دلایل قاعدگی دردناک چیست و برای کاهش درد آن چه می توان کرد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

قاعدگی دردناک در دوران قاعدگی خانم ها است. درد شکم، کمر از مشکلات قاعدگی دردناک است. برای درمان و کاهش درد قاعدگی می‌توانید از داروهای ضد درد استفاده کنید

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 3 دقیقه
قاعدگی دردناک چیست؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

قاعدگی دردناک چیست؟

درد شکم یکی از شایع‌ترین مشکلات آزار دهنده‌ی پریودی است، که ممکن است قبل از قاعدگی یا همزمان با آن ایجاد شود و به طور روتین بسیاری از زنان به آن دچار می‌شوند. این درد در قسمت پایین شکم و پشت حس می‌شود، که شدت آن از خفیف تا شدید متغیر است. این درد معمولا با شروع قاعدگی و یا در دو سال اول آن وجود دارد و رفته رفته با افزایش سن درد کمتر شده و یا شاید بعد از به دنیا آمدن اولین بچه، کاملا از بین برود. ممکن است پزشک از اصطلاح “دیس منوره” به جای قاعدگی دردناک استفاده کند.

درد شکم یکی از شایع‌ترین مشکلات آزار دهنده‌ی قاعدگی است، که ممکن است قبل از قاعدگی یا همزمان با آن ایجاد شود و به طور روتین بسیاری از زنان به آن دچار می‌شوند.

علائم قاعدگی دردناک چیست؟

احتمالا شما نیز از این علائم آگاهی دارید و آن را تجربه کرده‌اید:

  • احساس درد در ناحیه ی شکم (گاهی اوقات بسیار شدید)
  • احساس فشار در شکم
  • درد در ناحیه لگن، پایین کمر و پشت و داخل ران

وقتی که درد شدید باشد، علائم عبارتند از:

  • ناراحتی و مشکل معده، گاهی اوقات همراه با استفراغ
  • آبکی و شل شدن مدفوع

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

دلایل ایجاد قاعدگی دردناک چیست؟

درد شکم در قاعدگی به علت انقباض رحم که نوعی عضله است، رخ می‌دهد. حال اگر میزان این انقباضات بسیار قوی باشد، باعث مسدود شدن عروق نزدیک به رحم و در نتیجه اکسیژن رسانی به رحم متوقف می‌شود و همین کمبود اکسیژن منجر به درد می‌شود.
درد قاعدگی یا اولیه است یا ثانویه، که درد قاعدگی اولیه به دلیل چرخه ی قاعدگی رخ می‌دهد، در حالی که درد قاعدگی ثانویه ناشی از مشکل در اندام‌های تولید مثلی است. درد قاعدگی ثانویه دلایل متعددی دارد، از جمله:

اندومتریوز: اندومتریوز یک بیماری است که در آن بافتی داخلی رحم (اندومتر) در خارج از رحم یافت می‌شود.

بیماری‌های التهابی لگن: عامل این عفونت باکتری است و از رحم شروع می‌شود و می‌تواند به سایر ارگان‌های تولید مثل نیز گسترش یابد.

تنگی دهانه ی رحم: که قسمت پایین رحم است، می‌تواند به علت آسیب دیدگی و همچنین کمبود استروژن پس از یائسگی ایجاد شود.

فیبروئید: دیواره داخلی رحم ممکن است فیبروئید (توده ی خوش خیم دیواره ی رحم) داشته باشد.

بیشتر بخوانید: دلایل خونریزی شدید قاعدگی چیست و چه درمانی دارد؟

آیا شما هم علائم قاعدگی دردناک را دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

درمان قاعدگی دردناک چیست؟

در صورت خفیف بودن درد قاعدگی می‌توانید از آسپیرین یا سایر داروهای ضد درد مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده کنید و اگر این داروها را به محض شروع خونریزی یا درد استفاده کنید، مؤثرتر خواهد بود. همچنین داروی دی سیکلومین می تواند در کاهش درد اثر گذار باشد.

گرما نیز می‌تواند کمک کند. استفاده از پدهای حرارتی یا بطری آب گرم در پشت یا شکم ،حمام آب گرم نیز می‌توانند کمک کننده باشند. شما هم چنین باید:

  • در صورت نیاز استراحت کنید.
  • از مصرف غذاهای حاوی کافئین و نمک اجتناب کنید.
  • از تنباکو یا مشروبات الکلی استفاده نکنید.
  • پشت و شکم خود را ماساژ دهید.

زنانی که به طور منظم ورزش می‌کنند، درد قاعدگی کمتری دارند، بنابراین جهت پیشگیری از دردهای قاعدگی، ورزش کردن را در فعالیت‌های روزانه ی خود بگنجانید.

زنانی که به طور منظم ورزش می‌کنند، درد قاعدگی کمتری دارند، بنابراین جهت پیشگیری از دردهای قاعدگی، ورزش کردن را در فعالیت‌های روزانه ی خود بگنجانید.

در صورت انجام اقدامات بالا و عدم بهبودی ممکن است پزشک داروهای زیر را تجویز نماید:

  • دوز بالای بروفن یا سایر داروهای ضد درد
  • داروهای ضد بارداری (زنانی که از این قرص‌ها استفاده می‌کنند، درد قاعدگی اندکی دارند.)

درد قاعدگی همه‌ی فعالیت‌های شما را مختل می‌کند؟ مشاوره بگیر!

 

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت شدید و غیر معمول بودن درد قاعدگی، یا ادامه دار شدن درد بیش از ۲-۳ روز با پزشک خود تماس بگیرید. درد قاعدگی به هر علتی که باشد، قابل درمان است، بنابراین مهم است که بررسی شود.

دکتر زنان از علائم و چرخه‌های قاعدگی شما سوال خواهد کرد و با اسپکولوم واژن و رحم شما را معاینه می‌کند و در صورت نیاز از آن نمونه برداری خواهد کرد. در صورتی که پزشک تشخیص دهد، که درد شما با قاعدگی مرتبط نیست، آزمایشات دیگری را جهت انتخاب درمان مناسب انجام خواهد داد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره قاعدگی دردناک

  1. فاطمه گفت:

    سلام خسته نباشید من ۱۲ سالمه و هربار که پریود میشم روز اول و دوم درد خیلی شدیدی دارم و واژنمم خیلی درد میگیره جوری که از درد همش بخودم مپیچم هیچی هم نمیتونم بخورم چیکار کنم؟ لطفا راهنمایی کنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای کاهش درد رژیم دارویی و غذایی وجود دارد در این مقاله روش ها ذکر شده است و برای راهنمایی بیشتر بهتره از این لینک با متخصص مامایی مشورت کنید.
      مشاوره تلفنی زنان، بارداری، زایمان

      1. فرشته گفت:

        سلام من ۱۷سالمه ازدواج کردم دوباره وقتی پریود میشم خیلی درد دارم زیر شکمم زیاد درد میکنه قبلا اینجوری نبودم اصلا درد نداشتم

    2. ناشناس گفت:

      سلام من هم درد خیلی شدید تجربه میکنم ولی این دمنوش روامتحان کن خیلی بهتر میشی آبجوش رازیانه عسل کمی دارچین ، همون اول که شروع شد یا وقتی حس کردی پریودت میخواد شروع بشه سریع بخور در طول روز ۳ بار بخور خیلی کمکت میکنه درد کمتر بشه

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        ممنون که تجربه ات رو با دوستات به اشتراک گذاشتی. دلیل درد در زمان قاعدگی ترشح هورمونهایی هست که در این چرخه ایجاد می شود و بر روی دیواره رحم موجب انقباضات می شود.. در مقاله فوق علل قاعدگی دردناک بیان شده است. با مراجعه به متخصص زنان میتونید روش های درمانی را پیگیری کنید.
        رزرو نوبت پزشک زنان

    3. ی بنده خدا گفت:

      دقیقا منم همینطورم
      الان روز دوممه واقعا خیلی درد دارم

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        عامل درد عوامل هورمونی و عوامل دیگر است که قابل کنترل است. از این لینک میتونید با متخصص مامایی مشاوره تلفنی یا متنی در این خصوص داشته باشید.
        مشاوره تلفنی زنان، بارداری، زایمان

  2. فرنوش گفت:

    سلام
    من پریود میشم روز اول خیلی درد دارم به طوری که کلا نمیتونم از جام تکون بخورم واقعا حالم بد میشه حتی چیزی هم نمیتونم بخورم غیر از مصرف قرص درمانی داره؟ قبلا اینطوری نبودم اما الان نزدیک ۲هس که واقعا افتضاحه:/

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      درد زیاد می تونه به علت مشکلات رحمی و تخمدانی و یا اندومترویز نیز باشد. بنابراین بررسی تخصصی توسط متخصص زنان برای رد علل پزشکی مطرح است. از این لینک می تونید از بهترین پزشکان زنان نوبت بگیرید.
      رزرو نوبت پزشک زنان

      1. زهرا گفت:

        خسته نباشید
        ببخشید من این دفعه ۵ روز از پریودیم گذشت بی بی چک استفاده کردم دو خط افتاد ولی یک خط کمرنگ تر از اون خط دیگه بود دیروز پریود شدم درد زیادی دارم چیکار باید بکنم ؟؟

  3. اا گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید من ۱۷ سالمه از ۱۱ سالگی‌پریود میشم تو این نوبت ک پریود شدم روز دوممه دیشب از درد اصن نتونستم بخوابم تا خود صبح بیدار بودم هنوزم ادامه داره خونریزیمم خیلی زیاده
    خواستم بدونم عادیه یا ن؟

  4. نرگس گفت:

    سلام خسته نباشید ..
    من ۱۷سالمه و از سال هفتمم پریودی شدم یکی دوسال اول اصلا درد شدید نداشتم …به بعد دردام بیشتر میشد و هنوزم همین مشکلو دارم هر دفعه فقط روز اول از شدت درد تا سر مرگ میرم ..حالت تهوع و عرق سرد میکنم یکی دوبارم بالا میارم هرچیو میخورم میشه کمکم کنین باید چیکار کنم ؟!

  5. س ی گفت:

    سلام من سه ساله درد خیلی شدیدی در پریود دارم خیلی اذیتم می کنه لطفا راهنمای کنید

  6. ناشناس گفت:

    سلام من ۲۳سالمه چهارساله ازدواج کردم تامجرد بودم هردفعه ک پریودمیشدم ازمدرسه به خانوادم زنگ میزدن تا ببرنم اورژانس انقدحالم بدمیشدهرباردکتر میگفت ازدواج کنه خوب میشه الانم بچه دارهم شدم بازم درد شدید روپشت وبیشترشکمم دارم تاهرچهارساعت یه قرص درد نخورم ازدردمیمیرم ممنون میشم بگید بایدچیکارکنم.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      دردر قاعدگی به علت ترشح هورمون ها و گاهی مشکلات پزشکی مانند آندومتریوز است. نیازه بررسی کامل توسط متخصص زنان صورت بگیرید و درمان داوریی برای کاهش درد قابل انجام است.
      متخصص زنان و زایمان

      1. نرگس کاظمی گفت:

        سلام من ۱۸ سالمه و هر وقت که پریود میشم درد بسیار شدیدی دارم و از درد به خودم میپیچم و اصلا نمیتونم چیزی بخورم و از جام تکون بخورم و این مشکل منو خیلی اذیت میکنه بسیاری از مواقع نفس کشیدن برام سخت میشه چون دردم خیلی شدیده باید چه کار کنم

  7. S گفت:

    سلام من ۲۴سالمه متاهل هستم هنوزپریودم منظم نشده بعضی وقتا دردم کمه اما بعضی وقتاانقدر شدید میشه که گریم میگیره حالت تهوع تب حس خفگی وبی حالی

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بهتره توسط متخصص زنان از نظر مشکلات هورمونی، مشکلات رحمی و تخمدانی، اندومتریوز و دیگر موارد بررسی شوید. از این لینک می تونید از بهترین متخصصان زنان مشورت کنید.
      پزشک متخصص زنان

  8. ژ گفت:

    سلام من یه دختر بیست ساله هستم موقع قاعدگی خیلی درد دارم جوری که بالا میارم وزیر شکمم درد شدید دارم تو روخدا جواب بدید ممنون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      قاعدگی دردناک به علل ترشح هورمون ها در تغییرات هورمونی سیکل اتفاق می افتد. رعایت یک سری رژیم های غذایی و مصرف مکمل ها و داروها به کاهش آن کمک می کند. گاهی نیز علل پزشکی مطرح کننده می باشد. بنابراین بهتره به متخصص زنان برای بررسی بیشتر مراجعه کنید.
      متخصص زنان و زایمان

      1. د گفت:

        سلام من چند روز قبل از قاعدگی شکمم کار نمیکنه پاهام درد میگیرن بعد ک پریود میشم درد شدید همراه با استفراغ دل درد و..میشم…
        میشه بگید برا چیه¿¿
        وزنمم زیاد نیست
        میشه بگید چجوری تو خونه برطرفش کنم¿¿
        ممنون 💝

      2. محمدی گفت:

        سلام من ۲۵ سالمه و مجردم وقتی پریود میشم درد وحشتناکی سراغم میاد که نمیتونم از جام تکون بخورم باید چیکار کنم الانم دارم میمیرم

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          درد قاعدگی به علت ترشح پروستاگلاندین و انقباض رحم می باشد. رعایت یک سری اصول تغذیه ای و دارویی به شما به کاهش این درد در روزهای اول کمک می کند. از این لینک می تونید با متخصص مامایی در این خصوص مشاوره تلفنی یا متنی داشته باشید.
          مشاوره زنان، بارداری، زایمان

  9. مادر گفت:

    سلام خسته نباشید دخترم۲۱سالشه پریودش خیلی طول میکشه ۵روز اول وحشتناکه بعدش کم میشه لک بینی هم ۴روز طول میکشه متخصص بردم چندماه قرص روکین دادخوب بود ولی بعدقرصا دوباره برگشت به روال اولش ازتون ممنون میشم راهنمایی کنید باتشکر

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      سندرم تخمدان پلی کیستیک، وجود میوم و یا مشکلات هورمونی موجب این خونرزی نامنظم می شود. بهتره درمان توسط متخصص زنان برای مدت طولانی تری ادامه یابد. از این لینک می تونید از دیگر متخصصان زنان نوبت گرفته و مراجعه کنید.
      متخصص زنان و زایمان

      1. Bita گفت:

        سلام دخترم ۱۲ سالشه از ۱۱ سالگی پریود میشه
        ۷ روز
        همیشه خیلی عادیه و خونریزی کم داره هیچ دردی هم نداره
        اما دفعه قبل که پریود شد حالت تهوع شدید و درد شدید داشت از دردش شبا از خواب میپرید و خون ریزی شدید و لکه های کوچیک و بزرگ داشت
        این دفعه هم الان روز سومشه ولی هنوز درد داره به خودش میپیچه
        نمیاد دکتر میگه خوب میشم
        هیوسین و مفنامیک هم بهش دادم اما هردفعه میدم پنج شیش ساعت بعدش دوباره حالش بد میشه

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          عوامل روحی، محیطی و تغذیه ای نیز بر شدت درد موثر هست. اگر این قاعدگی دردناک در سیکل بعدی نیز ادامه داشت نیازه از نظر کیست و دیگر مشکلات رحمی توسط متخصص زنان بررسی شوند.
          متخصص زنان و زایمان

      2. مرضیه گفت:

        سلام
        من دل درد شدیدی تو دوران پریودی دارم جوری ک تا ۴ الی ۵ روز روزی دوسه بار دل درد شدید شدید دارم
        و وقتی راه میرم یا تکون میخورم انگار تو شکمم یچی از این ور به اون ور میره
        ممکنه کیست باشه؟؟

  10. T گفت:

    سلام وقت بخیر من۳۳سالمه۲تابچه دارم من قبلا قبل ازپریودی فقط درد داشتم اما الان قبل پریودی که درد دارم درحین پریودی زیرشکمم خیلی درد میکنه طوری که بعضی وقتا چهاردست وپا میرم خونریزی زیادهمراه لخته های بزرگ وکوچیک لطفا راهنمایی کنید که چیکارکنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این درد و خونریزی زیاد ممکنه به علت مشکلات رحمی و تخمدانی نیز باشد. نیازه با مراجعه به متخصص زنان با انجام سونوگرافی از نظر فیبروم و میوم و دیگر مشکلات بررسی شوید. از این لینک می تونید نوبت بگیرید.
      متخصص زنان و زایمان

      1. د گفت:

        سلام من چند روز قبل از قاعدگی شکمم کار نمیکنه پاهام درد میگیرن بعد ک پریود میشم درد شدید همراه با استفراغ دل درد و..میشم…
        میشه بگید برا چیه¿¿
        وزنمم زیاد نیست
        میشه بگید چجوری تو خونه برطرفش کنم¿¿