شب ادراری در بزرگسالان، علت، نحوه تشخیص و درمان آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

شب ادراری حدود ۱ تا ۲% بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیماری‌هایی مانند بیش فعالی مثانه، دیابت، آپنه خواب یا عفونت ادراری باعث این مشکل می‌شوند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
شب ادراری در بزرگسالان

شب ادراری در بزرگسالان جز مشکلاتی است که برخی افراد با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. دلایل مختلفی مانند بیماری زمینه‌ای یا مشکلات کنترل مثانه می‌توانند باعث این اختلال شوند. اگر شما هم جز افرادی هستید که بی اختیاری ادرار در شب دارید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که اختلال شب ادراری در بزرگسالان چیست؟ چه دلایلی باعث این عارضه می‌شوند؟ اگر درمان نشود، چه عوارضی خواهد داشت؟ چگونه می‌توان آن را تشخیص داد؟ آیا درمانی دارد؟ آیا برای درمان این مشکل باید عمل جراحی کرد؟ چگونه می‌توان از این عارضه جلوگیری کرد؟

درصورتی‌که دچار این عارضه هستید، حتما به دکتر اورولوژی مراجعه کنید تا آزمایش‌های لازم انجام شود. برای ارتباط با متخصص اورولوژی می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

اختلال شب ادراری در بزرگسالان

بسیاری از افراد تصور می‌کنند شب ادراری تنها در کودکان اتفاق میفتد. اما باید گفت این مشکل می‌تواند بزرگسالان را هم تحت تاثیر قرار دهد. طبق مطالعات انجام شده ۱ تا ۲٪ از بزرگسالان دچار این عارضه هستند. البته برخی افراد به دلیل خجالت از این موضوع آن را پنهان می‌کنند و ممکن است آمار واقعی بالاتر از این عدد باشد.

شب ادراری در بزرگسالان می‌تواند نشانه مشکلات مثانه یا بیماری زمینه‌ای باشد. به همین دلیل باید برای درمان آن اقدام کنید. زمانی که مثانه به سیگنال‌های تخلیه ادرار در خواب پاسخ ندهد، شخص دچار بی اختیاری ادرار در شب می‌شود.

طبق مطالعات انجام شده ۱ تا ۲٪ از بزرگسالان دچار این عارضه هستند. البته برخی افراد به دلیل خجالت از این موضوع آن را پنهان می‌کنند و ممکن است آمار واقعی بالاتر از این عدد باشد.

شب ادراری در بزرگسالان گاهی ممکن است به دلیل بیماری زمینه‌ای یا اختلال در عملکرد مثانه ایجاد شود.
شب ادراری در بزرگسالان گاهی ممکن است به دلیل بیماری زمینه‌ای یا اختلال در عملکرد مثانه ایجاد شود.

علت شب ادراری در بزرگسالان

شب ادراری در بزرگسالان طبیعی نبوده و باید برای تشخیص علت آن اقدام کرد. این اختلال زمانی اتفاق میفتد که مثانه نتواند به سیگنال‌های تخلیه ادرار در خواب پاسخ دهد. عوامل مختلفی باعث بروز این مشکل می‌شوند.

  • آپنه خواب: این اختلال باعث قطع تنفس برای مدت کوتاهی در خواب می‌شود. در نتیجه سطح اکسیژن کاهش پیدا کرده و روی قسمت‌های مختلف بدن تاثیر می‌گذارد. از جمله باعث اختلال در کنترل مثانه می‌شود. شب ادراری بزرگسالان یکی از نشانه‌های آپنه خواب است.
  • عفونت دستگاه ادراری: عفونت ادراری می‌تواند کلیه‌ها، مثانه و مجاری ادرار را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از نشانه‌های آن شب ادراری است. همچنین ممکن است شخص علائمی مانند افزایش دفعات ادرار، مشکل در کنترل ادرار و تکرر ادرار داشته باشد.
  • مشکلات هورمونی: اختلال در هورمون ضد ادرار باعث شب ادراری می‌شود. این هورمون به طور طبیعی شب‌ها به کلیه سیگنال می‌دهد که تولید ادرار را کاهش دهد. در نتیجه میل به ادرار در خواب کمتر می‌شود. اما زمانی که این هورمون دچار اختلال شود، تولید ادرار در خواب افزایش پیدا می‌کند.
  • بیش فعال شدن عضلات مثانه: اصلی‌ترین دلیل شب ادراری در بزرگسالان بیش‌فعالی عضلات مثانه است. این اختلال باعث انقباض غیرارادی مثانه می‌شود. در نتیجه حتی زمانی که ادرار کمی در مثانه باشد، میل به ادرار زیاد است.
  • سبک زندگی نامناسب: برخی عادات اشتباه می‌تواند باعث تولید زیاد ادرار در شب و در نتیجه شب ادراری شود. مواردی مانند مصرف زیاد الکل و کافئین، برخی داروها، فعالیت بدنی کم و استرس و اضطراب باعث شب ادراری می‌شوند.

برخی علل احتمالی دیگر عبارت‌اند از:

  • مسدود شدن مجرای ادرار
  • یبوست
  • دیابت
  • افتادگی لگن
  • مشکل در ساختار مثانه
  • بزرگ‌شدن پروستات
  • سنگ مجاری ادرار

شب ادراریت زیاد شده و هنوز علتش رو نمی‌دونی؟

پس با دکتر اورولوژی مشورت کن.

عوامل خطر شب ادراری در بزرگسالان

برخی از بیماری‌ها و داروها می‌توانند احتمال شب ادراری در بزرگسالان را افزایش دهند. به همین دلیل زمان مراجعه به پزشک باید سوابق پزشکی و داروهای مصرفی خود را به متخصص اطلاع دهید. از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مصرف داروهای خواب‌آور و ضد روان‌پریشی مانند کلوزاپین و ریسپریدون
  • سرطان مثانه
  • سرطان پروستات
  • بیماری مغز و ستون فقرات مانند اختلال تشنج، مولتیپل اسکلروزیس و بیماری پارکینسون

به نقل از nafc.org در رابطه با تاثیر ژنتیک در شب ادراری بزرگسالان:

یکی از اصلی‌ترین عوامل خطر ابتلا به شب ادراری در افراد بزرگسال ژنتیک است. شواهد نشان داده است که شب ادراری بزرگسالان ارثی است. یک مطالعه نشان داده است که فردی با دو والد مبتلا به شب ادراری ۷۷٪ احتمال دارد که دچار شب ادراری شود. اگر یکی از والدین در کودکی رختخواب خود را خیس می‌کرد، ۴۰٪ احتمال دارد که فرزند او دچار شب ادراری شود.

گاهی عواملی مانند مصرف داروهای خواب‌آور، ژنتیک یا بیماری‌هایی مانند سرطان و بیماری مغز و ستون فقرات احتمال شب ادراری در افراد بزرگسال را افزایش می‌دهند.
گاهی عواملی مانند مصرف داروهای خواب‌آور، ژنتیک یا بیماری‌هایی مانند سرطان و بیماری مغز و ستون فقرات احتمال شب ادراری در افراد بزرگسال را افزایش می‌دهند.

تشخیص شب ادراری در بزرگسالان

شب ادراری در بزرگسالان ممکن است مربوط به بیماری زمینه‌ای مانند دیابت یا مشکل در مثانه باشد. به همین دلیل باید آزمایش‌های تشخیصی انجام شود تا پزشک علت آن را پیدا کند. معمولا متخصص اورولوژی آزمایش‌های زیر را تجویز می‌کند.

  • بررسی سوابق پزشکی: پزشک باید سوابق پزشکی و داروهای مصرفی را بررسی کند. رژیم غذایی، داروهایی که جدیدا مصرف کرده‌اید یا بیماری مانند دیابت می‌تواند علت شب ادراری در بزرگسالان باشد.
  • بررسی علائم اخیر: هر نوع تغییرات و علائم می‌تواند به تشخیص علت این اختلال کمک کند.
  • معاینه فیزیکی: برخی معاینات ساده و بررسی ترشح ادرار هنگام حرکاتی مانند سرفه به تشخیص کمک می‌کنند.
  • نمونه ادرار: برای بررسی انواع عفونت، آثار خون یا بیماری مانند دیابت آزمایش ادرار انجام می‌شود.
  • سایر آزمایش‌ها: برای تشخیص مشکلات حسی و بررسی نحوه آزادسازی ادرار توسط مثانه تست‌هایی مانند معاینه عصبی انجام می‌شود.

اگر دچار شب ادراری هستید، حتما برای تشخیص علت آن به دکتر اورولوژی مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.  

درمان شب ادراری در بزرگسالان

بعد از انجام آزمایش‌های تشخیصی علت شب ادراری مشخص می‌شود. اگر علت آن بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، آپنه خواب یا عفونت ادراری باشد، با درمان این بیماری‌ها مشکل برطرف می‌شود. اما اگر تمامی این شرایط پزشکی در آزمایش‌ها رد شد، پزشک اقدامات زیر را توصیه می‌کند.

۱. تغییر سبک زندگی و درمان خانگی شب ادراری در بزرگسالان

با تغییر برخی عادات و سبک زندگی می‌توان این اختلال را تا حد زیادی کاهش داد. از جمله:

  • محدودکردن مصرف مایعات از عصر تا زمان خواب
  • اجتناب از نوشیدنی‌های حاوی الکل یا کافئین. زیرا تولید ادرار را افزایش می‌دهند.
  • انجام ورزش کگل و تمرینات مربوط به مثانه و لگن برای تقویت عضلات مثانه
  • مقابله با استرس از طریق تمرینات مدیتیشن و جلسات روان‌شناسی

به نقل از verywellhealth در رابطه با تغییرات سبک زندگی برای درمان شب ادراری در بزرگسالان:

تغییرات سبک زندگی به‌مرور باعث کاهش بی اختیاری ادرار در شب می‌شوند. در صورت نیاز می‌توانید تا زمان درمان این اختلال از پوشک مخصوص بزرگسالان استفاده کنید.

ورزش کگل به تقویت عضلات مثانه و لگن کمک می‌کند. در نتیجه مشکلات مربوط به انقباضات مثانه به‌مرور برطرف می‌شود.
ورزش کگل به تقویت عضلات مثانه و لگن کمک می‌کند. در نتیجه مشکلات مربوط به انقباضات مثانه به‌مرور برطرف می‌شود.

۲. دارو برای درمان شب ادراری در بزرگسالان

برای درمان شب ادراری هیچ دارویی وجود ندارد. اما پزشک برای کمک به کاهش علائم می‌تواند داروهایی را تجویز کند. این داروها حجم تولید ادرار در طول خواب را کاهش داده یا باعث می‌شوند مثانه ادرار بیشتری را نگه دارد. برای این منظور اغلب داروهای زیر تجویز می‌شوند.

  • نوکدرنا (دسموپرسین استات): ماده شیمیایی طبیعی در بدن وجود دارد که تولید ادرار را کنترل می‌کند. این دارو شبیه به همین ماده شیمیایی عمل می‌کند.
  • کلر – تریمتون: افرادی که عضلات مثانه آنها بیش فعال است، با مصرف این دارو درمان می‌شوند. این دارو به شل شدن عضلات مثانه کمک می‌کند.
  • دیتروپان (اکسی بوتینین): این دارو به کاهش یا توقف انقباضات مثانه کمک می‌کند. در نتیجه ظرفیت مثانه افزایش پیدا می‌کند.

به‌هیچ‌وجه این داروها را خودسرانه مصرف نکنید. حتما به متخصص اورولوژی مراجعه کرده یا برای اطلاع از عوارض و تداخلات دارویی از مشاوره دارویی در سایت دکترتو استفاده کنید.

برخی داروها به کنترل شب ادراری کمک می‌کنند. این داروها میزان تولید ادرار در خواب را کمتر کرده یا ظرفیت مثانه را افزایش می‌دهند.
برخی داروها به کنترل شب ادراری کمک می‌کنند. این داروها میزان تولید ادرار در خواب را کمتر کرده یا ظرفیت مثانه را افزایش می‌دهند.

۳. عمل جراحی برای درمان شب ادراری در بزرگسالان

آخرین گزینه برای درمان شب ادراری بزرگسالان عمل جراحی است. اگر تغییرات سبک زندگی و داروها تاثیری در کاهش این اختلال نداشته باشند، پزشک عمل جراحی را توصیه می‌کند. همچنین در افرادی که شب ادراری شدید است، باید عمل جراحی انجام شود.

عمل جراحی شامل موارد زیر می‌شود:

  • تحریک عصب ساکرال: در این روش جراح برای آرام‌کردن عضلات بیش فعال مثانه فعالیت عصبی عصب ساکرال را تغییر می‌دهد.
  • سیستوپلاستی تقویتی: در این جراحی مثانه بزرگ می‌شود.
  • میکتومی دترسور: در این جراحی عضلات اطراف مثانه برداشته می‌شود تا انقباضات کنترل شود.

راه‌های مختلف رو امتحان کردی و جواب نگرفتی؟ برای درمان شب ادراری با متخصص اورولوژی مشورت کن.

آخرین گزینه برای درمان شب ادراری بزرگسالان عمل جراحی است.

۴. درمان گیاهی شب ادراری در بزرگسالان

برخی داروهای طبیعی هم می‌توانند به کاهش این اختلال کمک کنند. برای درمان شب ادراری می‌توانید از گیاهان زیر استفاده کنید.

  • آب زغال اخته: برای پیشگیری از عفونت دستگاه ادراری توصیه می‌شود.
  • انگور: انگور به کنترل مثانه و تنظیم ادرار کمک می‌کند.
  • چای سبز: به کنترل و بهبود عملکرد مثانه کمک می‌کند.

برای درمان شب ادراری در بزرگسالان به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

شب ادراری در بزرگسالان نشانه بیماری زمینه‌ای، مشکل در مثانه یا مصرف داروهای خاص است. به همین دلیل اگر دچار این اختلال هستید، باید به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش‌های لازم انجام شود. معمولا در بزرگسالان علت این عارضه بیش‌فعالی عضلات مثانه است. مواردی مانند دیابت، آپنه خواب، عفونت ادراری، مشکلات هورمونی و سبک زندگی نیز ممکن است باعث بی اختیاری ادرار در شب شوند.

حدود ۱ تا ۲٪ بزرگسالان دچار شب ادراری هستند. با درمان علت آن می‌توان مشکل بی اختیاری ادرار را برطرف کرد. گاهی پزشک داروهایی را تجویز کرده که به کاهش این عارضه کمک می‌کنند. آخرین گزینه برای درمان آن عمل جراحی است.

اگر دچار شب ادراری هستید، برای تشخیص علت و درمان آن باید به اورولوژیست مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

طبق آمار به‌دست‌آمده ۱ تا ۲٪ بزرگسالان دچار شب ادراری هستند. البته ازآنجایی‌که برخی بزرگسالان از این موضوع خجالت کشیده و آن را مطرح نمی‌کنند، ممکن است آمار واقعی بالاتر باشد.

مهم‌ترین دلیل شب ادراری در بزرگسالان بیش فعالی عضلات مثانه است. در این اختلال انقباضات عضلات افزایش پیدا کرده و شخص به طور مکرر احساس ادرار می‌کند.

یکی از دلایل شب ادراری هم در بزرگسالان و هم در کودکان دیابت است. به همین دلیل زمانی که برای درمان این مشکل به پزشک مراجعه می‌کنید، برای تشخیص دیابت هم آزمایش انجام می‌شود. احساس تشنگی و افزایش تعداد دفعات ادرار از دیگر علائم دیابت است.

گاهی عفونت ادراری می‌تواند باعث بی اختیاری ادرار در شب شود. زیرا عفونت کنترل مثانه را با اختلال روبرو می‌کند. از علائم دیگر عفونت مجاری ادرار می‌توان به تکرر ادرار، تغییر رنگ ادرار و سوزش اشاره کرد.

آپنه خواب اختلالی است که باعث توقف تنفس در خواب می‌شود. قطع تنفس در مدت زمان کوتاهی بوده اما سطح اکسیژن بدن را کاهش می‌دهد. به همین دلیل روی مثانه هم تاثیر گذاشته و عملکرد آن را دچار اختلال می‌کند. اگر علاوه بر شب ادراری علائمی مانند خروپف یا خواب‌آلودگی در طول روز دارید، احتمالا دچار آپنه خواب هستید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره شب ادراری در بزرگسالان

  1. نگین سیاحی گفت:

    سلام من ۱۲ ساله هستم که شب ادرار دارم وقتی دکتر به من قطره داد ترسیدم بزنم گفت قبل خوابیدن در یکی از دماغتون بزن و بخواب گفتم که شاید ادرار را در مثانه نگه میداره و مثانه و کلیه هام اسیب ببینن و برای همین نزدم به نضر شما این ادرار طبیعی است

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      وقتی از یک عارضه رنج می برید حتمن باید درمان را بپذیرید
      نگران نباشید و از دارو استفاده کنید

  2. مرتی گفت:

    سلام و درود من ۲۷ سالمه چند وقتیه که شب ها زیاد از خواب بیدار میشم و به دست شویی میرم و دیشب که خواب بودم از خواب بیدار شدم و خیلی احساس ادرار داشتم ولی چون خیلی خسته بودم توالت نرفتم و دوباره خوابیدم بعد چند ساعت خواب دیدم دارم یه جایی ادرار میکنم به خودم اومدم داشتم تو رخت خواب ادرار میکردم آیا این طبیعیه؟؟ یا مشکلی دارم؟؟ البطه اینم بگم که بچه بودم سابقه شب ادراری داشتم تقریباً ۱۷ساله که تکرار نشده این داستان شایدم بیشتر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر طبیعی نیست
      در صورت تکرار این علایم باید به متخصص مراجعه کنید

  3. Fn گفت:

    درود خسته نباشید
    من دو ماه هست که عمل خود ارضایی و کنار گذاشتم (مذکر ۱۵ سالم هست) و دیگه هیچ فکر و خیال جنسی ندارم و ذهنموم درگیر هدفام کردم
    بعضی وقتا موقع خواب انگار اختیار ادرار ندارم
    وقتی که دست به شرت می زنم هم آبکیه هم یکم غلیظ هم یکم بو اسپرم میده
    برای رفعش باید چیکار کنم؟
    مشکل جدی هست؟
    تو این سن طبیعیه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بعلت فعالیت غدد جنسی این ترشحات طبیعی است

  4. .......... گفت:

    درود خسته نباشید
    من دو ماه هست که عمل خود ارضایی و کنار گذاشتم (مذکر ۱۵ سالم هست) و دیگه هیچ فکر و خیال جنسی ندارم و ذهنموم درگیر هدفام کردم
    بعضی وقتا موقع خواب انگار اختیار ادرار ندارم
    وقتی که دست به شرت می زنم هم آبکیه هم یکم غلیظ هم یکم بو اسپرم میده
    برای رفعش باید چیکار کنم؟
    مشکل جدی هست؟
    تو این سن طبیعیه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ترشحات غدد‌جنسی در این سن طبیعی است

  5. ابوالفضل گفت:

    سلام ببخشید من در بچگیم شب ادراری داشتم اما الان که یکم بزرگ شدم دیگه شب ادراری ندارم ولی الان ۱۴سالمه و یک اسپری بینی به نام دزمکس استفاده میکنم اگر استفاده نکنم شبانه ۵لیتر اب میخورم و هر دوساعت یکبار دفن میکنم ایا راهی برا درمان و ترک اسپری وجود داره

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      این اسپری برای دیابت بی مزه شما و شب ادراری تجویز شده است ممکنه نیاز به مصرف طولانی مدت این دارو داشته باشید و نمیتونید بدون نظر پزشک معالج که از روند بیماری شما مطلع است این دارو را قطع کنید.

  6. سارا گفت:

    سلام من بعد زایمان سوم که سزارین شدم دچار شب ادراری شدم ولی همیشه نه بعضی مواقع بخصوص وقتی خسته وکمردرد باشم وخواب ببینم اونم عمیق حالا از شما راهنمایی میخوام دلیل ممکنه چی باشه دیابتم ندارم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام سارا عزیز
      یکی از علایم بارداری پرنوشی و پر ادراری است
      بهتر است در کنار درمان دیابت به روانپزشک هم مراجعه کنید

  7. خاطره گفت:

    گاهی ازشبهااصلا متوجه خیس شدن رختخوابم نمی شوم ده سال قبل این مشگل راداشتم دکتربرای یکماه دارودادتا یه ماه قبل خوب بودم اریه ماه قبل چهارباراتفاق شب ادراری تکرارشد
    لطفا راهتمایی کنیدباچه دارویی می توانم دوباره ازشرش راحت شوم ،،،،باتشکر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام خاطره عزیز
      باید از نظر مجاری ادراری مجددا معاینه شوید
      بخشی هم شاید نیاز به دارو های روانپزشکی باشد
      در هر صورت جدی بگیرید

  8. نورالدین معتمدراد گفت:

    سلام.شب ادراری در بزرگسالان و مخصوصا سالمندان برا اثر اختلال پس ازسانحه ptsd هم وجود داره . پدر من بعداز تصادف شدید دچار این ضایعه شب ادراری شدن و بعد از یک سال از این ماجرا هنوز حداقل دو سه بار در هفته دچار شب ادراری میشن . داروهای اعصاب و روان هم کمکی نکردن بیشتر عارضه توهم دیداری شنیداری میدادن که ترجیح دادیم بعد از چندین بار تعویض دارو توسط پزشک اخر مصرف شو قطع کنیم . اکسی بوتینین و چند قرص دیگه برای مثانه بیش فعال تحریک پذیر داد متخصص اورولوژیست سه ماه اول حدود ۹۰ درصد بهبود داشت ولی تاثیر شون از دست دادن بعد گذشت زمان . پزشکی قانونی ودادگاه هم زیر بار تعیین دیه یا ارش نرفت و باعث ضایع شدن حق پدرم شدن .

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام جناب معتمد راد عزیز
      بله دقیقا
      یکی از دلایا بی اختیاری اختلال پس ازسانحه ptsd می باشد
      با ارزوی سلامتی برای شما و پدر گرامی تان

  9. علی منصوري اهوازي گفت:

    ایدا جان بهت تبریک میگم بابت این طرز فکر و این انگیزه نشون میده که کاملا این استعداد رو داری که هم اطلاعات عمومی در جهان پزشکی و حیطه اون رو داری..

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سپاس از همراهی شما.

      1. صفا گفت:

        سلام.من اکثرا خواب میبینم که داخل توالت هستم و ادرار میکنم،بعدشم که یه دفعه بیدار میشم که دیگه کار از کار گذشته وخیس هستم.در سال یک الی دو مرتبه این اتفاق می‌افته.لطفا نظرتون بفرمایید چکار کنم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          اگر تعداد این علایم بیشتر شد هم از نظر مشکلات کلیوی و هم از نظر روانپزشکی باید معاینه شوید
          در برخی موارد اضطراب شدید می تواند باعث این اختلال گردد

        2. حسین گفت:

          منم دقیقا همین توری هستم اما هنوز نمیدونم چیکار کنم

  10. امین گفت:

    سلام من سالی سه چهار بار این مشکل برام پیش میاد میشه راهنمایی کنید