارسینوم مری در مردان سفید‌پوست بیشتر است، اما کارسینوم سلول سنگفرشی مری در مردان رنگین‌پوست آسیایی شایع‌تر است.
  • شانس شما برای ابتلا به این سرطان با افزایش سن افزایش می‌یابد. اگر بیش از ۴۵ سال سن دارید، ممکن است خطر ابتلای شما بیشتر باشد.
  • مناطقی از جهان که شیوع بالایی از سرطان مری دارند (مانند آسیا و آفریقای جنوبی)، عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی(HPV) خطر ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی مری را افزایش می‌دهد. HPV یک ویروس شایع است که می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی در بافت تارهای صوتی و دهان و دست‌ها، پاها و اندام‌های جنسی شود.
  • افرادی که بخاطر شرایط شغلی‌ دائما درتماس با مواد شیمیایی خاص هستند و در معرض حلال‌های خشک کننده برای مدت طولانی قرار می‌گیرند، در معرض خطر بیشتری برای سرطان هستند.
  • افرادی که قبلا سرطان گردن یا سر داشته‌اند، بیشتر در معرض ابتلا هستند.
خطرات سرطان مری د رمردان بیشتر است.
مردان ۳ برابر زنان در خطر ابتلا به سرطان مری هستند.

تشخیص سرطان مری

روش‌های آزمایش برای تشخیص سرطان مری شامل موارد زیر است:

۱. تشخیص سرطان مری با آندوسکوپی

شامل استفاده از یک ابزار با یک دوربین متصل به یک لوله است که از حلق پایین می‌رود و این امکان را به دکتر می‌دهد تا پوشش مری و اختلالات آن را مشاهده کند.

۲. بلع باریم

یک تست تصویربرداری اشعه ایکس است که به پزشک اجازه می دهد پوشش مری شما را ببیند. برای انجام این کار، هنگام تهیه تصاویر ماده ای شیمیایی به نام باریم را می‌بلعید.

تصویر برداری با اشعه ایکس و بلع باریم از سرطان مری
تصویربرداری با بلع باریم

۳. بیوپسی

فرایندی است که طی آن پزشک از بافت مشکوک با کمک یک آندوسکوپ  نمونه‌برداری می‌کند و آن را به یک آزمایشگاه برای آزمایش و بررسی بیشتر می‌فرستد.

۴. تشخیص سرطان مری با سی تی اسکن و تشخیص سرطان مری با آزمایش خون

ممکن است از آزمایش خون و آزمایش‌های دیگر از جمله سی‌تی‌اسکن (CT)، PET اسکن، MRI، توراکوسکوپی و لاپاراسکوپی برای تعیین گسترش یا متاستاز (مهاجرت) سرطان به خارج از مری استفاده شود. این فرایند “تعیین مرحله سرطان” نامیده می‌شود که در بالاتر مفصلاً آن را توضیح دادیم. پزشک برای برنامه‌ریزی درمان شما به این اطلاعات نیاز دارد.

درمان سرطان مری

اگر سرطان به قسمت‌های دیگر بدن شما سرایت نکرده باشد، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند. اما گاهی اوقات ممکن است پزشک شما شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی را به عنوان بهترین درمان توصیه کند. این درمان‌ها گاهی برای کوچک کردن تومورهای مری انجام می‌شود تا با جراحی راحت‌تر برداشته شوند. در ادامه انواع روش‌های مؤثر در دمان این سرطان را بررسی می‌کنیم:

۱. جراحی سرطان مری

اگر سرطان کوچک است و گسترش نیافته است، پزشک می‌تواند با استفاده از یک روش حداقل تهاجمی، با استفاده از آندوسکوپ و چندین برش کوچک عمل مری سرطان را خارج کند. در این حالت سرطان مری درمان دارد.

در رویکرد استاندارد عمل سرطان مری، جراح از طریق یک برش بزرگ‌تر عمل می‌کند تا قسمتی از مری و گاهی غدد لنفاوی اطراف آن را خارج کند. قسمت برش‌خورده با بافت معده یا روده بزرگ بازسازی می‌شود. در موارد شدید، ممکن است قسمتی از بالای معده هم برداشته شود.

خطرات جراحی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد
  • خونریزی
  • نشت در ناحیه‌ای که مری بازسازی شده و به معده وصل شده است.
  • عوارض ریوی
  • مشکلات بلع
  • تهوع
  • سوزش سر دل
  • عفونت.

۲. شیمی درمانی سرطان مری

بر اساس healthline، شیمی‌درمانی شامل استفاده از داروها برای حمله به سلول‌های سرطانی است. شیمی‌درمانی ممکن است قبل یا بعد از جراحی استفاده شود و گاهی اوقات با پرتودرمانی همراه است. شیمی‌درمانی عوارض جانبی احتمالی زیادی دارد. بیشتر این عوارض جانبی به این دلیل بوجود می‌آیند که داروهای شیمی‌درمانی سلول‌های سالم را هم از بین می‌برند. عوارض جانبی به داروهای استفاده‌شده هم بستگی دارد. این عوارض جانبی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ریزش مو
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • خستگی
  • درد
  • نوروپاتی.

برای تشخیص و درمان سرطان مری به گروهی از پزشکان متشکل از متخصص گوارش و متخصص انکولوژی نیاز دارید. در دکترتو می‌توانید با دکتر خوب برای سرطان مری و متخصص انکولوژی برای درمان سرطان مری در شهر خود آشنا شوید و به‌صورت اینترنتی برای دریافت نوبت اقدام کنید. علاوه‌بر‌این می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی دکترتو برای کسب اطلاعات در مورد علائم و راه‌های تشخیص و درمان این سرطان استفاده کنید.

۳. درمان سرطان مری با پرتو درمانی

طبق webmd، پرتودرمانی از پرتوهای تابش برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. تشعشع ممکن است به صورت خارجی (با استفاده از دستگاه) یا داخلی (با دستگاهی که در نزدیکی تومور قرار دارد و براکی‌تراپی نامیده می‌شود) تابانده شود.

پرتودرمانی معمولاً همراه با شیمی‌درمانی انجام می‌شود و عوارض جانبی آن معمولاً در صورت استفاده از درمان ترکیبی شدیدتر است. عوارض جانبی پرتودرمانی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پوستی که آفتاب‌سوخته به نظر می رسد.
  • درد یا مشکل هنگام بلع
  • خستگی
  • زخم‌های دردناک در پوشش مری و اختلال در بلع.

ممکن است برخی از عوارض جانبی درمان را مدت‌ها پس از اتمام درمان تجربه کنید. این موارد می‌تواند شامل تنگی مری باشد. جایی که بافت انعطاف‌پذیری کمتری پیدا می‌کند، می‌تواند باعث تنگ شدن مری شود که بلع را دردناک یا مشکل می‌کند.

۴. درمان هدفمند

درمان‌های هدفمند می‌توانند به عنوان راهی برای درمان سرطان پروتئین‌های خاصی را روی سلول‌های سرطانی مورد هدف قرار دهند. بخش کوچکی از سرطان‌های مری را می‌توان با تراستوزوماب درمان کرد. تراستوزوماب پروتئین HER2 در سطح سلول سرطانی را هدف قرار می‌دهد که به کنترل رشد سلول‌های سرطانی کمک می‌کند. همچنین، سرطان‌ها می‌توانند با ایجاد رگ‌های خونی جدید رشد کرده و گسترش یابند. Ramuciruma یک نوع درمان هدفمند به نام “آنتی بادی مونوکلونال” است. این پروتئین به VGEF متصل می‌شود که به ایجاد رگ‌های خونی جدید کمک می‌کند.

۵. سایر درمانها

  • ایمونوتراپی: به سیستم ایمنی بدن برای حمله به سلول های سرطانی کمک می‌کند.
  • درمان فوتودینامیکی: سلول‌های سرطانی را با نور لیزر مخصوص هدف قرار می‌دهد.
  • انعقاد الکتریکی: از جریان الکتریکی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند.
  • کرایوتراپی: سلول‌های سرطانی را منجمد می‌کند تا به کوچک شدن تومور کمک کند.
  • درمان با فرسایش فرکانس رادیویی: گاهی اوقات سعی می‌کنند با استفاده از دستگاهی که سلول‌های سرطانی را با انرژی فرکانس رادیویی هدف قرار می‌دهد، سرطان‌های اولیه را درمان کنند.

اگر مری شما در نتیجه سرطان مسدود شده باشد، ممکن است پزشک شما بتواند یک استنت (لوله ای از فلز) را در مری شما قرار دهد تا آن را باز نگه دارد. همچنین ممکن است پزشک شما بتواند از درمان فوتودینامیکی استفاده کند. این درمان شامل تزریق داروی حساس به نور به تومور است که وقتی در معرض نور قرار می‌گیرد به تومور حمله می کند.

درمان قطعی سرطان مری به شرایط مختلفی بستگی دارد. هرچه زودتر سرطان تشخیص شود، شانس بهبودی شما افزایش می‌یابد. اگر سرطان در خارج از مری گسترش نیافته باشد، احتمال زنده ماندن شما با جراحی افزایش می‌یابد. علاوه بر این، پزشک ممکن است توصیه کند که شما در آزمایش بالینی شرکت کنید، که در آن داروهای جدید در بیماران آزمایش می‌شود. موفقیت این آزمایش‌ها به توسعه و تائید داروهای جدید کمک می‌کند و گاهاً تنها شانس بیمار برای درمان است.

سرطان مری در بخش پایینی مری اتفاق افتاده است.
سرطان مری

درمان سرطان مری با طب سنتی

برخی افراد می‌گویند که سرطان مری را می‌توان با طب سنتی درمان کرد. این مسئله به تنهایی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. زیرا سرطان مری بسیار تهاجمی است و هدر دادن وقت با روش‌های درمانی که از آنها اطمینان نداریم اصلا توصیه نمی‌شود. پس بهتر است اگر هم قرار است از طریق روش‌های طب سنتی و طب اسلامی اقدام کنید، با مشورت انکولوژیست باشد و حتما درکنار روش‌های درمانی اصلی معرفی شده استفاده شود.

درمان سرطان در مراحل مختلف

گزینه‌های درمانی سرطان مری به صورت مرحله‌ یا استیج سرطان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مرحله ۰ (دیسپلازی درجه بالا): در این مرحله، گزینه‌های درمانی شامل جراحی‌، درمان فوتودینامیکی، فرکانس رادیویی، یا برداشتن آندوسکوپی عضلانی است.
  • مرحله اول ، دوم و سوم : جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی.
  • مرحله  IV: شیمی درمانی، پرتودرمانی، درمان هدفمند، ایمونوتراپی؛ درمان در این مرحله بیشتر بر درمان “تسکینی” متمرکز است. درمان تسکینی به منظور تسکین درد و مشکل بلع ناشی از سرطان است. سرطان در این مرحله عموماً قابل درمان نیست.
درمان سرطان مری روش‌های مختلفی دارد.
هر چه تشخیص سرطان سریع‌تر باشد، شانس درمان و بهبودی هم بالاتر خواهد بود.

بهترین روش درمان سرطان مری

نمی‌توان گفت کدام روش بهترین روش درمان سرطان مری است، زیرا بستگی به شرایط بیمار و میزان و نحوه پیشرفت بیماری دارد.

آیا سرطان مری درمان دارد؟ همین الان مشاوره بگیر

آیا سرطان مری کشنده است؟

سرطان مری یک سرطان تهاجمی است. سرطان عکس زخم مری بیماری کشنده‌ای محسوب می‌شود. در ادامه به بررسی میزان زنده ماندن افراد در ابتلا به سرطان مری می‌پردازیم.

پیش بینی عمر افراد مبتلا به سرطان مری

در بیشتر موارد، سرطان مری تا چند سال بعد از تشکیل قابل‌درمان است اما احتمال درمان پایین است. به گفته موسسه ملی سرطان، احتمال زنده ماندن برای پنج سال در بیماران با درمان قطعی مناسب، بین ۵ تا ۳۰% متغیر است. با این حال، شانس زنده ماند مبتلایان به عوامل مختلفی بستگی دارد مثل مرحله سرطان در زمان تشخیص و سلامت کلی بیمار.

بیماران در مراحل اولیه بیماری شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند. به‌صورت کلی ۴۰% از کسانی که تحت درمان قرار می‌گیرند، یک سال یا بیشتر زنده می‌مانند. ۱۵، از بیماران تا پنج سال و ۱۰! از آنها ۱۰ سال یا بیشتر زنده می‌مانند. کشنده بودن سرطان مری بستگی به مرحله سرطان و سرعت تشخیص آن دارد.

طول عمر سرطان مری و شانس زنده ماندن افراد مبتلا بر اساس مرحله سرطان چقدر است؟

  • مرحله اول: احتمال بقای پنج ساله ۵۵% است.
  • مرحله دوم: احتمال بقای پنج ساله ۳۰% است.
  • مرحله سوم: احتمال بقای پنج ساله ۱۵% است.

طول عمر سرطان مری پیشرفته

  • مرحله چهارم: متأسفانه بسیاری از مبتلایان در این مرحله بیش از چند ماه تا شاید یک سال زندگی نمی‌کنند و سرطان باعث مرگ آنها می‌شود.

وقتی سرطان در خارج از مری گسترش نیافته باشد، جراحی ممکن است شانس زنده ماندن را افزایش دهد. هنگامی که سرطان به مناطق دیگر بدن گسترش یافته است، درمان به‌طورکلی امکان‌پذیر نیست. سرطان مری به عنوان یک سرطان بسیار تهاجمی در نظر گرفته می‌شود.

سرطان مری یکی از سرطان‌های بسیار تهاجمی است.

سرطان مری چقدر شایع است؟

به نقل از cancer، سرطان مری هشتمین سرطان شایع در جهان است و به دلیل سطح پایین آگاهی، ششمین علت شایع مرگ، ناشی از سرطان است. این سرطان در سال ۲۰۱۲ باعث مرگ حدود ۴۰۰۰۰۰ نفر شد و حدود ۵٪ از کل مرگ و میرهای ناشی از سرطان را شامل می‌شد.

کارسینوم سلول سنگفرشی مری ۶۰ تا ۷۰% از کل موارد سرطان مری در سراسر جهان را شامل می‌شود، در حالی که آدنوکارسینومای مری تنها ۲۰ تا ۳۰% از مبتلایان را شامل می شود. شیوع دو نوع اصلی سرطان مری بین مناطق مختلف جغرافیایی بسیار متفاوت است. به طور کلی، کارسینوم سلول سنگفرشی بیشتر در کشورهای در حال توسعه و آدنوکارسینوما در کشورهای توسعه یافته شایع‌تر است.

میزان بروز کارسینوم سلول سنگفرشی در سراسر جهان در مردان بسیار بیشتر از زنان است. کارسینوم سلول سنگفرشی در نواحی شمال چین، جنوب روسیه، شمال شرقی ایران، شمال افغانستان و شرق ترکیه رایج‌تر است. در سال ۲۰۱۲ ، حدود ۸۰٪ موارد کارسینوم سلول سنگفرشی در سراسر جهان در مرکز و جنوب شرقی آسیا رخ داده است و بیش از نیمی (۵۳٪) از کل موارد ابتلا در چین بوده است. مشکل سرطان مری مدت‌هاست که در قسمت‌های شرقی و جنوبی صحرای آفریقا رواج بیشتری داشته است.

در کشورهای غربی، پس از افزایش شیوع در دهه‌های اخیر، آدنوکارسینوما به شکل غالب بیماری تبدیل شده است. مناطقی که میزان بروز سرطان مری در آنها بسیار بالاست شامل شمال و غرب اروپا، آمریکای شمالی و اقیانوسیه است. بریتانیا، هلند، ایرلند، ایسلند و نیوزلند کشورهایی هستند که دارای بالاترین آمار سرطان مری هستند.

سن ابتلا به سرطان مری

معمولا سرطان مری بیشتر در سنین بالاتر دیده می‌شود اما در سنین پایین نیز، اخیرا، این سرطان در حال وقوع است که این خبری ناراحت کننده است.

۱. سرطان مری در افراد مسن

بیشترین کسانی که به سرطان مری مبتلا می‌شوند، بین ۶۴ تا ۷۴ سن دارند و معمولا بالای ۶۷ سال تشخیص داده می‌شوند. محققان تشخیص داده‌اند که نرخ ابتلا به سرطان مری در ۴ دهه گذشته در حال افزایش است. با توجه به اینکه در حال حاضر مشخص نیست چه عوامل بیولوژیکی، ژنتیکی یا محیطی می‌تواند بر ابتلا به این سرطان تأثیر بگذارد، ممکن است لازم باشد استراتژی‌های تشخیصی و درمانی فعلی در بیماران زیر ۵۰ سال مجدداً ارزیابی شود.

۲. سرطان مری در جوانان

علاوه بر روند نگران کننده افزایش نرخ ابتلا به آدنوکارسینوم مری در ۴ دهه گذشته، این مطالعه نشان داد که نرخ ابتلا به سرطان مری بدخیم در بیماران زیر ۵۰ سال همچنان در حال افزایش است.

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله Cancer Epidemiology، Biomarkers & Prevention منتشر شده است، آدنوکارسینوم مری در جوانان، هرچند غیر‌معمول است، اما به طور کلی در حال افزایش است. اما این بیماری در جوانان چندان شایع نیست.

۳. سرطان مری در کودکان

خوشبختانه سرطان مری در کودکان شایع نیست و خطر خاصی آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

مرحله بندی سرطان مری توسط تهاجم آن به بافت های اطراف
مرحله بندی سرطان مری

روش های پیشگیری از سرطان مری

به نقل از mayoclinic، اگرچه هیچ راه قطعی برای پیشگیری از سرطان مری وجود ندارد، اما برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری می‌توانید از مصرف محرک‌های سرطان خودداری کنید. اجتناب از کشیدن سیگار و جویدن دخانیات یک راهکار کلیدی است. تصور می‌شود که محدود کردن مصرف الکل هم خطر ابتلا را کاهش می‌دهد. داشتن رژیم غذایی با مقدار زیادی میوه و سبزیجات و حفظ وزن متعادل هم ممکن است راه‌های مؤثری برای جلوگیری از سرطان مری باشد.

بیماران مبتلا به سرطان مری چه غذایی میتوانند بخورند؟

بسیاری از افراد مبتلا به سرطان مری به دلیل اختلال در بلع، غذا خوردن برایشان مشکل است. برخی از بیماران ممکن است مواد مغذی را مستقیماً از طریق ورید دریافت کنند. برخی دیگر ممکن است به لوله تغذیه (لوله پلاستیکی انعطاف پذیر که از بینی یا دهان به معده منتقل می‌شود) نیاز داشته باشند تا بتوانند به تنهایی غذا بخورند.

بهتر است مواد غذایی با مقدار زیاد پروتئین و کربوهیدرات میل کنید. به عنوان مثال؛ کره بادام زمینی و حبوبات، لبنیات پرچرب، انواع مغزها و تخم مرغ انتخاب‌های خوبی هستند. اسموتی و شیک می‌توانند روش مناسبی برای خوردن مواد غذایی باشند تا بلع آنها ساده‌تر باشد.

برای تشخیص و درمان سرطان مری به گروهی از پزشکان متشکل از متخصص گوارش و متخصص انکولوژی نیاز دارید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص گوارش و متخصص انکولوژی برای درمان سرطان مری در شهر خود آشنا شوید و به‌صورت اینترنتی برای دریافت نوبت اقدام کنید. علاوه‌بر‌این می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی دکترتو برای کسب اطلاعات در مورد علائم و راه‌های تشخیص و درمان این سرطان استفاده کنید.

راهنمای مراجعه به پزشک

سرطان مری از جمله سرطان‌های شایع در جهان است و مقام ششم کشندگی را در میان سرطان‌های مختلف از آن خود کرده. همچنین این سرطان بسیار تهاجمی است و قدرت متاستاز بالایی دارد. به این معنا که در صورت ابتلا به این سرطان احتمالاً باید منتظر رشد سرطان در نواحی دیگر بدن هم باشید. با این تفاسیر تشخیص سریع و درمان زودهنگام تأثیر بسیار زیادی در درمان دارد.

در صورتی که علائم سرطان مری را مشاهده کردید حتماً به پزشک مراجعه کنید. متخصص گوارش و یا متخصص انکولوژی با بررسی‌های مختلف و انجام آزمایشات متنوع احتمال وجود سرطان را بررسی خواهند کرد. در وب‌سایت دکترتو می‌توانید لیستی از بهترین پزشکان متخصص گوارش را ببینید و برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک مورد نظرتان اقدام کنید. علاوه بر این می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی دکترتو استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

مصرف دايم چای داغ می‌تواند باعث تغییر شکل سلول‌های مرسی شود و با ایجاد جهش در آنها احتمال سرطان را زیاد کند.

نمی‌توان این را گفت. سرطان مری از کشنده‌ترین سرطان‌هاست اما اگر در مراحل اولیه تشخیص داده‌شود، می‌توان با جراحی به درمان آن امید داشت و گفت که سرطان مری قابل درمان است.

بله. در موارد بسیاری سرطان مری باعث مرگ می‌شود.

اگر در مراحلی باشد که به تمام بدن متاستاز نداده باشد و بتوان جلوی رشد و تقسیم سلول‌های سرطانی را گرفت، بله.

آشالازی یک حالت بالینی مزمن است که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش دهد. آشالازی زمانی اتفاق می‌افتد که دریچه‌ی مری به سمت معده باز نمی‌شود.

خیر. سرطان مری تنها با تغییرات سلولی ایجاد می‌شود و در بدن خود فرق اتفاق می‌افتد.

بله. این سرطان از انواع تهاجمی است و می‌تواند خطرناک و حتی کشنده باشد.

بله. سرطان مری بدخیم کشنده است و متاسفانه می‌تواند بیمار را در کمتر از ۵ سال از بین ببرد.

بیشتر سرطان‌ها ژنتیکی هستند و فاکتورهای ارثی در ایجاد آنها نقش دارند. سرطان مری هم همینطور است. اما موارد اکتسابی و محیطی هم در ایجاد آن نقش دارند.

بله. اما بسیاری از تومورهای مری علامت ندارند و بعد از پیشرفت زیاد علامت نشان می‌دهند. بنابراین در موارد کمی که علامت نشان می‌دهند، درد یکی از این علائم است.

باید مواد غذایی با پروتئین و کربوهیدرات بالا بخورید. می‌توانید از لبنیات پرچرب، کره بادام زمینی و حبوبات، تخم مرغ و انواع مغزها استفاده کنید. می‌توانید وعده‌های غذایی خود را به صورت اسموتی و شیک بخورید تا بلع چندان سخت نباشد.

بستگی به نوع درمان انتخاب شده، مدت درمان و تعداد جلسات دارد.

در مواردی که سرطان مری خوش خیم باشد می‌توانیم انتظار بهبودی را داشته‌باشیم. سرطان‌های خوش خیم مری ۰.۵٪ انواع سرطان‌های مری را تشکیل می‌دهند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.4از5)
دسته بندی:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سرطان مری

  1. سارا.... گفت:

    سلام من یه ماهی میشه که درد قفسه سینه ودرد در قسمت پشت کمر دارم البته بعد از غذا خوردن تشدید میشه. احساس می‌کنم وسط سینم یه چیزی گیره. البته سه سال پیش هم آندوسکوپی شدم. الان خیلی میترسم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال گاستریت و یا مشکلات لوزالمعده وجود دارد
      برای تشخیص بهتر نیاز به معاینه از نزدیک و روش های پاراکلینیکی دارید

  2. ناشناس گفت:

    سلام.. مادرم سرطان مری بدخیم نوع کارسینوم هست بخاطرقلبش نشدشیمی درمانی بشه ۳۵جلسه پرتو انجام داد حالادکترگفته بعد دوماه بیاریدچک بشه، ولی نمیتونه چیزی بخوره فقط اب رقیق مثل شیر اونم باسرفه شدید، الان ۴روزهست ازپرتومیگذره ولی خیلی سرفه داره مخصوصا شبا

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      یلام
      فشار مری ممکن است روی نای تاثیر بگذارد و برونشیت ایجاد کند
      در صورت بی اشتهایی تحت نظر پزشکتان NPO و سرم تراپی شوند
      با ارزوی سلامتی

  3. مرتضی گفت:

    سلام چای زیادمیخوردم یه روزازخواب بیدارشدم به محض خوردن آب یاغذا ورسیدن آن به معده سردل دردشدیداحساس کردم الان چندماهه همش سوزش سردل دارم ووزنم ۷یا۸کیلوکم شده درضمن اشتهادارم وغذامیخورم ولی معده ام همش سردل دردوسوزش داره ۲ماهه دکتراهمش آزمایش واندسکوپی وانواع آنتی بیوتیک میخورم چندروزبهترمیشه ولی دوباره سوزش ودرددرضمن معده همش قاروقورمیکنه لطفاراهنمایی کنید ۴۹سال سن دارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      مشکوک به هلیکوباکتر و گاستریت هستید
      حتمن باید بار میکرروبی دستگاه گوارش تان چک شود

  4. ناشناس گفت:

    لطفا راهنمایی کنید

  5. سودا گفت:

    سلام مادر من ۷۳ سال داشت که به سرطان مری دوچار شد دکتر با شیمی درمانی پرتو درمانی خوبش کرد ولی الان که ۷سال میگزه بازم دوچار درد شده تو بلع غذا مشکل پیدا کرده وقاهی وقتها خون استفراغ میکنه وخلط خونی میاد ایا دوباره سرطان عود کرده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام سودا عزیز
      بله متاسفانه
      فورا به پزشک تان مراجعه نمایید

  6. ناشناس گفت:

    سلام ببخشید من از بچگی چای میخورم و اغلب هم به صورت گرم الان ۱۶سالمه آیا چای گرم به تنهایی باعث سرطان میشود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      خیر در دمای مناسب بنوشید

  7. ناشناس گفت:

    سلام من مادرم ۶ ماهه رفلاکس شدید داره بعد چند بار دکتر رفتن گفتن ک الان احتمال آشالازی داره باید مانومتری بشه .آیا درمان داره آشالازی؟😔من شمالم دکتر گفته باید بیام تهران

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله این بیماری اگر قطعا تشخیص داده شده باشد با یک لاپاروسکوپی قابل درمان است
      در این بیماری اسفنگتر تحتانی مری به‌طور متناسب با بلع شل نمی‌شود و همزمان با این مشکل مری متسع و بدون انقباضات کرم‌وار است. علت این اختلال تحلیل شبکهٔ عصبی مری است. بیماران اغلب در بلع غذا مشکل دارند.

  8. آناهید گفت:

    سلام. من هم بعداز چند روز بستری شدن دربیمارستان، انجام آندوسکوپی آزمایشات خون و سی تی اسکن ریه و بعد دوباره سی تی اسکن کامل متوجه شدم که به سرطان مری دچار شدم. نمی دونم خوب میشم اصلا؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      نگران نباشد
      بله
      جراحی، رایج ترین درمان سرطان مری است. جراحی ممکن است برای برداشتن قسمتی یا بیشتر مری و همچنین برخی از بافت های اطراف آن در روشی به نام ازوفاژکتومی انجام شود. اگر مری برداشته شود، پزشک ممکن است معده را تغییر مکان دهد (آن را به سمت قفسه سینه حرکت دهد)، یا از قطعه ای از روده برای حفظ عملکرد استفاده کند.

    2. ناشناس گفت:

      شیمی درمانی و پرتو درمانی درمانی موقتی می باشد باید به خدا توکل کرد کاری از دست پزشکان برنمی آید

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        همیشه اینگونه نیست

    3. محمد گفت:

      سلام ، علائم خاصی داشتید ؟ من یه مدتیه حس میکنم چیزی تو گلوم گیر کرده

  9. امیر گفت:

    سلام
    من الان دو ماه مشکل در بلع غذا و نوشیدنی دارم
    و سرفه هم میکنم، در قفسه سینه و سر دل سوزش دارم، مشکل من چیست؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام امیر عزیز
      با توجه به علایم شما احتمال التهاب مری یا فارنژیت و التهاب یا عفونت معده دارید
      در صورت تکرار علایم حتمن به پزشک مراجعه فرمایید
      با ارزوی سلامتی

  10. عبدالله گفت:

    من هم دچار سرطان مری شدم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      امروزه راه های درمان خوبی وجود دارد
      با ارزوی سلامتی برای شما عبدالله عزیز

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بفرمایید

      1. حمید گفت:

        سلام مادرم من شیمی درمانی پورتو درمانی رو انجام داده بعد د اون عملش کردن عملش با موفقیت بوده اما الان اوضاع خوبی ندارد رفتیم اندوسکوپی و سی تی همه چیزش سالمه اما سرفه می‌کنه هنگام غذا خوردن اونم پس میاره الآنم هرشب یه دفعه سرش گیج میشه دهنش حالت قفل میشه بعد ماساژ میدم یه کم خوب میشه خواهش یه راهنمایی بکنید

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام حمید عزیز
          عوارض شیمیدرمانی ممکن است مدت ها ادامه داشته باشد
          چه نوع کنسری داشتند؟