خواص جوش شیرین چیست؟ بررسی کامل خواص و مضرات آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

جوش شیرین یک ماده چند منظوره است که خواص آن فقط محدود به پخت و پز و اشپزی نمی‌شود و کاربردهای فراوانی برای سلامت بدن، پوست و مو دارد. همچنین برای درمان مشکلات واژن از این ماده استفاده می‌کنند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
جوش شیرین

جوش شیرین پودری سفید رنگ برای عمل آوری نان و شیرینی‌ها است که در طب سنتی هم کاربرد فراوارنی دارد. در ادامه این مطلب همراه باشید تا با جوش شیرین، مزایا و عوارض احتمالی ان بیشتر آشنا شوید. قبل از مصرف این ماده برای درمان مشکلات خود حتما با متخصص طب سنتی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

جوش شیرین چیست؟

جوش شیرین که به آن بی کربنات سدیم می‌گویند، ماده شیمیایی کریستالی جامد و سفیدرنگی است که به شکل پودر عرضه می‌شود. از جوش شیرین در نوشیدنی‌های گازدار و درمان‌های ضداسیدی، خمیر نان و شیرینی استفاده می‌شود. این ماده کاربردهای فراوانی دارد و برای سلامتی نیز مفید است.

ارزش غذایی جوش شیرین

این ماده دارای ارزش غذایی کمی است و بیشتر به عنوان یک ماده خوراکی با ارزش تزئینی و طعم دهنده استفاده می‌شود.

خواص جوش شیرین

از خواص این ماده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان سوزش یا رفلکس اسیدی معده
  • تسکین زخم‌های دهانی
  • بهبود بازده ورزش به عنوان مکمل برای ورزشکاران
  • التیام پوست جوش‌دار و آفتاب سوخته
  • کاهش پیشرفت بیماری مزمن کلیویپ
  • بهبود روش‌های درمان سرطان
جوش شیرین در آشپزی کاربرد زیادی دارد.
این ماده کاربردهای فراوانی دارد و برای سلامتی نیز مفید است.

۱. جوش شیرین برای دندان (سفید کردن دندان با جوش شیرین)

سریع ترین روش سفید شدن دندان در خانه استفاده از جوش شیرین است. یکی از کاربردهای این ماده، سفید کردن دندان است که بسیار ساده و راحت انجام می‌شود. فقط کافی است که یک قاشق چایخوری جوش شیرین را با کمی هیدروژن پروکسید ترکیب کنید تا خمیر نسبتا نرمی شبیه خمیردندان به دست بیاید. سپس خمیر را روی مسواک گذاشته و به آرامی مسواک بزنید. مانند حالت معمول مسواک زدن، بعد از پایان کار دهانتان را آبکشی کنید.

۲. جوش شیرین برای عفونت واژن

ماهیت اسیدی این ماده آن را به گزینه مناسبی برای از بین بردن عفونت واژن تبدیل کرده است. شستشوی واژن با این ماده طبیعی می‌تواند فرایند بهبود بعد از عفونت را تسریع کند. داخل تشت یا وان آب بریزید و دو قاشق غذاخوری از این ماده را به آن اضافه کنید. هم بزنید تا به خوبی مخلوط شود. سپس چند دقیقه داخل آن بشینید.

۳. جوش شیرین و گلاب برای واژن

این ماده به عنوان یک ماده قلیایی قوی ممکن است pH و تعادل طبیعی واژن را تغییر دهد. استفاده نادرست و بیش از حد از این ماده می‌تواند باعث تخریب محیط طبیعی واژن شود و عوارض جدی مانند التهاب و عفونت‌های قارچی را به همراه داشته باشد. گلاب ممکن است برای برخی افراد حساسیت یا التهاب زایی داشته باشد و استفاده نادرست از آن می‌تواند باعث درد، سوزش و عوارض دیگر در واژن شود.

۴. جوش شیرین برای زگیل تناسلی

یکی دیگر از کاربردهای این ماده در طب سنتی درمان زگیل تناسلی است. ترکیب این ماده با روغن کرچک را روی زگیل‌ها مالیده و با باند استریل بپوشانید. باید حداقل چند ساعت یا یک شب بماند و سپس با آب بشویید. تکرار روزانه این کار می‌تواند زگیل‌های ناحیه تناسلی را از بین ببرد.

۵. جوش شیرین برای عفونت ادراری

عفونت ادراری در زمره عفونت‌های باکتریایی است که با مصرف این ماده قابل کنترل خواهد بود. در طب سنتی توصیه می‌شود که روزی یک قاشق چایخوری از این ماده را به یک لیوان آب اضافه کرده و با معده خالی بنوشید.

۶. جوش شیرین برای آفت دهان (درمان فوری آفت دهان با جوش شیرین)

این ماده خاصیت قلیایی دارد به همین خاطر برای درمان فوری آفت دهان بسیار مناسب است چرا که اسیدیته موجود در دهان را برطرف کرده و باکتری‌های عامل ایجاد آفت دهان را از بین می‌برد. کمی جوش شیرین را با آب مخلوط و مانند دهانشویه قرقره کنید.

آفت دهان اذیتت می‌کنه؟

قبل از مصرف جوش شیرین با پزشک مشورت کن.

۷. درمان زخم زبان با جوش شیرین

یک قاشق چایخوری از این ماده را با یک یا دو قاشق غذاخوری آب ترکیب کنید تا خمیری با غلظت خمیردندان به دست بیاید. حالا خمیر را روی زخم‌های دهان و زبان بگذارید. ده دقیقه بعد دهان و زبان را با آب ولرم بشویید. برای تسریع فرایند التیام و درمان زخم زبان با جوش شیرین می‌توانید روزی ۳ بار این کار را انجام دهید.

‏۸. درمان زونا با جوش شیرین

برای درمان زونا در خانه می‌توان از جوش شیرین استفاده کرد. این ماده خاصیت درمان جوش، زخم و التهابات پوستی دارد. می‌توانید کمی از آن را با نشاسته ذرت و آب ترکیب کرده تا حالت خمیر لطیفی بدست بیاید. این ترکیب را روی زخم‌های زونا گذاشته و اجازه بدهید پانزده دقیقه بماند. سپس با آب ولرم بشویید.

‏۹. جوش شیرین برای معده

این ماده برای دستگاه گوارش هم مفید است و مصرف آن می‌تواند اسید معده را خنثی کند. این آنتی اکسیدان طبیعی قابلیت تسکین مشکلات گوارشی مانند نفخ، سوزش معده و رفلاکس، و گاز معده را دارد. به منظور بهره برداری از جوش شیرین برای معده یک قاشق چایخوری از این ماده را به نصف لیوان آب اضافه کرده و بعد ترکیب را بنوشید.

‏۱۰. جوش شیرین برای عفونت لثه

خمیردندان‌هایی که در مواد اولیه خود بی کربنات سدیم دارند نسبت به سایر خمیردندان‌ها عملکرد بهتری در از بین بردن جرم و پلاک دندان دارند. برای درمان عفونت لثه با این ماده، کمی از آن را داخل لیوان بریزید. مسواک‌ خیس را داخل لیوان زده و مسواک کنید.

۱۱. جوش شیرین برای برفک دهان نوزاد

طب سنتی این ماده را برای برفک دهان نوزاد توصیه می‌کند. البته با توجه به حساسیت بدن نوزادان بهتر است قبل از انجام هر کاری حتما با پزشک متخصص کودکان مشورت کنید. کمی از آن را با آب مخلوط کرده و دهان نوزاد را با آن بشویید.

جوش شیرین برای نوزاد باید تحت نظر پزشک مصرف شود.
با توجه به حساسیت بدن نوزادان بهتر است قبل از انجام هر کاری حتما با پزشک متخصص کودکان مشورت کنید.

۱۲. خواص جوش شیرین برای پوست

این ماده برای پوست و به ویژه پوست سر هم خواص زیادی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به روشن‌کنندگی و شفافیت پوست اشاره کرد.

متن انگلیسی:
Baking soda is great for skin and hair. It’s a natural exfoliant, teeth whitener, skin soother, complexion improver, scalp clarifier, and odor blocker
ترجمه متن:
جوش شیرین برای پوست و مو عالی است. این ماده یک لایه‌بردار طبیعی، سفیدکننده دندان، تسکین‌دهنده پوست، بهبوددهنده چهره، شفاف‌کننده پوست سر و مسدودکننده بو است.

treehugger

۱۳. رفع بوی بد پا با جوش شیرین

اگر هرچقدر هم که کفش گرانقیمت می‌خرید باز هم مشکل بوی بد پا دارید می‌توانید برای رفع این مشکل دست به دامان این ماده شوید. دو قاشق غذاخوری پودر جوش شیرین را با دو لیتر آب گرم ترکیب کنید و پاها را ۲۰ دقیقه در آن قرار دهید. سپس پاها را با آب سرد شسته و خشک کنید.

۱۴. جوش شیرین برای صورت (ماسک جوش شیرین برای سفیدی صورت)

دو قاشق از این پودر را با سه قاشق غذاخوری آب لیمو تازه، و یک قاشق چایخوری زردچوبه ترکیب کنید. اگر خمیر سفت شد کمی آب هم اضافه کنید. ماسک را روی پوست صورت گذاشته و ۱۰ دقیقه صبر کنید. سپس با آب ولرم رو به سرد صورت را خوب بشویید و آبرسان بزنید.

۱۵. سفید شدن دست و پا با جوش شیرین

طب سنتی برای سفید شدن دست و پا هم این ماده را تجویز می‌کند که با لایه‌برداری، سلول‌های مرده پوست دست و پا را از بین برده و به پوست شفافیت و تازگی می‌بخشد. کافی است این ماده را با آب لیمو تازه و کمی عسل ترکیب کنید.

۱۶. درمان کک مک با جوش شیرین

برخی‌ها از لکه‌های قهوه‌ای رنگ روی پوست صورت یا دست‌ها خوششان نمی‌آید. برای درمان کک و مک می‌توانید این ماده را با زردچوبه و آرد ذرت و کمی آب ترکیب کنید و هفته‌ای یک بار روی پوست صورت بمالید.

۱۷. جوش شیرین برای جوش صورت

یکی از خواص و کاربردهای اصلی این ماده لایه برداری است. می‌توانید از آن به عنوان اسکراب برای از بین بردن جوش صورت به خصوص جوش‌های سرسیاه استفاده کنید. یک قاشق چایخوری جوش شیرین را با یک قاشق شکر و دو قاشق آب مخلوط کنید تا خمیر نرم و نسبتا لطیفی به دست بیاید. حالا خمیر را روی قسمت‌های جوش‌دار صورت گذاشته و کمی ماساژ دهید. بعد چند دقیقه صورت را با آب ولرم بشویید.

۱۸. رفع چین و چروک صورت با جوش شیرین

یکی از روش‌های طبیعی برای سفت کردن، کشیدن و لیفت صورت و رفع چین و چروک صورت استفاده از این ماده است. کمی از این ماده را با آب ترکیب کرده و خمیر را یک دقیقه روی پوست ماساژ دهید. این کار به صورت طبیعی منافذ پوست را جمع می‌کند به علاوه اینکه باعث لیفت و کشیده شدن پوست صورت می‌شود. سپس صورت را با آب ولرم بشویید.

۱۹. زردچوبه رفع چین و چروک صورت با جوش شیرین

یک قاشق چایخوری زردچوبه را با دو قاشق از این ماده و ۳ قاشق آب لیمو ترش تازه ترکیب کنید. اگر خمیر سفت شد می‌توانید چند قطره آب اضافه کنید. حالا ترکیب بدست آمده را روی پوست صورت مالیده و اجازه بدهید ۱۰ دقیقه بماند. در نهایت پوست را با آب سرد یا ولرم شسته و آبرسان بزنید.

مطمئن نیستی که جوش شیرین برای جوانسازی صورتت خوبه یا نه؟ مشاوره بگیر.

۲۰. وازلین درمان ترک پا با جوش شیرین

برای درمان ترک پا هم می‌توانید از این ماده کمک بگیرید. دو قاشق جوش شیرین را با دو لیتر آب گرم ترکیب کنید و پاها را ۲۰ دقیقه داخل این محلول بگذارید. برای اینکه پوست‌های مرده کف پا راحت‌تر جدا شوند می‌توانید از سوهان کف پا یا سنگ پا هم استفاده کنید. در نهایت پاها را تمیز کرده و بشویید، و با حوله خشک کنید.

۲۱. جوش شیرین برای بواسیر

کمی از این ماده را به آب گرم داخل تشت اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. سپس ده دقیقه داخل آن بشینید. انجام روزی دو یا سه مرتبه این کار باعث افزایش جریان خون و پاکسازی ناحیه تناسلی و مقعد می‌شود به‌علاوه اینکه روند بهبود بواسیر را تسریع می‌کند.

۲۲. بخور جوش شیرین برای سینوزیت

طب سنتی برای درمان سینوزیت سراغ روش‌های ساده‌تری مانند بخور جوش شیرین می‌رود. بخور روزانه این ماده برای سینوزینت می‌تواند عفونت موجود در سینوس‌ها را از بین ببرد. ۳ قاشق چایخوری نمک بدون ید را با ۱ قاشق چایخوری از این ماده ترکیب کنید و در ظرف دربسته بریزید. ۱ قاشق چایخوری آب جوشیده هم به آن اضافه نموده و به عنوان بخور استفاده کنید.

۲۳. ترکیب جوش شیرین و آبلیمو برای زیر بغل

یکی از خواص برجسته این ماده، لایه برداری پوست و از بین بردن سلول‌های مرده پوستی است که باعث بهبود رنگ پوست و سفید شدن دست و پاها و زیربغل می‌شود. یک قاشق غذاخوری از این ماده و آب لیمو ترش تازه را با هم ترکیب کنید تا به حالت خمیری دربیاید. سپس خمیر را چند دقیقه روی ناحیه زیربغل ماساژ داده و با آب ولرم بشویید.

۲۴. تست بارداری با جوش شیرین

این ماده پرکاربرد در طب سنتی برای تست بارداری هم قابل استفاده است. یک لیوان تمیز بردارید و کمی از این ماده را به آن اضافه کنید. سپس نمونه ادرارتان را داخل لیوان بریزید. اگر واکنشی نباشد و محلول داخل لیوان ته نشین شود یعنی باردار نیستید. البته این روش خیلی قابل اطمینان نیست و جزء روش‌های بسیار قدیمی تشخیص بارداری است.

۲۵. شستشوی واژن با جوش شیرین برای پسردار شدن

برای پسردار شدن باید محیط واژن قلیایی باشد. طب سنتی توصیه می‌کند که قبل از مقاربت یک قاشق چایخوری از این ماده را با یک لیوان آب ترکیب کرده و با کمک سرنگ، ۵ سی سی از این محلول را چند بار داخل واژن تزریق کنید.

جوش شیرین و تست بارداری
این ماده پرکاربرد در طب سنتی برای تست بارداری هم قابل استفاده است.

۲۶. پاک کردن تاتو با جوش شیرین

یک قاشق غذاخوری این ماده را با ۲ قاشق آبلیمو و یک قاشق آب ترکیب کنید و روی قسمت تاتو بمالید. ۱۵ دقیقه بعد مخلوط را پاک کرده و با آب خنک بشویید. تکرار این ماسک در بلند مدت باعث کمرنگ‌تر شدن تاتو و در نهایت پاک شدن آن می‌شود.  

جوش شیرین برای ابله مرغان مفید است؟

آبله مرغان یک بیماری ویروسی است که بیشتر به داروها و ترکیبات آنتی ویروسی برای بهبودی نیاز دارد. مصرف جوش شیرین ممکن است التهاب و تحریک پوستی، یا خارش و سوزش ناشی از جوش‌های آبله را تشدید کند. بنابراین مصرف آن برای آبله مرغان توصیه نمی‌شود.

نحوه مصرف جوش شیرین

این ماده کاربردهای مختلفی دارد و برای رفع مشکلات گوارشی، تسکین جای جوش و آکنه و سفید سازی نواحی تیره زیر بغل استفاده می‌شود. آن را به شکل محلول در آب برای شستشو، یا خمیر به عنوان ماسک یا محلول خوراکی مصرف می‌کنند.

بهترین روش خوردن جوش شیرین

بهترین روش خوردن این ماده برای حل مشکل گوارشی، مصرف محلول خوراکی است. نصف قاشق چایخوری از این ماده را با نصف لیوان آب ترکیب کرده و بلافاصله بنوشید.

نشستن در جوش شیرین برای عفونت واژن

یکی از روش های درمان خانگی عفونت واژن که در طب سنتی توصیه می‌شود نشستن در این ماده است. دو قاشق چایخوری از آن را با دو لیتر آب ترکیب کرده و ۲۰ دقیقه در آن بشینید. روزی چندبار نشستن در این ماده برای درمان عفونت واژن مفید است.

قرقره جوش شیرین برای آفت دهان

برای درمان و تسکین آفت‌های دهانی و عفونت لثه و دهان می‌توانید این ماده را قرقره کنید. خیلی‌ها از جوش شیرین به عنوان جایگزین دهانشویه استفاده می‌کنند. کمی از آن را داخل آب ریخته و دهانت را با آن قرقره کنید. سپس با آب ولرم دهان را شستشو دهید.

مضرات جوش شیرین

از مضرات زیاده روی در مصرف این ماده در بلندمدت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مضرات جوش شیریندلیل بروز مشکل
کمبود پتاسیم خونافزایش سدیم در بدن می‌تواند تعادل پتاسیم را مختل کند.
کمبود کلرید خونتغییرات در تعادل الکترولیتی ناشی از مصرف جوش شیرین می‌تواند به کاهش کلرید منجر شود.
افزایش میزان سدیمجوش شیرین حاوی سدیم بالایی است و می‌تواند سطح سدیم خون را افزایش دهد.
تشدید بیماری کلیویافزایش سدیم می‌تواند فشار بر کلیه‌ها را افزایش داده و بیماری‌های کلیوی موجود را تشدید کند.
تشدید نارسایی قلبیافزایش بار ناشی از سدیم می‌تواند بر قلب فشار آورده و نارسایی قلبی موجود را بدتر کند.
ضعف و کرامپ عضلانیکمبود پتاسیم و تغییر در تعادل الکترولیتی می‌تواند به ضعف و کرامپ عضلانی منجر شود.
افزایش ترشح اسید معدهجوش شیرین می‌تواند باعث تحریک ترشح بیشتر اسید معده شود، که در نهایت ممکن است وضعیتی مانند رفلاکس را تشدید کند.
مضرات جوش شیرین

آیا جوش شیرین سرطان زا است؟

خیر، مصرف این ماده در افراد مبتلا به سرطان باعث قلیایی شدن بدن و از بین بردن میکروب‌ها و سرطان می‌شود. زمانی که فرد این ماده را مصرف می‌کند، pH بدن متعادل شده و از گسترش سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.

عوارض جوش شیرین برای مو

مصرف آن ممکن است باعث تحریک پوست سر، افزایش اصطکاک بین الیاف مو و الکتریسته ساکن، و آسیب‌دیدگی الیاف مو و در نهایت ریزش مو می‌شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

جوش شیرین ماده چندمنظوره و پرکاربردی است که فقط برای آشپزی و کیک و نان‌ها مصرف نمی‌شود بلکه در طب سنتی برای درمان جای جوش، تسکین و بهبود پوست، رفع چین و چروک‌ها و تیرگی زیربغل، و بهبود عفونت‌های واژنی، اختلالات گوارشی و درمان زگیل تناسلی تجویز می‌شود. این ماده علاوه بر کاربردهای فراوان، خواص بیشماری هم برای سلامت بدن دارد.

قبل از مصرف این ماده برای جلوگیری از مضرات آن حتما با متخصص طب سنتی مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر طب سنتی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

به خاطر ویژگی‌های قلیایی ممکن است باعث خشکی پوست، خارش و سوزش شود.

به این ماده بی کربنات سدیم یا بیکینگ سودا هم می‌گویند.

این ماده لایه بردار عالی است که باعث سفیدسازی و رفع چین و چروک پوست می‌شود و جای جوش، اسکار، آکنه و کک و مک را برطرف می‌کند.

برای درمان عفونت واژن مفید است اما برای استفاده بلند مدت توصیه نمی‌شود چرا که با بهم ریختن pH واژن ممکن است باکتری‌های مفید واژن را بکشد.

2 قاشق غذاخوری از این ماده را به آب اضافه کنید و بعد از حل شدن 15 دقیقه داخلش بشینید و واژن را با آن شستشو دهید.

خاصیت قلیایی و ضدباکتریایی این ماده باعث شده که نشستن در آن بتواند عفونت واژن، خارش و بوی بد واژن را از بین ببرد.

امتیاز شما به مقاله:
(4.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره جوش شیرین

  1. ناشناس گفت:

    من از جوش شیرین برا بخور استفاده کردن چم و سرفه هام قطع شده ایا ادامه دادن بان مضراتی ندارد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      شاید کمک کننده باشد
      ولی نمی تواند درمان اصلی برای مشکلات تنفسی محسوب گردد
      ولی به طور کلی:
      برای انجام بخور جوش شیرین، یک سوم ظرف (کتری) آب بریزید و بجوشانید. بسیار باید مراقب بود که ظرف بخور، پر از آب نباشد تا با ریختن جوش شیرین، باعث پاشیده شدن آب داغ به دست و صورت شما‌ شود. جوش شیرین در لحظه ورود به آب جوش واکنش شدیدی از خود نشان می‌دهد که می‌تواند برای فرد استفاده کننده از بخور آسیب زننده باشد.