دلایل قاعدگی دردناک چیست و برای کاهش درد آن چه می توان کرد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

قاعدگی دردناک در دوران قاعدگی خانم ها است. درد شکم، کمر از مشکلات قاعدگی دردناک است. برای درمان و کاهش درد قاعدگی می‌توانید از داروهای ضد درد استفاده کنید

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 3 دقیقه
قاعدگی دردناک چیست؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

قاعدگی دردناک چیست؟

درد شکم یکی از شایع‌ترین مشکلات آزار دهنده‌ی پریودی است، که ممکن است قبل از قاعدگی یا همزمان با آن ایجاد شود و به طور روتین بسیاری از زنان به آن دچار می‌شوند. این درد در قسمت پایین شکم و پشت حس می‌شود، که شدت آن از خفیف تا شدید متغیر است. این درد معمولا با شروع قاعدگی و یا در دو سال اول آن وجود دارد و رفته رفته با افزایش سن درد کمتر شده و یا شاید بعد از به دنیا آمدن اولین بچه، کاملا از بین برود. ممکن است پزشک از اصطلاح “دیس منوره” به جای قاعدگی دردناک استفاده کند.

درد شکم یکی از شایع‌ترین مشکلات آزار دهنده‌ی قاعدگی است، که ممکن است قبل از قاعدگی یا همزمان با آن ایجاد شود و به طور روتین بسیاری از زنان به آن دچار می‌شوند.

علائم قاعدگی دردناک چیست؟

احتمالا شما نیز از این علائم آگاهی دارید و آن را تجربه کرده‌اید:

  • احساس درد در ناحیه ی شکم (گاهی اوقات بسیار شدید)
  • احساس فشار در شکم
  • درد در ناحیه لگن، پایین کمر و پشت و داخل ران

وقتی که درد شدید باشد، علائم عبارتند از:

  • ناراحتی و مشکل معده، گاهی اوقات همراه با استفراغ
  • آبکی و شل شدن مدفوع

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

دلایل ایجاد قاعدگی دردناک چیست؟

درد شکم در قاعدگی به علت انقباض رحم که نوعی عضله است، رخ می‌دهد. حال اگر میزان این انقباضات بسیار قوی باشد، باعث مسدود شدن عروق نزدیک به رحم و در نتیجه اکسیژن رسانی به رحم متوقف می‌شود و همین کمبود اکسیژن منجر به درد می‌شود.
درد قاعدگی یا اولیه است یا ثانویه، که درد قاعدگی اولیه به دلیل چرخه ی قاعدگی رخ می‌دهد، در حالی که درد قاعدگی ثانویه ناشی از مشکل در اندام‌های تولید مثلی است. درد قاعدگی ثانویه دلایل متعددی دارد، از جمله:

اندومتریوز: اندومتریوز یک بیماری است که در آن بافتی داخلی رحم (اندومتر) در خارج از رحم یافت می‌شود.

بیماری‌های التهابی لگن: عامل این عفونت باکتری است و از رحم شروع می‌شود و می‌تواند به سایر ارگان‌های تولید مثل نیز گسترش یابد.

تنگی دهانه ی رحم: که قسمت پایین رحم است، می‌تواند به علت آسیب دیدگی و همچنین کمبود استروژن پس از یائسگی ایجاد شود.

فیبروئید: دیواره داخلی رحم ممکن است فیبروئید (توده ی خوش خیم دیواره ی رحم) داشته باشد.

بیشتر بخوانید: دلایل خونریزی شدید قاعدگی چیست و چه درمانی دارد؟

آیا شما هم علائم قاعدگی دردناک را دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

درمان قاعدگی دردناک چیست؟

در صورت خفیف بودن درد قاعدگی می‌توانید از آسپیرین یا سایر داروهای ضد درد مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده کنید و اگر این داروها را به محض شروع خونریزی یا درد استفاده کنید، مؤثرتر خواهد بود. همچنین داروی دی سیکلومین می تواند در کاهش درد اثر گذار باشد.

گرما نیز می‌تواند کمک کند. استفاده از پدهای حرارتی یا بطری آب گرم در پشت یا شکم ،حمام آب گرم نیز می‌توانند کمک کننده باشند. شما هم چنین باید:

  • در صورت نیاز استراحت کنید.
  • از مصرف غذاهای حاوی کافئین و نمک اجتناب کنید.
  • از تنباکو یا مشروبات الکلی استفاده نکنید.
  • پشت و شکم خود را ماساژ دهید.

زنانی که به طور منظم ورزش می‌کنند، درد قاعدگی کمتری دارند، بنابراین جهت پیشگیری از دردهای قاعدگی، ورزش کردن را در فعالیت‌های روزانه ی خود بگنجانید.

زنانی که به طور منظم ورزش می‌کنند، درد قاعدگی کمتری دارند، بنابراین جهت پیشگیری از دردهای قاعدگی، ورزش کردن را در فعالیت‌های روزانه ی خود بگنجانید.

در صورت انجام اقدامات بالا و عدم بهبودی ممکن است پزشک داروهای زیر را تجویز نماید:

  • دوز بالای بروفن یا سایر داروهای ضد درد
  • داروهای ضد بارداری (زنانی که از این قرص‌ها استفاده می‌کنند، درد قاعدگی اندکی دارند.)

درد قاعدگی همه‌ی فعالیت‌های شما را مختل می‌کند؟ مشاوره بگیر!

 

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت شدید و غیر معمول بودن درد قاعدگی، یا ادامه دار شدن درد بیش از ۲-۳ روز با پزشک خود تماس بگیرید. درد قاعدگی به هر علتی که باشد، قابل درمان است، بنابراین مهم است که بررسی شود.

دکتر زنان از علائم و چرخه‌های قاعدگی شما سوال خواهد کرد و با اسپکولوم واژن و رحم شما را معاینه می‌کند و در صورت نیاز از آن نمونه برداری خواهد کرد. در صورتی که پزشک تشخیص دهد، که درد شما با قاعدگی مرتبط نیست، آزمایشات دیگری را جهت انتخاب درمان مناسب انجام خواهد داد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره قاعدگی دردناک

  1. Mohadeseh گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من وقتی به دوران قاعدگیم نزدیک میشم کمر درد می‌گیرم تا روز سوم هم درد شدیدی دارم به صورتی از شدت درد به گریه میوفتم هیچ مسکن یا دمنوشی دردمو آروم نمیکنه چیکار باید بکنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      درد قاعدگی به علت ترشح هورمون ها و اتصال به گیرنده های آنها به میومتر رحم است و انقباضات سبب درد می شود. این درد با مصرف دارو از یک هفته قبل و پرهیزهای غذایی تسکین می یابد. از این رو بهتره به متخصص زنان مراجعه کنید تا درمان مناسب برای شما تجویز شود.
      متخصص زنان و زایمان

      1. Shima گفت:

        سلام من از حدود ۱۰ روز قبل از شروع خونریزی خیلی بدحال میشم تمام بدنم کرخت میشه انرژیم به شدت میفته سردرد به شکلی که انگار یکی مدام سرم رو نشگون میگیره یا پوست سرمو میکشه ، پهلوهام و دست و پاهام ذوق ذوق میکنه تهوع و حتی چشمام درد میگیره. کلافه شدم از اینهمه فشار جسمی که بم وارد میشه راه حل چیه؟

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          این موارد به علت تغییرات هورمونی می باشد. تغییر عادات غذایی قبل از پریود، ورزش های هوازی و مصرف یمک سیر مکمل ها به شما کمک می کند. برای داشتن اطلاعات در این خصوص می تونید از این لینک با متخصصان مامایی مشاوره تلفنی یا متنی داشته باشید.
          مشاوره تلفنی زنان، بارداری، زایمان

  2. Fhm گفت:

    سلام ببخشید من ۲۳ سالمه و دوساله ازدواج کردم از شدت درد دارم میمیرم و هیچی ارومم نمیکنه توروخدا کمکم کنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      درد قاعدگی به علت ترشح هورمون ها و اتصال به گیرنده های آنها روی رحم است. هرحال نیازه از نظر مشکلات رحمی و تخمدانی مانند کیست و اندومتریوز بررسی شوید. از این لینک نوبت متخصص زنان گرفته و مراجعه کنید.
      پزشک متخصص زنان

  3. فاطیما گفت:

    با سلام…من ۳۱سالمه از سالای اول ک پریود میشدم بادرد خیلی شدید همراه بود در حدی ک هیچ مسکنی دردمو آروم نمیکنه…گفتن ازدواج کنی دردت کم میشه ازدواج کردم ولی چون ارتجاعی بودم گفتن تا موقع زایمان طبیعی این درد رو داری…دکتر نرفتم تا از این بابت آزمایش بدم…ممنون میشم منو راهنمایی کنین…روز اول و چهارم خیلیییی درد دارم البته روز چهارم کمتر ولی ۲۴ساعت اول همه میفهمن ک من پریود شدم از بس درد شدید و غیرقابل تحملی دارم خونریزی طبیعی هم دارم….

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      درد قاعدگی به علت ترشح هورمون ها و انقباضات رحم است. با یک سری اصول غذایی و دارو میتوان این درد را کمتر کرد که بهتره برای راهنمایی بیشتر به متخصص زنان مراجعه کنید.
      متخصص زنان و زایمان

  4. نوروزی گفت:

    خسته نباشید
    چند روز جلوتر قاعدگی درد شکم و ران دارم به طوری ک حتی لگن هم درد داره حتی نشستن هم سخت میشه
    ۱۷سالمه نسبت به سال‌های اول قاعدگی دردم خیلی خیلی بیشتر شده
    باید دکتر برم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      تا یک سال اول قاعدگی تخمک گذاری در سیکل ها اغلب وجود ندارد و بنابراین درد کمتری حس می کنید. تغییرات هورمونی و ترشح هورمون پروستاگلاندین و انقباضات ایجاد شده در عضلات و رحم این درد را توجیه می کند. درمان های دارویی برای کاهش درد وجود دارد. بهتره متخصص زنان شما را بررسی و در صورت نیاز دارو تجویز کند.
      متخصص زنان و زایمان

  5. Emmy گفت:

    و حتی حرف زدن هم برام مشکله باعث میشه از تموم کارام بمونم خیلی خسته شدم هر ماه که وقتش میرسه میگم کاشکه نرسه کاشکه مرد میبودم یعنی راهی است که بره همیشه این درد لعنتی از بین بره ؟

    1. Fateme گفت:

      سلام من ۱۶ سالمه و چهار ساله ک پریود میشم از ماه دومی ک پریود شدم درد خیلی شدیدی همراه داشت تا روز آخر سوم هم درد ادامه داره و با دمنوش گیاهی یا کیسه آبگرم آروم نمیشه گاهی اوقات مسکن هم نمیتونه دردشو آروم کنه و ی هفته قبل از تایم پریودی درد شروع میشه و اخلاقم کاملا عوض میشه

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        تغییرات خلقی و درد شما به علت نوسانات هورمونی بوده و طبیعی هست. این درد و نوسانات خلقی را میتوان با رژیم سبزیجات برگ سبز، ورزش های هوازی، کم کردن کافئین و قهوه و یک سری موارد دیگر و مصرف برخی داروها تحت کنترل در آورد. از این لینک میتونید با متخصصان مامایی مشورت کنید.
        دکتر متخصص مامایی

    2. مژگان گفت:

      سلام نگه داشتن ادرار چه مشکلاتی بوجود میاره ؟

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        بهتره ادرار به مدت زیادی در مثانه نگاه داشته نشود زیرا با برگشت ادرار به لوله های ادراری و کلیه موجب عفونت ادراری در شما می شود.

  6. Emmy گفت:

    سلام من یک هفته پیش از مریضیم درد دارم ، کمر ، پاهام ، سینه ، بعد وقتی مریض میشم درد سینه برطرف میشه اما درد زیر شکم و کمر خیلی اذیتم میکنه وقتی دارو استفاده میکنم خونریزیم کم میشه و چهار سال از عروسیم میشه باردار نشدم علتش میشه بگین چیه ممنونم.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای بررسی علت ناباروری بهتره به متخصص زنان مراجعه کنی. ابتدا اسپرم های همسر شما مورد بررسی قرار میگیره اگه مشکلی از سوی همسر شما نباشه. بررسی بر روی شما انجام میشه. درد زیاد شما میتونه ناشی از تغییرات طبیعی و یا مشکلات طبی مثل اندومتریوز باشه. درد قاعدگی شما با درمان دارویی قابل کنترل است. از این لینک نوبت بهترین متخصصان زنان رو میتونی بگیری.
      دکتر متخصص زنان

  7. Mino گفت:

    سلام خدا قوت
    من۱۹سالمه پریودی هام همیشه منظم بوده ولی روز اول و چهارم خیلی درد دارم طوری که با مسکن هم خوب نمیشه و واقعا عذاب میکشم ۳_۴ساعتی طول میکشه
    روز سوم هم تقریبا به طور کامل خونریزیم قطع میشه و روز چهارم دوباره شروع میشه البته نه به شدت روز اول و دردش هم از روز اول کمتره و روز ۵و۶و۷ فقط لکه بینی دارم.از ۱۲سالگی که پریود شدم همیشه همینطور بودم ولی هیچ وقت نرفتم دکتر
    میشه راهنمایی کنید علتش چی میتونه باشه🙏🙏

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      درد شما باید با کم شدن خونریزی کمتر شود. میزان کم خونریزی و ایجاد لکه بینی تا ۷ روز در برخی افراد طبیعی هست. برای توجیه درد اگر در لگن و زمان غیر پریودی هم باشد نیازه متخصص زنان شما را از نظر بیماری هایی مانند اندومتریوز بررسی کند. از این لینک میتونی نوبت بگیری.
      متخصص زنان زایمان خوب

      1. مریم گفت:

        سلام من ۲۱سالمع و همیشهه روز اول دوم آنقدری درد دارم که اگر کسی نباشه آب قند و ژلوفن بده بهم چشمام سیاهی میره و از شدت درد عرق سرد میکنم و کل لباسام خیس عرق از شدت درد میشه
        ممکنه کیست یا فیبرم داشته باشم ؟؟؟!

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          درد قاعدگی به علت ترشح هورمون پروستاگلاندین و اتصال به گیرنده های روی رحم ایجاد می شود. در صورت شدت درد با نظر متخصص مامایی میتونید برخی داروها را مصرف کنید و پرهیز از خوردن مواد کافئینی و شیرینی جات و خوردن سبزیجات برگ پهن و میوه و سبزی تازه به شما در کاهش درد کم می کند. از این لینک میتونی با متخصصان مامایی مشورت کنی.
          فوق تخصص مامایی

  8. zohre گفت:

    سلام علت اینکه کسی که اولین روز از قاعدگی درد شدید هست ولی بقیه ی روز ها نه چیه؟ و راه حل؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      انقباضات رحم و ریزش دیواره رحم و فشار ایجاد شده جهت خروج خون قاعدگی باعث این درد میشه. با مصرف مسکن میتونید این درد رو تسکین دهید.

  9. هلیا گفت:

    وای تروخدا ی راهی جلوی پام بزار مسکن و شیاقم آرومم نمیکنه انقد دردم زیاده ک از ناله گذشته جیغ میکشم وقتی نفس نمیکشم یکم آروم میشه چیکار کنم ۱۶ سالمه از ۱۲ سالگی پریود شدم و دردم خیلی شدیده دمنوش زیره و …. کیسه آب گرم…. و هرکوفتی ک فک کنی گذاشتم دونم درد میکنه کمرم شکمم ب خدا مرگم آرزومه چیکار کنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این درد شدید شما نیاز به بررسی دقیق تره داره. اندومتریوز در برخی افراد این درد را ایجاد می کند. بنابراین نیازه به متخصص زنان مراجعه کنید و با انجام سونوگرافی و تجویز دارو درمان را پیگیری کنید. از این لینک میتونید نوبت بگیرید.
      دکتر متخصص زنان

  10. Mm گفت:

    سلام آیا استفاده از قرص مسکن و شیاف دیکلوفناک در حد ۲عدد در دوران پریود مضر؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      قرض و شیاف مسکن موقتی دردهای قاعدگی میتونه باشه. اگه دردهای شما در طول قاعدگی زیاداست میتونید با مراجعه به متخصص زنان بررسی شده و داروهای موثر دریافت کنید.
      پزشک متخصص زنان

      1. مژگان گفت:

        سلام نگه داشتن ادرار چه مشکلاتی بوجود میاره ؟

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          بهتره ادرار به مدت زیادی در مثانه نگاه داشته نشود زیرا با برگشت ادرار به لوله های ادراری و کلیه موجب عفونت ادراری در شما می شود.