علل خونریزی شدید در پریودی چیست و چه درمانی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

خونریزی شدید در پریودی غیرطبیعی است. درمان این خونریزی، بسته به علت آن متفاوت است و باید با انجام آزمایش توسط متخصص زنان تشخیص داده شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

خونریزی قاعدگی
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

یکی از مواردی برخی خانم‌ها را با قاعدگی سخت روبرو می‌کند، خونریزی شدید در پریودی است. ممکن است خانم‌ها گاهی خونریزی‌های شدیدی را هنگام پریود تجربه کنند. اما زمانی این شرایط تبدیل به یک مشکل پزشکی به نام منوراژی می‌شود که شخص نتواند فعالیت‌های معمول خود را انجام دهد و خونریزی و گرفتگی زیادی داشته باشد. اگر شما هم خونریزی شدید را در قاعدگی تجربه می‌کنید، در این مطلب همراه ما باشید تا علت خونریزی شدید پریودی را توضیح دهیم و راه‌های درمان این مشکل را ذکر کنیم.

درصورتی‌که برای درمان خونریزی شدید پریودی به دنبال دکتر زنان هستید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

خونریزی شدید در پریودی (منوراژی) چیست؟

گرچه خونریزی سنگین قاعدگی یک نگرانی مشترک در میان زنان است، با این وجود اکثر زنان خونریزی شدید به عنوان خونریزی شدید قاعدگی را تجربه نکرده‌اند. اگر دچار خونریزی شدید پریود هستید نمی‌توانید فعالیت‌های معمول خود را ادامه دهید. زیرا خونریزی‌تان زیاد است و دچار درد نیز هستید. اگر به دلیل خونریزی زیاد قاعدگی دچار ترس و وحشت شده‌اید بهتر است به متخصص زنان مراجعه کنید. درمان‌های مؤثر زیادی برای خونریزی شدید قاعدگی وجود دارد.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

علائم خونریزی شدید قاعدگی چیست؟

علائم خونریزی شدید قاعدگی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خیس شدن یک یا چند نوار بهداشتی یا تامپون‌ها در هر ساعت برای چندین ساعت متوالی
  • نیاز به استفاده از دو نوار بهداشتی برای کنترل جریان خون قاعدگی نیاز به بیدار شدن برای تغییر نوار بهداشتی در طول شب
  • خونریزی طولانی تر از یک هفته
  • محدود کردن فعالیت‌های روزانه به دلیل خونریزی شدید قاعدگی
  • نشانه‌های کم خونی، مانند خستگی یا تنگی نفس

علل خونریزی شدید پریودی

زمانی که دچار چین مشکلی می‌شوید، احتمالا اولین سوال شما این است که چه چیزی باعث خونریزی زیاد در پریودی می‌شود؟ در برخی موارد، علت خونریزی شدید قاعدگی ناشناخته است، اما تعدادی از موارد ممکن است آن را ایجاد کند. علل رایج عبارتند از:

۱. عدم تعادل هورمون‌ها

در یک چرخه طبیعی قاعدگی، تعادل میان هورمون‌های استروژن و پروژسترون، ایجاد انقباض رحم (اندومتریوم) را تنظیم می‌کند که در طی قاعدگی ریخته می‌شود. اگر یک عدم تعادل هورمون اتفاق بیفتد، بافت اندومتر بیش از حد رشد می‌کند و در نهایت خونریزی را ایجاد می‌کند.
برخی بیماری‌ها می‌توانند باعث عدم تعادل هورمون‌ها شوند از جمله:

۲. اختلال در عملکرد تخمدان‌ها

اگر در طول دوره قاعدگی، تخمدان‌ها تخمک گذاری(آزاد شدن تخمک) نکنند، عملکرد آن همانند یک چرخه طبیعی قاعدگی نبوده و‌ هورمون پروژسترون را تولید نمی‌کند و منجر به عدم تعادل هورمون‌ها شده و به دنبال آن خونریزی ایجاد می‌شود.

۳. فیبروم‌ها و پولیپ رحم

فیبروم‌ها تومورهای خوش خیم‌ رحم بوده که به مرور زمان ممکن است ظاهر شوند. فیبروم‌های رحم می‌تواند موجب خونریزی های غیر طبیعی یا طولانی مدت قاعدگی شوند. همچنین رشد کم و خوش خیم لایه داخلی رحم که به آن پولیپ رحم می‌گویند ممکن است موجب خونریزی شدید یا طولانی مدت قاعدگی شود.

۴. آدنومایوز

این وضعیت هنگامی اتفاق می‌افتد که غدد موجود در لایه اندومتر در عضلات رحم فرو‌می روند و اغلب باعث خونریزی شدید و دوره‌های قاعدگی دردناک می‌شوند.

۵. دستگاه داخل رحمی (IUD)

خونریزی شدید قاعدگی یک عارضه شناخته شده در استفاده از دستگاه داخل رحمی است که برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌شود. در این موارد پزشک می‌تواند برای جایگزین کردن راه‌های دیگر پیشگیری از بارداری به شما کمک کند.

۶. عوارض بارداری

یک دوره خونریزی شدید قاعدگی می‌تواند به دلیل سقط جنین نیز باشد. از علل دیگر خونریزی شدید در دوران بارداری می‌توان به غیر طبیعی بودن محل جفت، مانند جفت سر راهیاشاره کرد.

سایر دلایل خونریزی شدید قاعدگی

سایر دلایلی که ممکن است باعث خونریزی شدید در پریودی شوند، عبارتند از:

  • سرطان: سرطان رحم و سرطان دهانه رحم(سرویکس) می‌توانند باعث خونریزی بیش از حد قاعدگی شوند، به خصوص اگر یائسگی شده باشید یا آزمایش پاپ غیر طبیعی در از قبل داشته اید.
  • اختلالات خونریزی دهنده ارثی: بعضی از اختلالات خونریزی دهنده مانند بیماری فون ویلبراند-وضعیتی که در آن عامل مهم لخته شدن خون دچار کمبود و یا اختلال است- می‌تواند منجر به خونریزی غیر طبیعی در قاعدگی شود.
  • داروها: بعضی از داروها، از جمله داروهای ضد التهابی، داروهای هورمونی نظیر استروژن و پروژستین و ضد انعقادی مانند وارفارین (کومادیین و جانتوون) یا انوکساپارین (لوونوکس)، می‌توانند خونریزی شدید یا طولانی مدت قاعدگی را به همراه داشته باشند.
  • سایر بیماری‌ها: تعدادی از بیماری‌های دیگر، از جمله بیماری کبد و کلیه، ممکن است با خونریزی شدید قاعدگی همراه باشند.

در دوره پریود خونریزی شدید داری و اذیت میشی؟

برای تشخیص علت با متخصص مشورت کن.

علت خونریزی زیاد در اولین پریود چیست؟

معمولا با بلوغ جنسی دختران اولین پریود برای بسیاری سخت و دردناک است. در بسیاری از موارد، اولین پریود بدون تخمک‌گذاری بوده و به همین دلیل خونریزی شدید می‌شود. با شروع تخمک‌گذاری یا ساخت تخمک دوره‌های پریود عادی می‌شود. برخی از دختران نیز مشکل خونریزی دارند و با شروع قاعدگی متوجه آن می‌شوند.

علت خونریزی شدید در پریودی بعد از زایمان چیست؟

بعد از تولد نوزاد، خونریزی شدید و ترشحات واژینال کاملا طبیعی است و نباید برای آن نگران بود. به این شرایط لوچیا گفته می‌شود. برای رشد جنین خون و بافت اضافی در رحم شکل گرفته که پس از زایمان باید تخلیه شود. تا چند روز پس از زایمان خونریزی طبیعی است. اما اگر خونریزی شدید بیش از چند روز ادامه داشت، باید به متخصص زنان مراجعه کنید تا علت مشخص شود.

علت خونریزی شدید پریودی بعد از سزارین چیست؟

فرقی ندارد زایمان طبیعی باشد یا سزارین. درهرصورت رحم باید خون اضافی را از بدن خارج کند. دقت داشته باشید که رنگ خون باید روشن باشد و وجود لخته خون طبیعی است. زمانی که از بیمارستان مرخص می‌شوید، به دلیل جابه‌جایی زیاد ممکن است خونریزی شما شدیدتر شود. در این شرایط سعی کنید، بیشتر استراحت کنید و زیاد نیستید.

علت خونریزی زیاد بعد از رابطه جنسی چیست؟

خونریزی بعد از رابطه جنسی می‌تواند برای هر خانمی در هر سنی ایجاد شود. در افراد جوان که هنوز به سن یائسگی نرسیده‌اند، معمولا منبع خونریزی، دهانه رحم است. اما در خانم‌هایی که در سن یائسگی هستند، منبع خونریزی می‌تواند دهانه رحم، رحم، لابیا یا مجرای ادرار باشد.

در این شرایط مهم‌ترین نگرانی احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم است. اما علت آن می‌تواند موارد زیادی باشد. از علل رایج آن می‌توان به عفونت‌های مقاربتی، بیماری التهابی لگن، عفونت دهانه رحم و واژینیت اشاره کرد.

اگر شما جز افرادی هستید که تخمدان خود را برداشته‌اید، در دوران یائسگی یا پیش از یائسگی قرار دارید، احتمال دارد به سندروم تناسلی ادراری یائسگی مبتلا شده باشید. در این شرایط استروژن کمتری تولید شده و واژن خشک و ملتهب می‌شود. همچنین به دلیل پایین بودن استروژن خاصیت ارتجاعی واژن کم می‌شود.

از علل دیگر خشکی واژن و خونریزی بعد از رابطه می‌توان به زایمان، شیردهی، شیمی‌درمانی، مصرف داروهای سرماخوردگی، ضدافسردگی و آسم، رابطه بدون برانگیختگی و مواد شیمیایی در محصولات بهداشتی زنان اشاره کرد.

درد همراه خونریزی شدید قاعدگی
معمولا خونریزی شدید قاعدگی با درد شدید همراه است.

علت خونریزی شدید در اوایل بارداری چیست؟

خونریزی در بارداری یکی از مواردی است که عموما مادران باردار را کمی نگران می‌کند. در اوایل بارداری خونریزی واژینال شایع است. این مورد می‌تواند طبیعی باشد. اما گاهی نیز زنگ خطر محسوب می‌شود. بسته به حجم خونریزی ممکن است خونریزی نشان‌دهنده سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم باشد. طبق تحقیقات انجام شده از ۴ زن بارداری، یک نفر در ۱۲ هفته اول بارداری خود خونریزی یا درد را تجربه می‌کند. نیمی از افرادی که این علائم را دارند، متاسفانه به مرحله سقط جنین می‌رسند.

دلایل احتمالی خونریزی در اوایل بارداری عبارتند از:

  • خونریزی لانه‌گزینی: زمانی که تخمک بارورشده در رحم لانه‌گزینی می‌کند، کمی درد یا خونریزی خفیف ایجاد می‌شود.
  • خونریزی دهانه رحم: در اوایل بارداری به دلیل افزایش گردش خون شایع است.
  • سقط جنین
  • حاملگی خارج از رحم (مانند حاملگی در لوله فالوپ)
  • حاملگی مولار: رشد غیرطبیعی و نادر جفت است.

عوامل خطر خونریزی شدید در پریودی

عوامل خطر بسته به سن متفاوت است و اینکه ممکن است شما بیماری دیگری داشته باشید که باعث ایجاد خونریزی شدید قاعدگی شود. در یک چرخه طبیعی، آزاد شدن تخمک از تخمدان‌ها باعث تولید پروژسترون در بدن می‌شود، در واقع این هورمون زنانه مسئول منظم بودن چرخه قاعدگی است. وقتی که تخمک آزاد نشود، کافی نبودن پروژسترون می‌تواند باعث خونریزی شدید قاعدگی شود.
خونریزی شدید قاعدگی در دختران نوجوان به طور معمول ناشی از عدم تخمک گذاری است. دختران نوجوان در سال اول پس از اولین دوره قاعدگی (منارک) به طور معمول چرخه‌های بدون تخمک گذاری را تجربه می‌کنند.
خونریزی شدید قاعدگی در زنان مسن تر از سن باروری معمولا به علت آسیب‌های رحم، از جمله فیبرهای رحمی، پولیپ‌ها و آدنومایوز است. با این حال، علل دیگر مانند سرطان رحم، اختلالات خونریزی دهنده، عوارض جانبی داروها و بیماری‌های کبد یا کلیه باید رد شوند.

خونریزی شدید قاعدگی در زنان مسن تر از سن باروری معمولا به علت آسیب‌های رحم، از جمله فیبرهای رحمی، پولیپ‌ها و آدنومایوز است.

علت خونریزی زیاد پریودی

عوارض جانبی خونریزی شدید پریودی

خونریزی شدید و طولانی قاعدگی می‌تواند منجر به مشکلاتی شود، از جمله:

  • کم خونی (آنمی): خونریزی شدید پریودی می‌تواند موجب کم خونی به دنبال کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون شود. تعداد سلولهای قرمز در گردش خون توسط هموگلوبین-پروتئینی است درگلبول‌های قرمز برای حمل اکسیژن به بافت ها-اندازه گیری می‌شود. کم خونی فقر آهن زمانی ایجاد می‌شود که بدن شما برای تولید گلبول های قرمز از دست رفته از ذخایر آهن خود برای ساخت هموگلوبین بیشتر استفاده می‌کند تا بتواند اکسیژن را با گلبول های قرمز حمل کند. خونریزی شدید پریودی می‌تواند باعث کاهش سطح آهن شده و خطر کم خونی فقر آهن افزایش دهد. علائم و نشانه‌هایی که به دنبال کم خونی ایجاد می‌شوند عبارتند از رنگ پریدگی، ضعف و خستگی. گرچه رژیم غذایی در کم خونی فقر آهن نقش دارد، اما این مشکل با خونریزی های شدید قاعدگی نیز بیش تر می‌شود.
  • درد شدید: همراه با خونریزی شدید قاعدگی، ممکن است دچار درد شدید (دیسمنوره) شوید. گاهی اوقات درد‌های ناشی از خونریزی به حدی شدید بوده که نیازمند ارزیابی بیشتر توسط پزشک دارد. قاعدگی دردناک می‌تواند یکی از کابوس‌های هر خانمی باشد، پس اگر دچار این مشکل هستید بهتر است راه‌های مدیریت درد را یاد بگیرید.

تشخیص خونریزی شدید در پریودی

دکتر زنان شما احتمالا درباره سابقه برخی بیماری‌ها و سیکل قاعدگی از شما سوال خواهد کرد. همچنین پزشک ممکن است از شما بخواهد روزهایی که خونریزی داشته و روزهایی که نداشته‌اید و‌ اینکه میزان خونریزیتان چقدر است و چند تا نوار بهداشتی استفاده کرده‌اید را یادداشت کنید.

پزشک پس از معاینه شما ممکن است یک یا چند آزمایش را به شما توصیه کند مانند:

  • آزمایش خون: پزشک با گرفتن نمونه خون شما می‌تواند کمبود آهن (کم خونی) و سایر بیماری‌ها مانند اختلالات تیروئید و یا اختلالات انعقادی خون را ارزیابی کند.
  • آزمایش پاپ اسمیر: در این آزمایش، سلولهای گردن رحم(سرویکس) شما جمع آوری شده و برای عفونت، التهاب یا تغییراتی که ممکن است سرطانی باشد یا ممکن است منجر به سرطان شود، آزمایش می‌شود.
  • بیوپسی از آندومتر رحم: پزشک شما ممکن است نمونه‌ای از بافت داخل رحم شما بگیرد تا توسط یک متخصص پاتولوژی مورد آزمایش قرار گیرد.
  • سونوگرافی: با این روش تصویربرداری با استفاده از امواج صوتی می‌توان رحم، تخمدان و لگن را مشاهده کرد.
  • طبق نتایج آزمایشات اولیه شما، پزشک ممکن است آزمایشهای بیشتری را توصیه کند، از جمله:
  • سونو هیستروسوگرافی: در این آزمایش از طریق واژن و دهانه رحم مایعی را به داخل رحم شما تزریق می‌کنند. سپس پزشک با استفاده از سونوگرافی به بررسی لایه داخلی رحم می‌پردازد.
  • هیستروسکوپی: در این روش وسیله‌ای نازک و روشن از طریق واژن و سرویکس، داخل رحم قرار داده و به پزشک اجازه می‌دهد تا داخل رحم شما را ببیند.

درمان خونریزی شدید در پریودی

باتوجه‌به علت این عارضه، درمان خونریزی شدید قاعدگی،متفاوت بوده و شامل موارد زیر است:

۱. درمان دارویی:

  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs): مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم باعث کاهش میزان خونریزی قاعدگی می‌شوند. این داروها همچنین باعث کاهش درد ناشی از قاعدگی (دیسمنوره) می‌شوند.
  • ترانکسامیک اسید: اسید ترانکسامیک (Lysteda) به کاهش میزان خونریزی قاعدگی کمک می‌کند و تنها در زمان خونریزی استفاده می‌شود.
    داروهای پیشگیری از بارداری خوراکی: این داروها به جز پیشگیری از بارداری، می‌تواند به تنظیم چرخه‌های قاعدگی کمک کند و موجب کاهش خونریزی شدید یا طولانی مدت قاعدگی شود.
    پروژسترون خوراکی: هورمون پروژسترون می‌تواند به عدم تعادل هورمون و کاهش خونریزی شدید قاعدگی کمک کند.
  • IUD هورمونی : این دستگاه داخل رحمی یک نوع پروژستین به نام لونورژسترل را آزاد می‌کند که باعث می‌شود لایه داخلی رحم نازک شده و جریان خون قاعدگی و گرفتگی عضلات و درد را کاهش دهد.
  • اگر خونریزی شدید قاعدگی ناشی از مصرف داروهای هورمونی باشد پزشک شما با تغییر دادن دارو یا قطع دارو، قادر به درمان آن می‌باشد. همچنین اگر شما به علت آن کم خون شوید، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که مکمل‌های آهن را به طور مرتب مصرف کنید. همچنین اگر هنوز دچار کم خونی نشده‌اید اما سطح آهن شما پایین است باز هم بهتر است از مکمل‌های آهن استفاده کنید.

۲. درمان جراحی:

اگر درمان دارویی برای خونریزی شدید قاعدگی ناموفق باشد، ممکن است برای درمان نیاز به جراحی داشته باشید که شامل موارد زیر است.

۳. کورتاژ (D & C)

در این روش، پزشک دهانه رحم شما را باز می‌کند و سپس لایه داخلی رحم را خراشیده و ساکشن می‌کند تا خونریزی قاعدگی را کاهش دهد. اگرچه این روش رایج است و اغلب خونریزی حاد یا فعال را درمان می‌کند، اگر خونریزی شدید قاعدگی دوباره اتفاق بیافتد ممکن است کورتاژ دیگری نیاز داشته باشید.

۴. آمبولیزاسیون شریان رحم

این روش در زنانی که به دنبال فیبروم‌های رحمی دچار خونریزی شدید قاعدگی شده‌اند، انجام می‌شود و هدف از انجام‌ این روش کوچک سدن‌ فیبروئیدهای رحم با مسدود کردن رگ‌های خونی رحم و قطع جریان خون آنها است. در طی آمبولیزاسیون شریان رحم، جراح کاتتر را از طریق شریان بزرگ در ران (سرخرگ فمورال) عبور می‌دهد و آن را به رگ های خونی رحم شما هدایت می‌کند، و موادی را داخل سرخرگ رحم تزریق کرده تا جریان خون را به فیبروم رحمی کاهش دهد.

۵. جراحی با امواج‌فراصوتی متمرکز

این روش نیز شبیه به آمبولیزاسیون شریان رحم، با کوچک کردن فیبروم‌های رحمی برای درمان خونریزی شدید ناشی از فیبروئیدها به کار می‌رود. در واقع با استفاده از امواج فراصوتی، بافت فیبروئید را از بین می‌برند.

۶. میومکتومی (Myomectomy)

در این روش پزشک با کمک جراحی فیبروم‌های رحم را خارج می‌کند. بسته به اندازه، تعداد و محل فییروم‌های رحمی ، جراح می‌تواندبا استفاده از جراحی باز شکم(لاپراتومی)، از طریق چند برش کوچک (لاپاروسکوپی)، یا از طریق واژن و دهانه رحم (هیستروسکوپی)، اقدام به انجام میومکتومی کند.

۷. تخریب اندومتر

این روش شامل تخریب پوشش داخلی رحم (اندومتریوم)می باشد. در این روش با استفاده از یک لیزر، رادیوفرکانس یا گرما برای از بین بردن بافت اندومتر استفاده می‌شود. پس از برداشت اندومتر، اکثر زنان خونریزی کمتری را در دوره‌های قاعدگی خواهند داشت. بارداری نیز پس از این روش همراه با عوارض متعددی است. در صورت تخریب بافت اندومتر، استفاده از روشهای پیشگیری از بارداری قابل اعتماد یا دائمی تا زمان یائسگی توصیه می‌شود.

۸. برداشت از بافت اندومتر

در این روش جراحی برای برداشتن بافت لایه داخلی رحم، از سیم الکتریکی جراحی استفاده می‌کند. برداشتن و برش اندومتر، در زنان دارای خونریزی شدید قاعدگی مفید است. بارداری نیز بعد از این روش توصیه نمی‌شود.

۹. هیسترکتومی

هیسترکتومی نوعی جراحی است که رحم و دهانه رحم (سرویکس) برداشته می‌شود. یک روش دائمی است که سبب نازایی و پایان دوره‌های قاعدگی می‌شود. هیسترکتومی تحت بیهوشی انجام می‌شود و نیاز به بستری دارد. همچنین برداشتن دو طرفه تخمدان‌ها (Oophorectomy دو طرفه) منجر به یائسگی زودرس می‌شود.

بسیاری از این روش‌های جراحی به صورت سرپایی انجام می‌شود. اگر چه ممکن است به یک بیهوشی عمومی نیاز داشته باشید، احتمالا می‌توانید در همان روز مرخص شده و به خانه برگردید. با این وجود میومکتومی شکمی یا هیسترکتومی معمولا نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند. هنگامی که خونریزی شدید قاعدگی علامتی از بیماری‌های دیگر مانند بیماری تیروئید است، درمان آن معمولا باعث کم شدن آنها می‌شود.

برای درمان خونریزی شدید پریود دارو بهتر است یا جراحی؟ سوالاتت رو از پزشک بپرس.

۱۰. درمان گیاهی خونریزی شدید قاعدگی

برخی شواهد علمی نشان می‌دهند که درمان گیاهی هم می‌تواند در کنترل خونریزی شدید در پریودی کمک کند. داروهای زیر می‌توانند به شما در کنترل این شرایط کمک کند.

  • کپسول زنجبیل
  • شربت میوه مورت: گیاه مورت همیشه سبز بوده و حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است.
  • کپسول گل انار

اگر نمی‌خواهید از داروهای گیاهی به‌صورت کپسول و شربت استفاده کنید، می‌توانید این گیاهان را خریداری کرده و آنها را به‌صورت دم‌نوش استفاده کنید.

زنجبیل و کاهش خونریزی پریود
زنجبیل در کاهش خونریزی پریود و تسکین درد در این دوره بسیار تاثیر دارد.

راه درمان خونریزی زیاد در پریودی با طب سنتی چیست؟

در طب سنتی برای درمان خونریزی‌های شدید پریودی برخی از گیاهان توصیه می‌شود که می‌توانند موثر باشند. برخی از آنها عبارتند از:

  • دم‌نوش برگ تمشک: حدود ۳۰ گرم برگ تمشک را برای مدت ۱۰ دقیقه با آب جوش دم کنید و روزی سه بار آن را بنوشید.
  • مصرف دمنوش یا چای ازگیل: از خاصیت ازگیل می‌توان به تنظیم و درمان درد پریود و کاهش خونریزی شدید در پریودی اشاره کرد.
  • دم‌نوش گل زفا: گل زفا در کاهش خونریزی پریودی موثر است. می‌توانید آن را از عطاری‌ها تهیه کنید. در تهیه دم‌نوش می‌توانید علاوه بر گل زفا، مقداری گزنه سفید هم به آن اضافه کنید.
  • دم‌نوش پای شیر: برای تهیه دم‌نوش باید پای شیر را با گیاه مریم‌گلی، بادرنجبویه و برگ تمشک خشک ترکیب کنید و با آب جوش آنها را دم کنید.
  • دم‌نوش نعنا فلفلی: دو یا ۳ قاشق‌چای‌خوری برگ نعنا فلفلی را با آب جوش دم کنید و نوش جان کنید.

درمان خانگی یا بندآوردن خونریزی شدید قاعدگی چیست؟

برخی از روش‌های خانگی می‌توانند در کاهش خونریزی شدید پریودی موثر باشند. برخی از بهترین راهکارها برای کاهش خونریزی عبارتند از:

  • استفاده از پد گرمکن به کاهش علائم پریود و کاهش درد و گرفتگی کمک می‌کند.
  • شب‌ها با لباس زیرهای مخصوص پریود بخوابید تا به دلیل خونریزی زیاد خواب شما دچار اختلال نشود.
  • در این مدت استراحت کنید. خونریزی شدید باعث کاهش انرژی می‌شود.
  • رژیم غذایی سالم می‌تواند به کاهش خونریزی کمک کند. هیدراته ماندن و استفاده از مواد مغذی هم می‌تواند در کاهش علائم پریود موثر باشد.
  • استفاده از مرکبات برای تامین ویتامین C
  • استفاده از گیاهانی مانند زنجبیل.

قرص قطع خونریزی شدید قاعدگی کدام است؟

برخی از قرص‌ها می‌توانند به کاهش خونریزی شدید پریودی یا بهبود علائم آن کمک کنند. در این مورد باید با دکتر زنان مشورت کنید. احتمالا پزشک داروهای زیر را برای شما تجویز کند.

  • مکمل آهن که سطح آهن بدن را بهبود می‌بخشد.
  • داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی گرفتگی عضلات و خونریزی را کمتر می‌کنند.
  • داروی جلوگیری از بارداری می‌تواند به منظم شدن دوره‌های پریودی و کاهش خونریزی کمک کند.
  • قرص هورمون‌درمانی باعث تعادل استروژن و پروژسترون در بدن می‌شود. بیشتر برای خونریزی‌های شدید پیش از یائسگی این نوع قرص‌ها تجویز می‌شوند. به علت عوارض زیاد نباید آنها را بدون مشورت با پزشک مصرف کرد.
  • آگونیست‌های هورمون‌های آزادکننده گنادوتروپین قرص‌هایی هستند که از تخمک‌گذاری جلوگیری می‌کنند و به طور موقت خونریزی را کاهش می‌دهند.
  • آنتاگونیست‌های هورمون‌های آزادکننده گنادوتروپین قرص‌هایی هستند که خونریزی شدید مربوط به فیبروم را کاهش می‌دهند.

خونریزی شدید در دوران قاعدگی نشانه چیست؟

خونریزی شدید در دوران قاعدگی که به آن در اصطلاح پزشکی منوراژی گفته می‌شود، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از دلایل آن مشکلات هورمونی است. اگر سطح هورمون‌ها تعادل نداشته باشد، خونریزی شدید ایجاد می‌شود. گاهی نیز به علت رشد پولیپ‌های رحم و فیبروم‌ها (تومورهای خوش‌خیم رحم) خونریزی شدید می‌شود.

اگر مشکلات مربوط به بارداری دارید یا از IUD استفاده می‌کنید، احتمال دارد، علت خونریزی شدید قاعدگی این موارد باشد. برخی از سرطان‌ها مانند سرطان رحم و دهانه رحم نیز چنین مشکلی ایجاد می‌کنند.

چه دارویی برای خونریزی شدید قاعدگی خوب است؟

پزشک باتوجه‌به علت خونریزی شدید پریودی برخی از داروها را تجویز می‌کند. یکی از داروهای متداول، داروهای جلوگیری از بارداری است که تعادل هورمون‌ها را کنترل می‌کنند. دارویی به نام ترانکسامیک اسید نیز به کاهش خونریزی پریودی کمک کرده و باید فقط در زمان خونریزی مصرف شود.

اینفوگرافی درمان خونریزی زیادی پریودی
درمان خانگی خونریزی زیاد پریودی

خوردن چه چیزی باعث خونریزی زیاد در پریودی می‌شود؟

برخی از مواد غذایی می‌توانند خونریزی قاعدگی را شدیدتر کنند. به همین دلیل بهتر است در تاریخ‌های نزدیک پریود مصرف آنها را به حداقل برسانید. برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • چغندر: خوردن چغندر یا نوشیدن آب آن جریان خون را در زمان پریود افزایش می‌دهد.
  • شکلات: جریان خون را تحریک کرده و پریودها را سنگین می‌کند.
  • عسل: عسل درد را تسکین می‌دهد. اما به دلیل گرم‌کردن بدن باعث پریودهای سنگین می‌شود.
  • قهوه: کافئین موجود در قهوه استروژن را تحریک می‌کند.
  • لبنیات: چربی موجود در لبنیات اشباع شده است و باعث التهاب می‌شود. به همین دلیل علاوه بر خونریزی شدید پریودی باعث گرفتگی عضلات هم می‌شود.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

بهتر است همیشه تاریخ شروع و اتمام پریود خود را در تقویم یادداشت کنید. اگر متوجه شدید که خونریزی شما نسبت به قبل طولانی‌تر شده و به دلیل شدید شدن خونریزی بسیاری از فعالیت‌های روزانه خود را نمی‌توانید انجام دهید، باید به متخصص زنان مراجعه کنید. در این شرایط احتمالا شما مجبور می‌شوید، مصرف محصولات قاعدگی (مانند نوار بهداشتی) را دوبرابر کنید. این مورد نیز می‌تواند نشانه‌ای از خونریزی شدید پریودی باشد که باید با پزشک در میان بگذارید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

در صورت مشاهده هر کدام از علائم زیر به متخصص زنان مراجعه کنید:

  • هنگامی که خونریزی واژینال آنقدر سنگین است که حداقل یک پد یا تامپون را یک تا دو ساعت خیس می‌کنید
  • خونریزی بین دوره‌های قاعدگی یا خونریزی نامنظم واژینال
  • هر نوع خونریزی از واژن بعد از یائسگی

برای پیداکردن بهترین دکتر متخصص زنان و متخصص مامایی می‌توانید از سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو لیستی از بهترین و مجرب‌ترین پزشکان زنان وجود دارد که علاوه‌بر تعیین وقت حضوری، شما امکان مشاوره با دکتر مامایی آنلاین و دکتر زنان آنلاین نیز دارید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

اگر در طی دوره پریود خون زیادی از دست دهید، ممکن است دچار علائم کم خونی شوید. در این حالت خونریزی شدید پریودی می‌تواند خطرناک باشد. زمانی که آهن در بدن کاهش پیدا می‌کند، شخص دچار خونریزی می‌شود. اگر کم‌خونی درمان نشود، می‌تواند منجر به مشکلات جدی شود.

گاهی نیز برخی از بیماری‌های جدی مانند سرطان می‌تواند باعث خونریزی شدید قاعدگی شود. به همین دلیل نباید از آن به‌راحتی گذشت و حتما باید توسط متخصص آزمایش‌های لازم انجام شود.

مقدار طبیعی ازدست‌دادن خون در دوره پریود ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد. اما یک فرد باید به طور متوسط در پریود ۳۰ تا ۴۰ میلی‌لیتر خون از دست بدهد. این میزان حدود ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری است. گاهی ممکن است این رقم به ۶۰ میلی‌لیتر (حدود ۴ قاشق غذاخوری) برسد.

اگر همراه با خونریزی پریود، گرفتگی شدید، حالت تهوع یا سایر علائم شدید را ندارید، به‌احتمال زیاد مقدار ازدست‌دادن خون طبیعی است.

خونریزی زیاد در پریودی می‌تواند مشکلات زیر را ایجاد کند.

  • کم‌خونی در اثر ازدست‌دادن خون زیاد
  • کمبود آهن
  • رنگ‌پریدگی پوست
  • ضعف
  • خستگی
  • درد شدید

گاهی ممکن است در بین پریودها دچار خونریزی واژینال شوید. این خونریزی غیرطبیعی است و مربوط به مشکلی در سیستم تناسلی است. خونریزی رحم می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. مواردی مانند سرطان دهانه رحم، سرطان رحم، سرطان تخمدان و سرطان واژن از علل جدی خونریزی واژینال هستند. گاهی اوقات نیز مشکل از سیستم غدد درون‌ریز است. مواردی مانند پرکاری و کم‌کاری تیروئید و سندروم تخمدان پلی‌کیستیک می‌توانند باعث خونریزی شوند.

در دوران بارداری نیز ممکن است شخص به علت حاملگی خارج از رحم، سقط جنین، نوسانات هورمونی یا رابطه جنسی این حالت را تجربه کند. برخی عفونت‌های مربوط به ناحیه تناسلی مانند عفونت دهانه رحم، سوزاک، اندومتریت، بیماری التهابی لگن و واژینیت باعث بروز خونریزی رحم می‌شوند.

گاهی ممکن است بین دو پریود خونریزی اتفاق بیفتد. اگر این حالت تنها یک یا دو بار اتفاق افتاد، جای نگرانی نیست. اما اگر بیش از این مقدار است یا بعد از رابطه جنسی خونریزی ایجاد می‌شود، باید به متخصص زنان مراجعه کنید. موارد متعددی مانند تغییر در سطح هورمون‌ها، استفاده از داروهای ضدبارداری یا وسایل پیشگیری از بارداری، عفونت و یا آسیب می‌توانند منجر به خونریزی شدید بین پریودها شوند.

خونریزی بین دو پریود می‌تواند علل دیگری هم داشته باشد. مواردی مانند اندومتریوز، پولیپ در رحم یا دهانه رحم، التهاب دهانه رحم، ناهنجاری دهانه رحم، فیبروم، حاملگی خارج از رحم، سقط جنین و سرطان از علل خونریزی شدید بین پریودها هستند.

برای داشتن خونریزی طبیعی در دوره پریودی باید با انجام فعالیت‌هایی عادت ماهانه را منظم کرد. گاهی با تغییر سبک زندگی می‌توان این مشکل را برطرف کرد. به‌عنوان‌مثال انجام یوگا می‌تواند به نظم پریود کمک کند. انجام یوگا ۵ روز در هفته به مدت ۴۰ دقیقه می‌تواند به این مشکل کمک کند.

سعی کنید با ورزش و رژیم غذایی سالم تناسب‌اندام خود را حفظ کنید. اضافه‌وزن و کمبود وزن هر دو باعث بروز پریودهای نامنظم می‌شوند. ورزش علاوه بر تناسب‌اندام به درمان برخی از بیماری‌ها مانند سندروم تخمدان پلی‌کیستیک هم کمک می‌کند. اگر به دنبال درمان خانگی هستید از زعفران به‌صورت دم‌نوش یا در ترکیب با مواد غذایی دیگر استفاده کنید.

ممکن است برخی از افراد همراه با خونریزی شدید در پریودی، تکه گوشتی را مشاهده کنند. این تکه گوشت قطعه‌ای بزرگ از بافت است که از واژن خارج می‌شود. زمانی که پوشش مخاطی رحم ضخیم می‌شود، حفره رحم ریزش کرده و این بافت از بدن خارج می‌شود.

اصطلاح پزشکی این حالت، دیسمنوره غشایی است که می‌تواند همراه با پریود دیده شود. این شرایط می‌تواند نشانه حاملگی خارج از رحم یا استفاده از داروهای ضدبارداری هورمونی باشد.

خارج‌شدن تکه گوشت می‌تواند دردناک باشد و ممکن است قبل از خارج‌شدن آن علائمی مانند گرفتگی شدید معده، خونریزی شدید واژن و ناراحتی داشته باشید. اما پس از خارج‌شدن تکه گوشت این علائم بلافاصله از بین می‌روند.

هایپر منوره نام دیگر خونریزی شدید پریودی یا منوراژی است. این نوع خونریزی غیرطبیعی بوده و می‌تواند مربوط به مشکلات رحم، مشکلات هورمونی یا سایر شرایط باشد. اگر بیش از ۷ روز دچار خونریزی می‌شوید یا به دلیل خونریزی زیاد مجبور هستید هر ساعت پد بهداشتی خود را تعویض کنید، احتمالا دچار هایپر منوره هستید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره خونریزی شدید در پریودی

  1. دنریس گفت:

    سلام من ۱۴سالمه و الان حدود ۱ساله که خون ریزی شدید دارم ولی تا روز سوم یکم بهتر میشه و این که لخته های خونی بزرگ هم میبینم ولی هیچ وقت توی دوره پریودم یکم درد هم ندارم این غیر طبیعیه؟
    برای کم شدن خون ریزی چیکار کنم؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      لخته های خونی که مشاهده می کنین، خون و بافت دیواره ی رحم هست که در طی دوران پریودی دفع می شه و کاملا طبیعی هست. برای کاهش میزان خونریزی می تونین از مفنامیک اسید کمک بگیرین.

    2. ناشناس گفت:

      سلام میتونی زمان پریودی ا اتو دستمال داغ کنی بذاری پایین شکمت یکی دوبار اینکاروانجام بده ولی هر دو یاسه ساعت اینکارو طی مدت زمان پریوریت انجام بده خیلی کمک میکنه

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از راهنمایی تان

    3. ناشناس گفت:

      سلام من ۱۰ ساله خونریزی های شدید داشتم هرچی درمان کردم فقط بدتر شد خودم راهشو پیدا کردم
      موقع پریودی با اتو دستمال داغ کنید بذارید پایین شکمتون دوبار وهر دویا سه ساعت تکرار کنید هم درد کمتر میشه هم خونریزی برای خیلی از انواع شدید قاعدگی جواب میده من حتی دوبار نوبت عمل داشتم برای برداشتم رحم با این کار خیلی کمتر شده و تقریبا عادیه انجام بدبد و خیلی برام دعا کنید🙏🙏 چون خودم خیلی اذیت شدم میخوام بقیه راحت باشن

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        ممنون که به فکر دیگران هستید
        تندرست باشید

        این روش ها تسکین مناسبی است
        اما بستگی به شدت بیماری ممکن است روش درمان کاملی نباشد

  2. M D گفت:

    من دوازده سالمه و خونریزی شدید دارم و امروز که بیدار شدم دیدم که شلوار و رخت خوابم کثیفه(البته خوشبختانه روی تختم پتو بود).
    آیا در سن من این طبیعیه؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      ممکنه پریود شده باشین!

  3. الهام استانبول گفت:

    سلام من ٣٧ سالمه متاهل ۴ سال منتظرم باردار بشم ولی نمیشه رفتم دکتر میگه مشکلی ندارید استرس دارید نمیشه و اینکه میوم کوچیک دارم و قبلا هم داشتم خیلی بزرگ بود عمل کردم الان چند تا کوچیک دارم دکتر گفت مهم نیست پیگیر بارداری ivf هستم و مراحل انجام دادم یه بار هم ترانسفر انجام دادم ١٠ روزه سقط شد و دکتر گفت استراحت کن دوباره بیا وای بخاطر کرونا چند ماه نرفتم تا تمام بشه بعد برم وای تو این فاصله چند ماه که خونریزی پریودیم زیاد شده نگران شدم مشکل از کجاست

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لازمه سونو گرافی بشین تا اندازه ی میوم یا سایر مشکلات بررسی بشه

  4. امیدی گفت:

    سلام من ۳۴سالم هست متاهل قرص جلوگیری مصرف میکردم سه چهار ماهی هست که موقع خونریزی لخطه های خونی بزرگ از من می‌ریخت با خودن قرص بن میومد اما این سری خونریزی بیشتر شده و زیر شکمم هم درد خیلی شدیدی دارم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بزای کاهش درد و شدت خونریزی می‌تونین از قرص مفنامیک اسید کمک بگیرین.

  5. مینا گفت:

    سلام ۳۰ ساله و مجرد هستم
    حدود یک سال هست که در دوران پریود خونریزی خیلی شدید دارم و حدود شش ماه هست که درد شدید هم بهش اضافه شده و نفخ به همراه درد، گاهی فشار خونم هم در دوران قاعدگی بالا میره، در حالت عادی فشار خونم معمولا نرمال هست
    البته اضافه وزن هم ندارم
    قبلا هیچ مشکلی نداشتم و بدون درد و خونریزی زیاد دوران قاعدگی منظم و بی دردسری داشتم
    علت این مشکل چی میتونه باشه؟
    لطفا راهنمایی کنید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      لازمه که برای انجام آزمایشات لازم به متخصص زنان مراجعه کنین:
      لیست متخصصین زنان

    2. زری گفت:

      سریع برو دکتر زنان آزمایش هورمونی بده من احتمال میدم استروژن بالا داشته باشی حتما پیگیر شو استروژن بالا میتونه سرطان سینه ایجاد کنه

    3. ناشناس گفت:

      با اتو دستمال داغ کن بذارپایین شکمت خونریزی ودردت خیلی کمتر میشه

  6. زهرا گفت:

    سلام ببخشید من ۳۹ سالمه و متاهلم و در یک ماه سه بار پریود شدم و خونریزی ب شدت زیادی دارم ب نظرتون علتش چی میتونه باشه؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای این مشکلتون می‌تونین به متخصص زنان مراجعه کنین:
      لیست متخصصین زنان

      1. مینو گفت:

        خیلی باحالین خودشون می‌دونن که باید به متخصص زنان مراجعه کنن بنده خدا میگ باید مشکلش رو با چه دارویی حل کنه همیار دکترتوجان

        1. همیار دکترتو گفت:

          همراه گرامی
          ما سایت نوبت دهی آنلاین هستیم و می تونیم اطلاعات کلی ارائه بدیم
          تجویز دارو از وظایف پزشکه
          پایدار باشین

  7. نرگس گفت:

    سلام من ۱۴ سالمه و دوروزه پریود بسیار شدیدی و درد زیر شکم زیادی دارم چیکار کنم که کمتر بشه ؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      می‌تونین از داروی مفنامیک اسید کمک بگیرین.

    2. ثنا خالندی گفت:

      سلام من ۲۰ساله هستم.درد خیلی شدیدواسهال واستفراغ وکمردرد ولی حالی دارم .خونریزیم زیاده.
      از۱۲سالگی که پریود شدم همین طور هستم.با مفنامیک اسیدم خوب نمیشم.چیکار کنم؟

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام همراه گرامی
        لازمه برای این مشکلتون به متخصص زنان مراجعه کنین:
        لیست متخصصین زنان

      2. همیار دکترتو گفت:

        سلام همراه گرامی
        لازمه برای این مشکلتون به متخصص زنان مراجعه کنین تا علت مشخص بشه و درمان مناسب براتون شروع بشه:
        لیست متخصصین زنان

  8. . گفت:

    سلام مادرم ۵۲ سالشه ۴ ماه بود که پریود نمیشد بعد از دیروز که شده خیلی شدیده و دائم مجبوره لباساشو عوض کنه فشارش افتاده سرش گیج میره ممکنه خطر ناک باشه

  9. ریحانه گفت:

    سلام. من ۲سال و نیم هست که iud گذاشتم. ۳ الی ۴ روز خونریزی شدید دارم به طوری که ۲ الی ۳ بسته نوار بهداشتی استفاده میکنم. قبل پریودی هم درد زیاد در ناحیه کمر دارم. این دفعه هم اسهال و استفراغ داشتم. به نظرتون iudرو بردارم؟
    واینکه نمیخوام از قرص ضد بارداری استفاده کنم. از چه روشی برای جلوگیری استفاده کنم؟ ممنون

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      می‌تونین برای برداشتن آی یو دی اقدام کنین.
      در مورد روش‌‌های مختلف بارداری می‌تونین در مجله‌ی سلامت دکترتو اطلاعات لازم رو کسب کنین:
      روش‌های پیشگیری از بارداری

      1. نگین گفت:

        سلاممن بای پس کردم الان ۵ ماهه
        شب اول پریودیم خونریزیم زیاده اما بعدش اوکی هس مشکلی هس؟

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          برای کاهش خونریزی در روز اول پریودی می‌تونین از داروی مفنامیک اسید کمک بگیرین.

  10. به دختر گفت:

    ۱۶ ساله هستم و پریود نامنظم دارم و همراه با خونریزی شدید چیکار کنم

    1. . گفت:

      سلام مادرم ۵۲ سالشه ۴ ماه بود که پریود نمیشد بعد از دیروز که شده خیلی شدیده و دائم مجبوره لباساشو عوض کنه فشارش افتاده سرش گیج میره ممکنه خطر ناک باشه

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام دوست گرامی
        لازمه که به مراکز درمانی مراجعه کنین تا مایع درمانی، حجم خون از دست رفته جبران بشه. برای این مشکلتون هم می‌تونین به متخصص زنان مراجعه کنین:
        لیست متخصصین زنان

      2. محمد سعادت گفت:

        سلام همسر من که اولین طفل را با خود دارد، بعداز آن که سومین دوره عادت ماهواره اش میگذارد، از خونریزی زیاد جریان قاعدگی شکایت دارد.
        در این مورد چه می فرمایید.
        تشکر

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام
          برای این مشکلتون می تونین به متخصص زنان مراجعه کنین:
          لیست متخصصین زنان

        2. بنت ابیها گفت:

          سلام ۲۲سالمه۳۱\۲تموم کردم پریودالانم ۳/۱۶پریودشدم وخونریزی شدیددارم ودرد ۳ نواربهداشتی میزارم هر یک ساعت چکارکنم

        3. همیار دکترتو گفت:

          سلام
          برای کاهش خونریزی از کپسول ترانگزامیک اسید کمک بگیرین. لازمه برای این مشکلتون به متخصص زنان مراجعه کنین:
          لیست متخصصین زنان

      3. زهرا داوطلب گفت:

        دختر ۲۲ ساله قاعدگیم نامنظمه اما وقتی هم میشم خون ریزی شدید دارم طوری که با حالت تهوع و سرگیجه بی حالی همراهه و همیشه تن بدنم لرز داره دو پهلوها موقع قاعدگی درد میگیره میندازه دور ناف زیر دل ایا غیر قاعدگی احتمال کیست هم وجود داره ؟؟

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          تشخیص وجود کیست با سونوگرافی مشخص میشه. برای این منظور می تونین به متخصص زنان مراجعه کنین:
          لیست متخصصین زنان

        2. محمدحیدری گفت:

          بله وجود داره و خطرناک هست
          به پزشک متخصص مراجعه کنید ازمایش لازم انجام بدن

    2. غزاله رضایی گفت:

      منم 😐

      1. زهرا داوطلب گفت:

        دوست گرامی خواهر بنده متخصص زنان و زایمان هستند میتونید به ایشون مراجعه نمایید هاشمی۱ ۵و ۵۳ ساختمان شهریار طبقه اول جنب داروخانه دکتر ظفر نیا

      2. سارا گفت:

        سلام ۱۶ سالمه پریود نامنظم دارم دوماه بود نشده بودم الان ۵ روزه شدم و خونریزی نسبتا زیادی دارم شرایط دکتر رفتنم ندارم ممنون میشم راهنمایی کنین

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          میتونین از قرص مفنامیک اسید کمک بگیرین

    3. غزاله رضایی گفت:

      منم 😐
      وایییی خدا

    4. آیناز گفت:

      سلام
      حتما اگر ۲ سال از پریود شدنت گذشته و هنوز نامنظم هست به دکتر مراجعه کن. امروزه از هر ۵ دختر نوجوان ۲ الی ۳ نفر کیست رحم دارند

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام همراه گرامی
        ممنون از نظرات و همراهیتون

        1. زهرا داوطلب گفت:

          من نظر اقای دکتر میخوام لطفا 😑🙏

    5. محمدحیدری گفت:

      قرص ضد باردلری استفاده کنید انشالا خوب میشید