علائم کمبود اکسیژن خون چیست و چگونه درمان می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

علائم کمبود اکسیژن خون شامل خستگی، تنگی نفس، سرگیجه، ضعف و مشکلات شناختی است. عوارض آن نیز می‌تواند شامل آسیب یا نارسایی اندام‌ها، اختلال در عملکرد مغز، مشکلات قلبی عروقی و حتی مرگ در صورت عدم درمان شود. تشخیص زودهنگام برای جلوگیری از این عوارض مهم است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

علائم کمبود اکسیژن خون چیست و چگونه درمان می شود؟

هنگامی که به بدن اکسیژن کافی نرسد، ممکن است بدن دچار شرایط خطرناکی چون هیپوکسمی (کمبود اکسیژن در خون) یا هیپوکسی (کمبود اکسیژن در بافت) شود. بدون اکسیژن، مغز، کبد و سایر اندام‌ها فقط چند دقیقه (حداکثر ۳ دقیقه) پس از شروع علائم می‌تواند آسیب ببیند.

زمانی که گردش خون به اندازه کافی اکسیژن برای تامین نیازهای بدن به بافت‌ها نرساند، هیپوکسمی می‌تواند باعث ایجاد هیپوکسی شود. گاهی اوقات واژه‌ی هیپوکسیا برای توصیف هر دو مشکل استفاده می‌شود. اگر به این شرایط دچار شدید، در دکترتو می‌توانید از بهترین دکتر عمومی در شهر خود نوبت ویزیت حضوری بگیرید یا مشاوره آنلاین دریافت کنید.

کمبود اکسیژن خون چیست؟

کمبود اکسیژن خون به انگلیسی Lack of blood oxygen، زمانی اتفاق می‌افتد که بافت‌ها و اندام‌های بدن اکسیژن کافی برای عملکرد بهینه دریافت نمی‌کنند. هیپوکسمی می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند اختلالات تنفسی و بیماری های ریه، بیماری‌های قلبی، سطوح پایین اکسیژن در محیط باشد.

اکسیژن خون باید چند باشد؟ (اکسیژن خون خطرناک چند است)

میزان اکسیژن خون نرمال بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلی متر جیوه متغیر است. میزان اکسیژن خون کمتر از ۶۰ میلی متر جیوه کم است و بسته به تصمیم پزشک، شخص به مکمل اکسیژن نیازمند است. آگاهی از نشانه‌های هشداردهنده سطوح کم اکسیژن خون که به نام «هیپوکسمی» شناخته می‌شود، اهمیت دارد.

کمبود اکسیژن خون چیست؟
هیپوکسمی می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند اختلالات تنفسی و بیماری های ریه، بیماری‌های قلبی، سطوح پایین اکسیژن در محیط باشد.

علائم کمبود اکسیژن خون (علائم اکسیژن خون پایین)

نشانه آن می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما علائم پایین بودن اکسیژن خون چیست؟ اکسیژن خون پایین باشه چی میشه؟ شایع‌ترین علائم هیپوکسی عبارتند از:

  • تغییر رنگ پوست از آبی تا قرمز گیلاسی
  • گیجی
  • سرفه
  • افزایش سرعت ضربان قلب
  • تنفس سریع و پی در پی
  • مشاهده علائم تنگی نفس
  • ضربان قلب کند
  • تعریق
  • خس خس سینه

۱. علائم کمبود اکسیژن در مغز و تشنج و سردرد

علائم نرسیدن اکسیژن به مغز شامل گیجی، مشکل در تمرکز، مشکلات حافظه، سرگیجه، سردرد، از دست‌دادن هماهنگی بدن، تکلم، تشنج و بیهوشی است. در صورت بروز این علائم فورا بهپزشک مراجعه کنید، زیرا هیپوکسی مغزی می‌تواند یک وضعیت تهدید‌کننده زندگی باشد.

۲. علائم کمبود اکسیژن در کودکان و نوزادان

علائم کمبود اکسیژن در کودکان و نوزادان شامل تنفس سریع، خس خس سینه، آبی‌شدن پوست یا لب‌ها (سیانوز)، کاهش فعالیت و سطح انرژی، تغذیه ضعیف یا کاهش اشتها، تحریک‌پذیری، خواب‌آلودگی بیش‌از حد و تغییرات ضربان قلب باشد. در برخی موارد دکتر ممکن است آمپول اکسیژن خون را تجویز کند.

علائم کمبود اکسیژن در کودکان و نوزادان چیست؟
نشانه کمبود اکسیژن در کودکان و نوزادان شامل تنفس سریع و خس خس سینه است.

۳. علائم نرسیدن اکسیژن به قلب (تپش قلب، کم خونی و کمبود اکسیژن)

علائم کمبود اکسیژن قلب، که به عنوان ایسکمی میوکارد نیز شناخته می‌شود، ممکن است به صورت درد یا ناراحتی قفسه سینه (آنژین صدری)، تنگی نفس، خستگی، ضربان قلب سریع یا نامنظم، سرگیجه، علائم کم خونی شدید، تعریق، حالت تهوع، یا درد در بازو، فک تظاهر پیدا کند.

۴. تاثیر کمبود اکسیژن بر انواع عضلات چیست؟

 پایین آمدن اکسیژن خون در انواع ماهیچه‌ها که به عنوان هیپوکسی شناخته می‌شود، می‌تواند منجر به ضعف عضلانی، خستگی، کاهش استقامت، اختلال در عملکرد عضلات، گرفتگی عضلات و در موارد شدید، مرگ سلول‌های عضلانی شود. همچنین می‌تواند بر هماهنگی و مهارت‌های حرکتی ظریف تأثیر بگذارد. دریافت اکسیژن کافی برای عملکرد بهینه و سلامت عضلات بدن ضروری است.

۵. کمبود اکسیژن و خواب

کمبود اکسیژن در طول خواب که به آپنه خواب معروف است، می‌تواند الگوهای تنفسی منظم را مختل کرده و باعث بیداری‌های متعدد در طول شب شود. این اتفاق باعث چرخه خواب بی‌کیفیت، خواب‌آلودگی بیش‌ازحد در طول روز، خستگی، اختلالات خلقی و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

مدت طولانی تنگی نفس داری؟ اکسیژن خون پایین باشه چی میشه؟

همین الان از دکتر مشاوره بگیر.

دلایل کمبود اکسیژن (کمبود اکسیژن خون نشانه چیست؟)

افت اکسیژن می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که بیماری قلبی و عروقی و مصرف داروهای ضد درد قوی و داروهای دیگری که وقفه‌ی تنفسی ایجاد می‌کنند، برخی از آن‌ها هستند. سایر موارد در جدول زیر قرار گرفته‌اند.

دلایل کاهش اکسیژن خونتوضیحات
کرونااگر کرونا، ریه‌ها را درگیر کند میزان اکسیژنی که فرد دریافت می‌کند می‌تواند کاهش یابد و خطرناک است.
حمله‌ی شدید آسمباعث ایجاد هیپوکسی در بزرگسالان و کودکان می‌شود. در طی حمله، مسیرهای هوایی تنگ و باریک می‌شوند و رسیدن هوا به ریه‌ها را مشکل می‌سازد.
بیماری‌های ریهمانند بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD)، آمفیزم، برونشیت، ذات‌الریه و ادم ریوی (تجمع مایع در ریه‌ها)
کم‌خونی کاهش تعداد گلبول‌های قرمز که اکسیژن را حمل می‌کنند
مسمومیت با سیانیدسیانید یک ماده شیمیایی است که برای تولید پلاستیک و سایر محصولات از آن استفاده می‌شود
کمبود اکسیژن خون نشانه چیست؟

میزان اکسیژن خون در کرونا چقدر است؟

درگیر شدن ریه در کرونا میزان اکسیژنی که فرد دریافت می‌کند را کاهش می‌دهد و بسیار خطرناک است. کویید-۱۹ یک بیماری تنفسی است و می‌تواند موجب افت سطح اکسیژن خون شود. اگر ریه‌ها تخت تاثیر ویروس کووید -۱۹ قرار بگیرد، میزان اکسیژنی که فرد دریافت می‌کند می‌تواند کاهش یابد. اگر علائم درگیری ریه با کرونا سریعا به دکتر ریه مراجعه کنید.

علاوه بر آن یک مطالعه آزمایشگاهیشان می‌دهد کووید-۱۹ باعث اتساع قابل توجه رگ‌های خونی ریه به‌ویژه در مویرگ‌ها می‌شود. این اتساع رگ که باعث کاهش فشار خون می‌شود به کاهش میزان اکسیژن‌رسانی در نارسایی ریوی ویروس کرونا کمک می‌کند.

البته ویروس به روش‌های گوناگون بر تخریب عروق ریه اثر می‌گذارد. این مطالعه به توضیح پدیده عجیب دیده شده در برخی از بیماران کووید-۱۹ به نام «هیپوکسیمی خوشحال» نیز می‌پردازد. در این حالت با اینکه میزان اکسیژن بسیار پایین است، اما به نظر نمی‌رسد که بیمار مشکل تنفسی داشته باشد. لذا اگر درگیر بیماری کرونا بودید، و نشانه‌ای از تنگی نفس را نداشتید، با این حال میزان اکسیژن خون خود را چک کنید.

۵ نشانه کمبود اکسیژن در خون و علائمی از درگیر شدن ریه در کرونا

در کنار سایر علائم کرونا، تنگی نفس، سرفه خشک، تب، التهاب و درد بدن و دیگر علائم نیز می‌تواند دیده شود. در صورت مشاهده این علائم می‌توانید از طریق مشاوران دکترتو، با متخصصین ریه مشورت کنید و در صورت نیاز به پزشک مرتبط مراجعه کنید.

۱. رنگ آبی لب ها، لاله گوش یا بستر ناخن‌ ها

این شرایط که به نام «سیانوز» شناخته می‌شود، نشانه‌ای از «هیپوکسمی شدید» است که نشان می‌دهد سلول‌های بدن به میزان کافی خون اکسیژن دار دریافت نمی‌کند. سیانوز باید بسیار جدی گرفته شود و فرد مراقبت‌های پزشکی فوری دریافت کند.

میزان اکسیژن خون در کرونا چقدر است؟
تغییر رنگ پوست از آبی تا قرمز گیلاسی از عوارض این بیماری است.

۲. احساس سوزش

اگر هیپوکسمی مشکلی طولانی مدت باشد، بدن ممکن است بیش از حد گلبول‌های قرمز تولید کند و این شرایط موجب افزایش غلظت خون شود. این ممکن است موجب بروز علایم اضافه از جمله احساس سوزش در اندام‌های انتهایی مانند بینی و انگشتان، زنگ زدن در گوش و خارش شود.

۳. سردرد

بیماری مزمن انسدادی ریه با شرایطی به نام «هیپوکسی» مرتبط است. این شرایط بار کاری مضاعف بر قلب وارد می‌کند و موجب کندی عملکرد‌های بافتی می‌شود. سردرد‌های مرتبط با بیماری مزمن انسدادی ریه بیشتر هنگام صبح پس از بیدار شدن از خواب رخ می‌دهد.

۴. تنگی نفس

تنگی نفس یکی از شایع‌ترین علایم «هیپوکسمی» است. افزون بر کمبود نفس، تنگی نفس ممکن است شامل احساس تنگی در قفسه سینه، تنفس سریع یا احساس ناتوانی در دریافت اکسیژن کافی باشد. جمع شدن لب‌‌ها به حالت غنچه یا سوزش سوراخ‌های بینی هنگام تنفس هم ممکن است رخ دهد.

۵. تنفس سریع

کمبود اکسیژن یا دی اکسید کربن بیش‌ازحد در بدن از دلایل شایع این شرایط است. این مورد بیماری نیست، اما علامتی از تلاش بدن برای اصلاح مشکلی دیگر است.

چه مواقعی برای درمان کمبود اکسیژن به پزشک مراجعه کنیم؟

هیپوکسی به طور کلی یک شرایط اورژانسی است. اگر علائم هیپوکسی دارید، با اورژانس تماس بگیرید. برای درمان هیپوکسی نیاز به مراجعه به بیمارستان و سنجش سطح اکسیژن خون است. و درمان فقط تحت نظر پزشک ریه و صلاحدید وی امکان‌پذیر است. مساله‌ اساسی در درمان هیپوکسی رسیدن اکسیژن بیشتر به بدن است:

  • برای درمان، شما اکسیژن مورد نیاز را از طریق کانولای بینی یا از طریق یک ماسک که بینی و دهان شما را می‌پوشاند دریافت می‌کنید. در اکثر موارد این کارها برای رساندن سطح اکسیژن به حالت طبیعی کافی است. یک اسپری استنشاقی یا داروی آسم ممکن است تنفس را آسان‌تر کند.
  • اگر انجام این کارها کمک‌کننده نیست، پزشک ممکن است داروی وریدی (IV) به شما تزریق کند. ممکن است برای کوتاه مدت داروهای استروئیدی برای کاهش التهاب در ریه‌ها و یا آنتی بیوتیک برای درمان عفونت زمینه‌ای نیاز داشته باشید
  • هنگامی که زندگی شما در معرض خطر است و این درمان‌ها دیگر جوابگو نیستند، ممکن است به تنفس مکانیکال (استفاده از یک دستگاه برای کمک به تنفس) نیاز داشته باشید.

آیا افت اکسیژن خون در نوزادان خطرناک است؟ از پزشک متخصص مشاوره بگیر.

میزان اکسیژن خون چگونه اندازه گیری می ‎شود؟ (روش تشخیص میزان اکسیژن خون)

کارآمدترین روش برای کنترل سطح اکسیژن خون آزمایش اِی بی جی است و برای این آزمایش، نمونه خون از شریان‌ها، معمولا از مچ دست گرفته می‌‎شود که این روش بسیار دقیق است، اما ممکن است کمی درد داشته باشد.

همچنین به وسیله دستگاه کوچکی به اسم «پالس اکسی متر» نیز می‌توان میزان اکسیژن خون را اندازه گیری کرد. این دستگاه که شبیه یک گیره کوچک است با قرار گرفتن بر روی انگشت اشاره، میزان اکسیژن خون را به طور غیر مستقیم اندازه می‌‎گیرد.

آزمایش گاز خون نیز نوعی تست خون است که در آن سطح اکسیژن و دی اکسید کربن بررسی و محاسبه می‌شود. اگرچه آزمایش به وسیله دستگاه پالس اکسیمتر آسان‌تر، سریع‌تر و بدون درد است، اما به اندازه آزمایش اِی بی جی دقیق نیست. این امر ممکن است تحت تاثیر عواملی مانند انگشتان کثیف، لاک ناخن و گردش خون ضعیف در اندام‌ها باشد.

اندازه گیری اکسیژن خون بدون دستگاه ممکن است؟

تنفس بیشتر از ۲۴ بار در دقیقه و کاهش اکسیژن خون بیمار کرونایی زنگ خطر است. اگر تنفس فرد مبتلا به کرونا در یک دقیقه بیشتر از ۲۴ بار باشد (بالا و پایین رفتن قفسه سینه) و همچنین میزان اکسیژن خون بیمار کاهش یافته و زیر ۹۰ باشد زنگ خطر است و باید فوری به مراکز درمانی مراجعه شود.

برای تشخیص علامت خطر در بیماران کرونایی باید بیمار در جایی آرام بنشیند و تعداد تنفس بیمار توسط فرد دیگری در یک دقیقه شمارش شود. اگر تعداد تنفس بیشتر از ۲۴ تنفس در یک دقیقه بود این یک علامت خطر است که بیمار وارد فاز شدید بیماری ریوی می‌شود.

در صورت ضعف و بی‌حالی و مشکل در  تنفس حتما به یک مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه‌کرده تا اکسیژن خون از طریق سر انگشت بیمار مورد بررسی و چک شود.

درمان کمبود اکسیژن خون چیست؟

روش‌های متعددی برای درمان افت اکسیژن در خون وجود دارد که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • اکسیژن درمانی: مانند ماسک اکسیژن، کانول بینی یا چادر اکسیژن
  • رسیدگی به علت زمینه‌ای: برای مثال، اگر به دلیل بیماری ریوی باشد، ممکن است داروها، توانبخشی ریوی یا جراحی لازم باشد
  • تغییر سبک زندگی: ممکن است شامل ترک سیگار، حفظ وزن سالم، ورزش منظم، اجتناب از صعود ارتفاعات بالا، مدیریت استرس و رعایت یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان باشد.
درمان کمبود اکسیژن خون چیست؟
در کنار سایر علائم کرونا، تنگی نفس، سرفه خشک، تب، التهاب و درد بدن و دیگر علائم نیز می‌تواند دیده شود.

۱. دستورالعمل استفاده از اکسیژن درمانی یا کپسول اکسیژن

درمان با اکسیژن برای شروع، نیاز به تجویز پزشک دارد. پزشک با توجه به وضعیت بیمار نوع و تعداد جلسات درمانی مورد نیاز را تعیین می‌کند بیمار باید تمام دستورالعمل‌های خاص پزشک معالج را رعایت کند. بعضی از افراد فقط در هنگام انجام فعالیت‌های خاص مانند ورزش یا در طول خواب به اکسیژن درمانی احتیاج دارند.

ولی در برخی موارد ممکن است بیمار مجبور باشد به طور مداوم تحت درمان با اکسیژن قرار بگیرد. اکثر انواع اکسیژن درمانی قابل حمل همراه هستند و بیمار به‌راحتی می‌تواند در هر مکانی از آن استفاده کند. بیماران باید به این نکته توجه داشته باشند تحت هیچ شرایطی در هنگام مصرف اکسیژن درمانی از دارو یا الکل استفاده نشود، زیرا تداخل آن‌ها می‌توانند تنفس را مختل کنند.

بنابراین بهتر است قبل از استفاده از اکسیژن درمانی در مورد سایر داروهای مصرفی خودشان حتما با پزشک معالج صحبت کنند. اگرچه اکسیژن، قابل اشتعال نیست، اما برای احتراق نیز ضروری است. اکسیژن بیش از حد باعث شعله‌ورشدن آتش سوزی می‌شود. پس نباید مخازن اکسیژن را در اطراف شعله‌های آتش و بخاری نگه‌داری شوند.

۲. داروی کمبود اکسیژن خون (قرص افزایش اکسیژن خون)

زمانی که سطح اکسیژن خطرناک است، پزشک ممکن است مصرف داروهای زیر را توصیه کند:

  • پروتئین‌های نوترکیب
  • اریتروپویتین
  • داربپوئتین آلفا.
  • اپوئتین آلفا. اکسیژن.

۳. روش افزایش اکسیژن خون در خانه چیست؟

افزایش سطح اکسیژن خون در خانه از طریق چند روش انجام می‌شود:

  • ماساژ و تمرینات تنفسی برای افزایش اکسیژن خون: مانند تنفس دیافراگمی یا تنفس با لب‌های جمع شده را تمرین کنید. این تکنیک‌ها به انبساط کامل ریه‌ها و افزایش دریافت اکسیژن کمک می‌کنند.
  • فعالیت بدنی منظم: به ورزش منظم بپردازید، زیرا فعالیت بدنی باعث بهبود عملکرد ریه و افزایش جذب اکسیژن می‌شود.
  • هوای داخل خانه را تمیز نگه‌دارید: با کاهش قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها مانند دود سیگار، مواد شیمیایی خانگی یا آلرژن‌ها، کیفیت هوای داخل خانه را حفظ کنید.
روش افزایش اکسیژن خون در خانه چیست؟
تنفس دیافراگمی یا تنفس با لب‌های جمع شده را تمرین کنید. این تکنیک‌ها به انبساط کامل ریه‌ها و افزایش دریافت اکسیژن کمک می‌کنند.

۴. درمان کمبود اکسیژن در طب سنتی (داروهای گیاهی برای بالا بردن اکسیژن خون)

برای بالا بردن اکسیژن خون چه بخوریم؟ چه مواد غذایی و چه میوه هایی اکسیژن خون را بالا میبرد؟در طب سنتی، متخصصان مصرف مواد غذایی زیر را توضیه می‌کنند:

  • مصرف انار
  • کیوی
  • انبه
  • انجیر و خرما
  • چغندر
  • سیب زمینی شیرین
  • بالا بردن اکسیژن خون با کندر

کمبود اکسیژن خون چه عوارضی دارد؟

مهم‌ترین عوارض کمبود اکسیژن خون یا خطرات اکسیژن خون پایین شامل موارد زیر است:

  • خستگی
  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • مشکلات شناختی
  • ضعف یا خستگی عضلانی
  • تغییر رنگ مایل به آبی لب‌ها یا نوک انگشتان (سیانوز)
  • ضربان قلب سریع یا تپش قلب
  • از دست‌دادن هوشیاری یا غش کردن

متن انگلیسی:
Many chronic heart and lung conditions can put you at risk for hypoxia
ترجمه فارسی:
بسیاری از بیماری‌های مزمن قلبی و ریوی می‌توانند شما را در معرض خطر هیپوکسی قرار دهند.

به نقل از سایت my.clevelandclinic

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

کمبود اکسیژن خون (هایپراکسی یا مسمومیت با اکسیژن) یا هر بیماری ریوی چه بر اثر کرونا باشد، چه نباشد؛ نیاز به چکاپ و پیگیری توسط پزشک متخصص دارد و اگر درمان نشود، می‌تواند اثرات جدی بر سلامت کلی و عملکرد اندام‌های بدن داشته باشد. با ورود به سامانه دکترتو می‌توانید به‌راحتی از بین بهترین فوق تخصص ریه، فوق تخصص آسم و آلرژی و دکتر عمومی نوبت ویزیت بگیرید و در صورت نیاز از مشاوره آنلاین دکتر متخصص ریه، مشاوره آنلاین دکتر متخصص آسم و آلرژی و مشاوره آنلاین با دکتر عمومی استفاده کنید.

دکترتو، مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

غش و بیهوشی با ۸ تا ۱۰ درصد اکسیژن شروع می‌شود. مرگ در ۸ دقیقه با ۶ تا ۸ درصد اکسیژن رخ می‌دهد و در صورت بازیابی اکسیژن، بهبودی پس از ۴ تا ۵ دقیقه امکان پذیر است.

خیر، استفاده از ماسک‌هایی مانند ماسک‌های جراحی یا ماسک‌های پارچه‌ای، سطح اکسیژن را کاهش نمی‌دهد.

برای استفاده خانگی، بیشتر نوزادان اکسیژن را از طریق یک کانولای بینی دریافت می‌کنند.

سطح سالم اکسیژن در شریان‌ها حدود ۷۵ تا ۱۰۰ میلی‌متر جیوه است. هیپوکسمی نیز با اکسیژن زیر ۶۰ میلی‌متر جیوه مشخص می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
دکترتو برای من یعنی نوشتن و نوشتن برای من یعنی تموم زندگیم...خوشحالم توی تیمی کار می‌کنم که محتوای ارزشمندی تولید می‌کنه و برای تک تک آدما احترام قائله
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره کمبود اکسیژن

  1. فاطمه صدر گفت:

    سلام چند روزی تب و ابریزش بینی داشتم که با قرص رفع شد.. بعد از ۴.۵ روز دردی در قفسه ی سینم احساس میکنم. و احساس تنگی نفس دارم
    دوز اول واکسن رو هم انجام دادم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوستعزیز
      در صورت داشتن تنگی نفس بهتره به متخصص ریه مراجعه و در صورت لزوم جهت شما اسکن ریه تجویز شود.
      متخصص ریه

  2. مینا گفت:

    سلام ببخشید پدرم مبتلا به کرونا بود ولی ۴۰ تا قرص رو مصرف کرد و حتی بدن دردش هم خوب شد بعد از حدود دو هفته از شروع بیماری الان دوباره در حالی که هیچ علائمی نداره با دستگاه خونگی اکسیژن خونش نزدیکای شب به پایین تر از ۹۰ افت کردش میشه لطفا راه نمایی کنید؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در صورت داشتن تنگی نفس در حالت استراحت و فعالیت بهتره متخصص ریه ایشان را ویزیت کند.
      متخصص ریه

  3. بهزادی گفت:

    سلام برای کودک زیر دوسال اکسیژن خون چه میزان باید باشد؟؟ و برای بررسی بیماری کرونا جز علائم محسوب میشود؟
    سپاس از پاسخ گویی شما

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در اغلب کودکان علایم شبیه سرماخوردگی نمایان می شود و کمتر علایم تنگی نفس و روی پیدا می شود. در این خصوص با متخصص اطفال نیز از این لینک میتونید مشورت کنید.
      دکتر اطفال خوب

  4. 876876 گفت:

    سلام من ۳۹ سالمه و باردارم امروز روز ۱۶ که کرونا گرفتم روز ۹ سی تی اسکن دادم گفتند درگیری ریه ندارم ولی شبها سرفه های شدید تا صبح و افت اکسیژن دارم میشه راهنمایی بفرمایید.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بهتره برای درمان موثر در بارداری تحت نظر متخصص ریه باشید. سرفه های طولانی مدت در بارداری با خطر پارگی کیسه آب میتونه همراه باشه.
      متخصص ریه

  5. نسترن گفت:

    سلام من ۳۹ سالمه و باردارم امروز روز ۱۶ که کرونا گرفتم روز ۹ سی تی اسکن دادم گفتند درگیری ریه ندارم ولی شبها سرفه های شدید تا صبح و افت اکسیژن دارم میشه راهنمایی بفرمایید.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بهتره برای درمان موثر در بارداری تحت نظر متخصص ریه باشید. سرفه های طولانی مدت در بارداری با خطر پارگی کیسه آب میتونه همراه باشه.
      متخصص ریه

  6. کثیری گفت:

    سلام پدرم یکدفعه خورده زمین حالا اصلا نمیتونه بلند شود واکسیزن خونش پایینه براش اکسیژن میگذاریم کراتین خونش بالاست وقند خونم داره حتی نمتونه بشینه یا غذابخوره.. غذاش رادهنش میگذاریم.. هفتادوخورده ای سنشه.. کرونا گرفته یا یه بیماری دیگه هستش.. چکارش باید بکنیم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لازمه حتما به مراکز درمانی مراجعه کنین تا معاینه بشن و آزمایشات لازم براشون انجام بشه.

  7. زهرا گفت:

    سلام خواهرم ۴۹ سالش ۱۱ روزکه کروناگرفته امروز تنگی نفس داشت واکسیژن خونش ۹۱ بودایاجای نگرانی داره

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در صورت داشتن تنگی نفس بهتره به متخصص ریه مراجعه کنید تا با اسکن ریه میزان درگیری را بررسی و در صورت لزوم بستری در بیمارستان شوند.
      متخصص ریه

  8. فریبرز گفت:

    سلام من دکترها جوابم کردندو گفتند یا پیوند قلب یا مرگ ..نمی دونم کدوماشو انتخاب کنم ..خواهشند راهماییم کنید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      خودتون چی فکر می کنید؟
      مسلما پیوند قلب

    2. محمد گفت:

      سلام خوب شدی؟

  9. زهرا جعفری گفت:

    سلام
    مادرم بیماری دیابت و چربی و فشار خون دارند
    پدرم به کرونا مبتلا شدند ،و قرنطینه هستند الان . دستگاه اکسیمتر تهیه کردیم برای کنترل اکسیژن خونشون.
    در این اثنا اکشیژن خون مادرم رو هم کنترل میکنم ،و متوجه شدم همیشه ۹۳ یا ۹۴ هست .مشکل ریوی هم ندارند . علتشه چیه ؟ ممکنه مشکل قلبی یا چی باشه ؟؟؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست گرامی
      برای تشخیص علت می‌تونین به متخصص قلب مراجعه کنین:
      لیست متخصصین قلب

  10. حسین گلستانی گفت:

    سلام آقای دکتر اینجانب در طول سال مشکل ریوی ندارم فقط در اوایل پاییز دچار کمبود اکسیژن می شم خودم فکر می کنم حساسیت فصلی دارم نظر محترم شما چیست؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگر فقط در فصل سرد سال دچار علائم می‌شین احتمال وجود حساسیت در شما زیاده

      1. ab گفت:

        سلام من مشکل قلبی دارم و چند وقته پوستم شروع کرده به تیره شدن و همینطور در طول روز تغییر میکنه از تیره به سمت قرمزی و کبودی میره و حتی دوباره روشن میشه بیشتر از حالت عادی عرق میکنم و ضربان قلبم هم بیشتر شده . یه چیزی هم که متوجه شدم مثلا وقتی بیرون میرم توی جای باز پوستم روشن تر میشه و انرژی بیشتری دارم ولی وقتی توی خونه هستم همش خسته و اون علامت های قبلی دارم این ها ممکنه علائم این بیماری باشن

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          لازمه که آزمایش‌های لازم براتون انجام بشه تا بشه نظر قطعی داد. برای این مشکلتون می‌تونین به متخصص داخلی مراجعه کنین:
          لیست متخصصین داخلی

        2. Siavash گفت:

          سلام چن روز پیش حدود یه کیلومتر سرعتی دوییدم بعدش خیلی نفسم گرفت تا ده دیقه تند تند نفس میکشیدم و تا به حالت عادی برگشتم نیم ساعتی طول کشید ولی شب به شدت سرفه و عطسه داشتم و الان دوروزی میگذره و سرفه هام شدید تر شده .ممکن هست علائم این بیماری باشه؟

        3. همیار دکترتو گفت:

          سلام
          ممکنه سرما خورده باشین. ممکنه آسم ورزشی هم داشته باشین که در صورت ابتلا به آسم ورزشی، می تونین نیم ساعت قبل از ورزش از اسپری سالبوتامول استفاده کنین.