سرطان سلول سنگ فرشی، عامل بسیاری از سرطان ها!

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سرطان سلول سنگ فرشی نوعی سرطان است که در قسمت‌های مختلف بدن از جمله پوست ظاهر می‌شود. کارسینوم سلول سنگفرشی به دلیل ایجاد علائم روی پوست زود تشخیص داده شده و درمان می‌شود. گاهی ممکن است این سرطان تهاجمی باشد و به قسمت‌های دیگر بدن از جمله غدد لنفاوی سرایت کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

سرطان سلول سنگ فرشی

سرطان سلول سنگ فرشی یا کارسینوم سلول سنگفرشی نوعی سرطان است که در لایه بیرونی پوست ایجاد می‌شود. اگر دچار علائم این نوع سرطان هستید یا سابقه خانوادگی این سرطان را دارید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که علائم سرطان سلولی فلسی چیست؟ علت ایجاد این سرطان چیست؟ در صورت عدم درمان چه عوارضی به دنبال دارد؟ چگونه می‌توان آن را تشخیص داد؟ چه راه‌هایی برای درمان این سرطان وجود دارد؟ آیا احتمال کشنده بودن این سرطان وجود دارد؟

درصورتی‌که دچار علائم این سرطان هستید یا سابقه خانوادگی آن را دارید، حتما برای معاینه دقیق و تشخیص به‌موقع آن به دکتر پوست یا دکتر انکولوژیست مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصصان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشک وجود دارد.

سرطان سلول سنگ فرشی (CSS) چیست؟

سرطان سلول سنگفرشی نوعی سرطان است که در هر قسمت بدن به‌ویژه در پوست ایجاد می‌شود. این سرطان از لایه سلول‌های سنگفرشی (بیرونی‌ترین لایه پوست) شروع می‌شود. بعد از سرطان سلول بازال این سرطان شایع‌ترین نوع سرطان پوست است. معمولا کارسینوم سلول سنگفرشی قابل درمان است. اما اگر درمان نشود، می‌تواند به بافت‌های دیگر بدن سرایت کند و عوارض شدیدی ایجاد کند.

سلول‌های سنگفرشی علاوه بر پوست در قسمت‌های دیگر بدن مانند ریه‌ها، دستگاه گوارش، مجاری ادرار و غشاهای مخاطی وجود دارند. به همین دلیل ممکن است سرطان سلول سنگفرشی در هر قسمت از بدن ایجاد شود.

به نقل از healthline در رابطه با شیوع سرطان سلول سنگ فرشی :

سالانه حدود ۱٫۸ میلیون نفر در ایالات متحده دچار سرطان سلول سنگ فرشی می‌شوند. این سرطان دومین نوع شایع سرطان پوست است. همچنین کارسینوم سلول سنگفرشی دهان بیش از ۹۰٪ سرطان‌های دهان را تشکیل می‌دهد. سرطان سلولی فلسی ریه حدود ۳۰٪ از سرطان‌های ریه را شامل می‌شود.

سرطان سلول‌های سنگفرشی دومین سرطان پوست شایع است که هر قسمتی از بدن می‌تواند تشکیل شود. این سرطان معمولا قابل درمان است.

علائم سرطان سلول سنگ فرشی

معمولا سرطان سلول سنگ فرشی در قسمت‌هایی از پوست ظاهر می‌شود که بیشتر در معرض آفتاب است. این سرطان بیشتر در پوست سر، پشت دست، گوش و لب‌ها دیده می‌شود. اما ممکن است در هر جایی از بدن دیده شود. علائم این نوع تومور کارسینوما عبارت‌اند از:

  • ندول سفت و قرمز
  • زخم همراه با پوسته
  • زخم یا برجستگی روی اسکار یا زخم قدیمی
  • لک پوسته‌پوسته روی لب که ممکن است به زخم باز تبدیل شود.
  • زخم یا ضایعه برجسته در دهان
  • لکه قرمز و برجسته یا زگیل مانند روی مقعد یا ناحیه تناسلی
  • لکه قهوه‌ای شبیه به لک‌های پیری
  • رشد زخم روی اسکار، خال مادرزادی یا خال قدیمی.

درصورتی‌که هر یک از این علائم را روی پوست صورت، دست، پشت گوش یا هر قسمت بدن مشاهده کردید، حتما به دکتر پوست و مو مراجعه کنید. برای ارتباط با متخصص پوست می‌توانید از خدمات سایت دکترتو استفاده کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

آیا شما هم علائم سرطان سلول سنگ فرشی را دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

علت سرطان سلول سنگ فرشی

از علل اصلی ایجاد سرطان CSS قرارگرفتن در معرض نور خورشید است. اشعه ماوراء بنفش خورشید در درازمدت می‌تواند به DNA سلول‌های پوست آسیب وارد کند. در نتیجه سلول‌های جدید با سرعت زیادی ساخته شده و سلول‌های قدیمی از بین نمی‌روند. در نتیجه شاهد تجمع سلول‌های سرطانی خواهیم بود. همچنین افرادی که از دستگاه‌های برنزه کننده استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سلولی فلسی قرار می‌گیرند.

دررابطه‌با ابتلا به سرطان سلول سنگ فرشی در نواحی دیگر بدن علت دقیق آن مشخص نیست. ممکن است قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی یا تشعشع باعث بروز این سرطان شود. همچنین سرکوب سیستم ایمنی به ایجاد کارسینوم سلول سنگ فرشی کمک می‌کند.

معمولا افرادی که به طور مداوم در معرض نور خورشید هستند یا از دستگاه‌های برنزه کننده پوست استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست به‌ویژه کارسینوم سلول سنگفرشی قرار دارند.

معمولا کارسینوم سلولی فلسی ندول یا ضایعه‌های زگیل‌مانند روی پوست ایجاد می‌کند.
معمولا کارسینوم سلولی فلسی ندول یا ضایعه‌های زگیل‌مانند روی پوست ایجاد می‌کند.

عوامل خطر سرطان سلول سنگ فرشی

برخی از فاکتورها احتمال بروز کارسینوم سلول سنگفرشی را افزایش می‌دهند. از جمله:

  • پوست روشن
  • موهایی با رنگ روشن و چشم‌های آبی، سبز یا خاکستری
  • قرارگرفتن طولانی در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید
  • زندگی در مناطق آفتابی یا در ارتفاعات
  • سابقه آفتاب‌سوختگی شدید به‌ویژه در اوایل زندگی
  • سابقه سرکوب سیستم ایمنی
  • قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی مانند آرسنیک
  • سابقه اسکار، زخم یا سوختگی شدید
  • سابقه ضایعه پوستی پیش سرطانی، مانند کراتوز اکتینیک
  • اختلال ژنتیکی نادر گزرودرما پیگمنتوزوم که باعث حساسیت شدید به نور خورشید می‌شود.

عوارض سرطان سلول سنگ فرشی

کارسینوم سلول سنگفرشی معمولا قابل‌درمان است و تهدیدکننده زندگی نیست. اما اگر درمان نشود، می‌تواند به بافت‌های سالم مجاور سرایت کند. به‌ویژه غدد لنفاوی را مورد حمله قرار داده و زندگی شخص را تهدید کند. خطر ابتلا به نوع تهاجمی CSS در موارد زیر بیشتر است.

  • بافت آسیب‌دیده بزرگ و عمیق باشد.
  • غشاهای مخاطی را درگیر کند.
  • در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

تشخیص سرطان سلول سنگ فرشی

برای تشخیص کارسینوم سلول سنگفرشی پزشک ابتدا سوالاتی در مورد سوابق پزشکی از شما می‌پرسد. به‌عنوان‌مثال درد یا علائم دیگری دارید؟ سابقه آفتاب‌سوختگی شدید داشته‌اید؟ اولین‌بار چه زمانی علائم را روی پوست خود دیدید؟ آیا سابقه خانوادگی سرطان پوست دارید؟

پس از پرسیدن این سوالات پزشک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. علاوه بر بررسی دقیق ضایعه موجود، قسمت‌های دیگر بدن را نیز معاینه می‌کند تا از سالم بودن بافت پوست در قسمت‌های دیگر بدن مطمئن شود. برای تایید سرطان سلولی فلسی نمونه‌ای از بافت آسیب‌دیده با ابزار مخصوص برداشته شده و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. در بیوپسی بافت پوست مشخص می‌شود، سلول‌ها سرطانی هستند یا نه.

برای تشخیص دقیق سرطان سلول سنگفرشی باید پس از مشاهده علائم سریعا به دکتر پوست یا متخصص انکولوژی مراجعه کنید. برای ارتباط با این متخصصان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

در صورت کوچک بودن سرطان سلول سنگفرشی می‌توان از درمان‌های کم تهاجمی استفاده کرد.
در صورت کوچک بودن سرطان سلول سنگفرشی می‌توان از درمان‌های کم تهاجمی استفاده کرد.

درمان سرطان سلول سنگ فرشی

روش درمان کارسینوم سلول سنگفرشی باتوجه‌به اندازه و محل تومور و همچنین سن بیمار تعیین می‌شود. معمولا جراحی‌های جزئی و استفاده از دارو برای درمان این نوع سرطان موثر است. اما گاهی تومور سرطانی بزرگ شده و باید از روش‌های دیگری استفاده شود.

۱. درمان سرطان سلول سنگفرشی کوچک

اگر سرطان پوست کوچک باشد و احتمال تهاجمی بودن آن پایین باشد، پزشک یکی از روش‌های زیر را انتخاب می‌کند.

  • کورتاژ و الکترودسیکشن: برای درمان کارسینوم سلول سنگ فرشی کوچک و سطحی از این روش استفاده می‌شود. ابتدا با ابزار مخصوصی سلول‌های سرطانی خراش داده شده و سپس با سوزن الکتریکی سلول‌های پایه سرطان سوزانده می‌شوند.
  • لیزردرمانی: برای درمان ضایعات پوستی سطحی می‌توان از روش لیزردرمانی هم استفاده کرد. پرتو نور به طور شدید به سلول‌های سرطانی تابیده می‌شود. ممکن است، بافت‌های مجاور هم کمی آسیب ببینند. خطر خونریزی و زخم در این روش بسیار پایین است.
  • انجماد: سلول‌های سرطانی با نیتروژن مایع منجمد می‌شوند. گاهی بعد از کورتاژ و خراشیدن سلول‌ها برای ازبین‌بردن پایه سرطان از انجماد استفاده می‌کنند.
  • درمان فوتو دینامیک: در این روش ابتدا از داروهای مایعی استفاده می‌شود که سلول‌های سرطانی را به نور حساس می‌کنند. سپس به این ناحیه نوری تابیده شده تا سلول‌ها از بین بروند.

آیا سرطان سلول سنگ فرشی درمان دارد؟ همین الان مشاوره بگیر

۲. درمان سرطان سلول سنگفرشی بزرگ

اگر سرطان به عمق پوست رسیده باشد، از روش‌های تهاجمی‌تری برای درمان استفاده می‌شود. از جمله:

  • جراحی ساده: در این روش بافت سرطانی به همراه بافت سالم اطراف برداشته می‌شود. گاهی ممکن است پوست سالم به طور گسترده برداشته شود. به همین دلیل اگر ضایعه روی پوست صورت است، باید قبل از جراحی با متخصص پوست در مورد ترمیم آن صحبت کنید.
  • جراحی موهس: در این روش سلول‌های سرطانی به‌صورت لایه‌لایه برداشته می‌شوند. هر لایه زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود. تا زمانی که به لایه سلول‌های سالم برسند، این جراحی ادامه دارد. در این روش پوست سالم اطراف سرطان برداشته نمی‌شود.
  • پرتودرمانی: در این روش از اشعه ایکس و پروتون برای ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. گاهی بعد از جراحی برای جلوگیری از بازگشت سرطان از پرتودرمانی استفاده می‌شود. گاهی هم ممکن است بیمار نتواند تحت جراحی قرار بگیرد. در این شرایط پرتودرمانی گزینه مناسبی است.

به نقل از mayoclinic در رابطه با درمان کارسینوم سلول سنگ فرشی تهاجمی:

اگر سرطان سلولی فلسی به سایر بخش‌های بدن از جمله غدد لنفاوی سرایت کرده باشد، باید از روش شیمی‌درمانی استفاده شود. باتوجه‌به شدت و محل سرطان پزشک می‌تواند از شیمی‌درمانی به‌تنهایی یا همراه با روش‌های دیگر مانند پرتودرمانی و درمان دارویی هدفمند استفاده کند.


عکس سرطان سلول سنگفرشی

تشخیص به‌موقع علائم سرطان سلولی فلسی در درمان آن تاثیر زیادی دارد. به همین دلیل باید با علائم این سرطان روی پوست آشنایی داشته باشید. در تصویر زیر می‌توانید نشانه CSS را روی پوست مشاهده کنید.

در این تصویر می‌توانید سرطان سلول سنگفرشی پوست را مشاهده کنید.
در این تصویر می‌توانید سرطان سلول سنگفرشی پوست را مشاهده کنید.

سرطان سلول سنگفرشی پوست

سرطان سلول سنگفرشی پوست یکی از شایع‌ترین انواع سرطان پوست است. معمولا این نوع سرطان پوست در نواحی از بدن که در معرض آفتاب هستند، دیده می‌شود. این نوع سلول‌های سرطانی بیشتر روی صورت، پشت گوش، پشت دست و روی لب‌ها دیده می‌شوند. به‌محض ظاهرشدن علائم روی پوست باید برای نمونه‌برداری به متخصص پوست مراجعه کرد.


سرطان سلول سنگفرشی حنجره

بیشتر سرطان‌های حنجره از نوع سرطان سلول سنگفرشی حنجره هستند. این نوع سرطان مربوط به سلول‌های پوششی حنجره است. احتمالا مصرف تنباکو و نوشیدن بیش از حد الکل در ابتلا به سرطان حنجره موثر هستند. معمولا سرطان سلول سنگفرشی حنجره قابل درمان است. بقای ۵ ساله آن حدود ۷۷.۴٪ ثبت شده است.


سرطان سلول سنگفرشی دهان

حدود ۹۰٪ از سرطان‌های دهان از نوع کارسینوم سلول سنگفرشی است. در اغلب مواقع دندان‌پزشک می‌تواند حین معاینه این سرطان را در مراحل اولیه تشخیص دهد. به همین دلیل به‌موقع تشخیص داده شده و قابل‌درمان است. البته سرطان دهان تهاجمی بوده و در صورت عدم درمان در مراحل اولیه می‌تواند به بخش‌های دیگر بدن منتقل شود. آمار مرگ و میر ناشی از سرطان دهان بیشتر از سرطان پوست و سرطان دهانه رحم است.

در این تصویر زخم ناشی از سرطان سلول سنگ فرشی را در دهان مشاهده می‌کنید.
در این تصویر زخم ناشی از سرطان سلول سنگ فرشی را در دهان مشاهده می‌کنید.

سرطان سلول سنگفرشی دهانه رحم

سلول‌های سنگفرشی دهانه رحم، این بافت را می‌پوشانند. این سلول‌ها نازک و مسطح هستند و ممکن است سرطانی شوند. ازآنجایی‌که در قسمت دهانه رحم مانند پوست نمی‌توان علائم اولیه سرطان را تشخیص داد، معمولا این سرطان به غدد لنفاوی و سایر بخش‌های بدن منتقل می‌شود. در مراحل پیشرفته سرطان دهانه رحم درمان آن بسیار مشکل است. عفونت مقاربتی HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) یکی از دلایل اصلی ابتلا به این نوع سرطان است. به همین دلیل به افرادی که دچار این بیماری هستند، توصیه می‌شود، چکاپ سالانه آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند. در این صورت کارسینوم سلول سنگفرشی دهانه رحم به موقع تشخیص داده می‌شود.


سرطان سلول سنگفرشی رحم

سرطان سلول سنگفرشی رحم به بافت دیواره رحم حمله می‌کند. حدود ۷۰ تا ۸۰٪ سرطان‌های رحم از نوع کارسینوم سلول سنگفرشی است. علل مختلفی مانند التهاب مزمن لگن، پرتودرمانی یا عفونت HPV ممکن است باعث بروز این سرطان شوند.


سرطان سلول سنگفرشی ریه

راه‌های هوایی ریه با سلول‌های سنگفرشی پوشیده شده است. حدود ۸۰ تا ۸۵٪ از سرطان‌های ریه مربوط به کارسینوم سلولی فلسی است. ازآنجایی‌که معمولا سرطان ریه در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شود، نرخ بقای آن پایین است. این سرطان تهاجمی بوده و می‌تواند به بافت‌های اطراف سرایت کند.


سرطان سلول سنگفرشی مری

سرطان سلول سنگفرشی مری از سلول‌های نازک و مسطح پوشش داخلی مری شروع می‌شود. معمولا این سرطان در قسمت بالایی و میانی مری ظاهر می‌شود. اما در هر بخش دیگر آن نیز ممکن است دیده شود. به این سرطان، کارسینوم اپیدرموئید هم می‌گویند. مصرف زیاد الکل و سیگار کشیدن احتمال سرطان مری را بالا می‌برد. تهاجمی‌ترین سرطان سلول سنگ فرشی مربوط به سلول‌های مری است.


سرطان سلول سنگفرشی مثانه

گاهی ممکن است سلول‌های سنگ فرشی مثانه نیز دچار سرطان شوند. معمولا کارسینوم سلول سنگ فرشی مثانه با تحریک مزمن آن در ارتباط است. به‌عنوان‌مثال افرادی که عفونت مزمن دارند یا در مدت طولانی از کاتتر ادراری استفاده کرده‌اند، بیشتر به این نوع سرطان مثانه مبتلا می‌شوند. این سرطان تهاجمی بوده و در صورت عدم تشخیص به‌موقع می‌تواند به سایر بخش‌های بدن منتقل شود.

برای تشخیص و درمان سرطان سلول سنگ فرشی به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

سرطان سلول سنگ فرشی یکی از انواع شایع سرطان پوست است. سلول‌های سنگفرشی در بیرونی‌ترین لایه پوست وجود دارند. معمولا قرارگرفتن در معرض نور آفتاب یا آفتاب‌سوختگی شدید باعث بروز این نوع سرطان می‌شود. کارسینوم سلول سنگفرشی می‌تواند روی پوست علائمی مانند ندول سفت و قرمز، زخم باز، لکه‌های زگیل مانند یا لکه‌هایی شبیه به لک پیری ایجاد کند.

در صورت وجود چنین علائمی باید به دکتر پوست یا دکتر انکولوژیست مراجعه کنید. متخصص برای تشخیص سرطان سلولی فلسی مقداری از بافت پوست را نمونه‌برداری می‌کند. معمولا این CSS قابل‌درمان بوده و می‌توان با جراحی‌های جزئی یا کورتاژ آن را از بین برد.

برای پیداکردن بهترین دکتر انکولوژی یا متخصص پوست می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

برای محافظت از پوست و جلوگیری از ابتلا به CSS سعی کنید در وسط روز از نور خورشید دوری کنید. در تمام مدتی که بیرون از منزل هستید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. به‌هیچ‌وجه از سولاریم استفاده نکرده و هر چند وقت یک‌بار پوست خود را بررسی کنید.

اگر سابقه خانوادگی سرطان پوست دارید یا به طور مداوم در آفتاب مستقیم هستید، حتما برای چکاپ سرطان پوست به دکتر پوست مراجعه کنید. همچنین اگر در بخش‌های مختلف بدن علائمی مانند زخم باز، لکه‌های قهوه‌ای، لک زگیل مانند یا ندول قرمز دیدید، حتما برای تشخیص علت آن به پزشک مراجعه کنید.

معمولا این نوع سرطان به بخش‌های دیگر بدن سرایت نمی‌کند. در این شرایط از جراحی‌های جزئی یا داروهای خاص استفاده می‌شود. ممکن است پزشک برای ازبین‌بردن سلول سرطانی از روش کورتاژ استفاده کند.

کارسینوم سلول سنگفرشی در بیشتر مواقع قابل‌درمان است. شما باید به‌محض ظاهرشدن علائم سرطان روی پوست به پزشک مراجعه کنید. اگر سلول‌های سرطانی به بافت عمیق پوست برسند، درمان سخت‌تر می‌شود.

در مواقع نادر می‌تواند این سرطان کشنده باشد. اگر کارسینوم سلول سنگفرشی از نوع تهاجمی باشد و به غدد لنفاوی یا سایر بخش‌های بدن منتقل شود، می‌تواند زندگی شخص را تهدید کند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سرطان سلول سنگ فرشی

  1. بابک گفت:

    پدر ۸۷ ساله من دارای ضایعه پوستی در سر از نوع SCC که بعد از جراحی بنظر حاشیه آن باقی مانده ولی پاتولوژی نشان داده خوشبختانه به غدد لنفاوی نفوذ نکرده آیا با رادیوتراپی درمان خواهند شد آیا خطرناک نیست؟ با تشکر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بطور کلی این بیماری خطرناک است اگر متاستاز داده باشد
      با توجه به شرایط پدر گرامی تان با رادیوتراپی درمان می شوند
      با ارزوی سلامتی

  2. مهدی شیراوند گفت:

    سلام ،تو جواب آزمایش نوشته شده ضایعه کام نرم ببوسی ،سازگار با پاپیلومای سنگ فرشی ،لطفا راهنمایی کنید که یعنی چی؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در بیوپسی نرم کام ضایعات پاپیلوما وجود دارد
      در واقع نوعی زگیل ویروسی در این قسمت

      حتمن و در اسرع وقت به پزشک تان مراجعه کنید

  3. یاسمن گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    پدر من Sccلب تحتانی داره و توی جواب نمونه برداری عمقش رو ۱.۶ زده ،پزشک هم قراره جراحی پلاستیک کنن اما از سونوگرافی که از گردن و تیرویید گرفتن خداروشکر سالم بوده.میخوام بدونم خیلی خطرناکه؟ ایا واقعا با جراحی از بین میره؟ و بعد جراحی ممکن هست نیار به شیمی درمانی و اینا داشته باشه؟
    ممنون.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورتی که متاستاز نداده باشد با جراحی کاملا بر طرف می شود

      1. یاسمن گفت:

        سلام متاسفانه توی جواب نمونه برداری نوشته به خوبی تمایز یافته ،آیا بازم خطرناکه؟

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          دلیل بر خطر نمی شود
          اگر امکانش هست ریپورت را بفرستید یا به گروه تلگرامی دکترتو بپیوندید و عکس ازمایش را ارسال کنید تا دقیق تر بررسی و تفسیر گردد

  4. بهرامی گفت:

    سلام وقت بخیر من از اصفهان مزاحمتون میشم ،پدر بنده دو سالی هست که در گیر بیماری لیکن پلنت هستن ،حدود دو سه پاه پیش زیر زبان برامدگی پیدا کرد ،با مراجعه به پزشک( اقای دکتر علیرضا مومنی )و نمونه برداری توسط پالوژیست این جواب بعمل امد

    Specimen: Tongue mass biopsy

    Macroscopic: The specimen consisted of a fragment of tissue measuring 3×۱.۵×۱ cm.

    Microscopic: Microscopic examination reveals a well differentiated squamous proliferation characterized by an acanthotic squamous epithelium with exophytic papillary processes with overlying hyperkeratosis and parakeratosis. There is also an associated endophytic component composed of deeply penetrating bulbous processes with pushing borders. The keratinocytes are well differentiated with abundant glassy cytoplasm and enlarged nuclei. Mitoses are rare and there is no tumor necrosis. There is no lymphovascular or perineural invasion.

    Diagnosis: Verrucous carcinoma

    Comment: Tumor is tangential to surgical margins.

    که تشخیص به خارج کردن و برداشتن مابقی تومور داشتن
    و پاتالوژی نمونه های برداشته شده پس از عمل نیز این جواب را اعلام داشت

    Specimen: Tongue mass excision

    Macroscopic: The specimen consisted of a fragment of brown colored tissue measuring 5.3×۲.۵×۱ cm. Margins have been marked by sutures.

    Microscopic: Sections show dysplastic stratified squamous epithelium that extends through the basement membrane and into the underlying fibrous connective tissue without attachment to the surface. Malignant epithelial cells show eosinophilic cytoplasm, hyperchromatic nuclei. pleomorphism. mitotic activity, individual cell keratinization and intercellular bridging. Several keratinous pearls are also seen.

    Diagnosis: Tongue mass excision:

    Squamous cell carcinoma (well differentiated)

    Tumor size: 15 mm

    Tumor thickness: 2 mm

    Depth of invasion: 1 mm

    Perineural invasion: Absent

    Lymphovascular invasion: Absent

    Surgical margins are free and minimum margin clearance is 4 mm.

    بعد از این جواب معرفی شدیم به دکتر علیان متخصص انکولوژی که ایشان اعلام کردن نیاز به ۲۷ جلسه پرتو درمانی دارن

    ممنون میشم نظر خودتون را اعلام کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دویت عزیز
      با توجه به ریپورت پس از عمل نیاز به ادامه پرتو درمانی دارید. احتمالا SCC به شیمیدرمانی طولانی هم دارد که به نظر پزشکتان مربوط است
      به امید سلامتی روز افزون