دلایل قاعدگی دردناک چیست و برای کاهش درد آن چه می توان کرد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

قاعدگی دردناک در دوران قاعدگی خانم ها است. درد شکم، کمر از مشکلات قاعدگی دردناک است. برای درمان و کاهش درد قاعدگی می‌توانید از داروهای ضد درد استفاده کنید

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 3 دقیقه
قاعدگی دردناک چیست؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

قاعدگی دردناک چیست؟

درد شکم یکی از شایع‌ترین مشکلات آزار دهنده‌ی پریودی است، که ممکن است قبل از قاعدگی یا همزمان با آن ایجاد شود و به طور روتین بسیاری از زنان به آن دچار می‌شوند. این درد در قسمت پایین شکم و پشت حس می‌شود، که شدت آن از خفیف تا شدید متغیر است. این درد معمولا با شروع قاعدگی و یا در دو سال اول آن وجود دارد و رفته رفته با افزایش سن درد کمتر شده و یا شاید بعد از به دنیا آمدن اولین بچه، کاملا از بین برود. ممکن است پزشک از اصطلاح “دیس منوره” به جای قاعدگی دردناک استفاده کند.

درد شکم یکی از شایع‌ترین مشکلات آزار دهنده‌ی قاعدگی است، که ممکن است قبل از قاعدگی یا همزمان با آن ایجاد شود و به طور روتین بسیاری از زنان به آن دچار می‌شوند.

علائم قاعدگی دردناک چیست؟

احتمالا شما نیز از این علائم آگاهی دارید و آن را تجربه کرده‌اید:

  • احساس درد در ناحیه ی شکم (گاهی اوقات بسیار شدید)
  • احساس فشار در شکم
  • درد در ناحیه لگن، پایین کمر و پشت و داخل ران

وقتی که درد شدید باشد، علائم عبارتند از:

  • ناراحتی و مشکل معده، گاهی اوقات همراه با استفراغ
  • آبکی و شل شدن مدفوع

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

دلایل ایجاد قاعدگی دردناک چیست؟

درد شکم در قاعدگی به علت انقباض رحم که نوعی عضله است، رخ می‌دهد. حال اگر میزان این انقباضات بسیار قوی باشد، باعث مسدود شدن عروق نزدیک به رحم و در نتیجه اکسیژن رسانی به رحم متوقف می‌شود و همین کمبود اکسیژن منجر به درد می‌شود.
درد قاعدگی یا اولیه است یا ثانویه، که درد قاعدگی اولیه به دلیل چرخه ی قاعدگی رخ می‌دهد، در حالی که درد قاعدگی ثانویه ناشی از مشکل در اندام‌های تولید مثلی است. درد قاعدگی ثانویه دلایل متعددی دارد، از جمله:

اندومتریوز: اندومتریوز یک بیماری است که در آن بافتی داخلی رحم (اندومتر) در خارج از رحم یافت می‌شود.

بیماری‌های التهابی لگن: عامل این عفونت باکتری است و از رحم شروع می‌شود و می‌تواند به سایر ارگان‌های تولید مثل نیز گسترش یابد.

تنگی دهانه ی رحم: که قسمت پایین رحم است، می‌تواند به علت آسیب دیدگی و همچنین کمبود استروژن پس از یائسگی ایجاد شود.

فیبروئید: دیواره داخلی رحم ممکن است فیبروئید (توده ی خوش خیم دیواره ی رحم) داشته باشد.

بیشتر بخوانید: دلایل خونریزی شدید قاعدگی چیست و چه درمانی دارد؟

آیا شما هم علائم قاعدگی دردناک را دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

درمان قاعدگی دردناک چیست؟

در صورت خفیف بودن درد قاعدگی می‌توانید از آسپیرین یا سایر داروهای ضد درد مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده کنید و اگر این داروها را به محض شروع خونریزی یا درد استفاده کنید، مؤثرتر خواهد بود. همچنین داروی دی سیکلومین می تواند در کاهش درد اثر گذار باشد.

گرما نیز می‌تواند کمک کند. استفاده از پدهای حرارتی یا بطری آب گرم در پشت یا شکم ،حمام آب گرم نیز می‌توانند کمک کننده باشند. شما هم چنین باید:

  • در صورت نیاز استراحت کنید.
  • از مصرف غذاهای حاوی کافئین و نمک اجتناب کنید.
  • از تنباکو یا مشروبات الکلی استفاده نکنید.
  • پشت و شکم خود را ماساژ دهید.

زنانی که به طور منظم ورزش می‌کنند، درد قاعدگی کمتری دارند، بنابراین جهت پیشگیری از دردهای قاعدگی، ورزش کردن را در فعالیت‌های روزانه ی خود بگنجانید.

زنانی که به طور منظم ورزش می‌کنند، درد قاعدگی کمتری دارند، بنابراین جهت پیشگیری از دردهای قاعدگی، ورزش کردن را در فعالیت‌های روزانه ی خود بگنجانید.

در صورت انجام اقدامات بالا و عدم بهبودی ممکن است پزشک داروهای زیر را تجویز نماید:

  • دوز بالای بروفن یا سایر داروهای ضد درد
  • داروهای ضد بارداری (زنانی که از این قرص‌ها استفاده می‌کنند، درد قاعدگی اندکی دارند.)

درد قاعدگی همه‌ی فعالیت‌های شما را مختل می‌کند؟ مشاوره بگیر!

 

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت شدید و غیر معمول بودن درد قاعدگی، یا ادامه دار شدن درد بیش از ۲-۳ روز با پزشک خود تماس بگیرید. درد قاعدگی به هر علتی که باشد، قابل درمان است، بنابراین مهم است که بررسی شود.

دکتر زنان از علائم و چرخه‌های قاعدگی شما سوال خواهد کرد و با اسپکولوم واژن و رحم شما را معاینه می‌کند و در صورت نیاز از آن نمونه برداری خواهد کرد. در صورتی که پزشک تشخیص دهد، که درد شما با قاعدگی مرتبط نیست، آزمایشات دیگری را جهت انتخاب درمان مناسب انجام خواهد داد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره قاعدگی دردناک

  1. هانی گفت:

    من ۲ماه پریود نامنظم وخیلی کم داشتم.
    دکتر طب سنتی رفتم .گیاه ۵انگشت معرفی کردن.دم کردم واولین روز شروع پریودیم خوردم.
    حالا ۳روزه خون ریزی شدید لخته خون های بزرگ که قابل کنترل نیستن.
    درد شدید وسر گیجه وحالت بی هوشی دارم.

  2. Fz گفت:

    سلام من تیروئید پرکار دارم ،و پریودم به شدت نامنظم شده وخونریزی خیلی کم شده والان به شدت وقتی پریود میشم درد دارم بخصوص در ناحیه شکم و کمرم بیشتر بنظرتون چیکارکنم دارومسکن که میخورم معده درد میشم🫥

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      برا یایجاد نظم هورمونی نیازه تیروئید پرکار شما درمان شود تا قاعدگی نظم پیدا کند. برای بررسی علت درد سونوگرافی انجام و روش های دارویی و گیاهی استفاده شود. به متخصص زنان مراجعه کنید.
      متخصص زنان و زایمان

      1. ناشناس گفت:

        سلام من رفتم دکتربهم قرص دفاستون دادن مصرف کردم الان روزدوم پریودیمه خیلی درددارم احساس میکنم یه بادی شدیدمیگیره ول می‌کنه انقدزیاده که نمیتونم بشینم یابرم دستشویی قبلافقط کمردرد دل دردمیگرفتم دفعه اول اینجوری شدم خیلی میترسم دردش زیاده علتش چیه؟

  3. زینب گفت:

    سلام من هفده ساله مه هر موقع پریود بشم اصلا دردی ندارم ولی این یکبار که پریود شدم خیلی دل دردم گرفت پشت کمر و دلم درد میکرد در حدی که نمیشد تحملش کرد
    چرا تو این دوره از پریودیم اینطوری شد

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      درد پریودی به علت تغییرات هورمونی می باشد که اگر در پریودهای بعدی نیز تکرار شد نیازه توسط متخصص زنان بررسی شوید.

  4. سارا گفت:

    سلام من همیشه قاعدگی سختی همراه خونریزی خیلی زیاد دارم طوری که همیشه دوتا نوار بهداشتی و هر چهار ساعت باید تعویض کنم آیا راهی هست که خونریزیم کم و بدون درد بشه ؟

  5. ناشناس گفت:

    سلام من از ۱۳ سالکی پریود میشم ولی دوساله که بشدت درد میکنه زیر شکمم و پاهام همش هم سمت چپمه خیلییی درد دارم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      درد سمت چپ ممکنه به علت کیست های تخمدان چپ و یا مشکلات کلیوی باشد. آزمایش هورمونی و سونوگرافی شکم و لگن برای بررسی علت انجام شود. به متخصص زنان مراجعه کنید.
      متخصص زنان و زایمان

      1. Fati گفت:

        سلام من ۱۳ سالمه و بعضی موقعه ها درد پریودم خیلی زیاد جوری ک فشارم میوفته و حالت تهوع میگیرم و اصلا دردش قابل تحمل نیست اما با مسکن و گرمانه خوب میشه تاکید میکنم بعضی موقعه ها دردش خیلی شدید
        میشخ راهنمایی کنید؟

    2. م.ی گفت:

      سلام و علیک
      من از ۱۵ سالگی به دوران قاعدگی رسیدم. و اصلا درد احساس نمیکردم
      امروز تقریباً ۱۹ سالمه، نمیدونم چرا در ناحیه شکم و پشت کمرم احساس درد میکنم؟
      ممنون میشم اگر دلیلش را برام واضیح سازید …
      تشکر!

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        در اوایل بلوغ و قاعدگی پریودهای شما بدون تخمک گذاری خواهد بود و دردی را تجربه نمی کنید ولی با شروع تخمک گذاری درد به علت ترشح هورمون پروستاگلاندین بیشتر می شود. برای تسکین درد میتونید از ضد التهاب های غیراستروئیدی به تایید پزشک استفاده کنید.
        متخصص زنان و زایمان

  6. سمیرا گفت:

    سلام من ۱۷سالمه درد پریودی شدیدی دارم دل درد کمر درد استفراغ زیر شکمم درد میگره همه ایناتو روز اول پریودی اینجوری میشه بعد خوب میشم بنظرتون به پزشک مراجعه کنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      این مورد طبیعی و بخاطر تغییرات هورمونی است با رعایت یک سری رزیم غذایی و دارویی می تونید این علایم را کمتر کنید. از این لینک با متخصص مامایی میتونید مشاوه تلفنی داشته باشید.
      مشاوره تلفنی زنان، بارداری، زایمان

  7. ش گفت:

    من دردهای پریودی خیلی دردناک غیرقابل تحملی دارم فقط هم باشیاف مقدارکمی ازدردکم میشه هیچ قرصی تاثیری روم نداره دکتررفتم سونوومعاینه لگن و واژن شدم گفتن سالم هست ودردبخاطراینه ک رحم شما نسبت ب بقیه بزرگترهست واینم ی چیزطبیعیه ک یه عده ازخانمااینشکلین..حتی بعد زایمان بدترشدم ک بهترنشدم لطفا کمکم کنین ک باید چیکارکنم خسته شدم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوستعزیز
      افرادی که این مشکل رو دارند با مصرف دوره ای قرص های هورمونی پریودهای بی دردی را تجربه می کنند. برای راهنمایی بیشتر در این خصوص میتونید از این لینک با متخصص مامایی مشاوره تلفنی یا متنی داشته باشید.
      مشاوره تلفنی زنان، بارداری، زایمان

    2. mahsa گفت:

      سلام من ۱۵ سالمه ۱ ساله پریود شدم و ماه پیش پریود نشدم و این ماه درد دارم وقط با شیاف آروم میشم نامنظم هستش علتش چیه؟ ممنون راهنمایی کنید

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        اگر پریود شما نامنظم است باید آزمایشات هورمونی و سونوگرافی انجام شود تا علت بی نظمی مشخص شود. برای تسکین درد برای شما دارو تجویز می شود. از این لینک نوبت متخصص زنان گرفته و مراجعه کنید.
        پزشک متخصص زنان

  8. رویا گفت:

    سلام ۱۹ سالمه دردم خیلی زیاده خون هم روی دستمال اینا لخته لخته اس بعد دردم انقدر زیاده که فشارم خیلی میاد پایین تا چند ساعت همینجوری به خودم می پیچم نه قرصی نه چیزی اصلا خوبم نمیکنه😭😭😭

  9. رویا گفت:

    سلام ۱۹ سالمه دردم خیلی زیاده خون هم روی دستمال اینا لخته لخته اس بعد دادم انقدر زیاده که گاهی فشارم خیلی میاد پایین تا چند ساعت همینجوری یه خودم می پیچم

  10. . گفت:

    سلام وقت بخیر من ۲۰ سالمه و تقریباً میشه گفت همیشه پریود های دردناک داشتم حتی بعضی وقتا بالا میارم و مشکلات گوارشی برام پیش میاد پارسال هم یه عمل جراحی برای کیست سینه داشتم ولی سونو گرافی رحم رو سالم نشون داد و دکتر برای درد پریودم مسکن نوشت ولی این اواخر واقعا بد شده و تا حدودی نامنظم ممکنه رحمم کیست داشته باشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      نامنظمی سیکل قاعدگی میتونه به علت مشکلات هورمونی باشه بهتره در این خصوص بررسی لازم صورت گیرد. رژیم غذایی و دارویی در کاهش درد قاعدگی به شما کمک می کند. بهتره از این لینک نوبت متخصص زنان گرفته و برای بررسی مراجعه کنید.
      متخصص زنان و زایمان