افتادگی دریچه میترال چیست و چگونه درمان می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

افتادگی دریچه میترال قلب زمانی اتفاق می‌افتد که لت‌های دریچه میترال به سمت دهلیز برآمده شوند. این بیماری اغلب علائمی ایجاد نمی‌کند، اما تپش قلب، آریتمی و درد قفسه سینه می‌تواند از علائم آن باشد. افتادگی دریچه میترال در اکثر مواقع نیازی به درمان ندارد، اما اگر شرایط وخیم شود پزشکان از دارو درمانی و روش‌های جراحی مانند ترمیم یا تعویض دریچه برای درمان آن استفاده می‌کنند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 12 دقیقه
افتادگی دریچه میترال چیست و چگونه درمان می شود؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

افتادگی دریچه میترال یا شلی دریچه میترال از جمله مشکلات قلبی است که احتمالا اسم آن را شنیده‌اید. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که این لت‌ها به سمت دهلیز چپ برآمدگی داشته باشند. دریچه میترال یکی از دریچه‌های قلب است که بین دهلیز و بطن چپ قرار دارد و دو لت یا فلپ دارد که وظیفه هدایت خون از دهلیز چپ به بطن چپ را به عهده دارند.

در این حالت دریچه میترال نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد و این مشکل به مرور زمان باعث ایجاد مشکلات دیگری مانند تپش قلب، بزرگ شدن قلب و دیگر بیماری‌های قلبی می‌شود. اما افتادگی دریچه میترال چه علائمی دارد؟ این بیماری چه عوارضی ایجاد می‌کند؟ آیا پرولاپس میترال خطرناک است؟ راه درمان آن چیست؟ در ادامه به این سؤالات پاسخ می‌دهیم و علت افتادگی دریچه میترال و راه‌های درمان آن را بررسی خواهیم کرد.

در نظر داشته باشید، اگر با مشکلات قلبی دست و پنجه نرم می‌کنید، مشاوره با یک متخصص قلب به شما کمک می‌کند از وجود یا عدم وجود بیماری قلبی آگاه شوید. تشخیص زودهنگام، کلید اصلی درمان است. شما می‌توانید از طریق دکترتو با بهترین متخصص قلب در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی و آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت اینترنتی از دکتر قلب اقدام کنید.

افتادگی دریچه میترال چیست؟

افتادگی دریچه میترال به انگلیسی Mitral valve prolapse که به عنوان سندروم کلیک-سوفل، سندروم بارلو، دریچه میترال بالون یا سندروم دریچه فلاپی نیز شناخته می‌شود، برآمدگی یک یا هر دو فلپ دریچه میترال به دهلیز چپ در طول انقباض قلب است.

در طول این عارضه ممکن است یک یا هر دو فلپ قلب به درستی بسته نشوند و باعث نشت خون به سمت عقب شوند. این مشکل که با عنوان نارسایی دریچه میترال قلب (جریان خون به عقب) شناخته می‌شود، در صورت وجود عموماً خفیف است. این برگشت خون ممکن است منجر به سوفل (صدای غیر طبیعی در قلب به دلیل جریان خون آشفته) شود. تخمین زده می‌شود که افتادگی دریچه میترال در حدود ۳ درصد از جمعیت رخ می‌دهد.

گاهی اوقات افراد از این وضعیت به عنوان پرولاپس دریچه میترال نیز یاد می‌کنند. در بیشتر مواقع، افتادگی دریچه میترال در ابتدا علائم یا عوارض کمی ایجاد می‌کند و در برخی افراد اصلاً هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند. با این حال، افتادگی دریچه میترال ممکن است با گذشت زمان بدتر شود و عملکرد قلب را به نوعی مختل کند. هنگامی که دریچه میترال دچار اختلال می‌شود، می‌تواند خطر انواع مشکلات قلبی جدی، از جمله عفونت، آریتمی تهدید کننده زندگی و نارسایی احتقانی قلب را افزایش دهد.

مکانیسم افتادگی دریچه میترال چگونه است؟

دریچه میترال یکی از چهار دریچه قلب است که بین دهلیز چپ و بطن چپ قرار دارد و از دو فلپ یا لت تشکیل شده است. به طور معمول فلپ‌ها در طول انقباض بطن چپ (سیستول) توسط تاندون‌هایی (طناب‌های کوچک تاندون که فلپ‌ها را به عضلات قلب متصل می‌کنند) محکم بسته می‌شوند.

در پرولاپس دریچه میترال، فلپ‌ها بزرگ می‌شوند و به سمت داخل به سمت دهلیز چپ کشیده می‌شوند، گاهی اوقات در طول سیستول این فلپ‌ها به یکدیگر برخورد می‌کنند و ممکن است مقداری جریان خون را به دهلیز چپ برگشت دهند. این عارضه به‌طورکلی با عنوان افتادگی دریچه میترال شناخته می‌شود.

افتادگی میترال چیست؟
در افتادگی دریچه میترال فلپ‌های دریچه میترال به سمت دهلیز برآمده می‌شوند.

علائم افتادگی دریچه میترال قلب چیست؟ (علائم پرولاپس دریچه میترال در زنان و مردان)

افتادگی دریچه میترال ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند. موارد زیر شایع‌ترین علائم افتادگی دریچه میترال هستند. اگر چه هر فردی ممکن است تجربه‌ی متفاوتی از علائم را داشته باشد. علائم ممکن است بسته به درجه پرولاپس موجود متفاوت باشد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

نشانه‌های بیماری افتادگی دریچه میترال قلبتوضیحات
تپش قلب (احساس ضربان سریع یا نامنظم قلب) شایع‌ترین شکایت در بین بیماران مبتلا به افتادگی دریچه میترال است. تپش قلب معمولاً با انقباضات زودرس بطنی همراه است. در برخی موارد، بیماران ممکن است تپش قلب را بدون ریتم نامنظم قلب تجربه کنند.
درد قفسه سینهمعمولا درد قفسه سینه ناشی از پرولاپس مانند آنژین کلاسیک نیست، اما می‌تواند عودکننده و ناتوان‌کننده باشد.
نارسایی قلبیبسته به شدت نشت به دهلیز چپ در طی سیستول (نارسایی میترال)، دهلیز چپ و یا بطن چپ ممکن است بزرگ شده و منجر به علائم نارسایی قلبی شود. این علائم شامل ضعف، خستگی و تنگی نفس است.
علائم افتادگی دریچه میترال چیست؟

علائم افتادگی دریچه میترال ممکن است شبیه سایر مشکلات و بیماری های قلبی باشد. فقط متخصص قلب می‌تواند علت اصلی مشکل شما را تشخیص دهد.

۱. علائم افتادگی دریچه میترال و تنگی نفس

علائم افتادگی دریچه میترال ممکن است شامل موارد زیر نیز باشد:

  • ضربان قلب تند
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • دشواری در تنفس یا تنگی نفس، به ویژه در حین ورزش یا زمانی که صاف دراز کشیده باشید

۲. استرس و افتادگی دریچه میترال

استرس روانی حاد تنها در برخی از بیماران مبتلا به افتادگی دریچه میترال تاثیرات مهمی بر ریتم قلب دارد. تصور می‌شود اختلالاتی همچون استرس، اضطراب و افسردگی با پرولاپس دریچه میترال همراه باشند. اعتقاد بر این است که این علائم مربوط به عدم تعادل سیستم عصبی خودمختار است.

۳. افتادگی دریچه میترال و افسردگی

نتایج نشان داده است که بیماران مبتلا به افتادگی میترال اولیه دچار اضطراب یا افسرده هستند. این علائم مربوط به عدم تعادل سیستم عصبی خودمختار است.

۴. پرولاپس دریچه میترال و تپش قلب و حملات پانیک

شایع‌ترین علامت این بیماری آریتمی یا تغییر در ریتم ضربان قلب است. هر گونه افزایش در ضربان قلب می‌تواند باعث اضطراب قابل توجه و به طور بالقوه حمله پانیک شود. علت تپش قلب ناگهانی می٬تواند فشار خون برای عبور از دریچه قلبی باشد.

پرولاپس دریچه میترال و تپش قلب و حملات پانیک چیست؟
شایع‌ترین علامت این بیماری آریتمی یا تغییر در ریتم ضربان قلب است.

۵. علائم پرولاپس دریچه میترال شدید و روزه داری و سرگیجه

روزه‌داری در صورتیکه افراد از افت فشار خون جلوگیری کنند، مایعات کافی بنوشند و یک وعده قرص پرانول استفاده کنند، منعی ندارد. در صورت مشاهده علائم شدیدتر، حتما به پزشک مراجعه کنید.

۶. افتادگی دریچه میترال در بارداری و حاملگی

زنان مبتلا به افتادگی دریچه میترال در غیاب سایر اختلالات قلبی عروقی، بارداری را به خوبی تحمل می‌کنند. افتادگی دریچه میترال و زایمان طبیعی و سزارین عوارض قلبی قابل توجهی ایجاد نمی‌کنند.

۷. افتادگی دریچه میترال و سیگار کشیدن

نیکوتین و سایر مواد شیمیایی موجود در سیگار می‌تواند به قلب شما آسیب برساند. اگر در حال حاضر سیگار می‌کشید و نشانه های افتادگی دریچه میترال در شما شدید بوده و برای ترک سیگار به کمک نیاز دارید، از دکتر قلب کمک بخواهید.

۸. افتادگی دریچه میترال و ورزش سنگین بدنسازی

درد دریچه میترال با ورزش سنگین بیشتر می‌شود. تمرینات قدرتی ​​می‌تواند برای قلب شما مفید باشد. با این حال، افراد مبتلا به بیماری دریچه قلب باید از بلند کردن اجسام سنگین اجتناب کنند.

۹. افتادگی دریچه میترال و فشار خون

این علائم در برخی از افراد، فشار خون ممکن است هنگام ایستادن کاهش پیدا کند. علائم این اتفاق شامل درد قفسه سینه، نبض سریع، تپش قلب (آگاهی از ضربان قلب)، سردردهای میگرنی، خستگی و سرگیجه است.

۱۰. افتادگی دریچه میترال و دندانپزشکی

برخی افراد از مراجعه به دندانپزشکی با وجود بیماری قلبی اجتناب می‌کنند. بهتر است قبل از انجام کارهای دندانپزشکی از مصرف آنتی‌بیوتیک خودداری کنید.

چه زمانی برای درمان علائم افتادگی دریچه میترال باید به متخصص مراجعه کنیم؟

در صورت مشکوک بودن به افتادگی دریچه میترال، باید در اسرع وقت به متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید. این بیماری علائم مشابهی با دیگر مشکلات قلبی دارد و تشخیص آن از روی علائم ظاهری کار هر کسی نیست.

اگر دچار درد قفسه سینه ناگهانی یا غیر معمول شدید، یا اینکه احساس می‌کنید دچار حمله قلبی شده‌اید، باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دنبال مراقبت‌های فوری پزشکی باشید.

همانطور که گفتیم تشخیص این بیماری در درمان آن نقش کلیدی دارد. شما می‌توانید از طریق دکترتو با متخصص قلب و عروق مشاوره نمایید و مراحل تشخیص بیماری قلبی‌تان را طی کنید. همچنین در صورت حاد بودن مشکل‌تان می‌توانید از بخش نوبت مطب، وقت ملاقات حضوری دریافت نمایید.

آیا شما هم علائم افتادگی دریچه میترال را دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیرید.

عوامل خطر پرولاپس میترال چیست؟ (علت افتادگی دریچه میترال)

چه چیزی باعث افتادگی دریچه میترال می شود؟ افتادگی دریچه میترال می‌تواند در هر فردی و در هر سنی ایجاد شود. علائم جدی پرولاپس دریچه میترال بیشتر در مردان بالای ۵۰ سال رخ می‌دهد. افتادگی دریچه میترال همچنین می‌تواند در خانواده‌ها رخ دهد (یعنی ارثی است) و ممکن است به چندین بیماری دیگر مرتبط باشد. این بیماری‌ها عبارت‌اند از:

  • ناهنجاری ابشتین
  • سندرم اهلرز-دانلوس
  • بیماری گریوز
  • سندرم مارفان
  • دیستروفی عضلانی
  • اسکولیوز.

روش های تشخیص افتادگی دریچه میترال چیست؟

تشخیص بیماری های قلبی تقریبا روش مشابهی دارند. برای تشخیص افتادگی دریچه میترال، پزشک معمولا یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و با گوشی پزشکی به صدای قلب شما گوش می‌دهد.

اگر پرولاپس دریچه میترال داشته باشید، ممکن است صدای کلیک از طریق گوشی پزشکی شنیده شود. اگر خون از طریق دریچه میترال به سمت عقب نشت کند، ممکن است صدای زوزه (سوفل قلب) نیز شنیده شود. انواع آزمایش های قلب که ممکن است برای کمک به تایید افتادگی دریچه میترال و ارزیابی قلب انجام شود عبارت‌اند از:

۱. اکو قلب یا اکوکاردیوگرافی

اکوکاردیوگرافی یا اکو قلب از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از قلب در حال حرکت استفاده می‌کند. یک اکوکاردیوگرام استاندارد می‌تواند تشخیص افتادگی دریچه میترال را تایید کرده و شدت آن را تعیین کند.

۲. افتادگی دریچه میترال در نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام (ECG)

نوار قلب یک آزمایش سریع و بدون درد، برای اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی قلب است. الکتروکاردیوگرام می‌تواند ریتم‌های نامنظم قلب (آریتمی) مربوط به بیماری دریچه میترال را تشخیص دهد.

روش های تشخیص افتادگی دریچه میترال چیست؟
نوار قلب یک آزمایش سریع و بدون درد، برای اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی قلب است.

۳. تست ورزش یا تست استرس

این تست‌ها اغلب شامل راه رفتن روی تردمیل یا دوچرخه‌سواری ثابت در حالی که قلب با ECG کنترل می‌شود، است. تست ورزش نشان می‌دهد که قلب چگونه به فعالیت بدنی واکنش نشان می‌دهد و آیا علائم افتادگی دریچه میترال در طول ورزش رخ می‌دهد یا خیر. اگر نمی‌توانید ورزش کنید، ممکن است داروهایی به شما داده شود که اثر ورزش را بر قلب تقلید می‌کنند.

۴. کاتتریزاسیون قلبی

این آزمایش اغلب برای تشخیص افتادگی دریچه میترال استفاده نمی‌شود، اما اگر آزمایشات دیگر این بیماری را تشخیص نداده باشند، می‌تواند مفید باشد.

طی این آزمایش دکتر قلب یک لوله نازک (کاتتر) را از طریق یک رگ خونی در بازو یا کشاله ران به یک سرخرگ در قلب می‌زند و رنگ را از طریق کاتتر تزریق می‌کند. این کار باعث می‌شود که شریان‌های حفره‌های قلب با اشعه ایکس واضح‌تر نشان داده شوند.

۵. تست های تصویربرداری

پزشک همچنین از انواع تست‌های تصویربرداری برای بررسی وضعیت و اندازه قلب استفاده می‌کند مانند:

  • عکس اشعه ایکس از قفسه سینه: این آزمایش می‌تواند به نشان دادن بزرگ شدن قلب کمک کند.
  • ام آر آی قلب: این آزمایش ممکن است به عنوان مکملی برای اکو یا مشاهده دقیق‌تر دریچه‌های قلب و عضله قلب و یا برای آمادگی برای جراحی دریچه قلب استفاده شود.

متن انگلیسی:
Echocardiography is the most useful diagnostic test for Mitral Valve Prolapse.
ترجمه فارسی:
اکوکاردیوگرافی مفیدترین تست تشخیصی برای پرولاپس دریچه میترال است.

به نقل از سایت hopkinsmedicine

درمان ا‌فتادگی دریچه میترال چگونه است؟

اکثر افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال، به ویژه افراد بدون علائم، نیازی به درمان ندارند. اگر نارسایی دریچه میترال دارید اما علائمی ندارید، ممکن است پزشک معاینات منظم را برای نظارت بر وضعیت شما توصیه کند. اگر نارسایی شدید دریچه میترال داشته باشید، ممکن است نیاز به داروها یا جراحی باشد، حتی اگر علائمی نداشته باشید.

۱. دارو و قرص برای نارسایی دریچه میترال

ممکن است برای درمان ضربان قلب نامنظم یا سایر عوارض پرولاپس دریچه میترال به داروها نیاز باشد. قرص متورال برای افتادگی دریچه میترال و قرص پروپرانول برای افتادگی دریچه میترال برخی از مهم‌ترین داروها هستند. سایر داروها عبارت‌اند از:

انواع دارو برای درمان شل شدن دریچه میترال قلبکارکرد آن‌ها
داروهای مسدود کننده بتااین داروها رگ‌های خونی را شل می‌کنند و ضربان قلب را کاهش می‌دهند که باعث کاهش فشار خون می‌شود.
قرص‌های دیورتیک (ادرار آور)این داروها به حذف نمک (سدیم) و آب از طریق ادرار کمک می‌کنند و فشار خون را کاهش می‌دهند.
داروهای ضربان قلب (ضد آریتمی)ممکن است از داروها برای کمک به کنترل ریتم نامنظم قلب استفاده شود.
رقیق کننده‌های خون (ضد انعقادها)اگر بیماری دریچه میترال باعث ایجاد ضربان قلب نامنظم به نام فیبریلاسیون دهلیزی شود، پزشک ممکن است داروهای رقیق‌کننده خون را برای جلوگیری از لخته شدن خون توصیه کند.
فیبریلاسیون دهلیزی خطر لخته شدن خون و سکته قلبی را افزایش می‌دهد. اگر دریچه میترال را با دریچه مکانیکی تعویض کرده‌اید، رقیق کننده‌های خون مادام العمر مورد نیاز است.
آنتی بیوتیک‌هاآنتی بیوتیک‌ها معمولا برای افرادی که پرولاپس دریچه میترال دارند ضروری نیست. اما اگر تعویض دریچه میترال را انجام داده‌اید، ممکن است پزشک شما مصرف آنتی بیوتیک را قبل از اقدامات دندانپزشکی برای جلوگیری از عفونت قلبی به نام اندوکاردیت عفونی توصیه کند.
درمان ا‌فتادگی دریچه میترال

۲. آیا افتادگی دریچه میترال نیاز به عمل دارد؟ (کیا افتادگی دریچه میترال دارن)

اکثر افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال نیازی به جراحی افتادگی دریچه میترال ندارند. اما اگر پرولاپس میترال باعث نارسایی شدید دریچه میترال شود، چه علائمی داشته باشید و چه نداشته باشید، ممکن است جراحی توصیه شود.

جراحی دریچه میترال آسیب‌دیده که با بروز صدای افتادگی دریچه میترال همراه است، شامل تعمیر دریچه میترال یا تعویض دریچه است. تعمیر و تعویض دریچه ممکن است با استفاده از جراحی قلب باز یا جراحی کم تهاجمی انجام شود. جراحی کم تهاجمی شامل برش‌های کوچکتر است و از هدر رفتن خون جلوگیری می‌کند و همچنین باعث بهبود سریع‌تر می‌شود:

  • ترمیم دریچه میترال ترجیح داده می‌شود چرا که دریچه موجود را نجات می‌دهد. در طی جراحی ترمیم دریچه میترال، جراح ممکن است بافت اضافی دریچه پرولاپس‌شده را خارج کند تا فلپ‌ها محکم بسته شوند. جراح همچنین ممکن است طناب‌هایی را که از دریچه پشتیبانی می‌کنند را جایگزین کند. تعمیرات دیگری نیز ممکن است انجام شود.
  • اگر تعمیر دریچه میترال امکان پذیر نباشد، ممکن است دریچه تعویض شود و از دریچه قلب مصنوعی استفاده شود. در طی جراحی تعویض دریچه میترال، جراح دریچه میترال را برمی‌دارد و آن را با یک دریچه مکانیکی یا یک دریچه ساخته شده از بافت قلب گاو، خوک یا انسان (دریچه بافت بیولوژیکی) جایگزین می‌کند.

هزینه عمل افتادگی دریچه میترال قلب چقدر است؟

قیمت تعویض دریچه قلب مصنوعی بین ۸۰ تا ۸۳ میلیون تومان است.

آیا افتادگی دریچه میترال نیاز به عمل دارد؟
گاهی پزشکان باید دریچه میترال را با دریچه قلب مصنوعی جایگزین کنند.

آیا نارسایی دریچه میترال درمان دارد؟ (درمان افتادگی دریچه میترال در کودکان و جوانان)

در بسیاری از موارد، داشتن پرولاپس میترال بر سلامتی شما تأثیر نمی‌گذارد و نیازی به درمان ندارد. شما می‌توانید با دکتر قلب در دکترتو در مورد نحوه جلوگیری از عوارض ناشی از افتادگی دریچه میترال بر اساس سطح خطر خود صحبت کنید. اگر دارویی برای شما تجویز شده است، آن را طبق دستور مصرف کنید.

افرادی که دریچه میترال غیرطبیعی دارند ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض دریچه میترال داشته باشند. به‌طورکلی در شرایط زیر ممکن است نیاز به درمان داشته باشید:

  • اگر علائم بدتر شود.
  • نارسایی میترال شدید شود.
  • بطن چپ یا دهلیز چپ قلب، بزرگ شود.
  • آریتمی ایجاد شود.
  • عملکرد قلب (کسری جهشی) کاهش یابد.

پرولاپس دریچه میترال به ندرت به یک بیماری جدی تبدیل می‌شود. با این حال، در جدی‌ترین موارد می‌تواند باعث ضربان قلب غیر طبیعی (آریتمی) شود که در نهایت ممکن است خطرناک باشد.

درمان خانگی و درمان گیاهی افتادگی دریچه میترال (مراقبت های افتادگی دریچه میترال)

اگر پرولاپس دریچه میترال دارید، قرار ملاقات‌های منظمی با دکتر قلب خود برای نظارت بر وضعیت خود خواهید داشت. همچنین مهم است که برای حفظ سلامت قلب خود اقداماتی انجام دهید. این اقدامات عبارت‌اند از:

  • از یک رژیم غذایی سالم برای قلب استفاده کنید: از انواع میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید. محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی مثل مرغ، ماهی و غلات کامل را انتخاب کنید. از مصرف چربی‌های اشباع شده و ترانس و نمک و شکر اضافی خودداری کنید.
  • وزن سالم را حفظ کنید: اگر اضافه وزن دارید یا چاقی دارید، ممکن است پزشک شما کاهش وزن را به شما توصیه کند.
  • ورزش و افتادگی دریچه میترال: اکثر افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال قادر به انجام فعالیت‌های روزانه و ورزش بدون محدودیت هستند. سعی کنید حدود ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی مانند پیاده‌روی سریع را در برنامه تناسب اندام روزانه خود بگنجانید. اگر افتادگی دریچه میترال باعث نارسایی شدید شود، ممکن است پزشک محدودیت‌های ورزشی خاصی را توصیه کند.
  • استرس را مدیریت کنید: ورزش بیشتر، ارتباط با دیگران و تمرین تمرکز حواس از راه‌های کاهش استرس هستند.
  • از تنباکو پرهیز کنید: اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید. از دکتر قلب در دکترتو در مورد منابعی که به شما در ترک سیگار کمک می‌کنند بپرسید.

بهترین درمان افتادگی دریچه میترال چیست؟ از متخصص مشورت بگیر.

انواع افتادگی دریچه میترال چگونه به وجود می آیند؟

علت پرولاپس دریچه میترال ناشناخته است، اما تصور می‌شود که با وراثت مرتبط باشد. اشکال اولیه و ثانویه پرولاپس دریچه میترال در زیر توضیح داده شده است.

۱. پرولاپس اولیه دریچه میترال

افتادگی دریچه میترال اولیه با ضخیم شدن یک یا هر دو فلپ دریچه مشخص می‌شود. اثرات دیگر این بیماری شامل فیبروز (ضخیم شدن فلپ‌ها) سطح فلپ، نازک شدن یا طولانی شدن تاندونه‌های وتر و رسوب فیبرین روی فلپ‌ها است.

شکل اولیه پرولاپس دریچه میترال اغلب در افراد مبتلا به سندروم مارفان یا سایر بیماری‌های بافت همبند ارثی دیده می‌شود، اما اغلب در افرادی که انواع بیماری قلبی ندارند دیده می‌شود.

۲. پرولاپس ثانویه دریچه میترال

در افتادگی دریچه میترال ثانویه، فلپ‌ها ضخیم نمی‌شوند. پرولاپس ثانویه ممکن است به دلیل آسیب ایسکمیک (ناشی از کاهش جریان خون در نتیجه بیماری عروق کرونر) به عضلات پاپیلاری متصل به تاندون‌های وتر یا تغییرات عملکردی در میوکارد باشد.

افتادگی دریچه میترال ثانویه ممکن است در نتیجه آسیب به ساختارهای دریچه‌ای در طی انفارکتوس حاد میوکارد، بیماری روماتیسمی قلبی یا کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (زمانی که توده عضلانی بطن چپ قلب بزرگ‌تر از حد طبیعی باشد رخ می‌دهد) باشد. بنابراین تغییر در عمکلرد و ساختار دریچه‌های دیگر قلب نیز می‌تواند باعث بروز پرولاپس شود.

افتادگی دریچه میترال دو نوع دارد. نوع اولیه با ضخیم شدن فلپ همراه است و معمولا ارتباطی با دیگر بیماری‌های قلبی ندارد. نوع ثانویه با ضخیم شدن فلپ‌ها همراه نیست و معمولا از عوارض دیگر بیماری‌های قلبی است.

عوارض افتادگی دریچه میترال چیست؟

عوارض بالقوه دریچه میترال شل و خطرات افتادگی دریچه میترال ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نارسایی دریچه میترال: در این بیماری فلپ‌های دریچه میترال محکم بسته نمی‌شوند. هنگامی که دریچه به درستی بسته نمی‌شود، خون به سمت عقب جریان می‌یابد و کارکرد صحیح قلب را سخت‌تر می‌کند. مرد بودن یا داشتن فشار خون بالا خطر نارسایی دریچه میترال را افزایش می‌دهد.
  • مشکلات ریتم قلب (آریتمی): اگر افتادگی دریچه میترال منجر به نارسایی شدید و تورم حفره سمت چپ بالای قلب (دهلیز) شود، ممکن است ضربان قلب نامنظم رخ دهد.

سایر عوارض نادر این بیماری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نارسایی قلبی
  • عفونت بافت‌های داخلی قلب
  • سکته قلبی.
آیا می‌ توان از بروز پرولاپس دریچه میترال جلوگیری کرد؟
شما می‌توانید با پیروی از برخی سبک زندگی‌ها از بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی جلوگیری کنید.

شل شدن دریچه قلب چه عوارضی دارد؟ (شل شدن دریچه قلب خطرناک است؟)

افتادگی خفیف دریچه میترال و شل شدن دریچه قلب، سلامت شما را به خطر می‌اندازد و باعث بروز سایر بیماری‌های قلبی مانند تپش قلب یا آریتمی می‌شود.

متن انگلیسی:
Sometimes mitral valve prolapse causes blood to leak back into the atrium from the ventricle, which is called mitral valve regurgitation.
ترجمه فارسی:
گاهی اوقات افتادگی دریچه میترال باعث نشت خون از بطن به دهلیز می‌شود که به آن نارسایی دریچه میترال می‌گویند.

به نقل از سایت mayoclinic

آیا می‌ توان از بروز پرولاپس دریچه میترال جلوگیری کرد؟

هیچ کاری نمی توانید برای جلوگیری از افتادگی دریچه میترال انجام دهید. اکثر افراد مبتلا به این بیماری، با آن متولد می‌شوند. یکی از عوارض پرولاپس دریچه میترال اندوکاردیت عفونی نام دارد. اگر پرولاپس دریچه میترال دارید، آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند از ابتلا به عفونت قلبی جلوگیری کنند.

اگر در معرض خطر ابتلا به اندوکاردیت هستید، می‌توانید قبل از جراحی یا دندانپزشکی آنتی بیوتیک مصرف کنید تا از ابتلا به عفونت جلوگیری کنید. البته در نظر داشته باشید، شما می‌توانید با پیروی از برخی سبک زندگی‌ها از بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی جلوگیری کنید. این روش‌ها ممکن است در پیشگیری از افتادگی دریچه میترال مفید باشند.

غذاهای مفید برای افتادگی دریچه میترال چیست؟

رعایت رژیم غذایی در افتادگی دریچه میترال بسیار مهم است. غذاهای مفید برای قلب بخورید. این غذاها شامل سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، لوبیا، گوشت بدون چربی، ماهی و غلات کامل است. همچنین بهتر است سدیم، الکل و شکر را محدود کنید و در وزن سالمی باقی بمانید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

پرولاپس دریچه میترال یا افتادگی میترال که ممکن است به اسم شُلی دریچه میترال هم اسم آن را شنیده باشید، یکی از بیماری دریچه میترال است که در آن لت‌های دریچه میترال بزرگ می‌شوند و به سمت دهلیز برآمده می‌شوند. این اتفاق باعث می‌شود که دریچه میترال به خوبی بسته نشود و حتی گاهی شاهد برگشت خون در مسیر مخالف هستیم. این بیماری معمولا علائمی ایجاد نمی‌کند. کسانی که علائم دارند ممکن است با درد قفسه سینه و تپش قلب و بی‌نظمی ضربان قلب مواجه باشند.

این بیماری در اکثر مواقع نیازی به درمان ندارد، اما اگر شرایط وخیم شود پزشکان از دارو درمانی و روش‌های جراحی مانند ترمیم یا تعویض دریچه برای درمان آن استفاده می‌کنند. اگر علائم این بیماری را دارید یا احساس می‌کنید قلبتان به خوبی کار نمی‌کند باید به دکتر قلب مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق دکترتو با بهترین دکتر قلب، متخصص جراح قلب و عروق و دکتر داخلی در شهر خود آشنا شوید، مشاوره آنلاین دکتر قلب و عروق و مشاوره آنلاین دکتر متخصص داخلی برقرار کنید و همچنین برای دریافت نوبت اینترنتی از دکتر قلب اقدام کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

مسدود کننده‌های بتا، داروهای ضد آریتمی قلبی و رقیق کننده‌های خون بهترین داروها هستند.

این بیماری در بیشتر موارد ارثی بوده است.

بله، ممکن است باعث درد شدید قفسه سینه شود.

احتمال مرگ ناگهانی در این بیماری کم است.

فعالیت ورزشی برای سلامت فرد و کاهش علائم گشادی دریچه قلب خوب است اما بهتر است از ورزش‌های سنگین خودداری کنید.

هنگامی که قلب پمپ می‌کند (انقباض) بخشی از یک یا هر دو فلپ به سمت عقب به دهلیز چپ فرو می‌ریزد. در برخی موارد، افتادگی دریچه اجازه می‌دهد مقدار کمی خون از دریچه به عقب نشت کند که به آن رگورژیتاسیون می‌گویند که ممکن است باعث سوفل قلبی یا شود.

در بیشتر موارد، این بیماری بی ضرر است. اکثر افرادی که این عارضه را دارند از آن بی اطلاع هستند و سلامت آنها تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. با این حال، در برخی موارد نیاز به درمان است.

علاوه بر موارد گفته شده در بالا، علائم افتادگی دریچه میترال ممکن است شامل موارد زیر نیز باشد:
۱. ضربان قلب تند
۲. سرگیجه یا سبکی سر
۳. دشواری در تنفس یا تنگی نفس، به ویژه در حین ورزش یا زمانی که صاف دراز کشیده باشید

افتادگی دریچه میترال در زنان شایع‌تر از مردان است، اما مردان بیشتر دچار عود افتادگی دریچه میترال می‌شوند. بنابراین بیشتر هم تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند.

پرولاپس دریچه میترال اغلب اوقات به دلایل ژنتیکی و وراثتی ایجاد می‌شود. اما همانطور که اشاره کردیم، برخی مواقع این بیماری می‌تواند بدون هیچ سابقه خانوادگی ایجاد شود.

بله. هر دو اصطلاح به یک بیماری اشاره دارند و ممکن است گه‌گاهی به جای یکدیگر استفاده شوند.

بله؛ نارسایی‌های دریچه‌ی میترال یکی از مشکلاتی است که مشمولان نظام وظیفه می‌توانند از طریق آن، معافیت‌های پزشکی دریافت کنند. افتادگی دریچه میترال معافیت پزشکی هم دارد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
آیلین قشلاقی رحیمی هستم کارشناس سئو و تولید محتوا. دکترتو جاییه که بهم فرصت میده درباره علمی که عاشقشم تحقیق کنم و نتایج تحقیقمو با مردم به اشتراک بذارم تا سطح آگاهی اجتماعی درمورد دنیای پزشکی ارتقا پیدا کنه.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره افتادگی دریچه میترال

  1. س گفت:

    سلام من ۳۲ سال دارم نزدیک به یک ساله قلبم درد می کنه این اواخر هم دردم شدیدتر شده یه بار هم دچار حمله قلبی شدم اکو گرفتم افتادگی دریچه میترال دارم احتمالش هست با مصرف دارو بهتر بشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله ابتدا با درمان دارویی پیش میروند در صورت عدم درمان توصیه جراحی می شود
      افتادگی دریچه میترال در اکثر بیماران بدون علامت است و نیاز به هیچ گونه درمانی ندارد اما در صورتی که علایم ایجاد شود پزشک می‌تواند برای درمان درد، اختلال ریتم قلبی یا سایر عوارض دارو تجویز کند. بعضی از این داروها عبارتند از: بتا بلوکرها: این داروها از طریق کاهش تعداد ضربان قلب باعث کاهش آریتمی می‌شوند.

  2. ناشناس گفت:

    سلام من ۳۲ سال دارم نزدیک به یک ساله قلبم درد می کنه این اواخر هم دردم شدیدتر شده یه بار هم دچار حمله قلبی شدم اکو گرفتم افتادگی دریچه میترال دارم احتمالش هست با مصرف دارو بهتر بشم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله ابتدا با درمان دارویی پیش میروند در صورت عدم درمان توصیه جراحی می شود
      افتادگی دریچه میترال در اکثر بیماران بدون علامت است و نیاز به هیچ گونه درمانی ندارد اما در صورتی که علایم ایجاد شود پزشک می‌تواند برای درمان درد، اختلال ریتم قلبی یا سایر عوارض دارو تجویز کند. بعضی از این داروها عبارتند از: بتا بلوکرها: این داروها از طریق کاهش تعداد ضربان قلب باعث کاهش آریتمی می‌شوند.

  3. ناشناس مص گفت:

    تا حدودی اطلاعات کسب نمدم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و ممنونم از شما
      تندرست باشید

  4. ناشناس گفت:

    سلام آیا نیاز به آنژیوگرافی هست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      افرادی که دچار افتادگی دریچه قلب هستند معمولاً نشانه‌ای ندارند و تشخیص آن از طریق آزمایش‌ها روتین صورت می‌گیرد. یک راه تشخیص گوش دادن به صدای قلب به وسیله گوشی پزشکی است که افتادگی را تشخیص می‌دهد. بهترین شیوه تشخیص بیماری استفاده از پژواک‌نگاری قلب (اکوکاردیوگرافی) است

  5. ناشناس گفت:

    سلام من ۳۳سال دارم درد شدید در سینه تب داشتم ضربان قلبم زیاد شد رفتم دکتر گفت افتادگی دریچه قلب داری قرص دادم ولی خوب نشدم حالا چکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      افتادگی دریچه میترال در اکثر بیماران بدون علامت است و نیاز به هیچ گونه درمانی ندارد اما در صورتی که علایم ایجاد شود پزشک می‌تواند برای درمان درد، اختلال ریتم قلبی یا سایر عوارض دارو تجویز کند. بعضی از این داروها عبارتند از: بتا بلوکرها: این داروها از طریق کاهش تعداد ضربان قلب باعث کاهش آریتمی می‌شوند.
      بطور مداوم باید تحت نظر باشید

  6. ارشا گفت:

    سلام وقتتون بخیر.
    من افتادگی دریچه میترال دارم که تا حالا مشکلی برام ایجاد نکرده و دکتر هم گفت مشکلی نیست، ایا سیگار کشیدن باعث بدتر شدن دریچه میشود؟.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      معمولا شدت افتادگی دریچه به مرور بیشتر می شود
      اگر در حال حاضر سیگار می‌کشید و نشانه های افتادگی دریچه میترال در شما شدید بوده و برای ترک سیگار به کمک نیاز دارید، از دکتر قلب کمک بخواهید.

  7. ناشناس گفت:

    سلام.خسته نباشید من ۲۵ سالمه افتادگی دریچه میترال دارم .و ef قلبم رو ۶۰ درصد هست .میخواستم ببینم خدمت سربازی معاف میشم ؟کسی اگه میتونه راهنمایی کنه ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگر هرگونه بیماری قلبی داشته باشید ،در صورتی که توسط بیمارستان های نیروهای مسلح تایید شود، از خدمت سربازی معاف می شوید

  8. زهرا گفت:

    سلام وروز بخیر من مدتی هست درد در طرف سمت چپ سینه دارم دکتر قلب و عروق رفتم گفتن مادر زادی افتادگی دریچه میترال دارم داروی خاصی هم ندادن الان خیلی درد دارم دوباره رفتم دکتر میگه کاریش نمیشه کرد باید تحمل کنید ایا شما نظری دارید؟

  9. عبیداوی گفت:

    سلام من ۳۱سالم ی درسینه اساس کردم وگرفتم دکتر بعداز ی مدتی درد بیشتر شد و رفتم متخصص قلب وعروق اکو گرفتم دکتراست دریچه شل شده آیا با دارو معالج میشم ممنون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      شلی دریچه قلب بسته به میزان آن گاهی نیازی به مصرف دارو نیز ندارد. از این لینک از دیگر متخصصان قلب نوبت گرفته و مراجعه کنید.
      نوبت دکتر قلب و عروق

  10. محممود گفت:

    سلام آیا جراحی میترال با آنژیوگرافی امکان پذیر هست بانه وبا کی این اتفاق می افتد.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      آنژیوگرافی دیدن عروق از داخل و باز کردن گرفتگی عروق است برای جراحی و یا تعویض دریچه میترال نیاز به عمل جراحی قلب می باشد.